Uhm ja ik zal 't pogen kort samen te vatten:
Je zet het bord klaar (kan op verschillende manieren en afhankelijk van aantal spelers en scenario) en zet er wat poppetjes op. Die heb je in 3 categoriën
• Infanterie
• Artillerie
• Vliegsels (vliegende units dus

) - Die kunnen sneller over het bord verplaatsen en ook over rotsen heen
Verder ook nog natuurlijk je peasants/peons/wisps/acolytes. Als je aan de beurt bent verzet je je stukken het toegestane aantal vakjes; dan gooi je voor je resources, je mag voor iedere resource gatherer die op een mijn of een bos staat 1 keer gooien en je kan dan 1, 2 of 3 grondstoffen krijgen. Als je 2x 3 grondstoffen krijgt (dus 3 gooit) voor 1 stuk bos of 1 mijn, dan is die uitgeput en krijg je er nooit meer iets uit. Dan kan je je grondstoffen uitgeven aan gebouwen, upgrades of units. Je hebt voor sommige upgrades meerdere gebouwen nodig, en met meerdere gebouwen kan je sneller units bouwen. Upgrades zorgen ervoor dat je hoger kan gooien om iemand te raken (het Axis and Allies systeem). Dna komt combat, dat heeft behoorlijk veel regels. Als units van jou grenzen aan units van een ander, komt er een gevecht. Daarbij heb je dan de regel dat alle units van jou die grenzen aan jouw vakje dat je aanvallende units bevat ook mogen meedoen (flanken heet dat) en dan met dobbelstenen bepaal je de uitslag. Eerst vuurt dan de artillerie, dan de vliegsels, en dan de infanterie. Infanterie kan niet op vliegsels schieten.
En dan is de volgende zo ongeveer
Er zitten natuurlijk veel meer regels aan maar de hele handleiding overtikken gaat wat ver. Je moet iig behoorlijk uitgebalanceerd spelen als je een beetje goeie tegenstanders hebt. Je hebt ook scenario's waarbij je bijvoorbeeld een dorp moet verdedigen, een portal moet bereiken, of de world-tree moet verdedigen (de ondode gesel (de vertaling is echt gruwelijk

) heeft dan oneindig units) (naast dus de normale FFA, 1on1 en 2on2)
Sommige rassen hebben ook voordelen zoals betere infanteriestats, maar slechtere luchtstats (orcs) en dat soort dingen.
En dan één van de leukste vondsten imho, de actiekaarten. Dan kan je (op sommige momenten, die afhankelijk zijn van de kaart) 'toverspreuken' toepassen zoals town portal, true shot (maar dan doet'ie iets anders dan in het computerspel

), ressurect en dat soort dingen. Die kaarten verschillen ook per ras die het onderlinge verschil nog wat groter maken en die echt een strijd helemaal kunnen omgooien mits ze op 't juiste moment worden uitgespeeld.
Zo een behoorlijk lange post maar ik hoop dat je er wat aan hebt
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 08-02-2004 18:57
]