Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

CornelisJ schreef op 03 July 2003 @ 00:08:
Filter voor Indoubt 2-weg systeem
Hieronder een eerste schot van een filter voor het systeem van Indoubt:

[afbeelding]

De weerstand in serie met de spoelen stelt de serieweerstand van de spoel voor, deze weerstanden moet je in het echt dus niet monteren. De waardes van de componenten kun je aflezen naast het schema. Zoals in een eerdere post hierboven al vermeld, ontbreekt de fase-informatie in de SPL en impedantiecurves, waardoor een echt nauwkeurige simulatie in feite niet mogelijk is.

Voor de woofer heb ik aangenomen dat de akoustische oorsprong 35mm achter die van de tweeter ligt, dit zie je ook vermeld in het schema van het laag filter. De waarde van deze offset heeft een grote invloed op de systeemrespons in het overnamegebied tussen woofer en tweeter.

Volgens mijn simulatie kun je een vlakkere totaalrespons krijgen door geen zobel netwerk voor de woofer te gebruiken. Ik heb wel iets andere componentwaardes gebruikt dan voorgesteld door Indoubt.

Bovenstaande filterschema's leveren volgens simulatie de volgende frequentierespons op:

[afbeelding]

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Hartstikke bedankt CornelisJ,

De FRD en ZMA files zijn met SPLTRACE gemaakt en niet daadwerkelijk gemeten. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheden daartoe en bovendien zijn de kasten nog niet klaar. Misschien dat ik daar later nog een keer aan toekom maar voor de wedstrijd gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Ik had al zo mijn twijfels over het impedantie correctie netwerk voor de woofer. Deze laat ik eruit, ik kan later altijd nog een correctie toepassen indien nodig.

Ik zie dat de crossover frequentie is gestegen naar richting 3000 Hz. Is daar een speciale reden voor of kwam dat gewoon beter uit met de frequentierespons (vlakker bijv)

En nogmaals: thks

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:13:
[...]

Boohoe, dus mijn subje ook niet.

Wist ik natuurlijk wel, maar ik neem hem toch mee, voor de lol
Hmmm, misschien dat ik 'm dan ook maar meeneem...

Als iemand dan even een goede sub-amp (voor een Peerless XLS-10) meeneemt? Ik heb er nog geen een nl. ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Indoubt

Indoubt

Ik heb een RCM Accoustics Detonation 150 in dat kleine ding gepropt. 150Watt RMS aan 4 ohm, class D digitale amp, zou ook voor een Peerless sub niet misstaan (je mist maximaal 3 db in vergelijking met een 300w amp). Die kunnen we er wel even op aansluiten.

Ik neem de schroefmachine wel mee

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hoezo schroefmachine? In m'n sub is geen ruimte voor een amp ;) ;) Of bedoel je om 'm uit jouw amp te halen?

Ik heb er een nette speakerterminal achterop zitten, dat kan toch ook?

[ Voor 15% gewijzigd door Skef op 03-07-2003 12:51 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

He he, ik verheug me nu al op de afkraakpartij van mijn Ravelands, waarbij ik een grote smile ga trekken ;)

• Indoubt

Indoubt

Skef schreef op 03 July 2003 @ 12:50:
Hoezo schroefmachine? In m'n sub is geen ruimte voor een amp ;) ;) Of bedoel je om 'm uit jouw amp te halen?

Ik heb er een nette speakerterminal achterop zitten, dat kan toch ook?
Nee, ik moet even mijn luidspreker losmaken, anders krijgt de amp minder dan 2 ohm en daar is ie niet zo van gecharmeerd denk ik

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Heb even gauw een html-pagina gemaakt (in Excel ;) , en dat heeft dan een inet-bedrijf), hier staat ie:
http://www.qontroller.com/speakers/diy.htm

Als je gegevens niet juist zijn, mail me dan ff!

Verwijderd

Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:28:
[...]

Hartstikke bedankt CornelisJ,

De FRD en ZMA files zijn met SPLTRACE gemaakt en niet daadwerkelijk gemeten. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheden daartoe en bovendien zijn de kasten nog niet klaar. Misschien dat ik daar later nog een keer aan toekom maar voor de wedstrijd gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Ik had al zo mijn twijfels over het impedantie correctie netwerk voor de woofer. Deze laat ik eruit, ik kan later altijd nog een correctie toepassen indien nodig.

Ik zie dat de crossover frequentie is gestegen naar richting 3000 Hz. Is daar een speciale reden voor of kwam dat gewoon beter uit met de frequentierespons (vlakker bijv)

En nogmaals: thks
Je hebt dan in dit geval een "schijn nauwkeurigheid" omdat de plots niet de daadwerkelijke response in de gebruikte behuizing voorstellen. Met de door jou gebruikte units kan je net zo goed een eerste poging wagen met een simpel 1e orde filter en een notch op de tweeter. Scheelt je weer onderdelen. En kun je het daadwerkelijke filter gaan ontwerpen nadat je metingen hebt gedaan.

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 July 2003 @ 12:54:
He he, ik verheug me nu al op de afkraakpartij van mijn Ravelands, waarbij ik een grote smile ga trekken ;)
en dat is post 4 in de serie "how to become an underdog" :+

Het is een contest en een ondermaatse prestatie kan leiden tot een permban. Dat je het ff weet :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan pak ik mijn spullen maar vast en regel een ander favoriet forum :o Met zoveel audiofiel geweld hier kan ik nooit meer wat goeds doen met mijn 'halve werk' overal. Je ziet inderdaad dat ik me al politiek aan het indekken ben :D

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Skef schreef op 03 juli 2003 @ 15:14:
Heb even gauw een html-pagina gemaakt (in Excel ;) , en dat heeft dan een inet-bedrijf), hier staat ie:
http://www.qontroller.com/speakers/diy.htm

Als je gegevens niet juist zijn, mail me dan ff!
Ik kom alleen als ik vervoer kan regelen hè :)
in dat geval kom ik met 2 man en speakers.
Anders kan ik eventueel nog in mijn eentje op de trein stappen.

