Toon posts:

(A)D&D Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestje tweakers ;)

Ik wou vragen of er nog mensen zijn die (A)D&D spelen? En welke versie.
Ik zelf ben nog *nieuw* in deze wereld en zou dus er wat meer informatie enzo over hebben. _/-\o_
K heb hier het halve forum leeg gezocht en tig topics doorlopen en ook google doodgesurft, echt veel info kan ik er niet van vinden. ik denk dat (ervaren) spelers mij er meer over kunnen vertellen, zodat we een goede discussie gaande krijgen!
Ik wil het erg graag leren en het lijkt me ook super graag, maar zijn er ook tweakers die dit nog spelen? :?

K heb dit topic gemaakt met toestemming van Manic. :Y)

Verwijderd

Lord Daemon's topics staan in mijn bookmarks [rml][ Die-hard RPG] RPGen zonder alles?[/rml]
GoT RolePlay topic

In Roermond wordt iedere zaterdagmiddag een AD&D avond gehouden.
Dit is hun forum denk ik: http://members.lycos.nl/dragonriders/forum/

En wie is manic? :+

Edit by Manic: Ik *D

[ Voor 8% gewijzigd door M@NIC op 31-08-2003 01:57 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
weet je hoe veeeeel verder de @ van de m afzit dan de a! snap dat dan! :X :P

ik heb het ooit een keertje gespeeld bij iemand, maar vond er weinig aan, sorry :)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Om maar gelijk één van de belangerijkste D&D sites er bij te pakken: http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd

Ik ben zelf nooit echt aan pen and paper RPGs begonnen, nooit echt mensen kunnen vinden om mee te spelen.

Verwijderd

Ik ben zelf nooit echt aan pen and paper RPGs begonnen, nooit echt mensen kunnen vinden om mee te spelen.
Waarom woon je zover van Utrecht af? Ik heb hetzelfde probleem namelijk :P

In Utrecht zijn er wel een paar winkels waar regelmatig (A)D&D gespeeld wordt, maar omdat ik het nooit gedaan heb heb ik geen zin om een al spelende groep op te houden.

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 12:04
ik speel weleens AD&D 2nd edition (geloof ik) en D&D 3rd edition met een groepje vrienden, is wel leuk maar je komt wel over als ubernerd als je het aan niet-spelers uitlegt :p

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Verwijderd

De broer van een LAN maatje van me speelt ook wel AD&D.
3e versie als ik dat zo uit dit topic kan halen.
Dan gaat ze met een groepje lui een beetje zitten lullen en fantaseren :P
Lijkt me best wel geinig. Fles drank erbij.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

IceStorm

This place is GoT-like!!!

* IceStorm doet zich melden :)

Voordat ik heel veel ga vertellen, wat wil je ongeveer precies weten? Of voornamelijk, wat weet je al?
Een goede tip (naast hier op dit forum wat rondvragen) is om een gameshop binnen te lopen en info te vragen, de meeste mensen willen best een stuk uitleg geven en evt wat tips ed.

Nou vooruit, toch nog wat info:

Ik speel nu uhm 8 jaar (uh, das eigenlijk een schatting, kan ook 7 zijn :P) (A)D&D. Ik ben ooit begonnen met AD&D 2nd Edition maar ben sinds een maand of 8 overgestapt op D&D 3rd Edition. In 1ste instantie voornamelijk omdat 2nd Edition nogal 'dood' begon te raken, er kwamen geen nieuwe boeken/avonturen voor uit en de bestaande boeken werden steeds lastiger om aan te komen. In 2de instantie ben ik (en mijn party) wel blij dat we overgestapt zijn want 3rd edition speelt wat makkelijker/vlotter en bijv de boeken zien er een stuk beter uit (daar heb je op zich niks aan maar het geeft net wat waarde aan je hobby :+).

Ik ben op dit moment toevallig zelf weer DM (voor de onwetenden, de Dungeon Master, oftewel de persoon die het avontuur dat de spelers doorlopen 'vertelt') maar dat is alleen voor 'tussendoor'. Normaal gesproken speel ik een ranger. Overigens speel ik 'gewoon' in The Forgotten Realms.

Het leuke van D&D is dat je vrij weinig nodig hebt, een paar mensen waarvan er 1 DM is en de andere spelers (tussen de 3 en 5 spelers vind ik persoonlijk het prettigst). In principe heb je genoeg aan een Players Handbook om de basisregels te volgen evt aangevuld met een Dungeon Masters Guide (regels/guidelines voor de DM).
Daarnaast kun je avonturen kopen die de DM kan 'doen' maar er zijn ook genoeg mensen die hun eigen avonturen bedenken.

Voor de rest heb je alleen maar een avond/middag/dag nodig om met die mensen bij elkaar te zitten, eten en drinken er bij en gewoon gezellig spelen :).

[edit]Ik wil nog graag 15 pagina's volschrijven maar dat zal ik niet nu doen want dan vertel ik dingen die je al weet/niet wilt weten :P Vraag maar raak als je iets wilt weten.

[ Voor 7% gewijzigd door IceStorm op 01-09-2003 14:19 ]

Verwijderd

Ikzelf heb al een tijd, een jaar, de boeken, maar ben nooit echt serieus begonnen. Ik heb 1 serieuse single player adventure gespeeld met een vriend (ik DM) en dat was het. Ik wil het ooit nog eens proberen.

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik speel Baldurs Gate Shadows of Amn, telt dat ook?? :+

Verwijderd

da_rippah schreef op 01 September 2003 @ 14:42:
Ik speel Baldurs Gate Shadows of Amn, telt dat ook?? :+
NEE :P

kheb de boeken wel thuis van AD&D (2nd edition geloof ik) heb het wel een paar keer gespeelt, vind het nog leuk ook prob is alleen tijd en mensen

-Z-

Verwijderd

ik heb laatst van een ftp accountje een hele zooi van die E-books met handleidingen en verhalen gedownload over AD&D.
De boeken opzich zien er best wel mooi uit.
Alles is alleen in het Engels das weer zo irri.

Verwijderd

nou ga het vertalen allemaal :D

maar engels is niet zo moeilijk, toch?
vind het eigenlijk wel wat hebben dat engelse :D

-Z-

• IceStorm

IceStorm

Ja daar ga je niet om heen komen, alle D&D boeken zijn in het engels hoewel er een aantal ook in het frans zijn gemaakt dat ik weet.
Een woordenboek is vooral bij avonturen dan ook niet altijd een overbodige luxe want er zijn nog al wat storywriters die 'wollig' taalgebruik niet schuwen ;) (zeker bij beschrijvingen van ruimtes ed willen nog wel eens vreemde woorden gebruikt worden).

Verwijderd

Ik wil ze je best eens toe mailen ofzo.
Maar ik lig nu met longontsteking in het ziekenhuis (AZG) :(
Dus dat zal nu ff moeilijk gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 20:13:
Ik wil ze je best eens toe mailen ofzo.
Maar ik lig nu met longontsteking in het ziekenhuis (AZG) :(
Dus dat zal nu ff moeilijk gaan.
offtopic:
Krijg je in dat ziekenhuis je eigen laptop ofzo :? of heb je hem zelf meegenoom? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 17:46:
ik heb laatst van een ftp accountje een hele zooi van die E-books met handleidingen en verhalen gedownload over AD&D.
De boeken opzich zien er best wel mooi uit.
Alles is alleen in het Engels das weer zo irri.
Min of meer offtopic, maar ik lees dus echt alleen in het engels, het laatst dat ik voor m'n plezier een nederlands boek heb gelezen is jaren terug, terwijl ik toch 100% hollands ben (fries zelfs).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 20:17:
[...]

offtopic:
Krijg je in dat ziekenhuis je eigen laptop ofzo :? of heb je hem zelf meegenoom? :)
Neej, er is een internet café hier.
Alleen heel beperkt, ik krijg heel erg vaak deze melding op sites.
MELDING

En even voor Caspian ---> Ik ook!! :)
Eerst was er een wereld, toen was er Fries en toen was er Engels. écht waar!
Vandaar dat Friezen ook zo goed in Engels zijn :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 14:11 ]

• IceStorm

IceStorm

Nou kom op, ik wil meer vertelluh :P.

Verwijderd

IceStorm schreef op 02 September 2003 @ 18:26:
Nou kom op, ik wil meer vertelluh :P.
Vertel eens wat leuke situaties tijdens een adventure, altijd leuk om te horen.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
hmmm ben hier ook wel nieuwsgierig na, een game met volledige vrijheid :P

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 16:53

hayate666

zwaardfetisjist

Ik heb al verscheidene keren met vrienden geprobeerd een fatsoenlijk potje AD&D op te zetten, maar het lijkt maar niet te lukken. Op de een of andere manier lijkt het spel leven te missen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan ik daar tips voor krijgen?

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Heb het ook meerdere keren geprobeerd alleen niemand van ons heeft veel ervaring met d&d. Dus laat staan om te kunnen DM-en. Lijkt me wel ontzettend leuk alleen missen dus iemand met ervaring.

Komt binnenkort een vriend van me uit Duitsland een keer op bezoek en die speelt al heel lang. Die zou een opzetje maken om het wat beter uit te leggen.

Misschien dat er daarna eindelijk een keer een goeie start wordt gemaakt :P

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

Jeetje, dit heb ik vroeger ook nog gedaan. Eigenlijk voornamelijk "Oog des Meesters", een eenvoudiger variant. Geweldige tijd! Met de AD&D regels ben ik wat minder bekend (behalve uit BGII SoA :+). Zijn er geen leuke internetvarianten van dit soort spellen die toegankelijk zijn?

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 09:42:
Jeetje, dit heb ik vroeger ook nog gedaan. Eigenlijk voornamelijk "Oog des Meesters", een eenvoudiger variant. Geweldige tijd! Met de AD&D regels ben ik wat minder bekend (behalve uit BGII SoA :+). Zijn er geen leuke internetvarianten van dit soort spellen die toegankelijk zijn?
Bedoel je misschien zoiets als Neverwinter Nights?

Verwijderd

hayate666 schreef op 03 september 2003 @ 09:43:
Bedoel je misschien zoiets als Neverwinter Nights?
Mag ik NWN heel bot beschrijven als de multiplayer versie van een spel zoals BGII? Heel gaaf (moet ik ook echt eens gaan doen), maar niet wat ik bedoel. Ik ben nog wel gecharmeerd van de ouderwetse pen-en-papier-met-dobbelstenen manier van spelen, maar bij gebrek aan tijd en "RPG vrienden" zou ik een online-variant wel kunnen waarderen :)

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Pen en papier stijl van spelen spreekt me ook erg aan, maar hoe doe je dat in godsnaam goed? Hoe breng je variatie in zoiets, zonder dat je een professionele schrijver moet zijn?

Verwijderd

Ik denk dat je heel veel fantasie nodig hebt. Toen ik het nog veel speelde hadden we een redelijk goeie DM en meestal serieuze medespelers. Dat ging goed en de spellijn werd meestal min of meer geimproviseerd. Helaas, dit is en blijft lastig. De groep is uit elkaar gevallen en er is nooit meer een substituut gekomen :|
Ben je trouwens bekend met het MUD-principe? Multi-User Dungeons zijn RPG-avonturen die vroeger via de post, later via e-mail en evt een website gespeeld worden. Erg turnbased natuurlijk, maar het heeft zijn charme. Maar de toegankelijkheid is wat laag, hetgeen ik jammer vind.

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Nou jah zeg... Zit je lekker GoT door te kijken, kom je ineens zo´n topic tegen...

Nou ik speel al 3 jaar Dungeons and Dragons 3rd edition (en ook eens in de zoveel tijd Advanced Dungeons and Dragons). Ik vind het gewoon een ontiegelijk koel spel, en het is ook zeker een leuke afwisseling van je toetsenbord en muis... Het spel snel samenvatten zal niet gaan, dus ga ik maar uitgebreid posten =)...

