Toon posts:

[Feedback] OeB FAQ/Beleid

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.890 views sinds 30-01-2008

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
OM FAQ/Beleid

Voor PMG FAQ had ik reeds een feedbacktopic, maar ik bemerkte zojuist dat dit niet voor de OM FAQ het geval was |:(

Maargoed, hier kun je dus je ei mbt de FAQ kwijt :Y)

Suggesties, klachten, linkjes, etc zijn ook welkom hoor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 26-09-2003 10:52 ]

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 11:42
De site van naar 'No hands backup' is veranderd: ipv http://hem.spray.se/anders.peterson/nhb.html is-ie http://www.anderssoftware.com/ geworden.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Woei, thanx :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Anoniem: 56146

Ik mis The Ultimate Boot CD in 't rijtje met handige tools.

Met name omdat dit een verzameling is van allerlei diagnostische HD tools van de fabrikanten en andere freeware tools om te partitioneren, clonen, wipen etc op een bootable CD.

Downloads zijn in de vorm van een ISO-file (met uitleg hoe deze te branden :P ). Voor de liefhebbers is er zelfs een Torrent.

Overzicht van alle tools tot nu toe staat op de pagina zelf.

Ik ben normaal erg voorzichtig met posten van dit soort CD's ivm warez ed, maar voor zover ik na kan gaan zijn alle programma's die op deze CD zijn opgenomen vrij te gebruiken.

Mocht ik toch over iets 't hoofd hebben gezien, slap me dan maar verrot

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik ken het ook, dit stuff is volledig legaal :)

Wel een leuk idee als linkje in de FAQ. Ik zal het zometeen toevoegen :Y)

edit:
Added ;)

edit2:
Oeh, die van Atlas had ik over hoofd gezien .. Added2 :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 26-12-2003 21:42 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Terw_dan en ik hadden weer es tijd over, dus bij deze de HDD/ Optical storage troublshooter faq :Y)

De HDD/ Optical Storage troubleshooter

DVD/CDRW/CD/DVDRW drives

Drive wordt niet herkent
Controleer Jumpers achterop de speler. De vuistregel voor bij een burner: Zet deze op een aparte IDE connector. Dus bijvoorbeeld een HDD op je primary Master en je Burner op je secundairy master. Controleer ook op je de power stekker en IDE kabel er goed hebt ingedaan. De vuistregel die in 9 van de 10 gevallen optreedt: De rode kant van de power zit direct naast de rode kant van de IDE kabel. Als dit niet zo is: de rode kant van de IDE kabel hoort bij pin 1. Zowel op het moederbord als op het device zelf.
Wat ook mogelijk is, is dat je twee apparaten op bijvoorbeeld secondary master heb staan. Dit vindt windows/ dos niet leuk en gaat hierdoor over zijn nek.

Drive laat het systeem hangen
Je device is verkeerd gejumperd. Zie “drive wordt niet herkent” voor jumperinstucties. Heeft dit niets geholpen dan is je drive helaas kapot.

Drive wordt niet herkent in windows
Kijk allereerst of het device wel in de bios/ post wordt herkend. Zo niet zie “Drive wordt niet herkend”
Als het device wel goed wordt herkend in de bios/ post dan is het een driver probleem. Download en installeer de bijbehorende driver (in dos is een aparte driver benodigd, de MSCDEX (microsoft cdrom extensions) en voor windows moet je ervoor zorgen dat de drivers van de controller zijn geinstalleerd
Het kan ook nog een virus zijn wat wel eens wil voorkomen onder 9x. Kijk in apparaatbeheer of er een ! staat bij de IDE controllers. Als dit het geval is dan is de kans erg groot dat het een virus betreft, update je virusscanner en kijk of deze hem kan vinden. In sommige gevallen word er ook een 2x cdrom Mitsumi drive incl controller geinstalleerd, ook dit heeft te maken met een irritant virus
PS: onder de veilige modus van Windows 9x heb je standaar geen cd/ dvd spelers ;)

Drive leest geen CDs/DVDs meer

9 van de 10 keer is dit gewoon een vieze lens. Er zijn speciale cd’s met kleine borsteltjes die de lens kunnen schoonmaken. Deze zijn niet aan te raden op RW drives gezien deze er om bekend staan dat die de drive kunnen slopen
Als dit allemaal geen soelaas biedt, boot dan met een w98 flop ((Link: www.bootdisk.com)) en kijk in dos of het device daar wel de cd/ dvd kan lezen.
Test de drive in pure dos modus. Dit om driver problemen en software problemen uit te sluiten.
Om een drive in dos te testen is het volgende aan te raden.
Start met een bootfloppy in pure dosmodus (opstarten met F8 en dan kiezen voor dos veilige modus). En vervolgens de cd drivers handmatig installeren.
Kijk vervolgens met DIR of de drive iets doet. Test dit met cdroms (bij voorkeur originele). Als je een CDR101 terugkrijgt leest de drive niets meer en is een driver probleem uitgesloten. Leest hij hier wel iets (krijg je een mooie dirlist) dan is de drive op zich in orde en lijkt het een driver probleem.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij deze flop. ftp://ftp.packardbell.com...fiup04450300/bootflop.exe
Omdat je hierbij makkelijk in safe mode kunt booten en het bestandje cdinst.bat laten runnen. Deze installeert enkel de cdrom drives en is ideaal om te troubleshooten. Je kunt uiteraard iedere andere flop gebruiken.

Heeft dit allemaal niets uitgehaald, dan kun je er voor kiezen om het device schoon te maken. Gebruik hier een schone niet vochtige doek voor. Natuurlijk kun je beter terug vallen op de eventuele garantie ;)

Drive geeft bufferunderruns aan bij branden
Controleer of je je brander wel op DMA hebt staan.
Windows NT/ 2K/ XP: Rechtermuisknop deze computer > hardware > device manager > eigenschappen van je ATA/ IDE controller > vink DMA if available aan.
Windows 9x: Rechtermuisknop op deze computer > device manager > rechtermuisknop op je dvd/cd writer > vink hier dan DMA aan.
Zorg er ook voor dat DMA in de bios aanstaat mits het mogelijk is deze hier aan of uit te zetten.
Zorg ook dat er geen onnodige programmas op de achtergrond draaien. Blijkt het probleem zich voordoen dat is de drive defect.