Nog iets over akoestische kortsluiting in mijn ontwerp, bij welke frequentie treed dit op als de BR buis en de driver 50cm van elkaar staan?
(40 + 20*|n|)cm ? of is dit te simpel gedacht :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Atgast: Woont er niet iemand van de deelnemers bij je in de buurt? Noem de plaats hier anders ff, dan kunnen we kijken of je met iemand mee kunt rijden...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Skef schreef op 03 July 2003 @ 18:30:
Atgast: Woont er niet iemand van de deelnemers bij je in de buurt? Noem de plaats hier anders ff, dan kunnen we kijken of je met iemand mee kunt rijden...
omgeving roermond, midden limburg

iets zegt me dat daar niet erg veel deelnemers langskomen :)

Verwijderd

Ja, idd maareh volgens mij had EUL het erover om in klasse 4 mee te doen.
Hij vond 18 liter voor die woofer te weinig bas geven ipv 25 liter waar hij nu geloof ik voor gaat. (correct me if im wrong ;))

Vandaag frees kapot :(, waarschijnlijk koolborsteltjes schoonmaken :( s weer een hoop werk om m uit elkaar te halen etc. Heb nu voor ongeveer de helft van 1 speaker het hout klaar, daar hoeft niks meer aan te gebeuren.

Zal morgen wel wat pics posten (nu geen zin meer :D).

BTW indoubt, misschien heb je t gemist, maar ik heb in het vorige topic een link gegeven naar zelf opgemeten (large baffle) freq. response van de XT, zal ze ff zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 19:01 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit in klasse 1 met 67 euro en 18 liter :)

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Wekkel, nu heb ik dus wel een geduchte concurrent... Hmmm...

Ik doe de wijzigingen morgen ff, dan heb ik de XLS weer bij de hand (op de zaak)...

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Indoubt schreef op 03 July 2003 @ 12:28:
[...]

De crossover frequentie is iets verhoogd, omdat ik de condensator in de hoog sectie 1 waarde kleiner heb genomen. Bij een lage crossoverfrequentie zal de tweeter bij hard afspelen meer vermogen te verwerken krijgen, en bovendien extra vervorming geven. Om dit risico te vermijden kies ik liever een iets hogere crossover frequentie.

Ik dacht al dat je de SPL en impedantie curves van de fabrikant had overgenomen. Fabrikanten geven meestal niet de fase curves, vandaar het onbreken van deze informatie in de FRD en ZMA files. Voor de dimensionering van het scheidingsfilter is juist de fase informatie erg belangrijk, omdat je wel moet weten of de geluidsgolven uit woofer en tweeter in het overnamegebied bij elkaar optellen of elkaar juist verzwakken.

Voor het beste resultaat zou je de SPL en impedantie curves van de afzonderlijke units in de definitieve kast moeten meten, waarbij het belangrijk is dat de meetmicrofoon voor beide metingen exact dezelfde afstand tot het front van de kast heeft, anders klopt de relatieve fase informatie niet.

Ik ken maar twee forummers die de apparatuur en de software hebben om deze metingen zelf te kunnen doen, namelijk Lampje en Geenius. Ik hoop dit soort metingen in de toekomst ook te kunnen doen, maar dan moet ik nog wel een meetkastje maken (voorbeeld: kastje van Lampje) en een goede meetmicrofoon aanschaffen.

Verwijderd

goede meetmicrofoon zal wel meevallen, bekijk Deze url maar eens ;) (ga ik zelf ook maken, iig iets met die mics, pre weet ik nog niet.)

(hoop ik voor volgende week af te hebben :D)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 22:52 ]

Verwijderd

hmmm,

ik heb net zitten tellen en ik kom op iets meer geld uit dan ik wou.

Per box: ongeveer €160 tot nu toe.
Dat is:
-Hout
-Drivers
-Filter
-Overige (Spikes en draad)

Dat zou een klasse 4 betekenen (zo klonk ie wel in ieder geval)

De verf ben ik net begonnen. Dat is nu een euro of 10. Zal nog wel meer worden.
Dure hobby, boxjes bouwen :) (wel leuk!!)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:18 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik hoop samen met Skef aan te tonen dat het met heel wat minder ook leuk kan zijn.

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hoho Wekkel, er zijn nog meer deelnemers in onze klasse ;) Vergeet bijv. m.m niet!

Maar ja, ik win toch :+ :+

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 July 2003 @ 23:33:
Ik hoop samen met Skef aan te tonen dat het met heel wat minder ook leuk kan zijn.
Hoezow? Wil je zo graag dat mensen het niet leuk vinden dan?

• Skef
  • Nu online

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hij bedoelt dat je met minder budget ook een leuke speaker in elkaar kan flansen denk ik...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 18:59:
Ja, idd maareh volgens mij had EUL het erover om in klasse 4 mee te doen.
Hij vond 18 liter voor die woofer te weinig bas geven ipv 25 liter waar hij nu geloof ik voor gaat. (correct me if im wrong ;))
25 liter jah, maar ik had het over mooie bas, niet over SPL's ;)

Verwijderd

jah, zo bedoelde ik het ook, maar het ging er iig over dat je in klasse 4 meedeed. Hoe de bassen waren werd niet gevraagd :D.

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:52:
goede meetmicrofoon zal wel meevallen, bekijk Deze url maar eens ;) (ga ik zelf ook maken, iig iets met die mics, pre weet ik nog niet.)

(hoop ik voor volgende week af te hebben :D)
Ik ben ook al bezig met een zo'n soort voorversterkertje en elektreet kapsel. Van de kapsels schijnen er maar enkele redelijk geschikt te zijn met een redelijk vlakke respons. Volgens het boek van d'appolito zijn dat een bepaald type van senheiser en van monacor maar er zijn vast ook nog andere.

Voor de beperkte doelstelling die ik heb is het belangrijkste als die goed functioneert in het crossover gebied.

