[Linux & BSD] Tips voor het opbouwen van kennis

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Ik heb al best wel wat gerommeld met Linux, maar ben altijd ergens in het gebruik ervan blijven steken, omdat ik gewoon niet bij het begin begonnen ben. Dat was dan ook telkens weer de reden om terug te gaan naar het makkelijke "bruikbare" Windows. |:( 8)7 Als ik een boek lees dat bij het begin begint, sla ik vele bladzijdes over omdat ik de helft al HALF weet, en als ik wat boeken lees die meer in de richting van gevordenen gaan, blijf ik daar weer steken omdat ik de andere helft nog HALF NIET weet. :+ O-)

Nu wil ik dus eens voor mijzelf, en voor anderen die ook zo'n soort probleem hebben, eens een lijstje opstellen met een soort van routekaart om serieuze kennis te ontwikkelen B) waar je daarna ook echt wat mee kan. >:) (Ik weet het, het kost tijd, maar dat mag.)

In dit topic wil ik graag verhalen zien, over hoe jullie begonnen zijn in deze andere wereld, en hoe jullie ermee zijn verder gegaan, (en eventueel waar jullie je nu bevinden) en tips aan anderen hoe te beginnen (wat is belangrijk, wat kun je beter overslaan en wat is een goede volgorde van dingen leren) en hoe dáármee verder te gaan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, dus veel plezier met posten. :Y)

^ Wat hij zegt.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heel simpel:
het maakt niet uit waar en hoe je begint: leren door te doen is uitstekend, en bovenal motiverend, want je ziet (hopelijk) resultaat van je inspanningen.

Het enige wat je moet doen is een bestandje/schrijfblok gebruiken, en opschrijven wat je gedaan hebt, waar je de info gevonden hebt. Een soort van logboekje/aantekeningen maken.
Af en toe een beetje structuur erin aanbrengen (hoofdstukken enzo), en een TODO-lijst eraan toevoegen met dingen die je nog eens wil doen/uitproberen.
Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, en is vreselijk nuttig en leerzaam. En als je nog eens tegen hetzelfde/een soortgelijk probleem aanloopt, kun je heel snel in je logboek terugzoeken hoe je het hebt aangepakt en waar je de info hebt gevonden.

Ter indicatie: ik heb in twee jaar gentoo-tijd een "boekje" van 40 bladzijden geschreven.
Het is een soort van persoonlijke kennisdatabase, en ik gebruik hem zeer geregeld en hou hem consequent bij.

• Z-Dragon
Maar jij vind dus dat je helemaal geen basiskennis hoeft te hebben, ook helemaal niet hoeft te weten hoe de kernel in elkaar zit enz.? Dan kom je toch uiteindelijk op een punt waar het uitproberen ophoudt?

^ Wat hij zegt.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 09 July 2003 @ 11:30:
Maar jij vind dus dat je helemaal geen basiskennis heoft te hebben, ook helemaal niet hoeft te weten hoe de kernel in elkaar zit enz.? Dan kom je toch uiteindelijk op een punt waar het uitproberen ophoudt?
Kennis is nutteloos als je er niets mee doet :P
Zolang ik geen kernel hacker wil zijn, wil ik wel weten hoe ik een kernel compileer/patch enz., maar hoe die in elkaar zit: dat laat ik graag over aan mensen die daar verstand van hebben.

Als je er al doende achter komt dat je op en bepaald terrein kennis tekort komt, dan weet je ook exact wat voor kennis je moet zoeken.
Uitproberen is iets anders dan gericht en 'on demand" naar kennis zoeken.

Verwijderd

Z-Dragon schreef: Als ik een boek lees dat bij het begin begint, sla ik vele bladzijdes over omdat ik de helft al HALF weet, en als ik wat boeken lees die meer in de richting van gevordenen gaan, blijf ik daar weer steken omdat ik de andere helft nog HALF NIET weet.
^_^ Volgens mij heb jij alleen wat meer discipline nodig om het boek echt te lezen. Boeken worden naar mijn idee sterk ondergewaardeerd door veel computergebruikers. Toch zijn ze volgens mij de beste bronnen van kennis. Als ik je een boek mag aanraden: neem dan Running Linux van O'Reilly. (ISBN: 1-56592-469-X). De derde editie die ik heb mag een beetje gedateerd zijn, maar ik haal er vaak nog handige truukjes uit die het leven weer een stukje makkelijker maken.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 09 juli 2003 @ 11:30:
Maar jij vind dus dat je helemaal geen basiskennis heoft te hebben, ook helemaal niet hoeft te weten hoe de kernel in elkaar zit enz.?
Ik weet ook niet exact hoe de kernel in elkaar zit, maar toch werk ik elke dag met een Slackware systeem. Althans, ik weet dat er een kernel is, hoe je die moet compilen, wat modules zijn, hoe je die moet laden etc.. maar hoe die verder werkt as in de source... geen idee.
Maar, net als hierboven aangegeven: het ligt er maar net aan wat je wilt weten.
Mocht ik ooit nog in een gekke bui zijn om iets in de kernel te moeten veranderen, dan moet ik dat wel gaan leren ja.

Basis kennis is IMHO meer hoe installeer je de bak, hoe laat je iets automatisch opstarten (je bootscripts kennen dus), shells gebruiken, configs aanpassen, met andere woorden de dagelijkse taken. Dat soort dingen leer je gaandeweg door het daadwerkelijk installeren van een systeem en er mee werken. Bij de meest bekende distro's staat hierover meestal wel documentatie op de site.

