Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Na deze gaan we hier verder...

Het idee is er om een luidsprekerbouw-wedstrijd te houden, hier op GoT.

Er zijn een aantal regels bedacht, nu willen we graag weten of er voldoende animo voor is...

De Regels: (met dank aan een topic in /13 )

Als je mee doet laat je dat weten door minstens één, maar graag meer 'Work in Progress' plaatjes in de wedstrijdthread te posten, alleen een foto van het het kant-en-klare product is niet genoeg.

Hou het off-topic gehalte laag. Als je graag wilt reageren op een mooie WIP, geef dan argumenten waarom het mooi is en wat er beter kan. Wil je inspiratie op doen, gebruik dan IRC of PM.

Je bouwt minimaal 2 luidsprekers. Dit mag van elk materiaal wat jij denkt daarvoor te kunnen gebruiken. zie ook het einde van deze post

Het budget per speaker is afhankelijk van de gekozen klasse, zie ook het einde van deze post

Je mag zoveel WIPs (plaatjes of filmpjes) posten vanuit allerlei hoeken als je nodig lijkt, zolang ze toegevoegde waarde hebben op de vorige.

Post of gebruik geen bestaande speakers. Alleen speciaal voor deze contest gemaakte speakers zijn toegestaan.

Mijn vraag aan jullie:

Welke regels moeten er volgens jou anders uitzien? (dit graag goed beargumenteerd)

Doe je mee?

Het idee voor de beoordeling is om een soort "meeting" te houden, iedereen neemt dan zijn setje speakers mee. Vervolgens mag iedereen alle speakers beoordelen op klank, afwerking en originaliteit (behalve je eigen speakers).

Uiteindelijk heeft dan iedere speaker een cijfer voor klank, afwerking en voor originaliteit. Ook is er een totaalgemiddelde, welke gebruikt kan worden bij het berekenen van een zgn. "prijs/kwaliteit"-factor. Dus: wie heeft de beste set voor 't minste geld...

Toevoeging:

Er is inmiddels al een kleine concept-klasseverdeling gekomen:

Klasse 1: < 20 liter, < € 80,-

Klasse 2: < 20 liter, > € 80,-

Klasse 3: > 20 liter, < € 80,-

Klasse 4: > 20 liter, > € 80,-

Het budget wordt gesteld voor alles wat geen MDF/Spaanplaat/Naaldhout/Zachthout, aansluitterminal of afwerking is.

De eindmeeting is op 20-07-2003 bij Speaker & Co Haarlem.

[ Voor 92% gewijzigd door Skef op 02-07-2003 09:18 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Niet gedacht dat we -gezien het feit dat er 2 draadjes lopen- de 1000 zouden halen...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Play
Geen MKT idd, dat is zonde. Voor het zelfde geld haal je Audyn Cap MKP's welke al een stukje beter zijn. Natuurlijk is er nog veel beter (en duurder)

Dit vindt ik wel een interessante opsomming/review. (van Geenius)
Ik gebruik zelf MKT's en heb er eigen niet bij stilgestaan dat we het al eerder over MKP's hebben gehad. Ik weet niet eens of Conrad die wel in het assortiment heeft. We gaan het allemaal wel weer zien.

Skef, al woord over de te maken website?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

De MKT was eventueel alleen voor de condensator parallel aan de woofer, niet voor de seriecondensator voor de tweeter.

Maar inderdaad is het prijsverschil zo gering dat het niet veel uitmaakt.

Verwijderd

Wekkel schreef op 02 July 2003 @ 12:39:
[...]

Ik gebruik zelf MKT's en heb er eigen niet bij stilgestaan dat we het al eerder over MKP's hebben gehad. Ik weet niet eens of Conrad die wel in het assortiment heeft. We gaan het allemaal wel weer zien.

Skef, al woord over de te maken website?
Conrad heeft die idd niet, maar ach maak je niet druk. Das allemaal High-end gelul joh :P

MKP is ongeveer per elco €0,60 duurder. (Snelle vergelijking Conrad MKT en S&C MKP)

MKT is trouwens al een boel beter als een bipolair. :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie al termen als 'inbranden' voorbij komen, waarmee het voor mij alweer ophoudt. Misschien dit weekende de zijplaten er na veel schuren maar opschroeven, waarna het schuren weer verder kan en de verfklus kan starten.

• Indoubt

Indoubt

Wekkel schreef op 02 juli 2003 @ 15:53:
Ik zie al termen als 'inbranden' voorbij komen, waarmee het voor mij alweer ophoudt.
Misschien de volgende keer gewoon met muziek in plaats van 20 Hz van een toongenerator en full power. >:)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ja ja, blijf me er maar weer aan herinneren ;( Overigens heb ik maar bar weinig (positief, danwel negatief) respons gekregen op mijn gifgroene kado destijds.

Ik ben nu erg benieuwd naar het resultaat als alles in elkaar zit na schuren en verven. Dat kan nog wel 1 á 2 weken duren, duimen dus.

Verwijderd

Wekkel succes, en hang anders je woofers in een open-baffle om in te spelen. Hier is zeker winst te halen, als je units een beetje soepel zijn.

• Raymond
  • Laatst online: 12:49
Wekkel schreef op 02 July 2003 @ 15:53:
Ik zie al termen als 'inbranden' voorbij komen, waarmee het voor mij alweer ophoudt.
De grap is, dat foliecondensatoren één van de weinige gevallen zijn waarbij inbranden daadwerkelijk aan de orde is :)
Een folie (mkp) condensator wordt gemaakt door een gematilliseerde folie (de goedkopere versies) of een metaalfilm en plastic folie (duurdere) op te rollen.

Die plastic film is nooit helemaal vrij van gaatjes (hoe beter de condensator hoe beter de film). Door deze gaatjes springt af en toe een vonk over (dit veroorzaakt ruis. En idd: condensatoren ruisen...) en wanneer de vonk krachtig genoeg is, zal de folie dichtsmelten of het metaal oppervlak oxideren. In beide gevallen zal die plek dus niet meer ruisen. En dus -na een "inbrandperiode"- zal een condensator steeds stiller worden :)

Uiteraard kan je ook gewoon een dure condensator kopen, die zijn gewikkeld met 2 folies, de kans dat er 2 gaatjes precies boven elkaar liggen is natuurlijk maar erg klein :)

Verwijderd

Ben zojuist (lees: de hele middag) begonnen aan het maken van mijn kasten.
1 ding is zeker, dit gaat nog wel tot zater dag door....
Het gaat opzich best goed, ik heb vantevoren een mal van hout gemaakt. Die heb ik een halve centimeter kleiner gehouden dan de uiteindelijke maat, dit omdat ik een soort ring om mijn frees heen kan maken (hulpstuk) die een halve centimeter van het freesje zit.