Anyway, met een mic ben je er nog niet dus ik betwijfel of dat voor de wedstrijd nog gaat lukken.

CornelisJ:
thks again,

De crossover frequentie kan inderdaad wel wat hoger, alhoewel specifiek deze tweeter redelijk geschikt is om laag in te zetten.

Om luidsprekers daadwerkelijk goed te meten heb ik nog een lange weg te gaan.

Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspeol nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.

[ Voor 28% gewijzigd door Indoubt op 04-07-2003 00:58 ]

Verwijderd

Momenteel ben ik bezig met het tweaken van het filter, zoals gezegd wat mooi simuleert op de computer hoeft niet goed te klinken, een computer heeft tenslotte geen oren! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_filter_02.jpg

Er is een aantal kleine aanpassingen t.o.v. het eerste filter waarbij de grootste aanpassing het toevoegen van een extra condensator voor de tweeter is. Het oorspronkelijke 1e orde filter voor de tweeter bleek op zich wel iets ruimtelijker te klinken en tevens was het geluidsbeeld iets meer naar voren geplaatst, echter er bleef een "randje" aan het hoog zitten. Ik vermoede dat deze Seas tweeter toch wat meer bescherming in het laag nodig had, dus heb ik hem een tweede orde filter gegeven door het toevoegen van de condensator van 20uF. Resultaat: het "randje" is weg en het totaal beeld is nog wat neutraler geworden. Nadeel is het iets vlakker geluidbeeld in vergelijking met het 1e-orde variant (die eeuwige compromissen altijd).

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_09.jpg

Krokodillen-klemmen (wel verbonden met echt speakerkabel) vergemakkelijken het tweaken.

Verwijderd

Indoubt schreef op 04 July 2003 @ 00:42:
[...]

Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspeol nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.
Ik zou gaan voor een gewone luchtspoel met de dikst mogelijke draad die je budget toelaat. Zelf probeer ik Rdc altijd onder de 0,25ohm te houden als het even kan.

Verwijderd

Indoubt schreef op 04 juli 2003 @ 00:42:
[...]

Ik ben ook al bezig met een zo'n soort voorversterkertje en elektreet kapsel. Van de kapsels schijnen er maar enkele redelijk geschikt te zijn met een redelijk vlakke respons. Volgens het boek van d'appolito zijn dat een bepaald type van senheiser en van monacor maar er zijn vast ook nog andere.
Jij bedoelt vast de Monacor MCE-2000, die gebruikt namelijk de panasonic capsule. Ik heb er 7euro voor moeten betalen bij de locale elektroboer (afzetter). Als versterker gebruik ik een simpel schemaatje rondom 1 tor en met als voeding een 9V blok, heb nl. geen zin om een +/- voeding te maken. En voor mijn doeleinden is de nauwkeurigheid voldoende (ik was niet van plan om vervomingscijfers te gaan bepalen) Nu heb ik voor een studentvriendelijke 15 euro :) een microfoon + vv.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 09:34:
Er is een aantal kleine aanpassingen t.o.v. het eerste filter waarbij de grootste aanpassing het toevoegen van een extra condensator voor de tweeter is. Het oorspronkelijke 1e orde filter voor de tweeter bleek op zich wel iets ruimtelijker te klinken en tevens was het geluidsbeeld iets meer naar voren geplaatst, echter er bleef een "randje" aan het hoog zitten. Ik vermoede dat deze Seas tweeter toch wat meer bescherming in het laag nodig had, dus heb ik hem een tweede orde filter gegeven door het toevoegen van de condensator van 20uF.
Die grote waardes voor de condensatoren moeten een vermogen kosten, 20uF is niet niks. Zelfs een ordinaire MKP kost al snel 9 euro. En door de serie topologie moet het zobel ook al uitgevoerd worden met MKP.

Verwijderd

Dat is inderdaad een nadeel van serie-filters. Gelukkig had ik nog alle onderdelen liggen. Maar ja, alles is relatief - die paar euro extra vind ik de moeite waard als je het vergelijkt met de totaal kosten van een hifi installatie.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

DAMN! zonet stond er een meneer van de NPD aan de deur met mn pakketje van PartsExpress maar ik kon nergens 28 euro vinden :( maandag dus pas weer..

Verwijderd

Geenius:

Heb je helemaal gelijk in, en ik onderschrijf ook de meerwaarde van het gebruiken van kwalitatief betere componenten, maar niet ten koste van alles. In de eerste plaats moet de topologie goed zijn, zolang ik dat nog niet heb geoptimaliseerd, zal ik ook niet investeren in al te dure componenten.

Verwijderd

Mako:

Zo werk ik ook, ik heb een gereedschapskoffer met allerlei condensatoren, weerstanden en spoelen. Met deze onderdelen ga ik tweaken tot ik de juiste waardes heb bepaald, dan koop ik die waardes in de uiteindelijke kwaliteit die juist acht.

Verwijderd

Kijk dat is het voordeel van een "beroeps diy-er" ik heb weinig speling om te experimenteren, omdat ik weinig op voorraad heb. Dat is iets wat ik wel wil veranderen (icm een redelijke meetopstelling) echter dat groeit vanzelf.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Net weer wat werk vericht met Ron (zwiepie @ got dacht ik) vanavond verwacht ik de 2e speaker in elkaar te hebben zitten. Dan kan ik voor he eerst serieus luisteren naar de klank van mijn creatie.

Ik heb ook niet de luxe van het kunnen expirimenteren met verschillende spoelen en condensator's De uiteindelijke vorm die jullie gaan horen (mits vervoer) zal dan ook nog wel wat tweaking kunnen gebruiken.

gaat er eigenlijk ook gemeten worden op de meeting?
Als ik zelf meetapparatuur ga maken zou het namelijk wel leuk zijn als ik dat eens heb gezien, heb ik een beetje een idee hoe en wat :)

Verwijderd

jah, lijkt mij ook dat dat vanzelf groeit.

