Niemand hoeft zich meer druk te maken om die irritante gele ondertiteling, die ook nog eens te klein is en uit drie regels bestaat. Ik heb me er kapot aan geërgerd, maar het probleem speelt niet meer. Ik heb geprobeerd om de ondertiteling vast in de AVI te zetten, zoals hiervoor ergens staat beschreven, en dat werkt gewoon perfect. Geen afzonderlijke ondertiteling meer op je cd, maar gewoon vast in de film. Ik ben echt niet zo handig met al die software, maar het is echt ontzettend simpel. Het werkt precies zoals het hier beschreven staat. Je kan de ondertiteling zo groot en klein maken als je zelf wil en volgens mij ook in de kleur die je maar wil. Je hebt nodig:
- SubSync (alleen nodig wanneer de ondertiteling nog niet synchroon loopt met de film, uitleg vind je op
http://www.divxstart.com/?show=tutorials&id=101a)
- SRT to SSA Converter (VirtualDub kan geen .srt of .sub bestanden lezen, daarom moet je ze omzetten naar SSA-formaat)
- VirtualDubMod (VirtualDub voldoet ook wel denk ik)
- Subtitler.vdf (een plugin voor VirtualDub of VirtualDubMod waardoor je SSA-bestanden kunt inlezen, dit bestandje sleep je naar de map "plugins")
Verder gewoon de beschrijving volgen zoals hierboven. Het is zo simpel, dat zelfs ik het kan, dus dan kan iedereen het. Je computer een aantal uur aan laten staan en je film is klaar. Ik heb het geprobeerd met Wrong Turn en de tranen sprongen bijna in m'n ogen zo goed als het resultaat is. Ik heb nu helemaal niks meer aan te merken op de DVD737. Een nieuwe firmware voor de gele ondertiteling blijft natuurlijk handig, maar het is geen must meer. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er nog meer firmwares gaan komen. Eentje misschien hooguit. Die jongens van Philips zijn niet gek. De DVD737 is uitontwikkeld. Alle kosten die ze nog maken voor dat product zijn verliesgevend. Een service naar de klanten toe, dat wel, maar het levert niets op. Alle eventuele mankementen die de DVD737 nog heeft zullen vast wel worden meegenomen in de ontwikkeling van nieuwe types.
Tot slot wil ik degenen die hier zo keurig hebben uitgelegd hoe je een ondertiteling vast in een film zet hartelijk bedanken. Het werkt perfect.