Drive geeft powercalibration error

Als een brander power calibration errors geeft zijn er verschillende oplossingen. Het probleem is dat de laser zich niet kan calibreren binnen het daarvoor bestemde gebied.
1. probeer andere media. Sommige branders pakken niet alle schijfjes.
2. update de firmware van de brander, deze kan het probleem oplossen.

Mocht dit niet werken dan is de brander defect of is de lens vuil.

HDD drives

Drive Wordt niet herkent

Als de drive niet herkent wordt in de bios zijn er een aantal punten waar je naar moet kijken.
1 Is de harde schijf goed gejumperd (master/slave/single)
2 Is de harde schijf aangesloten op de de stroomvoorziening
3 Ondersteund de controller de harde schijf grootte?

1. Als er 2 harde schijven als master staan gejumpered dan kan het zijn dat er geen harde schijven herkent worden.
Bij sommige oude biossen moeten de harde schijven handmatig ingesteld worden. Controleer de settings (heads, cylinders, tracks en size) die op de hdd staan en voer deze in.
Soms kun je beide drives als cable select jumperen maar dit werkt niet altijd. Bij voorkeur master en slave jumperen.

2. Zorg ervoor dat de molex erin zit en dat zowel de 12 als de 5 volt lijn in orde zijn anders start de hdd niet op.
Dit is ook te merken door even te luisteren/voelen of de hdd opstart of niet.

3. Als de controller de harde schijf grootte niet ondersteunt dan is er een mogelijkheid dat hij blijft hangen. Om dit op te lossen is een bios flash vaak een oplossing (zie ook verder in de OM FAQ).

Drive wordt niet herkent in windows
Controleer eerst of deze herkend wordt in de bios. Als dit het geval is is er waarschijnlijk geen partitie aangemaakt.
gebruik diskmanagment van NT of Fdisk in geval van 9x of NT om partities aan te maken (zie onder andere de FDISK FAQ).

Drive laat het systeem hangen
Als het systeem blijft hangen bij het posten door een hdd controleer dan de jumpers, de stroomtoevoer en de kabels.
Het kan ook een teken zijn dat een schijf dood is. Als het systeem start zonder problemen als de harde schijf losgekoppeld is sluit hem dan eens aan op een andere voeding en voel/luister eens of de hdd goed opspint.
Als een drive kortsluiting maakt kan het zijn dat deze het systeem laat hangen.

Hoe kom ik erachter of mijn hdd daadwerkelijk dood is?

Als er problemen zijn met de harde schijf (data loss, hangen tijdens bewerkingen e.d) dan is het verstandig om de hdd eens flink te troubleshooten.
Er zijn heel veel tooltjes voor, evenals de SMART uitlezing die een mogelijke indicatie geeft van het probleem. De tooltjes worden vaak geleverd door de hdd fabrikanten en werken enkel met de hdds van de fabrikant zelf.

Er is een algemene work around die aan kan tonen of een drive brak is of niet. Deze is namelijk als volgt (we gaan er even vanuit dat de drive herkend wordt in de bios en opspint).
- gebruik debug om de hdd leeg te maken. Zorg dat de hdd als pri master is geinstalleerd en als enige hdd eraan hangt.
debug kun je als volgt gebruiken

in dos typ: debug en vervolgens achter de -
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

Als de hdd leeg is start je opnieuw op en start je fdisk.
Geeft deze de melding "no fixed disks present" Dan wordt de hdd niet meer herkend. Als deze wel in de bios goed staat ingesteld is de hdd dood.
Werkt dit wel dan maak je een partitie aan. 1 grote die 100% van de schijf beslaat (ook al wil je het anders, dit is gewoon om te troubleshooten).
Nu word het een beetje saai, want het wordt opletten op wat fdisk verteld. controleer of bij het controleren van de integriteit het in 1 keer doorloopt van 0 tot 100%. blijft hij hier hangen of begint hij opnieuw dan is de oppervlakte beschadigt en is de schijf niet goed meer.

Als de partitie gemaakt is kunnen we beginnen met het formatteren. hier is het belangrijk om te letten op voortgang. Op het moment dat er een melding staat van "Trying to recover allocation unit" dan is de schijf niet goed meer.

Als het formatteren lukt en je vermoed nog steeds brakheid, dan moet je scandisk/surface C: uitvoeren. Als deze helemaal doorlopen is (dus met de oppervlakte controle) en hij geeft nog steeds geen errors kun je ervanuit gaan dat je schijf nog perfect werkt.

Drive maakt vreemde geluiden
Als de drive vreemde geluiden maakt en je vermoed dat hij brak is, probeer dan de bovengenoemde workaround om te testen of de hdd nog goed is of niet?
Sommige schijven maken gewoon een rotlawaai (met name als ze ouder worden. De oude quantums/maxtors en seagates zijn er met name goed in ook al werken ze perfect).

[ Voor 68% gewijzigd door Atlas op 27-12-2003 22:18 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat ziet er mooi uit, maar het overlapt de huidige FAQ wel voor een groot deel. Het zou handiger zijn als deze wordt samengevoegd met desbetreffende delen van de FAQ. Dat zijn "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?", "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows" en "Mijn HDD doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :) Of deze delen moeten volledig herschreven worden :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 28 december 2003 @ 12:29:
Dat ziet er mooi uit, maar het overlapt de huidige FAQ wel voor een groot deel. Het zou handiger zijn als deze wordt samengevoegd met desbetreffende delen van de FAQ. Dat zijn "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?", "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows" en "Mijn HDD doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :) Of deze delen moeten volledig herschreven worden :P
Dat is juist de reden dat we deze hier gepost hebben. Het is ook een aanvulling op de FAQ en er staan idd wat dubbele dingen in, maar ik denk dat een groot gedeelte toch wel gebruikt kan worden :)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 16:44
Misschien een mooi linkje voor in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers voor mensen die problemen hebben met het aan de praat krijgen van hun harde schijf groter dan 137gb in windows.
This utility takes the guess work out of editing the Windows registry.
Oftewel het is niet puur alleen voor Maxtor harde schijven.

http://www.maxtor.com/en/...ads/big_drive_enabler.htm

Systeem Specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dit staat al in de FAQ :) Maar toch bedankt :P

offtopic:
Ja, ik heb jouw bericht uit SM gehaald en in dit topic gemerged. Dit topic had je kunnen vinden via een linkje geheel onderaan de OM FAQ B)

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 02-01-2004 12:44 ]

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10-2020
Hoi, ik heb een open source mediaplayer gevonden dat DVD's afspeelt ongeacht de regio. Het is dus gratis.

http://www.videolan.org/

Hoef je niet meer te flashen, te betalen, of andere naargeestige handelingen uit te voeren.
Er zijn geen garanties, maar bij mij werkt het. Een notitie waard?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
added, tnx :)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

het linkje vaan de nieuwe fdisk versie van 2000/xp is gebroklen. :o B)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
fxd :) het was een preview.aspx ipv default.aspx, vandaar dat het niet werkte 8)7

Anoniem: 100386

Keek net even naarv de DVD-media list die is toegevoegd op 31/1/2004. Maar er staat bijvoorbeeld geen Plextor's.