@Mako, ik was ook van plan de panasonic capsule te gebruiken, echter denk ik wel meteen een goede kast + voeding en test weerstand enz. te maken. (Ik hoop dat ik m op tijd af krijg).

De pics, ik dacht laat ik mijn powertools ook maar eens showen 8):

Dit is de lintzaag waar ik alle "figuren ruw mee uitzaag (lees: ongeveer een halve centimeter te veel)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1048.JPG

Een vlakverdiktebank, das heel handig als je ruw hout hebt ;). Maar ik gebruik hem alleen om de planken die niet helemaal perfect zijn te schalperen >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1073.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1074.JPG

De bandschuurmachine om alles strax lekker glad te krijgen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1075.JPG

De frees die ik gebruik, die dus geen stof tussen de koolborsteltjes had, maar waar het fasedraai spoeltje geen goed kontact meer maakte, maar dat is opgelost :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1076.JPG

Deze gebruik ik om intern (bracing enz) alles uit te zagen, tezamen met een decu die ik niet gefotografeert heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1077.JPG

Het schroefmachientje :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1078.JPG

De afkortzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1079.JPG

Compressor (heel handig als je de hele dag in het stof hebt gewerkt)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1080.JPG

De frees >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1082.JPG

Tafelboormachine:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1084.JPG

Lijmtangen (normaal kan er geen meer bij, maar er waren er nu een paar in gebruik)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1085.JPG

Cirkelzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1086.JPG

En natuurlijk de beschermings materialen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1087.JPG

Het enigste wat ik nog mis is een stofafzuig regeling, en een metaal draaibank (maar die komt er misschien een) Toch wel handig he, een vader met houtbewerking als hobby 8) (er staat ook nog een houtdraaibank en een sleuven boormachine (plank op zn kant, boor erlangs))

Na het hout ruw uitgezagen te hebben, schroef ik het tesamen met een mal op een plank, en dan gaat de frees erlangs.
zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1049.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/2/IMG_1050.JPG

daarna bracing uitzagen, en lijmen :D

beetje lange post, but jou get the picture (sorry voor de modemers onder ons)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 19:05 . Reden: verkeerde pic ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit. Wat een werk zeg, al die schijfjes maken.

Verwijderd

Dat zijn wel een hoop tools voor zo'n basisvorm :D

Mooi werk, maar er zijn wel simpelere manieren om zo'n vorm te krijgen, al is dit natuurlijk wel een erg interessante. Ga je hem ook afwerken zodat nog duidelijk te zien is dat hij uit schijven is opgebouwd?

Verwijderd

Nee, denk het niet. Waarschijnlijk ga ik m fineren, maar ik denk niet dat het mogenlijk is om het op dez. manier als indoubt te doen, omdat het dan een te lang stuk wordt.

Verwijderd

haha,
allemaal powertools, maar dat zegt niet dat het ook nog goed gaat en mooi wordt. :)

Flx heeft zijn boxjes mooi glans-zwart gemaakt. Erg strak alzeg ik het zelf. :) . Morgen nog een laagje, en dan moet ik nog ff spikes halen, maar in principe zijn ze dan af.

Aflakken doe ik misschien wel, maar pas als de verf echt is uitgehard, een paar weken later dus.

Pic's komen later, nu geen Digitale camera bij de hand.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 20:59 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Indoubt schreef op 04 July 2003 @ 00:42:
Ik heb nog wel een andere vraag. Gezien de kleine waarde van de seriespoel van de woofer kan ik gezien de omdedantie van de spoel (circa 0.3 ohm) een luchtspoel nemen. Deze hebben de laagste vervorming. Of krijgen deze spoelen te snel last van verzadiging en is het beter om een HQ speol of een ferrobar spoel te nemen. Tritec is me voorlopig net even te prijzig.
Als ik het goed begrepen heb kunnen alleen spoelen met een magnetische kern in verzadiging gaan (bij hoge spoelstromen). Maw, luchtspoelen zullen nooit verzadigen. Bij een waarde van 1.2mH is het prijsverschil tussen een 1.4mm luchtspoel en een HQ spoel gering (€6.60 versus €6,10), maar de luchtspoel is wel een stuk groter.

Overigens hoeft een iets grotere serieweerstand niet perse een probleem te zijn, als je er maar rekening mee houdt bij de berekenen van de kast. Een grotere serieweerstand geeft een klein beetje verzwakking en verhoogt de Qes van de woofer. Daarom heb je een iets grotere kast nodig, maar dat resulteert wel in een lagere -3dB frequentie in het laag.

Verwijderd

Kent iemand hier het software pakket Cara? het berekent luidsprekers in je eigen ruimte, geeft een simulatie van het effect van je ruimte icm. je speakers en dergelijke..

Verwijderd

ja, er is op hifi.nl een discussie over in het acoustiek subtopic.
Ik heb het eens doorgelezen, maar ik denk niet dat het voor mij nuttig is, maar ik zou zeggen bekijk het even... ;)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Skef schreef op 03 juli 2003 @ 23:36:
Hoho Wekkel, er zijn nog meer deelnemers in onze klasse ;) Vergeet bijv. m.m niet!

Maar ja, ik win toch :+ :+
Wacht maar... Ik ben nu van de begin-van-de-vakantie-drukte af (2 zelfgeorganiseerde lans, cd-fik klusje voor 200cd's inc. data preparatie, hoesjes en labeltjes). Nu nog 2 weken "vrij" om de speakers af te maken, ik ga maandag beginnen. Ik heb nu een professionele 24dB LR scheidingsfilter dus ik kan ook een goede scheidingsfrequentie bepalen, de 3100Hz die ik nu heb is te laag. Verwacht van mijn afwerking niet al te veel bijzonders, spl is al wel lekker voor het formaat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01092.JPG
De binnenkant heb ik redelijk spaarzaam bekleed met wat broodnodige demping

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01093.JPG
Ik heb eigenlijk alleen maar de zijwandjes gemonteerd vandaag.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01094.JPG
Dat zit niet overal even strak :D Het is gelukkig maar de achterkant ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01095.JPG
De TL opening, ditmaal met rudimentair 45graden schot erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01096.JPG
Het filter direct achter de woofer.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01097.JPG
De twee bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01098.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01099.JPG
De testopstelling. Woofer maar even vastgeplakt met tape :X

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01100.JPG
Uiteraard formule 1 even aanzetten tijdens het luisteren.