Je hebt een Dungeon Master (Spelleider) Die heeft zelf een hele wereld getekend... Op die wereld zijn heeeeel veel verschillende dingen, NPC´s zoals je ze kent uit BG I en II en NWN, alleen hebben bij het échte Rol Playing Game de NPC´s én de Characters vaak veel meer diepgang. Naast NPC´s lopen er natuurlijk ook Bad-Guys rond, en gewoon random monsters en weet ik ut allemaal niet, dat is allemaal te veel om op te noemen. In princiepe is het gewoon een "Virtuele wereld" alleen dan niet virtueel maar ´t zit dus allemaal in je hoofd.
Als speler maak je een alter-ego aan (oftewel een Character), en de gegevens daarvan (denk aan naam, ras, klasse, stats zoals Strength, Dexterity en Constitution) zet je op je "Character Sheet", in het begin rol je met 4 dobbelstenen van 6 kanten, en trek je daar de laagste van af, en daar van zet je een score neer op een van je stats. Doe je 6 keer, en dan heb je je stats compleet... Er hangt een hele hoop af van je stats, zoals dus bijvoorbeeld hoe goed je kan vechten, hoe goed je dingen kan ontwijken, hoe resistant je bent tegen Magie en Vergif en al dat soort crap. Naja afijn als er eenmaal een aantal Characters af zijn (zeg 3 Characters, da´s ´t minste eigenlijk waarmee je echt gewoon leuk en goed kan spelen) Begin je te spelen op de wereld. Je dungeon Master zal waarschijnlijk iets zeggen in de trend van: "Je bevind je nu in een dorp / bos / grot / pleepot of whatever" en vervolgens zal zijn vraag hoogst waarschijnlijk zijn: Wat ga je doen??? Nou dan zeg jij als speler bijvoorbeeld: Ik ga naar een kroeg toe en bier drinken, nou dan moet je daar een bepaalde hoeveelheid GP´s (oftewel Gold Pieces) voor betalen, en dan kan je een biertje kopen. Na verloop van tijd, krijg je vanzelf je eerste quest toegewezen, bijvoorbeeld door een brief van de burgemeester of whatever. Vervolgens beslis jij zelf als Character of je je gaat inzetten voor die Quest of niet, ben jij bijvoorbeeld een Evil Cleric, zal jij je niet zo snel inzetten voor een Quest die je opgedragen kreegt door een Cleric die de god Yondalla aanbid (En dus good aligned is), maar als je dan in dezelfde situatie een Paladin bent (Die zijn altijd Lawfull-Good, oftewel Zo goed als´t maar kan) zal je waarschijnlijk alles doen wat in je macht ligt om de quest te voltooien. Voor de rest krijg je naarmate je dus beesten vermoord / goed je rol speelt enzo Experience points, met deze punten kan je uiteindelijk hogere levels bereiken, waardoor je dus weer meer Hitpoints en dergelijke krijgt... Maar uiteindelijk hangt de hele stijl van spelen van de Dungeon Master af, want hij bepaalt bijna hoe het hele spel gaat...
Maar ook mede dankzij de DOBBELSTENEN (wat is dat? Ja dat zijn van die dingen waarmee je gooit :)) word het spel afwisselend, bij het vechten, hangt de uitkomst bijna altijd af van wat de dobbelstenen je vertellen. Gooi je goed, zal je vaak je tegenstander raken, en hem veel damage doen... Gooi je slecht, raak je hem niet en moet je maar hopen dat hij (De Dungeon Master dus) ook niet al te goed gooit, zodat jij nog een uitweg kan zoeken voordat je knock-out ligt, of nog erger... Dood bent...

Maar ik ga d´r nu weer mee kappen, want ik zit op m´n stage =) Hoop dat jullie hier wat duidelijker van zijn geworden.

Enne IceStorm, alsnog ff een vraagje voor jou :) Op het moment als je in 3e Editie een ranger heb, heb je de Feats ehhh, Ambidexterity, en Two Weapon Fighting, nou staat er bij Ambidexterity: This feat removes all penalties for using an off-hand weapon... =) Maaaaar, hou dat ook in dat je niet maar de helft van je strength modifier op je damage erbij krijgt, Ik heb nu nml een lvl 2/2 Ranger/Fighter (elfjeh :)) kep in m´n goeie hand een BattleAxe n in me slechte hand een +2 HandAxe, strength van 18, dus als ik het goed heb doe ik nu met m´n BattleAxe 1d8+4 Damage en met m´n Handaxe 1d6+6 :D Dat klopt toch???

[ Voor 9% gewijzigd door Wussie op 03-09-2003 14:46 ]

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
WuSSiE schreef op 03 September 2003 @ 14:23:
Enne IceStorm, alsnog ff een vraagje voor jou :) ... dus als ik het goed heb doe ik nu met m´n BattleAxe 1d8+4 Damage en met m´n Handaxe 1d6+6 :D Dat klopt toch???
Munchkin alert ;)

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

inderdaad, fucking hoge stats man >.<

• Wussie
Mjah, ik sta atm (lvl 4, dus 1 extra punt:)
Str: 18
Dex: 19
Con: 12
Wis: 10
Int: 10
Cha: 11

Dus 't valt nog al mee, kep 18, 16, 14, 10, 10, 11 gegooid, is wel boven avarage maja :) Sometimes you get lucky, sometimes you dont =) enneh, bij lvl 4 mag je toch ondertussen wel een x een magisch wapen hebben... Mja was laatst wel wat misgegaan volgens mij, we hadden paar high level NPC's bij ons, en in 4 dagen (Dnd tijd) hadden we 3500 XP / persoon gekregen |:( Mja beetje veel, maar mij hoor je niet klagen hoor })

[ Voor 39% gewijzigd door Wussie op 03-09-2003 21:18 ]

• IceStorm

IceStorm

[n00b-oversla alert]Strengthmodifiers blijf je gewoon houden dus je zit idd op +4 damage (en bij je handaxe dus +6). Ik moet alleen wel zeggen dat ik zelf 3.5 boeken heb en daar bestaat ambi-dexterity niet meer ;).

Ik snap alleen niet waarom je voor een ranger/fighter gekozen hebt? Dat levert je gewoon weinig op of vergis ik me nou?

Ik speel zelf overigens een 7e level ranger gebaseerd op de 3.5 regels (waar rangers een stuk verder/beter uitgewerkt zijn). Mooie is dat je in 3.5 kunt kiezen als ranger of je de two-weapon of de archery kant op gaat (archery uiteraard :+). Ik heb zelf overigens de volgende scores: 12, 21, 10, 14, 14, 12. Iedereen mocht beginnen met 80 punten en gewoon zelf verdelen (dat vind ik zelf leuker dan gooien want op deze manier krijg je niet te grote verschillen tussen chars). Daarnaast 1 extra punt door 4de level en een +2 dex bonus door bracers ;). Nog heel even en dan zit ik met dex 22 op +6 ab modifier :).
In combinatie met wat nieuwe feats en mijn net aangeschafte Comp. Long Bow +1 (+1 str mod) kan ik mijn pijltjes meestal wel raak krijgen ;).
[/n00b-oversla alert]

Avonturen spelen is gewoon leuk (ook als DM). Persoonlijk speel ik eigenlijk bijna altijd pre-fab avonturen. Dat heeft eht grote voordeel dat je wat makkelijker schuift met de DM positie maar ook dat de avonturen iig meestal overdacht zijn ;) Daarnaast komt dat ik/mijn party niet van dungeon crawl hou en liever een moord achtig iets oplost.

Overigens om een tijdsidee te geven, ik speel meestal eens in de 2 weken een uur of 6-8 (verschilt nog al eens). Dat maakt op zich weinig uit hoewel een paar uur spelen wel helpt om 'in' het verhaal te komen. Voor de rest is het meteen lekker sociaal gezellig doen met wat mensen (regel 1 bij D&D, serieus zijn is leuk maar niet TE serieus ;)).

Een klein voorbeeldje uit een avontuur dat ik lang geleden gespeeld heb (Silver Key, 2nd Edition adv, aanrader ;)). Dit avontuur gaat erover om als mensen een bepaald artifact terug te halen uit een Orc-stad (uhm, ja die beesten uit LoTR :+). OM dit te doen werden we getransformt in Orcs. Nou werden er 2 partymembers opgepakt omdat ze net iets te opzichtig bezig waren om een merchant te beroven.
Nadat ze in de gevangenis waren beland besloot ik samen met de 2 overgebleven mensen om ze te redden. Gevangenis had een muur om het gebouw maar 2 mensen gingen op elkaar staan en ik daarna op hun schouders. Ik kwam echter net niet bij de rand dus ik zeg "ik spring met al mijn kracht omhoog". En op dat moment bleek mijn gevonden ring waarvan ik niet wist wat het deed een ring of jumping te zijn. Oftewel, ik spring veel te hoog, wordt opgemerkt door wachters en die komen me achterna. Ik ben toen rond de gevangenis gaan springen en mijn 2 partymembers hebben van de verwarring gebruik gemaakt om de gevangenis binnen te komen en de overige 2 mensen te bevrijden :).

Ach ja, ik zou zeggen, begin er eens een keer aan, loop een keer een winkel binnen :).

• Wussie
Hmz ja kijk die 3.5 boeken lijken mij zoals ik het nu hoor een leuke verbetering, maajaa om nou weer zoveel doekoes uit te geven aan boeken, ik heb ze net man :S Dat vind ik dan weer een beetje bullshit, in plaats van dat ze nou een soort registratie iets doen dat je via internet de updates / veranderingen kan downloaden... Mjah daar hebben we altijd nog kazaa voor =), en ranger/figther = Extra bonus feats die ik goed kan gebruiken voor m´n prestige class (Deepwood Sniper) btw mighty (+4) Composite longbow heb ik gisteravond even gescoord, van de buit van een horde orcs / een paar ogres die een aantal steden hadden overvallen =)

[ Voor 29% gewijzigd door Wussie op 04-09-2003 09:20 ]

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heej ik speel ook d&d sinds een jaar en sinds kort zijn we overgestapt op versie 3.5 en dat bevalt me tot nu toe wel. Ben zelf een lvl 11 elven ranger en verder hebben we nog in de party: cleric, monk, barbarian, yuan-ti (custom class), sorceress.

Kan niet wachten tot het weer vrijdagavond is :D

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Ik heb zelf een Elven ranger (stats str16 dex19 con14 int12 wis14 cha10). Die vecht met een quarterstaff en een boog. Bevalt op zich goed, alleen zijn er wat problemen om het spel voorbij het niveau van simpel hack&slash te krijgen. Misschien bieden die standaard avonturen wel uitkomst. :)

• Wussie
Ja daar zal ik wel van uit gaan als ik jou was... Maja ik ga vanavond ff op kazaa / mIRC kijke of ik 3.5 "sampletjes" kan vinden, of het de moeite van ´t geld uitgeven waard is =)

• IceStorm

IceStorm

Standaard avonturen kunnen ook hack&slash zijn maar er zijn er meer dan genoeg met een echt verhaal dus ik denk dat je dat zeker leuk zult vinden.

WuSSie, extra feats zijn leuk toch denk ik dat een (mijn >:)) 4de level ranger je echt van kant maakt ;)
Mighty Comp Bows zijn wel leuk maar je kunt als ranger (zeker in 3.5) beter kiezen voor of archery of dual-wielding.

De 3.5 boeken zijn imho echt een aanwinst overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm als iemand keertje gaat spelen, en nog een n00b speler nodig heeft, gimme a shout :P

• Wussie
Waar is jij vandaan dan? Ik bedoel, nieuwe mensen zijn altijd welkom hoor =) Nouja bijna altijd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Venray, Limburg ;) in de buurt van venlo :D

• Wussie
:-\ Mjah, ken jij naar leerdam komen??? =) in de buurt van gorinchem :D

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

marshallq schreef op 04 September 2003 @ 09:38:
Heej ik speel ook d&d sinds een jaar en sinds kort zijn we overgestapt op versie 3.5 en dat bevalt me tot nu toe wel. Ben zelf een lvl 11 elven ranger en verder hebben we nog in de party: cleric, monk, barbarian, yuan-ti (custom class), sorceress.

Kan niet wachten tot het weer vrijdagavond is :D
Aangezien jullie al bijna een jaar spelen, hoe zijn jullie begonnen en hoe houden jullie het spannend?

Verwijderd

WuSSiE schreef op 04 September 2003 @ 17:50:
:-\ Mjah, ken jij naar leerdam komen??? =) in de buurt van gorinchem :D
Hhmmm.... da's vlak bij mij in de buurt. (hint)

• Wussie
hehe hint, add wussie__@hotmail.com maar als je een keer mee wil spelen =) we zijn nu atm nog bezig om een 2e groepje op te richten, met mensen uit leerbroek en ook 1 uit gouda, extra mensen kunne we nu zeer goed gebruiken, maar ew beginnen met die groep waarschijnlijk met de White Wolf Games zoals Hunter, Vampire en Werewolf. Mja geef maar een x een gil over msn :), maar waar woon jij precies dan?

