Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 175.792 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een kleine bijdrage: Probeer bij het zoeken naar een pinout ook eens op andere verwante zaken te zoeken. Eerst vond ik voor mijn display geen pinout, toen ik echter toevallig een tekening vond van de verbindingskabel tussen moederbord en controllerbord, stond er ook een leuk tabelletje bij de tekening met de pinout!

Verder lijkt het er op dat de volgorde van de kleuren (r-g-b) vaak ook in deze volgorde terug komt wat betreft de het pinnummer. Met andere woorden, als er geen kleur vermeldt staat bij het pinnummer (zoals in mijn geval 3 groepen: P0~P5; P6~P11 en P12~P17) kun je er volgens mij van uitgaan dat bij P0 de rode kleur begint, bij P6 de groene en vanaf P12 de blauwe kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan dus aan een partij LCD schermpjes komen

12.1 XGA, LTN121X1/XU/XF :
12.1 SVGA, LTN121S6-T01 :
12.1 SVGA, LT121SS/SU :
10.4 SVGA, LTN104S2-L01 :

En nog veel meer

Nu was ik aant googlen geslagen omdat ik geen zin heb om te gaan solderen. Ik kwam dit dus tegen:

http://www.estecom.net/datasheets/LILY_rev_0.6.pdf

Nu weet ik niet of het was is maar ik ga het nader bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 12:15
Na het een en ander hier gelezen te hebben ga ik me bijna afvragen waar ik aan ga beginnen, maar ik ga me plan doorzetten.

Ik heb uit mijn kapotte Packerd Bell easynote (harddisk werd niet meer herkend) het lcd scherm gesloopt.

Op het lcd scherm stond een duidelijk type-nummer: NL8060BC31-13S.
Hiervan waren op internet geen datasheets te vinden, echter wel van vergelijkbare modellen:
http://www.ee.nec.de/_pdf/EN0551EJ4V0DS00.PDF
http://www.ee.nec.de/_pdf/EN0553EJ2V0DS00.PDF
http://www.ee.nec.de/_pdf/EN0510EJ1V1DS00.PDF

Alleen zag ik in al deze datasheets 40 pin connectors.

Op mijn lcd scherm zit alleen een 20 pin connector.
Afbeeldingslocatie: http://scootertrade.nl/alex/con.JPG

Mijn bedoeling was deze lcd op een epia moederbordje met lvds aansluiting te plaatsen. Alleen deze heeft een 40 pin aansluiting. Me oom had het erover dat mogelijk 20 x 2 dezelfde signalen zijn.

Weet iemand of de 20 pins connector inderdaad lvds is?

Verder staat bij Nec nog de vraag uit naar de juiste datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 18:04

Preaper

...

Met nadeel daarvan is dat je dus een heel systeem moet gaan samenstellen speciaal voor je laptopschermpje.

Verder kan ik je vraag helaas niet beantwoorden.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Hmm, kvind je vergelijk een beetje raar adewidt, want als iets 2 pinnen heeft hoeft het toch ook niet direct in het stopcontact te werken. Dit wil dus zeggen dat wanneer iets 20 pinnen heeft en een bus (LVDS in dit geval) ook, dat het helemaal niet corresponderend hoeft te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op 17 oktober 2004 @ 09:53:
Hmm, kvind je vergelijk een beetje raar adewidt, want als iets 2 pinnen heeft hoeft het toch ook niet direct in het stopcontact te werken. Dit wil dus zeggen dat wanneer iets 20 pinnen heeft en een bus (LVDS in dit geval) ook, dat het helemaal niet corresponderend hoeft te zijn..
Is niet raar, Theorie is gebaseerd op iets wat je vaker vind. Denk eens aan een USB poort.

Maar het hoeft idd niet zo te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekoeman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 16:34
Ik heb hier een 15,1" Philips TFT voor me liggen, met het type LM151X1.
Deze heeft dus een Panellink interface.
De inverter is van het type E157925.

Hier heb ik dus een controller, of een vga-kaart met dvi voor nodig ?

--==(¯`·.,_.---==»|| "A blowjob is better then no job!" - Popa Chubby ||«==---._.·¯)==--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isjtar schreef op 06 oktober 2004 @ 22:32:
Zo eindelijk de connector layout van mijn LCD :)
Het komt uit een IBM thinkpad van een jaar of 10 geleden :P
P/N 85G0530 | D38303C | D/N D0220142
Zitten 2 connectors aan een van 26 pinnen (CN1) en 1 van 14 pinnen (CN2)
en nog een voor de backlight van 4 draaden, die layout zal wel standaard zijn.
Moet alleen die standaard nog effe zoeken. 8)
Maar goed, volgens mij moet dit gaan.
Hier de aansluitingen :

Pin No Function
CN1-1 Red 0
CN1-2 Gnd
CN1-3 Red 2
CN1-4 Red 1
CN1-5 Red 3
CN1-6 Gnd
CN1-7 Red 5
CN1-8 Red 4
CN1-9 Green 0
CN1-10 Gnd
CN1-11 Green 2
CN1-12 Green 1
CN1-13 Green 3
CN1-14 Gnd
CN1-15 Green 5
CN1-16 Green 4
CN1-17 Blue 0
CN1-18 Gnd
CN1-19 Blue 2
CN1-20 Blue 1
CN1-21 Blue 3
CN1-22 Gnd
CN1-23 Blue 5
CN1-24 Blue 4
CN1-25 Reserved 1
CN1-26 Gnd
CN2-1 Reserved 2
CN2-2 Gnd
CN2-3 Vsync
CN2-4 Dsptmg
CN2-5 Reserved 3
CN2-6 Hsync
CN2-7 Dtclk
CN2-8 Gnd
CN2-9 Lcd_en
CN2-10 Gnd
CN2-11 Gnd
CN2-12 Bright
CN2-13 Reserved 4
CN2-14 Reserved 5

Tevens heb ik hier verschillende VGA kaarten liggen met, volgens mij, een vesa connector.
- Elsa gloria synergy zit een 26 polige en 40 polige connector op
- Compaq kaart :? met een S3 chip zit een 26 polige connector op

Voordat ik hardwarematig aan de gang ga, is er al iemand die met dit type scherm bezig is, of vga kaart ? ,of is dit gewoon Sprite_tm standaard ;)
ik heb het zelfde scherm liggen weet jij toevallig al hoe ik het backlight aan moet sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Ik ben ook weer even verder gegaan met mijn lcd scherm. Ik wil hem alleen als het kan ook zo instellen dat ik hem op 256 kleuren kan zetten zodat ik werkelijk 16 kleuren weergeeft. Ik heb al veel combinaties met kleuren geprobeerd alleen ik kom er niet helemaal uit. Vuikie heeft het als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
R0, R1 - PD0
G0, G1 - PD1
B0, B1 - PD2
R2, R3 - PD3
G2, G3 - PD4
B2, B3 - PD5

Maar hij heeft net een ander type lcd als ik. Ik heb de Sharp LQ9D011, bij mij gaan de kleuren ook niet verder als 0,1,2 (en dus geen 3e)

zou iemand met een soortgelijk lcd-tje zijn manier van aansluiten willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
Even een laatste update over het aansluiten van het TFT scherm op de Vesa Advanced Feature Connector:

Linux installeren gaat niet door, aangezien er geen drivers zijn voor de grafische omgeving. Er schijnen wel drivers te zijn in sommige commerciële X-servers, maar ik ga geen extra geld uitgeven voor iets waarvan ik niet zeker ben dat het werkt.

Ik ben hierna nog maar eens de specs van de VAFC gaan doorlezen en toen zag ik het volgende staan (had ik eerder overheen gelezen):
- 8 bit Indexed, four pixels per clock
- 15-Bit RGB, 5:5:5, two pixels per clock (Extendend mode)
- 16-Bit RGB, 5:6:5, two pixels per clock (Extendend mode)
- 24-Bit RGB, 8:8:8, one pixel per clock (Extendend mode)
- 32-Bit RGB+Alpha, 8:8:8:8, one pixel per clock (Extendend mode)

Met andere woorden: gewoon 24 bit kleur instellen in Windows was de oplossing voor de breedte van het beeld. Nu nog de aansluiting op de connector op de goede pinnen solderen en het zou moeten werken (de breedte klopt nu inderdaad, alleen staat het beeld bij 60Hz ongeveer 10 pixels te ver naar rechts. Bij 72Hz en 75Hz is dit nog verder naar rechts, dus misschien dat dit softwarematig op te lossen is, anders een kleine delay voor de Hsync zou ook moeten werken).

Later post ik foto's als ik de aansluiting omgesoldeerd heb. Ik heb ondertussen alles aangesloten op een AMD Duron 1200, dus dat is al een leuke basis voor mijn beamer project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 laptop schermpjes

een hele oude van een oude toshiba laptop (monochrome kleuren)
(Toshiba TLX-5156S-C3M)

en een NEC schermpje

NEC NL6448AC30-10 (kleur)

het liefste zou ik van de laatste (De NEC) een datasheet of een how-to willen hebben.

BVD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk op een LCD scherm geen vga/vesa connector te knopen maar een gewoon tulp inch video inplug?!!?

Ik heb hier dus een schermpje liggen maar weet niet of het wel gaat passen, heb hier wel eens eerder gepost maar iemand zei dat het notdone was....
gaat betreft om een sanya lm-cd53-22ntk schermpie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 14:23:
ik heb 2 laptop schermpjes

een hele oude van een oude toshiba laptop (monochrome kleuren)
(Toshiba TLX-5156S-C3M)

en een NEC schermpje

NEC NL6448AC30-10 (kleur)

het liefste zou ik van de laatste (De NEC) een datasheet of een how-to willen hebben.

BVD :)
lees de startpost eens:
geen request's voor pinouts in dit topic 8)7

ik heb hier trouwens een pinout, 2 schermpjes en 2 26 polige vga's.. ik ga maar is aan het knutselen

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Ik heb nu goed beeld op mijn TFT. Ik heb het scherm dus aangesloten op de Vesa Advanced Feature Connector (VAFC). Het nadeel is dat mijn schermpje maar 640x480 is en maar 9 bit kleur kan weergeven. Windows is ingesteld op 24 bit kleur, omdat anders je meerdere pixels per clock hebt en je moet 1 klokpuls per pixel hebben.