Laat er daarvan nu een hebben, en willen melden dat - Fuji 4x DVD+R - Ricohjpn01 - prima zijn .

Misschien een optie om die lijst ff bij te werken cq. updatebaar te maken door users.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Neem contact op met de author ervan: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/18355/C6C3EF/000000 ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-04-2004 15:06 ]

Anoniem: 100386

BalusC schreef op 07 april 2004 @ 14:58:
Neem contact op met de author ervan: xandrios [ at ] tweakers [ puntje ] net ;)
Is goed zal ik vanavond ff doen, kan ik de hele meuk (=info needed) compleet opsturen.

PS: Maskeer ff dat e-mail adres; je weet nooit op welke spam-CD hij straks weer terecht komt :X

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 07-04-2004 15:05 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Done :X

Automatisme zuigt soms.

Anoniem: 107502

hoe kunnen en waarom worden cd's/dvd's onleesbaar?

Kan de informatie uit deze zeer nuttige post misschien ook in de FAQ worden toegevoegd? Als antwoord op de vraag "Waarom kunnen CD's/DVD's onleesbaar worden?" en als antwoord op de vraag "Wat is een goedkoop en betrouwbaar backup medium".

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat topic had ik al gezien, echter het posten van het topic in de FAQ was nog niet aan toegekomen. Dat heb ik nu maar gelijk gedaan :) Zie onder Wat is de beste CD/DVD media?

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-05-2004 20:56 ]

Anoniem: 107502

Snelle reactie, dank je wel voor het toevoegen :).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB

Ik wil even reageren op het bovenstaande. Het verklaart heel goed het verschil in grootte van de schijf, maar je stelt hier dat fabrikanten voor het gemak met 1000 tallen werken, wat in hun voordeel is, omdat de schijf dan groter lijkt te zijn. Jij stelt hier dat dat fout is en dat het met 1024 zou moeten zijn.

Dat is eigenlijk onjuist omdat wetenschappelijk gezien de termen: kilo, mega, giga en tera: 1000, miljoen, miljard en 1000 miljard betekenen.

Dus eigenlijk rekenen de fabrikanten met de goede getallen, alleen aangezien in de computer wereld alles binair geteld wordt, zijn het juist de mensen in de computerwereld die de voorvoegsels als kilo, mega en giga verkeerd gebruiken voor het gemak!

Dus die maken er telkens een 1024-voud van ipv 1000-voud.

Ergens stelt deze stelling in de faq en ook wel tigkeer in het forum, de HDD-fabrikanten onterecht in een verkeerd daglicht.

Ik zou het dus anders formuleren in de faq.
Voor de rest netjes en overzichtelijk opgesteld. Mijn complimenten.

@balusc: klinkt al veel vriendelijker :D

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 01-06-2004 10:52 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Als ik nou ervan maak: "Elk duizendtal in de wereld van bits en bytes" ? :)

Anoniem: 116877

In de OM FAQ / Beleid komt het onderwerp Convert aan bod.

Een conversie van FAT32 naar NTFS zou altijd leiden naar een cluster size van 512 bytes in plaats van 4 kB.
Echter onlangs heb ik op 6 verschillende partities, verdeeld over 2 schijven, een convert toegepast en er kwam viermaal 4 kB uit en tweemaal 512 bytes :)

De partities waren allemaal rond de 16 GB groot.
Rara.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Wat waren de oorspronkelijke clustergroottes? Had je hierna bepaalde partities geformatteerd?

edit:
Laat maar, je draait zeker WinXP? Deze issue is blijkbaar gefixt in WinXP t.o.v. Win2K. Zie ook http://www.microsoft.com/...t/en-us/prkc_fil_ziqb.asp
Variable cluster sizes are now available on volumes converted to NTFS.

The format command in Windows XP Professional now aligns FAT data clusters at the cluster size boundary. This alignment improves the conversion of FAT volumes to NTFS because the convert command can now use a variable cluster size, up to a maximum of 4 kilobytes (KB), for converted volumes, instead of a fixed 512-byte cluster size as used in Windows 2000.
:)

* BalusC gaat de FAQ even hier en daar bijwerken ..

edit2:
fixed :) tnx voor inkopper trouwens ;)

[ Voor 121% gewijzigd door BalusC op 21-06-2004 14:54 ]

Anoniem: 116877

>Wat waren de oorspronkelijke clustergroottes?
Weet ik niet; het is geen eigen PC.

Het waren gewone FAT32-partities, dwz het default clusterformaat.
Maar ik herinner me vaag dat een van de schijven ooit onder DiskManager heeft gedraaid, ivm grote schijf op krappe BIOS - het bekende probleem.
DM was er allang weer af; de BIOS kan de schijven gewoon aan.

>Had je hierna bepaalde partities geformatteerd?
Nee.
De volgorde was: partitie E: heeft XP op gestaan, is gewist door de eigenaar, daarna kwam die er niet meer uit :) . XP op gezet (ik heb XP zelf die E-partitie laten formatteren). SP1.
Pas daarna besloten alle FAT32-partities te converteren.
Ik wist dat converteren minder fraai is dan een echte format. VOnd toen hier die opmerking over 512 Bytes.

Ik heb de data van die 2 even veiliggesteld, toen gewoon geformatteerd, en presto toen waren het keurige clusters van 4 kB.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
XP op gezet
OK, het is al niet meer nodig, zie ook de edit van mijn vorige post ;)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Lees dit eens:
John_Finch in "Inaccessible boot device (image 2ks gegh..."

