Toon posts:

[DIY]subwoofer voor HT met adire shiva

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hier al aangaf, zou m'n 2e DIY-project een actieve subwoofer voor HT-gebruik worden.
De andere eisen waren: diep onder de 30 Hz gaan (tot daar gaan m'n fronts) en aardig wat lucht verplaatsen voor het betere film-gevoel :Y) , ruimte is geen beperking.

Na eerst het boek van Dickason (tevergeefs) te hebben geprobeerd te snappen, bleef ik aangewezen op bestaande projecten en de hulp van mede-GoTters _/-\o_
Er was hier al het een en ander over een Peerless-sub te vinden (tbusquet) en ergens anders kwam Play met de Adire Shiva aanzetten. Nog even later kwam weer iemand met een (Duitse) site waar die te koop was.

Na een aantal reviews te hebben gelezen en een bezoekje aan hun site (die ik erg informatief vond) heb ik besloten te gaan voor:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/MidSizeShivaFrontBW.jpg

De Adire Audio Shiva.
De luchtverplaatsing is er....

Toen de keuze van de kast, om aan de bereik-eis te kunnen voldoen, zou het in ieder geval geen gesloten kast worden. Goed, toen bleven er (voor mij) 2 andere keuzes over: BassReflex of PassivRadiator. Maar omdat sommige onderdelen hier in huis te kennen hadden gegeven aan vervanging toe te zijn, werd mijn budget flink beperkt :'( . Dus heb ik maar besloten een BR-kast van 142,5L te bouwen (het idee van de kast komt van de Adire-site).
Het bereik is er.....

Voor de versterker dacht ik in 1e instantie aan de Hypex HS200, een goed bekend staand bedrijf en dito versterker. Maar omdat het budget beperkt was, heb ik verder gekeken en kwam toen uit op de:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/sw2_5.jpg

De Thommessen Proteus SW2.5 (alleen Duits werkt).
Een versterker met specificaties die m.i. dicht bij die van de HS200 komt en ook nog eens € 97,- goedkoper :) Toen ook nog eens op deze site z'n voorganger werd gemeten en dat die erg stabiel was, heb ik besloten maar verder op de "Deutsche Gründlichkeit" te vertrouwen en deze te bestellen.

Goed, het is nu allemaal net besteld en de betalings-opdracht is de deur uit. En nu maar afwachten wanneer Klingtgut de spulletjes levert.
In de tussentijd kan ik dan mooi die bouwtekening van inches omzetten in cm. Natuurlijk is hun gebruikte 3/4 inch hout ook nog eens 19 mm, dus dat moet ook gecorrigeerd worden (anders heb ik straks een hoop piza-dozen nodig >:) ).

Gemaakte kosten tot zover:
  • Adire Shiva - € 159,-
  • SW2.5 - € 279,-
  • BR-pijp en afdichtband - € 22,-
  • Verzendkosten - € 30,-
  • totaal - € 490,-
Ik hou jullie van de vorderingen op de hoogte (o.a. met brakke web-cam pics ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd!

Die Adire is idd een beest en zeker in ro'n ruim bemeten kast kun je hem lekker laag laten gaan. Ik blijf met spanning deze draad volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 14:41
Ik heb 2 keer bij klingtgut besteld. Hoewel niet al te snel met leveren allemaal prima.

PS. Goeie keus denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Redheinz op 16-05-2003 08:14 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die SW2.5 is heel goed, doet niet onder voor een Hypex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit. Wel een monsterlijke kast met 142 liter, maar dat mag de pret niet drukken. Helaas staat mijn '100-liter' project tijdelijk stil, mede door de GoT DIY contest ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Altijd fijn als je keuze wordt bevestigd ;)

Ik wil om de Adire-kast, die gebaseerd is op 18mm MDF, nog een kast zetten van 22mm MDF zodat de totale dikte van de kast op 40mm komt.
Tevens wil ik in die buitenkast ruimte opnemen voor de module (om lekken te voorkomen) en 2 aparte ruimtes, die ik kan vullen met zand (ik wil 'm later wel op z'n plaats houden).

@Redheinz: hoe lang duurde het bij jou, van bestelling t/m ontvangst?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Woah, vet ! Zit een parametrische equalizer op die amp :D

* JT stupid

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 16-05-2003 13:24 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 10:18:
Tevens wil ik in die buitenkast ruimte opnemen voor de module (om lekken te voorkomen) en 2 aparte ruimtes, die ik kan vullen met zand (ik wil 'm later wel op z'n plaats houden).
Ik neem aan dat je niet bedoeld het vullen met zand van de tussenruimte tussen de 18mm kast en 22mm kast? Een tussenlaag zand is mij namelijk ontraden door verscheidene bouwkunde studenten wegens het verschijnsel verdichting. Schuimrubber leek ze een veel betere tussenlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
De eerste keer duurde het even omdat ik units had besteld (2*adire AV3) die uiteindelijk niet leverbaar meer waren. Toen ik echter zei dat ik de rest (2*CT196) dan wel wilde hebben had ik het in 1 a 2 weken.
De 2de keer duurde het in mijn herinnering ca. 2 maanden en werd ik er een beetje schijt van. 1 keer verstuurd en nooit bij mij aangekomen (volgens hem), maar toen waren ze ook aan het verhuizen. Er werd wel altijd redelijk vlot op meel gereageerd (binnen 1 dag meestal).
Met die Adire kan het evt. ook wel ff duren want hij zal ze wel bij wagner moeten bestellen en die met een potje pech weer in USA. Maar zal wel meevallen....

@JT: Waar zie jij een parametrische equalizer? Ik zie bass-boost waarbij je boost en frequentie kan regelen, Q kan je niet regelen..... Dit zit ook op alle Hypexen, behalve 130.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ow ja, fuck, dat is zo, geen Q :/ Stom. Maar goed, tis wel leuk voor je HT dat je kan regelen welke freq hoeveel geboost word, leuk om bij de 35hz ofzo te doen :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 16 May 2003 @ 12:44:
[...]

Ik neem aan dat je niet bedoeld het vullen met zand van de tussenruimte tussen de 18mm kast en 22mm kast? Een tussenlaag zand is mij namelijk ontraden door verscheidene bouwkunde studenten wegens het verschijnsel verdichting. Schuimrubber leek ze een veel betere tussenlaag.
Ik lees net in Dickason dat een half om half mix van zand en dakcement (cementpoeder?) een goede manier kan zijn om resonaties tegen te gaan. Als je het mixt met cementpoeder lijkt mij dat het inzakken ook veel minder word, het cementpoeder vult nagenoeg alle ruimte tussen de zandkorrels op :)

Ik dacht meteen even neer zetten. Je denkt er niet zo snel aan maar het is as simple as it can be :). Lijkt mij op deze manier best een goede manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heel mooi,

waarschijnlijk gaat er hier ook nog eens een subje komen met een shiva. Ik had wegens economische redenen mijn oog echter laten vallen op de Detonation 300 voor de amp. In ieder geval een kleinere kast en misschien zelfs wel gesloten.

Ik ben beniewd hoe het klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel mooi,

waarschijnlijk gaat er hier ook nog eens een subje komen met een shiva. Ik had wegens economische redenen mijn oog echter laten vallen op de Detonation 300 voor de amp. In ieder geval een kleinere kast en misschien zelfs wel gesloten.

Ik ben beniewd hoe het klinkt
Dat is en goed idee ook ooit mijn idee geweest maar mijn oog is gevallen op een andere speaker.

Maar iig als je die Adire shiva ine een geslote kast doet van 80L krijgt hij een Q van 5 en een -3dB punt van 35Hz (en dat is laag in een gesloten kast).
Dan zou je het laag kunnen boosten (zeg maar tussen 20Hz en 25Hz) en je hebt een sub waar je "u" tegen zegd.
Voordeel van deze methode is dat hij ook muzikaal blijft!
Nadeel is de Xmax daar ben ik nog niet helemaal over uit maar dat gaat past een rol spelen op 300W waar op dat moment een geluids druk van 115dB uit komt rollen..............nou kijk maar uit voor je ramen :P

Deze truuk word overigens ook toegepast door REL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Die boost (ook gewoon een filter tenslotte) geeft trouwens ook group-delay. Net als de 'bass-reflex boost' :) kwam ik laatst achter met spelen in LSPCAD. Maar lijkt mij ook een erg goede optie ja. Gebruik je ook nog de grote uitslag van de woofer die je anders toch niet gebruikt. Heb je echter wel weer eenerg zware versterker nodig...
Daar verbaas ik me toch over bij REL, die hebben een zware boost onder de 35 Hz volgens mij terwijl zo'n quake slechts een 50 W versterker heeft. Ik zou zeggen dat je dan weinig over houdt...
Laten we zeggen dat (quake, 20 cm woofer toch?) die woofer een gevoeligheid van 85 dB/1w/1m heeft in het sublage gebied.
een 6 dB boost op ~30 Hz met een Q van ongeveer 1.5 ofzo (beetje breed uitsmeren die boost).
Dan hou je nog 12.5W over toch?
Dan heb je een max output van 82+10log(12.5/1)=~95 dB 1W/1m.

[ Voor 44% gewijzigd door Redheinz op 16-05-2003 18:12 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik denk dat hij een heel eind komt bovendien 115dB is achterlijk hard in een woonkamer!

De group delay van deze setup is al heel laag en dat kan dus vergeten worden.
Ik denk dat dit een betere otie is als die gigantische kast maar ja ik heb het niet voor het zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toen ooit eens bij raf de Q400 gehoord...........daar ben ik niet zo van over te spreken aangezien hij heel hard ging klapperen en idd een hele hoge Q omdat die kasten heel klein zijn.
Nou zal het met die Q100 wel mee vallen maar die Q400 was niet veel waard in mijn ogen.

