Vastlopers zijn nieuw voor mij

kan ik ook niet echt tjecken, en ik zou ook niet weten hoe js daar verantwoordelijk voor zou kunnen zijn. Doe je bepaalde acties waardoor die vastloopt? of is het gewoon willekeurig? in dat eerste geval is er misschien nog houvast voor een oplossing ergens.
Wat betreft de genoemde problemen, dat is zonder uitzondering allemaal de schuld van de collision afhandeling (daar moet ik idd nog eens goed naar kijken ja

). Het blijven zweven is te verklaren; Zodra je blok ergens op komt te liggen start de "eind fase" van het vallende blok, het eerste wat er dan ongeveer gebeurt is dat het blok niet meer kan/mag vallen. Als je het blok dan dus naar rechts of links tikt zodat die weer vrij komt te liggen om mogelijk te vallen, dan gebeurt dat dus niet

ik ga er naar kijken.
Het van de rand afketsen tijdens roteren komt door een check die garandeert dat een vorm altijd in een soort grid van banen recht op een andere valt, als je namelijk een rare vorm tegen de rand plakt en dan roteert schuift die tijdens de rotatie zodanig dat die nooit over de rand gaat, en na de rotatie kan het dan zijn dat je b.v. een half blokje horizontaal van de rand zit (door de rotatie animatie tegenover statische kwartslag draaiingen), en dan past er niets meer, vandaar dat er een check in zit die kijkt of een blokje wel netjes in een verticale "baan" zit, en die laat je blokje dus verspringen.
Ook het naar boven bumpen bij verticale collision en doordouwen waarna het ook naar boven gaat ligt aan de collision

die gaat er vanuit dat als er iets niet past, dat het maar naar boven moet, want boven is immers altijd plaats, en als het te ver omhoog gaat ben je natuurlijk af.
De collision laat dus nog erg veel te wensen over

maar omdat die nogal belangrijk is ga ik daar de komende 2 weken nog veel tijd insteken denk ik zo