Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
ik heb hier 2 schermpjes liggen.
De LMG5278XUFC
pinout:
LMG5278XUFC
Pin. #.....Function
1...............FLM
2..............LOAD
3..............CP
4............./DISP OFF
5..............VDD
6..............VSS
7..............VEE
8..............UD0
9..............UD1
10............UD2
11............UD3
12............LD0
13............LD1
14............LD2
15............LD3
Flat Panel Connector
Pin. #.....Function
36..............FLM
38..............LP
35............SHFCLK
5................+5v
6................+5v
3...............GND
7..............VEESAFE(-22)
12............P3
11............P2
10............P1
9..............P0
16............P7
15............P6
14............P5
13............P4
maar ik heb begrepen dat dit scherm niet kan.
dan heb ik ook nog de LM64P825, daarvan heb ik de pinout gevonden voor een LM64P858 - deze zouden bij elkaar passen.

nu is mijn vraag aan jullie: kunnen deze inderdaad wel/niet aangesloten worden, en hoe? ik heb ook de pinout van de VESA aansluiting, maar ik kan er helemaal niet achterkomen en begrijpen hoe ik het zou moeten verbinden.
zeer hartelijk dank
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

En met 2 aansluitingen vanaf het schermpje, 1 20 pins (2 x 10) en een 40 pins (2 x 20). Is er een manier om deze op VGA aan te sluiten?
Verder staat erop dat het een LTM11CO11 is, ik weet niet wat dat is...
De ander is een sharp met een 26 pins aansluiting met als 'nummer' vf0175PO1.
Maar ik weet nouwelijks iets van 'elektrotechniek' en ik werd niet wijs vand e resultaten van google e.d.
|>
Verwijderd
en dat weet je zeker?? aangezien de pixel clock die ik in de datasheet zag anders is als de clock die ik zag in datasheets van andere LCD'sSprite_tm schreef op 28 juni 2004 @ 23:09:
Je klok moet je gewoon aan het pixel clock-lijntje van de VESA connector knopen.
offtopic:
SA007: Jawel, maar ik heb niets van je gekregen. Probeer het anders es op jeroen apestaart sprite puntje student nogeenpuntje utwente punt en el ?
www.devotee.nl/download/lcd.pdf
Ik heb zelf ook nog zo'n schermpje liggen, met 4 UD-aansluitingen en 4 LD-aansluitingen. In principe kun je deze niet gewoon blanco aan je VESA-aansluiting knopen. Het kan wel, maar dan moet je de data uit je VESA-connector nogal verminken, ik ben zelf ook nog uit aan het zoeken hoe de data van de VESA-connector precies in elkaar steekt zodat er misschien aangepaste software te maken is.powerflux schreef op 29 juni 2004 @ 10:03:
hallo,
ik heb hier 2 schermpjes liggen.
De LMG5278XUFC
pinout:
LMG5278XUFC
Pin. #.....Function
1...............FLM
2..............LOAD
3..............CP
4............./DISP OFF
5..............VDD
6..............VSS
7..............VEE
8..............UD0
9..............UD1
10............UD2
11............UD3
12............LD0
13............LD1
14............LD2
15............LD3
Flat Panel Connector
Pin. #.....Function
36..............FLM
38..............LP
35............SHFCLK
5................+5v
6................+5v
3...............GND
7..............VEESAFE(-22)
12............P3
11............P2
10............P1
9..............P0
16............P7
15............P6
14............P5
13............P4
maar ik heb begrepen dat dit scherm niet kan.
dan heb ik ook nog de LM64P825, daarvan heb ik de pinout gevonden voor een LM64P858 - deze zouden bij elkaar passen.
[afbeelding]
nu is mijn vraag aan jullie: kunnen deze inderdaad wel/niet aangesloten worden, en hoe? ik heb ook de pinout van de VESA aansluiting, maar ik kan er helemaal niet achterkomen en begrijpen hoe ik het zou moeten verbinden.
zeer hartelijk dank
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
maareem, waar zoek je precies naar? dan kan ik ook zoeken...
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
[rml][ LCD]HOWTO-iP: Aansluiten van monochrome laptop LCD's[/rml]
Overigens kun je 'm zo (hopelijk, als de software gaat lukken) alleen in zwart-wit aansturen en niet in grijstinten. PWM wordt een beetje veel werk denk ik
Wat je kan doen is de invertor + scherm even aansluiten op de laptop (als dit nog mogelijk is) en de laptop even aanzetten. Hierdoor springt het scherm aan en kun je meten wat er ingaat. Dit stop je er dan ook gewoon in.Simon schreef op 29 juni 2004 @ 11:58:
Beste lui, ik heb 1 toshiba lcd schermpje, met de volgende invertor:
[afbeelding]
En met 2 aansluitingen vanaf het schermpje, 1 20 pins (2 x 10) en een 40 pins (2 x 20). Is er een manier om deze op VGA aan te sluiten?
Maar ik weet nouwelijks iets van 'elektrotechniek' en ik werd niet wijs vand e resultaten van google e.d.
Bij mij moest er op een aantal punten 5v in, op een aantal 12v en op een aantal 3,3v. Echter, ik had een 10pins aansluiting. Om precies te zijn was dat bij mij als volgt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Pin 1: GND Pin 2: GND Pin 3: GND Pin 4: NC Pin 5: +5v Pin 6: +5v Pin 7: +5v Pin 8: +3.3v Pin 9: +14v (werkt ook op +12v) Pin 10: +14v (werkt ook op +12v) |
Nogmaals, om zeker te weten wat jou pinout is, moet je of ff meten, of een datasheet te pakken zien te krijgen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Even voor alle duidelijkheid, een inverter genereert de hoogspanning voor de achtergrondverlichting van de LCD. Dit is meestal een soort dun TL buisje. Wees er voorzichtig mee als je niet zelf wilt oplichten.Simon schreef op 29 juni 2004 @ 11:58:
Beste lui, ik heb 1 toshiba lcd schermpje, met de volgende invertor:
[afbeelding]
Het doet best pijn, ik kan het weten. Dus net wat Ploink zegt, alsjeblieft, wees voorzichtig.Ploink schreef op 30 juni 2004 @ 09:21:
[...]
Even voor alle duidelijkheid, een inverter genereert de hoogspanning voor de achtergrondverlichting van de LCD. Dit is meestal een soort dun TL buisje. Wees er voorzichtig mee als je niet zelf wilt oplichten.
Achteraf bedacht ik me pas dat ik best wel mazzel heb gehad dat het maar een haartje was wat wegfikte...
Toevoeging:
Met meten aan je invertor bedoel ik dus ook aan de laagspanningskant. Dek de hoogspanningskant evt. af met wat tape, dan weet je zeker dat je jezelf niet ophangt aan een slordige 1300v (was t bij mij althans)
[ Voor 18% gewijzigd door RvL op 30-06-2004 10:04 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Om te beginnen; puik werk Sprite_TM
Ik kom vaker post van te tegen opt forum waar ik "u" tegen zeg.
Wel goed. Onlangs een kapotte laptop tegen het lijf gelopen. CDspeler, proc en hd eruit gehaald.. en met dit topic in mijn achterhoofd ook maar het schermpje meegenomen.
Zojuist het schermpje open gemaakt om te kijken of er een datasheet van te vinden was. Een grote sticker vertelde mij meteen dat ik te maken had met een Hannstar schermpje, nummer HSD141PX11.
Ingeramt in Google en 1 van de eerste hits is een volledige productomschrijving welke mij de volgende pinout geeft;
PIN | SYMBOL | FUNCTION |
1 | VDD | Power Supply +3.3V |
2 | VDD | Power Supply +3.3V |
3 | GND | Ground |
4 | GND | Ground |
5 | IN0- | Transmission Data of Pixels 0 |
6 | IN0+ | Transmission Data of Pixels 0 |
7 | IN1- | Transmission Data of Pixels 1 |
8 | IN1+ | Transmission Data of Pixels 1 |
9 | IN2- | Transmission Data of Pixels 2 |
10 | IN2+ | Transmission Data of Pixels 2 |
11 | CLK- | Sampling clock |
12 | CLK+ | Sampling clcck |
13 | GND | Ground |
14 | GND | Ground |
Nu schrok ik mij "rot", omdat die 3 datalijnen in mijn ogen lijken of de R, G en B lijnen waar in de TS over is verteld welke nodig zijn.
Nu mijn vraag.. klopt het dat dit een bruikbaar schermpje is.. of zijn dit ook gewoon digitale lijnen (oid) en is dit schermpje net zo nutteloos als vele andere?
De volledige specificaties staan hier; http://www.lcdspecificati...PX11-promotion%20spec.pdf
Het betreft overigens een schermpje uit een Compaq Armada 110
Volgens mij staat er in bovenstaande PSD zelfs een volledige tabel hoe dit scherm aangesloten dient te worden op zowel een 6 als 8 bit transmitter. Dit zegt mij totaal niets.. maar misschien is het belangrijke info
De term "LVDS" wordt niet in het document gevonden.. dus misschien dan toch niet.
(als je googled naar dit onderwerp kom je vooral veel topics tegen waar zer t over "a dutch fellow" hebben die t is gelukt. Sprite.. je bent beroemd
[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 30-06-2004 21:12 ]
Volgens mij heb je over de helft van het document heen gelezen:frickY schreef op 30 juni 2004 @ 20:55:
Oke... nooit verwacht dat ik ooit wat in dit topic zou posten, maar toch
Om te beginnen; puik werk Sprite_TM
Ik kom vaker post van te tegen opt forum waar ik "u" tegen zeg.
Wel goed. Onlangs een kapotte laptop tegen het lijf gelopen. CDspeler, proc en hd eruit gehaald.. en met dit topic in mijn achterhoofd ook maar het schermpje meegenomen.
