Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb het helemaal doorgelezen.
Er blijkt op dit forum heel wat te doen over de purple fringing/ chromatische abberratie en/of bloooming waar de Z1 last van zou hebben.
Blooming is toch,correct me if I'm wrong, een verschijnsel dat vooral bij CCD's met hoge pixeldichtheid voorkomt (zoals die van de meeste zo niet all 10x zoom camera's) waarbij een bepaalde pixel ongewenste storing/interferentie ondervindt van zijn buurpixels. Een pixel X die geen licht krijgt zou normaalgezien geen 'licht'signaal mogen geven. Maar bij blooming wordt de pixel X beinvloed door zijn buurpixels, en indien die wel 'licht'signaal geven gaat pixel X ook (ongewenst) 'licht'signaal geven. En dat heeft dus niets met de lens de maken, of met de opening. eventueel wel met de sluitertijd. Omdat bij een CCD's elke pixel voor een bepaalde kleur omsingeld wordt door pixels voor andere kleuren kan blooming dus gekleurde efffecten geven.

We zijn er hopelijk allemaal mee akkoord dat CA/PF een lensprobleem is, waardoor lichtstralen van verschillende kleuren 'anders' afgebroken worden (omdat ze een verschillende golflengte hebben) en een lichtstraal dus als een regenboog op de CCD terechtkomt en zo gekleurde randen geeft.
De reviewers van dcresource en velen op dit forum beweren dat de Z1 vooral last van blooming heeft. En ze hopen dat een nieuwe firmware dit zou kunnen oplossen.
Ik denk eerder dat het belangrijkste probleem bij de Z1 geen blooming is, maar gewone CA/PF. En ik beweer dat omdat ik ervaren heb dat een kleinere opening (vanaf f4.0 en zeker vanaf f5.6) de gekleurde randen grotendeels verdwijnen.
En dat is net wat de 'nieuwe' Z1 firmware zou doen: in auto of P mode zou de nieuwe firmware sneller naar een kleinere opening gaan ipv voor die snellere sluitertijd te gaan, zoals de standaard firmware nu doet.
soit.
ik heb nog een vraag: heeft er nog iemand een afgebroken zoom-schuifknopje?

dat schuifknopke rechtsboven om in- en uit te zoomen is bij mij namelijk afgebroken (het toestel bengelt wel meestal los in de binnenzak van mijn jas)... Gelukkig steekt er nog een topje uit en kan ik nog zoomen, maar toch een spijtige zaak.

Voor de rest niets dan lof voor deze Z1. Een fantastisch experimenteer- en leer-toestel vind ik dit...