Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 november 2003 @ 19:50:
Ik moet eerst even wat denaroos sparen alvorens mijn piece de resistance gevormd gaat worden.
Ik zou wel reuze benieuwd zijn over wat voor spraakmakends jij zou gaan maken als er ooit een vervolg komt, en dat bedoel ik in goede zin!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, ik wil ook wel meedoen. Kan ik dan meteen mijn nieuwe 2.5-weg's meenemen als ze dan eindelijk klaar zijn, of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen :? Die dingen vallen wel ver in de bovenste klasse (gezien de laatst indeling), maar goed... Lijkt me erg leuk om eens in het echt te zien wat er verder nog allemaal geknutseld wordt, en hoe goed mijn eigen brouwsels het kan opnemen tegen de concurentie :P . Misschien is een home cinema set klasse ook wel leuk!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Hey!

Ja, begin maar weer een wedstrijd :) Ik wil graag na mijn front's nu ook mijn center en rear box(jes) bouwen.
Lijkt me leuk om zo'n nieuwe wedstrijd te doen ,en dan kan ik eindelijk mijn front-speakers eens meenemen en er mee pronken (ruim in de hoogste klasse met 120 liter inhoud).

Zie ook:
Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 5

Maaruh, doen! Dat lijkt me echt weer koel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 23:00 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hmzz...

Ik ga morgen mijn front en rear center spulletjes bestellen... who knows :)

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien ook wel leuk om wat meetapperatuur ter plaatse te hebben, zodat niet allen subjectieve metingen gedaan kunnen worden. Zo kunnen de DIY'ers die normaal geen mogelijkheden hebben om metingen te doen, dit nu toch doen. En er zullen voldoende mensen zijn die advies kunnen geven, zodat de resulaten nog beter worden!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 19:46:
Ik heb overigens nog een subje gebouwt:

2x 6,5 inch woofers, push pull principe
kast: bandpass 6e orde, tuning frequentie 34hz.

Ik heb hem lager dan de Fs van de speaker gesteld, die is namelijk 47 :X, maar ik wou gewoon eens weten "wat als".

Ik gebruik hem nu als SUB bij de film en hij gaat toch echt wel laag, toch geslaagd dus.

Hier een bouwtekening.
members.lycos.nl/jochumd/SUB_design.png
Welke speakers heb je gebruikt?

Verwijderd

deepspace schreef op 06 november 2003 @ 23:59:
Misschien ook wel leuk om wat meetapperatuur ter plaatse te hebben, zodat niet allen subjectieve metingen gedaan kunnen worden. Zo kunnen de DIY'ers die normaal geen mogelijkheden hebben om metingen te doen, dit nu toch doen. En er zullen voldoende mensen zijn die advies kunnen geven, zodat de resulaten nog beter worden!
Dan kan je iig je duur geinvesteerde geld maximaal uitbuiten :D.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

Jag

Dit is de vorige keer ook gedaan hoor :). Lampje had zijn spullen meegenomen.

Verwijderd

Jag schreef op 07 november 2003 @ 10:47:
[...]
Dit is de vorige keer ook gedaan hoor :). Lampje had zijn spullen meegenomen.
Werd er gewoon niet met de gear van S&C gemeten. (Clio)

Verwijderd

Coenen schreef op 07 november 2003 @ 08:24:
[...]

Welke speakers heb je gebruikt?
Ik heb 2 Conrad 165-p woofers gebruikt, hebben namelijk een mooi frequentie verloop in het laag. Isobarik hebben ze ook best wat vermogen

Verwijderd

Dat zou idd vet beter zijn, want het testen bij speaker en co kost gewoon een bohoorlijk bedrag gezien de kosten van mijn speaker.

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 juli 2003 @ 14:19:
bla bla bla...

Nu het gaarste onderdeel, verven.