Nou heb ik gewoon een heel hoop vormen ruw (met een lintzaag) op maat gezagen, daarna de mal en de ruwopmaatgezaagde plank op een plank geschroefd (die weer op de werkbank geschroeft zat).
Dan is het een kwestie van rondtrekken die frees :).

Echter gaat er per plankje wel wat tijd in zitten, en 1 plank is 2 cm dik, dus ik heb nogal een aantal plankjes nodig 8). Maar ik heb hout genoeg, en mocht het opzijn haal ik gewoon weer een nieuwe plaat mdf.

kzal vanavond nog wel ff wat pics schieten van het WIP traject :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Graag, we love WIP's. Ik zal vanavond ook nog een WIPje schieten van de binnenkant.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Nou, hier dan een tekstuele WIP ;)

Heb vandaag m'n bestelling binnengehad, met daarin de filtercomponenten en het dempings-spul...

Vanavond (of morgenavond) even de filters solderen, spikes monteren op de speakers en de stands afmaken (en die worden héél tof, dat zullen jullie de 20e wel zien)...

Ook moet ik m'n sub nog afmaken (dempingsmateriaal toevoegen, luchtdicht maken enz.).

Ben dus nog wel druk de komende 17 dagen ;) ;)

Over de site: die flans ik morgen wel ff in mekaar... Heb nog weinig pics ontvangen, maar kan iig ff een overzicht online zetten welke mensen er komen de 20e...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je zou mijn pics gewoon her en der uit de topics moeten kunnen vissen. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat je dat gewoon zou doen. Ik heb ze zelf iig niet bewaard.

Verwijderd

Jammer dat ik de 20ste er niet bij kan zijn zeg! Ik had graag officieel meegedaan met de wedstrijd.

Maar mijn WIP, ik heb alles nu 2 maal goed gegrond en alles is weggewerkt. Heb de verf ook al, dus morgen of iets ga ik hem in de definitieve kleur verfen.

Denk nog hooguit een weekje, en dan is ie klaar. :)

Verwijderd

Skef schreef op 02 July 2003 @ 18:31:
Nou, hier dan een tekstuele WIP ;)

Heb vandaag m'n bestelling binnengehad, met daarin de filtercomponenten en het dempings-spul...

Vanavond (of morgenavond) even de filters solderen, spikes monteren op de speakers en de stands afmaken (en die worden héél tof, dat zullen jullie de 20e wel zien)...

Ook moet ik m'n sub nog afmaken (dempingsmateriaal toevoegen, luchtdicht maken enz.).

Ben dus nog wel druk de komende 17 dagen ;) ;)

Over de site: die flans ik morgen wel ff in mekaar... Heb nog weinig pics ontvangen, maar kan iig ff een overzicht online zetten welke mensen er komen de 20e...
Skef, erg weinig pics. Voorwaarde van de contest was toch ook om foto's van het bouwproces te posten?

Die sub, vertel daar eens wat meer over. Driver, kastafmetingen enz.

Oftewel, ben erg nieuwschierig. :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Sub is een Peerless XLS-10 + slave, gebouwd in een behuizing van (buitenafm.) 41,2 in het vierkant.

De wandopbouw is als volgt: 6mm berken multiplex - 40mm mdf - 3mm lood - 10mm gipsvezelplaat... 59mm totaal dus...

Heb er alleen nog geen amp voor (centjes op)...

Ik heb idd weinig pics, want ik heb geen digicam...

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Indoubt schreef op 02 July 2003 @ 00:53:
Heb een eerste berekening en simulatie gemaakt van het testfilter
Dat gaat er als volgt uitzien:
Tweeter Vifa XT300, omgepoolde polariteit
L1, parallel aan tweeter, 0.47 mH , luchtspoel 0.71 mm
C1, in serie met tweeter, 8.2 uF, Audyn cap MKP
Attenuation schakeling met R1= 1 ohm in serie en R2 met 12 ohm parallel. Deze laatstse schakeling is nog niet zeker omdat de tweeeter en woofer in het crosover gebied dezelfde efficiency hebben.

Woofer Peerless HDS134
L2, in serie, 1 mH, luchtspoel 1.4 mm, 0.3 ohm
C2, parallel, 3.9 uF, MKT of MKP
Impedantie correctie schakeling: C3 bipolair 22 uF in serie met R3 8.2ohm, beide parallel aan woofer.
Deze laatste schakeling lijkt in xoversim.exe geen enkel effect te hebben op de impedantie curve van de woofer.

Heeft iemand enig idee het toevoegen van een impedantiecorrectie netwerk in xoversim goed wordt berekend?

links naar mijn frd en zma files
FRD file woofer
ZMA file woofer
FRD file tweeter
ZMA file tweeter

edit: corrected links
Ik kan alleen de FRD curves downloaden, niet de ZMA (impedantie) curves. Als je de links naar de ZMA curves in orde maakt, kan ik de curves en het voorgestelde filter ter controle wel even in LspCAD stoppen.

PS: Bij kombinatie van een konus woofer/middentoner en dome tweeter en toepassing van tweede orde scheidingsfilter op ca. 3kHz (zoals in jouw geval), zul je vrijwel zeker een vlakkere frequentierespons krijgen door de tweeter niet om te polen.

Wanneer de akoustische oorsprong (spreekspoelen) van woofer en tweeter in hetzelfde vertikale vlak zouden liggen, dan zou je bij tweede orde filters de tweeter volgens de theorie moeten ompolen, omdat bij tweede orde filters het elektrische signaal op de tweeter in tegenfase is met het signaal op de woofer.

Rekenvoorbeeld: De golflengte van geluid bij 3kHz is ca. 10cm (uitgaande van een geluidssnelheid van 300m/s), dus de halve golflengte is 5cm. Als de akoustische oorsprong van de woofer 5cm naar achteren ligt tov de tweeter, en de elektrische signalen op woofer en tweeter zijn in fase, dan krijg je bij optelling van de golven uitdoving (bij 3kHz). De elektrische signalen zijn bij een tweede orde filter echter juist uit fase, waardoor er geen uitdoving maar juist optelling plaats vindt.

Misschien is dit verhaal niet helemaal duidelijk, maar beter kan ik het niet uitleggen.
Bekijk maar eens enkele ontwerpen uit de praktijk, en je zult zien dat bij combinatie van konus middentoner en dome tweeter en tweede orde filters de middentoner en tweeter over het algemeen met identieke fase op het filter worden aangesloten.