Samenvatting:
Met weinig moeite WinXP/2000/server op meerdere configuraties te laten draaien (niet tegelijk natuurlijk) door de hd in een ander systeem te zetten.

Voor in een faq?
Mijn vraag is heel simpel: heeft dit waarde om in een faq op te nemen, dan wel uitgebreid in een topic te vrotten? Ik wil er nog wel wat aan schrijven om het wat overzichtelijker/uitgebreider te maken.

offtopic:
Ben er uiteraard trots op dat ik het kon oplossen (ik heb niet zo vaak iets boeiends toe te voegen op het forum :) ).

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dit is eerder software-related (Windows) dan hardware-related. Dus, probeer het bij de WOS moderators ;) wosmods (a) tweakers . net

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zal ik doen...

Ach ja, er zijn meer besturingssystemen dan alleen Windows ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Forage
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien is het handig een paar concrete links naar recovery software toe te voegen i.p.v. ze alleen bij naam te noemen of naar google door te verwijzen. Aangezien je ook verwijst naar hardware fabrikanten zou dit toch niet zo'n probleem moeten zijn? ;)

R-Tools Technology Inc. - R-Studio
http://www.r-tt.com/
Ze varieren van verschillende URI's, take your pick voor een directe link naar r-studio:
http://www.data-recovery-software.net/
http://www.r-studio.com/

Runtime Software - GetDataBack
http://www.runtime.org/
http://www.runtime.org/gdb.htm

Ontrack Data Recovery - EasyRecovery Professional
http://www.ontrack.com
http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/

Lost & Found wordt niet meer door ontwikkeld en ik kon op de site van de makers (PowerQuest/Symantec/Norton/...whatever...) geen verwijzing nara het programma meer vinden. Op PCWorld wordt het nog wel genoemd met een link naar een demo:
http://www.pcworld.com/do...ription/0,fid,6769,00.asp

P.s. Wat ik nog mis in de indeling van je schijven is dingen als de paging file op een apparte partitie/harddisk zetten. En misschien OS scheiden van alle andere programma's op een andere partitie/harddisk. Zijn hier ook nog "algemene" ideeen/voorkeuren voor?

[ Voor 13% gewijzigd door Forage op 30-07-2004 22:52 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
De Google links zijn er doelbewust neergezet omdat je in principe zoveel mogelijk datarecoverytooltjes zou moeten uitproberen. Zoals vermeld in de FAQ hangt het erg af van de probleemsituatie welke tool wél werkt en welke weer niet. Het maakt dus eigenlijk niet uit welke je neemt; gewoon doorgaan totdat die ene tool alles terug kan recoveren ;) Anders moet ik wel 100 linkjes naar verschillende tooltjes zetten namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 30-07-2004 22:51 ]

• Forage
  • Niet online
Zit wat in, maar toch... Aangezien je deze tooltjes al bij naam noemt zegt het al iets over de kwaliteit. Je zou van de namen zelf een linkje kunnen maken. Je meld al dat ze gewoon zo veel mogelijk zouden moeten proberen en dit geeft de mensen meteen al een snelle start.

P.s. je was wel erg snel met reageren, ik had nog wat aan de post toegevoegd :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Daar zit ook weer wat in :) Links added; Lost & Found verwijderd.

Wat betreft de schijfindelingen en OS/PF/Swap: sja, ik heb hier al min of meer het een en ander geschreven: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? Voor de rest is het toch grotendeels eigen inzicht gebruiken. Zelf heb ik mijn OS kaal op een enkele volume geinstalleerd en de OS zoveel mogelijk gefinetuned dat het ook gebruik maakt van de 6-disk SWRAID0 array. Bijv, in IE de temporary internet files ernaar laten wijzen; de %TMP% en %TEMP% ook en natuurlijk de swapfile. Alle programma's die ik installeer verwijs ik naar D:\Program Files ipv C:\Program Files. Zo ook voor Games, etcetera. Maar hetgeen ik heb draaien is ook niet zo "standaard" ;)

• Forage
  • Niet online
Sorry, ik kan het niet laten: :D
Zou je dan, voor de compleetheid, R-Studio ook in het rijtje van de andere twee kunnen zetten? Nu noem je em even later toevallig in de text.

R-Studio is naar mijn idee het beste progje...teminste, mijn persoonlijke voorkeur gaat hier naar uit. Ik kan het niet aanzien dat het "net" iets minder aandacht krijgt dan de andere twee ;)
Ook lees het niet prettig als je op deze manier ineens over een programma gaat praten welke nog niet eerder genoemd is.

P.s. Bloody h*ll, wat ben je er elke x snel bij zeg! Ik was net m'n post weer effe aant verbetere ;-) ...ik zal me weer still gaan houden met het vervuilen van deze thread...

[ Voor 33% gewijzigd door Forage op 30-07-2004 23:52 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Fxd :)

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 14:29
Misschien een idee voor de FAQ:

Ik had een probleem met mijn NEC. Als ik op 8x branden dan liep mijn buffer steeds leeg.

Toen bleek dat mijn brander op Multi-Word DMA mode 2 werkte (16mb/sec)
Ik gegoogled en dit probleem leek vaker voor te komen en iedereen die dat had had dus ook last van buffer underrun problemen bij hoge snelheden

Oftewel je zou in de FAQ kunnen vermelden dat als je constant buffer underrun problemen hebt dat ze even bij hun IDE properties moeten checken of het op ultra DMA mode 2/3 draait of op Multi-Word mode 2.

Ik heb het opgelost door de primary ide channel met de secondary ide channel om te wisselen.

het lijkt erop dat op de secondary channel dat als je 1 apparaat hebt die alleen op Multi-word mode 2 werkt dat het andere apparaat op dezelfde IDE channel ook op Multi-word Mode 2 werkt. Ik heb nu mijn dvdbrander en cdbrander op primary channel en dvdbrander is nu netje ultra dma mode 2 en de cdbrander is nogsteeds Multi-word mode 2.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:19
nog een paar fijne freeware utils zijn hier te vinden. Met name TreeSize, dat gebruik ik bijna dagelijks denk ik :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Leuk spul hebben ze daar :) Toegevoegd. Ik heb maar ook gelijk BenchmarkHQ linkjes toegevoegd. Stond nog in mijn ToDo ;)

OM FAQ - Een paar handige freeware tooltjes

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
het linkje SCSIFAQ helemaal boven aan de pagina is gelinkt naar: http://fieldhome.net:9080/scsi_faq/scsifaq.html

dit werkt niet meer, een "kan de server niet vinden" is de melding welke ik krijg.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ach, kan wel eruit gesloopt worden :)

Hier in de FAQ staat een link naar Google Web directory: SCSI, wanneer je daarin doorklikt naar de FAQs, dan kom je de Gary Field's SCSI Info Central ook tegen ;)

Anoniem: 1148

Hoi,

door de uitgebreide FAQ en het verzoek zelf eens een zoekmachine te raadplegen heb ik geen topic geopend op GoT over het feit dat mijn partitietabel vernaggeld was.