Even voor hayate666. Ooit, op een familiedag, heb ik 1/2 uurtje zitten DnDen met m´n neef, hij wou wel eens weten wat het was etc... Ik hem dus even een voorbeeldje laten spelen, en afijn hij vond het koel... Een maand later zag ik hem weer, hij had een hele wereld uitgewerkt, de 3 hoofboeken gekocht, 4 man gevonden die mee wouden spelen, 2 setjes dobbelstenen gekocht, en hij was bezig :)

Dus een aanrader van mij voor jou is:
1 Zoek ten eerste 2 of 3 mensen die met je mee willen spelen.
2 Download of koop deze boeken: Player Handbook, Monster Manual, en Dungeon Master Guide van 3rd edition.
3 Koop 2 setjes dobbelstenen, zodat en jij en je spelers kunnen gooien
4 Download en print een aantal character sheets
5 Ga aan de hand van je Dungeon Master Guide ene wereld ontwerpen en uitwerken, compleet met een paar quests en npc´s.
6 koop veel bier en chips
7 ga met je 2 of 3 personen characters maken aan de hand van je player handbook characters maken
8 ga jou test-avontuurtje spelen

vind je het leuk, zorg dan dat je een origineel van die boeken krijgt, da´s veel duidelijker en makkelijker als een uitgeprint dingetje... En plan een keer in de week een avondje RolePlaying :')

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Alleen stap 5 is het probleem! ;) Daar zit ik dus steeds mee. De wereld is steeds erg lineair.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

Mja das gewoon een kwestie van een beetje fantasie gebruiken. De boeken kun je gebruiken om je eigen specificaties in te vullen.

Het moet ergens beginnen. Je staat ergens op de wereld. Waar is dat? Is het een stad? een dorp? of zit je in the middle of nowhere? Als ik DM ben heb ik de neiging om mijn 'slachtoffers' ergens op een onaangename plaats te laten beginnen, zodat het verhaal meteen loskomt en ze niet eerst een aantal npc's hoeven op te zoeken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'wakker worden' in een of andere kookpot, in een leger, vlak voordat een strijd losbarst / belegerde stad of misschien liggen staat er een of ander wezen met een speer in iemands rug te porren om m wakker te maken...

Zodra je dit hebt, moet er een wereld omheen gebouwd worden. Als het goed is heb je al een thema gekozen. Hoe ziet je omgeving eruit? bos? bergen? grasland? een combinatie? ok. Dan, wat is er hier? (in de omgeving)? teken het uit.. dorpjes... steden.. kastelen.. nederzettingen.. ook eventele monsterlokaties, dungeon ingangen, grotten, welke npc's zou je tegen kunnen komen? wat voor 'problemen'/quests hebben ze? en hoe zijn hun personages? Als je dit hebt gedaan.. hoe ziet de wereld eruit? teken deze globaal uit.. hoofdsteden, bergketens, bossen, rivieren, zeeen.. dan dungeon interiors.. houd het simpel, de details kun je mondeling geven wanneer ze nodig zijn... De volgende stap is de achtergrond. wat voor mens(achtigen) leven er in je wereld? politiek kan een belangrijk onderdeel zijn. Waarschijnlijk wil je een soort storyline opzetten. Houd het vrij algemeen, zodat je karakters ook nog invloed kunnen hebben. Je moet bepaalde main events alvast voorbereiden. Denk hierbij aan de dood van een belangrijk leider waardoor misschien een volk in opstand komt tegen het andere... je spelers zullen partij moeten kiezen.. (politiek kan machtig zijn in rpg land..then again, het hangt compleet van jou af of je het ook maar betrekt in je verhaallijn. Ik vind het zelf wat jammer dat de meest rpgs slechts ergens veraf in een of andere vage dungeon plaatsvinden. Laat het lot van een complete wereld afhangen van wat je karakters doen! Laat ze over grotere tijd uitgroeien tot helden! Iedereen zal van ze gehoord hebben. Mensen stromen uit om hen een keer gezien te hebben, met genoeg bekendheid krijgen ze zo allerlei nuttig spul van mensen in een dorp of stad en worden vertrouwelingen bij bestuurders. Ze hebben invloed op de wereld, maar maken ook machtige vijanden. Zonder sterke bad guy is het moeilijk om een langlopende storyline goed op te zetten. Je wereld zal naarmate je meer ervaring krijgt en je karakters er vertrouwder mee worden steeds meer kleur en levendigheid krijgen.

Ik handel meestal erg vrij naar de boeken. Het roleplayen zelf is het belangrijkst, boeken zijn bijzaak, hulpmiddelen. (tenminste, zodra je de basics een beetje hebt ;) ) Misschien spelen anderen hier heel anders, regel voor regel by the book en hebben er een hoop lol mee (ik hoor er graag over ;) ), maar ik vindt het afremmen. Ook monsters.. "jullie komen nu een... [blader blader] orc tegen met de volgende stats.... eeeehw... die, die en die.... eehw.. [lees]".

Anyway, kijk eens hoever je komt :)

Over combat trouwens: Zijn hier ook mensen die leuke alternatieven hebben gevonden voor een paar minuten dobbelsteen rollen?

Localhost is where the heart is

• Wussie
Nou als DM zijnde is dat heel makkelijk opgelost: Kuch Kuch "Er valt een groot betonblok van 1km2 bij 1km2 boven op jullie hoofden, de ogres die vanaf 1.1 km afstand van jullie waren chargen op jullie af en gaan op het betonblok staan te springen, een van jullie ziet nog op de bergwand boven jullie een kleine halfling z'n handen aan elkaar afvegen en weglopen... Toen word alles zwart....

Klaar gevecht ;)

Maar enniewee, hoe bedoel je een paar minuten dobbelsteen rollen, is dat voor de DM met grote gevechten, of voor de spelers. Of bedoel je dat bij jullie de gevechten gewoon zo gaan van: "AC 22," "Raak!" "18 Damage" "Dood"... Is bij ons ook soms wel zo, maar meestal verzinnen we d'r een verhaaltje omheen, of laten we de enemy's slim manouvreren zo dat de PC's er niet goed bij kunnen enzo...
Als je het over grote groepen heb, dat hangt er helemaal vanaf: Als jij met grote groepen NPC's tegen grote Groepen NPC's vecht, kan je in princiepe gewoon in je hoofd de uitkomst hebben, van die partij wint, en dan hangt het van de PC's af wat hun doen wie de uiteindelijke winnaar is... Wil je wel het van de dobbelstenen af laten hangen, kan je tijdens het voorbereiden gewoon het hele gevecht uitspelen, alle stats ook opschrijven, dus initiative enzo, en als de PC's ergens invallen, no worries, gewoon het stukje wat op je papier staat doorkrassen ;)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Normaal gesporken is het iets van:
[roll for initiative], zet volgorde van spelen op papier, en dan een voor een rollen (+wapen en armorstats 'berekenen' voor hit), dan nog eens rollen voor damage (evt critical, afhankelijk van wapenstats en opponent --undead hebben het niet zo met critical hits door een gebrek aan vitale organen). Uiteindelijk reken je de experience uit en ga je kijken of er misschien levels zijn gemaakt. Met een beetje groot gevecht sta je dus constant met dobbelstenen te prutsen en ik kan er meestal niet echt een mooi verhaal van maken, juist hierdoor.

Ik heb er ooit nog eens een programmatje voor gemaakt om het dobbelen te simuleren, maar dat geeft ook niet echt voldoening. Bovendien vonden mn characters dat ook niet echt geweldig aangezien ik dan steeds met mn rekenmachine zit te prutsen (waar ik dat in progde). Helemaal zonder structuur wil ook niet:

-- een dief heeft een belangrijk quest item van een van de characters gestolen, hij is alleen--
-"Ik ren op die npc af en ik sla m helemaalt tot pulp"
"De npc doet een stap opzij, maar laat zn ene voet staan, hij haakt je pootje en je valt head first op de grond"
-"nietus!"
"muhaha, ik ben de dm" ;)
-"Ik sta op en prik met mijn speer"
"De npc weet net zijn schild er tussen te plaatsen"
"Zijn vrienden staan nu achter en om je heen"
-"Ik ren!"
"Je rent de npc helemaal omver en hij breekt zijn nek"
Kan op zich wel grappig zijn, maar je bent het complete d&d combat systeem kwijt. Je hebt dus 'niets' meer aan gebruik van wapens met bepaalde stats, armor, zelfs je stats en level zijn onbelangrijk geworden. Waar doe je het dan nog voor? Bovendien kunnen gevechten (het is natuurlijk van onszelf afhankelijk) erg onlogisch in elkaar steken.

Het alles uitdobbelen is niet echt leuk om te doen, het mondeling vechten heeft geen structuur. Als dm ben ik (en de andere spelers ook niet) niet echt handig genoeg om een gevecht als hierboven in verhaalvorm leuk te houden, maar er toch op een goede manier stats in te verwerken.

Nou vroeg ik me af hoe een typisch gevecht er dan bij jullie uitziet (met verhaaltje èn stats)

[ Voor 4% gewijzigd door SilentStorm op 06-09-2003 11:20 ]

• IceStorm

IceStorm

Ik zou als beginnend DM/party gewoon heel simpelweg GEEN eigen wereld gaan ontwerpen omdat je dan zo goed als altijd een veel te kleine, 'platte' wereld krijgt. Koop dan ook gewoon een campaign setting zoals The Forgotten Realms (oftewel, gewoon een boek waarin een wereld al helemaal uitgewerkt is ;)). Dan heb je meteen een setting voor je avontuur en hoef je een stuk minder moeite te doen.
Dat is ook de reden dat ik liever avonturen uit een boekje doe, je voorkomt dat te lineaire verhaallijnen, saaie NPC's, onsamenhangende gebeurtenissen etc etc. En pre-fab avonturen laten nog meer dan genoeg ruimte over voor roleplaying. Spelers bedenken toch altijd wel dingen die je niet voorzien hebt.

Uiteraard blijft natuurlijk dat je D&D vooral moet spelen zoals je zelf wilt. Ik ben altijd voorstander geweest van 'losse' regels hanteren (en gelukkig wordt dat in 3rd edition ook wat meer gepromoot).
Als DM betekent dat bijv dat je ongeveer weet wat voor monsters er die avond gaan komen en dat je iig weet wat voor tactics ze hebben. En mocht je kwijt zijn hoeveel damage een bepaalde attack van een monster deed dan doe je gewoon een schatting :).

Sowieso moet combat een beetje soepel verlopen. Mijn groep gooit als eerste allemaal apart voor initiative, ik gooi voor de NPC's/monsters en dan hebben we de volgorde en kun je iedereen stuk voor stuk af. Om het gevecht een beetje levendig te maken kun je er wat dingen bij vertellen (als spell effects bijv, of bij een magisch zwaard dat de party ziet dat er lichtflitsen vanaf komen).
Combat moet je vooral niet te ingewikkeld maken.

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 19:46:
Bestje tweakers ;)

Ik wou vragen of er nog mensen zijn die (A)D&D spelen? En welke versie.
Ik zelf ben nog *nieuw* in deze wereld en zou dus er wat meer informatie enzo over hebben. _/-\o_
DnD 3E speler meldt zich. En bij deze meteen welkom in de wereld van D&D :)
DarkShadow schreef op 02 September 2003 @ 19:21:
hmmm ben hier ook wel nieuwsgierig na, een game met volledige vrijheid :P
Vrijheid zo beperkt als de fantasie van de DM. Net zoals je 'vertellers' en 'voorlezers' hebt, heb je leuke, inventieve DM's en DM's die liever niet van het lineaire pad afwijken.

Voorbeeldje wat ik ooit had:

Ik: Ik neem het linkse pad.
DM: Neeeee! Dat mag niet want dat heb ik nog niet uitgewerkt/dat staat niet in de adventure.

Dan heb echt iets van :? "Improviseer dan wat. man."
Muppet schreef op 03 September 2003 @ 09:37:
Heb het ook meerdere keren geprobeerd alleen niemand van ons heeft veel ervaring met d&d. Dus laat staan om te kunnen DM-en. Lijkt me wel ontzettend leuk alleen missen dus iemand met ervaring.
Als nog niemand ervaring heeft merkt ook niemand dat de DM er niks van bakt :) Maar ik zou zeggen, begin ermee, pas regels waar je niks van snapt gewoon niet toe en 'Al spelende leert men'.
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 09:42:
Zijn er geen leuke internetvarianten van dit soort spellen die toegankelijk zijn?
GoT heeft volgens mij ooit enkele Roleplaying topics gehad waarin dus online geDnD't werd volgens de pen-and-paper regels.en misschien nog wel meer :)

Ook zijn er natuurlijk nog altijd, zoals gezegd door Verwijderd in "(A)D&D Topic", MUDs (al dan niet turnbased).
WuSSiE schreef op 03 september 2003 @ 21:06:
Mjah, ik sta atm (lvl 4, dus 1 extra punt:)
Str: 18
Dex: 19
Con: 12
Wis: 10
Int: 10
Cha: 11

Dus 't valt nog al mee, kep 18, 16, 14, 10, 10, 11 gegooid, is wel boven avarage maja :)
Valt IMHO niet echt mee, maar ik ben dan ook gewend aan het spelen met één negatieve ability score.
IceStorm schreef op 03 September 2003 @ 21:51:
Avonturen spelen is gewoon leuk (ook als DM). Persoonlijk speel ik eigenlijk bijna altijd pre-fab avonturen. Dat heeft eht grote voordeel dat je wat makkelijker schuift met de DM positie maar ook dat de avonturen iig meestal overdacht zijn ;) Daarnaast komt dat ik/mijn party niet van dungeon crawl hou en liever een moord achtig iets oplost.
Je kunt als je een beetje creatieve DM bent ook niet-dungeon-crawl adventures maken hoor :) Is zelfs nog makkelijker ook.