Zojuist het schermpje open gemaakt om te kijken of er een datasheet van te vinden was. Een grote sticker vertelde mij meteen dat ik te maken had met een Hannstar schermpje, nummer HSD141PX11.
Ingeramt in Google en 1 van de eerste hits is een volledige productomschrijving welke mij de volgende pinout geeft;
PIN SYMBOL FUNCTION 1 VDD Power Supply +3.3V 2 VDD Power Supply +3.3V 3 GND Ground 4 GND Ground 5 IN0- Transmission Data of Pixels 0 6 IN0+ Transmission Data of Pixels 0 7 IN1- Transmission Data of Pixels 1 8 IN1+ Transmission Data of Pixels 1 9 IN2- Transmission Data of Pixels 2 10 IN2+ Transmission Data of Pixels 2 11 CLK- Sampling clock 12 CLK+ Sampling clcck 13 GND Ground 14 GND Ground
Nu schrok ik mij "rot", omdat die 3 datalijnen in mijn ogen lijken of de R, G en B lijnen waar in de TS over is verteld welke nodig zijn.
Nu mijn vraag.. klopt het dat dit een bruikbaar schermpje is.. of zijn dit ook gewoon digitale lijnen (oid) en is dit schermpje net zo nutteloos als vele andere?
De volledige specificaties staan hier; http://www.lcdspecificati...PX11-promotion%20spec.pdf
Het betreft overigens een schermpje uit een Compaq Armada 110
Volgens mij staat er in bovenstaande PSD zelfs een volledige tabel hoe dit scherm aangesloten dient te worden op zowel een 6 als 8 bit transmitter. Dit zegt mij totaal niets.. maar misschien is het belangrijke info
De term "LVDS" wordt niet in het document gevonden.. dus misschien dan toch niet.
(als je googled naar dit onderwerp kom je vooral veel topics tegen waar zer t over "a dutch fellow" hebben die t is gelukt. Sprite.. je bent beroemd)
Overigens staat er een duidelijke beschrijving bij van hoe je 'normale' RGB-signalen om kan zetten naar LVDS. Maar volgens mij volgt de DVI-specificatie hetzelfde protocol met andere spanningsniveau's, zie mijn post even hierboven, anders zal er wel een MAX-ic'tje voor te krijgen zijn.quote: pagina 4LVDS Interface System.
Verder ben ik volledig noob wat dit betreft, dus heb inderdaad niets gelezen. Alleen naar de pinout gekeken en van wat ik uit dit topic kon halen had ik het idee dat het misschien wel een bruikbaar schermpje was.
Als hij niet zo op de VESA kan begin ik er toch nooit van mn leven aan
edit
Ik zie nu dat een gewoon VGA signaal 2 lijnen heeft voor elke kleur, voor elke kleur zowel een data als ground. Mijn schermpje heeft ook 3 datalijnen met elk een eigen ground.
Mag ik nu durven denken dat hij direct aan de VGA kan of begin ik te hallicuneren?
[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 01-07-2004 00:00 ]
http://www.networktechinc.com/technote.html
en hier nog ff 1tje met versgillende pinouts:
http://teryx.bobdbob.com/~protius/pinouts/
ik heb ongeveer 3 uurtjes non stop gezocht naar de pinout van Vesa's Video Interface Port(VIP) maar nogsteeds niks nuttigs kunnen vinden alleen maar over hoe geweldig en handig die poort danwel niet is
Als iem me eraan kan helpen(stoney3k ofzo?)...graag.... ik bezit zelf een Asus V7100 voor dit project...maar is die laptop LCD niet gewoon aan te sturen met de gewone monitor aansluiting? omdat ik daar wel de pinout van heb(bovenste link)
greetzz
http://www.solar-technolo...a7577a462b302fa9905902ac8
op deze site type je gewoon het typenummer in en er is dan een grote kans dat je lcd erbij staat.
als je dan op dat serie nummer klikt krijg je de info, als er geen data sheet voor is op die site, stuur ze dan een mailtje heb ik ook gedaan, volgende dag gelijk mailtje terug dat ze aan het zoeken zijn en als ze het hebben sturen ze mij nog een mailtje
dus voor de mensen met lcd`s zonder data sheets.... DIT IS EEN HANDIGE SITE!!!
ik heb in google ingetyped: Vesa pinout en gelijk de eerste was hitlexophilia schreef op 02 juli 2004 @ 23:48:
Hier nog ff een site met verschillende pinouts oa van VGA connector, RS232, Parallel, verschillende mac conectors etc.......maar geen VESA pinout maargoed dit is ff voor de mensen die er wel wat aan hebben.
http://www.networktechinc.com/technote.html
en hier nog ff 1tje met versgillende pinouts:
http://teryx.bobdbob.com/~protius/pinouts/
ik heb ongeveer 3 uurtjes non stop gezocht naar de pinout van Vesa's Video Interface Port(VIP) maar nogsteeds niks nuttigs kunnen vinden alleen maar over hoe geweldig en handig die poort danwel niet is![]()
Als iem me eraan kan helpen(stoney3k ofzo?)...graag.... ik bezit zelf een Asus V7100 voor dit project...maar is die laptop LCD niet gewoon aan te sturen met de gewone monitor aansluiting? omdat ik daar wel de pinout van heb(bovenste link)
greetzz
hier is de link het is een documentje wat je download daar staat alles in
hjem.get2net.dk/et6000/VESApinout.doc
http://www.ipc2u.ru/add/doc/163/$file/ICOP-2810%20v2.1.doc
Erg handig maar niet echt tweakerig
ik ga hem denk ik bestellen.. want hij ondersteund mijn NEC NL8060AC26-05 uit mn oude P1 laptoppie...en heb een resolutie van 800x600@16Bit en is 10,4 inch groot.
Verwijderd
En daar past ook LQ11S353 (Sharp) in.
En op pagina 16 van deze tread heeft ene D_E_X het ook over laatstgenoemde en dat die het zelfde zou zijn als LQ11S31G volgens Sharp zelf.
Nou ik heb ook een schermpje LQ11S353 en die wil ik ook graag aan een controllertje knopen.
Misschien dat jij nu voldoende info hebt.
Kickstarter
Ehm, volgens mij begrijp je het verkeerd. D'r gaat geen VGA in maar een VGA UIT! Het kaartje wordt op de PC-104 bus aangesloten die normaal in een embedded systeem zit maar niet in je normale desktopje.lexophilia schreef op 04 juli 2004 @ 17:13:
Voor de mensen die hun LCDtje willen aansluiten op de gewone VGA aansluiting heb ik dit gevonden..
http://www.ipc2u.ru/add/doc/163/$file/ICOP-2810%20v2.1.doc
Erg handig maar niet echt tweakerig
ik ga hem denk ik bestellen.. want hij ondersteund mijn NEC NL8060AC26-05 uit mn oude P1 laptoppie...en heb een resolutie van 800x600@16Bit en is 10,4 inch groot.
Ja nee DAT had ik ook al uitgevonden maar nog niet hoe die data op de DAC zich verhoudt tot de bitjes in het videogeheugen! Is dat misschien rood-groen-blauw gemultiplext? Dus eerst rood, dan groen, dan blauw, dan weer rood, enzovoorts?Technokiddy schreef op 03 juli 2004 @ 12:36:
[...]
ik heb in google ingetyped: Vesa pinout en gelijk de eerste was hit
hier is de link het is een documentje wat je download daar staat alles in![]()
hjem.get2net.dk/et6000/VESApinout.doc
Nope. Dat LVDS-signaal is een digitaal gecodeerde versie van het analoge VGA-signaal + wat sync-informatie, dat kun je dus niet zomaar aan je VGA hangen want dan gaat je LCD grandioos flippen of hij geeft zwart beeld (omdat de LVDS-reciever er geen wijs uit kan maken)frickY schreef op 30 juni 2004 @ 23:26:
Een Ctrl+F op "LVDS" leverde 0 matches op, dus ging ervan uit dat het er dan ook niet instond.
Verder ben ik volledig noob wat dit betreft, dus heb inderdaad niets gelezen. Alleen naar de pinout gekeken en van wat ik uit dit topic kon halen had ik het idee dat het misschien wel een bruikbaar schermpje was.
Als hij niet zo op de VESA kan begin ik er toch nooit van mn leven aan
edit
Ik zie nu dat een gewoon VGA signaal 2 lijnen heeft voor elke kleur, voor elke kleur zowel een data als ground. Mijn schermpje heeft ook 3 datalijnen met elk een eigen ground.
Mag ik nu durven denken dat hij direct aan de VGA kan of begin ik te hallicuneren?
Ooooh thnx, k had em bijna besteld mah had hun togma ff een mailtje gestuurd want je kan em wel bestellen mah de kosten ervan waren nie bekent:| little bit strange....Stoney3K schreef op 05 juli 2004 @ 02:19:
[...]
Ehm, volgens mij begrijp je het verkeerd. D'r gaat geen VGA in maar een VGA UIT! Het kaartje wordt op de PC-104 bus aangesloten die normaal in een embedded systeem zit maar niet in je normale desktopje.
Maare wat is een pc-104 bus? k ben wel geinteresseerd
Maar keb ook nog n paar losse sync-lijnenStoney3K schreef op 05 juli 2004 @ 02:26:
[...]
Nope. Dat LVDS-signaal is een digitaal gecodeerde versie van het analoge VGA-signaal + wat sync-informatie, dat kun je dus niet zomaar aan je VGA hangen want dan gaat je LCD grandioos flippen of hij geeft zwart beeld (omdat de LVDS-reciever er geen wijs uit kan maken)
En een paar draadje om die LVDS-receiver heen solderen werkt natuurlijk niet heh?
Die losse sync-lijnen zitten pas achter de LVDS-receiver. Normaal wordt de sync over de LVDS verstuurd. Als je een wanhopige bui hebt kun je proberen de LVDS-receiver te omzeilen en gewoon RGB aan te sturen. Maar ik zou zelf zeggen om de LVDS-aansluiting te gebruiken, met een moduultje als CRT2LCD waarmee je 'm op VGA of DVI aan kan sluiten. Heb al gecheckt naar prijzen, reken op ongeveer 100 tot ietsjes meer in €. Je moet het er voor over hebben, maar dan heb je wel een panel dat je in kan bouwen voor een lagere prijs dan een 'normale' TFT-monitor!frickY schreef op 05 juli 2004 @ 18:30:
[...]
Maar keb ook nog n paar losse sync-lijnen
En een paar draadje om die LVDS-receiver heen solderen werkt natuurlijk niet heh?