In het begin heb je die basiskennis misschien niet, maar daar kan je natuurlijk gewoon aan werken door te proberen en lezen.

Daarnaast leer ikzelf een boel dingen door gewoon eens wat te configureren. Tijd geleden een diskless station gemaakt die vanaf NFS boot. Best leerzaam om dat soort dingen op te zetten. Staat allemaal gedocumenteerd op tldp.org
Dan kom je toch uiteindelijk op een punt waar het uitproberen ophoudt?
Dat is altijd zo lijkt me (as in: je weet datgeen je wilt weten, dus je gaat niets meer uitproberen), de vraag is alleen wanneer je dat punt bereikt. Maar bij mij zelf komen er dan altijd wel weer dingen voorbij die ik kan gaan leren.
Z-Dragon schreef op 09 juli 2003 @ 10:28:
Dat was dan ook telkens weer de reden om terug te gaan naar het makkelijke "bruikbare" Windows. |:( 8)7
Ik heb een aantal maanden geleden de overstap van Windows naar Linux gemaakt. Ik heb het daarvoor al een aantal keer geprobeerd, maar dat is nooit gelukt.

Als je dan weer terugvalt naar Windows, moet je je eigenlijk gaan afvragen:
• Op welke punten haak ik af bij het gebruik van Linux, welke punten zorgen er nou voor dat ik terugval.
• Is dat iets wat ik nog bij kan leren, of is dat een probleem wat niet opgelost kan worden (bijvoorbeeld specifieke hardware werkt niet).

Overstappen op Linux is geen 'moeten', het is 'willen'. Als je echt de stap wilt maken, blijf je rustig doorprutsen in Linux tot je weet wat je moet weten, althans, dat is mijn overtuiging. Dat kost tijd, en dat kost doorzettingsvermogen. Maar het kan wel :).
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 11:54:
Als ik je een boek mag aanraden: neem dan Running Linux van O'Reilly. (ISBN: 1-56592-469-X).
Bekend boek ;).

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 09-07-2003 11:59 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Z-Dragon
Bedankt voor de tips, ik zal dat boek dan maar eens gaan lezen (ik heb al zoveel boeken gelezen, maar ze zijn eigenlijk nooit compleet, en ik wist ook niet echt waar ik moest beginnen). Verder nog een vraagje aan blackd: Heb jij echt alles van kernel copmilen geleerd door te proberen, of heb jij ook stap voor stap how-to's gedaan?

^ Wat hij zegt.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Zelf heb ik ook nooit echt een Linux boek doorgewerkt, wel gelezen. Vaak zijn er howto's waarin staat hoe je bepaalde zaken aan het werk moet krijgen. Dat is meestal een leidraad.

Verder is het van belang, denk ik, dat je op veel verschillende systemen linux gaat proberen en niet bij de eerste error stopt. Ik heb bijvoorbeeld Linux laten booten van een Promise U100 controller terwijl je daarvoor eerst je kernel moest her compileren. Ook heb ik Linux op een DAC960 gezet, en vervolgens kom je er achter dat je dan niet oneindig Logical Drives in de Extend Partitie kan maken. Bij drive id 7 stopt het namelijk 8-)

Dat soort dingen, daar leer je veel van. Ik zou je zeggen: schrijf op wat je allemaal wilt gaan doen met je computer of server. Begin daar aan te werken en bouw het langzamerhand uit. Als je het allemaal gedaan hebt ben je ondertussen weer tegen dingen die nog beter en mooier kunnen, vervolgens ga je dat maken. Ervaring is het beste wat je kan hebben naar mijn inzien.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn eerste ervaring Linux was een boekje over...
Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en mezelf getracteerd op SuSE 7.1. Thuisgekomen de doos geopend, installatie-gids eruit gehaald, CD1 in mijn speler gelegd en mijn PC een reboot gegeven.
Braaf stap voor stap Yast gevolgd en mijn PC geboot. Kom ik er daarna achter dat mijn videokaart niet helemaal werd herkend door de kernel.
Ik was dan ook erg blij dat er zo'n ongelofelijk pak papier zat bij mijn pakket. Veel lezen, bladeren, proberen en nog meer proberen had ik mijn X aan de gang... en mijn eerste Linux-probleem verholpen.
Daarna kom je bij howto's, man-pages en fora... en natuurlijk ga ik nog steeds geregeld op mijn bek. Ik heb alleen geleerd ondertussen dat anderen dat ook gaan en dat vragen, lezen, leren en proberen helemaal niet erg is.

Ik richt me over het algemeen wel meer op de dingen die ik op dat moment wil/moet weten, maar ik ontkom nooit aan lezen van dingen die er niet toe doen. (Ik heb last van een grenzeloze nieuwsgierigheid, en kom altijd wel een trefwoord tegen dat hoort bij een vorige (of volgende :)) zoektocht).
Ondertussen ben ik de gelukkige bezitter van enige gieg's aan documenten die ik (of vrienden) heb(ben) verzameld. En toch kom je altijd weer problemen - en oplossingen - tegen op rare plaatsen. Als je maar je best doet, oplossingen komen mij in ieder geval nooit aanwaaien..

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Verwijderd

Ik ben begonnen met UNIX, had mijn eerste *nix hands on ervaring op de universiteit waar dus ook mensen rondliepen die er meer van wisten.
Natuurlijk alleen als gebruiker.

