Garantie @ 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51644

Topicstarter
Allereerst : allemaal de beste wensen voor 2003! _/-\o_

Misschien een rare vraag : maar ik ben van plan om een harddisk te kopen, ik weet dat de meeste schijven maar een jaar garantie hebben (muv samsung) maar ik dacht dat de garantievoorwaarden in 2003 veranderd waren :?

Is het nu niet zo dat alle harddisks (en andere produkten) nu standaard 2 jaar garantie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Dat zou idd gaan komen, maar de Consumentenbond was er niet zo blij mee. Fabrikanten natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Swop1200 schreef op 02 januari 2003 @ 12:30:
Dat zou idd gaan komen, maar de Consumentenbond was er niet zo blij mee. Fabrikanten natuurlijk wel.
euh? Ik neem aan dat je dat andersom bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Anoniem: 51644 schreef op 02 januari 2003 @ 12:33:
[...]

euh? Ik neem aan dat je dat andersom bedoeld?
euh ik neem aan van niet, eerst was dit 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik dacht dat het zo was dat de fabrikanten van 3 naar 1 jaar wilden, maar dat ze in europa minimaal 2 jaar verplicht waren.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus de consumentenbond zou er niet blij mee zijn dat ze van 1 jaar naar 2 jaar garantie zouden gaan? En de fabrikant zou het dan leuk vinden om 2 jaar garantie te gaan geven ipv 1 jaar?
euh ik neem aan van niet, eerst was dit 3 jaar.
Neej, eerst was dit 1 jaar .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

voor de high-end schijven wordt geloof ik nog steeds 3 jaar garantie gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
high-end (SCSI-)schijven was altijd al 5 jaar garantie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Seagate barracuda IV / V : 1 jaar garantie
Maxtor diamondmax 16 / plus : 1 jaar garantie
Maxtor Ultra Series : 1 jaar garantie

ik ben dus van plan om dus een IDE skijfje te kopen

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 51644 op 02-01-2003 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40

SmartDoDo

Woeptiedoe

Hmm, das leuk hoor 1 jaar garantie. Alleen als ik een HD koop en hij kapt er met 1 1/2 jaar mee dan kunnen ze op hun kop gaan staan, dan krijg ik toch echt een nieuwe >:)

Leuk hoor die garantiebepalingen maar je mag van een HD verwachten dat hij langer dan een jaar ofzo meegaat. In dat geval heeft de verkoper toch echt pech, 1 jaar garantie of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, maar mijn vraag was of het nu inderdaad ook zo was dat dit wettelijk stond vastgesteld....

ik dacht dus te weten dat vanaf jan. 2003 dit 2 jaar zou zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 21:44
ik heb een paar computerwinkel afgelopen op het inet, maar de garanties varieren van 1, 2 of 3 jaar.

verschilt nog al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kvind ut maar raar :? ... op de sites van de meeste fabrikanten word toch duidelijk 1 jaar vermeld......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In amerika is het nu meestal 1 jaar, in europa is het ondanks wat er op de sites vermeld wordt altijd minimaal 2 jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28310

Geef maar hd door via email. wij leveren je 2 jaar garantie en inderdaad dit is EU geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Qua wet ken ik alleen art: 7:17 BW, wat een soort wettelijke garantie is (waar overigens de termijn van 2 jaar niet in voorkomt. Misschien dat die 2 jaars termijn in nog vast te stellen richtlijnen staat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wekkel schreef op 02 January 2003 @ 13:24:
Qua wet ken ik alleen art: 7:17 BW, wat een soort wettelijke garantie is (waar overigens de termijn van 2 jaar niet in voorkomt. Misschien dat die 2 jaars termijn in nog vast te stellen richtlijnen staat?).
ik denk ook dat dat het geval is, maar aangezien er sprake van is geweest...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik wilde net vragen waar jullie die 2 jaar dan vandaan halen? Niet dat ik mensen niet geloof maar het is altijd prettig om ergens naar te kunnen verwijzen enzo. "Ja, want dat staat in huppeldepup etc. etc." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

SmartDoDo schreef op 02 January 2003 @ 13:27:
Ik wilde net vragen waar jullie die 2 jaar dan vandaan halen? Niet dat ik mensen niet geloof maar het is altijd prettig om ergens naar te kunnen verwijzen enzo. "Ja, want dat staat in huppeldepup etc. etc." :)
Ik brul ook altijd twee jaar en het is gewoon 2 jaar. Die info heb ik niet zo lang geleden opgezocht ivm een defecte HD.

Op de eenvoudige uitvoeringen van Maxtor en WD schijven zit dus volgens hun sites 1 jaar (volgens mij dus 2) en op bijv. de 8 mb cache versies 3 jaar garantie.

Er zijn al topics zat over 1-2-3 jaar garantie dus wie wil mag zoeken. Ik wacht wel af tot zoeken nodig is (dus als mijn 2 nieuwe schijven het mochten begeven) Heb nu helaas even geen tijd om te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2003 13:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

GuardianAngel schreef op 02 January 2003 @ 13:32:
[...]