Een mooi en vrij te gebruiken multi-platform programma om je bootsectors, MBR en partitie tabel te herstellen is TESTDISK,
te vinden op http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

sinds kort, en tot mijn geluk, is er NTFS ondersteuning ingezet.

Mijn probleemsituatie was een Western Digital 74GB met 3 partities:
*primaire partitie 1: NTFS, 15GB, bevat WinXP X64 (CPP versie)
*primaire partitie 2: FAT, 20GB, voor altijd toegankelijke bestanden, ook onder Win9x/DOS
*primaire partitie 3: NTFS, 35GB, voor grote bestanden.

Het probleem was dat de partitietabel gedeeltelijk gesloopt werd waardoor primair1 nog goed werkte, maar de daarop volgende ruimte als 55GB (20+35) FAT32 werd gezien, ongeformatteerd nog wel.
Gelukkig heeft bovenstaand programma dit kunnen herstellen door de schijfsectoren te scannen.

Vele andere programmaatjes zoals in de FAQ vermeld, zijn helaas slechts DEMO/SHAREWARE versies.

Het feit dat er van dit programmaatje een DOS-versie is maakt het ideaal om op een noodflop te plaatsen.

Hopelijk heb je iets aan deze info. Mij heeft het in elk geval 55GB gered.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Het programmaatje staat reeds hier genoemd :) Verder merge ik dit topic even met de FAQ-feedback topic (linkje had je geheel onderaan de FAQ kunnen vinden).

Anoniem: 77652

De link naar SavePart is veranderd, dit is geworden
http://www.partition-saving.com/

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Fixed \o/

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Wilde zojuist nwe fw zoeken voor Plextor brander -> linkje dood
Links naar CD/DVD fabrikanten (en firmware)
Plextor - Firmware
Nwe link?

An Explanation of l33t Speak

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
fixed, tnx d:)b

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:02
OM FAQ / Beleid
SwissKnife - partities beheren
http://www.compuapps.com/download/swissknife/swissknife.htm

^^ Link is dood.

/edit Laat maar:
CompuApps.com Server Is under maintance. It will be back online Monday PST.

[ Voor 41% gewijzigd door SysRq op 20-10-2004 12:04 ]

-

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 22:32

Kortfragje

......

Kan ik misschien een suggestie doen voor de FAQ?

Ik ben zelf mijn partities kwijt geraakt en de freeware tooltjes die er in de faq staan werkten gedeeltelijk (kon files of groepen van files recoveren). Echter toen ik daarna partition magic opstartte kon deze in 5 min de partitietabel herschrijven met als resultaat dat alles nu prima werkt zoals het was.

http://www.gjpvanwesten.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
PartitionMagic is niet freeware :)

Wanneer je de partities kwijt bent geraakt, had je ook fdisk /mbr kunnen gebruiken. Zie ook Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 22:32

Kortfragje

......

jah klopt, maar die deed niets... :( Maar dacht vanwege t gemak waarmee t ging misschien een id, als je em toch al aangeschaft hebt, het is een functie (die ik neit kende) van t programma

http://www.gjpvanwesten.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Als je even beschrijft hoe je het exact deed met PMagic (vanaf het moment dat je hem hebt opgestart en tot het moment dat je de partities terug hebt), dan zal ik het in de FAQ zetten :)

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
Ik las net de S-ATA Faq, en ik kwam wat foutjes tegen, die ik graag met jullie deel :). Ik ben niet inhoudelijk erop in gegaan, aangezien ik daar stuk minder van af weet, maar spelfouten en vage zinsconstructies heb ik wel gevonden. Zie maar wat jullie ermee doen :).

[TOPIC=978856///#intro]
maar ook nieuwe technlogieën worden gebruikt. -> maar ook nieuwe technologiën worden gebruikt.

[TOPIC=978856///#SATAII]
S-ATA II is 100% compatible met S-ATA I: volgens de officiele kabels & connectoren specificaties moeten alle S ATA II features optioneel zijn en de bekabeling gelijk zijn aan SATA I. -> De ene keer S-ATA en P-ATA de andere keer weer SATA, PATA S ATA, P ATA, leest liever als zelfde constructie blijft :)

[TOPIC=978856///#snelheid_verschil]
DDit heeft echter geen directe invloed op de performance van een harddisk. -> Dit heeft echter geen directe invloed op de performance van een harddisk.

[TOPIC=978856///#welkecontroller]
Bij RAID0 en RAID1 zijn deze berekeningen nog bepert, -> Bij RAID0 en RAID1 zijn deze berekeningen nog beperkt,

[TOPIC=978856///#CQ]
Stel; je wil vraagt data op dat totaal op vier plaatsen van de disk staat. -> Stel; je vraagt data op, dat totaal op vier plaatsen van de disk staat. (Alsnog hele vage zin :P)
Guardian Angel schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:56:
8)7 Grrrr..... stuur ik net een mail... zie ik dit topic 8)7
Ik kreeg hulp van een lieve admin :P

update
Wat zjin Native- en Tagged Command Queueing? -> Wat zijn Native- en Tagged Command Queueing?

1/4/7 GND Gound (aarde) -> 4 GND Ground (aarde) (3x fout dus :P)

S-ATA II is 100% compatible met S-ATA I: volgens de officiële kabels & connectoren specificaties moeten alle S ATA II features optioneel zijn en de bekabeling gelijk zijn aan SATA I.
En volgens mij mogen die trema's op de e's van twéé niet. Bij een zijn die trema's er om een (lidwoord) en één (cijfer) uit elkaar te houden.