Later ben ik linux gaan proberen, onder andere omdat ik me onder windows zo beperkt voel, kwa wm features (of gebrek daaraan). Inderdaad, ik ben die ene gek die lmb copy, mmb paste een van de beste en gebruiksvriendelijkste features vindt, en zo zijn er nog wat (zie mijn website over hoe ik kde instel, hoe ik wil dat mijn wm reageert)...

Al doende leert men, maar je moet niet vies zijn van rtfm en utfs.

Ik heb net (ism GoT NOS) een vrij algemeen verhaaltje opgezet voor beginners die meer over linux/OSS willen leren -- zie hier: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/learninglinux.html

In het algemeen zou ik zeggen: probeer bij iemand met wat meer ervaring de kunst af te kijken, bv mijn vriendin deed in het begin alles op dezelfde desktop. Tot ik haar liet zien dat ze er 4 heeft (of meer). Nu gebruikt ze verschillende desktops voor alle verschillende dingen: web op de ene, mail op de andere, OOo op een derde en gamen op de 4e.
Copy pasten heb ik haar laten zien, weet eigenlijk niet of ze het vaak gebruikt, maar ze schrijft niet zoveel/kopieert niet zoveel, .. en windowbehaviour heb ik bij haar gewoon zo ingesteld als het bij windows is (standaard kde instellingen). Click to make active zelfs nog, wat ik zelf een ramp vind.

Over het echte linux werk, daarbij lees ik pas dingen als ik het nodig heb. XFree? Werkte niet slecht, maar ik wilde een hogere refresh. Dan lezen, en proberen.
Toen ik een HCP kocht, ging ik weer aan de slag, om dual monitor te krijgen enzo,... uiteindelijk moet ik door een beperking van de NVIDIA driver nog altijd de kabel omwisselen, maar ik heb weer meer geleerd...
Networking? Zolang het met de wizard van Mdk ging, prima. Toen wilde ik automatisch mijn DHCP toegekende IP adres uploaden.
man ifconfig
grep
cat >>
man ncftp
en ik kon in een scriptje prima een html page maken met het IP, en via ncftp uploaden...

Nou moet ik zeggen: ik werk op mijn werk ook met unix, en met linux prutsen heeft me daar meer handigheid opgeleverd, bv met scripting (wel heeel simpel, maar meer heb ik niet nodig) en algemeen met de CLI.

Kernel compilen: moest ik doen omdat mijn A7V333 chipset niet herkend werd, ... zonder DMA geen vloeiende dvd playback, zonder goede dvd playback geen blije aRTee....
Doe ik verder niet voor de gein; ik wil trouwens wel de 2.6 rc's gaan proberen. Als er dan iets niet goed aan is kan ik evt nog feedback geven; als het wel goed werkt, mooi.

Over boeken: running linux is een van de 2 boeken die ik gelezen heb. Inderdaad wel goed, maar het meeste lees ik nu op het web. En aangezien mijn systemen prima werken, lees ik helemaal niet zoveel meer over linux, hooguit het nieuws.

En dingen bijhouden: daarom ben ik op mijn website begonnen met de configuratiepagina, ik had eerst een hele zooi geschreven (voor een vriend) over de CLI, console etc, over networking, X, .. en toen bedacht ik me dat het wel handig zou zijn om bij te houden hoe ik mijn systeem configureer. De kans is redelijk dat ik dat elke 6 maanden doe... als ik er zin in heb (zoals gezegd, nu werkt alles, dus het hoeft niet, maar mag wel..).
Ik heb trouwens ook al mijn belangrijke config files op het web gezet, ook weer voor mezelf, maar als een ander er wat aan heeft om mijn config files voor watdanook te zien, prima.

1 van de belangrijkste dingen: als je bugs tegenkomt, dingen die herhaalbaar zijn en gewoon niet goed werken, geef het dan door aan de betreffende developers. Als je dat niet doet, en het werkt in een volgende versie nog niet goed, is het wat mij betreft je eigen schuld... ;)

• Z-Dragon
Ik was bijvoorbeeld met Debian gestopt, omdat ik gewoon niet wist welke packages ik nodig had, ik voor mijn Radeon 7500 XFree nieuw moest installeren en ik gewoon geen idee had of het veilig was. Met die problemen zit ik nu nog steeds. Ik weet gewoon niet hoe ik het moet aanpakken, en Debian wordt ook niet met een gecertificeerde handleiding verkocht.

^ Wat hij zegt.

• blackd
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 09 juli 2003 @ 12:53:
Verder nog een vraagje aan blackd: Heb jij echt alles van kernel copmilen geleerd door te proberen, of heb jij ook stap voor stap how-to's gedaan?
De howto's op internet, dat boek Running Linux wat hier genoemd staat, de docs die er over zijn en ervaring opdoen / prutsen :).
Z-Dragon schreef op 09 juli 2003 @ 14:14:
Ik was bijvoorbeeld met Debian gestopt, omdat ik gewoon niet wist welke packages ik nodig had, ik voor mijn Radeon 7500 XFree nieuw moest installeren en ik gewoon geen idee had of het veilig was. Met die problemen zit ik nu nog steeds. Ik weet gewoon niet hoe ik het moet aanpakken, en Debian wordt ook niet met een gecertificeerde handleiding verkocht.
Weet je zeker dat je dan met Debian moet beginnen?