Bekijk bijvoorbeeld eens de filters van een aantal Visaton tweeweg systemen. Deze hebben meestal tweede orde filters, en woofer en tweeter zijn met gelijke fase op het filter aangesloten.

[ Voor 38% gewijzigd door CornelisJ op 02-07-2003 22:47 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

GRRR

serieuze vertraging aan mijn kant.
Nog steeds geen woofers.

Het hout wat ik heb laten zagen was niet goed; er zaten afwijkingen in van 1,5 mm!
En ze willen het wel overdoen, maar er komt volgende week pas weer hout... En dan da ik op vakantie.

Ik begin serieus te twijfelen of ik de boel op tijd af ga krijgen....

Wise enough to play the fool

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ok, ok, ook ik moet er aan geloven, dus hier mijn WIP's:

Het totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/wip/totaal.jpg

De zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/wip/zijkant.jpg

Op veler verzoek: de sub:
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/wip/sub1.jpg

Vanaf nu kan iedereen in de laagste klasse dus wel stoppen, want zelfs de speakerstands vallen nog binnen het budget ;) ;)

Nu nog het filter solderen, aansluitklemmen monteren en klaar is Skef!

Nog even een toevoeging: Er staan meer foto's hier

[ Voor 23% gewijzigd door Skef op 03-07-2003 09:45 ]

Verwijderd

Mooi werk, ziet er goed uit. :)

• Indoubt

Indoubt

Kan die post in dat andere topic nu niet mer editen natuurlijk

Hier dan nog een keer,

FRD file HDS134
ZMA file HDS134
FRD file VIVA xt 300
ZMA file VIVA xt 300

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

We zijn natuurlijk erg benieuwd wat dat allemaal brengt aan geluid. Met een lullig speakertje kan ik natuurlijk ook wel binnen budget blijven ;)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

jemig Skef.. ZO mooi..
die tangband ziet er mooi uit zo in zn eentje. Hoe bevalt het geluid ervan?

en die stands.. wow

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik ben totaal niet ontevreden over het geluid van de tangbands, ze gaan dieper dan ik verwachtte...

Ze worden uiteindelijk wel aangevuld door de sub (maar daar is nu nog geen amp voor, dus die staat er nu voor de mooiigheid)...

Nu alleen nog het filter solderen (de tangbands draaien nu zonder filter), dan kan ik de piek op 6 kHz er ook uitgooien... Dan een klein beetje spelen met wat dempingsmateriaal, en klaar! (en dan de stands 3x lakken, k*twerk ;) )

• CornelisJ
  • Niet online
Indoubt schreef op 02 July 2003 @ 22:04:
Kan die post in dat andere topic nu niet meer editen natuurlijk

Hier dan nog een keer,

FRD file HDS134
ZMA file HDS134
FRD file VIVA xt 300
ZMA file VIVA xt 300
Ik zal een poging doen de curves en jouw filter in LspCAD te stoppen.
Zie ook de PS in mijn vorige post.

PS: Ik zie dat de door jou geposte SPL en impedantie curves geen fase informatie bevatten, de fase is 0 voor alle frequenties. Hierdoor zal de simulator geen faseverschil zien tussen het signaal uit de woofer en de tweeter, en is een nauwkeurige simulatie in het overnamegebied tussen woofer en tweeter in feite niet mogelijk. In LspCAD kan ik als workaround de woofer een offset geven tov de tweeter, maar een echt nauwkeurig is dit niet.

[ Voor 25% gewijzigd door CornelisJ op 02-07-2003 23:39 ]

Verwijderd

Hèhè.....

Endelijk alles van mij gefreesd, bloed zweet en tranen (vooral tranen) want als je met het orgineel bezig bent gaat alles natuurlijk fout (lees: je vergeet de lengte afstelling vast te zetten als je de cirkel presies op maat hebt gefreesd maar alleen de diepte nog moet fine tunen :( ). Gelukkig kon ik in dit geval nog de andere kant van de plaat gebruiken, de gemaakte sleuf plamuur ik wel dicht ;)

Ik ga morgen het binnenwerk verder in elkaar zetten, de laatste dingetjes zagen en dan ga ik de gaten in get binnenwerk zagen (en zo nu en dan de boor af laten koelen :D).

Niet alles verliep naar wens maar ik zie alles nu weer/nog positief in :)

WIP's komen er aan maar die maak ik met een geleende camera (betere kwaliteid ;) ) maar dan moet ik ze ook bij die persoon even op een cd laten zetten zodat ik ze hier digitaal heb...

Verwijderd

Vette sub Skef :)
Heb je een aparte ruimte bedacht voor de versterker of komt die nog bij de driver in?
Ik dacht dat het eerste wordt aangeraden ivm beschadigen printplaat door de geluidsdruk en lekkansen.
Als je eens wilt testdraaien kunnen we misschien wel wat afspreken over het gebruiken van mijn amp ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skef schreef op 02 July 2003 @ 22:45:
Ik ben totaal niet ontevreden over het geluid van de tangbands, ze gaan dieper dan ik verwachtte...

Ze worden uiteindelijk wel aangevuld door de sub (maar daar is nu nog geen amp voor, dus die staat er nu voor de mooiigheid)...

Nu alleen nog het filter solderen (de tangbands draaien nu zonder filter), dan kan ik de piek op 6 kHz er ook uitgooien... Dan een klein beetje spelen met wat dempingsmateriaal, en klaar! (en dan de stands 3x lakken, k*twerk ;) )
jongen, ze zien er echt bijzonder goed uit! Je had toch een soort van standaard kistjes genomen? Ik ben wel benieuwd hoe dat klinkt zeg! Als het heel mooi is en het heeft een beetje rendement, dan ga ik erover nadenkom om de sattelietjes van mijn 510D speakerset erdoor te vervangen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
De kistjes kun je inderdaad zo halen bij Xenos voor 4,95 per stuk... Ik heb er natuurlijk wel een MDF-bekisting binnenin gemaakt...

DrSmith: De amp komt bij mij waarschijnlijk helemaal losstaand, ik heb er absoluut geen rekening mee gehouden in de kist... Zit te denken aan een Koda KD-269 gebrugd, maar dan moet ik de voedings-ringkern aanpassen (niet zo'n enorm probleem, amplimo is dichtbij)...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ok... ook al gaat het me toch niet meer op tijd lukken, toch wat WIP's!

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/wip2.jpg
even het goede hout "lay-outen"; ook hier heb ik 1mm teveel, maar dat maak ik wel weer goed met de frees. Je krijgt hiermee al een aardig idee waar ik mee bezig ben

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/wip.jpg
Filters, aansluitspul en demping liggen geduldig te wachten...