[ Voor 45% gewijzigd door dev icey op 20-11-2004 00:19 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

8)7 Grrrr..... stuur ik net een mail... zie ik dit topic 8)7

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
dev icey: fixed, thx :)

• dev icey
Watch the updates :). Nu krijg je ze namelijk ook allemaal.

Meer updates
Met het volgende verhaaltje wordt waarschlijnlijk veel duidelijk: -> Met het volgende verhaaltje wordt waarschijnlijk veel duidelijker:

standaard en is stukken beter geïntergeerd dan TCQ -> standaard en is stukken beter geïntegreerd dan TCQ

Hiermee kan een harddisk op eigen intiatief een DMA transfer opzetten -> Hiermee kan een harddisk op eigen initiatief een DMA transfer opzetten

En helemaal aan het eind:
# Een pagina van Microsoft over Serial ATA en de ondersteuning van Windows
# De officiële S-ATA pagina
BalusC schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:08:
[...]
Officiële, it is.
[...]
Dat is meer om nadruk te leggen. Zoals géén, nóóit, nú, etc :)

edit:
Updates fxd again 8)7
En ik zie nu pas dat me toetsenbord ' ipv " doet :(. :P

En nu alle andere faqs nog :o

[ Voor 95% gewijzigd door dev icey op 20-11-2004 00:14 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
dev icey schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:54:
Trema op de e vergeten van officiéle
Officiële, it is.
En volgens mij mogen die trema's op de e's van twéé niet.

edit:
Updates fxd again 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 20-11-2004 00:09 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik sliep terwijl ik wat stuurde.

Echte native SATA harde schijven zijn op dit moment nog in opkomst. In het voorjaar van 2003 heeft Seagate de Barracuda 7200.7 uitgebracht die, als eerste, geen gebruik maakte van een bridge chip. Inmiddels zijn er al meer producenten die native SATA schijven leveren.
Verleden tijd dus.
Komma achter uitgebracht moet achter die. en achter eerste.

En, hier dan ook maar, goed stuk werk. :)

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
fxd :)

En nu ga ik slapen :z :P

• dev icey
BalusC schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:08:
[...]
Officiële, it is.
[...]

edit:
Updates fxd again 8)7
Alleen nog:
geïntregeerd -> geïntegreerd
technologiën -> technologieën

Dan is hij volgens mijn spelling correct :P.
Neen gij moogt niet pitten. Nu dus wel :z

En wat onze beschermengel al zei: goed werk to Aikeleer :P _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door dev icey op 20-11-2004 00:36 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
dev icey schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:22:
Alleen nog:
geïntregeerd -> geïntegreerd
technologiën -> technologieën

Dan is hij volgens mijn spelling correct :P.
Done :)
Neen gij moogt niet pitten.
:'(
En wat onze beschermengel al zei: goed werk _/-\o_
Credits to Aiky :)

• Almering
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02-2024

Almering

Notebook niet voor games!

MTBF =

"Mean Time Before Failure" is niet de juiste benaming het is "Mean Time Between Failure"

http://www.storagereview....d/perf/qual/specMTBF.html

of om verwarring te voorkomen: MTTF (Mean Time to Failure)

[ Voor 6% gewijzigd door Almering op 21-12-2004 15:26 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Fixed, thanks :)

• Rafe
  • Laatst online: 27-05 16:36
In OM FAQ / Beleid, onder het kopje "Chipset drivers", wordt voor SiS-chipsets aangeraden om siside.exe te gebruiken. Vroeger was dat de naam voor de installer die Windows 9x/ME/NT 4.0 drivers had, tegenwoordig heten die simpelweg de SiS IDE Drivers die je van de SiS website kan downloaden.

Na wat zoeken op internet blijkt siside.exe ook een programma'tje te zijn die je harde schijf in DMA i.p.v. PIO kan laten draaien, mocht dat op een of andere manier niet het geval zijn. Aangezien het programma niet (meer) op de site van SiS staat, zal je moeten zoeken op het internet. Als je siside.exe in Google gooit en gaat zoeken, ben je nog wel even bezig aangezien alle links op andere sites/fora naar een mirror verwijzen die die file al een hele tijd niet meer host. ;(
Na ongeveer twee uur doorgooglen kwam ik uiteindelijk sis630.zip (inloggen kan met drivers/all) tegen, waar siside.exe in zit. Misschien is het linken naar/mirroren op faq.tweakers.net het overwegen waard.

Eventuele andere oplossingen die ik tijdens het zoeken tegenkwam:
  • http://www.stud.fernuni-h...b/Forum3/HTML/001047.html
  • In het apparatenbeheer de eigenschappen van het kanaal waar je harde schijf aan zit opvragen, je harde schijf expres in PIO zetten, reboot. Daarna weer terugzetten naar "DMA indien beschikbaar" en nog een keer opnieuw opstarten.
  • Harde schijf controller verwijderen uit het apparatenbeheer en dan opnieuw installeren. Staat er al in 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
siside.exe is gemirrored op faq.tweakers.net, de EnableUDMA66 reghack was al langer bekend, maar ik heb het ook in de FAQ gevrot :) En in PIO mode forceren en vervolgens weer naar DMA zetten heb ik er ook in gezet.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van -tot zover bekend. Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers, zoals Promise FastTrak en LSI MegaRAID. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB).
Ook hebben alle Maxtor SATA schijven compatibiliteitsproblemen met SATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). De enige oplossing is om een andere SATA controller danwel converter te nemen. Of om een ander merk SATA schijf te nemen.
Hierbij zou ik willen toevoegen dat de 1B70 patch diverse problemen verhelpt met de NVRAID (nForce3 250GB) en standaard Nvidia S-ATA150 op gebied van (koude) boot, detectie, etc.

Ik heb het probleem kunnen kunnen nabootsen op een drietal nForce3 250GB borden (MSI, Epox en Gigabyte) waarbij het problemen had met het detecteren van de HDD's, het booten van deze HDD's (boottime duurde in mijn geval soms 15 minuten) en aanspreken van deze HDD's binnen Windows al dan niet met een NVRAID of "normale" nVidia S-ATA toegang.