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Hoe ik begonnen ben.
Ik heb eerst gewerkt met standaart distro's Hier een beetje mijn weg in geprobeert te vinden. Toen ik niet meer verder kon.
ben ik opzoek gegaan naar een HOWTO over hoe je Linux From Scratch moest maken en op de wonderlijke pagina http://www.linuxfromscratch.org gekomen.

Sinds ik hiermee gewerkt heb. Moet ik zeggen dat mijn kennis met sprongen voor uit is gegaan. Van het gebruik van standaart utils zoals find tot shell script. Het beheer van de Linux machine van bijna elk programma. Aan gezien je zelf alles moet doen. En niets voor je gedaan wordt.

Ik zou je het advies geven mits je de tijd hebt. Begin met LFS, De andere helft die je nog niet kent. leer je zo wel :)

Suc6

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Zoals gezegt door veel te doen en te lezen waarmee je bezig bent. Vooral zelf zoeken en niet gelijk niet vragen, je leert door het zoeken waar welke informatie staat.

Begin met een distro zoals redhat, mandrake en suse en ga daarmee stoeien. je leert vanzelf welke pakketjes je nodig hebt voor wat.
Koop een boek waar je uit kan leren en gelijk een naslag werk is. staat altijd net iets meer in dat je kan gebruiken.

lees veel in nos :)

Regel een pc waar mee ongestoort kan klooien en je niet gelijk al je belangrijke bestanden kwijt kan raken of dure hardware die je kan slopen. En ga daarmee klooien, leer je veel van.

Zo heb ik het oa geleerd, en ik leer nog steeds. Ook door met mensen te praten die ook linux gebruiken kan je dingen leren. En aan die gene veel vragen.

Je kan ook een tweaker regelen die voor een krat bier je het een of andere kan leren over linux. Of een weekendtje een huisje schilderen bij een *nix gebruiker :+

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• Z-Dragon
blackd schreef op 09 juli 2003 @ 14:20:
Weet je zeker dat je dan met Debian moet beginnen?
Ik heb wel RedHat en Mandrake gebruikt, en in een grafische interface kom ik overal ook wel uit, dus daar leerde ik zo goed als niets van. Ik wil eigenlijk alles inde console leren doen. :)

^ Wat hij zegt.

• blackd
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 09 July 2003 @ 15:06:
Ik wil eigenlijk alles inde console leren doen. :)
Dat heb ik dus ook, en daarom heb ik zelf gekozen voor Slackware.

Maar Debian heeft toch nog vrij uitgebreide documentatie?
http://www.debian.org/releases/stable/i386/install
http://www.debian.org/doc...guide/users-guide.en.html
of wat boeken:
http://www.debian.org/doc/books

Misschien dat je ook door de Slackware books kan kijken, of dat wat is:
http://www.slackware.org/book/
(maar als je een echte apt-get fan bent / wil worden kun je beter geen Slackware nemen, je zult veel zelf moeten doen)

• Z-Dragon
Is diezelfde doc. er ook in het Nederlands? Nu niet gelijk gaan zeggen: "Het is logisch dat je het niet snapt, blahblahblah", maar ik ben nog maar 13, en nu is Nederlandse doc. toch nog wel heel wat makkelijker te lezen dan Engelse. (Verder weet ik echt al wel heel wat van Linux, en Windows al helemaal, maar jah, aan de Linuxkant had ik een beetje te hoge verwachtingen. (Te snel willen dat het werkt enz.:))

^ Wat hij zegt.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik ben begonnen met linux door de handleiding van Bezemer voor Debian te lezen (ik had een uitdraai ervan). Ik heb mezelf gedwongen eerst dat hele boekje te lezen en daarna pas de installatie te doen. Redelijk goed leesvoer, verhalend en niet encyclopedisch.

• Z-Dragon
Het is zo jammer dat versie 3.0 er nog steeds niet is, terwijl Debian 3.1/4 al klaar ligt.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Voor FreeBSD start je op http://www.freebsd.org
Onder "documentation" staat het handbook die je een eind op weg helpt met FreeBSD en UNIX. Verder is het boek van Greg Lehey erg goed (The Complete FreeBSD) waar net een nieuwe druk van is verschenen. Voor de echte die hards is er nog "The Design and Implementation of the 4.4 BSD Operating System" van Kirk McKusick.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 21:35
blackd schreef op 09 juli 2003 @ 15:18:
Misschien dat je ook door de Slackware books kan kijken, of dat wat is:
http://www.slackware.org/book/
(maar als je een echte apt-get fan bent / wil worden kun je beter geen Slackware nemen, je zult veel zelf moeten doen)
[Waarom kan dit niet met slackware?
http://www.linuxquestions...archive/2/2002/01/4/13083 hier is dus wel iets voor

[ Voor 38% gewijzigd door Underground75 op 09-07-2003 20:13 ]

• blackd
  • Niet online
The Undertaker schreef op 09 July 2003 @ 20:11:
Waarom kan dit niet met slackware?
Met apt-get worden je dependancies uitgevogeld. Slackware gebruikt een package systeem dat geen dependancies kent (.tgz).

.rpm ondersteuning is er ook voor Slackware, maar wederom zonder dependancies iirc.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 09-07-2003 20:16 ]

• Z-Dragon
Geen dependencies lijkt me wel erg irritant.

offtopic:
Wat is btw het grote verschil tussen BSD en Linux?