Dat zijn overigens Volt units...............weet iemand welke type volt speakers dit precies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb ook wel eens geklikt bij VOLT maar kon ze niet vinden.
Ik denk ook wel dat die shiva zat gaat blazen in gesloten vorm.... Je hebt alleen wel iets meer vermogen nodig.
In 65 liter (Q=0.7) met een boost van 6 dB bij 25 Hz met een Q van 2 krijg je een group-delay van ca. 20 ms bij 25 Hz. Maar dan heb je ook wel een respons tot 25 Hz bij -3 dB.
Die group delay is overigens ook weer niet zo'n drama bij zulke lage frequenties:
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
http://www.adireaudio.com/tech_papers/sub_gd.htm

Ff iets anders:
Maar hoe je een grote group-delay kunt voorspellen snap ik niet. Iemand?

[ Voor 9% gewijzigd door Redheinz op 16-05-2003 19:07 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik ga binnen niet al te lang een klein subje bouwen, 17 litter netto inhoud, 20 cm Intertechnik MDS08, Versterker nog onbekend (circa 120W RMS) , BR principe,

Ik zal ook de BR poort eens afsluiten en dan kijken of de luidspreker klappert en beoordelen op z'n muzikale kwaliteiten. Als die gesloten ook goed functioneert dan zou dat wel eens de DIY tegenhanger van de MJ acoustics pro 50 kunnen worden (maar dan met meer power) Alhooewel daar misschien een MDS08 MD voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Wekkel: ja, ik wil de ruimte achter de binnenkast opvullen (zie Eul) ;)

Over het spelen met de Q van de kast stond op de Adire-site wel een leuk stukje, dmv een potmeter op de 2e voice-coil. Dus zo via de Qts de Q van de kast beïnvloeden.
Het principe snap ik nog ergens maar hoe dit in de praktijk werkt en de werkelijke diepere achtergronden ontgaan me dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, mooi project, goede driver keus! (wat een credits ;) )

Persoonlijk zou ik hem lekker gesloten houden, het is zo'n brute driver, zelfs dan gaat hij voor mij nog diep zat, en die lage Group delay is wel lekker natuurlijk.

Maar al heb je de ruimte en je gebruikt hem strikt voor HT dan is die 25hz natuurlijk wel lekker.

Jammer dat je niet de middelen hebt voor een P-R, behalve dat de 15" er super mooi uitziet, haalt het ook een hoop poortruis, ea. problemen weg. Maar wel belachelijk duur vergeleken met een shiva, voor 1 PR + Shiva haal je bijna 2 Shiva's.

Stel je voor...2 shiva's gesloten behuizing...elke sub in een andere hoek van de kamer...dikke stereo eindtrap eraan en parralel met je fronts..hmmm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maak me nu nog niet meer bedroefd, ik was ook van plan om de P-R te maken (evt. zelfs met de Hypex HS-500 of de Thommessen SW6) maar een videokaart, uitlaat en espresso-machine (zonder koffie ben ik nergens) vervangen hebben daar een dikke streep doorgezet :'(

Dat ik voor B-R ga, heeft te maken met het, naar beneden, doortrekken van het bereik. M'n fronts gaan echt makkelijk tot 30Hz en ik wil graag wel wat extra terug voor deze investering ;)

Alhoewel ik wel meer druk zal krijgen bij een gesloten kasten vanwege de hogere uitslag van de driver. En het bespaart weer ruimte en hout (dus geld).

Shit, ga ik toch weer twijfelen. 'k Zal dan wel eens gaan kijken naar de Xmax van de Shiva in een gesloten kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Hoe belangrijk is het om de juiste afmetingen te berekenen? Ik zie namelijk in de hifi-wereld van alles langskomen met allerlei afmetingen en dezelfde drivers zie je wel eens in meerdere verschillende behuizingen en toch klinkt het in al die verschillende vormen en maten blijkbaar goed. Of komt het niet zo heel erg nauw? Wat is het gevoeligst qua afmetingen en wat het minst? BR, PR of gesloten? En wat heeft het voor gevolgen als je een zwaardere dan wel lichtere PR neemt? Die van Peerless kan je namelijk verzwaren naar believen......

[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 19-05-2003 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er van begrepen heb, is dat de afmetingen, samen met het type kast, het bereik en de reactie van de driver bepalen.
Een gesloten kast heeft een directere respons met een lage group-delay. Dit is vooral voor muziek interessant.
Een basreflex kast heeft een grotere group-delay maar gaat weer dieper. Nadeel is evt. poortruis.
Een PR kast gedraagt zich als een BR-kast, heeft geen last van poortruis maar wel weer een nog hogere group-delay.
De afmetingen beïnvloeden de Q van de kast, waarbij elke waarde van Q weer een specifieke eigenschap heeft. Zo heeft een Q van 0,5 een zo sterk mogelijke demping wat resulteert in een "strakke" weergave. Een Q van 0,707 zorgt weer voor een zo vlak mogelijk aflopende frekwentie.
Het is dus maar wat voor doel je voor je speaker voor ogen hebt en wat je eigen voorkeur, wat gedrag betreft, heeft.

Voor een gesloten kast kun je er, dacht ik, wat meer naast zitten dan met andersoortige kasten. Terwijl de BR (en PR?) weer wat gemakkelijker zijn ten opzichte van een Band-Pass of een Transmissie-Lijn.

Natuurlijk geldt altijd dat, naarmate je kast groter wordt, een litertje er naast minder van invloed is (gewoon procentuele afwijking ;) )

Hoe nauwkeurig je moet zijn met het gewicht van een PR weet ik niet.

Tot zover de uitleg van iemand die Dickason wel gelezen heeft maar het nog niet allemaal kan bevatten.

Op- en aanmerkingen alsmede correcties zijn dus van harte welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verzwaren van de P-R heeft een lager tuningsfrequentie tot gevolg. Wat dat weer voor invloed heeft op de driver is makkelijk te zien in een simulatie.

Zelfde effect als bijvoorbeeld de baspoort langer maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd wat brakke webcam pics :P
Gisteren was het hout gezaagd en ik ben er even mee bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw002.JPG

De braces zijn af en de onderste bodemplank heeft gaten voor de poten.
Het middelste tussenschot was bij 1e meting 3mm te breed en dat is een lastig stukje om er af te halen als je daar niet echt het juiste materiaal voor hebt. Ik heb dus een flinke tijd staan schuren om het er af te halen :(

Vandaag weinig tijd meer maar hoop morgen met lijmen te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ziet er veelbelovend uit. Doe ff een digicam scoren als je wat verder bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi werk, maar wat wordt het nou?

Shiva gesloten? Bass-reflex?

en heb je de unit al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das lang geleden posten op GOT.

VET ik zie een Adire Shiva mk3! Excellent choice! Ik heb zelf de adire allignment met 85 liter incl PR gebouwd. Ik gebruik zelf de RCM DT300. Deze levert genoeg power om de shiva incl PR op hun teentjes te laten lopen. De HS500 lijkt me een beetje veel voor de Shiva. Netjes gezaagd. Als je de PR15 gaat gebruiken raad ik aan om tussen het membraan en de korf een 'rolletje' fiberfill te steken. De PR15 heeft nl een irritante resonantie frequentie die daarmee geelimineerd. Het 'rolletje' beinvloedt het geluid niet zover ik getest heb. Het is zaak dat je de kast goed vol stuffed met fiberfill dan verdwijnt het boemgeluid en krijg je een warme sound met veel impact. voor plaatjes-> http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=26

Je gaat geen spijt van je aanschaf hebben. Ik heb redelijk wat subs gehoord zoals de rel q200/q400 strataIII etc het is allemaal leuk maar een goed ontworpen shiva speelt deze subs eruit. Iedereen die komt luisteren vertrekt kwijlend en met een smile.

Over een tijdje komt er een pagina van de sub met alles erop en eraan. foto's, metingen, simulaties, etc

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de unit nog niet binnen, zal nog wel even duren denk ik.
Maar ik kan er wel voor zorgen dat z'n bedje gespreid is, als hij binnen komt :Y)

Het wordt toch de 142,5L BR-kast, volgens de Adire tekeningen (netjes alles omgerekend naar cm).

@Walter.PPK, de PR-kast had ik in gedachten. Ik had 'm al op je web-site mogen bewonderen. Helaas is door extra onkosten hier een streep door gezet.

@zimbab, ik heb verder niemand met een digi-cam maar misschien valt er wat te regelen met Lampje. Ik zie steeds mooie pics van zijn project en hij woont bij mij in de buurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo de site is af de url is:

www.mijnwebsite.com/adire

142,5 liter is flink wat zijn de buitenafmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De binnenkast (18mm MDF) is 57 x 57 x 57.
De buitenkast (22mm MDF) is 62 x 62 x 78 (extra ruimte aan de achterkant voor inbouw versterker).
De poten zijn effectief 10cm, dus hij wordt in totaal 72cm hoog.

Gelukkig kan ik een tafeltje de kamer uitzetten, zodat er volop plaats is voor dit monster :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

een kubusvormige kast? das niet zo fijn voor eventuele staande golven. Gelukkig hoeft je sub bij de frequenties waarbij de staande golven ontstaan niets meer te doen. Je kunt voor de gein er eens een testsignaal van 300Hz/600Hz/900Hz/etc. erdoor halen als 'ie af is :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vertrouw toch enigszins op de kundigheid van Adire met hun kastontwerpen.
De sub wordt zo zwaar, dat ik er niet teveel mee ga sjouwen. En aangezien ik mijn computer, die ook niet makkelijk te verplaatsen is, in een andere kamer heb staan zal ik er geen testsignalen doorhalen ;)
Bovendien wil ik de sub tot max. 80 Hz z'n werk laten doen (en misschien nog wel wat lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flink stuffen met fiberfill en je hebt geen last meer van staande golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij's binnen :)
Nou ja, hij ligt op het postkantoor dus dinsdag kan ik 'm ophalen.

