Ik ben begonnen met UNIX, had mijn eerste *nix hands on ervaring op de universiteit waar dus ook mensen rondliepen die er meer van wisten.
Natuurlijk alleen als gebruiker.
Later ben ik linux gaan proberen, onder andere omdat ik me onder windows zo beperkt voel, kwa wm features (of gebrek daaraan). Inderdaad, ik ben die ene gek die lmb copy, mmb paste een van de beste en gebruiksvriendelijkste features vindt, en zo zijn er nog wat (zie mijn website over hoe ik kde instel, hoe ik wil dat mijn wm reageert)...
Al doende leert men, maar je moet niet vies zijn van rtfm en utfs.
Ik heb net (ism GoT NOS) een vrij algemeen verhaaltje opgezet voor beginners die meer over linux/OSS willen leren -- zie hier:
http://www.mandrake.tips.4.free.fr/learninglinux.html
In het algemeen zou ik zeggen: probeer bij iemand met wat meer ervaring de kunst af te kijken, bv mijn vriendin deed in het begin alles op dezelfde desktop. Tot ik haar liet zien dat ze er 4 heeft (of meer). Nu gebruikt ze verschillende desktops voor alle verschillende dingen: web op de ene, mail op de andere, OOo op een derde en gamen op de 4e.
Copy pasten heb ik haar laten zien, weet eigenlijk niet of ze het vaak gebruikt, maar ze schrijft niet zoveel/kopieert niet zoveel, .. en windowbehaviour heb ik bij haar gewoon zo ingesteld als het bij windows is (standaard kde instellingen). Click to make active zelfs nog, wat ik zelf een ramp vind.
Over het echte linux werk, daarbij lees ik pas dingen als ik het nodig heb. XFree? Werkte niet slecht, maar ik wilde een hogere refresh. Dan lezen, en proberen.
Toen ik een HCP kocht, ging ik weer aan de slag, om dual monitor te krijgen enzo,... uiteindelijk moet ik door een beperking van de NVIDIA driver nog altijd de kabel omwisselen, maar ik heb weer meer geleerd...
Networking? Zolang het met de wizard van Mdk ging, prima. Toen wilde ik automatisch mijn DHCP toegekende IP adres uploaden.
man ifconfig
grep
cat >>
man ncftp
en ik kon in een scriptje prima een html page maken met het IP, en via ncftp uploaden...
Nou moet ik zeggen: ik werk op mijn werk ook met unix, en met linux prutsen heeft me daar meer handigheid opgeleverd, bv met scripting (wel heeel simpel, maar meer heb ik niet nodig) en algemeen met de CLI.
Kernel compilen: moest ik doen omdat mijn A7V333 chipset niet herkend werd, ... zonder DMA geen vloeiende dvd playback, zonder goede dvd playback geen blije aRTee....
Doe ik verder niet voor de gein; ik wil trouwens wel de 2.6 rc's gaan proberen. Als er dan iets niet goed aan is kan ik evt nog feedback geven; als het wel goed werkt, mooi.
Over boeken: running linux is een van de 2 boeken die ik gelezen heb. Inderdaad wel goed, maar het meeste lees ik nu op het web. En aangezien mijn systemen prima werken, lees ik helemaal niet zoveel meer over linux, hooguit het nieuws.
En dingen bijhouden: daarom ben ik op mijn website begonnen met de configuratiepagina, ik had eerst een hele zooi geschreven (voor een vriend) over de CLI, console etc, over networking, X, .. en toen bedacht ik me dat het wel handig zou zijn om bij te houden hoe ik mijn systeem configureer. De kans is redelijk dat ik dat elke 6 maanden doe... als ik er zin in heb (zoals gezegd, nu werkt alles, dus het hoeft niet, maar mag wel..).
Ik heb trouwens ook al mijn belangrijke config files op het web gezet, ook weer voor mezelf, maar als een ander er wat aan heeft om mijn config files voor watdanook te zien, prima.
1 van de belangrijkste dingen: als je bugs tegenkomt, dingen die herhaalbaar zijn en gewoon niet goed werken, geef het dan door aan de betreffende developers. Als je dat niet doet, en het werkt in een volgende versie nog niet goed, is het wat mij betreft je eigen schuld...