Minolta Z1 10x zoom, 3MP compact cam

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 4.175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb na een nacht met een cafeineoverschot even de Z1 goed bestudeerd, en ik denk dat dat mijn volgende camera wordt. Ik ben niet van plan om superprofessioneel te worden en een A1 te kopen (kan het ook niet betalen ook) en de Z1 heeft alles wat ik het meest ga gebruiken. En daar gaat het bij een aankoop om: koop niet iets wat alles heeft, maar koop iets wat geschikt is voor jou.

De belangrijkste reden voor de Z1 is de 10x zoom. Dat is gewoon hartstikke belangrijk. Nou kan je misschien een SLR-like cam kopen en een teleconvertor of een ander lens opdoen om zo'n effect te krijgen, maar da's weer een extra handeling en stuk ding dat je moet meenemen. En zulke dingen zijn niet goedkoop.
Afbeeldingslocatie: http://www.dimage.minolta.com/z1/img/02_il01.gif

Ten tweede is de snelheid zeer belangrijk. 9 van de 10 foto's die ik neem zijn "kodak-moments" foto's en vaak ook van sport. Een snelle lens plus snelle AF zijn dan onontbeerlijk. Kan je niet zo goed timen, dan is er nog steeds die progressive capture mode. Deze maakt continu foto's zolang je de shutter in blijft drukken, zodra je je kodakmoment hebt en de ontspanknop loslaat, worden de laatste 6-10 foto's bewaard. Dit is gewoon PERFECT voor momenten waar je op zit te wachten (een zomerbriesje die een chick's haar rok opwaait bv :D )
Afbeeldingslocatie: http://www.dimage.minolta.com/z1/img/05_flashalt.jpg

En als laatste de sterke flash, het schijnt dat deze flash de sterkste is die minolta ooit in een digicam heeft geplaatst. Hoe belangrijk deze is hoeft niet verteld te worden natuurlijk. Tijdens concerten en evenementen waarbij je de zoom+snelheid nodig hebt, is een sterke flash natuurlijk onontbeerlijk (hoewel deze ook niet 20 meter verderop kan belichten, maar toch...)
Afbeeldingslocatie: http://www.dimage.minolta.com/z1/img/07_ph01_01.jpg

de supermacro. Je kan tot een centimeter of zo van een object een macrofoto maken.

Daarnaast zijn er natuurlijk een paar dingen waar ik niet blij mee ben....

1: dit ding heeft geen lensthread. Je kan wel met een adapter extra lenzen erop doen en daarmee ook filters, maar dit vind ik niet zo'n mooie oplossing.
Zo'n grote lens is nogal makkelijk te beschadigen, dan zal ik toch graag willen dat er een lensthread opzit zodat ik een UV-filter OID erop kan plaatsen zodat het beschermt blijft.
Zeker bij macrofoto's zijn dat nodig. Ik weet niet hoevaak ik wel niet met de lens van m'n huidige cam te dichtbij een object zat.
Bij de supermacro van deze cam zit je HEEL dichtbij een object en kan je dus nog makkelijker de lens vuilmaken/beschadigen.

De 38mm lens. Niet wijd genoeg. Hoewel je met een wide-convertor deze kan oplossen is het weer een extra accesoire wat je moet aanschaffen en mee moet nemen....
Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0807/minolta209.jpg

Het design en materiaal. Het ziet er op de foto's best leuk uit, maar als je de DP-reviewpics bekijkt, lijkt het materiaal allemaal van plastic te zijn en ziet er nogal... goedkoop uit.
En tja. over smaak valt te twisten, ik hou zelf wel van de futuristiche look. Van voor ziet het er mijn insziens zeer goed uit, alleen de achterkant... Wel grote knoppen en makkelijk te regelen natuurlijk.

Het gebruik van SD/MMC kaartjes. BAH!! Langzaam en duur! Geef mij maar gewoon CF-kaartjes, waar ik toch een hoop van heb.

afwerking als je de grote plaatjes van dpreview kijkt, zie je deze cam nog heel veel open naden heeft. Misschien komt dit omdat het een pre-productiemodel is, maar ik vind het niet netjes eruit zien. Hopelijk ziet het er bij het echt uitbrengen wat beter uit.

Wat ik het nut niet van inzie
De "unique viewing system". Een spiegeltje wordt geplaatst zodat je kan kiezen of je door het LCD-scherm wilt kijken of door de viewfinder. Wel wordt HETZELDE bron gebruikt. Dus echt energiebesparend is het niet. En waarom zou je dan de viewfinder gebruiken ipv de LCD? OK. behalve dan vanwege de standaard redenen: bij zonnig weer en je houding is stabieler...
Een paar mogelijke redenen kunnen misschien wel zijn: je krijgt dan door je viewfinder alle informatie die je normaal op je LCD-schermpje ziet. En je hebt niet een continue kleine LCD-viewfinder die stroom vreet. Maar of de "voordelen" opwegen... Dan vind ik dat je nog steeds beter de LCD-scherm kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.dimage.minolta.com/z1/img/06_flashalt.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 18-08-2003 19:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:26
Mooi verslag :-)

Leuke camera maar ik ga voorlopig voor de A1 als Canon morgen niet met een verassing komt de Digital Rebel:

http://forums.dpreview.co...orum=1019&message=5856038

[ Voor 111% gewijzigd door Mediacj op 19-08-2003 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
ik heb in DLD de Minolta Z1 gespot, € 400 (incl verzenden) www.technik4free.de

Afbeeldingslocatie: http://www.technik4free.de/shop/media/z1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

[quote]athlonkmf schreef op 18 August 2003 @ 12:06:
Ik heb na een nacht met een cafeineoverschot even de Z1 goed bestudeerd, en ik denk dat dat mijn volgende camera wordt. Ik ben niet van plan om superprofessioneel te worden en een A1 te kopen (kan het ook niet betalen ook) en de Z1 heeft alles wat ik het meest ga gebruiken. En daar gaat het bij een aankoop om: koop niet iets wat alles heeft, maar koop iets wat geschikt is voor jou.

De belangrijkste reden voor de Z1 is de 10x zoom. Dat is gewoon hartstikke belangrijk. Nou kan je misschien een SLR-like cam kopen en een teleconvertor of een ander lens opdoen om zo'n effect te krijgen, maar da's weer een extra handeling en stuk ding dat je moet meenemen. En zulke dingen zijn niet goedkoop.
[afbeelding]

Ten tweede is de snelheid zeer belangrijk. 9 van de 10 foto's die ik neem zijn "kodak-moments" foto's en vaak ook van sport. Een snelle lens plus snelle AF zijn dan onontbeerlijk. Kan je niet zo goed timen, dan is er nog steeds die progressive capture mode. Deze maakt continu foto's zolang je de shutter in blijft drukken, zodra je je kodakmoment hebt en de ontspanknop loslaat, worden de laatste 6-10 foto's bewaard. Dit is gewoon PERFECT voor momenten waar je op zit te wachten (een zomerbriesje die een chick's haar rok opwaait bv :D )
[afbeelding]

En als laatste de sterke flash, het schijnt dat deze flash de sterkste is die minolta ooit in een digicam heeft geplaatst. Hoe belangrijk deze is hoeft niet verteld te worden natuurlijk. Tijdens concerten en evenementen waarbij je de zoom+snelheid nodig hebt, is een sterke flash natuurlijk onontbeerlijk (hoewel deze ook niet 20 meter verderop kan belichten, maar toch...)
[afbeelding]

de supermacro. Je kan tot een centimeter of zo van een object een macrofoto maken.