Scenario:
De party ontmoet elkaar (wordt samen wakker in een gek huisje/ontmoet elkaar in de Inn/whatever). Als ze naar buiten stappen botsen ze tegen een rogue op die aan kwam hollen. Een partylid en de rogue verliezen allebei hun geldbuidel en die raken (natuurlijk :) ) door de war. De rogue holt verder met de beurs van het partylid en de party zit met enkele platinum pieces opgescheept. Op dat moment arriveert de stadswacht die de party onmiddelijk verdenkt. De beurs wordt gevonden en de party opgesloten, tenzij ze kunnen aantonen dat niet zij, maar iemand anders de roof heeft gepleegd. Hoe? Door de rogue te zoeken.

Enige voorbereiding die je doet is een grof kaartje tekenen van de stad en laat de party maar schuiven :) In tegenstelling tot uitgewerkte dungeons tekene, creatieve traps uitdenken, schema's voor mobiele vijanden maken(static enemies zijn saai), etc.

Just a suggestion :) Zo raakt de party meteen betrokken en moeten ze vechten voor hun vrijheid.
Overigens om een tijdsidee te geven, ik speel meestal eens in de 2 weken een uur of 6-8 (verschilt nog al eens). Dat maakt op zich weinig uit hoewel een paar uur spelen wel helpt om 'in' het verhaal te komen. Voor de rest is het meteen lekker sociaal gezellig doen met wat mensen (regel 1 bij D&D, serieus zijn is leuk maar niet TE serieus ;)).
Ook niet te melig, dat gaat ten koste van het verhaal (vooral omdat je consistent moet blijven met dingen die je één keer oogluikend hebt toegestaan in een grappig moment.)
Een klein voorbeeldje uit een avontuur dat ik lang geleden gespeeld heb (Silver Key, 2nd Edition adv, aanrader ;)). Dit avontuur gaat erover om als mensen een bepaald artifact terug te halen uit een Orc-stad (uhm, ja die beesten uit LoTR :+). OM dit te doen werden we getransformt in Orcs. Nou werden er 2 partymembers opgepakt omdat ze net iets te opzichtig bezig waren om een merchant te beroven.
Nadat ze in de gevangenis waren beland besloot ik samen met de 2 overgebleven mensen om ze te redden. Gevangenis had een muur om het gebouw maar 2 mensen gingen op elkaar staan en ik daarna op hun schouders. Ik kwam echter net niet bij de rand dus ik zeg "ik spring met al mijn kracht omhoog". En op dat moment bleek mijn gevonden ring waarvan ik niet wist wat het deed een ring of jumping te zijn. Oftewel, ik spring veel te hoog, wordt opgemerkt door wachters en die komen me achterna. Ik ben toen rond de gevangenis gaan springen en mijn 2 partymembers hebben van de verwarring gebruik gemaakt om de gevangenis binnen te komen en de overige 2 mensen te bevrijden :).
Dat is inderdaad de pracht van het hele spel, het begint vrij standaard 'haal de schat' en het eindigt met iets heel anders (springende, gepolymorphde orcs (geniaal!)).
WuSSiE schreef op 03 September 2003 @ 21:59:
Hmz ja kijk die 3.5 boeken lijken mij zoals ik het nu hoor een leuke verbetering, maajaa om nou weer zoveel doekoes uit te geven aan boeken, ik heb ze net man :S Dat vind ik dan weer een beetje bullshit, in plaats van dat ze nou een soort registratie iets doen dat je via internet de updates / veranderingen kan downloaden...
Zeker nooit de Errata sectie van WotC bekeken?

3.5E is zo'n grote makeover van 3E, dat ze het hele boek hebben gerevised. Als het een kleine update was had het ook wel 3.0.1 geheten ipv 3.5 .
...en ranger/figther = Extra bonus feats die ik goed kan gebruiken voor m´n prestige class (Deepwood Sniper)
Nog meer Munchkin alert :(
btw mighty (+4) Composite longbow heb ik gisteravond even gescoord.
Meteen verkopen en investeren in iets wat niet gejat kan worden :) (een tatoo van een scroll ofzo). Dikke kans dat de DM inziet dat een Mighty Composite Longbow +4 een beetje overpowered is voor een lvl 4 (toch?) char, en hem weer afneemt.
Yuan-Ti is toch een ras van wezens met deels slangen- en deels elvenbloed, ipv een class? Of zit ik er nu naast. (Straks ff opzoeken).
hayate666 schreef op 04 September 2003 @ 22:26:
...hoe houden jullie het spannend?
  • Gekke wezens ontmoeten (De party op lvl.1 een bijziende beholder tegen laten komen en ze helemaal zien flippen :) of geschminkte Drows, of een gepolymorpthe draak.). Dus kortom, creatieve encounters.
  • Intriges en complotten laten spelen in de steden/plaatsen waar de party komt. Laat ze maar eens uitvissen wat er nu werkelijk gebeurt in dat klooster van Pelor.
  • Een korte carriere als plane-traveller. Je ziet nieuwe werelden, ontmoet nieuwe mensen, komt af en toe in levensgevaar (DM: "*poef* Je staat nu op een van de slagvelden van de Bloodwars... }) ) etcetera.
  • NPC's die je telkens weer tegenkomt, die ene barman die zo gezellig was bijvoorbeeld. Of die bard die je ook al in $stad1 tegenkwam. Oftewel, de wereld laten leven, zodat spelers terug kunnen keren naar een wat vertrouwdere omgeving om wat uit te rusten, zodat ze de koopjes uit winkel X in $stad1 kunnen verkopen met veel winst in $stad2 en omgekeerd, en het belangrijkste, zodat ze de weerslag kunnen zien die hun daden in de wereld waarin ze leven hebben.
  • Orienteer je eens op de manier van DM'en zoals die in de Ravenloft campaignsetting wordt aangeraden. Deze hele setting is erop toegespitst de emoties van spanning, woede, verdriet, romantiek, etc. op te roepen in de Players, wat het natuurlijk een stuk interessanter maakt.
Allemaal tips voor de DM, maar die bepaalt natuurlijk voor het grootste deel de loop van het verhaal. Misschien dat ik ooit nog eens player-tips bedenk.
WuSSiE schreef op 05 september 2003 @ 09:30:
Dus een aanrader van mij voor jou is:
1 Zoek ten eerste 2 of 3 mensen die met je mee willen spelen.
2 Download of koop deze boeken: Player Handbook, Monster Manual, en Dungeon Master Guide van 3rd edition.
3 Koop 2 setjes dobbelstenen, zodat en jij en je spelers kunnen gooien
4 Download en print een aantal character sheets
5 Ga aan de hand van je Dungeon Master Guide ene wereld ontwerpen en uitwerken, compleet met een paar quests en npc´s.
6 koop veel bier en chips
7 ga met je 2 of 3 personen characters maken aan de hand van je player handbook characters maken
8 ga jou test-avontuurtje spelen
Op zich goed punten, maar sommigen verdienen een aanvulling.
1 Dat is inderdaad vrij essentieel :)
2 IMHO is het juist leuker als spelers de MM en de DMG juist niet hebben. Elk lid van mijn party heeft de boeken thuis (en spelt ze elke dag om daarna te mediteren over de opgenomen stof ofzo) en ze kennen vrij veel stats uit hun hoofd. Vrij shitty als je een vreselijk beest beschrijft en je krijgt iets te horen als: "Hydra.. vierkoppig.. lernean.. CR 5.., die hakken we in de pan jongens! Dat is dan euh.. *denkt* zoveel-en-zoveel XP voor iedereen. Ik trek mijn zwaard en jij *pokes wizard* moet $acid- of $vuurspell casten." (veel te lang geleden dat ik het speelde, anders had ik die spells wel geweten :( )
3 Op zich volstaat één setje voor één party wel, vooral als het voor de eerste paar keer is. Later koop je sowieso je eigen dice, voor de mooie kleurtjes en zodat je voor jezelf vast rolls kunt maken, wat tijd uitspaart. De tijd die het kost als je met zijn allen één set deelt kan mooi benut worden om je de regels eigen te maken.
4 Die staan achter in de boeken :)
5 Niet echt aan te raden voor een beginner. Forgotten Realms of world of Fearun lijken me fijne premade werelden om in te beginnen (ik werd meteen in het diepe gesmeten met planescape 8)7 )
6 Of gewoon frisdrank :)
7 Inderdaad, samen karakters maken is fijn, vooral als je begint, omdat je medespelers je op eventuele foutjes of speciale dingen kunnen wijzen.
8 Of je gekochte/gedownloadde avontuurtje. Een dungeon crawl om de combat basics onder de knie te krijgen. Een 'gewone' adventure om je de roleplaying principes eigen te maken.
SilentStorm schreef op 06 September 2003 @ 02:34:
Als ik DM ben heb ik de neiging om mijn 'slachtoffers' ergens op een onaangename plaats te laten beginnen, zodat het verhaal meteen loskomt en ze niet eerst een aantal npc's hoeven op te zoeken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'wakker worden' in een of andere kookpot, in een leger, vlak voordat een strijd losbarst / belegerde stad of misschien liggen staat er een of ander wezen met een speer in iemands rug te porren om m wakker te maken...
Ik haat wakker-worden beginnen. Niet echt logisch en de party leert elkaar niet zo goed kennen. (Of juist wel, gezien het spreekwoord "In nood leert men zijn vrienden kennen.")
Zodra je dit hebt, moet er een wereld omheen gebouwd worden. Als het goed is heb je al een thema gekozen. Hoe ziet je omgeving eruit? bos? bergen? grasland? een combinatie? ok. Dan, wat is er hier? (in de omgeving)? teken het uit.. dorpjes... steden.. kastelen.. nederzettingen.. ook eventele monsterlokaties, dungeon ingangen, grotten, welke npc's zou je tegen kunnen komen? wat voor 'problemen'/quests hebben ze? en hoe zijn hun personages? Als je dit hebt gedaan.. hoe ziet de wereld eruit? teken deze globaal uit.. hoofdsteden, bergketens, bossen, rivieren, zeeen.. dan dungeon interiors.. houd het simpel, de details kun je mondeling geven wanneer ze nodig zijn... De volgende stap is de achtergrond. wat voor mens(achtigen) leven er in je wereld? politiek kan een belangrijk onderdeel zijn. Waarschijnlijk wil je een soort storyline opzetten. Houd het vrij algemeen, zodat je karakters ook nog invloed kunnen hebben. Je moet bepaalde main events alvast voorbereiden. Denk hierbij aan de dood van een belangrijk leider waardoor misschien een volk in opstand komt tegen het andere... je spelers zullen partij moeten kiezen.. (politiek kan machtig zijn in rpg land..then again, het hangt compleet van jou af of je het ook maar betrekt in je verhaallijn. Ik vind het zelf wat jammer dat de meest rpgs slechts ergens veraf in een of andere vage dungeon plaatsvinden. Laat het lot van een complete wereld afhangen van wat je karakters doen! Laat ze over grotere tijd uitgroeien tot helden! Iedereen zal van ze gehoord hebben. Mensen stromen uit om hen een keer gezien te hebben, met genoeg bekendheid krijgen ze zo allerlei nuttig spul van mensen in een dorp of stad en worden vertrouwelingen bij bestuurders. Ze hebben invloed op de wereld, maar maken ook machtige vijanden. Zonder sterke bad guy is het moeilijk om een langlopende storyline goed op te zetten. Je wereld zal naarmate je meer ervaring krijgt en je karakters er vertrouwder mee worden steeds meer kleur en levendigheid krijgen.
Bedankt, hier stonden nog wat dingen in waaraan ik in mijn wereld(je) nog moet schaven. _/-\o_
Ik handel meestal erg vrij naar de boeken. Het roleplayen zelf is het belangrijkst, boeken zijn bijzaak, hulpmiddelen. (tenminste, zodra je de basics een beetje hebt ;) ) Misschien spelen anderen hier heel anders, regel voor regel by the book en hebben er een hoop lol mee (ik hoor er graag over ;) ), maar ik vindt het afremmen. Ook monsters.. "jullie komen nu een... [blader blader] orc tegen met de volgende stats.... eeeehw... die, die en die.... eehw.. [lees]".
Ik speel het ook liever wat losser. Mijn oude party helaas niet, dus werd het mierenneukerij tegen creatieve fantasie. (Player1: "Je mag die spreuk helemaal niet casten! *vingertje*". Ik: "Nou dan cast ik wel 'create water'... ongeveer waar die ogre zijn longen zouden moeten zitten." Player1 werd schuimbekkend afgevoerd, etc.)
Over combat trouwens: Zijn hier ook mensen die leuke alternatieven hebben gevonden voor een paar minuten dobbelsteen rollen?
Kop of Munt als vervanger voor initiative rolls. Zulke soort dingen?
IceStorm schreef op 06 September 2003 @ 11:45:
Dat is ook de reden dat ik liever avonturen uit een boekje doe, je voorkomt dat te lineaire verhaallijnen, saaie NPC's, onsamenhangende gebeurtenissen etc etc. En pre-fab avonturen laten nog meer dan genoeg ruimte over voor roleplaying. Spelers bedenken toch altijd wel dingen die je niet voorzien hebt.
Dan moet je dus *iew* improviseren. En dus opschrijven wat je geïmproviseerd hebt en het later niet meer mogen veranderen. Ik ben meer voor een wereld waarin alles (de geheime ruimte achter die-en-die steen, in die-en-die kamer, in dat-en-dat huis, in dat-en-dat dorp, wat behoort tot die-en-die stad, en waar hij-en-hij slechts vanaf weten) gedocumenteerd is. Hoewel je natuurlijk nooit helemaal zonder improvisatie kunt.
Sowieso moet combat een beetje soepel verlopen. Mijn groep gooit als eerste allemaal apart voor initiative, ik gooi voor de NPC's/monsters en dan hebben we de volgorde en kun je iedereen stuk voor stuk af. Om het gevecht een beetje levendig te maken kun je er wat dingen bij vertellen (als spell effects bijv, of bij een magisch zwaard dat de party ziet dat er lichtflitsen vanaf komen).
Nog een tip om combat sneller te laten verlopen is als DM van te voren init en andere dingen te rollen die compleet random zijn (door een stat een dag van te voren te rollen wordt hij echt niet minder random) en toch onafhankelijk zijn van de combat (attacks kun je bijvoorbeeld niet van te voren rollen omdat je niet weet welke attack je NPC op dat moment gaat doen aangezien dat vooral aan de party ligt.)