Wise enough to play the fool

• CornelisJ
  • Niet online
Filter voor Indoubt 2-weg systeem
Hieronder een eerste schot van een filter voor het systeem van Indoubt:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/filez/indoubt_filter.png

De weerstand in serie met de spoelen stelt de serieweerstand van de spoel voor, deze weerstanden moet je in het echt dus niet monteren. De waardes van de componenten kun je aflezen naast het schema. Zoals in een eerdere post hierboven al vermeld, ontbreekt de fase-informatie in de SPL en impedantiecurves, waardoor een echt nauwkeurige simulatie in feite niet mogelijk is.

Voor de woofer heb ik aangenomen dat de akoustische oorsprong 35mm achter die van de tweeter ligt, dit zie je ook vermeld in het schema van het laag filter. De waarde van deze offset heeft een grote invloed op de systeemrespons in het overnamegebied tussen woofer en tweeter.

Volgens mijn simulatie kun je een vlakkere totaalrespons krijgen door geen zobel netwerk voor de woofer te gebruiken. Ik heb wel iets andere componentwaardes gebruikt dan voorgesteld door Indoubt.

Bovenstaande filterschema's leveren volgens simulatie de volgende frequentierespons op:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/filez/indoubt_respons.png

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Verwijderd

Skef schreef op 02 July 2003 @ 21:56:

Het totaalplaatje:
[afbeelding]

De zijkant:
[afbeelding]

Op veler verzoek: de sub:
[afbeelding]

Vanaf nu kan iedereen in de laagste klasse dus wel stoppen, want zelfs de speakerstands vallen nog binnen het budget ;) ;)

Nu nog het filter solderen, aansluitklemmen monteren en klaar is Skef!

Nog even een toevoeging: Er staan meer foto's hier
Zo jij hebt snel een digicam gevonden ;)

Ziet er erg mooi uit. Kistjes had je natuurlijk al maar daar past de Tangband mooi in. De stand is ook erg orgineel. :)

Nu nog een goed geluid, de sub doet natuurlijk niet mee :P

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 00:35:
[...]
Nu nog een goed geluid, de sub doet natuurlijk niet mee :P
Boohoe, dus mijn subje ook niet.

Wist ik natuurlijk wel, maar ik neem hem toch mee, voor de lol

• Indoubt

Indoubt

CornelisJ schreef op 03 July 2003 @ 00:08:
Filter voor Indoubt 2-weg systeem
Hieronder een eerste schot van een filter voor het systeem van Indoubt:

[afbeelding]

De weerstand in serie met de spoelen stelt de serieweerstand van de spoel voor, deze weerstanden moet je in het echt dus niet monteren. De waardes van de componenten kun je aflezen naast het schema. Zoals in een eerdere post hierboven al vermeld, ontbreekt de fase-informatie in de SPL en impedantiecurves, waardoor een echt nauwkeurige simulatie in feite niet mogelijk is.

Voor de woofer heb ik aangenomen dat de akoustische oorsprong 35mm achter die van de tweeter ligt, dit zie je ook vermeld in het schema van het laag filter. De waarde van deze offset heeft een grote invloed op de systeemrespons in het overnamegebied tussen woofer en tweeter.

Volgens mijn simulatie kun je een vlakkere totaalrespons krijgen door geen zobel netwerk voor de woofer te gebruiken. Ik heb wel iets andere componentwaardes gebruikt dan voorgesteld door Indoubt.

Bovenstaande filterschema's leveren volgens simulatie de volgende frequentierespons op:

[afbeelding]

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Hartstikke bedankt CornelisJ,

De FRD en ZMA files zijn met SPLTRACE gemaakt en niet daadwerkelijk gemeten. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheden daartoe en bovendien zijn de kasten nog niet klaar. Misschien dat ik daar later nog een keer aan toekom maar voor de wedstrijd gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Ik had al zo mijn twijfels over het impedantie correctie netwerk voor de woofer. Deze laat ik eruit, ik kan later altijd nog een correctie toepassen indien nodig.

Ik zie dat de crossover frequentie is gestegen naar richting 3000 Hz. Is daar een speciale reden voor of kwam dat gewoon beter uit met de frequentierespons (vlakker bijv)

En nogmaals: thks

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:13:
[...]

Boohoe, dus mijn subje ook niet.

Wist ik natuurlijk wel, maar ik neem hem toch mee, voor de lol
Hmmm, misschien dat ik 'm dan ook maar meeneem...

Als iemand dan even een goede sub-amp (voor een Peerless XLS-10) meeneemt? Ik heb er nog geen een nl. ;)

• Indoubt

Indoubt

Ik heb een RCM Accoustics Detonation 150 in dat kleine ding gepropt. 150Watt RMS aan 4 ohm, class D digitale amp, zou ook voor een Peerless sub niet misstaan (je mist maximaal 3 db in vergelijking met een 300w amp). Die kunnen we er wel even op aansluiten.

Ik neem de schroefmachine wel mee

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hoezo schroefmachine? In m'n sub is geen ruimte voor een amp ;) ;) Of bedoel je om 'm uit jouw amp te halen?

Ik heb er een nette speakerterminal achterop zitten, dat kan toch ook?

[ Voor 15% gewijzigd door Skef op 03-07-2003 12:51 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

He he, ik verheug me nu al op de afkraakpartij van mijn Ravelands, waarbij ik een grote smile ga trekken ;)

• Indoubt

Indoubt

Skef schreef op 03 July 2003 @ 12:50:
Hoezo schroefmachine? In m'n sub is geen ruimte voor een amp ;) ;) Of bedoel je om 'm uit jouw amp te halen?

Ik heb er een nette speakerterminal achterop zitten, dat kan toch ook?
Nee, ik moet even mijn luidspreker losmaken, anders krijgt de amp minder dan 2 ohm en daar is ie niet zo van gecharmeerd denk ik

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Heb even gauw een html-pagina gemaakt (in Excel ;) , en dat heeft dan een inet-bedrijf), hier staat ie:
http://www.qontroller.com/speakers/diy.htm

Als je gegevens niet juist zijn, mail me dan ff!

Verwijderd

Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:28:
[...]

Hartstikke bedankt CornelisJ,

De FRD en ZMA files zijn met SPLTRACE gemaakt en niet daadwerkelijk gemeten. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheden daartoe en bovendien zijn de kasten nog niet klaar. Misschien dat ik daar later nog een keer aan toekom maar voor de wedstrijd gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Ik had al zo mijn twijfels over het impedantie correctie netwerk voor de woofer. Deze laat ik eruit, ik kan later altijd nog een correctie toepassen indien nodig.