Na het toepassen van deze firmware op mijn Maxtor DiamondMax 10 schijven, waren de problemen opgelost. Het toepassen van deze firmware is niet te realiseren op de nVidia S-ATA aansluitingen (normaal of in RAID) maar werkte zonder problemen via een Highpoint RocketRAID 1520 adapter.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
"Links naar I/O controller fabrikanten"

Nu is VIA niet specifiek een I/O controller fabrikant, maar zou misschien voor de volledigheid niet schaden om VIA bij het lijstje te zetten :)

C:\>_

Anoniem: 61635

Als aanvulling op de FAQ heb ik het volgende trucje om een harde schijf _helemaal_ leeg te maken:

Met een Live Linux CD (Knoppix ofzow) naar een VC gaan en het volgende intikken (tot íe een ``full'' error geeft):

Voor ATA: dd if=/dev/zero of=/dev/hdx
Voor SCSI: dd if=/dev/zero of=/dev/sdx

waar ``x'' een letter aangeeft die de harde schijf aangeeft (a = 1, b = 2) etc. Je kunt het beste met:

Voor ATA: cfdisk /dev/hdx
Voor SCSI: cfdisk /dev/sdx

even kijken of je de goede HD te pakken hebt.

Dit trucje werkt ook met losse partities:

Voor ATA: dd if=/dev/zero of=/dev/hdxy
Voor SCSI: dd if=/dev/zero of=/dev/sdxy

waar ``x'' hetzelfde is als bovenstaand en ``y'' het _nummer_ van de partitie aangeeft (1-4 = pri/ext, 5 en hoger = logical)

Hiermee vul je de hele schijf (of partitie) compleet met nullen zodat er niets overblijft (dus ook niet de startcode of het MBR).

Op deze manier heb ik al menig harde schijf gered :)

Is dit iets voor de FAQ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik heb hier iets vergelijkbaars staan: Hoe kan ik een harddisk volledig wissen?

Maar jouw informatie is uitgebreider :) Ik zal het tzt aanvullen.

Thx!

Maar moet je de changelog niet updaten? :P

offtopic:
dat vergaten ze bij CME ook al

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik was nog bezig en ik heb perongeluk de inhoudsopgave bijgewerkt :X Ik heb wel een backup, maar die moet ik ff updaten, er is het e.e.a. veranderd.

Edit: React heeft een nieuwe bericht-backup functie, glad vergeten 8)7 Maar is dus nuttig gebleken :P
Changelog volgt nog wel.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 19-02-2005 15:44 ]

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-06 23:18

link_mario

Ofwa?

Of ik ben scheel( zou me niks verbazen maarja). Of er is gewoon geen programma waarmee je bad-sectors kan chekken, of kan je hiervoor gewoon die diagtooltjes van je HDD fabrikant van gebruiken?
Laatst in een topic(weet niet meer welke :S ) stond ook een progje daarvoor, weet niet meer hoe 't heet.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat kan gewoon met het diagnosetooltje van de HDD fabrikant ja :) Maar hiervoor is ook 3rd party software, zoals HDD Regenerator :)

Ik zie nu ineens:
- sdxy = SCSI partitienummer (1-4 = primary, 5-* = logical, sdb2 = disk2 log. partitie2, etc)
Moet dat niet:
- sdxy = SCSI partitienummer (1-4 = primary, 5-* = logical, sdb6 = disk2 log. partitie2, etc)
zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 61635 op 20-02-2005 08:34 . Reden: 7yp0 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
*oeps* :P

fxd

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Kan er misschien ook wat informatie komen over als je een pinnetje van je HD hebt gebroken?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Sja, dat valt echt wel onder creativiteit en logisch nadenken. Nieuwe connector, nieuw printplaatje, een soldeerbout, een speldje, een naaldje, een omlusdraadje, etcetera. Er is ook wel genoeg daarover met de Search terug te vinden: [search=harddisk connector pin afgebroken].

Anoniem: 47200

OM FAQ / Beleid

Bij puntje 4:
om te zeilen
== te omzeilen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Fixed :) Ook al heb ik een aardige vocabulaire, de grammatica blijft voor mij als dove toch lastig ;)

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 01:41

Reefer

madness

De Got DVD Database bestaat niet meer..
misschien een ander linkje daar neerzetten ?

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik informeer wel ff bij Xandrios :)

<spam>

IMNSHO moet ik toch even opmerken dat bij ``Een paar basiscursussen'' een heel goede site niet vermeld staat:

http://www.scsifaq.org/

$me komt er al jaren. Staat alles op wat je over SCSI wil weten, incl. historie (SASI etc.).

</spam>

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik zat net eventjes de FAQ door te lezen (ga binnen kort mijn hdd vervangen nieuwe partities blabla).
Maar zijn de FAQ's ook te downloaden als pdf's ? (Dit zou erg makkelijk zijn maar dat kost misschien erg veel bandbreedte en tijd om te maken)
En het linkje naar het stukje tekst van terw-dan over hdd vries recovery methode werkt niet.

No signature found

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Zeurkous: de bekende SCSI FAQ stond lang geleden al direct in de inhoudsopgave gelinkt, naast de RAID FAQ. Echter een tijdje terug ging die site plat en is derhalve uit de FAQ gehaald. Ik heb het zojuist weer toegevoegd onder de noemer Basiscursussen in plaats van de Radified guide to SCSI :)

Schapie: helaas niet ;) Maar voldoet CTRL+P niet?

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05-2024
Samenvatting: NTFS partities kapot? FindNTFS op http://www.partitionsupport.com/utilities.htm is geweldig goed en gratis.

Lange versie: Gister werd ik gevraagd door een vriend of ik de data op zijn harde schijf kon recoveren. De schijf was totaal niet meer te accessen in Windows. CHKDSK knalde eruit met 'Corrupt master file table. CHKDSK aborted.'

Ik had in 't verleden een geweldige tool gebruikt, waarmee ik ook alle files van een totaal onbruikbare schijf heb gehaald, maar was de naam vergeten, en ging dus op zoek op GOT en Google.

Allerlei tooltjes geprobeerd, alles was bagger. Ook de demo versies van commerciële varianten.