En een gevecht zou altijd levendiger gemaakt moeten worden door bijvoorbeeld obstakels die zowel in het voordeel als in het nadeel van beide partijen zouden kunnen werken (Je combat krijgt ineens een heel ander perspectief nadat enkele partyleden met spiderclimb omhoog zijn geklommen, je battle wordt ineens 3d. Ook kleine ruimtes, mist, nacht, een ravijn op een paar voet afstand, of knokken op een wankele touwbrug "add spice to your combat".) Ook de genoemde beschrijvingen zijn altijd leuker dan "18" "miss" "shit" "helaas, next" "17, ook mis" "inderdaad".
Daar ben ik het dus niet mee eens (zie bovenstaande spice-adders)

wieeeeee, giga-post 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door UDuckling5 op 06-09-2003 15:25 ]

Flap

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Lekkere post, goede tips! :)

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
voor pen and paper games over internet: http://games.newfreeware.com/programs/227/

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

quote:SilentStorm schreef op 06 September 2003 @ 02:34:

Kop of Munt als vervanger voor initiative rolls. Zulke soort dingen?
Meer dingen als: Hoe kun je, zonder het nut van stats, weapons, armor en extra's te verliezen, het combat systeem vloeiender in het spel opnemen? Je gaf net al een paar mooie manieren om de boel wat op te spicen, net als IceStorm ( _/-\o_ beiden :) ), maar ik zoek nog een beetje naar een alternatief systeem. Misschien zelfs helemaal zonder dobbelstenen. Letterlijk uitspelen :P of (op wat voor manier ook) de hits en fumbles meer automatiseren. Het gaat er vooral om dan combat iets meer wordt dan het heen en weer rollen van een paar dobbelstenen.

edit: planescape torment universum gebruiken lijkt me ook wel een tof idee.. Kom ik misschien nog eens aan toe..

[ Voor 8% gewijzigd door SilentStorm op 06-09-2003 19:31 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Dat zijn al de diepere game mechanics :) Lord Daemon is/was hier altijd veel mee in de weer, meen ik mij te herinneren.

Lees in ieder geval eens twee van zijn teksten:Verder kun je misschien kijken op The Forge, hoewel ik daar 1-2-3 niet iets heb kunnen vinden wat je zou kunnen helpen.

Of zelf een algoritme in elkaar draaien waarbij je wat dingen weglaat (critical hits zijn tijdrovend!)

Flap

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

W00t! dit is precies wat ik zoek! Ik ben nog wat aan het doorlezen, maar het 'fortune in the middle' patroon is gewoon wat ik bedoel.

[iets minder enthousiast] Maar nou moet dit nog wel worden verwerkt met algemene stats als ik het als implementatie wil gebruiken. Anders zou je de complete stijl over moeten nemen.. Nja, ik zet de pdf op mn hdd en kijk eens of ik meer mensen geinteresseerd krijg. En vooral eerst zelf de rest doorlezen.

• Wussie
N.A.V. Post van icestorm over Forgotten Realms gebruiken (khad al die posts die daarna kwamen nog nie gezien 8)7 )

Mja daar heb je ook wel een beetje gelijk aan, maar ja aan de andere kant... Als je wel zelf een wereld maakt, krijgen de spelers wel meteen een goede indruk. Want face it, your average every day dungeon master maakt echt niet een wereld die ook maar in de buurt komt van The Forgotten Realms. Wij zijn ook zo begonnen, gewoon a4tje en een potlood pakken, en "let your fantasy do the rest". En tot nu toe is het goed gegaan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wussie op 08-09-2003 08:57 ]

• tyrinian
  • Niet online
Voor de mensen die in de buurt van Eindhoven leven en moeite hebben met DM'enzo, d'r is een vereniging daar die workshops geeft in DM'en.

Daarnaast hebben ze daar ook verschillende gaming groups voor verschillende spelsystemen. D&D 3e is verreweg het populairst, maar het White Wolf (Vampire, Adventure!, Exalted, Werewolf) en GURPS (Russia, BlackOps) worden ook gespeeld.

Meer info op: http://easy.to/kotkt/

• Wussie
Om nog even wat dieper in te gaan op het fenomeen dungeons and dragons, hier nog wat informatie die misschien handig kan zijn voor de mensen die niet weten waar ze mee willen beginnen, ik zal me vooral even richten op de character creation, en regels die daarmee te maken hebben.:)

Dungeons and Dragons is dus zoals jullie hebben gelezen een Pen and Paper role-playing-game, oftewel een RPG. Voordat er games zoals Might and Magic, Diablo, Baldurs Gate en al dat soort spul was. Was er: Dungeons and Dragons, 1st Edition... Zelf heb ik dit nooit gespeeld, weet er ook eigenlijk vrij weinig van, dus hier kan ik jullie niet mee helpen. Ik geloof dat 1st edition ergens rond 1980 of iets eerder is uitgekomen, ik weet het niet zeker. Vervolgens, een aantal jaren later, heeft Wizards of the Coast het zogeheten "Advanced Dungeons and Dragons" oftewel 2nd Edition uitgebracht, hier zijn de regels wat beter uitgewerkt, en zo gemaakt dat je voor bijna iedere situatie wel een oplossing kan vinden in het regelboek.

Hier word bij de Character Creation gerolt met 3D6, dus 3 dobbelstenen van 6 kanten. De scores staan als volgt ingedeeld:
Strength
Dexterity
Constitution
Intelligence
Wisdom
Charisma
Je rolt dus 3x een dobbelsteen van 6 kanten, en deze zet je in dezelfde volgorde als dat je ze rolt, bij je stats. Vaak hebben de DM´s een regel dat je de laagste worp mag overgooien. Bij ons was het zo dat je dus 6x3D6 rolt, laagste worp overgooien, een stat verwisselen (Dus bijvoorbeeld de score van intelligence omwisselen met die van Strength), en vervolgens mochten we nog 1 punt omwisselen, dus bijvoorbeeld een punt van Charisma afhalen, en die bij Dexterity erbij zetten. Natuurlijk kunnen deze character-creation-regels door de Dungeon Master worden aangepast naar believen.
Een character maken bij ADnD is ingewikkelder als bij DnD3e, want je hebt namelijk per stat een aantal gegevens over waartoe je character in staat is... Zo heb je bijvoorbeeld bij Strength een Hitroll adjustement (dus wat voor bonus je krijgt op je worp die je maakt om te kijken of je je tegenstander daadwerkelijk raakt met je wapen), Damage adjustment (een bonus op de schade die je aanricht), Maximum Load (Dus hoeveel gewicht je kan dragen) en nog wat van dat soort spul. Bij 3e Editie word dit allemaal met een Centrale modifier gedaan, maar daar kom ik zo op...

Weer een aantal jaren later, vond WotC (Wizards of the Coast), dat de regels van ADnD niet goed genoeg waren. Dus brachten ze 3e Editie uit,

Hierbij word bij het maken van de characters gerold met 4D6, dus 4 dobbelstenen van 6 kanten, de laagste worp van de 4 word niet meegerekend, dus vaak bij 3e editie heb je meer kans op hoge scores als bij ADnD. Nadat je 4x met 4D6 hebt gegooid, mag je zelf kiezen op welke stats je welke scores indeelt, vaak mag de laagste score ook weer overgegooid worden. Zoals ik al heb gezegd, bij 3e Editie word er gebruik gemaakt van een centrale modifier, kortom: Heb je bijvoorbeeld een score van 11, is je modifier 0, score van 14, zorgt voor een modifier van +2, een score van 8 geeft je -2 op de checks van de desbetreffende stat. Deze modifiers zijn erg belangrijk in 3e Editie, meer als in 2e Editie vind ik zelf, want, als jij bijvoorbeeld een Dexterity modifier van +2 hebt, word dit op een hoop dingen toegepast namelijk: Initiative checks, je Armor Class, je Reflex Saving throw, je ranged attack bonus en een hoop skill checks. Eigenlijk is bij het grootste gedeelte van de stats het wel zo dat het bij aardig wat worpen word toegepast. Dus denk goed na als je je scores indeelt, bij 2e Editie heb je hier geen keuze bij, maar bij 3e wel. Dat zorgt er ook voor dat je je character meer één specifieke richting op kan sturen, wil je bijvoorbeeld een archer worden, zet je 18 op je Dexterity (Als je zo´n hoge worp hebt natuurlijk), bij 2e editie heb je kans dat je als je het karakter van je character in je hoofd hebt, het niet behaalbaar is met je scores...

Dan nog iets, de classes. In 2e Editie heb je vaak hoge scores nodig om een bepaalde class te worden. En laat nou het geval zijn, dat je bij 2e editie meestal lage scores hebt, of in ieder geval rond het gemiddelde. Dit maakt het bijna onmogelijk om in 2e Editie een Paladin te worden, want daar heb je (als ik het goed zeg) een 17 op strength en Charisma nodig, een 13 op Wisdom en een 13 op intelligence, hetzelfde geld voor ranger, alleen andere benodigdheden, maar het is nog steeds moeilijk om te behalen. Maar dat houd wel in, dat als je een Ranger of een Paladin kán worden, je ook meteen een goede ranger of paladin bent, aangezien je hoge scores hebt. In 3e Editie is dit niet zo, het maakt niet uit welke scores je hebt, je kan alle classes worden, het hangt alleen nog af van je Alignment (En ras???) Dit maakt je keuze ruimer, maar je hebt ook kans dat je dus een paladin bent die wel goed kan vechten, maar niet goed kan Healen, omdat je geen hoge score op je Charisma hebt. Voor de rest heb ik eigenlijk vrij weinig te melden, maar voor de beginnende spelers kan ik 3e editie aanraden, het is gewoon wat simpeler qua regels en vooral character creation. Dit kan misschien aan mij liggen, of aan de DM die 2nd Edition DM´t bij ons, dat ik het bij hem niet leuk vind oid. Maar ja, ik hoop dat er mensen zijn die nog wat aan dit stuk hebben, anders heb ik het helemaal voor niets getypt... :´(

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ter aanvulling van WuSS' verhaal, is deze link misschien handig: De historie van DnD

Flap

• IceStorm

IceStorm

UDuckling5 schreef op 08 september 2003 @ 11:49:
Ter aanvulling van WuSS' verhaal, is deze link misschien handig: De historie van DnD
Waarbij je meteen kunt zien dat het verhaal van Wussie voor geen kanten klopt :P.

Sowieso, ook in 2nd Edition PHB werden al meerder methodes voorgelegd om ability scores te gooien zodat je wat meer 'vrijheid' had.

Het klopt overigens wel dat 3rd edition een stuk transparanter is dan 2nd edition.

