TuRk schreef op 07 januari 2004 @ 09:26:
Wat ik nog 1x wil weten er is een vertraging natuurlijk met het maken van een foto, maar is deze echt 1,2 seconden? Ik wil deze dan van de week gaan halen met 2 collega's voor een leuk prijsje

Maar mijn collega's hebben kleine kinderen en hebben dus wel baat bij een beetje snelle camera. Dus is de A80 snel genoeg om een een beetje leuke kinderfoto's te maken ? En dan met name op het moment dat een kind even zo'n leuk bekkie trekt ofzow

Hmm, 1,2 seconden.... Tijd om wat te vertellen over de snelheid van de A80.
Wanneer je alle instellingen op AUTO hebt staan, en je drukt de ontspanknop helemaal in om de foto te maken, duurt het inderdaad even over de foto gemaakt wordt. Deze tijd is de camera voornamelijk bezig met het scherpstellen. Dit duurt even, net als dat je dat handmatig zou moeten doen, en dat kost tijd. Ik heb het nooit opgenomen, maar mijn gevoel zegt dat het onder de seconde ligt. Ik heb gelezen dat dit heel normaal is voor (digitale) camera's.
Om die tijd weg te nemen, moet je er voor zorgen dat de camera al scherp gesteld is. Dit kan natuurlijk door het handmatig te doen, afstand schatten (of zelfs meten), instellen op de camera, en je kunt meteen knippen. Iets minder tijdrovend is het half indrukken van de sluiterknop.Op deze manier stelt te camera scherp, en wanneer het moment daar is druk je de knop helemaal in. De vertraging die dan optreedt is nauwelijks merkbaar, het zal een tiende, twee tienden van een seconde zijn.
In het geval van kleine kinderen is het dus heel goed mogelijk de camera ter hand te nemen, de knop half in te drukken zodat hij scherp stelt op het kind, en vervolgens geduldig te wachten...

Alleen als het kind heen en weer loopt en daardoor merkbaar dichterbij komt of verderweg gaat, moet je de knop weer loslaten en opnieuw scherpstellen.
Als alternatief kun je zelfs twee verschillende modi selecteren om meerdere foto's achter elkaar te maken (de ene meer foto's met langere tussenpozen, de andere minder foto's met kortere tussenpozen). De tussenpozen liggen dan beneden de seconde, zo krijg je een reeks foto's en kun je daarna de leukste er uit zoeken en de rest weggooien!