Dit worden spannende feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een stukje over het "Q dialing" principe waardoor je Qts kan beinvloeden.

De twee voicecoils van de Shiva liggen vlak achterelkaar. Stel dat je 1 VC aansluit en de andere open laat, beweegt de VC netjes mee als dummy. Dit komt omdat er geen lorentz kracht opgewekt wordt omdat er geen stroom loopt door de VC. Als je twee VC's parallel of in serie aansluit in dezelfde fase dan versterk je de motor. Sluit je de VC's in tegen fase aan dan zouden de VC elkaar in theorie opheffen. Als je ze in de praktijk in tegen fase aansluit komt er alleen een beetje gepruttel uit.
Als je de ene VC aansluit en de andere kortsluit dan fungeert de kortgesloten VC als demper voor de andere VC. Dit verschijnsel komt doordat de de kortgesloten VC meebeweegt met de aangedreven VC en dus een inductieve spanning opwekt. Doordat de VC kortgesloten is gaat de VC zich verzetten tegen deze beweging vandaar de naam Resistively Damped Operation.

Ipv kortsluiten kun je er een potmeter tussensteken en dan regel je de VC van open tot (bijna)kortgesloten. De Qts wordt door deze demping beinvloed met factor 1 t/m 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ver had ik dat verhaaltje ook begrepen :) Toch bedankt voor de achtergrondinfo.

Maar wat is hier nu kortsluiten? Gewoon een weerstand tussen de + en - van die ene VC?
Hoe sluit je zo'n potmeter aan? Vanaf de amp naar potmeter en dan naar de VC of gewoon weer tussen de polen van de VC?
Wat voor potmeter moet dat dan zijn (weerstand)?
Welke VC kun je het beste zo aansluiten, mij lijkt degene die het dichtst bij de conus zit.

Je merkt wel dat ik hier niet al te veel kaas van heb gegeten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer wat verder :)

De Shiva is binnen (net als de versterker en de baspijp). Ik ben vooral onder de indruk van de baspijp (JetSet 100 compleet).
De Shiva is net zo groot als de woofers in m'n fronts. Dus hij zal er flink aan moeten trekken.....

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw005.JPG

Hier staat de voorkant van de binnenkast in de klemmen

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw003.JPG

Nog een blik op braces en demping

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw004.JPG

De zijkant, rechtsonder zie je nog een stuk uitsteken. Dit wordt de aparte ruimte voor de versterker (linkerkant is tijdelijk opgehoogd).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/subw006.JPG

Zodra alles droog is ga ik de oneffenheden schuren en kan de buitenkast afgemaakt (op de binnenkast gelijmd) worden.
Hopelijk deze week m'n eerste tests.

De afwerking ben ik nog niet over uit.

offtopic:
Wie heeft de topic-titel aangepast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt het maar zo of zit die ene zijkant er wel érg rottig op? :P

Of heb je die gebruikt bij het lijmen? Het kan zijn dat ik er over heen heb gelezen, maar wat voor fronts heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt maar zo ;)
't Is een bocht in de plaat van minder dan 1mm. Omdat het toch maar de binnenkast is, schuur ik het gewoon weg.

M'n fronts zijn Infinity Omega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 22:57
offtopic:
Mijn broer is exclusief invoerder van Adire in België. Je moest dus eigenlijk niet tot Duitsland gaan voor een Shiva :)

5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reiko schreef op 11 June 2003 @ 21:59:
offtopic:
Mijn broer is exclusief invoerder van Adire in België. Je moest dus eigenlijk niet tot Duitsland gaan voor een Shiva :)
offtopic:
Als ik besluit tot het bouwen van een andere subwoofer met de Tumult, ben je de eerste die het hoort (als je broer naar Nederland verstuurt en een leuke prijs vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Geef hem eens een schop onder ze luie kont dan. Ik als leek-shopper. Kom automatisch in Duitsland terecht. Ik heb nog nooit van Adire in belgië gehoord ;)

Maar vertel, waar kan ik ze vinden en is het uberhaupt interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Het staat op de officiele site van Adire wie de invoerder is in België. Kom je uit op men broer en zijn winkel natuurlijk. Staat ook een link naar de website die ik overigens heb geholpen ineen te steken.

Volgens mij mag ik van de GoT regels geen reclame maken dus daarmee geef ik ook geen links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas weinig informatief die site, geen eigen info, prijzen etc. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Daar wordt aan gewerkt :) Mijn broer is tegenwoordig druk bezig aan de demowagen en ik zelf zit in de examens. Je kan daar binnenkort een hele grote update verwachten want Adire is sinds een maand exclusief in België alleen bij mijn broer te verkrijgen en zal overigens in de toekomst alleen bij mijn broer verkrijgbaar zijn (in België weliswaar).

ps: prijzen zijn laag hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Reiko op 11-06-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen spam omdat jij niet direct commerciele belangen hebt.

Je kan dus gerust posten wat een Shiva, Tempest of Tumult daar moet kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Dan zal je even moeten wachten tot mijn broer klaar is met werken. Hij zit nog bezig in de garage aan de afwerking van de koffer. Komt trouwens één Adire Brahma in. :)

Ik ken de prijzen niet meer uit het hoofd, ze verschillen niet zoveel van die van wagner geloofde ik. Sommige zaken waren iets duurder maar de meesten iets goedkoper. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Reiko op 11-06-2003 22:37 . Reden: Even het belgisch verwijdert ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Play:

Hoe groot moet de verleiding zijn (oftewel hoe laag moet de prijs zijn) opdat jij ook weer aan een sub-projectje begint? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Laatst online: 15-05 18:36
Ik zal dan ook maar even reageren nu ik klaar ben voor vandaag met het werken aan de Demo-wagen.

De prijzen die ik aanhoud zijn als volgt:

Shiva: 170 Euro
Tempest: 240 Euro
Brahma 12" : 580 Euro
Brahma 15" : 650 Euro

Die laatste 2 zullen op z'n minst oninteresant te noemen zijn voor thuisgebruik gezien de waanzinnige vermogend die ze nodig hebben om enigsinds los te komen.

Bovendien beperkt mijn kennis zich toch tot het gebruik in de wagen en van home-theater ken ik echt bitter weinig.

Korte samenvatting van mijn bevindingen met de Shiva en Tempest en Brahma 12".

De Shiva is erg kort en snel en kan volgens mij zeker gebruikt worden tot 350 Hz als daar nood aan is. Ikzelf heb hem gebruikt in een 40 Liter gesloten kist en met vermogens tussen de 150 en 600 w RMS. Altijd viel het op hoe goed hij kan aansluiten op de rest van het systeem, waardoor ik dus ook vermoed dat hij zich niet verslikt in de iets hogere lage tonen ( < 350 Hz), Diepgang was in die gesloten kist iets minder dan ik had gehoopt al moet ik er dan wel bijzeggen dat ik kwa subs nogal het een en ander gewend ben. Computersimulaties hebben me geleerd dat de sub prima te gebruiken is in een laag gepoorter opstelling. Group delays blijven onder de 10 ms en de winst in diepgang is fenomenaal. Met de juiste amp erop moeten voelbare bassen mogelijk zijn tot 20 Hz. Dat komt natuurlijk ook door het feit dat de shiva een relatief high excursion woofer is. Let maar eens op de eigenaardige constructie rond de spider. Zo is Adire er in geslaagd een grotere spider te monteren op een standaard frame.

De tempest is het grotere broertje van de Shiva en +/- gebaseerd op dezelfde technieken. Tov de Shiva gaat hij VEEL dieper en moet hij een stuk inboeten op gebied van snelheid. Mischien beter geschikt dus voor home theater die al front systemen hebben die erg diep gaan. Met een tempest kan je zonder twijfel waanzinnige bassen creëren tot 17 hz.

Bij het testen met sweeps tussen 60 Hz en 0 en 1 kw vermogen heb ik veel plezier gehad, ronduit kotsmisselijk werden de testsubjecten :p

De Brahmas zijn een totaal ander verhaal en ronduit angstaanjagend te noemen. 57 mm excursie point to point. Maar daar houd ik verder m'n mond over gezien ze totaal niet geschikt zijn om in huis te gebruiken. Ohja, SQ gewijs staan ze nog boven de Shiva en de Tempest, jawel, u leest het goed, waanzinnige SPL cijfers + zeer goede SQ.

Moesten er enorm specifieke vragen zijn, gelieve die snel te posten en zelf eventueel naar mij te mailen. Ik ontmoet namelijk Dan Wiggins deze vrijdag, de ontwerper van de Adire spulletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Weet je toevallig de prijs van de Tumult ? :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 22:37:
@Play:

Hoe groot moet de verleiding zijn (oftewel hoe laag moet de prijs zijn) opdat jij ook weer aan een sub-projectje begint? ;)
Dat zal nog wel ff duren denk ik.

Prioriteit op dit moment is eerst een stereo/HT versterker en Fronts. Daarna pas eventueel een sub als me fronts die ondersteuning bij Muziek nodig hebben. Dat denk ik overigens niet, ik wil wel stevige fronts hebben ;)

Daarna er pas een HT opstelling van maken, dus nog eventueel de HT amp en center + rears maken.