Het lijkt er op dat het wel aardig gaat werken voor basdoeleinden. Zoals eerder gemeld wil het basbeuken bij mijn ouders nooit goed werken dankzij hun toren die slecht in te stellen is en de crappy akoustiek in hun woonkamer. Desondanks geloof ik dat dat onderdeel wel snor zit. De tweeter is toch echt even wat te brutaal, ik ga dus alles op alles zetten om daar nog een spanningsdeler voor te versieren.

Nu het gaarste onderdeel, verven.

Boring :/ :Z

• MM
  • Niet online

MM

Gewoon een paar vermogensweerstandjes wil toch ook wel? wat bedoel je eigenlijk met een 'spanningsdeler'?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met spanningsdeler bedoel ik een paar vermogensweerstandjes.

Even op zoek dus.

Verwijderd

ziet er goed uit wekkel!

Ik zou maar een goede spannings deler maken.....
Ik had dat zelfde en als je het dan eenmaal toegepast hebt zul je merken dat het een wereld van verschil is!

Suc6!

Verwijderd

jah, en duur zijn ze ook niet echt, 50 cent per weerstand en je hebt er maar 4 (in tot voor 2 sp.) nodig :) dat komt dus op 2 Euro :D

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Skef schreef op 02 July 2003 @ 21:56:
Ok, ok, ook ik moet er aan geloven, dus hier mijn WIP's:
...
De zijkant:
http://www.qontroller.com/speakers/wip/zijkant.jpg
Beetje als mosterd na de maaltijd maar ik vind de Z stand (+ de constructie ervan) briljant gedaan.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zonet de eerste luisterimpressie met een stereo setup > heerlijk :)

Ik ben er persoonlijk heel erg over te spreken, het gemis aan hoog dat ik eerder opmerkte is eigenlijk niet meer van toepassing, hij klinkt erg lekker, al is het erg moeilijk om de plaatsing goed te krijgen.

Misschien dat spikes hier nog iets aan veranderen, maar momenteel luistert de plaatsing van de speakers erg nauw. Dit ligt natuurlijk ook aan de ruimte, maar andere speakers in dezelfde ruimte hadden hier minder last van.

Voor mij begint nu ook het afwerken en verven :)

Verwijderd

Okay, mijn WIP zover.

Ik heb alles nu 2 maal geschilderd. Het ziet er wel goed uit tot nu toe vind ik.
Let niet op de rare schittering van de verf, hij is net een uur geleden geverfd... :)

De bovenstaande box:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bovenkantgeverfd-inet.JPG

En de onderste box:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/geheelvoorkantgeverfd-inet.JPG

Wel aardig dacht ik :)

Misschien dat ik er nog een laag verf overheen doe, ligt eraan hoe het opdroogt. Ik heb toch nog een hele pot van die verf.
Maar, so far so good.

Verwijderd

Tis niet echt mijn kleur, maar verder ziet het er wel flex uit :D

Verwijderd

Hier nog ff een WiPje....
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/IMG_1151.JPG
Dat is ongeveer de helft van de tweede speaker.

Verwijderd

Oké, de vorderingen hier:

Door ernstig tijdgebrek (lees: collega op vakantie + zieke collega = elke dag overwerk + zaterdagdienst overnemen voor Eul :( :( ) heb ik niet veel kunnen doen deze week. Vandaag ben ik wel naar S&C geweest voor de filteronderdelen voor het 2e orde filter, draad voor interne bekabeling, pritex, loodbitum, speakerfront plugjes en speakerdoek, ik moest wel want vandaag was me laatste kans (gelukkig is de zaterdagdienst maar tot 13.00 uur). Ook heb ik de baffle op elkaar gelijmt en een deel van het binnenwerk verlijmt.

Van de week hoop ik het dus af te kunnen maken en dat is nog:
-de verschillende delen van het binnenwerk kaarsrecht op elkaar lijmen.
-Loodbitum op strategische plekken plakken en het pritex op maat maken en vast zetten.
-De buitenwanden verlijmen
-de hoeken van de baffle af zagen
-het kastje voor het filter in elkaar zetten
-het filter in elkaar solderen.

Ik denk dat dit wel lukt en misschien nog wel tijd om een paar dagen in te laten spelen (wat een luxe :9). Afwerken gaat helaas niet lukken voor de 20e, die blijf ik jullie dan nog verschuldigd ;)

Pic's volgen later....

Verwijderd

Ze zijn af!

Eindelijk, na lang werken zijn ze zo goed als af, en ze klinken goooeeeddd! :)
Allereerst maar ff pic'jes van de boxjes,

links:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/links-af.jpg

Van de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/zijkant-af.JPG

en de rechste:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/rechts.jpg

Alles staat op Spikes.

Zoals je misschien ziet op de foto van de rechste: Dat "kastje" onder het mengpaneel is een sub-woofer. Eentje van Wharfedale, hij was wat duur, maar is erg goed om tijdens films het hele huis mee te laten genieten. :)

Hier een ouder plaatje van de sub zonder voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sub.jpg

En alles word aangestuurd door deze AV-Versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Onkyo.jpg

Een Onkyo TX-DS484, erg kwalitatief goede versterker moet ik zeggen.

Verder veel succes met jullie boxen!
En iedereen die me geholpen heeft de afgelopen tijd heel erg bedankt!

Tnx.