Ik zie dat de crossover frequentie is gestegen naar richting 3000 Hz. Is daar een speciale reden voor of kwam dat gewoon beter uit met de frequentierespons (vlakker bijv)

En nogmaals: thks
Je hebt dan in dit geval een "schijn nauwkeurigheid" omdat de plots niet de daadwerkelijke response in de gebruikte behuizing voorstellen. Met de door jou gebruikte units kan je net zo goed een eerste poging wagen met een simpel 1e orde filter en een notch op de tweeter. Scheelt je weer onderdelen. En kun je het daadwerkelijke filter gaan ontwerpen nadat je metingen hebt gedaan.

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 July 2003 @ 12:54:
He he, ik verheug me nu al op de afkraakpartij van mijn Ravelands, waarbij ik een grote smile ga trekken ;)
en dat is post 4 in de serie "how to become an underdog" :+

Het is een contest en een ondermaatse prestatie kan leiden tot een permban. Dat je het ff weet :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan pak ik mijn spullen maar vast en regel een ander favoriet forum :o Met zoveel audiofiel geweld hier kan ik nooit meer wat goeds doen met mijn 'halve werk' overal. Je ziet inderdaad dat ik me al politiek aan het indekken ben :D

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Skef schreef op 03 juli 2003 @ 15:14:
Heb even gauw een html-pagina gemaakt (in Excel ;) , en dat heeft dan een inet-bedrijf), hier staat ie:
http://www.qontroller.com/speakers/diy.htm

Als je gegevens niet juist zijn, mail me dan ff!
Ik kom alleen als ik vervoer kan regelen hè :)
in dat geval kom ik met 2 man en speakers.
Anders kan ik eventueel nog in mijn eentje op de trein stappen.

Nog iets over akoestische kortsluiting in mijn ontwerp, bij welke frequentie treed dit op als de BR buis en de driver 50cm van elkaar staan?
(40 + 20*|n|)cm ? of is dit te simpel gedacht :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Atgast: Woont er niet iemand van de deelnemers bij je in de buurt? Noem de plaats hier anders ff, dan kunnen we kijken of je met iemand mee kunt rijden...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Skef schreef op 03 July 2003 @ 18:30:
Atgast: Woont er niet iemand van de deelnemers bij je in de buurt? Noem de plaats hier anders ff, dan kunnen we kijken of je met iemand mee kunt rijden...
omgeving roermond, midden limburg

iets zegt me dat daar niet erg veel deelnemers langskomen :)

Verwijderd

Ja, idd maareh volgens mij had EUL het erover om in klasse 4 mee te doen.
Hij vond 18 liter voor die woofer te weinig bas geven ipv 25 liter waar hij nu geloof ik voor gaat. (correct me if im wrong ;))

Vandaag frees kapot :(, waarschijnlijk koolborsteltjes schoonmaken :( s weer een hoop werk om m uit elkaar te halen etc. Heb nu voor ongeveer de helft van 1 speaker het hout klaar, daar hoeft niks meer aan te gebeuren.

Zal morgen wel wat pics posten (nu geen zin meer :D).

BTW indoubt, misschien heb je t gemist, maar ik heb in het vorige topic een link gegeven naar zelf opgemeten (large baffle) freq. response van de XT, zal ze ff zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 19:01 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit in klasse 1 met 67 euro en 18 liter :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Wekkel, nu heb ik dus wel een geduchte concurrent... Hmmm...

Ik doe de wijzigingen morgen ff, dan heb ik de XLS weer bij de hand (op de zaak)...

• CornelisJ
  • Niet online
Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:28:
[...]

De crossover frequentie is iets verhoogd, omdat ik de condensator in de hoog sectie 1 waarde kleiner heb genomen. Bij een lage crossoverfrequentie zal de tweeter bij hard afspelen meer vermogen te verwerken krijgen, en bovendien extra vervorming geven. Om dit risico te vermijden kies ik liever een iets hogere crossover frequentie.

Ik dacht al dat je de SPL en impedantie curves van de fabrikant had overgenomen. Fabrikanten geven meestal niet de fase curves, vandaar het onbreken van deze informatie in de FRD en ZMA files. Voor de dimensionering van het scheidingsfilter is juist de fase informatie erg belangrijk, omdat je wel moet weten of de geluidsgolven uit woofer en tweeter in het overnamegebied bij elkaar optellen of elkaar juist verzwakken.

Voor het beste resultaat zou je de SPL en impedantie curves van de afzonderlijke units in de definitieve kast moeten meten, waarbij het belangrijk is dat de meetmicrofoon voor beide metingen exact dezelfde afstand tot het front van de kast heeft, anders klopt de relatieve fase informatie niet.

Ik ken maar twee forummers die de apparatuur en de software hebben om deze metingen zelf te kunnen doen, namelijk Lampje en Geenius. Ik hoop dit soort metingen in de toekomst ook te kunnen doen, maar dan moet ik nog wel een meetkastje maken (voorbeeld: kastje van Lampje) en een goede meetmicrofoon aanschaffen.

Verwijderd

goede meetmicrofoon zal wel meevallen, bekijk Deze url maar eens ;) (ga ik zelf ook maken, iig iets met die mics, pre weet ik nog niet.)

(hoop ik voor volgende week af te hebben :D)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 22:52 ]

Verwijderd

hmmm,

ik heb net zitten tellen en ik kom op iets meer geld uit dan ik wou.

Per box: ongeveer €160 tot nu toe.
Dat is:
-Hout
-Drivers
-Filter
-Overige (Spikes en draad)

Dat zou een klasse 4 betekenen (zo klonk ie wel in ieder geval)

De verf ben ik net begonnen. Dat is nu een euro of 10. Zal nog wel meer worden.
Dure hobby, boxjes bouwen :) (wel leuk!!)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:18 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik hoop samen met Skef aan te tonen dat het met heel wat minder ook leuk kan zijn.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hoho Wekkel, er zijn nog meer deelnemers in onze klasse ;) Vergeet bijv. m.m niet!

Maar ja, ik win toch :+ :+

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 July 2003 @ 23:33:
Ik hoop samen met Skef aan te tonen dat het met heel wat minder ook leuk kan zijn.
Hoezow? Wil je zo graag dat mensen het niet leuk vinden dan?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hij bedoelt dat je met minder budget ook een leuke speaker in elkaar kan flansen denk ik...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 18:59:
Ja, idd maareh volgens mij had EUL het erover om in klasse 4 mee te doen.
Hij vond 18 liter voor die woofer te weinig bas geven ipv 25 liter waar hij nu geloof ik voor gaat. (correct me if im wrong ;))
25 liter jah, maar ik had het over mooie bas, niet over SPL's ;)

Verwijderd

jah, zo bedoelde ik het ook, maar het ging er iig over dat je in klasse 4 meedeed. Hoe de bassen waren werd niet gevraagd :D.