Wat me nu wel opvalt (en hier was ik ook al bang voor) is het feit dat ik maar 9 bit kleur weergeef terwijl windows op 24 bit staat ingesteld. Dit houdt in dat er geen dithering is. Waar ik twee aangrensende kleuren naast elkaar heb bij een geleidelijke kleursverandering, denkt Windows dat hier nog 32 tinten tussen zitten en is er dus geen dithering. Dit zie je. Dit ligt echt aan mijn schermpje (9 bit kleur = 512 kleuren!!) en niet aan de manier van aansluiten. Bij een schermpje dat 18 bit kleur weer kan geven zal dit geen probleem zijn.

Een ander ding dat nog niet helemaal goed is, is dat mijn beeld een paar pixels te ver naar rechts staat (de schuifbalk aan de rechterkant van de pagina is nog voor 1/3 zichtbaar, dus veel is het niet). Ik ga dit nog proberen softwarematig op te lossen (misschien door zelf een .inf bestand voor een monitor te maken, waar ik ga spelen met de instellingen) of anders hardwarematig (de hsync iets delayen).

Ik zal in de komende paar dagen nog wat foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een Pin out van mijn schermpje maare hoe doe ik dat met stroom?

de verlichting moet neem ik aan ook aan van het scherm, gaat dat extern of via de videokaart?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2004 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Laatst online: 15-09 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Een beetje electro achtergrond is wel handig voordat je hier aan begint. Waar haal je normaal de stroom vandaan? Juist je voeding zou dat nu ook niet kunnen werken? En als je wat anders nodig bent dan je voeding levert kun je een spanningregelaar gebruiken. En voor de backlight geld het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memendo schreef op 25 oktober 2004 @ 01:57:
Een beetje electro achtergrond is wel handig voordat je hier aan begint. Waar haal je normaal de stroom vandaan? Juist je voeding zou dat nu ook niet kunnen werken? En als je wat anders nodig bent dan je voeding levert kun je een spanningregelaar gebruiken. En voor de backlight geld het zelfde.
op de pinout sheet kon ik niets vinden qua stroom toevoer... :(

met wat wordt dat meestal aangegeven dan ?

ik doe btw een opleiding elektro maar tis pas mn eerste jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Momenteel is het schermpje zoals ik het wil hebben. Het probleem dat ik geen muiscursor had, is opgelost. Toen ik in Windows 98 de muiscursor veranderde van de standaard naar de 3d cursors, had ik wel een muis. In Windows 2000 had ik al meteen een muis, maar ik heb gekozen om toch maar windows 98 te installeren (zie hier beneden voor de reden).

Het probleem dat het scherm niet helemaal in het midden stond, bleek ook verrassend makkelijk op te lossen. Ik heb een Compaq QVision 2000 VGA kaart gebruikt en deze heeft een Matrox MGA chipset en bij de originele drivers bleek een programmaatje te zitten dat het scherm kon positioneren. Helaas waren de oorspronkelijke drivers alleen voor Windows NT4 en Windows 95 te krijgen. Deze laatste werkten gelukkig ook onder 98. De instellingen kun je handmatig aanpassen door de MGA.MON file die bij dit programmaatje zit aan te passen (zie hier).

En dan nu een paar foto's (helaas weer GSM foto's, dus slechte kwaliteit):
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/roy.philippens/TFT_testbeeld.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/roy.philippens/TFT_testbeeld_zoom.jpg

Bedenk hierbij wel dat het niet vloeiend overlopen van de kleuren ligt aan het scherm (is maar 9 bit) en niet aan de manier van aansturen. Je kan hier in principe 24 bit kleur mee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hulde voor de foto's en het werk, ik ga op de HCC-dagen ook maar weer es ff op zoek naar leuke videokaarten en kapotte laptops :)

Ik ben trouwens bezig met een 2-tal dual flash-A/D-converters om te proberen een scherm op een standaard VGA-poortje te knopen. Nou, mijn l33t soldering sk1llz worden weer es op de proef gesteld, die $#%^&-dingen zijn alleen te krijgen in een sub-SMD-behuizing. Anyway, ik heb het wel werkend, maar met een erg ruizig beeld, bovendien is het LCD vrij picky wat betreft timings. Ik zal wel meer info + pics posten als ik wat meer tijd heb.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Als je dat fatsoenlijk werkend zou krijgen, zou dat echt super zijn. Dan zit je tevens niet meer vast aan die oude videokaarten met de feature connectors, maar kun je ook de nieuwe videokaarten gebruiken. Hoe doe je het trouwens met de pixelclock?

Maar voorlopig ga ik dit scherm gebruiken en ik ga toch proberen ergens een 800x600 scherm met minimaal 18bit kleur uit te halen. Voor een zelfbouw beamer is dat toch net iets leuker.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyPh op 28-10-2004 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heh, ik ben bezig, maar tot nu toe krijg ik dus vrij veel ruis op de lijn. Als ik dat er niet uit kan krijgen ben ik bang dat het geheel een beetje waardeloos is :/ De pixelclock doe ik atm nog met een 28MHz kristalletje (en het beeld wordt dus ook uitgerekt / ingekrompen als de pixelclock van de PC niet goed staat) maar als het werkt wil ik iets intelligents proberen met een PLL zodat automatisch de volledige breedte van het scherm gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Wat voor kabels heb je gebruikt (coax/tweedraadslijn) en heb je ervoor gezorgd dat je de coaxjes ook netjes afsluit met een 75 Ohms weerstandje? En voor de rest de kabels zo kort mogelijk houden en zo weinig mogelijk lusjes maken als doorverbindingen op het printje. En voor de rest de voeding per chipje nog eens met een tantaal condensatortje ontstoren. We hebben het hier namelijk toch over een behoorlijk hoogfrequent signaal en alle zaken om de ruis te verminderen moet je proberen. Ik had hier namelijk ook al eens aan gedacht, maar heb het niet aangedurft om er aan te beginnen (komt misschien nog wel eens).

En voor de pixelclock dacht ik ook al aan een PLL (locken aan de hsync puls bv.), anders kan je pixelclock ook weer asynchroon gaan lopen met de pixelclock van de VGA kaart (en zo weer voor een horizontale trilling gaan zorgen, omdat de ene lijn bv. net een pixel meer heeft tussen twee hsync pulsen als de volgende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik post nog wel foto's van t dinkietoy, maar zou ik hiermee ook wat kunnen doen?

http://www.abc80.net/Datorerna/Toshiba/body_toshiba.html

Afbeeldingslocatie: http://www.ailis.de/~k/docs/t3200sxc/opened.jpeg

tis een roodkleurig scherm EGA meen ik..

nog (g)een handige url, is ander model
http://www.ailis.de/~k/docs/t3200sxc/

[ Voor 18% gewijzigd door HyperTrophy op 29-10-2004 19:49 . Reden: url van verkeerd model onderin post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14
na een tijdje deze draad te hebben gezien, wilde ik toch zelf ook eens proberen of dat zou lukken...
nu heb ik een oude thinkpad 9547 kunne krijgen met daarin een 13,3inch 1024x768 xga schermke: IBM 765D/L P/N 11J8185 (11J8133) met bijvermelding 83H4530
op doom.com zag ik dat de datasheet ter beschikking is (tegen betaling natuurlijk :'( )
Ik zag dat er mensen met een gelijkaardig schermke zitten...ook 20pins aansturing en 2 voor backlight.
is het mogelijk om dit schermke aan te sturen zoals in dit topic uitgelegd is?

een 2e idee was...in die laptop zit er ook een trident cyber 9385 grafische kaart...die dit lcd aanstuurt... die zit met een dubbele connector (280 pins in totaal) op het mainbordje vast... is er enige mogelijkheid om deze te gebruiken, of is het idee van, misschien is dit gedeeltelijk PCI (want er zit een grote PCIbus chip vlak naast deze dubbele connector), veel te euforisch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
HyperTrophy: Da's waarschijnlijk een plasmascherm. Je kunt proberen om het op dezelfde manier aan te sturen, er is een kleine kans dat het gaat werken, maar:
- Van plasmaschermen is de pinout meestal niet te vinden
- Je werkt met een scherm wat intern minimaal 80 volt nodig hebt. Met een verkeerde connectie kan je je videokaart (of meer) frituren.

Promy: Dat kan best, die grafische chips hebben zelf meestal een PCI-interface. Als je de pinout van het geheel kan uitvinden kan je 't waarschijnlijk 1-op-1 aan de PCI-bus knopen.
20-pins aansluiting heh? Kweenie hoe nieuw dat display is, maar ik ben bang dat je met een LVDS-aansturing te maken hebt (kan je zien doordat de draden naar het scherm toe per 2 getwist zijn) en die kan je niet via de vesa-connector aansturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 30-10-2004 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben zojuist een oude laptop gekregen en daar het lcd scherm uitgehaald. LTM10C039. Dit scherm staat al eerder gepost door iemand. Maar ik snap er allemaal niet echt veel van.

Op http://www.xs4all.nl/~gabler staat een map lcd&gcard. Daarin staan allemaal fotos die ik ervan gemaakt heb.

Is het mogelijk om dit op een pc aan te sluiten? solderen is voor mij geen probleem maar ik snap nog steeds niet waar welk draadje nu aan moet.

Groeten Maze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een sharp tft scherm. De backlight werkt al.
Ik krijg hooguit enkele strepen op het scherm. Dus waarschijnlijk ligt het aan mijn VESA uitgang.
Alleen krijg ik de VESA van mijn S3 niet aan de gang. Ik heb al vanalles geprobeerd. Maar de meeste programmaatjes werken niet met WinXP.Heeft iemand die WinXP draait zijn VESA op enable kunnen zetten.