Verwijderd

Hey flex ik vind het er erg Flex uit zien, ik had persoonlijk de woofer wel iets hoger ingebouwd. Verder erg mooi gedaan :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 21:15:
Hey flex ik vind het er erg Flex uit zien, ik had persoonlijk de woofer wel iets hoger ingebouwd. Verder erg mooi gedaan :7
tnx,

Maar ik had daar over nagedacht ja, maar zo zijn het echt 2 losse delen. Dat vind ik toch wel mooier, anders lijkt ie zo klein alsnog. :)

Verwijderd

Leeft dit ook nog, ik zou graag weers eens een wedstrijd willen zien, gezien ik de vorige heb gemist...

Verwijderd

Misschien wordt er nog eens één georganiseerd? Of organiseer er zelf één ;)

Het is iig héél leuk, ik zou de volgende keer zo weer mee doen (maar wel meer tijd om te bouwen dan).

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:05

JWO

en dan val ik weer tussen 2 wedstijden in 8)7 ik ben nu eindelijk lekker bezig :P

Verwijderd

Ik heb overigens nog een subje gebouwt:

2x 6,5 inch woofers, push pull principe
kast: bandpass 6e orde, tuning frequentie 34hz.

Ik heb hem lager dan de Fs van de speaker gesteld, die is namelijk 47 :X, maar ik wou gewoon eens weten "wat als".

Ik gebruik hem nu als SUB bij de film en hij gaat toch echt wel laag, toch geslaagd dus.

Hier een bouwtekening.
members.lycos.nl/jochumd/SUB_design.png

• MM
  • Niet online

MM

Hehe, ik ben van plan om mijn nooit helemaal afgekregen tonsil 2 weg setje up te graden naar een 2.5 weg. Een nieuwe compo zou daar wel een leuke gelegenheid voor zijn :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik moet eerst even wat denaroos sparen alvorens mijn piece de resistance gevormd gaat worden.

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 november 2003 @ 19:50:
Ik moet eerst even wat denaroos sparen alvorens mijn piece de resistance gevormd gaat worden.
Ik zou wel reuze benieuwd zijn over wat voor spraakmakends jij zou gaan maken als er ooit een vervolg komt, en dat bedoel ik in goede zin!

• voodooless
  • Laatst online: 20:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, ik wil ook wel meedoen. Kan ik dan meteen mijn nieuwe 2.5-weg's meenemen als ze dan eindelijk klaar zijn, of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen :? Die dingen vallen wel ver in de bovenste klasse (gezien de laatst indeling), maar goed... Lijkt me erg leuk om eens in het echt te zien wat er verder nog allemaal geknutseld wordt, en hoe goed mijn eigen brouwsels het kan opnemen tegen de concurentie :P . Misschien is een home cinema set klasse ook wel leuk!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Hey!

Ja, begin maar weer een wedstrijd :) Ik wil graag na mijn front's nu ook mijn center en rear box(jes) bouwen.
Lijkt me leuk om zo'n nieuwe wedstrijd te doen ,en dan kan ik eindelijk mijn front-speakers eens meenemen en er mee pronken (ruim in de hoogste klasse met 120 liter inhoud).

Zie ook:
Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 5

Maaruh, doen! Dat lijkt me echt weer koel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 23:00 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hmzz...

Ik ga morgen mijn front en rear center spulletjes bestellen... who knows :)

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien ook wel leuk om wat meetapperatuur ter plaatse te hebben, zodat niet allen subjectieve metingen gedaan kunnen worden. Zo kunnen de DIY'ers die normaal geen mogelijkheden hebben om metingen te doen, dit nu toch doen. En er zullen voldoende mensen zijn die advies kunnen geven, zodat de resulaten nog beter worden!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 19:46:
Ik heb overigens nog een subje gebouwt:

2x 6,5 inch woofers, push pull principe
kast: bandpass 6e orde, tuning frequentie 34hz.

Ik heb hem lager dan de Fs van de speaker gesteld, die is namelijk 47 :X, maar ik wou gewoon eens weten "wat als".

Ik gebruik hem nu als SUB bij de film en hij gaat toch echt wel laag, toch geslaagd dus.

Hier een bouwtekening.
members.lycos.nl/jochumd/SUB_design.png
Welke speakers heb je gebruikt?

Verwijderd

deepspace schreef op 06 november 2003 @ 23:59:
Misschien ook wel leuk om wat meetapperatuur ter plaatse te hebben, zodat niet allen subjectieve metingen gedaan kunnen worden. Zo kunnen de DIY'ers die normaal geen mogelijkheden hebben om metingen te doen, dit nu toch doen. En er zullen voldoende mensen zijn die advies kunnen geven, zodat de resulaten nog beter worden!
Dan kan je iig je duur geinvesteerde geld maximaal uitbuiten :D.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

Jag

Dit is de vorige keer ook gedaan hoor :). Lampje had zijn spullen meegenomen.

Verwijderd

Jag schreef op 07 november 2003 @ 10:47:
[...]
Dit is de vorige keer ook gedaan hoor :). Lampje had zijn spullen meegenomen.
Werd er gewoon niet met de gear van S&C gemeten. (Clio)

Verwijderd

Coenen schreef op 07 november 2003 @ 08:24:
[...]

Welke speakers heb je gebruikt?
Ik heb 2 Conrad 165-p woofers gebruikt, hebben namelijk een mooi frequentie verloop in het laag. Isobarik hebben ze ook best wat vermogen

Verwijderd

Dat zou idd vet beter zijn, want het testen bij speaker en co kost gewoon een bohoorlijk bedrag gezien de kosten van mijn speaker.

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 juli 2003 @ 14:19:
bla bla bla...

Nu het gaarste onderdeel, verven.