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:52:
goede meetmicrofoon zal wel meevallen, bekijk Deze url maar eens ;) (ga ik zelf ook maken, iig iets met die mics, pre weet ik nog niet.)

(hoop ik voor volgende week af te hebben :D)
Ik ben ook al bezig met een zo'n soort voorversterkertje en elektreet kapsel. Van de kapsels schijnen er maar enkele redelijk geschikt te zijn met een redelijk vlakke respons. Volgens het boek van d'appolito zijn dat een bepaald type van senheiser en van monacor maar er zijn vast ook nog andere.

Voor de beperkte doelstelling die ik heb is het belangrijkste als die goed functioneert in het crossover gebied.

Anyway, met een mic ben je er nog niet dus ik betwijfel of dat voor de wedstrijd nog gaat lukken.

CornelisJ:
thks again,

De crossover frequentie kan inderdaad wel wat hoger, alhoewel specifiek deze tweeter redelijk geschikt is om laag in te zetten.

Om luidsprekers daadwerkelijk goed te meten heb ik nog een lange weg te gaan.

Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspeol nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.

[ Voor 28% gewijzigd door Indoubt op 04-07-2003 00:58 ]

Verwijderd

Momenteel ben ik bezig met het tweaken van het filter, zoals gezegd wat mooi simuleert op de computer hoeft niet goed te klinken, een computer heeft tenslotte geen oren! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_filter_02.jpg

Er is een aantal kleine aanpassingen t.o.v. het eerste filter waarbij de grootste aanpassing het toevoegen van een extra condensator voor de tweeter is. Het oorspronkelijke 1e orde filter voor de tweeter bleek op zich wel iets ruimtelijker te klinken en tevens was het geluidsbeeld iets meer naar voren geplaatst, echter er bleef een "randje" aan het hoog zitten. Ik vermoede dat deze Seas tweeter toch wat meer bescherming in het laag nodig had, dus heb ik hem een tweede orde filter gegeven door het toevoegen van de condensator van 20uF. Resultaat: het "randje" is weg en het totaal beeld is nog wat neutraler geworden. Nadeel is het iets vlakker geluidbeeld in vergelijking met het 1e-orde variant (die eeuwige compromissen altijd).

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_09.jpg

Krokodillen-klemmen (wel verbonden met echt speakerkabel) vergemakkelijken het tweaken.

Verwijderd

Indoubt schreef op 04 July 2003 @ 00:42:
[...]

Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspeol nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.
Ik zou gaan voor een gewone luchtspoel met de dikst mogelijke draad die je budget toelaat. Zelf probeer ik Rdc altijd onder de 0,25ohm te houden als het even kan.

Verwijderd

Indoubt schreef op 04 juli 2003 @ 00:42:
[...]

Ik ben ook al bezig met een zo'n soort voorversterkertje en elektreet kapsel. Van de kapsels schijnen er maar enkele redelijk geschikt te zijn met een redelijk vlakke respons. Volgens het boek van d'appolito zijn dat een bepaald type van senheiser en van monacor maar er zijn vast ook nog andere.
Jij bedoelt vast de Monacor MCE-2000, die gebruikt namelijk de panasonic capsule. Ik heb er 7euro voor moeten betalen bij de locale elektroboer (afzetter). Als versterker gebruik ik een simpel schemaatje rondom 1 tor en met als voeding een 9V blok, heb nl. geen zin om een +/- voeding te maken. En voor mijn doeleinden is de nauwkeurigheid voldoende (ik was niet van plan om vervomingscijfers te gaan bepalen) Nu heb ik voor een studentvriendelijke 15 euro :) een microfoon + vv.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 09:34:
Er is een aantal kleine aanpassingen t.o.v. het eerste filter waarbij de grootste aanpassing het toevoegen van een extra condensator voor de tweeter is. Het oorspronkelijke 1e orde filter voor de tweeter bleek op zich wel iets ruimtelijker te klinken en tevens was het geluidsbeeld iets meer naar voren geplaatst, echter er bleef een "randje" aan het hoog zitten. Ik vermoede dat deze Seas tweeter toch wat meer bescherming in het laag nodig had, dus heb ik hem een tweede orde filter gegeven door het toevoegen van de condensator van 20uF.
Die grote waardes voor de condensatoren moeten een vermogen kosten, 20uF is niet niks. Zelfs een ordinaire MKP kost al snel 9 euro. En door de serie topologie moet het zobel ook al uitgevoerd worden met MKP.

Verwijderd

Dat is inderdaad een nadeel van serie-filters. Gelukkig had ik nog alle onderdelen liggen. Maar ja, alles is relatief - die paar euro extra vind ik de moeite waard als je het vergelijkt met de totaal kosten van een hifi installatie.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

DAMN! zonet stond er een meneer van de NPD aan de deur met mn pakketje van PartsExpress maar ik kon nergens 28 euro vinden :( maandag dus pas weer..

Verwijderd

Geenius:

Heb je helemaal gelijk in, en ik onderschrijf ook de meerwaarde van het gebruiken van kwalitatief betere componenten, maar niet ten koste van alles. In de eerste plaats moet de topologie goed zijn, zolang ik dat nog niet heb geoptimaliseerd, zal ik ook niet investeren in al te dure componenten.

Verwijderd

Mako:

Zo werk ik ook, ik heb een gereedschapskoffer met allerlei condensatoren, weerstanden en spoelen. Met deze onderdelen ga ik tweaken tot ik de juiste waardes heb bepaald, dan koop ik die waardes in de uiteindelijke kwaliteit die juist acht.

Verwijderd

Kijk dat is het voordeel van een "beroeps diy-er" ik heb weinig speling om te experimenteren, omdat ik weinig op voorraad heb. Dat is iets wat ik wel wil veranderen (icm een redelijke meetopstelling) echter dat groeit vanzelf.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Net weer wat werk vericht met Ron (zwiepie @ got dacht ik) vanavond verwacht ik de 2e speaker in elkaar te hebben zitten. Dan kan ik voor he eerst serieus luisteren naar de klank van mijn creatie.

Ik heb ook niet de luxe van het kunnen expirimenteren met verschillende spoelen en condensator's De uiteindelijke vorm die jullie gaan horen (mits vervoer) zal dan ook nog wel wat tweaking kunnen gebruiken.

gaat er eigenlijk ook gemeten worden op de meeting?
Als ik zelf meetapparatuur ga maken zou het namelijk wel leuk zijn als ik dat eens heb gezien, heb ik een beetje een idee hoe en wat :)

Verwijderd

jah, lijkt mij ook dat dat vanzelf groeit.