Maar als ik mijn scherm met de VESA verbind gaat mijn Monitor uit. Wilt dit zeggen dat mijn VESA toch werkt en dat er iets fout is met de bekabeling of....????

Of heeft iemand zijn VESA via linux op enable kunnen zetten. maar ik ben niet nog niet zo handig met linux. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben hier ook met hetzelfde bezig, heb hier echter (zoals iemand uit 3 posts heleden ofzo?) een ibm thinkpad 9545 met daarin een schermpje waar ik niet zoveel wzijer van kan worden... echter heb ik ook weer gevonden dat er een leuk kaartje in de notebook zit wat misschien doorgelust zou kunnen worden naar een pci / isa / agp slot? ik word uit dit kaartje echter niet veel wijzer aangezien hij een rij van 20 en een rij van 30 "pinnetjes" heeft.

op www.xs4all.nl/~kemp20/laptop staan een stel plaatjes (geen superkwaliteit had op het moment alleen even een gratis camera van energie.com liggen ^^)

ik zit dus met 2 vraagjes (aangezien ik zelf geen datasheets kan vinden):
weet iemand wat de 2 aansluitingen op de electronica van de lcd zijn? ( 13-13 aansluitinkjes en 15-15 aansluitinkjes) *(op dit bordje staat btw onder andere dit, weet niet of dat iets is maar ok: ec D61535, p/n 84G6832, 94V-0 IBM, JCI-S1S E42910)
deze 2 aansluitingen gaan vervolgens naar een bordje wara de backlight ook aan verbonden is en gaan dan vervolgend vanaf dit bordje via een 24(12+12) en een 20 (10+10) pins connectortje + flatcable naar het kaartje wat het moederbord in ging, dit kaartje had dus 20+30 pins

kan iemand mij helpen en me vertellen wat een of meerdere van deze kabels en aansluitingen zijn?

mvg, marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook mijn scherm uit een zeer oude laptop hallen.

Het is een 'Toshiba T 6600C System unit'

Ik zou graag willen weten waar ik allemaal rekening mee moet houden.
En ook waar ik rekening mee moet houden als ik hem aan de computer zet.
En waar kan ik het nummer zien van het schem om zo te zien of er een sheet van is.

Bedankt,

ik weet eigenlijk niet of het kan met dit scherm???

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Sprite_tm schreef op 28 oktober 2004 @ 22:16:
Ik ben trouwens bezig met een 2-tal dual flash-A/D-converters om te proberen een scherm op een standaard VGA-poortje te knopen. Nou, mijn l33t soldering sk1llz worden weer es op de proef gesteld, die $#%^&-dingen zijn alleen te krijgen in een sub-SMD-behuizing.
About the l33t soldering skillz: gebruik een vloeimiddel. Niet S-39, maar iets voor SMD electronica :). In de S-reeks heb je nog S-65, maar ik weet niet of dat samen met harskernsoldeer werkt. Echt, met dat vloeimiddel soldeer je zo'n chip in 10 seconden, zonder 'vlaggen'. Naderhand alleen nog even het vloeimiddel wegboenen met isopropanol.

En gebruik een afzuigertje, want hoe langer je dat vloeimiddel inademt, hoe slechter je gaat solderen :+.

Maar hoe doe je dat nu met die VGA poort? Haal je de timing signalen van de VESA poort, maar de RGB signalen via de flash ADC's vanaf de VGA port? Ik denk dat daar wel een klein delay tussen zal zitten. Wat ook belangrijk is, is dat je referentiespanning superstabiel moet zijn. VGA signalen zijn 0.75 Vtt dacht ik, dan heb je toch een vrij krappe signaal/ruis verhouding.

Edit:

Vrijdag HCC dagen! Ik hoop ook dat ik een leuk schermpje kan vinden!

[ Voor 9% gewijzigd door RetepV op 08-11-2004 16:16 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Voor de HCC dagen heb ik een klein lijstje gemaakt van laptop schermen die je volgens mij aan de praat zou moeten kunnen krijgen via de VESA connector. Let op, dit is zeker geen volledige lijst en er staan misschien toch nog wat schermen tussen die niet zullen gaan werken. Maar wel een aardig handvat om mee te beginnen met zoeken.

Ik zie voornamelijk terugkomen dat IBM Thinkpads schermen van Sharp hebben, en die lijken altijd wel Ok. Ook zijn er best wat schermen van Toshiba die lijken te werken.

Hier dus mijn lijstje. Mocht iemand op de HCC dagen twee of meer schermen hebben kunnen vinden, terwijl ik niks heb kunnen vinden, zou ik het wel zo aardig vinden als je er eentje aan mij zou kunnen geven/verkopen :).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Sharp
------
LQ3GE25B    (324x234)

LQ9D03B
LQ9D011
LQ9D021
LQ10D011
LQ10D32A
LQ10D311
LQ11S31
LQ12S11     (LQ12105?)
LQ084V1DG21
LQ104V1DG11

LM32008F    (mono?)
LM32010P    (mono?)
LM32019     (mono?)
LM64C031    (mono?)

FPD
------
LDH096T-10

Hitachi
------
TM26D50VC2AA
TX24D55VC1CAA

NEC
------
NL6448AC30-03
NL6448AC20-06
NL6448BC20-08
NL8060BC31-01

Mitsubishi
------
AA95VA3D

Samsung
------
LT094V1-X0S
LT094V3-X0S

Sanyo
------
LM-BE53-22NEK   (mono?)

Toshiba
------
LTM08C015
LTM09C015
LTM10C025
LTM10C036

TLX-8025-S-C3X  (mono?)

LG
------
LP104S2

Epson
------
eg9013      (mono?)

Let op: de schermpjes waar ik '(mono?)' bij heb gezet zijn volgens mij monochroom schermpjes die geen gebruik maken van UDS/LDS signalen, maar een 8-bits (of meer) signaal omzetten in een monochroom beeld. Maar dit is niet in alle datasheets even duidelijk te vinden. Onder voorbehoud dus.

In feite kun je er van uit gaan dat elk TFT scherm aan te sluiten is. Of eigenlijk algemener: elk Active Matrix scherm.

DSTN schermen en STN schermen zijn Passive Matrix. Die kun je vrijwel niet aan de praat krijgen, tenzij met een speciale controller. Bij Passive Matrix schermen zul je alleen al elk pixel met PCM aan moeten sturen om meerdere grijs/kleurwaardes te krijgen.

Het gebruik van deze lijst is geheel voor eigen risico, niet tegen mij zeuren als je een display hebt gekocht en je hem niet aan de praat krijgt. Ik ga zelf ook met deze lijst naar de HCC dagen, dus ik loop dezelfde risico's als jullie :).

Edit:

Zoals je ziet zitten er trends in de nummers, zeker bij de Sharp display's. Ik stel me zo voor dat andere nummers uit die reeksen niet significant anders zullen zijn.

Enneh, als je een scherm koopt, vergeet dan niet de aansturingselectronica voor de backlight erbij te kopen :).

[ Voor 7% gewijzigd door RetepV op 08-11-2004 18:24 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Weet je toevallig ook van die schermpjes de resolutie en het aantal bits kleur dat weergegeven kan worden? Ik heb namelijk een schermpje (hosiden HLD0912-023010) dat een resolutie heeft van 640x480 (9,4") en 9 bit kleur weer kan geven. Dit scherm is aangesloten via de vesa advanced feature connector. Ik wil dit scherm gebruiken voor een zelfbouw beamer te maken en dan is 9 bit kleur (512 kleuren) net wat weinig. De resolutie is op zich niet zo'n probleem, al zou 800x600 wel beter zijn. Ik zoek dus een scherm (liefst 800x600, maar minder mag eventueel ook) met 18 bit kleur. De maximale afmeting mag dan 13" zijn (dit in verband met de lenzen).

Heeft trouwens iemand ooit hier al iets besteld en hoe zit het dan met verzendkosten? Ik verwacht dat die dan ongeveer net zo duur zullen zijn als het scherm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
RetepV: Solderen lukt me nog wel met fijn harskern soldeer, maar ik denk niet dat het weggelegd is voor de gemiddelde GoTter. Verder zou het niet echt zin hebben: ik ben namelijk te lui om het hele circuit met belichten en etsen etc. door te lopen en ik heb dus geen printje om het op te knopen.

Over hoe ik het aangesloten heb: De RGB-signalen incl. h- en vsync haal ik van de vga-plug en de pixel clock verzin ik atm nog zelf dmv. zo'n metalen kristaloscillator-doosje. Daar wil ik uiteindelijk een PLL voor pakken.
Signaal-ruisverhoudingen etc: Geen idee :) het was meer zoiets va: ff tijd over, kijken wat ik ervan kan maken. Ik moet er nog eens een keer goed naar kijken.

HCC-lijstje: Hulde! Ik zat er zelf ook al aan te denken om zo'n lijstje op te zetten, maar ik heb er niet echt tijd voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

RoyPh schreef op 08 november 2004 @ 17:00:
Weet je toevallig ook van die schermpjes de resolutie en het aantal bits kleur dat weergegeven kan worden?
Ahum, niet te veel zeuren hé, het is 'liefdewerk/oud papier'. Mocht je echter een schermpje met backlight hebben liggen voor me, dan ben ik wel bereid om het uit te breiden :D.

En maakt het eigenlijk uit? Meer dan 256 kleuren kun je toch eigenlijk niet via de VESA connector krijgen. Ik kan wel zeggen dat ik R(0-2), G(0-2), B(0-2) erg veel langs heb zien komen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat de schermen minimaal 9-bits kleur zijn.
512 kleuren
Hmm, ja, het is ook wel wat weinig. Maar als je kwaliteit wil, moet je natuurlijk niet prutsen maar kopen :D.