Daarnaast zijn er natuurlijk een paar dingen waar ik niet blij mee ben....

1: dit ding heeft geen lensthread. Je kan wel met een adapter extra lenzen erop doen en daarmee ook filters, maar dit vind ik niet zo'n mooie oplossing.
Zo'n grote lens is nogal makkelijk te beschadigen, dan zal ik toch graag willen dat er een lensthread opzit zodat ik een UV-filter OID erop kan plaatsen zodat het beschermt blijft.
Zeker bij macrofoto's zijn dat nodig. Ik weet niet hoevaak ik wel niet met de lens van m'n huidige cam te dichtbij een object zat.
Bij de supermacro van deze cam zit je HEEL dichtbij een object en kan je dus nog makkelijker de lens vuilmaken/beschadigen.

De 38mm lens. Niet wijd genoeg. Hoewel je met een wide-convertor deze kan oplossen is het weer een extra accesoire wat je moet aanschaffen en mee moet nemen....
[afbeelding]

Het design en materiaal. Het ziet er op de foto's best leuk uit, maar als je de DP-reviewpics bekijkt, lijkt het materiaal allemaal van plastic te zijn en ziet er nogal... goedkoop uit.
En tja. over smaak valt te twisten, ik hou zelf wel van de futuristiche look. Van voor ziet het er mijn insziens zeer goed uit, alleen de achterkant... Wel grote knoppen en makkelijk te regelen natuurlijk.

Het gebruik van SD/MMC kaartjes. BAH!! Langzaam en duur! Geef mij maar gewoon CF-kaartjes, waar ik toch een hoop van heb.

afwerking als je de grote plaatjes van dpreview kijkt, zie je deze cam nog heel veel open naden heeft. Misschien komt dit omdat het een pre-productiemodel is, maar ik vind het niet netjes eruit zien. Hopelijk ziet het er bij het echt uitbrengen wat beter uit.

Wat ik het nut niet van inzie
De "unique viewing system". Een spiegeltje wordt geplaatst zodat je kan kiezen of je door het LCD-scherm wilt kijken of door de viewfinder. Wel wordt HETZELDE bron gebruikt. Dus echt energiebesparend is het niet. En waarom zou je dan de viewfinder gebruiken ipv de LCD? OK. behalve dan vanwege de standaard redenen: bij zonnig weer en je houding is stabieler...
Een paar mogelijke redenen kunnen misschien wel zijn: je krijgt dan door je viewfinder alle informatie die je normaal op je LCD-schermpje ziet. En je hebt niet een continue kleine LCD-viewfinder die stroom vreet. Maar of de "voordelen" opwegen... Dan vind ik dat je nog steeds beter de LCD-scherm kan gebruiken.
[afbeelding]

Ziet er allemaal erg leuk uit die Z1, maar na het doorkijken van specs viel mij 2 punten op waarom ik nooit aan dit ding zou beginnen:
-Sensor 1/2,7 dit is gewoon te klein voor 3 MP, dat doet Canon met de A80 beter, alle camera's met deze sensor en 3MP hebben problemen met de beeldkwaliteit
-LCD te klein

Die lens lijkt me fantastisch inderdaad.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

koen schreef op 23 August 2003 @ 14:37:
ik heb in DLD de Minolta Z1 gespot, € 400 (incl verzenden) www.technik4free.de

[afbeelding]
400 euro??? Dat kan toch nooit kloppen? Ik had deze camera ergens rond de 700 euro geschat!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Johnny schreef op 24 August 2003 @ 11:35:
[...]

400 euro??? Dat kan toch nooit kloppen? Ik had deze camera ergens rond de 700 euro geschat!
De adviesprijs is idd rond de 500 euro. Ik schat dat het in NL zo'n 20% duurder zal zijn vanwege invoerkosten, btw, euroinflatie en dus rond de 600 euro zal worden. 550 bij de webshops

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83705

Ik weet niet of men dit al weet, maar er zijn voorbeeld foto's online van de Z1 en de A1! :9~

Z1:
http://www.dimage.minolta.co.jp/z1/sample.html

A1:
http://www.dimage.minolta.co.jp/a1/sample.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 83705 schreef op 01 September 2003 @ 18:56:
Ik weet niet of men dit al weet, maar er zijn voorbeeld foto's online van de Z1 en de A1! :9~

Z1:
http://www.dimage.minolta.co.jp/z1/sample.html

A1:
http://www.dimage.minolta.co.jp/a1/sample.html
Goh... doet me beetje denken aan de analoge minolta die ik had.

Extreem mooie kleuren (kwam toen door film natuurlijk) maar niet al te scherp.
Heel weinig ruis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 08:59
Ik heb zojuist de Minolta Dimage Z1 bij Alternate gezien voor 439 euro (kwil geen reclame maken hoor) dat valt mij heel erg mee, jammer alleen dat er SD geheugen in gaat dat toch een stuk duurder is dan CF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reanimation schreef op 03 September 2003 @ 16:16:
Ik heb zojuist de Minolta Dimage Z1 bij Alternate gezien voor 439 euro (kwil geen reclame maken hoor)
Was al bijna met de mail gaan strooien ;)
Maar goede tip hoor, 439 euro valt idd heel erg mee, maar hou rekening mee dat dit nog een introprijs is. Het zal waarschijnlijk binnen een maand of zo zeker met 10% zal droppen.
Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het wat duurder zal zijn, maarhier ben ik natuurlijk wel blij mee.
dat valt mij heel erg mee, jammer alleen dat er SD geheugen in gaat dat toch een stuk duurder is dan CF
Tja, dat zei ik al in m'n "review". Niet alleen de prijs valt tegen, de maximale capaciteit is veel lager dan een CF en over de snelheid is natuurlijk niet te vergelijken (op z'n MINST 50% minder (1MB/s tegenover 2MB/s van een standaard CF).
Maar er zijn camerafabrikanten die deze kaarten preferen op een of ander manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Terwijl men wacht op de Z1 kan men de handleiding al eens grondig bestuderen in verschillende talen.

http://www.minoltaeurope....l/manuals/manuals_de.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17900

Wordt de Z1 echt in beperkte oplage geleverd zoals men zegt?. Dus is het verstandig deze camera al te bestellen. Of is die na een paar weekjes nog goed te leveren met de kans dat die nog meer gezakt is in prijs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 17900 schreef op 15 september 2003 @ 12:37:
Wordt de Z1 echt in beperkte oplage geleverd zoals men zegt?. Dus is het verstandig deze camera al te bestellen. Of is die na een paar weekjes nog goed te leveren met de kans dat die nog meer gezakt is in prijs??
Waar heb je gelezen dat de Z1 in beperkte oplage wordt geleverd? Lijkt me sterk dat een camera waar zoveel ophef over wordt gemaakt en wordt gepromoot niet flink wordt verkocht. Je bedoelt waarschijnlijk dat de eerste paar partijen zeer beperkt zijn, net zoals alle nieuwe camera's. En dus de eerste paar maanden deze nauwelijks te verkrijgen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

In amerika is de Z1 al te koop in zeer kleine aantallen (2-3 per winkel) en dus zijn er al trotse eigenaars die hun plaatjes mbv de Z1 online hebben staan.

http://www.bytephoto.com/...mail=email@yourfriend.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooie foto's maar ik blijf niet honderd procent overtuigd van de scherpe, en de kleuren lijken soms een beetje 'nep' alsof de balans net verkeerd valt. In eerste instantie dacht ik dit gaat m'n nieuwe camera worden, maar ook ik ben na veel lezen sterk gaan nadenken over die canon300D. Ben eigenlijk nog het meeste benieuwd naar ervaring van andere tweakers.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rockhopper schreef op 23 September 2003 @ 03:33:
Mooie foto's maar ik blijf niet honderd procent overtuigd van de scherpe, en de kleuren lijken soms een beetje 'nep' alsof de balans net verkeerd valt. In eerste instantie dacht ik dit gaat m'n nieuwe camera worden, maar ook ik ben na veel lezen sterk gaan nadenken over die canon300D. Ben eigenlijk nog het meeste benieuwd naar ervaring van andere tweakers.
je vergelijkt een DSLR dat 2-3x duurder is dan een Z1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28
athlonkmf schreef op 23 September 2003 @ 10:11:
[...]
je vergelijkt een DSLR dat 2-3x duurder is dan een Z1.
En dan moet je ook nog een 300mm lens kopen om hetzelfde optische bereik als de Z1 te kunnen krijgen.

