Dat red je dus niet met 2.8 ns geheugen op een standaard 9600 PCB, dat wordt dus tetterduur 2.5 of zelfs 2.2 ns geheugen. Ik vrees dan ook dat die kaart in 2004 niet veel goedkoper zal zijn dan een 9800 non pro met het aanzienlijk goedkopere 3.0 ns geheugen en toch duidelijk langzamer is. Zelf denk ik dat het verhaal van 9600XT sneller dan 9700Pro op een andere manier is ontstaan...
Een anonieme luistervink pikte het volgende gesprek in één of andere obscure Canadese kroeg op tussen een PR-medewerker en een Designer (D) van ATI:
D: Zeg E... , ik hoorde dat jij morgen een praatje over onze nieuwe videokaarten gaat houden."
PR: Inderdaad, dat klopt ja. Is er nog iets bijzonders te vermelden over die nieuwe kaarten?"
D: Jazeker, die nieuwe 9600XT, dat wordt een geweldige topper. Wij hebben de snelheid van de core met 25% verhoogt tot maar liefst 500MHz en daardoor is hij in games wel 5 tot 10% sneller dan de huidige 9600Pro!
PR: Ho, ho, wacht eens even, 25% snellere core en toch maar 5 tot 10% betere gameperformance, dat kan ik morgen niet vertellen hoor. 25% sneller en 500MHz klinkt wel goed, maar het 2e deel van die zin moet echt anders! Waarom is die 9600XT maar zo weinig sneller?
D: Omdat het 128bit geheugen op 300MHz een bottleneck is. Nu kunnen wij er wel sneller geheugen op zetten, maar dat wordt erg duur. Maar maak je geen zorgen, hij is echt snel. Wat vind je overigens van deze zin: Door de 25% snellere core is de 9600XT zelfs net iets sneller dan de 9500Pro!
PR: ??? Wat vertel je mij nu! De 9600 serie is toch de opvolger van de 9500 serie, natuurlijk is die sneller dan de oude 9500Pro!
D: Nee kerel, de 9600 serie is dan wel de opvolger van de 9500 serie, maar niet omdat hij sneller was, maar omdat hij goedkoper te produceren is. In werkelijkheid was de 9600Pro zelfs iets langzamer dan een 9500Pro.
PR: ?!?
D: Maar nu hebben wij dus de nieuwe 9600XT en die is minstens zo snel, zo niet sneller dan de 9500Pro.
PR: Ik weet het niet hoor, volgens mij kan ik dat morgen tijdens de presentatie maar beter niet vertellen, ik moet dat anders brengen, daar moet ik nog eens goed over nadenken...
D: Nou, succes er mee, ik hoor wel hoe je het morgen brengt.
De volgende dag:
PR: ...de nieuwe 9600XT op 500MHz, welke hiermee sneller is dan de 9700Pro...