^ Wat hij zegt.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Z-Dragon schreef op 09 July 2003 @ 20:31:
Geen dependencies lijkt me wel erg irritant.

offtopic:
Hoezo? Lekker makkelijk toch. Niet eerst een shitload aan dependancies installeren voordat het werkt

[ Voor 5% gewijzigd door Brazza op 09-07-2003 20:35 ]

• Z-Dragon
Nee, dan werkt het toch gewoon niet, zonder dat hij zegt wat je nodig hebt, of zie ik het nu verkeerd?

^ Wat hij zegt.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
dependencies (deps) wil zeggen dat het programma een ander onderdeel nodig heeft om te kunnen werken. Als een progje geen deps heeft scheelt dat dus zoeken naar die onderdelen.
Het aangeven van die deps word weer door een ander programma gedaan bijv. een RPM-manager, maar die van Slackware dus blijkbaar niet (volgens Blackd). Ook een *.tar.gz of *.tgz bestand geeft niet aan welke deps hij heeft en dat is dus ook meer zoekwerk. In bijv. RedHat word aangegeven welke deps een progje nodig heeft en die kun je dan gaan downloaden.

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Ben ooit (jaren geleden) begonnen met een linux dev. resource te kopen met o.a. Red hat 5.0 uit nieuwsgierigheid. Wat ik daar van geleerd heb is dat het toen allemaal niet zo gemakkelijk was en ik heb er toen ook weinig tijd meer ingestoken. Installeren alleen al was een crime.

Daarna Suse 6.1 met boek gekocht en dat was een blijvertje. Installeerde een stuk gemakkelijker en het boek was een verademing. Voor me desktop gebruikt en servertje(s) mee opgezet.

Na die tijd gedoken in andere distro's en erachter gekomen dat Suse wel erg eigenwijs bezig was / is (?) met een aantal dingen ;)

Voor school (goed excuus. Veel tijd beschikbaar) een paar jaar geleden aan Linux From Scratch begonnen. Het sprak me altijd al aan en op deze manier kreeg ik er nog studiepunten voor ook. Als je je helemaal houdt aan het 'boek' is het niet zo bar moeilijk, maar eigenwijs als ik was heb ik gevarieerd in een groot aantal versies van software. En man wat kan dat f*cking lastig zijn , maar erg leerzaam. Je leert precies wat je nodig hebt voor een basic linux os en wat niet, en hoe het allemaal in mekaar steekt.

Kortom. Lezen (van boeken) en LFS zijn mijn tips.

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11

Exirion

Gadgetfetisjist

sundevil schreef op 09 July 2003 @ 21:00:
Daarna Suse 6.1 met boek gekocht
Daar ben ik toevallig ook mee begonnen :) Daarna ben ik op Redhat overgestapt en uiteindelijk bij Debian beland.

Zoals bij praktisch ALLES geldt: ga het gewoon doen. Installeer Linux, ga ermee werken en spelen en gaandeweg leer je meer dan je uit een boekje zult halen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

True. Leesvoer heb ik dan ook vooral als naslagwerk gebruikt.

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Z-Dragon schreef op 09 July 2003 @ 20:31:
offtopic:
FreeBSD echt beter dan linux ?
Wat maakt Linux populairder dan FreeBSD?
LINUX vs UNIX
Voor- en nadelen van FreeBSD t.o.v. Linux?
Verschil tussen FreeBSD & Linux

Happy reading :P
Brazza schreef op 09 July 2003 @ 20:33:
Hoezo? Lekker makkelijk toch. Niet eerst een shitload aan dependancies installeren voordat het werkt
Maar de dependancies (letterlijk: afhankelijkheid van andere software) zijn er wel. Bijvoorbeeld: The Gimp heeft GTK nodig. Het maakt niet uit hoe je het installeert, die heb je dan gewoon nodig.

Alleen de manier waarop je daar als systeembeheerder mee omgaat verschilt.

• Z-Dragon
Maar dan is het toch vreselijk onhandig dat Slackware niet aangeeft wat het programma nodig heeft?!

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Het is maar wat je fijn vindt.
Als je langer met slackware werkt, wordt het makkelijker qua het ontbreken van dependencies.

Als ik iets installeer, en er is geen tgz van (en ook niet op www.linuxpackages.net), dan download ik de source.
Die heeft altijd een INSTALL bestand oid, waar meestal duidelijk wordt uitgelegd welke progamma's/libraries op het systeem aanwezig moeten zijn.

Sommige mensen zweren bij dependencies, anderen vinden met maar beperkend werken.

• Z-Dragon
Mij lijkt het iig erg onhandig :(
Niet dat ik een RPM-fan ben, ook daar wordt ik gek van het blíjven zoeken naar benodigdheden. Geef mij maar apt-get ;) :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik heb alles, net als de meeste hier, redelijk met trial-and-error geleerd. Wat mijzelf het meeste helpt is een doel hebben. Dus je hebt bv. je systeem up and running, en je denkt, wat ga ik nu eens doen?

- laat ik eens mijn geluid met ALSA proberen
- laat ik eens zorgen dat ik veel/alle formaten video kan afspelen
- laat ik eens een MySQL database opzetten
- laat ik eens een webserver met PHP compilen
- laat ik eens een ftp/dns/dhcp/smb server opzetten
- laat ik eens kijken of ik mijn tv-out aan de praat krijg
- laat ik eens firewall naar mijn wensen opzetten
- etc.