Kortom: laten we appels wel met appels vergelijken. Dus vergelijk de Z1 met bijvoorbeeld een Fuji S5000, Kodak DX6490, Olympus C-750UZ.

Als je al flink wat CF hebt liggen (zoals ik) en geen SD, dan wordt de keuze iets moeilijker.
Z1 + 512MB SD = ~450 + ~200 = ~650 euro
... in vergelijking met bijvoorbeeld:
Fuji S7000 (geen extra flash benodigd) = ~720 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Weet ik, ik vergelijk ze ook niet zozeer qua prestatie, maar voor mij waren de foto's toch nog zo twijfelachtig dat ik een stapje 'hoger' ben ga kijken, waar je dan bij de A1 of 300D of de F828 terecht komt. Dus het is niet echt een vergelijking, eerder een conclusie gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gezien. (en het is nog vroeg)
Van wat ik zie in 10X (+) zoomland lijkt me de Z1 nog steeds de beste voor de prijs en snelheid van het apparaat. Zoals gezegd, ik wacht nog steeds in spanning op foto's van allebei de camera's gemaakt door medetweakers.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rockhopper schreef op 23 September 2003 @ 16:01:
Weet ik, ik vergelijk ze ook niet zozeer qua prestatie, maar voor mij waren de foto's toch nog zo twijfelachtig dat ik een stapje 'hoger' ben ga kijken, waar je dan bij de A1 of 300D of de F828 terecht komt. Dus het is niet echt een vergelijking, eerder een conclusie gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gezien. (en het is nog vroeg)
Van wat ik zie in 10X (+) zoomland lijkt me de Z1 nog steeds de beste voor de prijs en snelheid van het apparaat. Zoals gezegd, ik wacht nog steeds in spanning op foto's van allebei de camera's gemaakt door medetweakers.
Een stapje "hoger" zal een G5 of zo zijn, en niet een A1 of 300D :)

In NL kan je nog lang wachten tot je userervaringen en foto's zie, maar in amerika zijn ze al te koop in zeer kleine aantallen. Op de minoltafora op dpreview zijn er een paar die de z1 hebben en een paar foto's online hebben gezet. Ook een paar korte reviews/comparisons

http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6152397

Ik heb alle fotosamples tot nu toe verzameld en in m'n gallery gedropt zodat ik makkelijk kan verzamelen.

Als ik die foto's zo bekijk (allemaal op auto-mode) kan ik het volgende concluderen:

Vrijwel geen ruis.
Zeer felle kleuren.
CA/purple fringing is best netjes (vergeleken met de S5000 en Kodak)
Alleen niet echt scherp. Lijkt wel of de softness setting aanstaat of zo. (maar toch scherper dan de S5000)

Zie hier voor de pics

http://gallery.kmfstudio.com/MinoltaZ1

(oh. 10x zoom is :9~ voor macro's )
catchingfire schreef op 23 september 2003 @ 15:38:
[...]

Als je al flink wat CF hebt liggen (zoals ik) en geen SD, dan wordt de keuze iets moeilijker.
Z1 + 512MB SD = ~450 + ~200 = ~650 euro
... in vergelijking met bijvoorbeeld:
Fuji S7000 (geen extra flash benodigd) = ~720 euro
Als je een SD-kaart koopt, koop je natuurlijk de 256MB-versie. Die heeft nog een acceptabele prijs en je kan daar ook veel pics mee schieten. Later droppen de prijzen toch wel weer.

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 23-09-2003 17:37 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Handige gallerij :)
Tja al dat gelees over gave foto's zorgt ervoor dat je steeds duurdere camera's wilt hebben met steeds meer mooie lenzen.
Blijf het raar vinden dat de Z1 langer op zich laat wachten dan de A1 of ligt dat aan mij? Dacht dat ze tegelijk aangekondigd waren.

Anoniem: 66714

wie weet waar de z1 in voorraad is? kan nix vinden via pricewatch

hij is nog niet uit... alleen in america zoals je hierboven kunt lezen...
weet iemand al wel een datum (en kom dan niet met eind september want dat vind ik het al ;) )

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik hem hem vandaag bij Dixons gezien (Z1) prijs weet ik niet meer dacht 459 euro

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• catchingfire

• kmf
  • Niet online

kmf

Veel webwinkels beginnen het nu ook te verwachten. Voor 430 gemiddeld.

kga t weekend denk ik op pad... ik wil m eerst vastgehouden hebben... voor ik m koop...

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ziet er in ieder geval erg mooi uit. Alleen wachten of deze goede fotos maakt

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik blijf twijfelen tussen de Z1 of een 2e handse fuji 6900 met gehugenkaartje. iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Tsja... De Fuji 6900Z zal destijds best een leuke cam zijn geweest.... maar de tijd heeft de afgelopen 2.5 jaar niet bepaald stilgestaan op het digicam gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik snap wat je bedoelt, maar de specs zijn ongeveer hetzelfde als de z1, en de 6900 heeft zichzelf toch wel behoorlijk bewezen!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17

Steffie

Opaque

Gisteren de Z1 gekocht bij Konijnenberg voor €429,-. Vandaag of morgen eens wat batterijen er doorheen jagen :)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• kmf
  • Niet online

kmf

Damn. iemand in de crew al gekocht...

Ik ga zelf nog een paar maanden wachten voordat ik ga kopen. Zodat het zo'n 50 euro goedkoper wordt of zo.

Er zijn weer een paar userspics gepost door kersverse Z1-bezitters.

Conclusie:
1: die was een slechte fotograaf.
2: Z1 kent bijna geen ruis.
3: Plaatjes zijn beetje dof
4: WAANZINNIG goede prestaties onder lowlight conditions.

Plaatjes zijn hier te vinden
http://www.fotopolis.pl/i...?gora=4&lewa=3&e=1411&p=1

Ik heb ze gemirrored op m'n researchgalerij

http://gallery.kmfstudio.com/minoltaz1_samples

Vanaf pagina 2,5

• Reanimation
Vandaag naar de Dixons geweest op de Z1 te bezichtigen en in mijn handen te hebben, dit zijn mijn bevindingen:

+ Erg goede handligging
+ Scherp LCD Scherm
+ Prachtige 10x Opt. Zoom
+ Hele Snelle Zoom
+ Snel Opgestart
+ Mooi Design

- Bij inzoomen met 10x Opt. is hij moeilijk stil te zetten, statief is dan benodigd
- LCD scherm + Optische Zoeker niet tegelijk te gebruiken

Dat zijn zo'n beetje de plus en minpunten

-

athlonkmf schreef op 27 September 2003 @ 11:20:
Damn. iemand in de crew al gekocht...