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Sprite_tm schreef op 08 november 2004 @ 17:14:
RetepV: Solderen lukt me nog wel met fijn harskern soldeer, maar ik denk niet dat het weggelegd is voor de gemiddelde GoTter. Verder zou het niet echt zin hebben: ik ben namelijk te lui om het hele circuit met belichten en etsen etc. door te lopen en ik heb dus geen printje om het op te knopen.
Ok :).
Over hoe ik het aangesloten heb: De RGB-signalen incl. h- en vsync haal ik van de vga-plug en de pixel clock verzin ik atm nog zelf dmv. zo'n metalen kristaloscillator-doosje. Daar wil ik uiteindelijk een PLL voor pakken.
Signaal-ruisverhoudingen etc: Geen idee :) het was meer zoiets va: ff tijd over, kijken wat ik ervan kan maken. Ik moet er nog eens een keer goed naar kijken.
Je verzint de pixel clock er dus bij? Geen wonder dat het ruist :). De tolerantie van die metalen doosjes is nogal ruk, dus het scherm zal de data nu wel vaak iets te vroeg of iets te laat inlatchen. Als je de data al inlatched terwijl de flanken nog aan het stijgen zijn of nog niet stabiel zijn (te vroeg latchen dus), dan krijg je onverwachte resultaten. Dat zul je zien als 'ruis'.

Een PLL is dan het enige dat helpt. Maar hoe je nou uit het VGA signaal de pixel-clock terug moet halen, zou ik echt niet weten. Zonder de originele pixel-clock kun je je PLL niet aanslingeren met de juiste frequentie. Je hebt alleen de HSYNC waar je iets mee kan doen.

In je huidige situatie zou je kunnen proberen met de HSYNC de kristaloscillator te resetten. Dan zorg je bij elke beeldlijn dat de eerste opgaande flank van de oscillator overeenkomt met de eerste neergaande flank van de HSYNC en daarmee de eerste pixel. Omdat je toch maar tot 640 (of 800 ofzo) telt, zullen je oscillator en je pixels op die manier zo veel mogelijk gelijk lopen. Misschien moet je eens een oscillator gebruiken die resettable is (wat is de pixelfreq? Iets van 20MHz voor 640x480x67Hz, 20MHZ haal je volgens mij wel met een 555). Maar als je in de datasheets van die kristaloscillators kijkt, dan kun je ook wel zien hoeveel tijd hij nodig heeft om op te starten nadat de spanning er vanaf is geweest. Misschien valt dat mee en kun je hem resetten door de voedingsspanning te gaan sturen.

Maar ik zou toch eens denken aan het overnemen van de pixel clock vanuit de VESA connector. Misschien moet er nog een delay bij (schuifregistertje ofzo). Dan weet je in ieder geval dat de pixelclock een vaste relatie heeft tot de werkelijke pixels die uitgestuurd worden.

[lijst en datasheets]

Ik heb overigens wel een redelijk aantal datasheets zitten downloaden, just in case. Ik zou die wel op mijn webservertje kunnen zetten. Alleen is die niet bereikbaar als ik aan het gamen ben, en sowieso is hij niet zo stabiel (damn Compaq :)). Ik moet er nog eventjes over nadenken. Ik heb maar 512/256 ADSL, dus niet zo heel erg breedbandig.

Edit:

Hmm, misschien is het toch te doen om de VGA pixelclock te meten. Maar daar heb je denk ik een microcontroller voor nodig. Als je weet hoeveel pixels er te verwachten zijn (zeg 640), kun je de lengte van 1 lijn in microseconden bepalen. Delen door 640 en je hebt je pixel clock. Je moet ook nog rekening houden met front-porch en back-porch (het 'zwart' voor en na de lijn met pixels). Eigenlijk ben je dan al snel een echt TFT schermpje aan het maken :). Naja, en waarom ook niet? Hmz. Met een beetje snelle PIC zou je misschien wel de juist clocksignalen kunnen synthesizen. Als je 640x480x70Hz doet is je pixel clock 21,5MHz. Zouden er PIC's zijn die snel genoeg zijn om dat te kunnen meten/berekenen en synthesizen?

[ Voor 12% gewijzigd door RetepV op 08-11-2004 18:22 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
RetepV schreef op 08 november 2004 @ 17:46:
Ahum, niet te veel zeuren hé, het is 'liefdewerk/oud papier'. Mocht je echter een schermpje met backlight hebben liggen voor me, dan ben ik wel bereid om het uit te breiden :D.

En maakt het eigenlijk uit? Meer dan 256 kleuren kun je toch eigenlijk niet via de VESA connector krijgen. Ik kan wel zeggen dat ik R(0-2), G(0-2), B(0-2) erg veel langs heb zien komen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat de schermen minimaal 9-bits kleur zijn.
Zoals ik al schreef heb ik bij het aansluiten gebruik gemaakt van de VESA Advanced feature connector (dus niet van de gewone). Met de VAFC kun je 24 bit kleur weergeven. Zie voor meer details en foto's mijn eerdere berichten in dit topic.

En ik vroeg het eigenlijk omdat ik zelf *kuch* te lui *kuch* was om zelf de datasheets en zo de resoluties en kleuren erbij te zoeken. Maar toch hulde voor dit lijstje ;)

En trouwens kopen kan zeker, maar zelf bouwen is veeeeeeeel leuker.

Edit:
over de PLL had ik ook al eens nagedacht. Wat ik bedacht had (of het werkt weet ik niet) was om de VCO (Voltage Controlled Oscillator) in te stellen rondom de Pixelclock (bij 640x480x60Hz heb je 524 lijnen. Je horizontale scanfrequentie is dus 31,44 kHz. Je hebt horizontaal 848 pixels. Je klokpuls is dan 26,66 Mhz). Zet hierna een frequentiedeler (bv. een teller, die iedere 848 pulsen een puls uitgeeft, die je met een one-shot de breedte geeft van de HSync (96 pulsen)). Sync de uitgang van de frequentiedeler met de hsync en je hebt precies 848 clockpulsen pulsen tussen twee hsync pulsen in.

En voor wat betreft de datasheets: ik wil best een mirrortje opzetten als je ze beschikbaar wilt stellen. Ik heb ADSL 2240/416.

[ Voor 28% gewijzigd door RoyPh op 08-11-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat idee met de PLL was ik ook ook al van plan. Als je de pixel clock (bij mijn 800x600 schermpje) op 1/800 deel van de hsync in kan stellen, ben je er al: een eventueel te klein beeld wordt dan iig horizontaal uitgerekt tot de maximale breedte. Moet ik alleen wel weer even in de werking van PLLs duiken, ik heb er verder nog nooit mee gespeeld :) En wat datasheets betreft: ik heb 100 mbit die je mag gebruiken, upload = ftp://sprite.student.utwente.nl/upload .

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 09-11-2004 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Houd er wel rekening mee dat bij 800x600 je 1056 pixels horizontaal hebt en 628 lijnen verticaal. Zie ook hier. Tel hier de resolutie, de front porch, de sync pulse en de back porch bij elkaar op om het totaal aantal pixels/lijnen te krijgen bij een bepaalde resolutie.

Mocht je nog vragen hebben over een PLL, stel ze maar. Ik heb de theorie hiervan gehad op de opleiding en ik kan de rest wel terugzoeken in de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Somebody could translate the text of our friend "Sprite_tm" for the English or Portuguese? He would be been thankful with this aid, therefore I am Brazilian and us we are with some difficulty in making this translation. He could also order in my email, and I will publish this text in the sites on casemod in Brazil. Debtor to all the friends who to help Rabitz Yours truly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Rabitz: Sorry, this is a Dutch forum only, so only Dutch posts are allowed. The start-post already has been translated once in cooperation with me and is posted here, look at about the 5th post from the top.

Edit: Krek, is mijn howto straks al in 2 talen vertaald. * Sprite_tm voelt zich gevleid :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 10-11-2004 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

RoyPh schreef op 09 november 2004 @ 12:11:
Houd er wel rekening mee dat bij 800x600 je 1056 pixels horizontaal hebt en 628 lijnen verticaal. Zie ook hier.
_/-\o_ Vette link :).

Edit:

Ik zal vanavond nog eens kijken m.b.t. de datasheets. Het probleem is natuurlijk dat er veel mensen zijn die geld verdienen aan het verkopen van dit soort datasheets. Als je te veel op je site neerzet gaan ze je dreigbrieven sturen enzo.

Ik heb zelf zitten denken aan een PIC processor om de timings mee te synthesizen, maar dat gaat nooit van z'n leven lukken. Je moet meerdere instructies uitvoeren voor elke pixelclock, dus de frequentie waarop je PIC moet lopen moet een veelvoud zijn van de pixelclock. En 26,6MHz is al veel voor een PIC :).

RoyPH, ik snap jouw idee niet helemaal, waarom heb je in jouw idee nog een PLL nodig? Gebruik gewoon een oscillator die ongeveer op de pixelclock loopt. Het probleem is dat hij na verloop van tijd steeds meer uit synchronisatie gaat lopen. Die oscillator moet dus regelmatig gesynct worden, en dat kan als je hem reset op de opgaande of neergaande flank van de HSYNC. Als je de oscillator frequentie instelbaar maakt, dan kun je de breedte wat aanpassen. Als je nog een instelbare one-shot gebruikt tussen de HSYNC en de reset van de oscillator, dan kun je de horizontale positie van het beeld ook nog enigszins tweaken.

Het probleem is wel dat het volgens mij heel moeilijk gaat worden om de pixelclock precies gelijk te krijgen met de werkelijke pixels in het output signaal van de VGA kaart. Je krijgt daardoor dus pixels die horizontaal herhaald gaan worden.

Ook zijn oscillators doorgaans niet warmte-stabiel, ze verlopen altijd wat. Je *blijft* dus afregelen.

Ik vraag me eigenlijk af of de DAC-trapjes nog in het output signaal terug te vinden zijn. Als dat zo is, dan kun je die met een comparator waarschijnlijk wel in pulsjes omzetten. Die pulsjes kun je weer versterken zodat je een stevige pulstrein krijgt in de frequentie van de dot-clock. Met die pulstrein kun je een one-shot aansturen zodat je ze in feite oprekt. En daarmee heb je de dot-clock dus weer terug.