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IceStorm schreef op 08 September 2003 @ 12:14:
[...]

Waarbij je meteen kunt zien dat het verhaal van Wussie voor geen kanten klopt :P.
Ik denk, ik breng het subtiel :)
Sowieso, ook in 2nd Edition PHB werden al meerder methodes voorgelegd om ability scores te gooien zodat je wat meer 'vrijheid' had.
Wat voor manieren gebruiken jullie eigenlijk om aan ability scores te komen? Nadat ik een dwarf fighter met Str 18, Dex 16, Con 18, Int 16, Wis 16 en Cha 16 zijn we maar van het rollen afgestapt :)

Wij verdelen gewoon 78 punten over alle 6 de stats, waarbij één stat verplicht onder de 10 moet zijn om de party wat meer te balancen en zodat je als party sterk staat, omdat je medeplayers jouw zwakke scores kunnen compenseren met hun hoge scrore voor die abilities. Tevens mag er geen ability over 18 zijn op het eerste level (ondanks dat je met een roll van 18 + racial ability modifier van (+2 dex) gemakkelijk aan de 20 kunt komen). Ergens in het PHB staat namelijk wat ongeveer de standaard ability scores zijn. Normale mensen hebben abilities van rond de 12/13. 14/16 is atlethisch en 16/18 is superhuman (denk ik, heb het boek niet bij de hand). Iemand met bijvoorbeeld een strength van 20 of 22 is dus onnoemelijk sterk.
Het klopt overigens wel dat 3rd edition een stuk transparanter is dan 2nd edition.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, hoewel er voor 3E nog een heleboel resources geschreven moeten worden wil het zo uitgebreid worden als 2nd.

En nog bedankt voor de link tyrinian

Flap

• Wussie
Mja da´s waar, maar ik heb nu echt een shitload aan "boeken" (if you get my drift), ik noem:
Masters of the Wild
Sword and Fist
Song and Silence
Book of Vile Darkness
Monster manual 2 (erg goed btw :))
etc etc. d´r zijn al aardig wat boeken van uitgebracht, zelf weet ik natuurlijk niet hoe groot 2nd edition uiteindelijk is geworden, want ik speel het alleen maar 1x in de maand zo´n beetje...
[...]

Mijn verhaal klopt wel, dit is te zien aan:
Natuurlijk kunnen deze character-creation-regels door de Dungeon Master worden aangepast naar believen.
, de regel 3d6 rollen heb ik als voorbeeld genomen omdat dat als aanbevolen of standaard oid aangegeven staat in 2nd edition rulebook (als´k ut goed heb)
en duckling :) Thanx for bringing it subtle :)

• IceStorm

IceStorm

Wij verdelen 80 punten over de 6 stats, scores onder de 10 hoeft niet (maar doet iedereen ;)) en maximaal 18 bij het verdelen (dus met racial meuk idd 20).
Op die manier kan iedereen gewoon maken wat hij (of zij :)) zelf wil.

Overigens moeten er zeker nog een hoop boeken komen, liefst van WoTC zelf. Ik mis voornamelijk nog een hele hoop accessory achtige dingen ('complete book of..' bijv).
Veel andere publishers geven onder de open gaming license wel een hoop dingen uit maar ik ben niet van alles even kapot.

Op dit moment heb ik zelf de volgende boeken overigens:

- PHB 3.5
- Masters of the Wild
- Manual of the planes
- Faiths & Panthenons
- Silver Marches
- Enemies & Allies
- The Forge of Fury (adv)
- The Speaker in dreams (adv)
- The Standing stone (adv) (aanrader :))
- Heart of nightfang Spire (adv)
- The hall of the rainbow mage (adv) (Sword & Sorcery)
- En nog 1 avontuur dat ik nu DM en waarvan ik de titel even open laat omdat anders mijn players die naam al weten :P

De rest van mijn party heeft eigenlijk alle andere standaard boeken wel. En dat vind ik zelf jammer watn ik kan op dit moment niks kopen waar ik nog wat aan heb (book of vile darkness en lords of darkness zijn de enige twee die ik nog wil hebben).

Ik hoop dan ook dat er in hoog tempo nog wat leuke accesories bij komen, liefst met het niveau van Manual of the Planes (vind ik persoonlijk een erg goed/helder boek, en zorgt voor een stuk meer inzicht in planes dan in 2nd edition gegeven werd ;)).

Mocht er iemand een goeie tip hebben om geld aan uit te geven mogen die best genoemd worden overigens :).

edit:
WuSSie, het ging er meer over dat de historie niet helemaal klopte zoals jij hem schetst ;) Voor de rest heb je gelijk hoor.

edit:
Oei, ik vond MM II juist helemaal niks, veel te vage beesten waar je weinig mee kon in een campaign imho. Nou zal ik eerlijk zijn, ik heb hem niet helemaal doorgenomen maar ik vond het tegenvallen.

edit:
Oh, nog meer edit :D 2nd Edition bestaat schat ik uit een 500 - 600 boeken incl. adventures/accesories etc etc. Ik kan het niet precies zeggen, ik heb ze wel zo goed als allemaal in PDF formaat maar ik moet ze nog indelen ;)).

[ Voor 21% gewijzigd door IceStorm op 08-09-2003 12:55 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IceStorm schreef op 08 september 2003 @ 12:48:
Ik hoop dan ook dat er in hoog tempo nog wat leuke accesories bij komen, liefst met het niveau van Manual of the Planes (vind ik persoonlijk een erg goed/helder boek, en zorgt voor een stuk meer inzicht in planes dan in 2nd edition gegeven werd ;))
Ik snap juist geen drol van de 3E planes... dat, plus het feit dat er geen stoere modrons meer op mechanus leven ( :( ) zorgt ervoor dat ik fijn 2nd editie regels aanhoud wat betreft planes (moet nog ooit een conversion maken ofzo ;) )
Mocht er iemand een goeie tip hebben om geld aan uit te geven mogen die best genoemd worden overigens :).
Ravenloft 3E van Sword & Sorcery vindt ik een prachtig boek en een pareltje van S&S en een schande dat WotC deze niet heeft geconverteerd.
edit:
Oei, ik vond MM II juist helemaal niks, veel te vage beesten waar je weinig mee kon in een campaign imho. Nou zal ik eerlijk zijn, ik heb hem niet helemaal doorgenomen maar ik vond het tegenvallen.
Ik vindt de meeste beesten erin ook vaag. Maar wel fijn dat er weer wat AD&D monsters zijn geconverteerd (door de profs :), die zelf-geconverteerde dingen vertrouw ik nooit heel erg, die hebben namelijk de neiging niet erg balanced te zijn).

Flap

• Wussie
IceStorm schreef op 08 September 2003 @ 12:48:

Op dit moment heb ik zelf de volgende boeken overigens:

- PHB 3.5
- Masters of the Wild
- Manual of the planes
- Faiths & Panthenons
- Silver Marches
- Enemies & Allies
- The Forge of Fury (adv)
- The Speaker in dreams (adv)
- The Standing stone (adv) (aanrader :))
- Heart of nightfang Spire (adv)
- The hall of the rainbow mage (adv) (Sword & Sorcery)
- En nog 1 avontuur dat ik nu DM en waarvan ik de titel even open laat omdat anders mijn players die naam al weten :P

De rest van mijn party heeft eigenlijk alle andere standaard boeken wel. En dat vind ik zelf jammer watn ik kan op dit moment niks kopen waar ik nog wat aan heb (book of vile darkness en lords of darkness zijn de enige twee die ik nog wil hebben).

Ik hoop dan ook dat er in hoog tempo nog wat leuke accesories bij komen, liefst met het niveau van Manual of the Planes (vind ik persoonlijk een erg goed/helder boek, en zorgt voor een stuk meer inzicht in planes dan in 2nd edition gegeven werd ;)).

edit:
WuSSiE, het ging er meer over dat de historie niet helemaal klopte zoals jij hem schetst ;) Voor de rest heb je gelijk hoor.

edit:

edit:
Oh, nog meer edit :D 2nd Edition bestaat schat ik uit een 500 - 600 boeken incl. adventures/accesories etc etc. Ik kan het niet precies zeggen, ik heb ze wel zo goed als allemaal in PDF formaat maar ik moet ze nog indelen ;)).
:P Leuk verzamelingetje, Book of Vile darkness is inderdaad de moeite waard om je geld aan uit te geven, Manual of the Planes heb ik ook thuis liggen, ben er druk mee bezig om ´t in m´n wereld te gaan importeren... Wat ik je kan aanraden (Heb ik ook gedaan) is even op KaZaA zoeken bij documenten op "Dungeons and Dragons" zie je daar een leuke titel staan, download je hem... (wel weer netjes binnen 24 uur verwijderen natuurlijk). Ziet het boek er leuk uit, zorg dan dat je hem aan schaft... want een uitgeprint boek zuigt ook en is illegaal :).

Monster manual 2, zitten wel leuke beestjes in voor een random encounter...

500-600 boeken 8)7 !!!

edit: _/-\o_ Dark knight _/-\o_

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hayate666 schreef op 04 September 2003 @ 22:26:
[...]

Aangezien jullie al bijna een jaar spelen, hoe zijn jullie begonnen en hoe houden jullie het spannend?
Wel ik kwam dus iemand tegen bij het werk die me erover vertelde en ik had al vaker wat gelezen van dnd, dus wat vrienden bij elkaar gesprokkelt en zo zijn we begonnen met spelen. Sindsdien spelen we iedere week wel >:)

Kan ook niet wachten tot herfstvakantie (3 dagen volop) en kerst (4 dagen) _/-\o_

En onze dm zorgt ervoor dat het leuk blijft, we doen ook niet aan premade dingen. Ik ben nu een elven ranger en heb als beroep bountyhunter gekozen, dus ik ga in steden informeren voor quests aka bounty's.

Het gaat toch om je eigen fantasy en die van de rest om het leuk en spannend te houden. Dat lukt ons over het algemeen goed, vind ik dan.

• Wussie
IceStorm schreef op 08 September 2003 @ 12:48:
yada yada yada...
ik heb ze wel zo goed als allemaal in PDF formaat maar ik moet ze nog indelen ;)).
:9~ :9~ :9~ Doe mij die eens mailen :) (jah ik had er net overheen gelezen, vandaar deze post :)) 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Wussie op 08-09-2003 16:40 . Reden: omg, moeilijk he... typen... ]

• IceStorm

IceStorm

WuSSiE schreef op 08 september 2003 @ 16:38:
:9~ :9~ :9~ Doe mij die eens mailen :) (jah ik had er net overheen gelezen, vandaar deze post :)) 8)
Los van het feit dat het niet mag heb ik nog een veel betere reden om dat niet te doen, het is bij elkaar een gb of 25 ;)

Klein vraagje, heeft iemand hier al City of the Spider Queen gespeelt? Ik zit er namelijk over te denken om dat avontuur een keer te gaan doen maar ik weet niet of het wat is en info zoeken zonder spoilers te lezen is klote :D.

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Toen ik nog jong was heb ik het met me neef eens gespeeld en ben zo een beetje in de rpgs gerold. Was wel leuk zat daar een beetje echt van alles en nog wat uit te proberen in de 1e kamer (hele val uit elkaar gehaald en daar de pijlen van bewaart, ach ja je speelt een char he en ik was nogal n00b toen.) Kweet nog dat ik echt geen flauw benul had van wat een uilbeer was dus toen maar vlug verstoppen enzo.

Later heb ik het met wat vrienden gespeeld tijdens middelbare schooltijd. Heb toen ook zelf een paar boeken gekocht (nog steeds gekaft en goed bewaard). Was wel leuk (ook omdat je niet zelf altijd als DM moest optreden). Alleen sommige mensen spelen ook niet echt goed vind ik dan. Dan zitten ze te veel aan onze tijd te denken en doen dingen of hebben ideeen die niet echt overeenkomen voor die tijd of situatie. Das wel weer jammer. Maar ook al een tijdje mee gestopt. Het nam te veel tijd in voor de DMs en soms gingen we totaal aan adventures voorbij en dan was er niet iets concreet voor handen om te spelen.

Ik ben er nog altijd weg van. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het maken van dungeons met alles derop en deran en een soort verhaaltje daarbij. De NPCs en towns hebben me eigenlijk nooit zozeer geboeid. Heb zelf indertijd nog eens een poging gedaan om een soort heroquest ad&d te spelen. Dus voornamelijk van dungeon naar dungeon ad&d. Was wel leuk alleen je merkt wel dat het dan wat monotoom begint te worden. Maar kvind AD&D erg goed en vooral omdat het zo uitgewerkt is met de meeste dingen hoef je niet veel zelf te verzinnen kwa regels. Ook het principe van de dobbelstenen is erg leuk. Maar een goede DM kennen of worden is het moeilijkst. Spelen is een koekje op zich.