Boring :/ :Z
Niet lullig bedoelt ofzo, maar weet je wel zeker dat je dat wil doen, als ik zo even op de pics kijk is de constructie niet al te best.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb het zeker niet gewonnen op afwerking, maar na 6 juli is er toch wel een likje verf op gekomen. Bij S&C zijn ze niet spiernaakt ten tonele verschenen ;)

Dit was dan ook niet een project waarbij ik veel zin had in afwerking, laat staan tijd. Het komende project waarvan de inhoud nog steeds zweeft, zal behoorlijk wat meer afwerking kennen. Eigenlijk wordt dat de eerste keer dat ik echt iets fatsoenlijk probeer af te werken. Met autosubs mag duidelijk zijn dat dit niet zo'n prioriteit heeft als de achterbank permanent dicht blijft. In dat verband zal mijn werkloze JBL 12" toch maar eens een gesloten kastje krijgen van 40-50 liter. Een tussendoortje, zullen we maar zeggen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

pff, mijn speakers staan ook nog steeds in de grondverf :D
ik kan me er gewoon niet toe brengen ze af te maken...

2 van die spierwitte mega-zuilen op m'n kamer :)

Verwijderd

Wekkel schreef op 07 november 2003 @ 12:56:
Ik heb het zeker niet gewonnen op afwerking, maar na 6 juli is er toch wel een likje verf op gekomen. Bij S&C zijn ze niet spiernaakt ten tonele verschenen ;)

Dit was dan ook niet een project waarbij ik veel zin had in afwerking, laat staan tijd. Het komende project waarvan de inhoud nog steeds zweeft, zal behoorlijk wat meer afwerking kennen. Eigenlijk wordt dat de eerste keer dat ik echt iets fatsoenlijk probeer af te werken. Met autosubs mag duidelijk zijn dat dit niet zo'n prioriteit heeft als de achterbank permanent dicht blijft. In dat verband zal mijn werkloze JBL 12" toch maar eens een gesloten kastje krijgen van 40-50 liter. Een tussendoortje, zullen we maar zeggen.
Maakt nie uit hoor, mijn sub is ook een tussendoortje. Je moet een beetje experimenteren toch?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok,

Net besteld:

center vóór:
2x w100sc 8
1x sc10n 8

center achter:
2x frs8 8

Alles visaton :)

Wise enough to play the fool

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Go Visaton, go!

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden.

Verwijderd

Ik heb overigens een idee om een mid/high unit te maken uit beton.
Ik wil namelijk op die manier een ronde "kast" creeren op staande golven te reduceren.

iemand een idee of zoiets zal werken?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met rond bedoel je dan als een bal? Geloof dat je dan nog staande golven kunt krijgen omdat de diameter overal hetzelfde is... of vergis ik me nu?

Maar ff ontopic: Zijn er nog meer liefhebbers misschien?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 07 november 2003 @ 16:53:
Ok,

Net besteld:

center vóór:
2x w100sc 8
1x sc10n 8

center achter:
2x frs8 8

Alles visaton :)
dat ga ik ook maken als mijn versterker ooit afkomt :)

de front's heb ik al (tangband + visaton) en de rest van de speakers ga ik in diezelfde trent maken. De bedoeling is dat ik er een set aan over houd met een mooi homogeen geluid en strakke looks :)

de fronts zijn uitgerust met een W170S8 en ik wilde de rest uitrusten met een W130S8 Ik ben namelijk ongelofelijk tevreden over de prijs kwaliteit verhouding van de 170 :)

Echt ongelofelijk waar voor je geld!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als er weer een contest komt, in de buurt, dan doe ik zeker mee!
ik moet nog een center kopen, dus als er een contest komt dan doe ik die mooi zelf maken :D

Verwijderd

Hmm, altijd leuk.

Kijken of het deze keer wel in m'n budget gaat passen. Het worden dan óf fronts, óf eventuele monitoren voor bij m'n pc. Een misschien dus. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:50:
Ik heb overigens een idee om een mid/high unit te maken uit beton.
Ik wil namelijk op die manier een ronde "kast" creeren op staande golven te reduceren.

iemand een idee of zoiets zal werken?
Kan wel, moet je een "vorm" maken waar je in giet.
Maar waarom probeer je niet om ze in een soortement van grote stenen rioolbuis te maken ofzo? Misschien ook een ideetje. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 18:40:
[...]

Kan wel, moet je een "vorm" maken waar je in giet.
Maar waarom probeer je niet om ze in een soortement van grote stenen rioolbuis te maken ofzo? Misschien ook een ideetje. :)
Nou ik had al een idee voor het vormpje, namelijk met 2 kleine voetballen van niet te dik rubber.
- Deze in een bak te leggen en wel zodat de ballen niet geheel verwijnen in het beton.
- Zodra het beton hard is steek ik de ballen lek en snijd ik ze eruit.
- dan een van MDF een kast om het beton maken, zodat ik het kan afwerken en het beton niet kan beschadigen.

Hoe klinkt dat?

Verwijderd

Dat zouden we allemaal wel willen weten denk ik.

Kom op verwerf mega-faam en ga het voor ons uitvinden. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:06:
[...]

:+
Oke dat had ik idd iets anders moeten formuleren |:(

Maar hoe klinkt het idee/aanpak?

Edit: typo's

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 21:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[...]

Ik denk eerder dat ie bedoeld hoe zijn idee klinkt ;) Klinkt erg interessant, Ik zou alleen het beton niet nog eens in MDF gaan verpakken, je moet je kunsten niet verbergen :P .

Maar Play heeft gelijk... probeer het uit B)

Verwijderd

Ik had hierover overigens ook met Titus van Speaker & Co gesproken, die nog even wou benadrukken dat je alsnog staande golven kan hebben in een ronde behuizing.
Titus wrote:

Hallo Jochum,

Dat is een hardnekkig misverstand in een bol heb je wel degelijk staande golven, kijk het maar eens na in het boek van Vance Dickason “Luidsprekerkasten Ontwerpen” dat is het boek wat in geen enkele boekenkast mag ontbreken. Dit zeer lezenswaardige boek kost 33,50 en is op voorraad.
Ik denk dus dat ik eerst maar een dat boek ga bekijken, maar iemand die daar al wat meer over weet?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:19:
Ik had hierover overigens ook met Titus van Speaker & Co gesproken, die nog even wou benadrukken dat je alsnog staande golven kan hebben in een ronde behuizing.
[...]
Ik denk dus dat ik eerst maar een dat boek ga bekijken, maar iemand die daar al wat meer over weet?
t is opzich best logisch, sterker nog, volgens mij heb je in een bolvorm de best denkbare constructie voor staande golven :+
een puntbron precies in het midden van een exacte bol levert volgens mij niks dan staande golven op.
Bij mijn weten zijn staande golven niks anders dan resonanties, en die voorkom je alleen maar door reflectie of afbuiging (het eierdoosje principe, zie ook die piramide achtige dingen in een acoustisch dode ruimte) of te dempen (gordijnen etc.)
Helaas werkt dempen voor geen meter bij sublage tonen, dus zul je moeten afbuigen. dus als je toevallig nog ergens een wagonlading met kleine piramidetjes hebt liggen, gebruik deze :) Noppenschuim is ook een goede, maar voor lage tonen niet erg geschikt omdat het schuim dan in z'n nadeel werkt.

Normaal gesproken werkt het schuim doordat een geluidsgolf erin gevangen wordt. Helaas trekken lage tonen zich daar niet zoveel van aan. (Tenzij je 3 meter dik schuim gebruikt natuurlijk :P)

Als je de vorm van noppenschuim zou hebben, maar niet doorlatend, dan heb je een goed middel tegen staande golven bij lage frequenties. Deze doen helaas niks tegen staande golven bij hoge frequenties. Daar heb je weer dat schuim voor nodig. Piramides zijn in beide gevallen het beste, deze hebben in principe geen vlakken die parrallel aan elkaar lopen. Dat wil je namelijk voorkomen

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=478386

even een plaatje toegevoegd. Ik heb hier met crocodile physics even een voorbeeldje gemaakt. het zwarte vlak stelt een luidspreker kast voor. De lichtblauwe vormen stellen respectievelijk piramides en een bol voor. Het rode licht laat zien hoe een geluidsgolf reageert als ie een piramide tegen komt. Het gele licht laat zien wat er gebeurd als het geluid in een bol komt. hoe feller de kleur, hoe groter de interferentie.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 11-11-2003 22:33 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt natuurijk piramides op je voetbal plakken, en deze ook in het beton gieten ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op 11 november 2003 @ 22:33:
Je kunt natuurijk piramides op je voetbal plakken, en deze ook in het beton gieten ;)
terwijl ik t verhaal aant typen was, begon ik al te denken hoe ik veel piramides kon maken, maar even later bedacht ik me dat het misschien niet erg nuttig is. Ik vermoed dat je dat soort grapjes pas echt gaat merken in een acoustisch dode ruimte. Maar over de zin/onzin van het dempen van je luidsprekerkast kunnen de meer ervaren DIY'ers vast veel meer vertellen :)

Verwijderd

[...]

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:19:

Beetje on-mij om met zo'n korte reply te antwoorden op je best wel interessante idee. :P

Het boek dat je aanhaalt is inderdaad erg goed, behoorlijk volledig, het gaat in op de verschillende kastvormen, driver ontwerpen, filters, problemen en ook een beetje software. Echt super.

Staande golven komen ook voor in bol vormige behuizingen, zij het wat minder (ja minder) als in rechthoekige behuizingen en nog erger, de kubus.

Deze staande golven veroorzaken amplitudevariaties in de weergave karakterastiek van je speaker. Dit is eigenlijk heel simpel (grotendeels) te ondervangen. Domweg door het goed toepassen van dempingsmaterialen. Deze hebben zo'n grote invloed op staande golven dat Vance Dickason zelfs zegt:
Omdat het opvullen van de behuizing met dit soort materiaal (demping) dermate effectief is voor het dempen van staande golven, zijn alle andere overwegingen zoals de vorm van de behuizing en de verhouding tussen hoogte breedte en lengte, in feite van ondergeschikt belang.
Goed dempen dus. Dit is simpel te realiseren bij gesloten behuizingen aangezien je deze rustig volledig kan vullen met dempingsmateriaal.

Moraal van dit verhaal, de bol kan meer goed doen als kwaad, echter verwacht geen wonderen en gebruik voldoende dempingsmateriaal aangezien dit nog belangrijker is. :)

• bankrupcy
  • Laatst online: 18-11 14:12
Hou rekening met het drijvend vermogen van de bal. Vul deze dus met nat zand of iets dergelijks voordat je het in beton gaat gieten.

Ik zou de bal gewoon laten zitten in het beton, en daarop het dempingmateriaal lijmen.

Beton reflecteert het meeste geluid. De gebruikelijke demping door de kast bij het gebruik van MDF ben je kwijt. Demping is dus heel belangrijk.

Staande golven zullen ook in het beton aanwezig zijn, maar deze zijn minder sterk dan in een rechthoekige kast, met 1 uitzondering: de frequentie met een golflengte ter grootte van de diameter van de bol. Bij het gebruik van een voetbal van 22 cm diameteris dit ongeveer 1550 Hz.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bankrupcy schreef op 12 november 2003 @ 13:01:
Hou rekening met het drijvend vermogen van de bal. Vul deze dus met nat zand of iets dergelijks voordat je het in beton gaat gieten.

Ik zou de bal gewoon laten zitten in het beton, en daarop het dempingmateriaal lijmen.

Beton reflecteert het meeste geluid. De gebruikelijke demping door de kast bij het gebruik van MDF ben je kwijt. Demping is dus heel belangrijk.

Staande golven zullen ook in het beton aanwezig zijn, maar deze zijn minder sterk dan in een rechthoekige kast, met 1 uitzondering: de frequentie met een golflengte ter grootte van de diameter van de bol. Bij het gebruik van een voetbal van 22 cm diameteris dit ongeveer 1550 Hz.
maar ook 1550/2^|X| :)
1550Hz is wel de grondtoon als ik me niet vergis.

In elk geval is demping het belangrijkst. Als je het daar niet mee wegkrijgt dan lukt het waarschijnlijk überhaupt niet. (DIY mogelijkheden in acht genomen)

Pagina: 1 2 Laatste