Boring :/ :Z
Niet lullig bedoelt ofzo, maar weet je wel zeker dat je dat wil doen, als ik zo even op de pics kijk is de constructie niet al te best.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb het zeker niet gewonnen op afwerking, maar na 6 juli is er toch wel een likje verf op gekomen. Bij S&C zijn ze niet spiernaakt ten tonele verschenen ;)

Dit was dan ook niet een project waarbij ik veel zin had in afwerking, laat staan tijd. Het komende project waarvan de inhoud nog steeds zweeft, zal behoorlijk wat meer afwerking kennen. Eigenlijk wordt dat de eerste keer dat ik echt iets fatsoenlijk probeer af te werken. Met autosubs mag duidelijk zijn dat dit niet zo'n prioriteit heeft als de achterbank permanent dicht blijft. In dat verband zal mijn werkloze JBL 12" toch maar eens een gesloten kastje krijgen van 40-50 liter. Een tussendoortje, zullen we maar zeggen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

pff, mijn speakers staan ook nog steeds in de grondverf :D
ik kan me er gewoon niet toe brengen ze af te maken...

2 van die spierwitte mega-zuilen op m'n kamer :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Wekkel schreef op 07 november 2003 @ 12:56:
Ik heb het zeker niet gewonnen op afwerking, maar na 6 juli is er toch wel een likje verf op gekomen. Bij S&C zijn ze niet spiernaakt ten tonele verschenen ;)

Dit was dan ook niet een project waarbij ik veel zin had in afwerking, laat staan tijd. Het komende project waarvan de inhoud nog steeds zweeft, zal behoorlijk wat meer afwerking kennen. Eigenlijk wordt dat de eerste keer dat ik echt iets fatsoenlijk probeer af te werken. Met autosubs mag duidelijk zijn dat dit niet zo'n prioriteit heeft als de achterbank permanent dicht blijft. In dat verband zal mijn werkloze JBL 12" toch maar eens een gesloten kastje krijgen van 40-50 liter. Een tussendoortje, zullen we maar zeggen.
Maakt nie uit hoor, mijn sub is ook een tussendoortje. Je moet een beetje experimenteren toch?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok,

Net besteld:

center vóór:
2x w100sc 8
1x sc10n 8

center achter:
2x frs8 8

Alles visaton :)

Wise enough to play the fool

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Go Visaton, go!

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden.

Verwijderd

Ik heb overigens een idee om een mid/high unit te maken uit beton.
Ik wil namelijk op die manier een ronde "kast" creeren op staande golven te reduceren.

iemand een idee of zoiets zal werken?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met rond bedoel je dan als een bal? Geloof dat je dan nog staande golven kunt krijgen omdat de diameter overal hetzelfde is... of vergis ik me nu?

Maar ff ontopic: Zijn er nog meer liefhebbers misschien?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 07 november 2003 @ 16:53:
Ok,

Net besteld:

center vóór:
2x w100sc 8
1x sc10n 8

center achter:
2x frs8 8

Alles visaton :)
dat ga ik ook maken als mijn versterker ooit afkomt :)

de front's heb ik al (tangband + visaton) en de rest van de speakers ga ik in diezelfde trent maken. De bedoeling is dat ik er een set aan over houd met een mooi homogeen geluid en strakke looks :)

de fronts zijn uitgerust met een W170S8 en ik wilde de rest uitrusten met een W130S8 Ik ben namelijk ongelofelijk tevreden over de prijs kwaliteit verhouding van de 170 :)

Echt ongelofelijk waar voor je geld!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als er weer een contest komt, in de buurt, dan doe ik zeker mee!
ik moet nog een center kopen, dus als er een contest komt dan doe ik die mooi zelf maken :D

Verwijderd

Hmm, altijd leuk.

Kijken of het deze keer wel in m'n budget gaat passen. Het worden dan óf fronts, óf eventuele monitoren voor bij m'n pc. Een misschien dus. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:50:
Ik heb overigens een idee om een mid/high unit te maken uit beton.
Ik wil namelijk op die manier een ronde "kast" creeren op staande golven te reduceren.

iemand een idee of zoiets zal werken?
Kan wel, moet je een "vorm" maken waar je in giet.
Maar waarom probeer je niet om ze in een soortement van grote stenen rioolbuis te maken ofzo? Misschien ook een ideetje. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 18:40:
[...]