Er zijn al topics zat over 1-2-3 jaar garantie dus wie wil mag zoeken. Ik wacht wel af tot zoeken nodig is (dus als mijn 2 nieuwe schijven het mochten begeven)
Ik snap je reactie wel maar wat ik bedoel is dat als het zo of zoveel jaar is, het dan wel ergens wettelijk geregeld moet zijn. En ik heb nu eenmaal graag bewijs van zoiets. Dan kun je tenminste ook ergens mee aankomen als je naar een winkel gaat.

Want als je kunt kiezen tussen "Ja hallo! Ik heb gewoon 2 jaar garantie dus effe omruilen graag!" of "Tja, volgens dat en dat huppeldepup artikel van de weetikwatwet heb ik 2 jaar garantie" dan kies ik voor de laatste optie. Sta je gewoon een stuk sterker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.maxtor.com/en/...series_7200_datasheet.pdf

8mb cache schijfje met 1 jaar garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je moet even verschil maken tussen garantie, die een verkoper je geeft, en wettelijke garantie.

Het enige wat garantie vergemakkelijkt is de aanspraak die de koper op de verkoper heeft in geval van schade (in de ruimste zin van het woord). Met een garantieverklaring maakt de verkoper het de koper makkelijk, door soorten schade, wijze waarop schade ontstaat etc gewoon voor zijn rekening te nemen. Zo bezien vergemakkelijkt een garantieverklaring het verkeer tussen verkoper en koper, aangezien meteen duidelijk is wie er moet gaan dokken -> de verkoper.. >:)

De wettelijke garantie is bij de consumentenkoop geregeld. Aan de hand daarvan heeft de koper een soort garantie op grond van de wet. Als de verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden, hangt de verkoper daarvoor.

Voor het overige is het natuurlijk niet zo dat het ontbreken van garantie geen enkele aanspraak op de verkoper meer overlaat. Ook zonder garantie (zowel contractueel als wettelijk) valt er voor een koper nog wel het een en ander te claimen, maar daarvoor moet dan de gewone gang van zaken in het civiele recht gevolgd worden (oorzaak, bewijs etc.), wat een veel moeilijkere weg is voor de koper.

Zo bezien maakt een garantie (wettelijk/contractueel) het leven van de koper, maar eigenlijk ook van verkoper, een stuk eenvoudiger. Lees altijd goed garantiebepalingen, want daar staat vaker in wat niet onder de garantie valt, dan wat wel onder de garantie valt. Nogmaals, deze garantie is wat anders dan de wettelijke garantie bij een consumentenkoop. De wettelijke garantie in kwestie wordt ook wel 'conformiteitseis' genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

In een United States of America advertentie.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waar staat dan dat ik, zodra ik die schijf in europa koop .. 3 jaar garantie heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 16:34

MBV

In de USA zijn ze zoieso niet gek op garanties, hebben ze het liever goedkoper. Voor zover ik weet is er wel een eu-norm (soort advies) die bepaald dat een apparaat zo lang garantie heeft als de verwachte levensduur (een wasmachine na 2 jaar kapot is gek, bijvoorbeeld). Dit heeft nederland helaas nog niet omgezet in een wet. Dus nog gewoon 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Anoniem: 51644 schreef op 02 January 2003 @ 13:54:
waar staat dan dat ik, zodra ik die schijf in europa NEDERLAND koop .. 3 2 jaar garantie heb?
Fabrikanten zijn van 3 jaar naar 1 jaar garantie gegaan. In Nedeland hebben we echter ook nog wetten. Het komt er in het kort en simpel op neer dat je er van uit mag gaan dat een bepaald artikel een bepaalde tijd mee zal gaan. Voor computer-spul is deze wettelijke termijn nu naar 2 jaar gegaan.
Zoek even bij de consumentenbond op de site, moet wel iets staan.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een harddisk is een apparaat dat niet zelfstandig gebruikt kan worden,
het is een onderdeel dat ingebouwd moet worden.
De europese regels voor consumentenproducten zijn dus niet van toepassing.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een HD is gewoon een roerende zaak die je als consument/natuurlijk persoon kan kopen van een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Ergo, de consumentenkoop.

De winkel is derhalve gehouden aan de conformiteitseis. Daarvoor is geen wettelijke termijn opgenomen, maar in de praktijk lijkt mij 2 jaar voor een HD wel te verdedigen. Let wel, een winkel zou IMHO best haar contractuele garantie mogen beperken tot 1 jaar, maar dat is betrekkelijk zinloos als je daar de wettelijke garantie van 7:17 naast legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Garantie ging komend jaar in elk geval naar beneden. van 3 naar 2 of 1 geloof ik :?
Dat was i.v.m. Europese normen gelijktrekken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Er zijn twee bepalingen: de fabrieksgarantie. Voor computers & computeronderdelen is vastgelegd dat deze minimaal 2 jaar moet zijn.

De tweede garantie is de 'verwachte levensduur'. Elk apparaat heeft van de fabrikant een verwachte levensduur meegekregen. Ik noem als voorbeeld een kilometerteller met een verzonnen bedrijf.