Ik ga zelf nog een paar maanden wachten voordat ik ga kopen. Zodat het zo'n 50 euro goedkoper wordt of zo.

Er zijn weer een paar userspics gepost door kersverse Z1-bezitters.

Conclusie:
1: die was een slechte fotograaf.
2: Z1 kent bijna geen ruis.
3: Plaatjes zijn beetje dof
4: WAANZINNIG goede prestaties onder lowlight conditions.

Plaatjes zijn hier te vinden
http://www.fotopolis.pl/i...?gora=4&lewa=3&e=1411&p=1

Ik heb ze gemirrored op m'n researchgalerij

http://gallery.kmfstudio.com/minoltaz1_samples

Vanaf pagina 2,5
1. valt wel mee
2 de ruis is bij ISO 200 al stevig
3 inderdaad
4 2x niks

Precies wat ik verwachtte, matige beeldkwaliteit

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 89521 schreef op 27 september 2003 @ 15:45:
[...]

1. valt wel mee
2 de ruis is bij ISO 200 al stevig
Er waren geen foto's van ISO200.
3 inderdaad
4 2x niks
Mag jij een camera opnoemen die in zulke lichtomstandigheden (binnenshuis, die motor) zonder flits zulke plaatjes kan nemen.
Precies wat ik verwachtte, matige beeldkwaliteit
Mooi, een koper van de wachtlijst.
reanimation schreef op 27 september 2003 @ 15:01:
Vandaag naar de Dixons geweest op de Z1 te bezichtigen en in mijn handen te hebben, dit zijn mijn bevindingen:

+ Erg goede handligging
+ Scherp LCD Scherm
+ Prachtige 10x Opt. Zoom
+ Hele Snelle Zoom
+ Snel Opgestart
+ Mooi Design
Ik ga nog wel een keertje van een winkel lenen om zelf even uit te proberen.
- Bij inzoomen met 10x Opt. is hij moeilijk stil te zetten, statief is dan benodigd
Dat is wel te verwachten, maar met beetje oefening moet het wel redelijk lukken. Gelukkig heb ik al 2 tripods en 1 monopod ;)
- LCD scherm + Optische Zoeker niet tegelijk te gebruiken
-
Tja... meestal kan je ook niet twee tegelijkertijd gebruiken. Bij elk willekeurige camera, als je LCD gebruikt kan je niet door de zoeker heen loeren. Als je de zoeker gebruikt kan je de LCD niet zien ;)

Quote:
Mag jij een camera opnoemen die in zulke lichtomstandigheden (binnenshuis, die motor) zonder flits zulke plaatjes kan nemen.

Dat doet mijn Powershot A40 al beter
Btw, er zijn 7 foto's met Iso 200, staat er bij mij gewoon onder, misschien laat jouw browser dat niet zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Fotograferen is niet echt een hobby van mij, dus ik ben al snel tevreden. Vanmiddag even wat aan het proberen geweest en ik ben zeer content met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030928_01_resized.jpg
Portret van de hond.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030928_02_resized.jpg
Vliegtuigje gevangen met 10x zoom uit de losse pols :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030928_03_resized.jpg
Landschap zonder zoom.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030928_04_resized.jpg
Zelfde landschap met 10x zoom.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030928_05_resized.jpg
Standaard macro foto.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61999

M'n zwager is zaterdagmiddag (ca. 16:00 uur) bij een fotozaak in Den Bosch geweest om de Z1 te aanschouwen. De verkoper heeft daar wat foto's gemaakt van een lastig onderwerp (pluizig pupje) binnen en buiten de winkel.
Alle foto's zijn zonder flits met standaard automatisch programma en autofocus gemaakt.
Kijk en huiver...
http://www.xs4all.nl/~dcbjht/z1/
EXIF data laat zien dat de camera sluitertijden rond 1/60 het leukst vindt, behalve binnen, dan is 1/10 ofzo ook wel goed. ISO waarden blijven laag, ondanks "low-light" condities. Diafragma blijft rond 1:3.2 zitten.
Alle foto's waren bij een brandpuntsafstand van (35mm equivalent) 50-60mm gemaakt...
De autofocus blijkt toch echt weer veel problemen met pluizige onderwerpen te hebben.

Tja, of we hier blij van moeten worden?

Gr, Jigal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 21:04
Anoniem: 61999 schreef op 29 September 2003 @ 11:08:
M'n zwager is zaterdagmiddag (ca. 16:00 uur) bij een fotozaak in Den Bosch geweest om de Z1 te aanschouwen. De verkoper heeft daar wat foto's gemaakt van een lastig onderwerp (pluizig pupje) binnen en buiten de winkel.
Alle foto's zijn zonder flits met standaard automatisch programma en autofocus gemaakt.
Kijk en huiver...
http://www.xs4all.nl/~dcbjht/z1/
EXIF data laat zien dat de camera sluitertijden rond 1/60 het leukst vindt, behalve binnen, dan is 1/10 ofzo ook wel goed. ISO waarden blijven laag, ondanks "low-light" condities. Diafragma blijft rond 1:3.2 zitten.
Alle foto's waren bij een brandpuntsafstand van (35mm equivalent) 50-60mm gemaakt...
De autofocus blijkt toch echt weer veel problemen met pluizige onderwerpen te hebben.

Tja, of we hier blij van moeten worden?
Als deze foto's gemaakt zijn door een verkopen van camera's dan moet die beste man/vrouw maar eens snel op de bouw gaan werken. Er is dus geen enkele scherpe foto bij (of hij is op de stoep scherp gesteld). Lijkt me sterk dat dit allemaal aan de camera ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mark schreef op 29 September 2003 @ 11:42:
[...]

Als deze foto's gemaakt zijn door een verkopen van camera's dan moet die beste man/vrouw maar eens snel op de bouw gaan werken. Er is dus geen enkele scherpe foto bij (of hij is op de stoep scherp gesteld). Lijkt me sterk dat dit allemaal aan de camera ligt.
Ben ik met je eens. De foto's zijn scherpgesteld op de meest linkse focuspunt lijkt wel. Alleen de linkerkant wordt scherp.
Lijkt er ook op dat de flits opzettelijk is uitgezet waardoor een langere sluitertijd wordt gekozen, en dus makkelijk onscherpe foto's (zie binnenshuize foto's).

Maar whatever, als je alle samples gemaakt door andere mensen bekijkt en deze pics kan je alleen concluderen dat de verkoper niet al te beste foto's maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeezus dat was een amateur zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Volgens mij willen ze bij die winkel dat toestel niet verkopen, want er is anders niets mis met de autofocus in combinatie met hondjes:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_01_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_02_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_03_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_04_resized.jpg
ISO 200 zonder noise reduction.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_05_resized.jpg

Noise reduction stond bij het nemen van al deze foto's uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Steffie op 29-09-2003 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

En nog vier foto's die de 10x zoom demonstreren, ook zonder noise reduction. De fotograaf is er alleen nog niet zo best mee :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_06_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_07_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_08_resized.jpg
:+

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030929_09_resized.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 29-09-2003 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wow!
ik wil dat ding ook
zijn er eigenlijk geen digicams meer te koop met image stabilization? (bv olympus 2100 , 10x zoom, 2Mp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

WARNING: Voyeurism is prohibited by law internationally. Minolta can not be held responsible for improper use of powerfull zoom camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even zonder dollen. Wat ik nu zoal zie aan al die samplefoto's dat ik heb verzameld, is er een flink groot verschil tussen de preproductiemodel en de productiemodel.