Nu nog de pinout vinden
Ook maar een mail naar Sharp gestuurd..
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
http://members.lycos.co.u...LQ141X1LH01_16_Jul_98.pdfm0nk schreef op 09 juli 2004 @ 17:10:
Ik heb een mooie 14.1 inch Sharop LQ141X1LH03 weten te bemachtigen
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu nog de pinout vindennog nergens tegengekomen helaas..
Ook maar een mail naar Sharp gestuurd..
Is weliswaar 01 maar het zal niet veel verschillen denk ik
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Wow das netjesm0nk schreef op 09 juli 2004 @ 17:57:
thx, ik had net een uurtje geleden een mail gestuurd naar sharp usa, en kreeg er 10 min geleden een terug met de pinouts
Welk e-mail adres was dat (voor de mensen die ook een display hebben en geen dataheet hebben), en kwam hij overeen met bovenstaande?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Of hij overeen komt weet ik nog niet, moet nog het e.e.a. gaan doen..
Maar ik denk dat het wel goed zit
Het is een HannStar HSD141PX11 schermpje, waarvan de volledige technische specificatie (incl. pinout) hier te vinden is; http://www.lcdspecificati...PX11-promotion%20spec.pdf
Gezien hij niet op de VESA kan zal ik er toch nooit wat mee doen, maar misschien dat iemand anders het zic h waard acht om hem te krijgen en er wat nuttigs mee te doen. Hier ligt hi in ieder geval in de weg.
Ik ben 100% zeker dat hij intact is. De laptop waar hij opzat is weggegooid vanwege een kapotte voeding (

Voorwaarde is dus dat je er iets nuttigs mee gaat doen. Zelfs iets proggen en hem aan de VGA hangen, aansturen met de LPT poort, of whatever. Gratis af te halen in Amsterdam Noord of eventueel Centraal Station. Mail maar op sonetti apenstaartje hotmail punt com
> reeds onderweg naar Sprite_tm
Heb ook nog een ander schermpje liggen, namelijk die van een HP Omnibook 2000CT. Nu zie ik op de printplaat van het scherm een aantal koperkleurige contactjes, genummbert van R0 tot R5, en hetzelfde voor G en B. Met mijn interresse gewerkt eens op zoek gegaan naar het datasheet welke ik ook heb kunnen vinden op http://www.lcdspecificati...sungpdfs/LTM121SI-T01.pdf
Uit deze product informatie haa ik de volgende grafische weergave van invoer;

Mag ik verwachten wel iets met dit schermpje te kunnen doen?
Het is een 12.1inch TFT, de Samsung LT121S1-153
[ Voor 33% gewijzigd door frickY op 13-07-2004 14:59 ]
Ik heb je gemaild over dat bovenste scherm
als ik t goed heb begrepen zitten deze voornamelijk op de oudere videokaartjes?
[ Voor 92% gewijzigd door AcouSE op 14-07-2004 12:19 ]
Toshiba LTM10C039
800x600 TFT Color
1 - GND
2 - NCLK
3 - GND
4 - R0
5 - R1
6 - R2
7 - GND
8 - R3
9 - R4
10 - R5
11 - GND
12 - G0
13 - G1
14 - G2
15 - GND
16 - G3
17 - G4
18 - G5
19 - GND
20 - ENAB
21 - GND
22 - B0
23 - B1
24 - B2
25 - GND
26 - B3
27 - B4
28 - B5
29 - GND
30 - VDD
Maar op een 26 pin connector 30 pinnen aansluiten is best lastig. En ik mis de Hsync en Vsync signalen. (Ik ben compleet nieuw in dit, dus negeer me maar als ik domme vragen stel)
Is dit scherm onbruikbaar?
Helemaal niet.hansvdo schreef op 15 juli 2004 @ 22:42:
Ik kan aan een 10.4 " TFT laptop scherm komen, de LTM10C39. Dus ik op zoek naar de pinout op internet, heb ik dit gevonden (sorrie voor de lengte):
Toshiba LTM10C039
800x600 TFT Color
1 - GND
2 - NCLK
3 - GND
4 - R0
5 - R1
6 - R2
7 - GND
8 - R3
9 - R4
10 - R5
11 - GND
12 - G0
13 - G1
14 - G2
15 - GND
16 - G3
17 - G4
18 - G5
19 - GND
20 - ENAB
21 - GND
22 - B0
23 - B1
24 - B2
25 - GND
26 - B3
27 - B4
28 - B5
29 - GND
30 - VDD
Maar op een 26 pin connector 30 pinnen aansluiten is best lastig. En ik mis de Hsync en Vsync signalen. (Ik ben compleet nieuw in dit, dus negeer me maar als ik domme vragen stel)
Is dit scherm onbruikbaar?
Ten eerste: De Hsync en VSync draadjes zijn hier gecombineerd in de ENAB-lijn, zoals bij een aantal andere panels geloof ik ook al het geval is. Kwestie van met een XOR de synchronisatiesignalen bij elkaar optellen.
Ten tweede: Op dit scherm tel ik maar liefst negen ground-aansluitingen. Dit komt niet, zoals sommige mensen misschien geneigd zijn te denken, omdat het scherm enorm veel stroom vreet maar omdat de GND-lijnen dienst doen voor de afscherming. Sinds we een floppykabel gebruiken hebben we toch al te veel last van overspraak om een fatsoenlijk beeld van meer dan 16 of 256 kleuren weer te geven. Wat je dus in ieder geval kan doen is alle ground (GND)'s aan elkaar knopen/solderen. Dan hebben we nog de zaak van de RGB-pinnen. Lees de topicstart goed door, daar staat aangegeven waar de R's, G's en B's naar toe moeten. Zoals je misschien al door hebt moet VDD aan de voedingsspanning (LET OP: Sommige TFT's hebben geen 5 Volt als voedingsspanning, maar vanwege laptoptoepassing of andere redenen kan de voedingsspanning lager of hoger liggen. We willen toch niet dat je je dure 14,1" TFT sloop omdat je niet wist dat er geen 5V maar 3,3V in moest
Om op je vraag terug te komen: Dit scherm is verre van onbruikbaar en past op de VESA-connector. Je moet misschien een beetje prutswerk verrichten. (zie lap tekst hierboven)
PIN# SIGNAL NAME Description
1 VDD +5.0V Power Supply
2 VDD +5.0V Power Supply
3 Return/GND Ground
4 Return/GND Ground
5 Reserved Reserved for future use
6 Reserved Reserved for future use
7 LVDS GND Ground
8 Rxin0- Negative LVDS differential data input (R0-R5, G0)
9 Rxin0+ Positive LVDS differential data input (R0-R5, G0)
10 LVDS GND Ground
11 Rxin1- Negative LVDS differential data input (G1-G5, B0-B1)
12 Rxin1+ Positive LVDS differential data input (G1-G5, B0-B1)
13 LVDS GND Ground
14 Rxin2- Negative LVDS differential data input (B2-B5, HSYNC,VSYNC,DSPTMG)
15 Rxin2+ Positive LVDS differential data input (B2-B5, HSYNC,VSYNC,DSPTMG)
16 LVDS GND Ground
17 Rxclk- Negative LVDS differential clock input
18 Rxclk+ Positive LVDS differential clock input
19 LVDS GND Connected to 'LVDS GND' pins of LVDS chip, not connected to FG nor GND
20 Reserved Reserved for LVDS MFG test
Shell Frame GND Connected to Return/GND pin through 0 ohm jumper
Nou zie ik daar bij description wel G1, B1 enz staan zou dit scherm kunnen?
Type is D091201 merk weet ik zo niet.
Verwijderd
Heb alle inverters enzo erbij volgensmij.. Hou alleen een 20 pins flat cable aansluiting over.. Nou zit er toevallig op een oude Stealth 3D kaart die hier ligt ook zo'n 20 pins aansluiting met: FCC ID: FTUPCI765TV erbij..
Zou dit rechtstreeks gaan werken? (Verwacht natuurlijk van niet maar wie weet
Er is trouwens verrekte moeilijk aan een 20 pins kabel te komen.. Iemand een idee waar ik die kan krijgen?
Hetzelfde scherm zit ook in de Dell c600 series.King_Louie schreef op 07 juni 2004 @ 15:38:
De heren van Kontron hebben een buitengewoon fraaie controller, nl. de CRT-TO-LCD-2-JILI voor mijn Samsung LTN141X8-L02. Probleem is alleen, ik kan geen leveranciers vinden die aan particulieren leveren...![]()
Heb ik daar zo zorgvuldig dat scherm uit een Dell Inspiron 4000 gesloopt, kan ik er nog niets mee.
Kontron handelde ook onder de naam Dr. Berghaus in Duitsland.
En wat zag ik daar staan?
http://www.dr-berghaus.de/prod_agp_1.html
een fsckin' AGP kaart waar je je screen aan vast kan knopen