Gisma verkoopt kilometertellers. Er wordt vastgelegd dat deze in ieder geval 5 jaar meegaan. Nou heeft Jan er zoeentje en na 3 jaar is hij kapot. De fabrieksgarantie is 1 jaar (volgens EU- norm). Nu gaat de andere garantiebepaling in. hij is ermee gestopt vaan 3 van de 5 jaren, dus heeft Jan recht op 2/5 deel van het geld van de aankoopsprijs, dit in verband met afschrijving en het feit dat hij wel 3 jaar naar tevredenheid is gebruikt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kopen kan wel, maar gebruiken kan niet. Er zit geen snoer met een stekker aan. Gebruiken is onmogelijk zonder dat het eerst door een ter zake kundig persoon ingebouwd is. En problemen merk je toch pas tijdens gebruik.
Een andere zaak is het natuurlijk wanneer de harddisk goed verpakt in een retaildoos geleverd werd samen met een "installatiehandleiding": zoiets suggereert dat elke gebruiker het onderdeel zomaar kan inbouwen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

aawe mwan schreef op 02 January 2003 @ 14:37:
Kopen kan wel, maar gebruiken kan niet. Er zit geen snoer met een stekker aan. Gebruiken is onmogelijk zonder dat het eerst door een ter zake kundig persoon ingebouwd is. En problemen merk je toch pas tijdens gebruik.
Een andere zaak is het natuurlijk wanneer de harddisk goed verpakt in een retaildoos geleverd werd samen met een "installatiehandleiding": zoiets suggereert dat elke gebruiker het onderdeel zomaar kan inbouwen.
Dat heeft er niets mee te maken. Het feit dat jij als consument iets kan kopen bij een winkel is genoeg.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

afaik zitten er op HD's nog steeds 2 jaar garantie (alleen in Europa), maar aangezien de fabrikanten geen aparte europese site hebben staat er altijd 1 jaar op de site. De distro's in nederland geven dus wel 2 jaar aan de winkels, alleen weten de winkels dat zelf niet eens...

100% zeker weet ik het allemaal niet trouwens, maar ik dacht zoiets gehoord te hebben...

[edit]
En wb direct omruilen in de winkel: afaik is dat geen recht, maar een service, dus een winkel is niet verplicht om dat te doen. Dus vaak sturen winkels het bij meer dan een jaar oud product op naar de fabrikant, en hetzelfde geld voor dingen waarvan ze niet zeker zijn of het garantie is of niet (user abuse ed). Dat veel winkels zelfs binnen het eerste jaar niet direct omruilen is niet echt netjes tegenover de klanten, maar volgens mij is dat hun goed recht.

[ Voor 43% gewijzigd door Moartn op 02-01-2003 15:40 ]

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb 't eindelijk gevonden.

Richtlijn 1999/44, artikel 5 lid 1.

http://europa.eu.int/comm...pments/guar/guar01_nl.pdf

Deze wetgeving had 1 januari 2002 al in onze wetgeving geimplementeerd moeten zijn. Ik vraag me af of dit al gebeurd is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wekkel schreef op 10 January 2003 @ 14:57:

Deze wetgeving had 1 januari 2002 al in onze wetgeving geimplementeerd moeten zijn. Ik vraag me af of dit al gebeurd is... :X
Waar zou je dat na kunnen zoeken? Staat dat online bij het het ministerie?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57057

dit ligt volgens mij aan de winkel waar je hem koopt, hebben hun 1 jaar garantie staan, en jij koopt het daar, dan ga je akkoord met de aangepaste voorwaardes..... dus heb je maar 1 jaar garantie..

* Anoniem: 57057 is het nog niet gelukt om winkel over te halen tot 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25941

voor als nog wat hier wordt beweerd met 2 jaar garantie enzo dat is dus pure onzin want het zijn nog steeds RICHTLIJNEN. En Europese Wetgeving bestaat NIET.

Richtlijnen zijn er voor om die op te laten nemen in de wet van de desbetreffende landen die er mee te maken hebben...

echter Nederland heeft nog geen beslissling gedaan

dus de garantie is afhankelijk van wat de fabrikant of de leverancier geeft met een minimum van 12 maanden

hierbij komend de levensduur garantie dit verhaal kan je alleen qua coulance toekrijgen of uitvechten voor de rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 25941 schreef op 10 januari 2003 @ 15:16:
voor als nog wat hier wordt beweerd met 2 jaar garantie enzo dat is dus pure onzin want het zijn nog steeds RICHTLIJNEN. En Europese Wetgeving bestaat NIET.

............

hierbij komend de levensduur garantie dit verhaal kan je alleen qua coulance toekrijgen of uitvechten voor de rechter...
Nooit van verordeningen gehoord? Die werken wel direct door in de wetgeving van lidstaten.

Overigens kan een rechter alvast vooruitlopen op hetgeen in richtlijnen staat. Met een begrip als 'wat je van de koop mag verwachten' is het echt wel denkbaar dat een rechter de 2 jaars termijn als een vast gegeven gaat gebruiken.
Pagina: 1