@Mako, ik was ook van plan de panasonic capsule te gebruiken, echter denk ik wel meteen een goede kast + voeding en test weerstand enz. te maken. (Ik hoop dat ik m op tijd af krijg).

De pics, ik dacht laat ik mijn powertools ook maar eens showen 8):

Dit is de lintzaag waar ik alle "figuren ruw mee uitzaag (lees: ongeveer een halve centimeter te veel)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1048.JPG

Een vlakverdiktebank, das heel handig als je ruw hout hebt ;). Maar ik gebruik hem alleen om de planken die niet helemaal perfect zijn te schalperen >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1073.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1074.JPG

De bandschuurmachine om alles strax lekker glad te krijgen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1075.JPG

De frees die ik gebruik, die dus geen stof tussen de koolborsteltjes had, maar waar het fasedraai spoeltje geen goed kontact meer maakte, maar dat is opgelost :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1076.JPG

Deze gebruik ik om intern (bracing enz) alles uit te zagen, tezamen met een decu die ik niet gefotografeert heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1077.JPG

Het schroefmachientje :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1078.JPG

De afkortzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1079.JPG

Compressor (heel handig als je de hele dag in het stof hebt gewerkt)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1080.JPG

De frees >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1082.JPG

Tafelboormachine:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1084.JPG

Lijmtangen (normaal kan er geen meer bij, maar er waren er nu een paar in gebruik)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1085.JPG

Cirkelzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1086.JPG

En natuurlijk de beschermings materialen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1087.JPG

Het enigste wat ik nog mis is een stofafzuig regeling, en een metaal draaibank (maar die komt er misschien een) Toch wel handig he, een vader met houtbewerking als hobby 8) (er staat ook nog een houtdraaibank en een sleuven boormachine (plank op zn kant, boor erlangs))

Na het hout ruw uitgezagen te hebben, schroef ik het tesamen met een mal op een plank, en dan gaat de frees erlangs.
zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1049.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1050.JPG

daarna bracing uitzagen, en lijmen :D

beetje lange post, but jou get the picture (sorry voor de modemers onder ons)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 19:05 . Reden: verkeerde pic ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit. Wat een werk zeg, al die schijfjes maken.

Verwijderd

Dat zijn wel een hoop tools voor zo'n basisvorm :D

Mooi werk, maar er zijn wel simpelere manieren om zo'n vorm te krijgen, al is dit natuurlijk wel een erg interessante. Ga je hem ook afwerken zodat nog duidelijk te zien is dat hij uit schijven is opgebouwd?

Verwijderd

Nee, denk het niet. Waarschijnlijk ga ik m fineren, maar ik denk niet dat het mogenlijk is om het op dez. manier als indoubt te doen, omdat het dan een te lang stuk wordt.

Verwijderd

haha,
allemaal powertools, maar dat zegt niet dat het ook nog goed gaat en mooi wordt. :)

Flx heeft zijn boxjes mooi glans-zwart gemaakt. Erg strak alzeg ik het zelf. :) . Morgen nog een laagje, en dan moet ik nog ff spikes halen, maar in principe zijn ze dan af.

Aflakken doe ik misschien wel, maar pas als de verf echt is uitgehard, een paar weken later dus.

Pic's komen later, nu geen Digitale camera bij de hand.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 20:59 ]

• CornelisJ
  • Niet online
Indoubt schreef op 04 July 2003 @ 00:42:
Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspoel nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.
Als ik het goed begrepen heb kunnen alleen spoelen met een magnetische kern in verzadiging gaan (bij hoge spoelstromen). Maw, luchtspoelen zullen nooit verzadigen. Bij een waarde van 1.2mH is het prijsverschil tussen een 1.4mm luchtspoel en een HQ spoel gering (€6.60 versus €6,10), maar de luchtspoel is wel een stuk groter.

Overigens hoeft een iets grotere serieweerstand niet perse een probleem te zijn, als je er maar rekening mee houdt bij de berekenen van de kast. Een grotere serieweerstand geeft een klein beetje verzwakking en verhoogt de Qes van de woofer. Daarom heb je een iets grotere kast nodig, maar dat resulteert wel in een lagere -3dB frequentie in het laag.

Verwijderd

Kent iemand hier het software pakket Cara? het berekent luidsprekers in je eigen ruimte, geeft een simulatie van het effect van je ruimte icm. je speakers en dergelijke..

Verwijderd

ja, er is op hifi.nl een discussie over in het acoustiek subtopic.
Ik heb het eens doorgelezen, maar ik denk niet dat het voor mij nuttig is, maar ik zou zeggen bekijk het even... ;)

• MM
  • Niet online

MM

Skef schreef op 03 juli 2003 @ 23:36:
Hoho Wekkel, er zijn nog meer deelnemers in onze klasse ;) Vergeet bijv. m.m niet!

Maar ja, ik win toch :+ :+
Wacht maar... Ik ben nu van de begin-van-de-vakantie-drukte af (2 zelfgeorganiseerde lans, cd-fik klusje voor 200cd's inc. data preparatie, hoesjes en labeltjes). Nu nog 2 weken "vrij" om de speakers af te maken, ik ga maandag beginnen. Ik heb nu een professionele 24dB LR scheidingsfilter dus ik kan ook een goede scheidingsfrequentie bepalen, de 3100Hz die ik nu heb is te laag. Verwacht van mijn afwerking niet al te veel bijzonders, spl is al wel lekker voor het formaat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01092.JPG
De binnenkant heb ik redelijk spaarzaam bekleed met wat broodnodige demping

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01093.JPG
Ik heb eigenlijk alleen maar de zijwandjes gemonteerd vandaag.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01094.JPG
Dat zit niet overal even strak :D Het is gelukkig maar de achterkant ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01095.JPG
De TL opening, ditmaal met rudimentair 45graden schot erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01096.JPG
Het filter direct achter de woofer.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01097.JPG
De twee bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01098.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01099.JPG
De testopstelling. Woofer maar even vastgeplakt met tape :X

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01100.JPG
Uiteraard formule 1 even aanzetten tijdens het luisteren.

Het lijkt er op dat het wel aardig gaat werken voor basdoeleinden. Zoals eerder gemeld wil het basbeuken bij mijn ouders nooit goed werken dankzij hun toren die slecht in te stellen is en de crappy akoustiek in hun woonkamer. Desondanks geloof ik dat dat onderdeel wel snor zit. De tweeter is toch echt even wat te brutaal, ik ga dus alles op alles zetten om daar nog een spanningsdeler voor te versieren.

Nu het gaarste onderdeel, verven.