Je krijgt dan nog wel problemen wanneer een egaal gekleurd scherm getoond wordt :).

Sjonge, zonder DSP om het ingangssignaal te analyseren en daarmee de diverse clocks te synthesizen wordt het best moeilijk. Je kunt de basisfrequentie (de HSYNC) wel meten, maar als je die moet gaan vermenigvuldigen met 848, dan vermenigvuldig je elke afwijking ook met 848 :(.

[ Voor 83% gewijzigd door RetepV op 10-11-2004 17:23 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4sh3r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
Gisteren vond ik in de kast een oude Compaq laptop. Na deze opgemaakt te hebben vond ik een LCD (;))

Even zitten zoeken en lezen in dit forum en ik kwam tot de conclusie dat ik een Sharp LQ9D011 heb :D

Ik helemaal blij :o

De testvoeding uit de kast gehaald, stroom op de inverter gezet en ja hoor de backlight werkte nog

Ik nog blijen :o :o

Maar toen draaide ik met m'n stomme kop (en enthousiasme) de spanning te hoog...

Ik niet meer blij 8)7 |:(

Nu light alleen de linker bovenhoek iets op en dropt de spanning naar nog geen 5V als ik deze op 12V zet... Het ruikt iets verbrand, maar ik kan niet goed vinden waar. Ik heb geen rook gezien.

Ik ben niet heel erg thuis in electronica, maar wil wel graag de backlight weer fixen. Wat zou er kapot kunnen zijn en hoe ga ik dit na? Is het het meest waarschijnlijk dat de CCFLs kapot zijn of is het waarschijnlijk de inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
RetepV schreef op woensdag 10 november 2004 @ 12:31:
RoyPH, ik snap jouw idee niet helemaal, waarom heb je in jouw idee nog een PLL nodig? Gebruik gewoon een oscillator die ongeveer op de pixelclock loopt. Het probleem is dat hij na verloop van tijd steeds meer uit synchronisatie gaat lopen. Die oscillator moet dus regelmatig gesynct worden, en dat kan als je hem reset op de opgaande of neergaande flank van de HSYNC. Als je de oscillator frequentie instelbaar maakt, dan kun je de breedte wat aanpassen. Als je nog een instelbare one-shot gebruikt tussen de HSYNC en de reset van de oscillator, dan kun je de horizontale positie van het beeld ook nog enigszins tweaken.

Het probleem is wel dat het volgens mij heel moeilijk gaat worden om de pixelclock precies gelijk te krijgen met de werkelijke pixels in het output signaal van de VGA kaart. Je krijgt daardoor dus pixels die horizontaal herhaald gaan worden.

Ook zijn oscillators doorgaans niet warmte-stabiel, ze verlopen altijd wat. Je *blijft* dus afregelen.
Een PLL is in feite niets anders dan en oscillator die steeds automatisch bijgeregeld wordt zodat de frequentie van die oscillator gelijk is aan de frequentie van (een component van) het ingangssignaal.

Even een technische uitleg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
         +-----------------+                  +--------+
---------|  Phase Detector |------------------| Filter |-------+
         +-----+-----------+                  +--------+       |
               |                                               |
               |      +------------+                           |
               +------+ Oscillator +---------------------------+
                      +------------+

De eerste blok van een PLL is een Phase detector. Deze vergelijkt de phase van het signaal van de Oscillator met het ingangssignaal. Als de frequentie gelijk is, mag de phase niet verschuiven. Is het signaal niet precies gelijk qua frequentie, zal de uitgang van de phase detector langzaam een hogere of lagere spanning krijgen (afhankelijk of het signaal een hogere of lagere frequentie heeft).

Het filter hierachter heeft als doel om hoogfrequente delen uit het uitgangssignaal te filteren (omdat als phase detector vaak een vermenigvuldiger gebruikt wordt die behalve het faseverschil ook hoogfrequente signalen (2 keer de ingangsfrequentie) uitstuurt.

De basisinstelling van de Oscillator is de verwachtte ingangsfrequentie. Als de frequentie niet precies gelijk is aan de ingangsfrequentie, verschuift langzaam de fase tussen deze twee signalen. Met deze verschuiving wordt automatisch de frequentie van de oscillator bijgeregeld, zodat de gemaakte frequentie precies gelijk is aan die van het ingangssignaal.

In ons geval is het ingangssignaal de Hsync. We willen precies 848 pixels tussen twee hsync pulsen. Als we nu de oscillator instellen op 848 keer de pixelclock en tussen de oscillator nog een frequentiedeler die dit signaal deelt door 848 (zodat we per lijn 1 puls hebben) en die ene puls per zijn wordt in phase gehouden met de hsync. We hebben dan precies 848 pixels per lijn. Ook als door temperatuur of zo de frequentie iets schommeld, wordt dit door de PLL precies gevolgd en dat is toch net wat we willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Samsung LT121S1-101 scherm. En ik heb volgende pdf file gevonden bij het zoeken ernaar.
http://www.esskabel.de/Pr...P12/ADA-ESDCI-SHARP12.pdf

Nou is mijn vraag onderaan staat een lijstje van displays waarbij het zou kunnen werken hier staat het scherm wel bij maar is deze aansluiting nu van het scherm of van die connector die ze daar boven hebben staan?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 15:48:
Ik heb een Samsung LT121S1-101 scherm. En ik heb volgende pdf file gevonden bij het zoeken ernaar.
http://www.esskabel.de/Pr...P12/ADA-ESDCI-SHARP12.pdf

Nou is mijn vraag onderaan staat een lijstje van displays waarbij het zou kunnen werken hier staat het scherm wel bij maar is deze aansluiting nu van het scherm of van die connector die ze daar boven hebben staan?
Volgens mij gaat dit om een kleine adapter waarmee je dat rottige kleine connectortje om kunt zetten naar een 'normale' connector. Op het adaptertje zitten twee connectoren en je kunt de ene of de andere gebruiken voor je aansluitingen. Dus dat lijstje op pagina 2 geeft de pinout van beide connectoren op het adaptertje.

De adapter is bedoeld om display's met een ESDCI kabel (zo'n dunne folie met zo'n connectortje waar je eigelijk niks mee kan) te kunnen gebruiken in laptops met een Hirose DF9-41S aansluiting (zo te zien is dat een gewone flatcable aansluiting).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar die adapter past dus op dat scherm. Dus dat betekent dat die pinout hetzelfde is al de uitgang van het scherm toch? Of moet ik bij het scherm dan de pinout anders om lezen dat zeg maar pin 1 op die adapter eigenlijk pin 30 is op dat scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 15-09 21:04
ik heb een compaq armada schermpje gecharterd waarvan overgens bijna alle rest eruit gesloopt is, maar het om gaat is immers het scherpje, ik heb ook al een geschikt kaartje te pakken, heeft er iemand ook al een keer een schermpje uit een armada in zijn handen gehad?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
k heb ffies een fototje van het schermpje gemaakt incl de pin out connector! ik kon verder niet vinden wat voor schermpje het precies is, staan een hoop compaq stickers op, op de pinout connector staat wanneer ie gebouwd is (1996) en een assembly nr, ik heb al gegoogled naar pinouts maar kan iemand me wat zoektips geven want op google vond ik nix, ik heb ook al een S3 trio64 videokaartje gescoord, met interne 26 pins connector.
Heeft het btw negatieve invloed op de prestaties van je systeem als je zo n kaartje erin zet?

Afbeeldingslocatie: http://pic17.picturetrail.com/VOL835/2842615/5722160/73402462.jpg

btw op het mobo van het laptopje gaat de connector van het lcd vrijwel direct naar de vga out van de vid kaart die onboard zit dus mij neemt aan dat ie VGA kan?

[ Voor 20% gewijzigd door 1nsane op 15-11-2004 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zolang je geen typenummer en pinout van het schermpje hebt ben ik bang dat we er niet veel mee kunnen. Ik zou dat eerst eens opzoeken.

De LCD-connector en de VGA-connector zitten in z'n algemeenheid alleen dicht bij elkaar omdat ze beiden naar de videochip lopen, die daar waarschijnlijk ook wel ergens in de buurt zal zitten.

En als het zo'n 486 armada is, geef ik je weinig hoop, daar heb ik er ook 2 van liggen; geen pinout te vinden daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Mijn schermpje was een Hosiden HLD0912-023010 afkomstig uit een 486 compaq LTE Elite. Van Hosiden heb ik toendertijd wel wat pinouts gevonden. In mijn geval zat er een stikker op van Hosiden Corporation waar een productnummer en een model op stonden. Bij jou zit er waarschijnlijk ook zoiets op ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:50

Aapje

Opel-beun
Eeh gewoon effe een blanko vraagje zou 't ooit in de toekomst nog kunnen dat we Digitale LCD's ook kunnen aansturen op dit soort manieren? of zeg je van gooi die lcd's maar weg want die krijg je neverste nooit aan de gang :)
(Ben nu btw bezig met zo'n zelfbouw projector ^_^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Digitale LCDs? Hoe bedoel je? LCDs met een LVDS-aansluiting of LCDs met DU/DL-aansluitingen? De eerste denk ik wel, met flink wat soldeerwerk, of misschien dat iemand een kit kan uitbrengen ofzo met daarop een paar a/d-converters en een paar LVDS-encoders, maar dat moet dan wel iemand doen. LCDs met du/dl-aansluitingen: ik denk het niet, en if any dan alleen in 3-bit kleurenmodus (=8 kleuren) omdat je anders een vrij grote hoop logica nodig hebt om de grijstinten te encoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sprite_tm schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 00:15:
Zolang je geen typenummer en pinout van het schermpje hebt ben ik bang dat we er niet veel mee kunnen. Ik zou dat eerst eens opzoeken.

De LCD-connector en de VGA-connector zitten in z'n algemeenheid alleen dicht bij elkaar omdat ze beiden naar de videochip lopen, die daar waarschijnlijk ook wel ergens in de buurt zal zitten.