PS. Heb die 3.5 Editie boeken wel op PDF formaat (150-160 Mb totaal) en nog wel veel meer andere boeken.

[ Voor 4% gewijzigd door aXe op 08-09-2003 17:11 ]

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

• IceStorm

IceStorm

aXe schreef op 08 September 2003 @ 17:07:
Spelen is een koekje op zich.
Mwa, ben ik niet helemaal met je eens. DM worden/zijn is zeker lastig in het begin omdat er nogal wat info op je af kan komen maar zonder inzet van spelers is het nog steeds niet leuk :).

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

IceStorm schreef op 08 September 2003 @ 17:10:
[...]

Mwa, ben ik niet helemaal met je eens. DM worden/zijn is zeker lastig in het begin omdat er nogal wat info op je af kan komen maar zonder inzet van spelers is het nog steeds niet leuk :).
Ja het zal ook wel komen omdat ik me meer aangetrokken voel door de player kant dan de DM kant. Ik heb ook vaak als ik iets wil maken dat ik al snel afkap weer met dat idee en er uiteindelijk niks op papier staat... Das bij iedereen verschillend.

Je moet vooral lol hebben en soms ook wat serieus kunnen spelen. (iig serieuze acties).

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

• IceStorm

IceStorm

aXe schreef op 08 September 2003 @ 17:13:
Je moet vooral lol hebben en soms ook wat serieus kunnen spelen. (iig serieuze acties).
Daar ben ik het helemaal mee eens, het blijft wel een spel en ik speel het zelf ook voornamelijk omdat het leuk is om samen met wat vrienden een beetje tijd door te brengen.

Begrijp me niet verkeerd, het moet geen chaos/feest worden maar ik vind het prima als je gewoon lol kunt hebben, ook al is dat 'out of game'.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-10 18:17
Ik speel ook D&D met een vriendengroep.
Kwamen ze voor de vakantie opeens mee aanzetten. En ik moest maar DM worden :o!

Ze hebben 1 klein kerkertje gespeeld en nu zitten ze in een verlaten tovenaarskasteel waar ze in zijn gevallen uit een bos. Moeten ze nu nog ff uit zien te komen. Is wel fun.

Mijn plan is om het kasteel uit te laten komen in/vlakbij een stad. Moet nog een hele wereld verzinnen.
Het enige punt is dat we met 8 man totaal zijn. Ik heb geen zin om voor 7 man te gaan DM'en. Daarom hebben we nu 2 parties van 3 man elk (een van de andere gasten is nu ook DM). Maar dat bevalt me ook niet echt.

Alle 3 de mensen uit mijn groep hebben totaal niet door hoe je moet roleplayen... Heeft iemand tips voor mij als DM om ze beter tot het verhaal te betrekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Mithrandir op 08-09-2003 20:47 ]

Verbouwing

• IceStorm

IceStorm

Een party van 8 man is idd te groot. Met 7 spelers is het bijna niet te doen om iedereen aandacht te geven als DM. Ik heb het 1x een lang weekend gedaan als gelegenheids DM en dat was gewoon net te vermoeiend om het zo maar te zeggen.
Aannemende dat jullie geen zin hebben om 1 persoon weg te schoppen zit je in een lastig parket. Enige wat ik kan bedenken is om er van uit te gaan dat er altijd wel iemand op een datum niet kan spelen en je dus zodoende toch met minder man bent maar dat is niet ideaal.

Mensen bij een verhaal betrekken kan meestal door als DM wat 'strenger' te zijn. Als ze niet bezig zijn met het verhaal moet je ze er op attenderen dat het verhaal belangrijk is. Methodes hiervoor zijn bijv om als DM/NPC te reageren op dingen die ze zeggen (ook al is het duidelijk dat ze die dingen niet 'in game' zeggen).

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IceStorm schreef op 08 September 2003 @ 21:12:
Methodes hiervoor zijn bijv om als DM/NPC te reageren op dingen die ze zeggen (ook al is het duidelijk dat ze die dingen niet 'in game' zeggen).
Dat vind ik vrij flauw, als je begrijpt wat ik bedoel.

Om ze in het verhaal te betrekken zou je ze iets af kunnen pakken (bijv. hun magische wapen waar ze zo aan gehecht zijn.) Of laat hun abilities drainen door een evil wizard. Dan moeten ze dus de dief respectievelijk de wizard grijpen, anders blijven ze zwakjes :) En dat willen ze prolly niet.

Of laat een actueel element uit je omgeving (als een van de players IRL verliefd is op een meisje wat al bezet is, kun je deze situatie naspelen :) ). Zo kunnen ze helemaal zelf het verloop van hun eigen probleem bepalen in een fantasy wereld. Dat maakt ze misschien wel wat meer betrokken.

Flap

• IceStorm

IceStorm

UDuckling5 schreef op 09 September 2003 @ 13:41:
Om ze in het verhaal te betrekken zou je ze iets af kunnen pakken (bijv. hun magische wapen waar ze zo aan gehecht zijn.) Of laat hun abilities drainen door een evil wizard. Dan moeten ze dus de dief respectievelijk de wizard grijpen, anders blijven ze zwakjes :) En dat willen ze prolly niet.
Ja en dat vind ik weer wat flauw :)
Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe je spelers reageren op zaken en waar de aandacht wel heengaat op momenten.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

aan de hand van dit topic 4 vrienden opgetrommeld die ook wel willen D&D'en :) binnenkort gaan we ff naarde ABC boekjes enzo inslaan en dan maar een dagje beginnen met lezen en chars maken :) heb er zin in

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• IceStorm

IceStorm

Klein tipje als je wil beginnen, maak het je zelf niet TE lastig ;) Dus niet meteen 300 pagina's uit je hoofd willen kennen.

Verwijderd

IceStorm schreef op 09 September 2003 @ 17:17:
Klein tipje als je wil beginnen, maak het je zelf niet TE lastig ;) Dus niet meteen 300 pagina's uit je hoofd willen kennen.
Agreed, mijn eerste adventure was een single player met een vriend (ik ben dm) waarin we de combat regels dus heel 'losjes' (zwak uitgedrukt) volgden. We hadden wel ontzettende lol.

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 19:40:
Agreed, mijn eerste adventure was een single player met een vriend (ik ben dm) waarin we de combat regels dus heel 'losjes' (zwak uitgedrukt) volgden. We hadden wel ontzettende lol.
Inderdaad, daar doelde ik ook op in een eerdere post. Gewoon beginnen met de dingen die je snapt. Voor mijn part begin je met alleen vertellen wat je doet, waar de DM dan de regels voor opzoekt en je uitlegt. Ofzo.

En later wil je vanzelf eens iets anders dan "Ik cast Magic Missile" roepen en ga je je verdiepen in de regels van het casten :) Dus begin je eens met arcane spell failure... en wat later voeg je ook concentratrion checks toe... enzovoort.

Anekdote:
Zo heb ik ooit op een familiefeest een RPG bedacht, met stapeltjes kaarten ipv dice en gekke combatregels enzo omdat ik mijn DnD spulletjes niet bij had. Jammer dat ik me daar geen details meer over kan herinneren.

Flap

• Wussie
toen wij begonnen, hadden we het al eerder met andere mensen gespeeld, maar ja we hadden geen dice natuurlijk... Dus wij even een phb gescoord, en spelen he... Bij een gevecht: ja je moet ehhh 1d20 rollen...

Ja daar sta je dan :), wij een paar d6 uit de kast getoverd... Okee ik gooi 3d6 en tel de uitkomst op |:( The good old times :)

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

WuSSiE schreef op 10 September 2003 @ 10:31:
Ja daar sta je dan :), wij een paar d6 uit de kast getoverd... Okee ik gooi 3d6 en tel de uitkomst op |:( The good old times :)
Ehm... :?

Je kleinste roll wordt dan sowieso 3 ipv 1 en je grootste roll wordt 18...
Beetje vaag :)

edit:
Je gemiddelde roll is echter wel 10,5, net zoals met de d20... niet zo heel vaag dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door UDuckling5 op 10-09-2003 11:49 ]

Flap

• Wussie
Maar dat hebben we als volgt opgelost: gooi ik 3... dan gooien we een d6 gedeelt door 2, en heb je dus een uitkomst van 1,2 of 3 :) Bij 18 hetzelfde alleen is 1 dan 18, 2 19 en 3 20 (jej, dus critical \o/)

edit: hoe kom jij aan 10.5?

[ Voor 8% gewijzigd door Wussie op 10-09-2003 11:51 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

1+2+3+4+5+6=21
21/6=3,5
3*3,5
=10,5

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20=210
210/20
=10,5

:)

Flap

• Wussie
Ok, leuk verhaal, maar hoe kan je nou een diceroll middelen op 10.5... zoals je weet zit de 10 precies tegenover de 11, dus ja dan krijg je van die discussies van... HIJ HELT MEER NAAR DE 11 TOE, NEEEEEE ´T IS 10... (blabla :P) Maar jah, back on topic iemand?

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IDD, bij deze een vraagje:

ALS je premade campaignsettings gebruikt/hebt gebruikt of speelt/hebt gespeeld, welke is dan je favoriet? :)

( staat helemaal los van post 2 in Dungeons & Dragons (the pen and paper game) hoor O-) )

Flap

• IceStorm

IceStorm

UDuckling5 schreef op 10 September 2003 @ 12:06:
ALS je premade campaignsettings gebruikt/hebt gebruikt of speelt/hebt gespeeld, welke is dan je favoriet? :)
Dat is heel simpel: Forgotten Realms zowel in 2nd als in 3rd edition :).

In 3rd edition heb ik overigens weinig (geen :P) ervaring met andere settings. Kingdom of Kalamar trekt me niet echt, Ravenloft vond ik matig uitgewerkt en Dragonlance is pas net uit (en heb ik helemaal nog niet gezien).

In 2nd edition wil ik ze wel even allemaal aflopen:

- Forgotten Realms, gewoon het beste uitgewerkt met veel extra info etc etc. Gewoon een leuke wereld die vrij dicht bij je bed staat ;)
- Greyhawk, beetje te 'saai/grijs'. Ik vond het persoonlijk niet zo heel spannend. Is ook de oudste setting (komt uit 1st edition)
- DragonLance + DL 5th Age, beide niet echt mijn favoriet. Ik vond Krynn geen geweldige wereld. Voor de rest zijn draken natuurlijk wel erg leuk :)
- Dark Sun, een setting die mij te agressief was om het zo maar te zeggen.
- Ravenloft, erg leuke setting. Ik heb hem voornamelijk in tussendoor-avonturen gespeelt en me pas achteraf wat verder in verdiept. Zijn ook erg leuke/mooie accessories voor.
- Spelljammer, nooit gespeeld. Voornamelijk omdat het me te "spacey" was en ik daar neit van hou.
- Birthright, vond ik niks. Veel te veel 'koninkje' spelen.
- Planescape, erg gave setting ook waar ik helaas weinig ervaring mee heb. Ik vond het altijd jammer dat het plane-gebeuren in 2nd edition voor mij erg vaag bleef. Overigens ook een zeer uitgebreide setting.
- Al-Qadim, nooit gespeelt maar ik hoef niet zo nodig Aladin te spelen :)
- Lanhmar, ook nooit gespeelt maar trekt me ook niet echt. Te veel city/rogue achtig (waar ik beide niet zo van hou ;))
- Mystara, de setting die ik graag nog ooit wil spelen. Was eigenlijk nooit aan te komen maar nu ik deze op pdf heb wil ik het ooit nog eens proberen.
- Odyssey, helemaal te 'spacey' oftewel ook nooit gespeelt ;)
- Red Steel, kun je met de 2 items geen setting noemen eigenlijk. Heb ik ook geen idee van.
- Monstrous Arcana, niet echt een setting maar wel erg gaaf. Ik heb 2 van de beholder-avonturen gespeelt (eye of pain & eye of doom) en die waren erg geslaagd. Daarnaast vind ik I, Tyrant een van de leukste accesories van 2nd edition :)
- Tomes, ook geen setting maar 3 grote boxed adventures. Ik ben ooit begonnen met The Rod of 7 parts. Vond ik een redelijk avontuur maar daar ben ik helaas nooit mee verder gegaan.

Zo, dat waren ze allemaal toch :+ ?

[ Voor 4% gewijzigd door IceStorm op 10-09-2003 12:24 ]

• Wussie
Heb je deze allemaal gespeed / bekeken dan? Want ik zit er dus aan te denken om ook zoiets met m´n 3e Campaign te doen, maar wat zijn het dan precies.
Volledige werelden, met premade storylines, die dus (naar mijn inzicht) vrij linear gespeeld worden, of zijn het aparte werelden met een hoop losse quests die samen een storyline volgen??? Iets meer toelichting hierover zou errug welkom zijn...