Boring :/ :Z

• MM
  • Niet online

MM

Gewoon een paar vermogensweerstandjes wil toch ook wel? wat bedoel je eigenlijk met een 'spanningsdeler'?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met spanningsdeler bedoel ik een paar vermogensweerstandjes.

Even op zoek dus.

Verwijderd

ziet er goed uit wekkel!

Ik zou maar een goede spannings deler maken.....
Ik had dat zelfde en als je het dan eenmaal toegepast hebt zul je merken dat het een wereld van verschil is!

Suc6!

Verwijderd

jah, en duur zijn ze ook niet echt, 50 cent per weerstand en je hebt er maar 4 (in tot voor 2 sp.) nodig :) dat komt dus op 2 Euro :D

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Skef schreef op 02 July 2003 @ 21:56:
...
De zijkant:
http://www.qontroller.com/speakers/wip/zijkant.jpg
Beetje als mosterd na de maaltijd maar ik vind de Z stand (+ de constructie ervan) briljant gedaan.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zonet de eerste luisterimpressie met een stereo setup > heerlijk :)

Ik ben er persoonlijk heel erg over te spreken, het gemis aan hoog dat ik eerder opmerkte is eigenlijk niet meer van toepassing, hij klinkt erg lekker, al is het erg moeilijk om de plaatsing goed te krijgen.

Misschien dat spikes hier nog iets aan veranderen, maar momenteel luistert de plaatsing van de speakers erg nauw. Dit ligt natuurlijk ook aan de ruimte, maar andere speakers in dezelfde ruimte hadden hier minder last van.

Voor mij begint nu ook het afwerken en verven :)

Verwijderd

Okay, mijn WIP zover.

Ik heb alles nu 2 maal geschilderd. Het ziet er wel goed uit tot nu toe vind ik.
Let niet op de rare schittering van de verf, hij is net een uur geleden geverfd... :)

De bovenstaande box:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bovenkantgeverfd-inet.JPG

En de onderste box:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/geheelvoorkantgeverfd-inet.JPG

Wel aardig dacht ik :)

Misschien dat ik er nog een laag verf overheen doe, ligt eraan hoe het opdroogt. Ik heb toch nog een hele pot van die verf.
Maar, so far so good.

Verwijderd

Tis niet echt mijn kleur, maar verder ziet het er wel flex uit :D

Verwijderd

Hier nog ff een WiPje....
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/IMG_1151.JPG
Dat is ongeveer de helft van de tweede speaker.

Verwijderd

Oké, de vorderingen hier:

Door ernstig tijdgebrek (lees: collega op vakantie + zieke collega = elke dag overwerk + zaterdagdienst overnemen voor Eul :( :( ) heb ik niet veel kunnen doen deze week. Vandaag ben ik wel naar S&C geweest voor de filteronderdelen voor het 2e orde filter, draad voor interne bekabeling, pritex, loodbitum, speakerfront plugjes en speakerdoek, ik moest wel want vandaag was me laatste kans (gelukkig is de zaterdagdienst maar tot 13.00 uur). Ook heb ik de baffle op elkaar gelijmt en een deel van het binnenwerk verlijmt.

Van de week hoop ik het dus af te kunnen maken en dat is nog:
-de verschillende delen van het binnenwerk kaarsrecht op elkaar lijmen.
-Loodbitum op strategische plekken plakken en het pritex op maat maken en vast zetten.
-De buitenwanden verlijmen
-de hoeken van de baffle af zagen
-het kastje voor het filter in elkaar zetten
-het filter in elkaar solderen.

Ik denk dat dit wel lukt en misschien nog wel tijd om een paar dagen in te laten spelen (wat een luxe :9). Afwerken gaat helaas niet lukken voor de 20e, die blijf ik jullie dan nog verschuldigd ;)

Pic's volgen later....

Verwijderd

Ze zijn af!

Eindelijk, na lang werken zijn ze zo goed als af, en ze klinken goooeeeddd! :)
Allereerst maar ff pic'jes van de boxjes,

links:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/links-af.jpg

Van de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/zijkant-af.JPG

en de rechste:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/rechts.jpg

Alles staat op Spikes.

Zoals je misschien ziet op de foto van de rechste: Dat "kastje" onder het mengpaneel is een sub-woofer. Eentje van Wharfedale, hij was wat duur, maar is erg goed om tijdens films het hele huis mee te laten genieten. :)

Hier een ouder plaatje van de sub zonder voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sub.jpg

En alles word aangestuurd door deze AV-Versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Onkyo.jpg

Een Onkyo TX-DS484, erg kwalitatief goede versterker moet ik zeggen.

Verder veel succes met jullie boxen!
En iedereen die me geholpen heeft de afgelopen tijd heel erg bedankt!

Tnx.

Verwijderd

Hey flex ik vind het er erg Flex uit zien, ik had persoonlijk de woofer wel iets hoger ingebouwd. Verder erg mooi gedaan :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 21:15:
Hey flex ik vind het er erg Flex uit zien, ik had persoonlijk de woofer wel iets hoger ingebouwd. Verder erg mooi gedaan :7
tnx,

Maar ik had daar over nagedacht ja, maar zo zijn het echt 2 losse delen. Dat vind ik toch wel mooier, anders lijkt ie zo klein alsnog. :)

Verwijderd

Leeft dit ook nog, ik zou graag weers eens een wedstrijd willen zien, gezien ik de vorige heb gemist...

Verwijderd

Misschien wordt er nog eens één georganiseerd? Of organiseer er zelf één ;)

Het is iig héél leuk, ik zou de volgende keer zo weer mee doen (maar wel meer tijd om te bouwen dan).

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

JWO

en dan val ik weer tussen 2 wedstijden in 8)7 ik ben nu eindelijk lekker bezig :P

Verwijderd

Ik heb overigens nog een subje gebouwt:

2x 6,5 inch woofers, push pull principe
kast: bandpass 6e orde, tuning frequentie 34hz.

Ik heb hem lager dan de Fs van de speaker gesteld, die is namelijk 47 :X, maar ik wou gewoon eens weten "wat als".

Ik gebruik hem nu als SUB bij de film en hij gaat toch echt wel laag, toch geslaagd dus.

Hier een bouwtekening.
members.lycos.nl/jochumd/SUB_design.png

• MM
  • Niet online

MM

Hehe, ik ben van plan om mijn nooit helemaal afgekregen tonsil 2 weg setje up te graden naar een 2.5 weg. Een nieuwe compo zou daar wel een leuke gelegenheid voor zijn :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik moet eerst even wat denaroos sparen alvorens mijn piece de resistance gevormd gaat worden.
Pagina: 1 2 Laatste