FreeBSD is niet beter dan GNU/Linux.
GNU/Linux is niet beter dan FreeBSD.
Zo. Of zal ik het toelichten?
GNU/Linux en FreeBSD verschillen 'under the hood' niet zo heel veel (ja, de codebase is verschillend, maar het meeste werkt vergelijkbaar of hetzelfde). Het grote verschil (met name in vergelijking met distro's als Mandrake) is de installatie, configuratie en het installeren van programma's.
Verder zijn de meeste applicaties (XFree, GNOME, KDE, Enlightenment, Apache, Proftpd, enz) op beide OSsen exact hetzelfde (ook zelfde codebase e.d.).
De snelheid ontloopt elkaar alleen op specifieke gebieden wat... De FreeBSD TCP/IP stack is iets sneller, GNU/Linux heeft betere SMP, enz, enz. Over het algemeen vrij kleine verschillen.
Over stabiliteit kan ik vrij kort zijn: Als een FreeBSD bak zomaar crasht is er iets erg verkeerd geconfigged of de hardware is brak. Als een GNU/Linux bak zomaar crasht is er iets erg verkeerd geconfigged of de hardware is brak.
FreeBSD wordt vaak 'netter en duidelijker' genoemd dan GNU/Linux. Als je FreeBSD vergelijkt met alle distro's op één grote hoop, dan kan ik daar zeker inkomen, maar dit is imho niet eerlijk. Je dient het te vergelijken met één distro. In vergelijking met Debian GNU/Linux (waar ik verreweg het meeste ervaring mee heb) valt het netheids-aspect wel mee vind ik; Voor zowel Debian GNU/Linux' als voor FreeBSDs manier valt wat te zeggen (zo ook de ports collection vs. apt/dpkg) en beiden zijn behoorlijk netjes imho.
Verder is de vergelijking van FreeBSD met bijvoorbeeld Red hat, Mandrake of SuSE een beetje krom; Deze laatste drie GNU/Linux distributies zijn vooral gericht om op de desktop gebruikt te worden, en dan met name door newbies. Dat betekent dat vooral newbievriendelijkheid en automagische hardware detectie enzo aandacht krijgen.
Dit is sowieso het grootste verschil tussen de verschillende GNU/Linux distributies en FreeBSD (en OpenBSD en NetBSD): aandachtspunten en aanpak.
Als je FreeBSD met een GNU/Linux distributie wilt vergelijken, dan kun je het beste vergelijken met Debian GNU/Linux of Slackware Linux IMHO.
Op maandag 10 januari 2000 10:58 schreef TheHunter het volgende:
...dat je met FreeBSD gewoon linux-applicaties kan draaien..
Ja, FreeBSD heeft GNU/Linux binary emulation mode. Maar (zoals ik al boven zei), verreweg de meeste applications zijn gewoon voor beide OSsen native, dus het nut hiervan blijft beperkt tot closedsource GNU/Linux programma's (zoals Quake III bijvoorbeeld).
en hoe zit het met de systeemeisen ? zelfde als linux, of hoger
Vrijwel hetzelfde.
Op maandag 10 januari 2000 13:08 schreef jeroen het volgende:
De code van FreeBSD wordt door een relatief klein groepje programmeurs bijgehouden, dus de kwaliteit ervan zal wat constanter zijn waarschijnlijk. Dat heeft echter als nadeel dat de ontwikkelingen ook stukken langzamer gaan dan bij Linux. Veel handige tools (network traffic monitors om maar een voorbeeld te noemen) worden eerder voor Linux uitgebracht dan voor FreeBSD.
Ja, meestal is FreeBSD iets conservatiever en GNU/Linux iets meer 'playground' (desktop enzo), maar dit hangt ook weer van de distributie af... Debian GNU/Linux Stable is namelijk ook redelijk conservatief en niet echt playground (in tegenstelling tot Debian GNU/Linux Unstable).
Daarnaast wordt vaak beweerd dat FreeBSD een betere tcp/ip stack heeft dan Linux. Of dat waar is weet ik niet, wel weet ik dat de tcp/ip stack van Linux gewoon goed is.
Die van FreeBSD is wat sneller dan die van GNU/Linux, maar hij is niet 100% RFC compliant (zul je in de praktijk waarschijnlijk niks van merken).
Verder hangt het natuurlijk ook erg van de admin af hoe stabiel een bak is.
Precies. That, and hardware

Als je een goeie distro kiest om mee te beginnen (Slackware dus

) en alleen die programmatuur installeert die je nodig hebt voor de servertaken dan is het ook onder Linux mogelijk om een bak te bouwen die gewoon net zo stabiel is.
Niks! Debian

Komt nog eens bij dat Linux makkelijker te beheren is IMHO dan FreeBSD...
Tsja, dat is grotendeels een kwestie van wat je gewend bent lijkt me.
Op vrijdag 09 juni 2000 23:03 schreef eric veraart het volgende:
FreeBSD is 'out-of-the-box' veel veiliger
Nee, dit is distro-specifiek.
en de TCP/IP stack is veel verder ontwikkeld.
Niet verder ontwikkeld, maar sneller (en niet 100% RFC compliant)
FreeBSD is ook een stuk ouder als Linux...
Het GNU project was gestart in 1985, van Linus Torvalds' kernel kwam de eerste versie in begin 1991 uit.
De eerste FreeBSD release is uit november 1993.
Op woensdag 06 februari 2002 12:27 schreef diezel het volgende:
FreeBSD vind ik veel overzichtelijker. Ik heb het gevoel dat ik alles onder controle heb. Maar dat zal wel aan mij liggen

Mja, dat gevoel had ik vroeger met Red hat ook een beetje... Debian en Slackware zijn wat dat betreft beter; meer do-it-your-self en veel controle.
Het allermooiste van FreeBSD vind ik echter de Ports collection. Installeren van ports in drie stappen:
De Ports Collection is best een mooi systeem.
Ikzelf geef de voorkeur aan dpkg/apt (waar ik niet mee wil zeggen dat de Ports Collection inferieur is).
Op woensdag 06 februari 2002 12:47 schreef eenprobleempje het volgende:
Het is vooral een kwestie van smaak. De een vindt debian beter de ander slackware en weer een ander freebsd.
Ze ontlopen elkaar heel weinig.
Precies

Op woensdag 06 februari 2002 13:14 schreef wizl het volgende:
Ik heb pas sinds een paar dagen echt ervaring met FreeBSD 4.5, en ik moet zeggen dat ik het t.o.v. Linux (RedHat en Suse, ander vergelijk heb ik niet), een heel stuk netter vind (lees puurder). Het lijkt net of er meer structuur in het systeem zit (voor zover ik dat na 3 dgn. kan beoordelen).
Dat vind ik ook, maar ik vind dit bij Debian (en bij mijn weten ook Slackware) beter geregeld dan bij Red hat, Mandrake en SuSE. Imho kun je FreeBSD, als je het met GNU/Linux wilt vergelijken, het beste met Debian of Slackware vergelijken.
Tot slot: mijn opmerkingen over FreeBSD gelden voor het grootste gedeelte ook voor OpenBSD en NetBSD.