En dan nog een vraagje: "City of the Spider Queen", is dat ook een campaign setting, of gewoon een los quest ding iets... :? :? :?

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IceStorm schreef op 10 September 2003 @ 12:22:
Een heel verhaal en sloot af met "Zo, dat waren ze allemaal toch :+ ?"
Gek man :)

Ikzelf gebruik nooit premade settings, maar ik zou Birthright nog wel eens willen proberen (hoewel me dat na verloop van tijd wel saai lijkt worden, zowel spelen als masteren).

Ravenloft (dus niet mijn eigen verkrachting daarvan :) ) zou ik zeker nog eens willen spelen. Lijkt me geweldig als het goed geDM't wordt. De 3E versie vond ik trouwens helemaal niet matig uitgewerkt!

Planescape 2nd was het eerste DnD boek wat ik ooit inkeek, beetje vreemde ervaring dus, maar wel gaaf (modrons _/-\o_ )

Ik heb als speler wel eens door de Kingdoms of Kalamar gelopen, maar dit was saaaai...

Tot slot, ik heb een aantal (lees)boeken van Dragonlance gelezen en de helden in die verhalen zijn op twee handen te tellen. D'r is dus niet echt ruimte voor een party van wannabe helden. Bovendien haat ik Kender (wat is dat nou voor een naam... ).
WuSSiE schreef op 10 September 2003 @ 12:39:
Heb je deze allemaal gespeed / bekeken dan? Want ik zit er dus aan te denken om ook zoiets met m´n 3e Campaign te doen, maar wat zijn het dan precies.
Volledige werelden, met premade storylines, die dus (naar mijn inzicht) vrij linear gespeeld worden, of zijn het aparte werelden met een hoop losse quests die samen een storyline volgen??? Iets meer toelichting hierover zou errug welkom zijn...
Ik heb alleen enkele basis sourcebooks doorgekeken voor enkele settings, en die beschrijven enkel de wereld, de setting dus. Prominente figuren, topgrafie, lanschapsbeschrijvingen, religie, economie, etc. Voor adventures zijn er weer losse premade adventures te krijgen, zoals bijvoorbeeld :
En dan nog een vraagje: "City of the Spider Queen", is dat ook een campaign setting, of gewoon een los quest ding iets... :? :? :?
Voila:
Wizzards of the Coast schreef:
This Forgotten Realms superadventure is designed to take characters from middle to high levels of play. It ties directly to events occurring in the R.A. Salvatore's War of the Spider Queen novel series. The City of the Spider Queen miniatures boxed set contains miniatures encountered in the adventure.
Een gewone adventure dus, alleen een beetje lang (dat super zal waarschijnlijk op de lengte slaan).

[ Voor 36% gewijzigd door UDuckling5 op 10-09-2003 12:59 ]

Flap

• IceStorm

IceStorm

Heb je deze allemaal gespeed / bekeken dan?
Ja, de meeste heb ik gespeeld en de rest heb ik bekeken :). Let wel dit zijn dus alleen 2nd Edition Campaign settings.
Een campaign setting is niets meer dan een "wereld". En die kunnen zo gek zijn als je zelf wilt.
Forgotten Realms is bijv vrij 'aards'. Het is een enorm uitgestrekt gebied met vele koninkrijken en gebieden vol met bossen, bergen etc etc. In mijn hoofd vind ik het altijd een beetje zoals ik de gewone wereld in mijn hoofd heb rond het jaar 1000 :).
Een campaign setting is wel alleen maar de wereld. Dus wel compleet met politieke verhoudingen en geschiedenis maar dus niet inclusief een verhaallijn voor avonturen. Dat staat er los van. Een campaign setting bied je voornamelijk een achtergrond voor avonturen, wat voor avonturen dat zijn mag je als DM zelf weten (of je pakt een pre-made adventure die geschreven is in de betreffende campaign setting).
Het is wel leuk als dingen uit eerdere avonturen terug komen overigens. Dus stel dat je eerst een avontuur speelt waarin je een dragon-egg moet stelen voor een wizard en daarin slaagt dat een avontuur later als je bezig bent een of andere prinses te redden dat de lieve moeder-draak jullie weer met een bezoekje komt vereren ;).

Campaign settings onderling zijn totaal verschillend en je komt normaal gesproken ook niet van de ene in de andere setting.
CotSQ is een zgn 'epic adventure'. Oftewel gewoon een belachelijk groot avontuur geschreven voor de 3rd edition FR-setting.
Ik zou graag willen weten of iemand die al gespeelt heeft en wat ze er van vonden.

• Wussie
offtopic:
Vind dat dit op de frontpage moet... "Niet alleen mensen die 24/7 naar een beeldscherm zitten hier :)"

edit: vergeet ik bijna het on-topic gedeelte :) 8)7 8)7 8)7

Thx Duckling :) Ik zal even kijken wat ik hier mee ga doen...

Weet er nog iemand leuke spicers (of hoe je het ook noemt :)) Voor een groot tunnelcomplex wat zich door een bergrij heenwerkt... Het is nu voor de helft af, de spelers zijn al een stuk onderweg daar... Maar het begint vrij saai te worden. Encountertje hier, rare plantjes daar... Nog wijze ideeen?

(btw, de reden waarom ze naar de andere kant moeten is omdat er in de moerassen die in´t zuiden van´t eiland zitten een plantje groeit die een van de characters van z´n constitution-drainende-poison af kunnen helpen >:) )

edit: dus als ik het goed begrijp moet ik voor CotSQ, m´n wereld op een van die campaign settings runnen :?

[ Voor 87% gewijzigd door Wussie op 10-09-2003 13:09 . Reden: lezen voordat je ouwehoert... ]

• IceStorm

IceStorm

Ik ben altijd groot fan van raadsels/puzzels op wat voor manier dan ook :)
Desnoods een beetje Sphinx achtig.

• Wussie
Mja geloof me, die dungeon zelf is al een heel gepuzzel :P alleen m´n spelers hebben nog te veel een gevoel voor orientatie :( iz wel weer jammer... Dus ze weten eigenlijk over het algemeen wel welke richting ze op moeten om dus naar ´t zuiden te komen :(

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

IceStorm schreef op 10 september 2003 @ 12:59:
Campaign settings onderling zijn totaal verschillend en je komt normaal gesproken ook niet van de ene in de andere setting.
Oneens; Ravenloft kom je sowieso op elk gewenst moment in (door de DM gewenst moment :) ). Planescape ook, nog makkelijker zelfs. Via Planescape kun je OOK weer in Ravenloft komen :)

Verder ligt de rest van de settings (volgens mij) allemaal (behalve Ravenloft, maar daar ga ik niet dieper op in :) ) in/op de Prime Material Plane, en dus zou je door middel van zomaar een deurtje in Sigil of door een falende teleport spreuk ineens in een heel andere setting terecht kunnen komen.
WuSSiE schreef op 10 September 2003 @ 13:01:
Weet er nog iemand leuke spicers (of hoe je het ook noemt :)) Voor een groot tunnelcomplex wat zich door een bergrij heenwerkt... Het is nu voor de helft af, de spelers zijn al een stuk onderweg daar... Maar het begint vrij saai te worden. Encountertje hier, rare plantjes daar... Nog wijze ideeen?
Midden in de berg/bergketen is een verlaten dwergenstad waar zo'n 1000 jaar geleden alle dwergen uit verdwenen zijn (ziekte, oorlog, migratie). Eeuwen en eeuwen later hebben enkele duergar zich gevestigd in de stad. Nog wat later is er een kolonie kobolds in neergestreken die de aanwezige duergar nu aanbidden als goden, en de stad op aan het knappen zijn.

Dwergen kennende hebben ze natuurlijk wel de omgeving van de stad en de meeste gebouwen geboobytrapped, dus pittraps, rollende stenen, geheime deuren, gangen met pijlen-schietende-zijmuren, kamers met op-elkaar-afkomende muren en kamertjes die gevuld worden met zuur/kokende olie/water zijn standaard :)

Tot slot is het koboldopperhoofd naast een militante maniak, een bedreven alchemist, die graag experimenteerd op zijn soortgenoten en hierdoor dwalen er verschillende ziekelijk gemuteerde kobols door het complex, naast extreme guerilla troepen (zelfmoordterroristen, snipers, hit-and-run troepen om de party te verzwakken, stoottroepen etc.

ajb :)
(btw, de reden waarom ze naar de andere kant moeten is omdat er in de moerassen die in´t zuiden van´t eiland zitten een plantje groeit die een van de characters van z´n constitution-drainende-poison af kunnen helpen >:) )
Het plantje heeft alleen een helende werking als het tijdens volle maan geplukt wordt, als het bij daglicht geplukt is wordt het een strength-drainend-poison (dubbel >:) )
edit: dus als ik het goed begrijp moet ik voor CotSQ, m´n wereld op een van die campaign settings runnen :?
Nee, helemaal niet. Je kunt ook de wereld waar je nu in bezig bent (ik neem aan een paar dorpjes, en natuurlijk de berg) in de setting plaatsen, naast de adventure, wat hier en daar wat kleine editting vraagt. Zo sluiten de twee mooi op elkaar aan.

Je kunt ook de adventure aanpassen aan je eigen setting, wat iets meer editting vergt.

[ Voor 14% gewijzigd door UDuckling5 op 10-09-2003 13:21 ]

Flap

• IceStorm

IceStorm

UDuckling5 schreef op 10 September 2003 @ 13:19:
Oneens; Ravenloft kom je sowieso op elk gewenst moment in (door de DM gewenst moment :) ). Planescape ook, nog makkelijker zelfs. Via Planescape kun je OOK weer in Ravenloft komen :)
Mwa, nou doe je net alsof je per vierkante meter minstens 5 portals hebt :P. Beetje wisselen van planes kan (ok ok :P) maar 99,99999% van de inwoners van een setting heeft geen f*cking idee dat er verschillende settings zijn, laat staan dat ze wel eens heen en weer gehuppeld zijn.
Nee, helemaal niet. Je kunt ook de wereld waar je nu in bezig bent (ik neem aan een paar dorpjes, en natuurlijk de berg) in de setting plaatsen, naast de adventure, wat hier en daar wat kleine editting vraagt. Zo sluiten de twee mooi op elkaar aan.

Je kunt ook de adventure aanpassen aan je eigen setting, wat iets meer editting vergt.
Klopt, avonturen in een setting passen gaat echt zonder problemen :). Op welke manier dan ook.

• Wussie
D´r zit al een dwergendorp en een giant-beehive in.

[ Voor 85% gewijzigd door Wussie op 10-09-2003 13:38 . Reden: LEEEZUUUNNN!!!! ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Met bijen kun je alle kanten op :)

De players dringen de korf binnen, sluipen langs de bewakers af maar worden opgemerkt door een werkster. Die balsemt hen in met propolis (bloedstollende werking, bloedstollende momenten in die cocon >:) ). De players ontsnappen, dringen een cel binnen met koninginnegelei, nemen dat mee (treat as antitoxin with a +1 attack bonus, which lasts for 1d4 rounds). Ook nemen ze een flinke lading honing mee. Nu nog wat melk, en wat bijenmelk en bijenbrood (wat vast ook in de korf te vinden is), en je hebt een flinke mondvooraad rations (ja, je kunt leven op een dieet van melk en honing :) ). Ze vinden tevens een dode bij, en in een rustig momentje fabriceren ze hier een paard van Troje van en komen zo bij de koningin. Die vergiftigen ze, daarna gaan ze naar de kraamkamer waar ze alle koninginnen in de dop doodmaken, terwijl de rest van de korf in rep en roer is omdat de koningin 'onwel' is geworden. Dit alles speelt dan natuurlijk in het gigantische hexagonale doolhof van de bijenkorf.

Als ze naar buiten komen hebben ze dus uiteindelijk een paar poisoned harpoons (1 poison lading bijengif +2 goredamage door de weerhaken), een paar waterskins met mede, bijenwas, bijenbrood, bijenmelk, koninginnegelei en propolis. Wat allemaal handig is tijdens het adventuren en wat voor veel geld verkocht kan worden in de dichtstbijzijnde stad :)

[ Voor 3% gewijzigd door UDuckling5 op 10-09-2003 14:25 ]

Flap

Verwijderd

Is er nog niemand langsgekomen die in Utrecht D&D speelt? :)

• Wussie
Terr, kijk es bij de joker of the cave, ik kom daar soms ook ff kijken. Kan je iig de boeken beetje door lezen, en als je geluk hebt zitten er daar mensen te spelen :) Ik geef wel een x een gil als ik daar weer heen ga, maar eerst nog 6 weken stage :( (k zit in utreg op school nml, dus dan kom ik er wel :))
Pagina: 1 2 3 Laatste