Wat in de allereerste pics zie is veel purple fringing (CA) en ook veel ruis. Maar in alle foto's dat door recente Z1-bezitters hebben gemaakt is vrijwel geen ruis te vinden, ook valt CA heel erg mee.

Het wachten is nu op de eerste echte review van het productiemodel.

Hier is een nieuwe link met pics. Zal om het productiemodel gaan:
http://www.dcresource.com...e_z1-review/gallery.shtml

Komt in oktober een review van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimation
10x Optische Zoom is echt prachtig :) nou nog even wachten tot mijn Z1 afgeleverd wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

athlonkmf schreef op 29 September 2003 @ 17:29:
WARNING: Voyeurism is prohibited by law internationally. Minolta can not be held responsible for improper use of powerfull zoom camera's
haha , lol

zou gaaf zijn als dat heel erg groot op de camera zou staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimation
De foto's die op http://www.xs4all.nl/~dcbjht/z1/ staan zijn rond uit slecht, de foto's van steffie laat duidelijk zien dat je gewoon moet kunnen fotograferen om de Z1 te gebruiken, en geen duffe verkoper moet zijn :P ik ben wel tevreden over de fotoresultaten gelukkig komen binnekort de reviews van de Z1, ik denk dat ie er wel goed uitkomt :) Ik hoop toch wel dat Minolta ook bezig is met ontwikkelen van de Z2 ofzo en dan met 4 a 5 MP en Image Stabilizator of zoiets wat daar op lijkt :P en een tussen model tussen de Z1 en A1 zou ook niet slecht zijn, de M1 ofzo met 8x Optische Zoom en 4 MP en dan minder opties dan de A1 voor een prijs rond de € 650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

reanimation schreef op 29 September 2003 @ 21:52:
De foto's die op http://www.xs4all.nl/~dcbjht/z1/ staan zijn rond uit slecht, de foto's van steffie laat duidelijk zien dat je gewoon moet kunnen fotograferen om de Z1 te gebruiken, en geen duffe verkoper moet zijn :P ik ben wel tevreden over de fotoresultaten gelukkig komen binnekort de reviews van de Z1, ik denk dat ie er wel goed uitkomt :) Ik hoop toch wel dat Minolta ook bezig is met ontwikkelen van de Z2 ofzo en dan met 4 a 5 MP en Image Stabilizator of zoiets wat daar op lijkt :P en een tussen model tussen de Z1 en A1 zou ook niet slecht zijn, de M1 ofzo met 8x Optische Zoom en 4 MP en dan minder opties dan de A1 voor een prijs rond de € 650.
Ik denk het niet. De Z1 is namelijk een "budget" camera, als je functies zoals stabilisatie gaat toevoegen wordt hij weer te duur waardoor de A en Z series door elkaar gaan lopen.

Het ontwikkelen van een nieuwe type lens kost namelijk behoorlijk wat tijd en geld. De lens die in de A! gebruikt wordt is precies dezelfde als die al in de 5 en 7 zaten, en dat is al weer wat jaartjes geleden. Minolta heeft hier duidelijk gedacht "if it ain't broken, don't fix it", war niets miis mee is, want het is gewoon een uitstekende lens met weinig vervorming, en een mooie groothoek en zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen.

het valt me eigenlijk nog mee dat Minolta met deze nieuwe camera's niet mee doet aan de megapixel hype. Zelf hebben ze de afgelopen jaren ook 5 megapixels in compacte camera's zoals de F200 deden, maar blijkbaar realiseren ze zich nu dat er onder de wat meer ervaren digitale fotografen meer behoefte is aan lichtgevoeligheid en weinig ruis dan aan megapixels en hebben de A1 en Z1 niet zo'n hoge resolutie.

Of misschien hebben ze het gedaan om later met een upgrad ete kunnen komen. Je kunt er namelijk donder op zeggen dat er een Z2 komt met vrijwel hetzelfde uiterlijk en lens, maar een nieuwe 4 (of 5) megapixel sensor.

Dat heeft Minolta namelijk ook gedaan met de 7 -> 7i -> 7hi, S304 -> S404 -> S414, de F100 -> F200 ->F300 en de X -> Xi -> Xt, steeds vrijwel dezelfde camera aan de buitenkant en wat minimale veranderingen aan de binnenkant, waanonder vaak een megapixeltje meer.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61999

reanimation schreef op 29 september 2003 @ 21:52:
De foto's die op http://www.xs4all.nl/~dcbjht/z1/ staan zijn rond uit slecht, de foto's van steffie laat duidelijk zien dat je gewoon moet kunnen fotograferen om de Z1 te gebruiken, en geen duffe verkoper moet zijn :P
Toch valt het me op dat al die mooie foto's op allerlei sites vrijwel zonder uitzondering in gunstige lichtsituaties zijn genomen.

'k Hoop dat Steffie ook wat foto's van 'r Groenendaeler binnenshuis, aan het eind van de middag buiten en van wat zinderende actie-momenten wil posten.
Ik ben echt benieuwd ernaar. De Z1 wordt geprofileerd als actie-camera (snelle click-to-capture, snelle AF, progressive-capture) en daar zit ik echt op te wachten!
Maar de camera moet voor mij ook in staat zijn om hondjes binnenshuis (pupjes enzo) te fotograferen. Dat ik daar een flitser bij moet gebruiken is geen probleem, maar de AF *moet* wel werken!

Jigal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik had Steffie al gevraagd om een "hond vangt frisbee in de lucht"-foto te maken, maar hond schijnt al 9 jaar te zijn en reeds met pensioen.
Gooi/hang een kippebout in de lucht zal ik dan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Ik ga eerdaags wel een keer met m'n zusje mee naar de paarden. Daar rijden ze altijd in een manege in de meest brakke lichtomstandigheden die je maar kunt wensen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Hier al wel een foto van de papegaai. Binnenshuis in een donker hoekje genomen met de flitser aan. Uiteraard zonder noise reduction en op ISO 200.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030930_01_resized.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Steffie op 30-09-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom ISO 200 met flits, is toch niet nodig........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Anoniem: 89521 schreef op 30 September 2003 @ 16:57:
Waarom ISO 200 met flits, is toch niet nodig........
Ik heb de auto program setting gebruikt en die vond ISO 200 blijkbaar nodig. Het bereik van de flitser wordt ook minder bij een lagere ISO waarde, misschien dat die daarom voor deze waarde heeft gekozen; Lens Focal Length gebruikt van 95mm. Waarschijnlijk zal die een lagere ISO waarde hebben gekozen bij minder zoom.

[ Voor 35% gewijzigd door Steffie op 30-09-2003 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Paar brakke foto's dan:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030930_03_resized.jpg
Zojuist genomen met alleen een heel klein beetje licht van een lantaarnpaal die iets verderop stond. Gelukkig maar dat ik zo'n foto toch nooit zal maken :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030930_04_resized.jpg
Zelfde setting, dit keer wel met flitser. Alleen zonder rode ogen reductie en de flash exposure compensation had ook stappen lager gekunt |:(

Nog een foto die het toch weer dragelijk maakt :P
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20030930_02_resized.jpg
Macro met alleen een klein beetje licht wat mijn monitor weet te produceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Steffie op 30-09-2003 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimation
Steffie, Zou je wat foto's willen posten van een voertuig dat snel beweegt, om te kijken of die goed is in het vastleggen van snel bewegende voorwerpen (zoals vliegtuigen, waarvoor ik em wil gaan gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12489

ziet er vet uit die cam, zou je ook een filmpje willen maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Paar foto's die de progressive drive mode demonstreren. Deze foto's zijn vanuit stilstand genomen vlak voordat de zon onder ging. Zie metadata voor de rest van de gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_01_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_02_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_03_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_04_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_05_resized.jpg

De volgende foto's zijn genomen terwijl ik aan het fietsen was naast m'n zusje. Autofocus is subliem en bediening is subliem, want ik fietste door het gras of ruiterpad met onwijs veel hobbels. En toch nog zulke foto's weten te produceren _o_

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_06_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_07_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_11_resized.jpg
Foto na zonsondergang; de brightness moest flink omhoog waardoor de ruis beter zichtbaar wordt. Toch geen slechte foto geworden met de zeer geringe lichtopbrengst en aanzienlijk korte sluitertijd.