Voordat dit alles gemaakt gaat worden, ga ik eerst nog eens heel uitgebreid luisteren en moet er natuurlijk ook nog het een en ander bij elkaar gewerkt worden ;)

Overigens vind ik de Tempest ook al een stuk minder geschikt voor thuisgebruik, om bij een gesloten kast nog een beetje op een handelbaar formaat uit te komen moet je wel erg hoge Q's voor lief nemen. Wat weer funest is voor een muzikale bas. Bass-reflex kom je nog een stukje groter uit.

Mijn favo is nog steeds de Shiva in een +/- 80 liter gesloten kast (puur gebaseerd op simulaties, dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Voor het geld van 1 Brahma 15" kun je 4 shiva's kopen... Kun je 2 subs bouwen met elk 2 woofers. Ik weet niet wat het rendement van een Brahma is (vind die adire site ook wat onlogisch opgebouwd) maar 2 shiva's in een kastje hebben toch wel een rendement van 90dB (en een max belasting van 2x1400w :9)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Die maximale belasting heb je echter niks aan. Dat is de belasting die je op de voice-coil kan zetten zonder dat ie smelt of iets dergelijks. In de werkelijkheid klappert je conus al de hele tijd tegen de voor- en achterkant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt! de Powerhandling is niet belangrijk bij een subwoofer de Xmax is belangrijker zeker in een gesloten kast. Nog even over het Q-dialing. Ik zou de schakeling er zeker in maken. De voicecoil sluit je kort door de + en - met elkaar te verbinden. Op de adire site staat precies aangegeven hoe je de potmeter moet aansluiten. Het leuke is dat je de potmeter buiten de kast kan monteren en dan kun je hem precies tunen. Vind je het niks maak een schakeling maken zodat je de q-dialing bypassed en de VC's parallel schakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat, als je de potmeter helemaal opendraait en dus de 2e VC kortsluit, de driver reageert alsof de 2 VC's worden aangestuurd. Het enige verschil is dan dat je draait met 8 Ohm i.p.v. 4 Ohm (parallel).
Een aparte schakeling voor switchen tussen parallel en q-dialing is dan toch niet nodig :?

Bovendien wordt er in dat stukje gesproken over de voordelen met een gesloten kast. Wat voor invloed heeft dit nog in BR-kast?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

m.m schreef op 12 juni 2003 @ 09:45:
Voor het geld van 1 Brahma 15" kun je 4 shiva's kopen... Kun je 2 subs bouwen met elk 2 woofers. Ik weet niet wat het rendement van een Brahma is (vind die adire site ook wat onlogisch opgebouwd) maar 2 shiva's in een kastje hebben toch wel een rendement van 90dB (en een max belasting van 2x1400w :9)
heb je deze filmpjes gezien op de site van Adire?
http://www.adireaudio.com/Files/brahma.avi
http://www.adireaudio.com/Files/20br10rollin.mpeg
http://www.adireaudio.com/Files/ExplorerRoofBrahma.AVI
http://www.adireaudio.com...JBrahmasBreakingDoors.wmv

Dan wil jij ook wel een Brahma hoor ;)
Vooral die 3e met die muntjes is erg grappig om te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 15:59

w00Dy

Make soap, not war

:X

goh, ik verveel me...
Laat ik de deur van mijn chrysler busje benchmarken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 16:19:
zo de site is af de url is:

www.mijnwebsite.com/adire

142,5 liter is flink wat zijn de buitenafmetingen?
Sjezus wat een enorm mooie subwoofer! Zowel qua specs als afwerking! :9~
Heb je (professionele) ervaring met het bouwen van speakers of subjes toevallig?
Wat een enorm mooie subwoofer is dat geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Een Brahma IRL zien bewegen vind ik anders toch nog veel impressionanter :)

@ w00Dy: Die Scottie J. wordt er toch voor gesponsord om die zaken te doen. Hij heeft records op zijn naam staan voor dB dragging. Op zijn site kan je zien dat hij 9 Brahma 15" heeft in dat busje, aangestuurd door 40 versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@raines Dank je! :) Ik heb al eens meer wat gebouwd maar ik heb bij deze eerst heel veel gelezen en een paar mensen om hulp gevraagd. Goeie tools is het halve werk. Ik heb een Bovenfrees van festtool gebruikt en een stel goeie snelstaalfreesjes. En gewoon veel geduld hebben vooral met het afspuiten.

Shit die brahma slaat vet hard uit! En ik had bij mijn shiva al dat m'n bek open viel toen ik hem voor het eerst aansloot. Het enige probleem bij de sub is dat het pasief membraan onder de +/- 15 Hz zo enorm gaat wapperen (Fs van de PR15 is +/- 8 Hz) dat de kast gaat schudden. Eigenlijk zou ik een constructie met draadeind in chemisch anker moeten aanleggen om dat ding bij films af en toe schudvrij te krijgen. Ik kreeg een keer een onbedoeld kompliment, er kwam een kennis de kamer binnen en hij vroeg in welke winkel ik hem had gehaald :)

@Drsmith.

Nee het klopt niet helemaal.

Als je de 2e VC (nagenoeg) kortsluit door de weerstand, die over de 2e vc staat, naar bv 1000 ohm te draaien dan werkt de 2e VC als een demper. Als je de Weerstand naar 0 draait dan gebeurt er niks. Waarom je dus zo'n schakeling moet maken is omdat als je de potmeter er tussen hangt je altijd maar 1 VC aanstuurt ( de andere is immers kortgesloten). Dit betekent dat je maar de helft van de powerhandling hebt en 2x zo hoge nominale impedantie.
Wat je kunt doen is een 2 sets terminals aan de buitenkant 1 x +&- voor de amp en 2 x +&- voor de twee VC's. Nu kun je buiten kast de VC's aansluiten zoals jij wilt. Wel of geen potmeter, parallel in serie, tegenfase wat je wilt. Wel een beetje dikke kabels gebruiken en de amp pas aanzetten als je de schakeling gebouwd hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Waarvoor is de gesmolten wax met bouten die worden gebruikt op http://www.mijnwebsite.com/adire/ ?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Walter.PPK
Bedankt, had ik toch ergens iets gemist ;)
Ik twijfel toch of die q-dialing iets voor mij is; met 2 VC's aangesloten hoop ik op een betere response. Met 2 'motoren' een massa in beweging zetten gaat toch beter dan met 1 'motor'.
Bovendien krijg ik zo weer een heleboel extra aansluitingen en kabeltjes achter m'n sub hangen. Plus het feit dat ik wel eens kan vergeten om de kabeltjes weer aan te sluiten en dan m'n amp opblaas.

@CrashOne
Die was is om extra gewicht, m.b.v. moertjes, toe te voegen aan de PR. Door de PR te verzwaren verander je de tuning.
Dit is te vergelijken met het korter of langer maken van een baspijp (bij gelijkblijvende diameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

offtopic:
Dan mag je mij altijd eens een prijslijst doormailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 09-10 04:26

The Bad Seed

Chaotic since 1983

w00Dy schreef op 12 June 2003 @ 18:45:
[...]

Dan mag je mij altijd eens een prijslijst doormailen :)
Kijk eens hier: [rml]Orbit in "[ DIY]subwoofer voor HT met adire shiva"[/rml]
Volgens mij is dat de broer waarvan sprake is :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Duracell schreef op 12 June 2003 @ 18:47:
[...]

Kijk eens hier: [rml]Orbit in "[ DIY]subwoofer voor HT met adire shiva"[/rml]
Volgens mij is dat de broer waarvan sprake is :)
Zo nu en dan ben ik selectief blind 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door w00Dy op 12-06-2003 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wax en bouten gebruik je om massa toe te voegen aan het membraan waardoor je de Fs en Vas kan beinvloeden. ipv een spoel bij een speaker zit er bij de PR15 een koker die gevuld kan worden met massa. Eerst weeg je de wax en bouten zodat het precies het juiste tune gewicht is. Je smelt de wax daarna leg je de bouten oop z'n plek in de koker en je giet de wax er over. Daarna wacht je een dag en dan is de wax hard. Het zit muur vast en komt er nooit meer uit. Ik heb wel even snel de Fs gecontroleerd door de PR in te bouwen en dan de speaker er vlak voor te houden. Dan speel je een toon af van 30Hz tot 5 Hz goed hard odat de trillingen door de lucht doorgegeven worden aan het membraan. De frequentie waarbij het membraan het hardst uitslaat is de Fs van het membraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
m.m schreef op 12 June 2003 @ 09:45:
Jah, idd, je kan voor dat geld 4 Shiva's kopen, MAAR dan zit je ook met die enorme kisten die 4 Shivas nodig zouden hebben. In de autowereld is een Brahma dus wel logisch. Een kistje van 28 liter + 800-900 w RMS om de X-max te bereiken rond de 20 Hz past lekker makkelijk in de koffer in tegenstelling tot 2-3 Shivas die je dan nodig hebt om dezelfde SPL levels te bereiken.

57 mm point-to point X-max is en blijft waanzinnig veel. Je mag ook niet vergeten dat de Brahma de enige sub ter wereld is met zulk een vlakke BL curve. Dat wil dus zeggen dat de klankkleur niet veranderd naarmate je de x-max bereikt. Resultaat, wanzinnig goed klinkend op waanzinnige volumes. En dat is iets dat tot nogtoe geen enkele sub heeft waargemaakt.

Maar nogmaals, voor thuisgebruik is een Brahma absoluut niet logisch. Waar zou je al in godsnaam de nodgie watjes gaan halen ?

Nu nog ff wachten tot iemand besluit een Tempest te gebruiken in een HT setup. Dat is in mijn ogen DE HT sub als je ziet hoe moeiteloos die echt DIEP kan gaan.

Wie bestelt eerst :p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orbit schreef op 13 juni 2003 @ 13:30:
[...]
Maar nogmaals, voor thuisgebruik is een Brahma absoluut niet logisch. Waar zou je al in godsnaam de nodgie watjes gaan halen ?

Nu nog ff wachten tot iemand besluit een Tempest te gebruiken in een HT setup. Dat is in mijn ogen DE HT sub als je ziet hoe moeiteloos die echt DIEP kan gaan.

Wie bestelt eerst :p ?
De nodige watjes... :?
Haal je toch gewoon uit een grote eindversterker... 8)

De Brahma is er nu ook in een versie voor thuisgebruik, en hij is nog ietsies groter ook... :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/TumultSide.jpg
/me TUMULT
Ziet er toch wel erg leuk uit.... _/-\o_

Mischien leuk voor een el-pipe-o 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.passdiy.com/images/projects/el-pipe-o-f20.jpg

Neemt niet veel kamerruimte in en gaat lager dan laag.... :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die elpipe-0 is idd echt wreed. Ik zou zelf als ik nog eens een sub ga bouwen een infinite baffle constructie maken met 2 x Tempest in de loze ruimte van het huis (als ik ooit een huis krijg) Of twee gesloten subs met de XLS12 van peerless. SPL en SQ to the limit uiterraard met een detonation subamp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen eigen huis? geen nood, gewoon 2 gaatjes in de voordeur, die zwaar verstevigen en je hebt de infiniteste baffle ooit gemaakt :+

Hmm, jammer dat de meeste ruimtes na de deur maar 2x2 zijn. Ach gewoon geen tussendeuren dan ofzo ;)

O en de tumult is ultiem, :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee je moet denken aan een zolder die niet gebruikt wordt of een kelder dat is echt serieus interresant! De tumult is de beste sub op de wereld idd ultiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maar wat kost die Tumult nou (voor de 2e keer :P ) ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

In dollars 500

De tumult heeft dan wel een grotere X-max, maar als je bijna 4x zoveel vermogen nodig hebt om dezelfde SPL te halen... zou ik mijn keuze wel weten
(92dB voor de brahma vs 87 dB voor de Tumult)

[ Voor 88% gewijzigd door MM op 13-06-2003 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
JT schreef op 13 June 2003 @ 22:00:
[...]

Maar wat kost die Tumult nou (voor de 2e keer :P ) ?
Ik importeer geen Tumults (nog niet) en een exacte prijs kan ik dus niet zeggen, maar agaande op de transportkosten van een B15 zal het wel rond de 700 euro komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
m.m schreef op 13 June 2003 @ 22:39:
In dollars 500

De tumult heeft dan wel een grotere X-max, maar als je bijna 4x zoveel vermogen nodig hebt om dezelfde SPL te halen... zou ik mijn keuze wel weten
(92dB voor de brahma vs 87 dB voor de Tumult)
Mwoa, mensen besteden VEEL te veel aandacht aan die gevoeligheid. Dat is in mijn ogen zowat de minst belangerijke factor ever asl het om de keuze van een sub gaat.

Die gevoeligheid is gemeten met een ridicuul laag vermogen en totaal niet relevant voor reëel gebruik.

De tumult heeft aan lagere FS wat wel bepalend kan zijn en een hogere X-max wat ook belangerijk is. Al is het bij zulke waanzinnig hoge X-maxen eigenlijk nog maar de vraag of het zinnig is daar rekening mee te houden. 1 Brahma 12 met 650 RMS in een ibiza in een gesloten kistje van 28 liter was luid genoeg om mij kwasi te laten :r -en. En ik ben nogthans het een en ander gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orbit schreef op 13 June 2003 @ 23:27:
[...]

Mwoa, mensen besteden VEEL te veel aandacht aan die gevoeligheid. Dat is in mijn ogen zowat de minst belangerijke factor ever asl het om de keuze van een sub gaat.

Die gevoeligheid is gemeten met een ridicuul laag vermogen en totaal niet relevant voor reëel gebruik.

De tumult heeft aan lagere FS wat wel bepalend kan zijn en een hogere X-max wat ook belangerijk is. Al is het bij zulke waanzinnig hoge X-maxen eigenlijk nog maar de vraag of het zinnig is daar rekening mee te houden. 1 Brahma 12 met 650 RMS in een ibiza in een gesloten kistje van 28 liter was luid genoeg om mij kwasi te laten :r -en. En ik ben nogthans het een en ander gewend.
Als ik hem wil gaan gebruiken dan wordt dat in huis :) En Ik hou van grote xmax :D Ik denk dat ik die Shiva nog wel over z'n nek krijg :X Ik zat eerst over die Shiva te denken maar dan had ik er zowiezo minimaal 2 gebouwd. Ik weet niet of je wel is bij een houseparty in de Heineken Music Hall bent geweest, maar zo een effect wil ik met muziek en met HT moet ie een nog grotere xmax hebben vanwege de lagere frequenties.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 13-06-2003 23:56 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
JT schreef op 13 June 2003 @ 23:53:
[...]

Als ik hem wil gaan gebruiken dan wordt dat in huis :) En Ik hou van grote xmax :D Ik denk dat ik die Shiva nog wel over z'n nek krijg :X Ik zat eerst over die Shiva te denken maar dan had ik er zowiezo minimaal 2 gebouwd. Ik weet niet of je wel is bij een houseparty in de Heineken Music Hall bent geweest, maar zo een effect wil ik met muziek en met HT moet ie een nog grotere xmax hebben vanwege de lagere frequenties.
You are one sick puppy my man :)

Iig, als je echt PER SE een Tumult wilt moet je me maar eens mailen, dan bestel ik die wel eens mee bij een van de volgende containers.

Iig, de garantie op een Tumult dekt GEEN schadeclaims ivm gehoorsbeschadiging van de buur 4 blokken verder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n mega bas ik ook nog gebonden aan bepaalde fysieke grenzen van een kamer. In een kamer van 4x4 kan je zo'n (HMH) bas _nooit_ halen. Dat gaat je simpelweg niet lukken. Om druk op te bouwen is er meer nodig dan een trillend membraam.

Ik denk ook niet dat je lekker zo'n tumult op z'n grens kan krijgen. ;)

Trouwens, de opmerking over gevoeligheid hier boven zit ook weinig logika achter. "Gevoeligheid slaat nergens op omdat het bij een erg laag vermogen gemeten is". 3db verschil bij 1 watt is ook nog het 3db verschil tussen 200 en 400 watt, 3db valt namelijk pas te halen met een verdubbeling van het vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Gevoeligheid is niet gemeten bij een ridicuul laag vermogen, het is gemeten bij 1 watt. En dan kijk je hoeveel geluid de driver produceert. Dit is een indicatie voor het rendement. Voor de meeste HiFi units ligt dat onder de 1%, voor drivers zoals de Tumult ligt dat heel ver onder de 1%, waarschijnlijk rond de 0.2%. Dat betekent dat 99.8% verloren gaat als warmte en maar 0.2% in akoestische energie (geluid dus) wordt omgezet :P.
Zelfs pro drivers hebben maar zo'n 4% rendement ofzo, resulterend in zo'n 95 a 100 dB geluidsdruk bij 1 Watt. En dat dat wel uitmaakt lijkt me wel duidelijk. Het is niet voor niets dat dat type driver gebruikt wordt voor professionele geluidssystemen. Zo'n Tumult zou al heel snel adem te kort komen ben ik bang :).

Ook die "vette bas" in de HMH wordt niet gedaan met Tumults, maar met 18" drivers die een xmax hebben van nog geen 10mm, eerder 7mm ofzo. Een stuk of 50 van dat soort drivers ofzo voor zo'n zaal is genoeg.
Maar de x-max is wel duidelijk een beperking van pro drivers. De eerste beveiliging die aangaat is meestal de excursie limiter en dan pas de thermische. De eerste die een driver met grote x-max en toch nog hoog rendement kan maken gaat veel geld verdienen :).

Maar zeggen dat gevoeligheid nergens over gaat is natuurlijk niet waar. Ik denk dat je pas echt misselijk wordt als je een EAW SB850 in die Ibiza weglegt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eaw kf850 set klink zeer ok idd. Toch heeft lage tonen produceren met het Vd getal te maken. Hoe hoger het Vd getal hoe meer diepe (<50) bas deze kan produceren. Ik denk trouwens eerder dat de versterkers adem te kort komen om de tumult aan te sturen. Maar goed Jag we hebben al eens eerder deze discussie gehad over PA vs. Hi-Fi woofers. Mijn oude subwoofer met de 15" rcf speaker in een EBS BR kast heeft bewezen dat een pa driver niet erg geschikt is om thuis muziek mooi weer te geven. Voor HT is het mischien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orbit schreef op 14 June 2003 @ 00:22:
[...]

You are one sick puppy my man :)

Iig, als je echt PER SE een Tumult wilt moet je me maar eens mailen, dan bestel ik die wel eens mee bij een van de volgende containers.

Iig, de garantie op een Tumult dekt GEEN schadeclaims ivm gehoorsbeschadiging van de buur 4 blokken verder :*)
Niet nu al hoor, komt later nog een keer :)
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 02:19:
Zo'n mega bas ik ook nog gebonden aan bepaalde fysieke grenzen van een kamer. In een kamer van 4x4 kan je zo'n (HMH) bas _nooit_ halen. Dat gaat je simpelweg niet lukken. Om druk op te bouwen is er meer nodig dan een trillend membraam.

Ik denk ook niet dat je lekker zo'n tumult op z'n grens kan krijgen. ;)
Nee, dat is juist de bedoeling. Ik moet oorpijn krijgen en helemaal wegtrillen VOOR dat ding over z'n nek gaat.
Jag schreef op 14 June 2003 @ 03:02:
Ook die "vette bas" in de HMH wordt niet gedaan met Tumults, maar met 18" drivers die een xmax hebben van nog geen 10mm, eerder 7mm ofzo. Een stuk of 50 van dat soort drivers ofzo voor zo'n zaal is genoeg.
Maar de x-max is wel duidelijk een beperking van pro drivers. De eerste beveiliging die aangaat is meestal de excursie limiter en dan pas de thermische. De eerste die een driver met grote x-max en toch nog hoog rendement kan maken gaat veel geld verdienen :).
Het gaat er meer om dat ik niet zo snel aan de grens kom en een PA driver voor muziek en HT is denk toch niet zo een goed idee in een normale kamer:P

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 14-06-2003 09:35 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
*zucht* en toch word er nog veel aandacht besteed aan aan die gevoeligheid.

Parameters va neen sub veranderen naar mate de excursie hoger of lager is. Gevoeligheid is dus veel relevanter bij subs met een kleine x-max omdat hun parameters veel minder afwijken naarmate ze hun x-max bereiken.

Bij een Brahma heb je een zodanig belachelijk grote X-max dat de resultaten met 1 wat irrelevant zijn.

SPL levels hangen eigenlijk maar van 1 ding af. Displacement. Hoe meer lucht je verplaatst krijgt, hoe luider je KAN gaan.

Als je zo'n efficiente woofer pakt en een Brahma en je zet op beiden een halve kilowat (ervan uit gaande dat die efficiente woofer dat slikt) denk je dan echt dat die efficiënte woofer luider zal zijn ?

NEE

Die efficente woofer zit vollop te worstelen met de extra weerstand van z'n progresieve ophangen in thermische compressie. Terwijl de brahma dan op z'n dooie gemakje 17-19 mm zit uit te slaan naar elke kant ZONDER thermische compressie en zonder extra weerstand van een op hun einde zittende ophanging.

Een Brahma is simpelweg uniek en volgt dus van geen kanten de conventionele regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPL levels hangen eigenlijk maar van 1 ding af. Displacement. Hoe meer lucht je verplaatst krijgt, hoe luider je KAN gaan.

Als je zo'n efficiente woofer pakt en een Brahma en je zet op beiden een halve kilowat (ervan uit gaande dat die efficiente woofer dat slikt) denk je dan echt dat die efficiënte woofer luider zal zijn ?

NEE

Die efficente woofer zit vollop te worstelen met de extra weerstand van z'n progresieve ophangen in thermische compressie. Terwijl de brahma dan op z'n dooie gemakje 17-19 mm zit uit te slaan naar elke kant ZONDER thermische compressie en zonder extra weerstand van een op hun einde zittende ophanging.

Een Brahma is simpelweg uniek en volgt dus van geen kanten de conventionele regels.
Grappig.................ik vind dit namelijk onzin.......
Ten eerste hangt dat sterk af van het ontwerp!
We spreken hier over lage tonen tot onder de 50 a 40Hz.
Dan hoor ik hier "Displacement" welke bij de meeste ontwerpen juist de grootste vijand is!
Dit heeft te maken met acoustische kort sluiting.

We gaan uit van een BR ontwerp....... op het moment dat de conus naar binnen slaat pompt hij lucht door de poort naar buiten.
Maar omdat de conus in de tussen tijd weer lucht aanzuicht klapt die lucht die uit de poort komt OP de conus.
Dit is dus een botsing............ook wel acoustische kortsluiting genoemd.
Hierdoor kan hij moeilijk naar voren bewegen.....

Nou moet je nagaan dat op frequenties als 40, 30 en 20 de conus zoveel lucht gaat pompen dat de acoustische kortsluiting steeds groter word en die tonen dus UITDOVEN.
Dit lijkt me dus een logisch verhaal.
Hierdoor zal je bas in die gebieden NIET strak zijn/blijven en zelfs niet meer hoorbaar zijn.
Stampen en ragge doen ze prima en je ramen zullen het niet overleven nee maar ja als het niet mooi is dan is de lol er ook snel vanaf!

BR, TL, PR leiden hier ook aan en Gesloten systemen ook maar die hebben daar op andere wijzen last van.........zeer intressant ik heb hier mee geexperimenteerd en het is dus GEEN onzin ik heb het na gevraagd bij een collega (50 jaar oud en bouwd al 20 jr speakers als hobby) en die heeft mij dit verklaard.

Dus hoe hoog je rendement ook mag wezen in die gebieden zal het niet uit maken, want je kan zo hard spelen als je wilt maar je hoord het niet en het is zeker niet mooi...........voelen zul je het zeker ja.............maar dat is toch niet alleen de bedoeling van een sub?
Dit verklaard ook de strakheid van een subwoofer.

Jullie merken vast wel dat ik 1 ontwerp ben vergeten.........namelijk Bandpass (BP).
Ik heb het geprobeerd met een 4e orde hoe het zit met 6e orde weet ik niet maar dat vind ik een kansloos ontwerp (ieder zo zijn smaak als ik het mag zeggen).

Ik ga niet helemaal in op de werking ervan maar ik stel jullie deze vraag.
Als de woofer de lucht via de poort naar buiten pompt, wat gebeurd daarmee? (denk aan die acoustische kortsluiting met die lucht die neer slaat op de conus)

Ik hemel dit ontwerp nu wel in de hemel maar ik vergeet er bijna bij te zeggen dat je met dit ontwerp wel een deel van je rendement moet in boeten............
Maar daarmee heb je wel een van de meest muzikaalste subs die er zijn (naar mijn mening).

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat BRetc....subs slecht zijn, want dat hangt allemaal sterk af van je ontwerp

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4e order kansloos? Ik heb zelf de elipson 1303 met een 4e order bandpass systeem en elipson heeft het 4e order bandpass principe uitgevonden (octrooi op aangevraagd). Ik denk dat er weinig mensen iets op deze speaker aan hebben te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe het zit met 6e orde weet ik niet maar dat vind ik een kansloos ontwerp (ieder zo zijn smaak als ik het mag zeggen).
4e orde vind ik een meesterlijk ontwerp........

Btw ELIPSON 1303 WOOOOOOUUUUUUUWWWWWW
Voor die speaker heb ik echt respect dat vind ik echt een mooie speaker!(en ik ben een hele critische luiteraar)
Heb je de futura (das een opvolger als ik het niet mis heb)?

Hoe vind je ze zelf klinken , vertel eens !!!!!!!!!!

Btw jullie hebben nog geen antwoord gegeven op mijn vraag
Als de woofer de lucht via de poort naar buiten pompt, wat gebeurd daarmee? (denk aan die acoustische kortsluiting met die lucht die neer slaat op de conus)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Frankel,

Ik heb al heel wat gelezen over diverse ontwerpen. Ik ben acoustische kortsluiting echter nog niet tegengekomen. Ik heb vaag een idee wat je eventueel zou kunnen bedoelen maar dan omschrijf je het wel bijzonder cryptisch. Ik refereer naar het volgende stukje:

We gaan uit van een BR ontwerp....... op het moment dat de conus naar binnen slaat pompt hij lucht door de poort naar buiten.
Maar omdat de conus in de tussen tijd weer lucht aanzuicht klapt die lucht die uit de poort komt OP de conus.

quote end

Ik dacht dat BR systemen zich verhouden als massa veersystemen (trillingsleer).

Kun je aangeven waar ik meer kan vinden over het principe wat je omschrijft. Liefst met wetenschappelijke onderbouwing.

thkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 19:01:
[...]

Grappig.................ik vind dit namelijk onzin.......
Ten eerste hangt dat sterk af van het ontwerp!
We spreken hier over lage tonen tot onder de 50 a 40Hz.
Dan hoor ik hier "Displacement" welke bij de meeste ontwerpen juist de grootste vijand is!
Dit heeft te maken met acoustische kort sluiting.

Nou moet je nagaan dat op frequenties als 40, 30 en 20 de conus zoveel lucht gaat pompen dat de acoustische kortsluiting steeds groter word en die tonen dus UITDOVEN.
Dit lijkt me dus een logisch verhaal.
Hierdoor zal je bas in die gebieden NIET strak zijn/blijven en zelfs niet meer hoorbaar zijn.
Stampen en ragge doen ze prima en je ramen zullen het niet overleven nee maar ja als het niet mooi is dan is de lol er ook snel vanaf!

BR, TL, PR leiden hier ook aan en Gesloten systemen ook maar die hebben daar op andere wijzen last van.........zeer intressant ik heb hier mee geexperimenteerd en het is dus GEEN onzin ik heb het na gevraagd bij een collega (50 jaar oud en bouwd al 20 jr speakers als hobby) en die heeft mij dit verklaard.

Dus hoe hoog je rendement ook mag wezen in die gebieden zal het niet uit maken, want je kan zo hard spelen als je wilt maar je hoord het niet en het is zeker niet mooi...........voelen zul je het zeker ja.............maar dat is toch niet alleen de bedoeling van een sub?
Dit verklaard ook de strakheid van een subwoofer.

Jullie merken vast wel dat ik 1 ontwerp ben vergeten.........namelijk Bandpass (BP).
Ik heb het geprobeerd met een 4e orde hoe het zit met 6e orde weet ik niet maar dat vind ik een kansloos ontwerp (ieder zo zijn smaak als ik het mag zeggen).