Door je in een bepaald einddoel vast te bijten ben je ook meer gemotiveerd om het werkend te krijgen, ipv doelloos wat dingen te lezen.
Op zo'n manier ga je ook gerichter documentatie opzoeken. Als je dingen gaat compilen loop je vaak tegen dezelfde soort errors aan, en als je die dan oplost weet je dat voor de volgende keer.
Laat je ook niet te snel uit het veld slaan, hoe harder je moet 'knokken' om iets voor elkaar te krijgen, hoe meer je leert en hoe meer zelfvoldoening je hebt. Als je er echt mee bezig bent, leer je het allemaal vrij snel.....

enne, newsgroepen zijn je vrienden. Zoeken op google in de newsgroepen hebben de meeste problemen voor mij opgelost. Goed zijn met je computer != de kennis die je hebt, maar je hangt IMHO meer af van jouw ervaring om problemen op te lossen en gericht te zoeken.
Je kan niet alles weten, daarom is weten HOE je kennis vergaart vaak veel belangrijker....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 15:29:
Goed zijn met je computer != de kennis die je hebt, maar je hangt IMHO meer af van jouw ervaring om problemen op te lossen en gericht te zoeken.
Je kan niet alles weten, daarom is weten HOE je kennis vergaart vaak veel belangrijker....
Dit zou eigenlijk in de GoT FAQ moeten staan ;) Helaas zijn er te weinig mensen die zo redeneren, dus luiheid en gemakszucht te over op fora zoals GoT.

edit:
dit is geen aanval op wie dan ook in deze topic... het is een constatering in het algemeen

[ Voor 11% gewijzigd door Exirion op 10-07-2003 16:07 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Z-Dragon
The Daan, bedankt voor de goede tip! Een doel hebben lijkt mij inderdaad de beste motivering :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 23-10-2005 21:23 . Reden: typ0 ]

^ Wat hij zegt.

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 10 July 2003 @ 13:29:
Maar dan is het toch vreselijk onhandig dat Slackware niet aangeeft wat het programma nodig heeft?!
Bij het compilen geeft ie meestal wel aan wat ie nog mist. Dus dan merk je alsnog wat je mist. :)

• blackd
  • Niet online
offtopic:
Jij vindt het onhandig, van mij hoeft die dependancy niet zo. Ik wil controle over mijn eigen systeem. Als ik een OS wil dat voor me denkt, kan ik net zo goed XP gaan draaien :+ (oke, das wel heel overdreven :P)
Maar goed, dat is meer iets voor het welke distro topic of zo, das eigenlijk niet zo heel erg aan de orde hier.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 15:29:
Wat mijzelf het meeste helpt is een doel hebben. Dus je hebt bv. je systeem up and running, en je denkt, wat ga ik nu eens doen?
Dat is eigenlijk wat ik ook wel doe. Compleet server systeem opzetten en dit dan uitsplitsen in de verschillende onderdelen (apache, mysql, smtp server, pop3 server, webmail enz enz) en dan per onderdeel in elkaar zetten.

De installatie van een systeem dat een Linux distro gaat draaien, kun je dan opsplitsen in elk hardware onderdeel. Eerst zorgen dat de muis en keyboard werken voor zover nodig, dan X met je videokaart, dan een window manager, geluid, printers etc. Doe het stap voor stap, niet in een keer. Dergelijke aanpak leer je ook als je software gaat ontwikkelen, werk in modules, kijk niet teveel naar het grote geheel, daar bezwijk je onder.
Goed zijn met je computer != de kennis die je hebt, maar je hangt IMHO meer af van jouw ervaring om problemen op te lossen en gericht te zoeken.
_O_
WasBak schreef op 10 July 2003 @ 20:14:
Bij het compilen geeft ie meestal wel aan wat ie nog mist. Dus dan merk je alsnog wat je mist. :)
Of je kijkt in de documentatie van de software welke andere software hij nodig heeft, wanneer je packages gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 10-07-2003 20:23 ]

• Z-Dragon
Over dependencies: Ik snap niet waarom jullie helemaal willen opzoeken wat er vereist is, als je ook gewoon geweigerd kunt worden als je er niet aan voldoet (want het gaat dan tóch niet werken)?

En verder, The Daan en Blackd, als jullie dan servers gaan opzetten, beginnen jullie dan blindelings, of lezen jullie wel eerst wat manUALS/how-to's? En waar zoeken jullie die :)

^ Wat hij zegt.

• blackd
  • Niet online
Laten we die dependancy discussie maar ergens anders voeren, daar gaat het hier niet helemaal over geloof ik :P.
Z-Dragon schreef op 10 July 2003 @ 20:56:
En verder, The Daan en Blackd, als jullie dan servers gaan opzetten, beginnen jullie dan blindelings, of lezen jullie wel eerst wat manUALS/how-to's? En waar zoeken jullie die :)
Ik lees altijd wel howto's. Op www.tldp.org staan ze en deze lees ik zowel van te voren door als tijdens het installeren.
Mocht je nog meer docs willen: vrotogel in "NOS policy - updated 01/04/03"

Verwijderd

Ik ben dus typisch zo'n figuur dat "alles kan als hij maar wil". Daar zullen er hier wel een flink aantal van rondlopen trouwens. Anyway, "het willen" is voor mij belangrijk iig.