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 12-09-2004 17:05 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Heeft iemand een lijst(je) met welke LCD schermen het wel doen en welke niet, en e.v.t. de machine's waar ze uitkomen ????
En, de info kan ik niet vinden, heeft iemand de sharp LM641481 aan de praat,
dit is een B/W scherm, 640 x 480.
Ik weet inmiddels dat dit niet gaat werken op een VESA aansluiting.
Maar ik heb ergens, ik weet niet meer waar, hier iets over gelezen i.c.m. LPT poort.
en de post van BackSlash32, misschien een inkoopactie ????
1, 11, 14, 16, 18, 23, 26: NC (not connected)
2, 8, 9, 12, 15, 20, 21, 27, 30: GND
22, 24: VCC (+5V)
4: VS (Vsync)
6: HG (HSync???)
10: CLK
28: DE (Data Enable. De laptop geeft op de multimeter hier 1,78V af. Ik ga gewoon proberen om deze of los, of aan aarde of aan +5V te hangen).
3: R0
5: R1
7: R2
13: G0
17: G1
19: G2
25: B0
29: B1
31: B2
Nu vond ik ook nog een videokaartje, de Compay QVision 2000 met een VAFC (Pinout). Het scherm is 5V. Nu weet ik alleen niet zeker of de signalen van de VAFC bus ook 5V zijn. Dit moet ik nog nazoeken (ik hoop het wel). Tevens heb ik ook nog niet getest of de VAFC bus het eigenlijk wel doet.
Ik ga eerst maar eens op zoek naar een high density 80 polige stekker voor op de VAFC (ik heb geen zin om op de videokaart te solderen). Daarna ga ik toch maar eens kijken of ik zo dat scherm werkend krijg.
Het plan is om of 16 bit of 24 bit kleur in te stellen in Windows en dan van elke kleur de eerste drie aansluitingen te nemen. Meer info over de VAFC is hier te vinden: Hardware en Software.
Dit topic volg ik echt met interesse, aangezien ik met dit scherm wil proberen zelf een beamer te bouwen (zie ook het topic Zelfbouw LCD Projector (Lumenlab.com), is het wat?). Als ik hier goed beeld mee krijg, kan ik altijd nog op zoek naar een beter scherm met een hogere resolutie. Dit scherm had ik toch nog liggen, dus zover heeft het me nog niets gekost.
Ik zal proberen nog wat foto's te maken (ik heb geen backlight, aangezien ik een zelfbouw beamer ga maken, dus even improviseren met een lamp erachter). Het worden wel GSM foto's (ik heb verder geen digitale camera).
Volgende week ga ik Windows installeren en ga ik kijken of ik de kleuren werkend krijg.
En dan nu een foto (meer kon ik er niet van maken met een geïmproviseerde backlight en een GSM):

Edit: foto toegevoegd.
[ Voor 14% gewijzigd door RoyPh op 16-09-2004 10:03 ]
Ik heb zoals Stoney3K al zei in dit pdfje gekeken, maar ik kan er echt geen hout van maken.
Iemand met technische kennis enige ideeën?
Ik objecteer, u eer.
Leuk, ik ben als het mee zit ook van plan om een beamertje te maken. Maar die kans zal wel klein zijn met mijn LCD die een LVDS ingang heeftRoyPh schreef op 15 september 2004 @ 17:39:
We zijn ondertussen een paar dagen later en ik heb beeld. De kleuren heb ik nog niet getest (de vga kaart zit momenteel in een testpc, waar alleen linux (zonder grafische omgeving) opstaat. Het beeld staat iets te ver naar rechts, maar dat moet naderhand vanuit Windows wel te corrigeren zijn (zijn programmaatjes voor).
Ik zal proberen nog wat foto's te maken (ik heb geen backlight, aangezien ik een zelfbouw beamer ga maken, dus even improviseren met een lamp erachter). Het worden wel GSM foto's (ik heb verder geen digitale camera).
Volgende week ga ik Windows installeren en ga ik kijken of ik de kleuren werkend krijg.
En dan nu een foto (meer kon ik er niet van maken met een geïmproviseerde backlight en een GSM):
[afbeelding]
Edit: foto toegevoegd.
Is het niet echt lelijk om een 16 kleuren beamer te maken?
Ik objecteer, u eer.
Update:
ik heb de vga-kaart even in een andere pc gehangen (met NT4). Het test scherm ziet er zo uit (helaas alleen maar een GSM foto, in het echt is de tekst gewoon scherp):