Ik hemel dit ontwerp nu wel in de hemel maar ik vergeet er bijna bij te zeggen dat je met dit ontwerp wel een deel van je rendement moet in boeten............
Maar daarmee heb je wel een van de meest muzikaalste subs die er zijn (naar mijn mening).

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat BRetc....subs slecht zijn, want dat hangt allemaal sterk af van je ontwerp
Ik heb net een hele dag achter de rug met een van de grootste geniën op aarde als het op audio aankomt en dan moet ik zo'n loos gelul lezen.

Diplacement is dus slecht ?????

Alles waar het om draait bij een geluidsproducerend "iets" is hoeveel lucht het tot de gewenste frequentie kan bewegen. Meer lucht bewegen = meer geluidsopbrengts.

Zo zijn 15" woofers luider dan 12" woofers en 12" woofers luider dan 10" woofers. Uitgaande van het feit dat ze dezelfde x-max hebben.

Om dezelfde reden is een bepaalde subwoofer luider dan een andere in dezelfde maat ALS de x-max groter is.

Waarom is een woofer luider als je de amp open schroeft? OMDAT HIJ MEER POWER KRIJGT EN DUS MEER X-MAX EN DUS MEER LUCHT VERPLAATST.

Displacement is het ENIGE dat telt als het om SPL gaat.

Om dezelfde reden is een BR luider dan een gelsoten kist.

Theoretisch kan een gepoorte kist 2 maal zoveel lucht verplaatsen door de poort dan door de woofer. In praktijk is dit meer in de zin van 150% van de displacemtn van de woofer. Nog verder gaande in de praktijk heb je gemiddeld gezien een 3dB winst bij een BR kist tov een gesloten kist. Dit omdat je dus VEEL wint door de poort aan displacemnt , maar ook een pak verliest door de geringere beweging van de woofer. netto komt dit +/- op 100% winst op gebied van displacement en dus ook +/- 3dB winst in geluidsopbrengst.

Een ander voordeel is dat je bij een gepoorte setup WAANZINNIGE vermogens door je sub kan jagen op de poortfrequentie ZONDER aan overexcursie te gaan doen. Zo werken SPL wedstrijd kisten. Hoog poorten, VEEL poortoppervlakte + tonnen power om de woofer ondanks de stuggere ophanging TOCH tot z'n limiet te duwen.

Enig nadeel is dus wel dat de VC's het moeten houden tijdens die bursts van power.

Acoustische kortsluiting tussen poorten en de woofer zelf ?????

Hier maak ik zelf geen woorden aan vuil, zoek maar wat op over de werking van een BR systeem wat trouwens ook opgaat voor een bandpass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Orbit schreef op 15 juni 2003 @ 03:15:
[...]
Een ander voordeel is dat je bij een gepoorte setup WAANZINNIGE vermogens door je sub kan jagen op de poortfrequentie ZONDER aan overexcursie te gaan doen. Zo werken SPL wedstrijd kisten. Hoog poorten, VEEL poortoppervlakte + tonnen power om de woofer ondanks de stuggere ophanging TOCH tot z'n limiet te duwen.
Alleen ff uitkijken onder de tuningsfrequentie.....
Verder ben ik het er wel mee eens buiten het feit dat een ieder het hier heeft over belachelijke SPL-levels die voor thuis IMO niet reeel zijn tenzij een kamer heel erg groot wordt. Als we eens kijken naar de bekende XA10S sub met een Hypex-200 (125Watt bij 8 Ohm) dan komt die niet eens tot 105 dB/1m/125Watt. En die vindt een ieder zeer indrukwekkend...
Heeft Bandpass niet als voordeel dat bij (te) lage frequenties de conus gedempt wordt door de gesloten kamer (naast natuurlijk de natuurlijke low-pass filtering)?

PS. Brahma heeft een hogere group-delay dan shiva, kan iemand mij nou eens uitleggen hoe je de fase kan berekenen en dus daarmee de group-delay? Tevens wil ik wel eens van iemand horen die verschillende designs met meer of minder group-delay heeft gemaakt met dezelfde driver (dus BR en dan spelen met grootte en tuning) en de verschillen in 'strakheid' tussen die designs.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

"accoustische kortsluiting" wil je juist wél hebben omdat dit de X van de driver flink verlaagt zonder de geluidsdruk te verminderen. Het is door Orbit al uitgebreid uitgelegd dat de belastbaarheid flink toeneemt op deze manier, en je rendement neemt met 3dB toe (rond het tunepunt).

Een ander foefje om ''gratis" meer SPLs te krijgen is het gebruik van 2 drivers. Het gebruik van 2 drivers in 1 enclosure levert ipv de te verwachten 3dB gain een gain van 6dB op. Een gevente enclosure met 2 drivers heeft dus een rendement dat 6dB hoger ligt dan een gesloten behuizing met een enkele driver, met daarnaast een betere powerhandling omdat de X-max minder snel bereikt is. 6dB gain zonder dat je X toeneemt. Die Brahma/Tumult moet dus voor dezelfde druk een 10x zo grote excursie maken, dus dat zo'n X-max alles zegt is bij deze tot complete onzin verklaard :)

Als je daarnaast ook nog eens gebruik maakt van PA drivers die een rendement hebben wat zo'n 10dB hoger ligt, deze plaatst in een hoorn (nog eens 3dB extra) dan blaas je al dat hifi spul met een paar watts er al uit, nog goed voor het milieu ook :Y Maar onder de 40hz kom je inderdaad niet meer, maar in muziek mis je uberhaupt niets en HT met f3 van 40Hz gaat ook nog prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Redheinz schreef op 15 June 2003 @ 13:15:
[...]

Alleen ff uitkijken onder de tuningsfrequentie.....
Verder ben ik het er wel mee eens buiten het feit dat een ieder het hier heeft over belachelijke SPL-levels die voor thuis IMO niet reeel zijn tenzij een kamer heel erg groot wordt. Als we eens kijken naar de bekende XA10S sub met een Hypex-200 (125Watt bij 8 Ohm) dan komt die niet eens tot 105 dB/1m/125Watt. En die vindt een ieder zeer indrukwekkend...
Heeft Bandpass niet als voordeel dat bij (te) lage frequenties de conus gedempt wordt door de gesloten kamer (naast natuurlijk de natuurlijke low-pass filtering)?
Theoretisch klopt je uitleg over een BP kist, maar het GROTE nadeel (en ook de reden dat ik er niet mee werk) is dat je bij een BP kist mogelijke vervorming door mechanische overexcursie ZEER SLECHT tot zelf NIET hoord. Neem daarbij de grotere kisten + de hogere moeilijkheidsgraad om tot een goeie kist te komen en je zal merken dat een BP vaak de moeite niet waard is. Een goed berekende BR zal in de realiteit vaker tot een beter resultaat leiden.
Redheinz schreef op 15 June 2003 @ 13:15:
PS. Brahma heeft een hogere group-delay dan shiva, kan iemand mij nou eens uitleggen hoe je de fase kan berekenen en dus daarmee de group-delay? Tevens wil ik wel eens van iemand horen die verschillende designs met meer of minder group-delay heeft gemaakt met dezelfde driver (dus BR en dan spelen met grootte en tuning) en de verschillen in 'strakheid' tussen die designs.
Group delays hangen echt voor 95% af van de kist en dan in het bijzonder bij gepoorte kisten ook van de tuningfrequentie. Bovendien veronderstel ik dat je de Brahmas hebt gesimuleerd met WinISd welke totaal niet omweg kan met de unieke design van de motorstruktuur van de Brahma en dus incorrecte data geeft. LSPcad daarentegen (betalend) is een VEEL betere software die wel omweg kan met de unieke werking van een Brahma.

De reden dat een Brahma niet vergeleken mag worden met een gewone driver op gebied van gevoeligheid is dat een Brahma tot 85% van zijn excursie de volledige sterkte van de motor behoud ipv sterk af te zwakken. Daar komt dan nog eens de meest lineare ophanging bij en je hebt een woofer die over de gehele X-max zijn gevoeligheid kan bewaren terwijl die bij een andere woofer op 50% van zijn excursie al gezakt is tot nouwelijks 35% van de rustpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
m.m schreef op 15 June 2003 @ 14:08:

Een ander foefje om ''gratis" meer SPLs te krijgen is het gebruik van 2 drivers. Het gebruik van 2 drivers in 1 enclosure levert ipv de te verwachten 3dB gain een gain van 6dB op. Een gevente enclosure met 2 drivers heeft dus een rendement dat 6dB hoger ligt dan een gesloten behuizing met een enkele driver, met daarnaast een betere powerhandling omdat de X-max minder snel bereikt is. 6dB gain zonder dat je X toeneemt. Die Brahma/Tumult moet dus voor dezelfde druk een 10x zo grote excursie maken, dus dat zo'n X-max alles zegt is bij deze tot complete onzin verklaard :)
Ik heb nooit gezegd dat X-max bepalend is voor SPL levels, Displacement is dat wel. Of je die displacement nu behaald door 2 12" subs gepoort te gaan gebruiken of 1 Brahma gesloten maakt niet uit. SPL zal het hoogste zijn bij de kist/woofer(s) combo die de hoogste displacement kan bereiken.

Pak een gepoorte kist met 2 12" ers en ernaast een gepoorte kist met 2 12" Brahmas. Je conus en poortoppervlakten zijn dan identiek en het verschil in displacement zal zich dan manifesteren door de hogere X-max die de Brahmas kunnen behalen.