Volgens mij moet je oorzaak en gevolg omdraaien. Ik hoor hier mensen praten dat ze Linux willen leren, en zich afvragen hoe je dat het beste kunt doen.

Ik ben gewoon gaan spelen met mijn notebook en een van mijn ontwikkelwerkstations, omdat ik dat leuk vond. Ik wilde gewoon spelen. Webservertje bouwen, netwerkinstall doen, window managers proberen. Je leest iets over apt-get voor RedHat en denkt:"Dat wil ik ook!"

Dus lekker prutsen weer. En na een jaar pielen kom je er langzamerhand achter dat je het een beetje begint door te krijgen. Wat je niet weet, weet Google wel. Of een handige collega. Lezen en nog eens lezen.

"man foo" en "foo --help" worden je grootste vrienden.

Ondertussen gebruik ik mijn RedHat Linux werkstation vaker dan mijn Windows machine. Waarom weet ik eigenlijk niet. Maar het prutsen in een aterm schermpje om een driver gecompileerd te krijgen door in de source te grutten vind ik gewoon leuker dan op Astalavista op zoek gaan naar een serial of keygen voor dat ene handige programmaatje.

Verder vind ik het een verantwoordelijkheid in mijn werk dat ik weet waarover ik praat. Er wordt in mijn werk best vaak van mij verwacht dat ik voor een bepaalde klant/situatie met een goede oplossing kom. Soms kan je een bepaalde oplossing met het ene platform niet bouwen, maar met het andere wel. Of er gaat alleen al in licenties zo'n groot verschil zitten, dat het meerbedrag niet te rechtvaardigen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 22:19 ]

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 10 July 2003 @ 20:56:
Als ik, zeg, een IMAP server voor mijn mail op wil zetten, ga ik eerst eens kijken op freshmeat of sourceforge naar een IMAP server. Kies een IMAP server uit en ga eens aan de slag met die te installeren. Ga naar de homepage van die IMAP server, lees de install how-to (die meestal wel te vinden is), installeer hem, lees de docs over de configuratie, probeer voor jezelf te beslissen hoe je het wilt hebben, zoek naar config voorbeelden, probeer het eens, als er fouten zijn probeer die dan op te zoeken op internet/newsgroepen.....

Kortom, begin ergens, zoals ik al zei hierboven, met iets wat je voor elkaar wilt krijgen....je doel dus. Zoek naar de mogelijkheden, lees erover (x versus y verhalen zijn vaak heel vermakelijk, zeker in newsgroepen), installeer ahv docs, configureer ahv docs, debug ahv docs en duik erin...
en laat ik je dan niet meer zien voor het draait...:)

Verder, documentatie te over....zoals hierboven al vermeld, www.tldp.org is je vriend, evenals google, man & info pages en de documentatie bij de applicaties.

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:09

YaPP

vdboor

Z-Dragon schreef op 09 July 2003 @ 14:14:
Natuurlijk fet offtopic, maar toch nuttig misschien om te vermelden.. Mijn Sapphire ATI Radeon 9000 werkte ook nooit met X-Free 4.3 (omdat de drivers van ATI alleen voor 4.2 waren), maar dat was bij mij opgelost met de drivers van http://www.schneider-digital.de/html/download_ati.html

Ik kan nu zelfs 3D games spelen op linux. ;)

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:09

YaPP

vdboor

Nog een handleiding waar ik net weer andere dingen van geleerd heb (door een andere invalshoek) De linux gebruikers handleiding (ook PDF), helemaal in het nederlands:

http://huijts.student.utw...rdeel=linux&onderwerp=lgh

Verder ik heb vooral veel geleerd van .. uhh .jah.. UNIX gebruiken op school (hoewel super brak geconfigureerd), en klasgenoten die je de meest tofste dingen met een linux systeem (ook remote) ziet doen

...dat je haast gaat geloven dat linux best wel cool is :+ en dat je er meer mee kan dan je zelf dacht, ik bedoel, meeste lui die ik ken staan verbaast te kijken als ik vertel wat ik met linux kan... iedereeen (incl. me vroeger) denken dat je er niets mee kan ofzo :?
dependancies? Ik ben in Windows dood gegooid met domme vragen, en met Slackware heb ik gevonden wat ik prettig vind werken :) Als je zelf weet wat je wilt, houd je imho niet van een systeem wat zelf denkt. Btw, de CLI kan je heel veel vertellen over een app als die niet werkt...

README and ./configure are your friends ;)

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

Verwijderd

Oftewel...
Your friends:
- google
- README
- INSTALL
- www.tldp.org
- man pages
- info pages
- GOT
- ./configure --help
- HOWTO
- Guides

Zo 'make' je met het leren van linux alleen al meer vrienden dan waarmee je eindigt met windows...
;)

Verwijderd

Als je onder Windows met VMware een Linux distro installeert, kun je ook makkelijk informatie opzoeken, netwerk proberen tussen Windows en Linux, etc., ook makkelijk om niet compleet "vast" te zitten in één keer.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 00:10 ]

Verwijderd

YaPP schreef op 10 juli 2003 @ 23:54:
dependancies? Ik ben in Windows dood gegooid met domme vragen, en met Slackware heb ik gevonden wat ik prettig vind werken :) Als je zelf weet wat je wilt, houd je imho niet van een systeem wat zelf denkt. Btw, de CLI kan je heel veel vertellen over een app als die niet werkt...