Zonsondergang. Eerste shot volledig uitgezoomd, tweede shot toont wederom de kracht van de lens:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_08_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_09_resized.jpg

En tot slot nog een ietwat tegenvallende kant van de camera, maar ik heb begrepen dat eigenlijk iedere digitale camera dit probleem heeft. Autofocus bij mist werkt moeizaam, daarnaast zorgt de mist / nevel voor behoorlijk wat ruis bij deze matige lichtopbrengst:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031002_10_resized.jpg

Conclusie:
Bedieningsgemak werd me vandaag pas echt duidelijk. De camera is gemakkelijk met een hand te bedienen en met korte sluitertijden hoeft dat beslist geen bewogen foto's op te leveren. Daarnaast zijn echt alle instellingen te maken door alleen je duim te gebruiken. Nee, ik heb zeker geen spijt van deze aankoop, zeker niet wanneer je bedenkt dat dit pas m'n eerste digicam ervaring is. Dus er is vast en zeker nog veel meer mogelijk wat tot nog betere resultaten zal leiden :D

En laat m'n zusje met rust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HULDE! wat een foto, die met dat ingezoomde eendje, echt heel erg mooi zo'n silhouette
ik denk dat ik toch maar ga sparen voor zo'n ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Vandaag wat foto's gemaakt in de regen. Ik heb ook geleerd dat je altijd reserve batterijen mee moet nemen, wanneer je al ruim 256MB met de huidige 4x 2000mAh batterijen hebt weggeschreven |:( Jammergenoeg dus maar weinig foto's en geen regenboog :(

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031005_01_resized.jpg
Stond een eindje in een zijweg om snelheid te fotograferen :P Deze auto kwam met zo'n 80km/h langsrijden. Jammergenoeg geen progressive capture kunnen gebruiken vanwege de batterijen. Uiteraard is dit geen mooie foto, maar het ging even om het vastleggen van snel bewegende objecten ;)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031005_02_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/steffie/images/got/z1/20031005_03_resized.jpg

En toen was de koek op en werd het weer droog :P

[ Voor 8% gewijzigd door Steffie op 05-10-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johnny schreef op 29 September 2003 @ 22:24:
[...]

Ik denk het niet. De Z1 is namelijk een "budget" camera, als je functies zoals stabilisatie gaat toevoegen wordt hij weer te duur waardoor de A en Z series door elkaar gaan lopen.

Het ontwikkelen van een nieuwe type lens kost namelijk behoorlijk wat tijd en geld. De lens die in de A! gebruikt wordt is precies dezelfde als die al in de 5 en 7 zaten, en dat is al weer wat jaartjes geleden. Minolta heeft hier duidelijk gedacht "if it ain't broken, don't fix it", war niets miis mee is, want het is gewoon een uitstekende lens met weinig vervorming, en een mooie groothoek en zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen.

het valt me eigenlijk nog mee dat Minolta met deze nieuwe camera's niet mee doet aan de megapixel hype. Zelf hebben ze de afgelopen jaren ook 5 megapixels in compacte camera's zoals de F200 deden, maar blijkbaar realiseren ze zich nu dat er onder de wat meer ervaren digitale fotografen meer behoefte is aan lichtgevoeligheid en weinig ruis dan aan megapixels en hebben de A1 en Z1 niet zo'n hoge resolutie.

Of misschien hebben ze het gedaan om later met een upgrad ete kunnen komen. Je kunt er namelijk donder op zeggen dat er een Z2 komt met vrijwel hetzelfde uiterlijk en lens, maar een nieuwe 4 (of 5) megapixel sensor.

Dat heeft Minolta namelijk ook gedaan met de 7 -> 7i -> 7hi, S304 -> S404 -> S414, de F100 -> F200 ->F300 en de X -> Xi -> Xt, steeds vrijwel dezelfde camera aan de buitenkant en wat minimale veranderingen aan de binnenkant, waanonder vaak een megapixeltje meer.
De eigenlijke reden dat de Z1 (en diverse andere met veel zoom) een relatief kleine sensor heeft met een niet zo hoge resolutie is dat voor een grotere sensor (beter voor de beeldkwaliteit) de lens veel te groot/duur/zwaar zou worden.
Voorbeeld:de nieuwe Panasonic 12xzoom heeft wel 4 MP maar ook een kleinere sensor dan de gebruikelijke Sony 1/1,8 en toch is dat ding lang niet zo compact meer als zijn 2 MP voorganger.....
Die Z2 met dezelfde lens zal er dus NIET komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Hmmm, toch veel CA te zien op die eerste foto van die auto, al is dat wel te verwachten bij een foto die bijna tegen de zon in is genomen. Zie je ook goed terug bij de foto van dat huis waar de zon van achteren door de bomen schijnt... Maar ja, geloof dat alle camera's in dit prijssegment daar wel last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Anoniem: 9942 schreef op 05 oktober 2003 @ 23:36:
Hmmm, toch veel CA te zien op die eerste foto van die auto, al is dat wel te verwachten bij een foto die bijna tegen de zon in is genomen. Zie je ook goed terug bij de foto van dat huis waar de zon van achteren door de bomen schijnt... Maar ja, geloof dat alle camera's in dit prijssegment daar wel last van hebben?
Is dat niet grotendeels te verhelpen door het kiezen van een grotere Av?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hangt ervanaf of het longitudinale of transversale CA is - Longitudinale CA (de meest voorkomende variant) kan iig deels wel verminderd worden daardoor. Maar dat verschilt van camera tot camera, en daarnaast heeft een kleinere diafragmaopening ook weer zijn nadelen. De sluitertijd neemt dan natuurlijk toe, en dat is met een 10x zoom lens niet heel gunstig. Maar goed, ik heb hem toch maar besteld. Als het goed is heb ik hem woensdag, waarna er natuurlijk een hele serie testfoto's volgt!

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 06-10-2003 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94239

Complete Z1 review staat nu online bij Steves-digicams.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/z1.html

Met sample pics en filmpje.