Hieruit blijkt dat ik de verkeerde volgorde van de bitjes per kleur genomen heb. De verloopkleuren behoren namelijk van licht naar donker te lopen en niet 5 keer hetzelfde. Dat de felle kleuren het wel goed doen, komt omdat hier alle bitjes '1' zijn en daar de volgorde dus niet uit maakt.
Bij het gewoon aansturen (dus niet het testscherm) blijkt verder dat de pixel clock niet gelijk loopt met de pixels, maar een factor 1.5 of 2 hoger (of lager) is. Bij 16 bit kleuren is de factor 2 hoger (ik krijg dan 2 keer hetzelfde scherm naast elkaar, maar op de pc waar het op komt te lopen ga ik experimenteren met powerstrip en andere drivers en zo) en er is geen muis. De kleur klopte hier ook niet (is logisch, omdat de aansluiting van de bitjes voor de kleuren dus niet klopt).
Als ik de aansluitingen opnieuw gesoldeerd heb en een andere voeding geregeld heb voor de test pc, zal ik nieuwe foto's maken.
[ Voor 66% gewijzigd door RoyPh op 20-09-2004 19:39 ]
Ik objecteer, u eer.
Verwijderd
Sanyo LM-CD53-22NTK
549310-A24Y21 (produktie aantal???)
Made in Japan van Sanyo
Al na lang zoeken wat toch info gevonden
Max reso: 640*480 (aantal kleuren 16?)
Type scherm: DSTN
Groote: 9.4 Inch
iemand hier de datasheet van ofzo?
ik zoek me ALWEER de pleuris en kom niet verder
Verwijderd
Ik heb even gekeken of ik de kap van het scherm kon halen maar dit lukt nog niet echt, nog maar even verder kijken dus!
Veel informatie kan ik trouwens ook niet vinden op internet, alleen dat het een 10.4" VGA schermpje is.
Ik heb onderstaande foto's net even gemaakt, als iemand even wil kijken of het ding nog bruikbaar is...:
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010797.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010798.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010799.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010800.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010801.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010802.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010804.JPG
Ik had er trouwens ook nog een kleine LCD bij gekregen, maar deze lijkt me nutteloos omdat er volgens mij alleen voor geprogrammeerde tekentjes in zitten.
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010805.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010806.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010807.JPG
http://members.lycos.nl/quility/upload/M0010808.JPG
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 17:55 ]
het schermpje is de SHARP LQ9D01C
CN1 | http://home.quicknet.nl/q...ays/LQ9D011_20_Apr_92.pdf | ||
Pin No. | Symbool | Functie | Polariteit |
1 | CK | ||
2 | GND | ||
3 | Hsync | ||
4 | Vsync | ||
5 | R0 | RED DATA SIGNAL (LSB) | positief |
6 | R1 | RED DATA SIGNAL | positief |
7 | R2 | RED DATA SIGNAL (MSB) | positief |
8 | GND | ||
9 | G0 | GREEN DATA SIGNAL (LSB) | positief |
10 | G1 | GREEN DATA SIGNAL | positief |
11 | G2 | GREEN DATA SIGNAL (MSB) | positief |
12 | GND | ||
13 | B0 | BLUE DATA SIGNAL (LSB) | positief |
14 | B1 | BLUE DATA SIGNAL | positief |
15 | B2 | BLUE DATA SIGNAL (MSB) | positief |
CN2 | http://home.quicknet.nl/q...ays/LQ9D011_20_Apr_92.pdf | ||
Pin No. | Symbool | Functie | Polariteit |
A | VCC | ||
B | VCC | ||
C | GND | ||
D | GND | ||
E | ENAB | DATA enable signal | positief |
F | TST |
VESA Feature | http://inf33-www.informat...ial/eprmhtml/eprm/268.htm | ||
Pin No. | Symbool | Pin No. | Symbool |
1 | GND | 14 | PD6 |
2 | PD0 | 15 | GND |
3 | GND | 16 | PD7 |
4 | PD1 | 17 | GND |
5 | GND | 18 | CK |
6 | PD2 | 19 | GND |
7 | 20 | -Blanking | |
8 | PD3 | 21 | GND |
9 | 22 | Hsync | |
10 | PD4 | 23 | n/a |
11 | 24 | Vsync | |
12 | PD5 | 25 | n/a |
13 | n/a | 26 | GND |
hoe moet ik die RGB signalen aansluiten, het schermpje heeft RGD 012 en de VESA heeft PD0 t/m PD7 hoe moet die aangesloten
[ Voor 36% gewijzigd door Wolf87 op 22-09-2004 10:10 ]
Ik hou al een tijdje topic 'Laptop LCD aan VGA-kaart' in de gaten. Zit al een tijdje erover te denken om ook een LCD-scherm aan mijn computer sluiten, hoe??

Op de achterkant van het schermpje stond:
----------------
LCD Module
LM-EH53-22NTK
10160735076Y19
Made in Japan
----------------
Dus wat ik direct heb gedaan is naar http://www.lcdsolar.com gesurft en het 'Part Number' LM-EH53-22NTK ingevoerd en kreeg de volgende specs:
----------------
Brand = Sanyo
Part Number = LM-EH53-22NTK
Size (in.) = 10.40
LCD Type = DSTN
Resolution = 640X480 VGA
Other = -
cd/m² = -
Data Sheet = -
----------------
Dus mijn vraag, net als iedereen, hoe sluit ik die in hemelsnaam aan mijn computer.
Ik heb nog wel een oude Hercules Stingray 128/3d Model s3318 TV liggen,
waar een 26-polige 2-rijige header erop zit, dus neem ik aan dat dit een Vesa Feature Connector is.
Ik heb dit topic bekeken over hoe en wat,maar heb weinig kennis over die-hard electronica en geloof dat je elke LCD op andere manier aansluit.
Heeft een van jullie ook een Acer (Sanyo scherm) uit elkaar gehaalt en dit met succes aan zijn comp gesloten? Zoja, hoe? Of hebben jullie nog goede bruikbaar tips, dan hoor/lees ik het graag. Ik heb geen DATA SHEET, betreft deze LCD scherm kunnen vinden of is dit niet van toepassing.
LCD SCHERM

VIDEOKAART (26-polige 2-rijige header zit rechtsonder)

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..
In deze howto wordt de Vesa Feature Connector beschreven. Ik heb echter een videokaart met een Advanced Vesa Feature Connector. Hier kan je zelfs 32 bit kleur uit halen. Videokaarten met een Advanced Vesa Feature Connector zijn wel heel moeilijk te vinden.Preaper schreef op 21 september 2004 @ 17:58:
Hoe krijg jij er dan uberhaupt meer dan 16 kleuren uit? Dat wordt niet in deze howto beschreven.
Verwijderd
Ik zelf dus ook een Sanyo shermLord_Salo schreef op 21 september 2004 @ 20:50:
----------------
LCD Module
LM-EH53-22NTK
10160735076Y19
Made in Japan
Brand = Sanyo
Size (in.) = 10.40
LCD Type = DSTN
Resolution = 640X480 VGA
Other = -
cd/m² = -
Data Sheet = -
----------------
LM-CD53-22NTK (Type nummer...)
*549310-A24Y21
Made in Japan van Sanyo
Max reso: 640*480 (aantal kleuren 16-bit?)
Type scherm: DSTN
Groote: 9.4 Inch
Ik heb dus nog een oude link!!! Maar zou graag iemand van jullie ff op LCDfriend willen kijken of hij voor mijn lcdtje een datasheet kan downe in pdf voormaat?
Weet niet of de link het nog doet...
http://www.lcdfriend.com/PDF/LM-CD53-22NTK.pd
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen of dit genoeg informatie is om te beginnen met het aansluiten op de VESA-connector van mijn video kaart?
Csi: Mmm, DSTN heeft helaas de neiging om DU/DL-ingangen te hebben en dat is dus niet compatible met deze mod. Ik kon het PDFje btw niet downloaden.
Voor wat betreft mijn eigen projectje: de kleuren werken. Ik heb Windows ingesteld op 16 bit kleur. Van elke kleur (Rood, Groen en Blauw) neem ik de 3 meest significante bits (mijn schermpje is maar 9 bit). Je ziet nu bv. bij de blauwe balk boven de vensters de kleur blauw van donker naar licht gaan (je ziet wel de kleurovergangen, aangezien ik maar 512 kleuren kan weergeven). Ik heb nu de standaard drivers van Windows 98 SE in gebruik. Het probleem met de pixelclock heb ik echter nog steeds. Ik zie nu twee keer hetzelfde beeld naast elkaar. Ik ga nu experimenteren met Powerstrip. Ik hoop tenminste dat dat probleem hiermee op te lossen is.
Verwijderd
okezzzzz en dat houdt in dat...:PSprite_tm schreef op 22 september 2004 @ 18:21:
Thedude1987: Lijkt erop dat je scherm an sich zou kunnen werken, je hebt iig de benodigde aparte r, g en b-draadjes. Wat echter nog onduidelijk is is hoe dat scherm z'n syncs binnenkrijgt, maar als je ook aan die info kan komen is 'tie waarschijnlijk bruikbaar.
Csi: Mmm, DSTN heeft helaas de neiging om DU/DL-ingangen te hebben en dat is dus niet compatible met deze mod. Ik kon het PDFje btw niet downloaden.
Ffover die DU/DL ingangen...das dus gaar..
okez wat voor schermpjes raad je me dan aan (niet grotere al 9inch)?
kijken of ik wat specificer kan gaan zoeken naar lcdtjes
Dank je voor die link.Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 16:45:
Ik heb de volgende site (http://www.rtdusa.com/appnote/106_lcd.htm) gevonden waar enkele informatie staat van mijn scherm: de Toshiba LTM10c025.
Kan iemand mij vertellen of dit genoeg informatie is om te beginnen met het aansluiten op de VESA-connector van mijn video kaart?
I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..
En hulde voor het proberen van de VAFC-connector! Weten we iig dat dat een manier is om >16 kleuren te krijgen. Mag ik je vragen welke videokaart je precies gebruikt heb?
De kleur is volgens mij achteraf toch nog niet helemaal goed. De blauwe kleur klopt, maar volgens mij de rode niet (misschien heb ik bij het solderen me een pinnetje verteld ergens).
Met powerstrip heb ik hetvolgende probleem:
met powerstrip 2.78 kan ik de timing inderdaad niet instellen. Ik hoopte eigenlijk dat met powerstrip 3 te doen (zie de screenshot hiervan in de link van mijn vorige bericht). Powerstrip 3.53 geeft echter een ongeldige bewerking zodra ik hem start. Ik ga nog kijken of ik een oudere versie kan krijgen van powerstrip 3 om te kijken of die het wel doet.
De videokaart die ik gebruik is een Compaq Qvision 2000 PCI. Dit is een videokaart met een Matrox MGA chipset en een Cirrus Logic ramdac (dacht ik). De drivers die hiervoor gebruikt worden zijn voor een Matrox MGA Impression/Ultima. Dion_b bood vorig jaar in dit topic zo'n zelfde videokaart aan voor testdoeleinden: Zie hier.
Toen ik aan het testen was, heb ik de Direct X tests laten lopen. Deze deden het goed (Direct show en software Direct 3d). In Windows heb ik wel geen muisaanwijzer op het scherm (hoewel ik die wel had tijdens de installatie, maar de installatie gebruikt maar 16 kleuren en die kleuren kloppen dus niet op mijn scherm, aangezien ik de pinout voor 16 bit kleur gebruik).
Edit:
Ik bedacht me gisteravond nog dat ik ooit gelezen heb dat het verschil tussen de standaard drivers van Windows en de officiële Matrox drivers was dat de officële drivers 16 bit kleur weergaven en de Windows drivers maar 15 bit. Dit kan misschien verklaren waarom de kleur blauw wel goed is en de andere kleuren niet. Ik ga hier in ieder geval verder mee experimenteren.
Edit 2:
Ik heb net de Windows 95 driver van Compaq geïnstalleerd ipv. de standaard Windows driver en het probleem dat de kleuren niet klopten is inderdaad opgelost. De kleuren zien er echt goed uit.
Alleen het probleem dat ik twee keer hetzelfde scherm naast elkaar heb staan blijft toch bestaan. Ik krijg eigenlijk (zag ik net) niet twee keer gewoon hetzelfde naast elkaar, maar rondom het scherm is er een rand van een paar pixels breed die het beeld goed weergeeft. Daarbinnen staat twee keer hetzelfde scherm versmald weergegeven. Ik zal zometeen proberen hier een foto van te maken.
Edit 3:
foto toegevoegd (weer GSM kwaliteit en zoals ik al eerder schreef, is dit een geïmproviseerde backlight, namelijk een vel papier met een gewone lamp erachter):

Ik ben er achter gekomen dat het toch twee keer hetzelfde naast elkaar is. Het scherm staat echter teveel naar links (in tekstmodus staat het beeld qua breedte goed, maar te ver naar rechts en kloppen de kleuren niet (is geen 16 bit).
Ik ga nog op zoek naar een oudere versie van powerstrip 3 of anders ga ik Linux installeren (hier kan je gemakkelijker spelen met de frequenties van de display). Dit wordt echter of in het weekend of volgende week pas.
[ Voor 34% gewijzigd door RoyPh op 23-09-2004 16:19 ]
Ik kan een paar schermpjes kopen kleur 6,4 inch leuk
Wie o wie kan mij vertellen of ik hier een vga stekker voor kan maken? Zodat ik gewoon 16 bit kleuren der op kan toveren?
http://members.lycos.nl/happymp3/data.jpg <-- pinout
http://members.lycos.nl/happymp3/lp064v1.pdf << -- totale datasheet
Wie o wie gaat mij vertellen of ik ze wel of niet moet nemen? Voor meer dan 16 kleuren.
1
2
3
4
5
6
7
| _____ (clk)--+--------|XOR |____(clkout) +-[R ]-+-|_____| | === C | (gnd) |
Kies je C ergens in de range van 0.3-1nF en pak voor je R een potmeter van 1k ofzo, en ga dan draaien tot je goed beeld hebt.
Edit: Dat je geen muiscursor hebt kan komen doordat 'ie er pas later in de ramDAC ofzo als overlay bijingezet wordt. Kan je waarschijnlijk weer terughalen door hetzij een gekleurde cursor als custom cursor in te stellen, hetzij je videokaartaccelleratie helemaal tot 0 terug te schroeven.
Thrillseekah: Als je een kaart met een VAFC (Vesa Advanced Feature Connector) erop kan regelen, moet je in principe 16bit kleur kunnen regelen jah.
[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 23-09-2004 23:45 . Reden: Waarden onderdelen wat realistischer gemaakt ]
Voor wat betreft de muiscursor: hier is inderdaad wel een oplossing voor te vinden, anders een apart programmaatje wat de muiscursorfunctie overneemt of zo. Ik dacht ook al dat die als overlay na de ramdac toegevoegd werd. Ik was eigenlijk al lang blij dat de directshowtest van Direct X goed ging. Dat vond ik nog veel belangrijker dan de muiscursor.
[ Voor 50% gewijzigd door RoyPh op 23-09-2004 23:57 ]
Net even vlug gekeken
heb een ali ALG 2302
en een s3 trio64 g0c2aa
Alleen moet nog even vinden hoe het met die vesa connectors zit pinout ga ik morgen voor opzoek. En dit zal dus nogmaar 4 bits opleveren begrijp ik al. Maar ja moet nog verder kijken naar wat voor een kaartjes ik heb liggen.
Is het niet mogelijk om zelf een controller te maken voor dergelijke laptopschermpjes? Waarschijnlijk denk ik te makkelijk over dergelijke controllers, maar het engie wat ze doen is toch de juiste bitjes naar de juiste pixel sturen? Of misschien zelfs alleen maar de juiste spanning waardoor de kleur van de pixel bepaald wordt?
@Sprite_TM
Al een poging gedaan het LVDS schermpje aan de praat te krijgen?
Dan komt het volgende probleem: je hebt een klokpuls nodig. Deze wordt door een VGA stekker niet doorgegeven. Ga ervan uit dat je de pc op een bekende frequentie instelt (bv. 60 Hz) Je moet dan zelf een klokpuls maken (die overeenkomt met de snelheid waarop het beeld opgebouwd wordt door de VGA kaart) en zorgen dat deze qua timing precies goed is (kan eventueel gesynced worden aan de hsync puls, maar dat is niet zo gemakkelijk, maar kan wel).
Je moet dan per kleur (Rood, Groen en Blauw) de analoge kleursignalen omzetten naar digitaal. Hiervoor heb je snelle Analoog-Digitaal convertors (ADC) nodig (minimaal 20.000.000 samples per seconde voor 640x480@60Hz, voor hogere resoluties nog meer en die zijn niet goedkoop).
Als je dit op een rijtje zet, ben je echt niet veel goedkoper uit dan een universele controller te kopen en als je het zelf bouwt heb je nog altijd maar een controller die maar werkt op 1 resolutie met 1 refreshrate.
Ik objecteer, u eer.
Verwijderd
Verwijderd

hier baal ik dusch stevig van, maar heb wel ff opgezocht wat er verder mogelijk is, weet iemand of je met dit component mischien een goedkope converter kan bouwen zodat degene met lvds schermen ook kunnen spelen?
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/9695.pdf
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Renzoke: Mmm, ben ik in de startpost niet duidelijk genoeg? Datasheet of pinout zoeken, videokaart uitzoeken en aansluiten die handel. Nofi, maar wat is er niet duidelijk aan precies?
Preaper: Volgens mij ben je dan niet echt sneller uit dan met een zut a/d converters: je hebt een aantal chips nodig om het TDMS signaal te ontrafelen, misschien wat logica, en een zut LVDS-encoders om het weer te encoderen. Voor analoog is dat precies hetzelfde alleen heb je dan ipv. TDMS-decoders, A/D converters nodig. Helaas zijn DVI en LVDS niet mbv. wat simpele logica in elkaar om te zetten namelijk.
Al met al: In principe is een omzetter wel te maken, maar niet door iemand zonder een flinike hoeveelheid electronica-ervaring en toegang tot de benodigde ICs.
Brand Sanyo
Part Number LM-FH53-22NTW
Size (in.) 11.30
LCD Type DSTN
Resolution 800X600 SVGA
http://www.lcdsolar.com/results_rpsb.php?part_id=2776
Lord_Salo
Brand = Sanyo
Size (in.) = 10.40
LCD Type = DSTN
Resolution = 640X480 VGA
ik heb bij http://www.rtdusa.com/appnote/106_lcd.htm gekeken maare zit het er niet tussen.
google kan ik ook niks vinden.
wie kan mij ff opweg helpen????
Sprite_tm schreef op 23 augustus 2003 @ 22:10:
[...]
Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.
Ik zou eigenlijk eerst even moeten zoeken naar de werking van laptop schermpjes, wat kan best dat ik nu totaal kansloos zit te blaten.. maar ben in een luie bui

En kan je niet het klosignaal van de VESA plukken, en de kleuren van de VGA/DVI?
Want het probleem met de VESA dat je maar 16 kleuren hebt is toch dat de VESA er maar 16 doorgeeft? Je kan er uit de VGA wel meer halen.. meen ik.

Ik objecteer, u eer.
En idd, het is mogelijk om het analoge signaal van VGA te pakken en de clock van de VESA-bus, maar dan heb je nog steeds 3x een A/D converter en 3x een LVDS-encoder nodig. Kan prima, maar jij mag die $#%^&*-chippies gaan solderen

Het voordeel van zelf een controller bouwen is juist dat het op iedere videokaart werkt en dat je niet meer afhankelijk bent van het werken van de Vesa Feature Connector of het überhaupt hebben van een Vesa Feature Connector. Als je de moeite wilt doen om zelf een controller te bouwen, zou ik dus ook nog de extra moeite nemen om zelf de klokpuls te maken en die te syncen aan je hsync (als je dan toch bezig bent). Je zet dan gewoon windows op de goede resolutie@60hz en de rest hoef je dan nergens meer naar te kijken.frickY schreef op 27 september 2004 @ 16:20:
En kan je niet het klosignaal van de VESA plukken, en de kleuren van de VGA/DVI?
Want het probleem met de VESA dat je maar 16 kleuren hebt is toch dat de VESA er maar 16 doorgeeft? Je kan er uit de VGA wel meer halen.. meen ik.
En verder: was het niet zo dat een ander voordeel van een eigen controller bouwen nu juist was dat je meer dan 16 kleuren kon krijgen en ik dacht dat de gewone VFC juist niet meer aangestuurd werd als de videokaart op meer dan 256 kleuren stond (tenminste volgens deze reactie van Cutie). Als de VFC uit staat, heb je dus ook geen klokpuls meer en om nu al deze moeite te doen om nog maar 256 kleuren te krijgen via analoog digitaal convertors lijkt me ook wat overdreven.
[ Voor 23% gewijzigd door RoyPh op 27-09-2004 18:01 ]
Ik heb het volgende schermpje:
Hitachi LMG9900ZWCC uit een Tulip laptop
Met deze sticker:

Ik weet inmiddels het volgende:
Het is een DSTN scherm, kan 800x600 aan.
Hier is het pinout:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| LMG9900ZWCC 800*600 11.3’ DSTN 31PIN 1 DL4 2 VSS 3 DL5 4 YD 5 DL6 6 LP 7 DL7 8 VSS 9 VSS 10 XCK 11 DL0 12 Vcon 13 DL1 14 VDD 15 VSS 16 VDD 17 DL2 18 DISP 19 DL3 20 NC 21 VSS 22 DU3 23 DU4 24 DU2 25 DU5 26 DU1 27 VSS 28 DU0 29 DU6 30 VSS 31 DU7 |
Ik wil dit schermpje uiteindelijk gebruiken voor in mijn koffermod, nou heb ik al gelezen dat ik een header nodig heb op mijn vga-kaart dus een Asus FX-5200 (zonder header) zal wel niet lukken, wordt dus een pci kaart.
Eerlijkgezegd heb ik geen flauw idee waar de power in moet, hoeveel volt het moet zijn oid, ik vroeg me dan ook af of iemand ervaring had met dit scherm of een soortgelijk.
Ik ben helemaal nieuw in dit gebied, alle hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd....
Thnx
Ps. Ideaal zou natuurlijk zijn dat ik het scherm op de d-sub aan kan sluiten, maar ik denk dat ik dat wel kan vergeten....
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Grmbl, het feit dat de newbies de startpost gewoon niet goed doorlezen begint me te irriteren... Valt het op?
Betekent dit dat ik dus nix kan met dit scherm?!?
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Verwijderd
Zoals het er nu uitziet : NEE!screamteam schreef op 28 september 2004 @ 09:32:
Ah, sorry voor mijn newbie-heid
Betekent dit dat ik dus nix kan met dit scherm?!?
of er moet een held langskomen die nog ergens 100 rgb-lvds converters op een zolder heeft liggen natuurlijk
Ben ik weer ff
Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn laptop lcd aan VGA project....
Tijdens mijn zoektocht naar eventuele oplossingen om mijn lcd aan te sluiten op vga connector vond ik de volgende site...
http://www.hut.fi/Misc/El.../vga2rgb/interfacing.html
Deze leek mij wel een post waard...er staan verschillende manieren om lcd aan te sluiten op verschillende connectors...(staat oa bij hoe je laptop lcd op vga aansluit)
nou jah voor de mensen die er wat aan hebben ALSJEBLIEFT!!!!
Verwijderd
Hmm, http://www.hut.fi/Misc/El.../interfacing.html#vga_lcd
"Many people have recently started to ask how to connect an LCD screen taken from an old laptop computer. This is a very common question in many discussion forums. The common answer is NO."
enne
"It is possible, but in order to get the LCD to run off a standard VGA or standard digital video card, a converter must be bought. The converters cost about $250+. Its often cheaper just to buy a flat panel display. Regular flat panel displays on the market now are at least 15" which is much larger then the most laptop LCDs out there. The ready-for-vga flat panels for sale include the sort of input converter that you would have to buy to make the bare LCD work. While it seems like the converter should not cost half the price of a new LCD display, it does. The LCD interfaces that work for old laptop screens were made in low quantity for a few specific projects and are designed to support numerous types of LCD."
Ik ga eens knutselen. Ik heb momenteel helaas alleen maar een DM74LS86N (4x 2-input XOR) liggen en ik denk dat die net te langzaam is, aangezien die toch op een 20Mhz of zo moet gaan werken. Ik ga het toch proberen. Als het inderdaad niet werkt, ga ik gewoon een 74F86 halen.Sprite_tm schreef op 23 september 2004 @ 23:32:
RoyPh: Mja, je hebt gelijkLijkt erop alsof de videokaart zowel bij de opgaande als de neergaande flank van het kloksignaal een pixel verstuurt. Dat kan je oplossen door een verdubbelaar te maken bijv. mbv. een XOR-poortje, een R en een C:
code:
1 2 3 4 5 6 7 _____ (clk)--+--------|XOR |____(clkout) +-[R ]-+-|_____| | === C | (gnd)
Kies je C ergens in de range van 0.3-1nF en pak voor je R een potmeter van 1k ofzo, en ga dan draaien tot je goed beeld hebt.
Edit:
er is geen verschil. Nu zou een oscilloscoop toch wel heeeeeel handig zijn. Ik verwachtte eigenlijk dat wanneer de XOR te langzaam zou zijn, dat ik geen beeld zou hebben en ik weet nu niet of dat de XOR echt te langzaam is, of dat er iets anders mis is (bv. de pixelclock sneller dan dat het scherm kan weergeven of zo??). Ik ga hier later wel weer aan verder. Misschien dat ik in de tussentijd een geniale ingeving krijg of zo. Ik denk dat ik sowieso nog een schakelaartje tussen de klok zet, zodat ik de frequentieverdubbelaar gemakkelijk kan omzeilen en eens ga testen of er bij andere kleurmodi (24bit/32bit) misschien wel een goede pixelclock wordt meegegeven.
Edit2:
Ik zat net even te denken waarom dit niet zou werken:
- dat het scherm niet snel genoeg zou zijn (waar ik eerder aan dacht), is volgens mij toch onzin. In textmodus klopt het wel en dat is ook 640x480x60Hz.
- De pixelclock heeft misschien geen duty-cycle van 50%, maar is een korte puls. De tweede pixel is dan niet op de neergaande flank van de puls.
- De RC waarde klopt misschien niet. De waardes voor hoog en laag aan de ingang van de XOR zijn namelijk niet symmetrisch, maar hoog is alles boven de 2V en laag alles onder de 0,8V. Hij heeft dus meer tijd nodig om te ontladen om onder de 0,8 te komen dan om boven de 2V te komen. De lagere RC waarde zou echter door de potmeter bijgesteld moeten kunnen worden, maar dat lukt dus niet.
- de XOR is toch te langzaam.
Met andere woorden, hoe zou je deze opties kunnen testen zonder scoor (want die heb ik dus niet)?
Edit 3:
ik heb zojuist windows om zeep geholpen. Ik had powerstrip nog eens opgestart en die gaf hele vreemde waardes aan voor wat betreft de scanrate en de pixelclock. Hij gaf namelijk aan dat de pixelclock 507 Mhz was. Horizontaal waren er 2048 pixels (waarvan 640 zichtbaar) en verticaal waren er 4096 lijnen (waarvan dus 480 zichtbaar). Dit komt dus neer op een refreshrate van 60Hz, een scanrate van 245 kHz en een pixelclock van meer dan 500 Mhz. Toen ik hierna op OK drukte, kon ik in Windows alleen nog 16 kleuren kiezen voor 640x480 en 16 bit alleen nog bij 800x600 en hoger. Toen ik hierna opnieuw opstartte, had ik helemaal geen beeld meer in Windows (alleen nog in de Veilige modus). De videokaart verwijderen in de veilige modus had geen effect meer. Ik ga binnekort Linux installeren. In X-Windows kun je veel gemakkelijker je refreshrate en je pixelclock aanpassen (zie ook hier).
[ Voor 66% gewijzigd door RoyPh op 01-10-2004 16:44 ]
iig heb ik wel een heel leuk kaartje hier liggen, dat ik een paar jaar terug van de straat heb gehaald: Compaq Matrox Millenium PCI, leuk.. omdat:
Er zit dus volgens mij zo'n 20-pin female connector op die direct vanaf de chip, zonder eerst omgezet te worden naar analoog, een digitaal signaal naar buiten geeft.. zoals http://www.dei.isep.ipp.p...99/video/videoadapter.htm hier bijna onderaan te lezen is.The digital graphics card have so far been of proprietary design; each vendor have produced their own standards, However, this is changing. ATI have launched the Xpert LCD adapter. It gives three functions in one:
* A standard 15-pin analog SVGA connector for CRTs
* A video output connector for televisions
* A 20-pin connector for the digital monitor
Hopelijk kan ik er meer mee dan de normale VFC
Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto
Hah, ik heb een IBM ThinkPad 760L uit elkaar gehaald en daar kwam een 10.4" 46H7978 uit. Op het scherm zelf staat nog 30H000, en daar kreeg ik een hit bij solar-lcd. Maar die doen weer niet aan het uitdelen van datasheets aan particulierenIJss schreef op 03 oktober 2004 @ 19:29:
Vanochtend een oud laptopje (IBM Thinkpad 365XD 2565 4X9) uit elkaar gesloopt en het LCD schermpje (10.4" TFT, 46H8108) eruit gehaald, maar ben al de hele middag op zoek naar een datasheet maar nog niks gevonden..en van die email naar IBM Support Nederland verwacht ik ook niet veel.
iig heb ik wel een heel leuk kaartje hier liggen, dat ik een paar jaar terug van de straat heb gehaald: Compaq Matrox Millenium PCI, leuk.. omdat:
[...]
Er zit dus volgens mij zo'n 20-pin female connector op die direct vanaf de chip, zonder eerst omgezet te worden naar analoog, een digitaal signaal naar buiten geeft.. zoals http://www.dei.isep.ipp.p...99/video/videoadapter.htm hier bijna onderaan te lezen is.
Hopelijk kan ik er meer mee dan de normale VFC
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Jawel hoor doen ze wel, gewoon formuliertje invullenmentalmadnizz schreef op 04 oktober 2004 @ 16:47:
[...]
Hah, ik heb een IBM ThinkPad 760L uit elkaar gehaald en daar kwam een 10.4" 46H7978 uit. Op het scherm zelf staat nog 30H000, en daar kreeg ik een hit bij solar-lcd. Maar die doen weer niet aan het uitdelen van datasheets aan particulieren
Die zal wel niet hetzelfde zijnmentalmadnizz schreef op 04 oktober 2004 @ 16:47:
[...]
Hah, ik heb een IBM ThinkPad 760L uit elkaar gehaald en daar kwam een 10.4" 46H7978 uit. Op het scherm zelf staat nog 30H000, en daar kreeg ik een hit bij solar-lcd. Maar die doen weer niet aan het uitdelen van datasheets aan particulieren
Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto
Na mijn eerste echte avontuur op het gebied van LCD (foto’s en filmpje : klik hier ) ben ik begonnen aan iets voor mij compleet nieuws.
Ik heb vandaag een laptop weten te scoren. Het ding was door de oude eigenaar gestript van de hard disk en de batterij en geheugen. En ik wilde na het lezen van dit topic ook wel eens een groot LCD aan mijn pc hangen.
Ik heb het hele LCD van zijn omhulsel ontdaan. En nu ben ik op zoek gegaan naar de pinouts. Het gaat om een LG Philips LCD LP133x7-L2T0 . ik kan hier helaas niks nuttigs over vinden. Misschien dat een van jullie hier ervaring mee heeft. Hij zat in een Toshiba s1800 van ongeveer 2 jaar oud.
Ik heb ook al een misschien geschikte video kaart gevonden. Een Trident 9504 PCI.
Ik hoop dat jullie me een beet je op weg zouden kunnen helpen. Alvast bedankt iig.
Ik objecteer, u eer.
klik: pagina 29?Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 12:48:
[...]
wat mij ook interessant lijkt is een oude s3 trio 3d/2x AGP die ik nog gevonden heb, daar zit een 34-pins feature connector op en daar schijnt een 16-bit pixel bus op te zitten, maar een pinout heb ik helaas nog niet gevonden. als we hiermee alle 9 de aansluitingen van de tft kunnen gebruiken dan hebben we toch al ware 256 kleuren, dat is al een aanzienlijke bonus boven 16 kleuren denk ik, kan je al een aardige X desktop mee showen
Verwijderd
De volgende aansluitingen heb ik ter beschikking:
clk
h sync
v sync
enable
enable 1
enable 2
+5v
ground
dan nog:
p0 t/m p17
Op het eerste gezicht niet het moeilijkste lcd...
Het meeste zal wel lukken, alleen vraag ik mij af wat te doen met het grote aantal 'p-aansluitingen' daar de vesa connector er maar 8 (p0~p7) telt.
Ik heb wel nog een werkend toestel waarin ik het lcd kan hangen om metingen te doen. Nu is mijn 2e vraag: valt er aan een scope beeld te zien welk signaal (dus van het moederbord) je te pakken hebt?
Het komt uit een IBM thinkpad van een jaar of 10 geleden
P/N 85G0530 | D38303C | D/N D0220142
Zitten 2 connectors aan een van 26 pinnen (CN1) en 1 van 14 pinnen (CN2)
en nog een voor de backlight van 4 draaden, die layout zal wel standaard zijn.
Moet alleen die standaard nog effe zoeken.
Maar goed, volgens mij moet dit gaan.
Hier de aansluitingen :
Pin No Function
CN1-1 Red 0
CN1-2 Gnd
CN1-3 Red 2
CN1-4 Red 1
CN1-5 Red 3
CN1-6 Gnd
CN1-7 Red 5
CN1-8 Red 4
CN1-9 Green 0
CN1-10 Gnd
CN1-11 Green 2
CN1-12 Green 1
CN1-13 Green 3
CN1-14 Gnd
CN1-15 Green 5
CN1-16 Green 4
CN1-17 Blue 0
CN1-18 Gnd
CN1-19 Blue 2
CN1-20 Blue 1
CN1-21 Blue 3
CN1-22 Gnd
CN1-23 Blue 5
CN1-24 Blue 4
CN1-25 Reserved 1
CN1-26 Gnd
CN2-1 Reserved 2
CN2-2 Gnd
CN2-3 Vsync
CN2-4 Dsptmg
CN2-5 Reserved 3
CN2-6 Hsync
CN2-7 Dtclk
CN2-8 Gnd
CN2-9 Lcd_en
CN2-10 Gnd
CN2-11 Gnd
CN2-12 Bright
CN2-13 Reserved 4
CN2-14 Reserved 5
Tevens heb ik hier verschillende VGA kaarten liggen met, volgens mij, een vesa connector.
- Elsa gloria synergy zit een 26 polige en 40 polige connector op
- Compaq kaart
Voordat ik hardwarematig aan de gang ga, is er al iemand die met dit type scherm bezig is, of vga kaart ? ,of is dit gewoon Sprite_tm standaard
http://www.national.com/ds/DS/DS90C383A.pdf
is een LVDS transmitter (Driver) waar volgens mij een TMDS signaal in gaat?
(kan et mis hebben, input is iig 8bits rood, blauw, groen....)
kost maar $ 3,50 per stuk (als je er 1000 tegelijk afneemt
Nu kan ik misschien een 14,1" Laptop TFT krijgen uit een Dell Latitude D505.
Mijn vraag is nu, heeft iemand enig idee of ik dit Dell Latitude D505 Scherm gewoon kan aansluiten op deze TFT controller en of iemand ervaringen heeft met dit scherm (of films er enigszins op te kijken zijn). Ik zal zo snel ik het controllerboard binnen heb foto's maken zodat het misschien duidelijker wordt en ik misschien een datasheet of iets dergelijks kan zoeken van het exacte controllerboard.
Het is dus een controllerboard van Hyundai ImageQuest begrijp ik, ik vind er verder geen info over, maar hier (*klik maar weer* :)) vind je een foto van het board zelf
[ Voor 17% gewijzigd door Tedman111 op 08-10-2004 16:36 ]
Early to rise misses the prize, because sleeping-in late just feels great!
Early to rise misses the prize, because sleeping-in late just feels great!
Verwijderd
http://gathering.tweakers...message/21752468#21752468BlueFlame schreef op 07 oktober 2004 @ 15:31:
Sprite_tm, is dit misschien iets voor de mensen met een LVDS schermpje?
http://www.national.com/ds/DS/DS90C383A.pdf
is een LVDS transmitter (Driver) waar volgens mij een TMDS signaal in gaat?
(kan et mis hebben, input is iig 8bits rood, blauw, groen....)
kost maar $ 3,50 per stuk (als je er 1000 tegelijk afneemt)
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.