README and ./configure are your friends ;)
Volgens mij is het grootste probleem hierbij niet dat ze niet weten wát er nog nodig is, maar dat ze het niet kunnen vinden (bijvoorbeeld oude libraries die niet compatible zijn met hun distro, en die niet op de CD staan).

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Ik ben twee jaar geleden begonnen met Suse, maar ben al snel overgestapt op Redhat, welke ik nu nog steeds gebruik (9.0 inmiddels). De reden dat ik ben overgestapt is dat toendertijd RH wel het nieuwe xinetd gebruikte, en Suse nog inetd, waardoor veel HOWTO's niet meer klopten.
Ik ben gewoon bij mezelf nagegaan wat ik wilde, en ben al die dingen stap voor stap gaan leren. Als ik dan onderweg iets anders tegenkwam, zoals het compilen van een kernel, ben ik daar eerst ingedoken.
Zo heb ik inmiddels apache, samba, squid, iptables en nog wat andere meuk draaien.
De volgende stap is HTML, PHP en MySQL.

Gewoon stap voor stap leren, en datgene wat je wilt gebruiken, dan blijf je gemotiveerd. Als ik bv. al een hele tijd een eigen webserver wil draaien, dan is de motivatie groot om Apache te leren. Als je dan uiteindelijk http://localhost intikt, en je ziet eindelijk eens iets anders dan 404 - Page not found, dan groei je minstens een halve meter, van trots.

Edit - Wat ik trouwens goede boeken vind over elk een eigen onderwerp, zijn de Bibles van Wiley. Ik heb zelf MySQL, PHP en Apache server 2. Het zijn niet de goedkoopste boeken, maar wel zeer uitgebreid. Ik weet dat niet iedereen zoveel info nodig heeft, maar ik vind het wel handig.
Verder schijnt Linux Server 24/7 van Craig Hunt heel goed te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Dionysus007281 op 11-07-2003 08:38 . Reden: Boekentips ]

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:24
Ik ben begonnen met Linux op mijn routertje/servertje met Redhat. Dat 2 dagen aangekeken, erg vond ik dat. Toen FreeBSD. Zag er wel leuk uit, maar het probleem was: het was voor mij onbekend, je had niet een kernel met menuconfig, maar een kernel waarbij je zelf in de confgfile mocht duiken (kwam ik 3 jaar later overigens achter, ik heb toen die docs nooit gelezen ;))

Uiteindelijk had ik hier iets gehoord van een distro die zichzelf "Debian" noemde. eerste install van potato: ging wel aardig. Ik werd naar de prompt gegooid, en het eerste wat ik deed was allemaal howto's uitproberen om te kijken wat het is en hoe het werkte. Uiteindelijk na veel gepruts met sourcecode, kwam ik erachter dat debian dselect, apt-get, apt-cache en tasksel had, uiteindelijk dat gaan gebruiken.

Het heeft ongeveer een halfjaar geduurd voor ik een beetje fatsoenlijk met linux om kon gaan. Uiteindelijk nog een halfjaar verder en het stond ook op mijn desktop. Draai nu inmiddels al een jaar alleen linux, maar heb laatst win2k weer es op mijn o-zo-grote-maar-lege 80GB hdd in een K6'je gezet. Overigens heb ik op die win2k partitie nog wel Cygwin/XFree86 staan, zodat ik met mn dualhead opstelling altijd rechts van me nog iets vertrouwds heb staan: de XDMCP sessie met mn servertje :)

Waarom ik nooit teruggegaan ben naar windows weer? Denk dat het de nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen is. Het voordeel wat ik hier heb is dat ik veel met XDMCP werk. Laatst voor't eerst weer FreeBSD geprobeerd, had ik in 2 uurtjes tijd al weer een volledig werkende desktop uit source: Gnome 2.3 was nog druk aan't compilen, maar ik XDMCP'de er alweer op los, dat zie ik met windows nog niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd: wil je de progsels gebruiken, zal je ze eerst alleemaal stuk voor stuk moeten installeren.

Het beste leer je linux door te doen: probeer je distro te ontdekken, probeer allerlei howto's uit, etc.

* _JGC_ gaat strax verder met het uizoeken van zn mailserver:
- sendmail naar qmail + courier-userdb + courier-imap al gehad (met de hand accounts over mogen nemen)
- courier-userdb -> vpopmail al gehad (met vim de MD5sums en cryptkeys uit de userdb overkopieren en plakken in de vpasswd file)
- vpopmail -> vpopmail+LDAP al gehad (met een PHP script de entries uit vpasswd overnemen en in LDIF zetten)

en de volgende stap wordt nu alles naar Postfix + Cyrus IMAP overgooien als dat mogelijk is, zal wel een flinke taak worden :P

• Z-Dragon
offtopic:
Moet die verwijzing naar **talav*ta niet even weg?

Het beste blijkt dus toch gewoon proberen te zijn? Gaat zeker wel veel tijd in zitten, maar jah, als je het maar leuk vindt. :)

@ YaPP

Is er ook zo'n soort pagina voor de Radeon 7500? Die krijg ik maar niet (Y) onder Debian |:(

En is er ook een handleiding als http://huijts.student.utwente.nl/~jarkko/linux/lgh13/ voor *BSD?

[ Voor 38% gewijzigd door Z-Dragon op 11-07-2003 12:41 . Reden: Wat dingetjes toevoegen:9 ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1