$generiek_gnulinux_progsel dat niet heel ranzig gecode is compiled gewoon onder FreeBSD, en de andere BSDs en met een beetje mazzel onder HPUX, Solaris, IRIX, enz. (op programma's met bepaalde eisen na, Wine is redelijk picky bijvoorbeeld).
En natuurlijk is Tux gewoon liev

Duh

[/nohtml]
Niet alle hoor. Afaik ligt het meer tegen 90 a 95 %.
Wat GNU/Linux populairder maakt?
Noobproof (nouja, sortof) klik-install (Mdk, RH, SuSE). Hechten een hoop mensen hier (waaronder ik) geen waarde aan, maar het is wel geschikt voor juist die groep mensen die populariteit bepaalt.
FreeBSD is ook redelijk veel gebruikt btw, maar meer op servers en soms op de desktop van wat minder ehm "noob" personen (merk op dat dat niet impliceert dat GNU/Linux gebruikers persé onderdoen voor FreeBSD gebruikers ofzo).
Verder is er ook de verschillende doelstelling en resultaten... FreeBSD is conservatiever dan de meeste GNU/Linux distributies, en support minder desktop hardware. Dit maakt FreeBSD minder gewild (maar niet onbruikbaar ofzo) voor desktops, maar geschikter voor servers. En over GNU/Linux begon je voornamelijk zoveel te horen toen het meer op desktops gebruikt ging worden... Servers zijn wat meer "achter de schermen".
Ook van mogelijk belang is de manier waarop development gebeurd... FreeBSD is dus (zoals ik al zei) conservatiever, terwijl GNU/Linux soms een behoorlijke playground is (neem alleen al de development kernels) waar nieuwe dingen worden uitgeprobeerd.
Maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat FreeBSD weggedrukt wordt of zo... GNU/Linux developers proberen niet FreeBSD buiten spel te zetten of zo, zoals MS bijvoorbeeld wel een handje van heeft (proprietary standaarden, niet gedocumenteerde API calls, vervelende licenses)... De meeste developers vinden het prima als hun software op zowel GNU/Linux als op FreeBSD (als op... enz) draait. Betekent alleen maar meer users.
Ik draai btw GNU/Linux op mijn desktop, gateway en servers, en op het moment NetBSD op mijn laptop.