Kan wel, moet je een "vorm" maken waar je in giet.
Maar waarom probeer je niet om ze in een soortement van grote stenen rioolbuis te maken ofzo? Misschien ook een ideetje. :)
Nou ik had al een idee voor het vormpje, namelijk met 2 kleine voetballen van niet te dik rubber.
- Deze in een bak te leggen en wel zodat de ballen niet geheel verwijnen in het beton.
- Zodra het beton hard is steek ik de ballen lek en snijd ik ze eruit.
- dan een van MDF een kast om het beton maken, zodat ik het kan afwerken en het beton niet kan beschadigen.

Hoe klinkt dat?

Verwijderd

Dat zouden we allemaal wel willen weten denk ik.

Kom op verwerf mega-faam en ga het voor ons uitvinden. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:06:
[...]

:+
Oke dat had ik idd iets anders moeten formuleren |:(

Maar hoe klinkt het idee/aanpak?

Edit: typo's

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 21:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[...]

Ik denk eerder dat ie bedoeld hoe zijn idee klinkt ;) Klinkt erg interessant, Ik zou alleen het beton niet nog eens in MDF gaan verpakken, je moet je kunsten niet verbergen :P .

Maar Play heeft gelijk... probeer het uit B)

Verwijderd

Ik had hierover overigens ook met Titus van Speaker & Co gesproken, die nog even wou benadrukken dat je alsnog staande golven kan hebben in een ronde behuizing.
Titus wrote:

Hallo Jochum,

Dat is een hardnekkig misverstand in een bol heb je wel degelijk staande golven, kijk het maar eens na in het boek van Vance Dickason “Luidsprekerkasten Ontwerpen” dat is het boek wat in geen enkele boekenkast mag ontbreken. Dit zeer lezenswaardige boek kost 33,50 en is op voorraad.
Ik denk dus dat ik eerst maar een dat boek ga bekijken, maar iemand die daar al wat meer over weet?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:19:
Ik had hierover overigens ook met Titus van Speaker & Co gesproken, die nog even wou benadrukken dat je alsnog staande golven kan hebben in een ronde behuizing.
[...]
Ik denk dus dat ik eerst maar een dat boek ga bekijken, maar iemand die daar al wat meer over weet?
t is opzich best logisch, sterker nog, volgens mij heb je in een bolvorm de best denkbare constructie voor staande golven :+
een puntbron precies in het midden van een exacte bol levert volgens mij niks dan staande golven op.
Bij mijn weten zijn staande golven niks anders dan resonanties, en die voorkom je alleen maar door reflectie of afbuiging (het eierdoosje principe, zie ook die piramide achtige dingen in een acoustisch dode ruimte) of te dempen (gordijnen etc.)
Helaas werkt dempen voor geen meter bij sublage tonen, dus zul je moeten afbuigen. dus als je toevallig nog ergens een wagonlading met kleine piramidetjes hebt liggen, gebruik deze :) Noppenschuim is ook een goede, maar voor lage tonen niet erg geschikt omdat het schuim dan in z'n nadeel werkt.

Normaal gesproken werkt het schuim doordat een geluidsgolf erin gevangen wordt. Helaas trekken lage tonen zich daar niet zoveel van aan. (Tenzij je 3 meter dik schuim gebruikt natuurlijk :P)

Als je de vorm van noppenschuim zou hebben, maar niet doorlatend, dan heb je een goed middel tegen staande golven bij lage frequenties. Deze doen helaas niks tegen staande golven bij hoge frequenties. Daar heb je weer dat schuim voor nodig. Piramides zijn in beide gevallen het beste, deze hebben in principe geen vlakken die parrallel aan elkaar lopen. Dat wil je namelijk voorkomen

