Orbit schreef op 15 juni 2003 @ 16:18:
Klopt volledig, al snap ik wederom niet waarom die uitleg mij zou corrigeren of tegenspreken.
Je vult mijn uitleg gewoon aan door even te laten zien dat X-max bepalend is voor weergave van LAGE tonen.
Immers, bij elke octaaf die je zakt heb je 2 maal zoveel displacement nodig om hetzelfde geluidsniveau te bereiken. Daarom is het ook zo logisch dat je op lage tonen veel meer vermogen nodig hebt. Daarom is een tweeter die 35 Watt krijgt loeiend hard en een sub met hetzelfde vermogen nouwelijks speelgoed te noemen.
Ik wilde laten zien dat gevoeligheid wel degelijk belangrijk is. Jij simplificeert het enorm door te stellen dat meer displacement meer spl is. Je zou beter kunnen stellen dat meer displacement potentieel meer spl is, maar je moet die displacement wel kunnen gebruiken natuurlijk.
Dat klinkt als een klein lullig verschil, maar het is wel degelijk belangrijk. Twee voorbeelden uit de praktijk:
Voorbeeld 1: stel nou dat ik een keer een sub per kant op basis van een 18" extreme long stroke car audio of HT driver zou wegzetten in het theater waar ik werk (1000 zitplaatsen) waar normaal een enkele 97dB 18" met 125L gepoorte kast per kant gebruikt zou worden. En dan gewoon 1kW vermogen erachter voor beide subs. Denk je dan echt dat je uit die subjes genoeg output haalt? No way dus. Het is ook niet voor niets dat er een 97dB 18" wordt gebruikt die een loei van een kast nodig heeft. Dat is gewoon puur omdat die gevoeligheid dus wel boeit voor de max output, ook voor subs!
Voorbeeld 2: niet zo heel lang geleden heeft iemand hier op GoT twee subs gemaakt op basis van een of andere cheap ass Raveland 18" driver die 94 dB gevoelig is. Gesloten kast van 90L en een x-max die bij zo'n unit hoort van zo'n 7mm ofzo. Hier een quote van de maker:
"
Testdraaien
Op lanparty werden de woofers eigenlijk voor het eerste getest. Ze werden gebruikt in combinatie met een setje PA speakers, via een actief crossover op 100Hz. De "bult" in de frequentiecurve rond de 70Hz werd met een equaliser bijgewerkt.
Schijnbaar zonder enige moeite waren deze woofertjes in staan indrukwekkende basnivo's in de zaal te genereren, zelfs diepere bassen kwamen erg goed door. De conus van de woofer beweegt bijna niks, en toch komt er veel geweld uit. De woofertjes gingen zo hard dat we ze eigenlijk niet helemaal durfden opendraaien
Ik heb de baskastjes ook eens getest in de schuur van een maat - een schuur van ongeveer 100 m² en 4m hoog, zeker niet klein dus. De kastjes hingen op een normale audio amp van "slechts" 2x70W, en we werden bijna letterlijk weggeblazen. De basdruk was zo hoog dat ALLES in de schuur ging rammelen - zelfs de massief houten poort die toch zo'n 8cm dik is

We waren zo verbaasd van het basnivo dat we er eigenlijk maar niet genoeg van kregen

Praten als die dingetjes aan het spelen waren moest je niet proberen, je stem werd door de druk zo hard gemoduleerd dat het eigenlijk niet leuk meer was. (alsof je hard op je borst klopt tijdens het spreken)"
Verder zeg je dat voor het laag veel meer vermogen nodig hebt. Nou is dat over het algmeen wel waar, maar niet vanwege de reden die je noemt (de displacement). Die komt namelijk vanzelf, doordat bij een lagere frequentie de driver een langere tijd krijgt om naar voren (of achteren) te acceleren en dus een grotere excursie maakt.
Het is wel zo dat een luidspreker in het laag omnidirectioneel is (pas bij zo'n 300Hz begint het een beetje directioneel te worden met de meeste luidsprekers). En dus meer geluid moet produceren voor hetzelfde geluidsniveau op een meter afstand. Als je naar de power response kijkt van de gemiddelde luidspreker, dus hoeveel akoestisch vermogen hij produceert bij een gegeven electrisch vermogen en bij verschillende frequenties, dan is het zelfs zo dat er in het laag veel meer akoestisch vermogen wordt gegenereerd. En de luidspreker dus een hoger rendement heeft in het laag.
En een andere reden dat voor laag veel vermogen nodig is, is dat het menselijk gehoor bijzonder ongevoelig is voor frequenties onder de 100Hz (wat ook logisch is gezien de golflengte en de grootte van ons trommelvlies

). En toch willen we veel bas horen, want Bass macht Spass zoals de Duitsers het zeggen. In de meeste moderne muziek zijn de onderste octaven dan ook goed vertegenwoordigd

.
m.m schreef op 15 juni 2003 @ 16:20:
Uit de manier waarop Jag het uit probeert te leggen kun je al lichtelijk merken wat vooral bij PA het kritische punt is: Hoe laag kom ik met deze X-max uitgaande van maximale thermische belasting? (om het maar even samen te vatten)
Ja precies, dat is idd de krux van het verhaal. En daar moet dan ook een afweging gemaakt worden. Als je echt veel sublaag wilt dan zul je toch een driver met hogere x-max moeten nemen. En helaas resulteert dat in een lagere gevoeligheid (geen idee waarom trouwens maar hoog efficiente drivers met grote x-max bestaan niet), dus minder output.
En die afweging zie je ook gemaakt worden in de prof wereld. Bij ons eigen systeem (Axys Source set) worden bijvoorbeeld 94 dB gevoelige 18" drivers gebruikt die wel een grote x-max hebben. In de echte Rock&Roll sets worden vaak 100dB gevoelige drivers gebruikt, voor de echte earsplitting levels. En de echte die hards stapelen dan ook nog 8x18inch per kant weg

.