En als het zo'n 486 armada is, geef ik je weinig hoop, daar heb ik er ook 2 van liggen; geen pinout te vinden daarvan.
t is een pentium 133 , ik heb ff het mobotje een beetje uit mekaar gehaald en onder de koeler vond ik een p133 levert dat mogelijkheden?

ik vond nog een sticker trouwens met erop:

replace with compaq spare DISPLAY, CSTN 10.4
[2736666-001]

en nog een sticker met:

Replace with spare: 262494-001

misschien valt hier wat eer mee te behalen?

ik heb een manual gevonden met daarin de specs van het scherm komtie:

Afbeeldingslocatie: http://pic17.picturetrail.com/VOL835/2842615/5722160/73464317.jpg

verderop in de manual stond nog een pinout van de vga poort aan de achterkant van de laptop maar daar heb ik denk ik nix aan :(

[ Voor 30% gewijzigd door 1nsane op 16-11-2004 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
Ik zag op de foto dat je LCD schermpje nog op de plastic achterkant geschroefd zat. Schroef dit eens los en kijk eens of er op de achterkant daarvan nog een sticker zit. Het laatste nummer (262494-001) is voor de flatcable die erbij zit.

Staat er op de achterkant geen nummer meer, kijk dan eens of het type Armada dat je hebt hier erbij staat: http://usedpchub.com/uph/brand/6-6/Compaq.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
RoyPh schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:08:
Ik zag op de foto dat je LCD schermpje nog op de plastic achterkant geschroefd zat. Schroef dit eens los en kijk eens of er op de achterkant daarvan nog een sticker zit. Het laatste nummer (262494-001) is voor de flatcable die erbij zit.

Staat er op de achterkant geen nummer meer, kijk dan eens of het type Armada dat je hebt hier erbij staat: http://usedpchub.com/uph/brand/6-6/Compaq.html.
thnxx 4 ever gast!! op de site stond dit spare part voor de armada die ik heb
10.4" DSTN LCD - Sanyo - LM-DD53-22NEK

het is inderdaad een 10,4 inch DSTN LCD dus ik neem aan dat dit hem is dus ik ben al aardig eind opweg nu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Digitaal like in RBG verdeelt over meerdere draduh ;)
Dat je LCD verdeelt is in velden dus ipv van zo'n anoloog geval wat een groot scherm is :o
Zoiets had je me vroeger toch uitgelegt @ ICQ ? :P
Maar is zo'n lcd later aan te sluiten of is er geen hoop voor :) ?

Edit: werkt je led lcd wel? :p of is je webcam stoek? want ik zie me geweldige smilie nie :D
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tickerspam/1100612526.png Die dus ;P

[ Voor 31% gewijzigd door Aapje op 16-11-2004 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
okej forget what i said, het gaat niet om een SANYO gaar konijnenscherm maar om een HITACHI lmg9661zwcc dus de research kan voor mij weer van voor af aan beginnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
BaBo3n: Nope, gaat waarschijnlijk niet wat worden. Zowiezo: DSTN is uit, TFT is leet :) Verder: Zie mijn post hierboven, alle nadelen daarvan hebben die schermpjes ook.

Ow, en mijn server is wat gaar, fix ik nog wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 17-11-2004 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie dag
ik heb dit topic deels door gelezen erg intresant
ben zelf met een mp3cd speler bezig
p200mmx in een 19" behuising met lcd in het front paneel
en heb nog een 11,3" tft liggen fujitsu FLC29SVC6S-2
heb is gemailt en een sheet gekregen
de meeste van die paneeltjes met een 41pin aansluiting
zijn universeel begreep ik van www.gblcd.com

[IMG]=http://home.planet.nl/~helamoen/temp/aansluiting.jpg[/IMG]
Foto Door RvL - woensdag 16 juni 2004 23:19

bijna alle 41 pins (Hirose) TTL interface connector specs komen over een
met elkaar deze heeft R5:0 G5:0 B5:0 5 draden per kleur
zou dus moeten werken is er een manier dit met 256 kleuren te laten werken of
licht dat aan de vesa feature connector van je vga kaartje ??
ik moet dit forum topic nog grondig door lezen
mensen nog tips ?? ik hoor het graag groeten will :*)
****EDIT****
ben m`n doos met oude rommel aan het spitten
allemaal isa/pci kaartjes met vesa feature connector
cirrus loggic GD452x ---- Ali sr-v321-a alg2302 chip
ati mach64 --- trident iets
en heb opeens een s3 trio64 V2/DX in me handen ;)
met 34pin bus er op

Edit tiep foutje

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een een mooie Hyundai 12,1 inch SVGA TFT uit kapotte laptop gehaald.
na heel lang zoeken op internet heb ik eindelijk een datasheet gevonden: datasheet

het is trouwens een HT12S11 model.
het heeft 3 verschillende kleuren, oranje, bruin en rood. per kleur zijn er wel 5 snoertjes. (pinout).

ik heb zelfde pin-aansluiting als die van daarboven (foto), met een timing-controller (van lcd naar timing-controller: roze en witte snoertjes en van timing-controller naar mobo: rood, blauw, groen, geel, oranje, rood, bruin.)

Afbeeldingslocatie: http://80.60.127.186/images/pindata.gif

wat moet ik precies doen nu?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 22:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:59:
ik heb een een mooie Hyundai 12,1 inch SVGA TFT uit kapotte laptop gehaald.
na heel lang zoeken op internet heb ik eindelijk een datasheet gevonden: datasheet

het is trouwens een HT12S11 model.
het heeft 3 verschillende kleuren, oranje, bruin en rood. per kleur zijn er wel 5 snoertjes. (pinout).

ik heb zelfde pin-aansluiting als die van daarboven (foto), met een timing-controller (van lcd naar timing-controller: roze en witte snoertjes en van timing-controller naar mobo: rood, blauw, groen, geel, oranje, rood, bruin.)

[afbeelding]

wat moet ik precies doen nu?
lijkt er op dat je rgb als 3 data signalen ingestuurd moeten worden
Rin0+ Rin0- <<--
Rin1+ Rin1- <<--
Rin2+ Rin2- <<--

• 1nsane
1nsane schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:54:
okej forget what i said, het gaat niet om een SANYO gaar konijnenscherm maar om een HITACHI lmg9661zwcc dus de research kan voor mij weer van voor af aan beginnen :(
ik heb fijn mijn agressie gebotvierd op mijn 10.4 inch DSTN scherm, dus dan maar op zoek naar een TFT versie want dit wordt nix

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Crazy_Hawk: Sorry, da's LVDS, je scherm is te nieuw :) Als je het spul echt Heel Graag (tm) werkend wil krijgen kan je proberen om er LVDS-encoders aan te solderen waar je dan je parallele kleurinfo in stopt, maar dat vereist vrij veel electronicakennis en soldeerkunde...

Verwijderd

aight jammer :(
maar mijn oom is elektroteur (hoe je dan ook spelt :P) (werkt bij TNO), hij kan me vast helpen.
heeft iemand een "blauwdruk" van LVDS-encoder?

edit:
heb paar leuke linkjes gevonden:

PINOUTS
VGALCD

:)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 10:07 ]

• 1nsane
Fl4sh3r schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 18:27:
Gisteren vond ik in de kast een oude Compaq laptop. Na deze opgemaakt te hebben vond ik een LCD (;))

Even zitten zoeken en lezen in dit forum en ik kwam tot de conclusie dat ik een Sharp LQ9D011 heb :D

Ik helemaal blij :o

De testvoeding uit de kast gehaald, stroom op de inverter gezet en ja hoor de backlight werkte nog

Ik nog blijen :o :o

Maar toen draaide ik met m'n stomme kop (en enthousiasme) de spanning te hoog...

Ik niet meer blij 8)7 |:(

Nu light alleen de linker bovenhoek iets op en dropt de spanning naar nog geen 5V als ik deze op 12V zet... Het ruikt iets verbrand, maar ik kan niet goed vinden waar. Ik heb geen rook gezien.

Ik ben niet heel erg thuis in electronica, maar wil wel graag de backlight weer fixen. Wat zou er kapot kunnen zijn en hoe ga ik dit na? Is het het meest waarschijnlijk dat de CCFLs kapot zijn of is het waarschijnlijk de inverter?
als je wil heb ik nog wel een laptop CCFL voor je liggen met inverter, komt uit me sanyo 10,4 " schermpje, werkt nog gewoon maar ik zag het niet meer zitten met mijn scherm en toen maar het scherm ingebeuqt, maar ccfl had ik er al uitgehaald :P

Verwijderd

ik zat vandaag nog is te denken
11,3" tft is leuk maar voor m`n mp3 speler te groot
iemand een idee waar je een el cheapo 6"vandaan halen kan ???
ebay is geen optie voor mij heb geen creditcard en wil die leen kaart ook niet :+
dacht al aan zo`n card dvd speler ding maarja de prijs *slik* :'(
al krijg ik meschien nog een 15" of 17" tft met hele laptop in onder delen
er bij
maargoed ff af wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je niet zo'n LCD aan een DVI poort kunnen hangen met een chipje zoals deze? Er gaat gewoon een DVI stekker in aan de ene kant, en aan de andere komt er 18- of 24-bits single- of dual-pixel data uit met hsync, vsync en pixel clock. Of werkt dat alleen bij 'oude' LCD's en niet bij de nieuwere LVDS gevallen?
Tweede probleem is dan natuurlijk hoe je aan het IC komt en hoe je het soldeert maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 20:03:
Zou je niet zo'n LCD aan een DVI poort kunnen hangen met een chipje zoals deze? Er gaat gewoon een DVI stekker in aan de ene kant, en aan de andere komt er 18- of 24-bits single- of dual-pixel data uit met hsync, vsync en pixel clock. Of werkt dat alleen bij 'oude' LCD's en niet bij de nieuwere LVDS gevallen?
Tweede probleem is dan natuurlijk hoe je aan het IC komt en hoe je het soldeert maarja...
uhh, bij mij lijkt dit linkje best wel dood..... hoe kom ik daar? ^^ heb hier zelf een ibm thinkpad 9547 liggen, oud genoeg denk je? ^^