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=478386

even een plaatje toegevoegd. Ik heb hier met crocodile physics even een voorbeeldje gemaakt. het zwarte vlak stelt een luidspreker kast voor. De lichtblauwe vormen stellen respectievelijk piramides en een bol voor. Het rode licht laat zien hoe een geluidsgolf reageert als ie een piramide tegen komt. Het gele licht laat zien wat er gebeurd als het geluid in een bol komt. hoe feller de kleur, hoe groter de interferentie.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 11-11-2003 22:33 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt natuurijk piramides op je voetbal plakken, en deze ook in het beton gieten ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op 11 november 2003 @ 22:33:
Je kunt natuurijk piramides op je voetbal plakken, en deze ook in het beton gieten ;)
terwijl ik t verhaal aant typen was, begon ik al te denken hoe ik veel piramides kon maken, maar even later bedacht ik me dat het misschien niet erg nuttig is. Ik vermoed dat je dat soort grapjes pas echt gaat merken in een acoustisch dode ruimte. Maar over de zin/onzin van het dempen van je luidsprekerkast kunnen de meer ervaren DIY'ers vast veel meer vertellen :)

Verwijderd

[...]

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:19:

Beetje on-mij om met zo'n korte reply te antwoorden op je best wel interessante idee. :P

Het boek dat je aanhaalt is inderdaad erg goed, behoorlijk volledig, het gaat in op de verschillende kastvormen, driver ontwerpen, filters, problemen en ook een beetje software. Echt super.

Staande golven komen ook voor in bol vormige behuizingen, zij het wat minder (ja minder) als in rechthoekige behuizingen en nog erger, de kubus.

Deze staande golven veroorzaken amplitudevariaties in de weergave karakterastiek van je speaker. Dit is eigenlijk heel simpel (grotendeels) te ondervangen. Domweg door het goed toepassen van dempingsmaterialen. Deze hebben zo'n grote invloed op staande golven dat Vance Dickason zelfs zegt:
Omdat het opvullen van de behuizing met dit soort materiaal (demping) dermate effectief is voor het dempen van staande golven, zijn alle andere overwegingen zoals de vorm van de behuizing en de verhouding tussen hoogte breedte en lengte, in feite van ondergeschikt belang.
Goed dempen dus. Dit is simpel te realiseren bij gesloten behuizingen aangezien je deze rustig volledig kan vullen met dempingsmateriaal.

Moraal van dit verhaal, de bol kan meer goed doen als kwaad, echter verwacht geen wonderen en gebruik voldoende dempingsmateriaal aangezien dit nog belangrijker is. :)

• bankrupcy
  • Laatst online: 18-11 14:12
Hou rekening met het drijvend vermogen van de bal. Vul deze dus met nat zand of iets dergelijks voordat je het in beton gaat gieten.

Ik zou de bal gewoon laten zitten in het beton, en daarop het dempingmateriaal lijmen.

Beton reflecteert het meeste geluid. De gebruikelijke demping door de kast bij het gebruik van MDF ben je kwijt. Demping is dus heel belangrijk.

Staande golven zullen ook in het beton aanwezig zijn, maar deze zijn minder sterk dan in een rechthoekige kast, met 1 uitzondering: de frequentie met een golflengte ter grootte van de diameter van de bol. Bij het gebruik van een voetbal van 22 cm diameteris dit ongeveer 1550 Hz.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bankrupcy schreef op 12 november 2003 @ 13:01:
Hou rekening met het drijvend vermogen van de bal. Vul deze dus met nat zand of iets dergelijks voordat je het in beton gaat gieten.

Ik zou de bal gewoon laten zitten in het beton, en daarop het dempingmateriaal lijmen.

Beton reflecteert het meeste geluid. De gebruikelijke demping door de kast bij het gebruik van MDF ben je kwijt. Demping is dus heel belangrijk.

Staande golven zullen ook in het beton aanwezig zijn, maar deze zijn minder sterk dan in een rechthoekige kast, met 1 uitzondering: de frequentie met een golflengte ter grootte van de diameter van de bol. Bij het gebruik van een voetbal van 22 cm diameteris dit ongeveer 1550 Hz.
maar ook 1550/2^|X| :)
1550Hz is wel de grondtoon als ik me niet vergis.

In elk geval is demping het belangrijkst. Als je het daar niet mee wegkrijgt dan lukt het waarschijnlijk überhaupt niet. (DIY mogelijkheden in acht genomen)

Pagina: 1 2 Laatste