Greetz,
M-Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn minolta Z1 is binnen! Morgen (als de batterijen opgeladen zijn) plaats ik een serie testfoto's nu alleen ff twee foto's die 10x zoom illustreren. Uit de losse hand geschoten, alles automatisch. Zowiezo is het geen goed fotoweer hier, en verder heb ik ook totaal geen moeite gedaan om toestel recht te houden ofzo, was nog veel te druk bezig met uit te vinden waar alle knopjes zitten. Mijn excuses voor de dus nogal brakke foto's :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/pict0006_small.jpg
1x zoom, vanaf 14 hoog. Uitzicht over Wageningen richting universiteit.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/pict0007_small.jpg
10x zoom. Universiteitsgebouwen. Deze liggen ongeveer 2km van mijn flatje af.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 11-10-2003 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb een serie foto's van mijn Z1 geplaatst in [rml]Captain Proton in "[ Showcase]Herfst"[/rml]. Hoewel de CA soms een probleem is in hoog-contrastrijke foto's, ben ik erg blij met deze camera: De kleurweergave is fantastisch, de camera is supersnel. Het is me bij een spoorwegovergang gelukt de neus van een voorbijrazende trein vast te leggen op 10x zoom, weliswaar iets bewogen (had slechts 1/600 sluitertijd genomen) maar wel precies in beeld! Als je van tevoren focussed (knop half indrukken) maakt hij instantaan foto's, dan zit er voor mijn gevoel totaal geen tijd tussen het indrukken van de afdrukknop en het maken van de foto. En als je niet eerst focussed scheelt het nog maar een paar tienden van een seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb gister de minolta z1 getest, net als de kodak 6490 en de fuji s5000. De minolta voelt het meest plastic aan, maar reageert het best. De kodak heeft een prachtig schermpje qua grootte en kijkhoek, en de fuji voelt het stevigste aan.
Ik denk dat ik toch maar voor de minolta ga, aangezien ik meer hecht aan beelkwaliteit en snelheid dan aan hoe ie aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 23:46

ko9

Ik wil ff wat vragen aan de mensen die de Z1 nu al een tijdje bezitten.

ik ga over een paar maanden 3 maanden lang naar Kenia en wil daar wel het nodige fotograferen (met veel zoom). Nu heb ik daar niet altijd een statief bij de hand (nooit denk ik). Ik zit nog te twijfelen tussen de Panasonic FZ2 en FZ10 en de Minolta Z1. Maar het grote voordeel van de Z1 vind ik de losse batterijen die er ingaan ipv een dure accu, en kan daar ter plekke waarschijnlijk nix opladen oid. Maar aan de andere kant heeft Panasonic wel die image stabilistor.

hoe is het maken van foto's op 10x zoom zonder statief na een beetje oefenen? is dat een beetje te doen ofnie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95680

volgens mij is dat niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Anoniem: 95680 schreef op 25 October 2003 @ 22:56:
volgens mij is dat niet te doen
dat is best te doen :)
Dat apparaat zet je beeld zo snel scherp, da's niet normaal meer!
Dus je kan zonder al te veel moeite scherpe foto's schieten op 10x zoom.
kijk maar naar een aantal foto's van mij hieronder.
Ik heb de camera sinds vorige week, ik had alleen nog even geen tijd om foto's te plaatsen. dus bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/eurotick/z1/klein/horloge.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/eurotick/z1/klein/hondekop.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/eurotick/z1/klein/sigaret.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/eurotick/z1/klein/nachtoto.jpg
de foto's hierboven zijn een kleine impressie van de reeks foto's die ik er al mee geschoten heb! :)
Ik moet zeggen, ben erg tevree over deze camera
het batterij verbruik is echt zeer gering, ik die alles gewoon met display aan.
En heb met dit setje (4x2000mah) al dik 300 foto's geschoten!!!

Ik wilde deze foto's b.t.w. het liefst in mijn eigen topic over deze camera plaatsen, maar aangezien de search niet werkt, kan ik hem ook niet meer vinden :(

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 26-10-2003 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9

ko9

wow die zijn echt volop mooi.
Als die zonder statief en op 10x zoom genomen zijn, is voor mij de keus wel duidelijk... dan ga ik echt niet wachten op die panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ko9 schreef op 26 October 2003 @ 13:52:
wow die zijn echt volop mooi.
Als die zonder statief en op 10x zoom genomen zijn, is voor mij de keus wel duidelijk... dan ga ik echt niet wachten op die panasonic.
alleen de onderste is op "mini" statief genomen, de rest uit de hand!

als je op de foto's klikt... dan krijg je de orignele en daar staan ook nog de gegevens in zoals sluitertijden e.d. !

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 26-10-2003 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Omdat bijna alle posts over de Z1 gaan, denk ik dat de z1 een eigen topic verdiend. Deze heb ik dus verplaatst naar een nieuw topic. [rml]athlonkmf in "Nieuwe minolta digicams [ A1] [ Z1] [ G500]"[/rml]

[ Voor 80% gewijzigd door kmf op 26-10-2003 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

http://www.andi-w.de/20031024/thumbnails.html

Een hoop foto's gemaakt met de Z1 in een disco. Waarschijnlijk een van de ergste lowlightomgevingen die je maar kan bedenken, samen met snelle bewegingen.

Nu zit ik weer te denken aan de Z1... had eigenlijk besloten om voor een Canon 300D met 28-300 zoomlens te gaan (12x zoom effectief).. maar een SLR smokkel je niet even mee ergens...

Ehm... tja.. wat ik hierbij moet denken...
Afbeeldingslocatie: http://www.andi-w.de/20031024/PICT0820.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 26-10-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaaag bij Mediamarkt in Den Haag een Z1 gekocht, ik zat eigenlijk te wachten op de Panasonic FZ10 ([rml][ Panasonic DMC-FZ10] 12x zoom, IS, 4MP[/rml]) maar die komt waarschijnlijk pas in april/mei volgend jaar naar Nederland :(

Ik heb FF wat foto's gemaakt, nog niet echt met de instellingen gedaan. De meeste foto's heb ik in P mode gemaakt.

http://www.pbase.com/mjay

Greetz,
M-jay

P.S.
Zit toch nog steeds aan een EOS 300D te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9

ko9

mag ik vragen wat je bij de Mediamarkt betaald voor de Z1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35890

Ik heb een beetje met dat ding zitten spelen (ik werk bij een winkel waar we hem verkopen), en vond het een beetje eng fragiel apparaat.

Heb er nog geen foto's mee gemaakt ofzo, maar gewoon hoe los die lens zit en die herrie als je gaat zoomen... nee het kwam niet echt over als een supersolide apparaat. M'n A60 zit naar mijn idee beter in elkaar (je kan er dan ook minder mee maar toch).

Maar als ik deze foto's zo zie... dat ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even wat nieuws:

1: Er is een definitieve review gekomen van de Z1 door imaging resource: conclusie: prima camera
http://www.imaging-resource.com/PRODS/Z1/Z1A.HTM

2: het purple fringing probleem bleek helemaal niet aan de lens te zitten, maar in de firmware! Wat bleek nou, het is niet zozeer een verstrooiing van het licht wat de paarse randen veroorzaakte, maar een fout in de firmware waardoor deze randen overexposed raken. Voor de Japanse versie is er al een firmware uit dat CA bijna geheel oplost. De europese en amerikaanse versie komt er nog aan. Aldus dpreview forum.
Anoniem: 35890 schreef op 28 oktober 2003 @ 17:43:
Ik heb een beetje met dat ding zitten spelen (ik werk bij een winkel waar we hem verkopen), en vond het een beetje eng fragiel apparaat.

Heb er nog geen foto's mee gemaakt ofzo, maar gewoon hoe los die lens zit en die herrie als je gaat zoomen... nee het kwam niet echt over als een supersolide apparaat. M'n A60 zit naar mijn idee beter in elkaar (je kan er dan ook minder mee maar toch).

Maar als ik deze foto's zo zie... dat ziet er mooi uit!
Vreemd genoeg, als je de adapter erin schroeft zal "de lens" niet meer zo los aanvoelen heb ik gelezen op het dpreview.forum. Misschien dat latere producties dit probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Z1 kostte € 425,- na een beetje aandringen hij stond er voor € 456,-

Greetz,
M-Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94239 schreef op 28 oktober 2003 @ 20:32:
De Z1 kostte € 425,- na een beetje aandringen hij stond er voor € 456,-

Greetz,
M-Jay
Ik kon hem 2 weken geleden ophalen in Maassluis bij fotohuset voor €413,-
incl nederlandse manual :)

En aangezien ik zelf ook in Maassluis woon kon ik daar geen nee tegen zeggen!! :)

[edit]
Ik zie net dat de prijs al gezakt is naar 409! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 29-10-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het voordeel van Mediamarkt is dat ik hem 2 weken kan proberen, dus als ik niet tevreden ben dan gaat ie gewoon terug en ik krijg gewoon mijn geld terug zonder vragen.