Na lang zoeken vond ik FindNTFS weer, en alle files zijn recovered. Tot mijn grote verbazing zie ik dat deze tool nog nooit genoemd is op GOT! Gratis, simpel (command line!) en er is ook een DOS variant. Doe er je voordeel mee! :)

Anoniem: 62133

Hmm ik ben niet echt een leek.. maar kan iemand mij vertellen hoe je dat gebruikt?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
In de FAQ staan wel meerdere freeware datarecoverytooltjes genoemd, zoals Testdisk.
Hoe krijg ik verloren gegane data terug
Een paar handige freeware tooltjes

Ik heb FindNTFS maar toegevoegd :)
Anoniem: 62133 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:48:
Hmm ik ben niet echt een leek.. maar kan iemand mij vertellen hoe je dat gebruikt?
Simpel .. Download het tooltje, pak hem uit en lees het .TXT bestandje. Of gebruik de "help" commando in de commandline. Dat weet een leek toch echt wel? ;)

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 11-07-2005 20:10 ]

Heb hier even stukje over schijftoewijzing @ UNIX-achtige systemen (en in het bijzonder Linux, omdat ik die het beste ken):

De meeste apparaten worden in UNIX-achtige systemen aangesproken als een soort speciale files, die in de directory /dev staan. Deze ``device files'' zijn eigenlijk een verwijzing naar de juiste drivers in de kernel. Ook harddisks worden zo aangesproken.

Linux kent bijv. het volgende schema:

/dev/hdx, voor ATA-schijven ((E)IDE, MFM, RLL);
/dev/sdx, voor SCSI-schijven (ook voor sommige SATA-schijven, ligt aan de combinatie controller/driver; USB-schijven/sticks krijgen ook vaak deze designatie.);
en
/dev/edx, voor ESDI-schijven (die zul je in de praktijk nauwelijks tot niet meer tegenkomen).

De x is hierbij de schijfletter. Als je echt veel meuk eraan hebt hangen, dan heb je altijd nog device files als /dev/sdaa, /dev/sdab, etc.

Partities in een schijf doe je door er een nummer aan te plakken:

/dev/sdxy

1-4 = Primaire partities, waarvan 1 extended kan zijn;
5+ = Logical, die in de extended zitten, indien aanwezig.

Floppy's

Aangezien er normaal gezien maar 1 floppycontroller en maximaal 2 floppydrives in een systeem zit, zijn deze als volgt genummerd:

/dev/fdx

Waar x het nummer van de fdd is, beginnend bij 0.

Opticals

Optische drives zijn bij ATA vaak gewoon volgens het bovenstaande schema genummerd, behalve bij het gebruik van de ide-scsi driver (die vaak word toegepast bij CD-R(W)'s etc), dan krijgen ze een aanduiding als elke andere SCSI-optical.

Bij SCSI zijn er op dit moment 2 schema's in gebruik:

/dev/scdx
/dev/srx

De x is hierbij weer het nummer van de drive. Welk schema jou distro gebruikt moet je even uitproberen.

Tape Drives

Tape drives worden vaak genummerd als:

/dev/stx

Waar x weer eens het nummer van tapedrive is. Bij het gebruik van floppy tapes samen met de corresponderende driver, kan het ook zijn dat de drive het normale floppy-schema volgt.

Loop devices

Dit is een speciaal geval. Indien de loop driver is geladen, kun je met losetup (een deel van) een drive/bestand een device toewijzen, genaamd:

/dev/loopx

Waar x natuurlijk weer, heel saai, het volgnummer is van de aangemaakte loopdevices. Kijk in de manpage van losetup (commando: man 8 losetup) voor details.

Note: Afhankelijk van je distro kan het zijn dat dit allemaal meer of minder afwijkt of dat bepaalde device files er niet zijn. Als je weet wat je doet, kun je mknod (man 1 mknod) gebruiken om een device file aan een driver to koppelen. Kijk in de documentatie bij je distro voor meer informatie.

Hebben jullie hier iets aan? :)

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 61635 op 04-09-2005 15:43 . Reden: Typo || Edit 2: Vekeerde Commando 8)7 ]

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Misschien dat er iets in de FAQ kan over WAAROM het niet mogelijk is de temperatuur van je HD die in een externe USB casing zit uit te lezen. Dat het niet kan is me uit de search wel duidelijk geworden... (toch?) Maar waarom kan dat niet? Ik ga er geen apart topic voor openen natuurlijk maar ben wel benieuwd, en dan zijn wel meer mensen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Onder het kopje Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? staat een verouderde URL naar Powermax (download start niet).
De nieuwe, correcte URL is http://www.maxtor.com/por...20Downloads&downloadID=22

Naar aanleiding van dit topic :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 20:09 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Fixed, thanks :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

r00n schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:08:
Onder het kopje Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? staat een verouderde URL naar Powermax (download start niet).
De nieuwe, correcte URL is http://www.maxtor.com/por...20Downloads&downloadID=22

Naar aanleiding van dit topic :)
Maar zet er dan wel dit bij:
PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis. Please check the PowerMax download page periodically for updates. Beginning March 1st 2005 all versions of PowerMax prior to v4.21 will no longer be supported. Maxtor recommends that you update to version 4.21 before testing your hard disk.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
PowerMax is inderdaad hard aan een update toe :/ Maar over het algemeen kun je de diagnosetooltjes van andere harddiskfabrikanten ook wel gebruiken voor andere merken. Hitachi's Drive Fitness Test bijvoorbeeld ondersteunt vrijwel alle schijven en controllers.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 14:42
k hoop dat dit dan ook de plaats is voor foutjes in de tekst ;)
Hardware of Software?

Het verschil is simpel: hardwarematige RAID controllers hebben een eigen processor en vaak ook eigen cache geheugen. De softwarematige controllers maken gebruik van de processor en het geheugen op de het moederbord. Hardwarematige controllers zijn over het algemeen sneller, maar ook duurder.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Weer een bewijs dat lidwoorden niet mijn sterkste kant zijn :P

Fixed, thanks.

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 10:48
Echt helemaal fantastisch!!

Dankje BalusC voor je uitleg en wijsheid! De hele nacht dit zitten lezen en nu heb ik tenminste wat meer kennis.. althans dat hoop ik hahahaa :P

Thanx ga zo door!! :D

• Moffin
  • Laatst online: 12-05 15:48
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe hd en ik zit erg te twijfelen in het verschil van cache, is dit belangrijk bij de keuze van een nieuwe schijf (16 of 8 mb), en wat is de prestatie winst (klein/groot). Ik vind het jammer dat ik het niet in de faq word benoemd. Ook op het forum is er niet echt iets over te vinden. Misschien is het een goed idee om het in de FAQ te zetten.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Pagina: 1 2 Laatste