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb een beetje een probleem. ik heb een Sharp Lq9d021 fijn alles aangesloten (kon wel niet de orginele inverter gebruiken want kreeg dat ding niet aan de praat, maar gewoon een inverter van een CCFL gebruikt en de backlight ging aan.) Maar ik heb de rest ook aan gesloten maar ik krijg maar geen beeld. Ik heb de stoom voorziening op m'n voeding aangesloten de VDD op de rode draad en de VSS op de ground connector van de VESA. Ik heb de ENAB aan de rode draad gehangen, aan de Hsync, aan de ground maar ik krijg geen beeld iemand ID? ik heb alleen de R2,G2 en de B2 niet aangesloten moet dat wel? in principe krijg je toch al beeld met alleen de R0,G0 en B0 aangesloten? Iemand een ID wat ik fout doe? :'( :'(

Ik krijg als ik hem aan doe soms even gekleurde lijntjes trek ik de stroom er weer vanaf en doe ik die er weer achter krijg ik soms zwart beeld. Heel raar ik heb dat geheel trouwens op de 3Dfx Voodoo3 2000 geprobeerd en op een Trust Voodoo dragon banshee

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat een koningstopic dit.. Las al ergens over iemand die een Compaq SLT 286 gebruikte.. Ik zie me zelf nog een jaar geleden dat ding tijdens een verhuizing met een big smile een verdieping naar beneden gooien uit het raam omdat ik al te veel hardware had.. #@#$@#$. Gelukkig heb ik bergen oude kaartjes das een meevaller. Dan nog een Escom graymate 486 (moet er nog op googlen) en type nu op een IBM 390 P233 waar vast een goed scherm in zit maar die moest maar even blijven zitten. Als mensen nog kaartjes nodig hebben met FC geef maar een gil, ik heb er nog wel paar. Zal mijn vriendin ook leuk vinden als ik weer oude meuk wegdoe hehe

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 29 november 2004 @ 04:01:
wat een koningstopic dit.. Las al ergens over iemand die een Compaq SLT 286 gebruikte.. Ik zie me zelf nog een jaar geleden dat ding tijdens een verhuizing met een big smile een verdieping naar beneden gooien uit het raam omdat ik al te veel hardware had.. #@#$@#$. Gelukkig heb ik bergen oude kaartjes das een meevaller. Dan nog een Escom graymate 486 (moet er nog op googlen) en type nu op een IBM 390 P233 waar vast een goed scherm in zit maar die moest maar even blijven zitten. Als mensen nog kaartjes nodig hebben met FC geef maar een gil, ik heb er nog wel paar. Zal mijn vriendin ook leuk vinden als ik weer oude meuk wegdoe hehe
*GIL* :) kwil wel zo'n kaartje misschien dat mijn schermpje dan wel werkt misschien dat mijn FC is uitgeschakeld op mijn Voodoo3 2000 en mijn voodoo banshee kan altijd proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
weet iemand of de toshiba LTM12C268E ook werkt (en wat de pinout is)??
ik heb overal gezocht maar kan helemaal niks vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier nog liggen ;

HITACHI LM9980ZWCC-01
COMPAQ MONO LCD 138041-001 ( hld0909-020010 )
SHARP LM64183P
SHARP LM64C142
LCD MODULE LM-CA53-22NSZ E125523-A05330
(ook diverse moederbordjes,accus's,diskdrives,HDD's voor laptops)

Wie mij help aan een werkend schemrpje door een van deze schermpjes werkend te krijgen, krijgt de overgebleven schermpjes kado, het ontbreekt mij namelijk aan tijd, dus als iemand zin heeft.

de howto wordt hier gepost natuurlijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Stond toch in de start post dat je zelf na datasheets moet zoeken op Google? :)
IIG waarom zou iemand een lcd voor jou aansluiten als ie hem dan toch niet krijgt, beetje zinloos

en effe ontopic: Sprite heb je al iets gevonden dat je het andere type lcd's kan aansluiten ? :)
* Aapje aait Sprite over z'n slimme hersenen =x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op donderdag 28 oktober 2004 @ 22:16:
Hulde voor de foto's en het werk, ik ga op de HCC-dagen ook maar weer es ff op zoek naar leuke videokaarten en kapotte laptops :)

Ik ben trouwens bezig met een 2-tal dual flash-A/D-converters om te proberen een scherm op een standaard VGA-poortje te knopen. Nou, mijn l33t soldering sk1llz worden weer es op de proef gesteld, die $#%^&-dingen zijn alleen te krijgen in een sub-SMD-behuizing. Anyway, ik heb het wel werkend, maar met een erg ruizig beeld, bovendien is het LCD vrij picky wat betreft timings. Ik zal wel meer info + pics posten als ik wat meer tijd heb.
kijk is bij conrad voor 74 HC 04
en je vind een gewone en smd versie
smd solderen heb ik geen moeite mee met een micro boutje
al kan je er een wirewrap van maken elke pin een
dun draadje en dat door een printje steken 14 pennetjes er bij en je
hebt een normaal formaat ic
een printje belichten is mooier natuurlijk :9
alleen ben ik er nog niet over uit welk ontwikkel midel en ets midel ik
gebruiken ga wil namelijk niet met een maanpak tewerk hoeven gaan

Greetz will

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hihi, dream on, de IC'tjes die ik bedoel zijn formaat LQFP, da's afaik 4 keer zo klein als jouw 74HC04 :)

En een printje belichten, mja, daar heb ik het geduld en de apparatuur niet voor. Voor het etsmiddel kan je afaik alles wel gebruiken wat ze in een electronica-winkel verkopen; het enige waar je mee moet oppassen (iig als je er voorzichtig mee bent) zijn je kleren; als je de gewoonte hebt om je klauwen aan je broek af te vegen kan je die broek daarna wel weggooien ivm. de blekende werking van je etsmiddel.

Nog een paar opmerkingen over je post: Als je je zinnen nou eens begint met een hoofdletter en eindigt met een punt ipv. een harde return leest het iets makkelijker. Kan ik je verder ook nog een paar toetsaanslagen besparen: Groeten is op dit forum overbodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 09-12-2004 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 20:03:
Ik bedoelde hier natuurlijk de PanelLink chip van Silicon Image.
Ik heb geen idee of ze los verkrijgbaar zijn of hoe duur ze zijn, maar met die pixeldata die die uitspuugt zou je in principe prima kunnen gebruiken. 1 of 2 bytes voor elke kleur (kun je selecteren), hsync, vsync, pixel clock, en een pinnetje om aan te geven of er video binnenkomt.

-edit-
Dit zou een directe link naar de datasheet moeten zijn, maar die site zit niet echt logisch in elkaar qua linkjes en url's.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprite_tm
Dat ic waar je het over hebt wat op de link stond is toch de ttl 74 HC 04 ?? .
Voor ik bestelle gaat en denk waarom werkt het niet kan het neter ff vragen dan .
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Laatst online: 15:37
Ik heb hier ook nog een schermpje liggen. Ik heb het dingetje al los geschroefd en er zit een Sharp LQ12S56 Schermpje in. Hier staat de datasheet: http://65.36.150.178/specs/RT46-3FI25.pdf

Ik snap er zelf verders de ballen van wat ik nu moet gaan doen dus als iemand interesse heeft in dit schermpje laat het maar even weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb wel interesse..laat maar weten op matchless1@home.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een beetje een probleem. Ik heb mijn scherm wel aan de praat (LQ9D021) maar hij geeft alleen zwart wit beeld op met mijn videokaartje (s3 trio 64V2/dx) zo gauw ik er dan een CRT beeldscherm bij aan hang dan krijg ik wel kleur op m'n scherm. Iemand ook het zelfde probleem gehad? ik heb het scherm trouwens zo aangesloten
PD 0 R0
PD 1 G0
PD 2 B0
PD 3 R1,G1,B1
PD 4 R2
PD 5 G2
PD 6 B2
maar ik krijg maar geen kleur ik heb de enable aan alle verschillende lijnen al geprobeerd maar dat heeft niet zo veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb een vermoeden: De BIOS op je kaart 'ziet' aan de identificatiepinnetjes dat er een zwart-wit-monitor aanhangt omdat alle pinnetjes open zijn. De oplossing: Koop een VGA-connector, verbind pin 10 en 11 ervan met elkaar en hang die aan je videokaart. Dan denkt je BIOS dat er een kleurenmonitor aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarface18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10-2024
Van te voren even een bedankje aan sprite_tm voor deze howto.

Nu had ik zelf nog een sharp lcd scherm liggen uit een toschiba T1950
Dit scherm is van het type Sharp LG9D023.
Na lang zoeken kon ik hier geen pin out voor vinden, totdat ik hier las dat deze hetzelfde was als de
LG9D021.

Op de inverter staat 12v maar dan word deze erg warm (hand erboven) en geeft ie af en toe een tikkend geluidje. heb hem nu op 5v en dit werk prima met zelfde lichtopbrengst

Nadat ik de inverter aan de praat had gekregen en een keer geen rook zag heb ik m aangesloten
volgens deze datasheet http://jeroenjanse.com/lcd/lq9d021.pdf

heb de draden dus zo aangesloten

vesa fc <> lcd

2 <> 3 // pixeldata0 <> r0
4 <> 13 // pixeldata1 <> g0
6 <> 25 // pixeldata2 <> b0
8 <> 29 17 5 // pixeldata3 <> r1 g1 b1
22 <> 6 // hsync <> hsync
24 <> 4 // vsync <> vsync
18 <> 10 // clock <> clock
+5 of grnd of 22 <> 28 // signal <> enab
+5 <> 22 // +5v
grnd <> 27 // grnd

alle GRD zaten al aan elkaar op een klein toshiba printje waar die connector naar het scherm op zat, Hetzelfde met de VCC aansluitingen.

de hele zooi aangesloten op een s3 trio 64V2/dx 2 mb en aangezet.

Op dat moment werd het scherm helemaal egaal wit en vult zich daarna met lijnen tot deze hele maal zwart is, op 3 of 4 verticale dunne witte balken na.

enable draad op verschillende plekken aangesloten
als de draad los is vult het scherm zich langzaam met allerlei gekleurde lijnen

aangesloten heeft het ongeveer steeds hetzelfde effect. (leeg scherm dat steeds donkerder word)

Het pct'je (via m 800) draait nu windows xp, waar nu 8 bits kleuren ingesteld staan op 800x600 (laagste waarde mogelijk)
bij de BIOS boot heb ik ook geen beeld op lcd

mijn vraag:

Ben ik iets vergeten aan te sluiten of licht het aan de videokaart instellingen.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat iemand mij even in de juiste richting kan wijzen.

BVD Jeroen

[ Voor 6% gewijzigd door scarface18 op 14-12-2004 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesus__
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09-2024
Eerst en vooral:
ben nu 2 avonden bezig en heb eindelijk de hele topic doorlezen. Prachtig initiatief Sprite_tm, good job. Hier is mijn schermpje, het komt uit een dell latitude en heeft als typenummer LQ13X02C en inderdaad, nergens datasheets en/of pinouts te bespeuren. Heeft er iemand enig idee hoe ik te werk kan gaan om de videokaart op de PCI van een PC te hangen? Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat dit veel gemakkelijker gaat zijn. After all, laptop of niet, een videokaart is een videokaart en het blijft dezelfde architectuur, dus dat zou perfect mogelijk moeten zijn. Tips?

Hier zijn enkele pics:

De voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.7.jpg

De achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.8.jpg

De connector die naar de videokaart gaat:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.9.jpg

Hier zie je de videokaart met een pijl voor de aansluiting van het scherm. (of een deel ervan? Weet niet echt hoe de componenten verdeeld zijn en of elke kaart in een laptop wel een afzonderlijke functie heeft, misschien is dit door plaatsgebrek niet zo)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.1.jpg

Nog eentje van de videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.2.jpg

En ook hier de videokaart, maar dan de andere kant. (Zoals je ziet hangt hier het PCMCIA gedoe nog aan)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.3.jpg

Hier is het PCMCIA gedeelte eraf, de 2 witte connectoren die je ziet gaan naar het bord op de foto hieronder, ik _gok_ dat 1 van die 2 connectoren een AGP connector is, en met een beetje geluk kan ik die aansluiten op de AGP poort van de PC.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.4.jpg

De 2 connectoren op de foto hierboven passen dus links in deze connectoren). De iets grotere connectoren zijn links voor de harde schijf, en rechts-midden voor een uitneembare cd-rom of dikette-drive.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.5.jpg

En dan nog een clos-up van die kaart:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/skc/dell/dell.6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nu ook geprobeerd maar als ik er al een lege flat-kabel aanhang word het hele beeld al misvormd terwijl het een lege diskkette kabel of IDE kabel is.

En het scherm gaat alleen de background inverter aan maar voor de rest blijft zend die een grijs signaal uit (dit doet hij ook als er geen PC aanhangt dus zal bedrading nog maar eens bekijken)

Zonder kabel
Afbeeldingslocatie: http://img481.imageshack.us/img481/263/zonderkabelgod9yb.jpg

Met een IDE / floppy kabel ofwat dan ook gebeurt dit (heel springerig en lijnerig op sommige plaatsen)
Afbeeldingslocatie: http://img460.imageshack.us/img460/4330/metkabelzonderfratsenslech0bv.jpg

Vind dit een beetje raar

PS: let niet op de errors _/-\o_ Eerst op deze PC daarna op goeie voor het behoud :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 21:42 ]

Verwijderd

Ik had zoals je zag aan de bios codes nog geen Hardisk erinhangen. Met deze eraan en door testarten krijg ik dit rare beeld niet meer. Ik ga ook als ik tijd heb helemaal uitzoeken hoe ik het moet solderen wegens een fout in de bekabeling. Dus moet ik weer helemaal overnieuw beginnen.

Weet iemand als je in gewone dos modes al je vesa aansluiting actief is? Zonder iets te veranderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 17:23 . Reden: Vraagje met dos ]

Verwijderd

ik heb me schermpje ook voor elkaar :) wel niet super top kleuren maar voor mijn doeleinden geschikt :)Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.faneker/12140001.JPG

hier zie je een mooie foto :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.faneker/12140002.JPG
en hier nog één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Je kan ook zo'n schermpje in je sidepanel doen :Y) ziet er denk ik wel cool uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Laatst online: 15:37
jesus__ schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:25:
Eerst en vooral:
ben nu 2 avonden bezig en heb eindelijk de hele topic doorlezen. Prachtig initiatief Sprite_tm, good job. Hier is mijn schermpje, het komt uit een dell latitude en heeft als typenummer LQ13X02C en inderdaad, nergens datasheets en/of pinouts te bespeuren. Heeft er iemand enig idee hoe ik te werk kan gaan om de videokaart op de PCI van een PC te hangen? Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat dit veel gemakkelijker gaat zijn. After all, laptop of niet, een videokaart is een videokaart en het blijft dezelfde architectuur, dus dat zou perfect mogelijk moeten zijn. Tips?
Whoo ik heb dezelfde meuk hier nog liggen :D

Dus houd het spulletje toch nog maar even als jij hier wat meer over weet.

Sorry voor de dode mus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey am1dhg

Hoe kom jij aan die datasheet van je FUJITSU TFT? Ik heb bijna dezelfde maar dan FLC29SVC6S-03 en heeft een paar meer componomenten zie ik aan jouwn foto (naast connector) en het schema van jouw werkt bij mij niet dus ik zal wel een ander moeten.

Bij mij is er nix te vinden over het LCD alleen een chinese pagina waar ze een converter hebben gebruikt voor aan te sluiten op de VGA connector en 2 foto's hoe.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Hi, effe dit topic weer opkrikken, hoewel wel een beetje off-topic...

Ik was aan het zoeken naar leuke dingen om te doen met een Atmel AT89S2313, en toen kwam ik dit ineens tegen.

Er wordt gebruik gemaakt van twee AVR mcu's om een Sony 240x160 schermpje aan te sturen. Persoonlijk denk ik zelfs dat je het met 1 AVR MCU af kan, als je niet een 'intelligente terminal' wilt hebben, maar alleen bitmaps op het schermpje wil toveren.

Edit:

Als je into electronica bent, check dan ook de projecten van de andere deelnemers: http://www.circuitcellar.com/AVR2004/index.html

[ Voor 16% gewijzigd door RetepV op 03-01-2005 16:38 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil dit ook gaan doen, maar eerst wat advies van jullie.
Ik heb de pinout van het scherm niet kunnen vinden.

Dit is het scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0001.JPG

Binnekant:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0003.JPG

Connecties:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0004.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0005.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0007.JPG

Geheel:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0006.JPG

Pinout:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0008.JPG

En dan.. wil ik de scherm aan dit (3dProphet) kaartje connecten B)
Afbeeldingslocatie: http://www.wizedome.nl/images/lcd/IMG_0009.JPG

Heb geen andere kaart met Vesa Feature Connector ...

Zou het lukken met dit zoals het gedaan is in de how-to ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:17:
[...]
Zou het lukken met dit zoals het gedaan is in de how-to ??
Neen, sorry, zonder pinout heb je basically geen kans dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet helemaal het juiste topic maar hierdoor en door dit topic [rml]Lapmod [ digitale fotolijst][/rml] was ik op het idee gekomen (wat echter na de search gebruikt te hebben bij al wat meer mensen leeft ;)) een laptop-scherm/laptop te gebruiken als touchscreen voor allerlei zaken maar dat zal vooral audio/video zijn.

Ik heb dus een PC en een laptop(dat zal iets van een p1 worden) dus niet voldoende om divx normaal te draaien en ik neem aan dat het geluid wat eruit komt ook niet super zal klinkken. Zodoende wil ik dus eigenlijk de laptop alleen gebruiken voor het scherm en de PC voor de rest.

Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo

ik hou het kort want mijn internet valt steeds weg .

ik heb dus ook een lcd "sharp lm80c219"

ik heb ook een videokaart kunnen vinden deze heeft een aansluiting van 140 pinnen naar de moederbord.

En op de achterkant van de moederbord zit nog een zelfde aanlsuitng.

Dat is toch mini-pci ?

of zie ik dat verkeerdt.

foto en specificaties volgen.

specificaties

scherm
800*600 scherm met 16-bits kleuren.

videokaart
2mb geheugen
chips F65550 controller.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Laatst online: 15-09 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:17:
Ik wil dit ook gaan doen, maar eerst wat advies van jullie.
Lijkt op een sharp. Maar je post geen nummers mee, blijkbaar vind je dat niet interesant, maar die zijn bijzonder belangrijk om ook maar iets van een data of spec sheet te vinden. Dus kijk eens naar de modelnummers en merknamen en ga dan nog eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memendo schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:45:
[...]

Lijkt op een sharp. Maar je post geen nummers mee, blijkbaar vind je dat niet interesant, maar die zijn bijzonder belangrijk om ook maar iets van een data of spec sheet te vinden. Dus kijk eens naar de modelnummers en merknamen en ga dan nog eens zoeken
Ik heb wat onderzoek gedaan alles komt hier zo snel mogelijk te staan.\

tot dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
waarom is het niet mogelijk een laptop tft scherm met r/g/b aan de r/g/b signalen van een 15polige vga stekker te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 09:52:
hallo
....
[quote]

weet niemandt iets over die aansluitng ?

Ik weet nu dat het geen huidige mini-pci zijn want die zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Weet iemand of ik een werkende laptop ook kan gebruiken als info scherm of dual screen setup?
eventueel werkend via een programma dat via het netwerk de pc en laptop verbind..
Laptop is een Dell Latitude CSx met 14" scherm en een resolutie van 1024x768.

EDIT: heb het al gevonden, ww.maxivista.com is hier de oplossing voor :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Speedfight op 16-01-2005 17:16 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.