Ik kon de Z1 hier in Den Haag ook voor € 415,- krijgen maar ja dan kan je hem dus niet proberen.

Greetz,
M-Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben vandaag naar blijdorp geweest, en heb ik m'n nieuwe Z1 eens flink tekeer laten gaan.
Maar ik heb wel uitgevonden dat ik nog wel ff door mag blijven oefenen, omdat nou niet echt iedere foto superscherp was.
http://www.haargel.nl/pics/blijdorp/images/PICT0980.jpg
http://www.haargel.nl/pics/blijdorp/images/PICT1055.jpg
http://www.haargel.nl/pics/blijdorp/images/PICT1065.jpg

De rest van de foto's zijn te bekijken op http://www.haargel.nl

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 25-11-2003 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waar is ie in rotterdam voor minder dan 430 te krijgen? maassluis is wel te doen met OV geloof ik. Ik kan m over een paar weekjes gaan halen, hoe snel denken jullie dat de prijs gaat zakken?

groet
D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714 schreef op 03 november 2003 @ 17:48:
waar is ie in rotterdam voor minder dan 430 te krijgen? maassluis is wel te doen met OV geloof ik. Ik kan m over een paar weekjes gaan halen, hoe snel denken jullie dat de prijs gaat zakken?

groet
D
Maassluis is met gemak te doen met de trein!!
En die winkel waar ik hem vandaan heb kan je gewoon naar toe lopen vanaf het station!! :)
Hij's nu 409 bij die shop in maassluis!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

prima ideetje. Ik heb mijn canon a60 aan mn ouders verpatst, en zodra ik het geld op mn rekening heb ga ik m halen. kan nog wel een paar weekjes duren (het is n ingewikkelde constructie, hun oude camera is gejat en ze hebben die van mij opgegeven aan de verzekering >:) ). gaat de prijs nog zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51612

ik was ook vandaag aan het kijken voor deze camera maar ben bij 3 zaken geweest en 2 zaken raden hem af i.v.m. problemen met spiegelsysteem van lcd
en klapperen van lens .
ze waren niet echt te spreken over degelijkheid van het toestel.
op kieskeurig staan ook al problemen hierover.
hier iemand die al problemen met een van deze dingen heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Weet iemand of die extra's zoals extra lens en flitsers e.d al ergens leverbaar zijn ?
En tasjes enzo ?

Ik wil die camera ook gaan kopen, maar vind het belangerijk om ook een groothoek lens erbij te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51612 schreef op 04 november 2003 @ 22:31:
ik was ook vandaag aan het kijken voor deze camera maar ben bij 3 zaken geweest en 2 zaken raden hem af i.v.m. problemen met spiegelsysteem van lcd
en klapperen van lens .
ze waren niet echt te spreken over degelijkheid van het toestel.
op kieskeurig staan ook al problemen hierover.
hier iemand die al problemen met een van deze dingen heeft gehad?
Absoluut nog geen last van gehad, het is een super toestel.

En qua accesoires die zijn volgens mij ook te verkrijgen in de winkel waar ik me camera vandaan heb(kijk maar iets hoger op deze pagina).
de camera is gewoon _/-\o_
en al zou je problemen met het klappersysteem hebben van het lcd scherm, ach.. kwestie van garantie :)

ik kon het nog nergens vinde, dus stel ik de vraag hier maar eventjes.
Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe firmware al uit was in china of zoiets.
dit was om een aantal fouten uit de camera te halen

Maar ik kon hem nog nergens terugvinden op de europese site !

• kmf
  • Niet online

kmf

Moveto Fotoforum

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 47458 schreef op 20 november 2003 @ 16:29:
ik kon het nog nergens vinde, dus stel ik de vraag hier maar eventjes.
Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe firmware al uit was in china of zoiets.
dit was om een aantal fouten uit de camera te halen

Maar ik kon hem nog nergens terugvinden op de europese site !
Ik lees allemaal tegenstrijdige berichten in verschillende Digicamfora.

Door sommige mensen in The UK wordt gezegd dat Minolta UK denkt de nieuwe firmware snel te krijgen.
Mensen in NL krijgen van minolta juist te horen dat er geen plannen zijn voor een nieuwe firmware.

Minolta zelf is niet echt goed ingelicht |:(

De nieuwe firmware zal wel nodig zijn, het schijnt de CA helemaal te verhelpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quote:
De nieuwe firmware zal wel nodig zijn, het schijnt de CA helemaal te verhelpen

Lijkt me sterk, CA is namelijk een optisch probleem.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 89521 schreef op 21 november 2003 @ 00:48:
Quote:
De nieuwe firmware zal wel nodig zijn, het schijnt de CA helemaal te verhelpen

Lijkt me sterk, CA is namelijk een optisch probleem.............
Schijnt dat het niet echt CA is maar een probleem hoe de CCD het interpreteerd. Randen en hoeken worden overexposed.

Kan natuurlijk ook zijn dat de nieuwe firmware deze automatisch bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 11:21

Floor-is

5.2

athlonkmf schreef op 26 oktober 2003 @ 14:52:
http://www.andi-w.de/20031024/thumbnails.html

Een hoop foto's gemaakt met de Z1 in een disco. Waarschijnlijk een van de ergste lowlightomgevingen die je maar kan bedenken, samen met snelle bewegingen.

Nu zit ik weer te denken aan de Z1... had eigenlijk besloten om voor een Canon 300D met 28-300 zoomlens te gaan (12x zoom effectief).. maar een SLR smokkel je niet even mee ergens...

Ehm... tja.. wat ik hierbij moet denken...
[afbeelding]
Dat er een flitser is gebruikt, dat mag je denken. Dan kan ik het ook wel ja :/

Ik zie trouwens echt hele leuke pics langskomen, waaronder van Steffie :) Best een wonderlijk apparaat dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Floor-is op 21-11-2003 01:36 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Floris schreef op 21 november 2003 @ 01:35:
[...]
Dat er een flitser is gebruikt, dat mag je denken. Dan kan ik het ook wel ja :/

Ik zie trouwens echt hele leuke pics langskomen, waaronder van Steffie :) Best een wonderlijk apparaat dus :)
Ik doelde op de hand van die meid ;)

Ik zie overal zeer mooie pics van de Z1 voorbijflitsen tegenwoordig.
Vandaag heb ik even gevoeld hoe licht en klein dat ding nou niet is in de mediamarkt. helaas niet kunnen uitproberen (zat er wel aan te denken om... ehm.. even de cam te lenen en uit te proberen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, die firmware ga ik wanneer hij uitkomt zekker proberen, de CA is op dit moment de enige echte onvolkomenheid van de camera naar mijn idee. Nu ja, niet de enige, mijn batterijluikje is ondertussen kapot, de kracht die de batterijveren uitoefenen op het luikje is veel te groot voor de enigzins fragiel uitgevoerde sluiting. Valt op zich nog binnen de garantietermijn btw, maar of ik hem ervoor op ga sturen weet ik nog niet. Het is duidelijk een constructiefout, maar vraag me af of dat met een nieuw exemplaar beter zou zijn. Heeft iemand hier al ervaringen mee?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste