Hartstikke bedankt CornelisJ,CornelisJ schreef op 03 July 2003 @ 00:08:
Filter voor Indoubt 2-weg systeem
Hieronder een eerste schot van een filter voor het systeem van Indoubt:
[afbeelding]
De weerstand in serie met de spoelen stelt de serieweerstand van de spoel voor, deze weerstanden moet je in het echt dus niet monteren. De waardes van de componenten kun je aflezen naast het schema. Zoals in een eerdere post hierboven al vermeld, ontbreekt de fase-informatie in de SPL en impedantiecurves, waardoor een echt nauwkeurige simulatie in feite niet mogelijk is.
Voor de woofer heb ik aangenomen dat de akoustische oorsprong 35mm achter die van de tweeter ligt, dit zie je ook vermeld in het schema van het laag filter. De waarde van deze offset heeft een grote invloed op de systeemrespons in het overnamegebied tussen woofer en tweeter.
Volgens mijn simulatie kun je een vlakkere totaalrespons krijgen door geen zobel netwerk voor de woofer te gebruiken. Ik heb wel iets andere componentwaardes gebruikt dan voorgesteld door Indoubt.
Bovenstaande filterschema's leveren volgens simulatie de volgende frequentierespons op:
[afbeelding]
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
De FRD en ZMA files zijn met SPLTRACE gemaakt en niet daadwerkelijk gemeten. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheden daartoe en bovendien zijn de kasten nog niet klaar. Misschien dat ik daar later nog een keer aan toekom maar voor de wedstrijd gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.
Ik had al zo mijn twijfels over het impedantie correctie netwerk voor de woofer. Deze laat ik eruit, ik kan later altijd nog een correctie toepassen indien nodig.
Ik zie dat de crossover frequentie is gestegen naar richting 3000 Hz. Is daar een speciale reden voor of kwam dat gewoon beter uit met de frequentierespons (vlakker bijv)
En nogmaals: thks