BTW, Brahma mag je hier substitueren door elke andere high-excursion woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 09-10 04:26

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Orbit schreef op 15 June 2003 @ 14:40:
LSPcad daarentegen (betalend) is een VEEL betere software die wel omweg kan met de unieke werking van een Brahma.
Er is een gratis versie van LspCad pro 5.22 voor Adire drivers :)
http://www.Adireaudio.com/Files/Adire.zip

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Klopt, maar die is wederom beperkt door dat er maar een bepaald aantal drivers gebruikt kunnen wordne (aleen enkele adire drivers) en dan kan je ook weer niet meer gaan vergelijken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Orbit schreef op 15 June 2003 @ 14:44:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat X-max bepalend is voor SPL levels, Displacement is dat wel. Of je die displacement nu behaald door 2 12" subs gepoort te gaan gebruiken of 1 Brahma gesloten maakt niet uit. SPL zal het hoogste zijn bij de kist/woofer(s) combo die de hoogste displacement kan bereiken.

Pak een gepoorte kist met 2 12" ers en ernaast een gepoorte kist met 2 12" Brahmas. Je conus en poortoppervlakten zijn dan identiek en het verschil in displacement zal zich dan manifesteren door de hogere X-max die de Brahmas kunnen behalen.

BTW, Brahma mag je hier substitueren door elke andere high-excursion woofer.
Je kan het ook omdraaien. Je gaat uit van de gevoeligheid en de thermische belastbaarheid. Dan weet je wat de max spl is die de woofer kan genereren. Dat gaat overigens niet alleen op voor een woofer, maar ook voor een willekeurige andere driver (ook als het een servo/ribbon/electrostaat/magnetostaat/compression/whatever is). De x-max (in combinatie met de kist) bepaalt vervolgens tot welke frequentie hij dat kan. En vervolgens krijg je een stuk waarbij de max spl steeds sterker wordt beperkt door de xmax. Voor een driver in een gesloten behuizing krijg je dan zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Spl_graph.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
Klopt volledig, al snap ik wederom niet waarom die uitleg mij zou corrigeren of tegenspreken.

Je vult mijn uitleg gewoon aan door even te laten zien dat X-max bepalend is voor weergave van LAGE tonen.

Immers, bij elke octaaf die je zakt heb je 2 maal zoveel displacement nodig om hetzelfde geluidsniveau te bereiken. Daarom is het ook zo logisch dat je op lage tonen veel meer vermogen nodig hebt. Daarom is een tweeter die 35 Watt krijgt loeiend hard en een sub met hetzelfde vermogen nouwelijks speelgoed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik viel jou niet aan hoor Orbit, ik viel frankel aan ;)

Uit de manier waarop Jag het uit probeert te leggen kun je al lichtelijk merken wat vooral bij PA het kritische punt is: Hoe laag kom ik met deze X-max uitgaande van maximale thermische belasting? (om het maar even samen te vatten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Orbit schreef op 15 juni 2003 @ 16:18:
Klopt volledig, al snap ik wederom niet waarom die uitleg mij zou corrigeren of tegenspreken.

Je vult mijn uitleg gewoon aan door even te laten zien dat X-max bepalend is voor weergave van LAGE tonen.

Immers, bij elke octaaf die je zakt heb je 2 maal zoveel displacement nodig om hetzelfde geluidsniveau te bereiken. Daarom is het ook zo logisch dat je op lage tonen veel meer vermogen nodig hebt. Daarom is een tweeter die 35 Watt krijgt loeiend hard en een sub met hetzelfde vermogen nouwelijks speelgoed te noemen.
Ik wilde laten zien dat gevoeligheid wel degelijk belangrijk is. Jij simplificeert het enorm door te stellen dat meer displacement meer spl is. Je zou beter kunnen stellen dat meer displacement potentieel meer spl is, maar je moet die displacement wel kunnen gebruiken natuurlijk.
Dat klinkt als een klein lullig verschil, maar het is wel degelijk belangrijk. Twee voorbeelden uit de praktijk:

Voorbeeld 1: stel nou dat ik een keer een sub per kant op basis van een 18" extreme long stroke car audio of HT driver zou wegzetten in het theater waar ik werk (1000 zitplaatsen) waar normaal een enkele 97dB 18" met 125L gepoorte kast per kant gebruikt zou worden. En dan gewoon 1kW vermogen erachter voor beide subs. Denk je dan echt dat je uit die subjes genoeg output haalt? No way dus. Het is ook niet voor niets dat er een 97dB 18" wordt gebruikt die een loei van een kast nodig heeft. Dat is gewoon puur omdat die gevoeligheid dus wel boeit voor de max output, ook voor subs!

Voorbeeld 2: niet zo heel lang geleden heeft iemand hier op GoT twee subs gemaakt op basis van een of andere cheap ass Raveland 18" driver die 94 dB gevoelig is. Gesloten kast van 90L en een x-max die bij zo'n unit hoort van zo'n 7mm ofzo. Hier een quote van de maker:

"Testdraaien
Op lanparty werden de woofers eigenlijk voor het eerste getest. Ze werden gebruikt in combinatie met een setje PA speakers, via een actief crossover op 100Hz. De "bult" in de frequentiecurve rond de 70Hz werd met een equaliser bijgewerkt.

Schijnbaar zonder enige moeite waren deze woofertjes in staan indrukwekkende basnivo's in de zaal te genereren, zelfs diepere bassen kwamen erg goed door. De conus van de woofer beweegt bijna niks, en toch komt er veel geweld uit. De woofertjes gingen zo hard dat we ze eigenlijk niet helemaal durfden opendraaien 8)

Ik heb de baskastjes ook eens getest in de schuur van een maat - een schuur van ongeveer 100 m² en 4m hoog, zeker niet klein dus. De kastjes hingen op een normale audio amp van "slechts" 2x70W, en we werden bijna letterlijk weggeblazen. De basdruk was zo hoog dat ALLES in de schuur ging rammelen - zelfs de massief houten poort die toch zo'n 8cm dik is :7 We waren zo verbaasd van het basnivo dat we er eigenlijk maar niet genoeg van kregen :) Praten als die dingetjes aan het spelen waren moest je niet proberen, je stem werd door de druk zo hard gemoduleerd dat het eigenlijk niet leuk meer was. (alsof je hard op je borst klopt tijdens het spreken)"

Verder zeg je dat voor het laag veel meer vermogen nodig hebt. Nou is dat over het algmeen wel waar, maar niet vanwege de reden die je noemt (de displacement). Die komt namelijk vanzelf, doordat bij een lagere frequentie de driver een langere tijd krijgt om naar voren (of achteren) te acceleren en dus een grotere excursie maakt.
Het is wel zo dat een luidspreker in het laag omnidirectioneel is (pas bij zo'n 300Hz begint het een beetje directioneel te worden met de meeste luidsprekers). En dus meer geluid moet produceren voor hetzelfde geluidsniveau op een meter afstand. Als je naar de power response kijkt van de gemiddelde luidspreker, dus hoeveel akoestisch vermogen hij produceert bij een gegeven electrisch vermogen en bij verschillende frequenties, dan is het zelfs zo dat er in het laag veel meer akoestisch vermogen wordt gegenereerd. En de luidspreker dus een hoger rendement heeft in het laag.

En een andere reden dat voor laag veel vermogen nodig is, is dat het menselijk gehoor bijzonder ongevoelig is voor frequenties onder de 100Hz (wat ook logisch is gezien de golflengte en de grootte van ons trommelvlies :) ). En toch willen we veel bas horen, want Bass macht Spass zoals de Duitsers het zeggen. In de meeste moderne muziek zijn de onderste octaven dan ook goed vertegenwoordigd ;).
m.m schreef op 15 juni 2003 @ 16:20:
Uit de manier waarop Jag het uit probeert te leggen kun je al lichtelijk merken wat vooral bij PA het kritische punt is: Hoe laag kom ik met deze X-max uitgaande van maximale thermische belasting? (om het maar even samen te vatten)
Ja precies, dat is idd de krux van het verhaal. En daar moet dan ook een afweging gemaakt worden. Als je echt veel sublaag wilt dan zul je toch een driver met hogere x-max moeten nemen. En helaas resulteert dat in een lagere gevoeligheid (geen idee waarom trouwens maar hoog efficiente drivers met grote x-max bestaan niet), dus minder output.
En die afweging zie je ook gemaakt worden in de prof wereld. Bij ons eigen systeem (Axys Source set) worden bijvoorbeeld 94 dB gevoelige 18" drivers gebruikt die wel een grote x-max hebben. In de echte Rock&Roll sets worden vaak 100dB gevoelige drivers gebruikt, voor de echte earsplitting levels. En de echte die hards stapelen dan ook nog 8x18inch per kant weg :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 15 juni 2003 @ 17:42:

En de echte die hards stapelen dan ook nog 8x18inch per kant weg :P.
offtopic:
Niet echt die-hard hoor :+ In de HMH staan er 12 a 16 subwoofers met elke dubbele 18" en dan op elke hoek nog 4 - 6 :+ Maar goed, das ff andere muziek, en dan is 40hz soms nog wel is gewenst. En als je diep moet, hoge xmax en lagere gevoeligheid, zou natuurlijk ook daar aan kunnen liggen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JT schreef op 15 juni 2003 @ 18:04:
[...]

offtopic:
Niet echt die-hard hoor :+ In de HMH staan er 12 a 16 subwoofers met elke dubbele 18" en dan op elke hoek nog 4 - 6 :+ Maar goed, das ff andere muziek, en dan is 40hz soms nog wel is gewenst. En als je diep moet, hoge xmax en lagere gevoeligheid, zou natuurlijk ook daar aan kunnen liggen :P
Uhh ja, in de HMH is 50x 18" niets bijzonders, maar in 1000 zitplaatsen theater wel. Dat is toch net ff kleiner lol :P.
Pagina: 1 2 Laatste