Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CiP] Project ServerCube

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
met toestemming van Phreak wil ik u allen het volgende mededelen:

Project ServerCube

doel: een flinke fileserver met minimaal 1TB opslagcapaciteit, low budget.

het idee is begonnen met het probleem dat ik het eigenlijk zat ben om talloze cd mappen door te spitten om mijn data terug te vinden. daarom leek het me tijd voor een fileserver, en eentje waar ik teminste een hoop data op kwijt kan. deze server moest beschikken over RAID-1 of RAID-5, voor de data die niet direct gebackupped werd, en een kosten-effectieve oplossing zijn voor mijn steeds rijzende hoop cd-r's. (natuurlijk blijf ik backups maken :) ) het eerste idee werd met behulp van 3DS Max getekend en verder geraffineerd. daarna heeft het even in de koelkast gelegen omdat ik zat te twijfelen of een bigtower case kopen niet handiger was. maar het bloed kruipt... moet modden, moet meer zijn dat mn vorige project dus een standaard case is geen optie... en sinds enkele weken ben ik nu bezig met mn volgende pc-tjuh...

het lievertje gaat beschikken over:

AMD Athlon XP 2600+ cpu,
Abit KD7-Raid mobo,
512MB DDR PC 2700 ram, Dane-Elec,
Ati Radeon 9000 Pro met 64MB,
Intern printerpoortje voor LCD,
2 voedingen,
een 10-14 harddisks,
en een RAID-5 Controller

maar genoeg geluld over de case, want jullie willen pics zien nietwaar?

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC002-s.jpg

de ruwe vorm, nog in het beginstadium. het frame heb ik van staal gemaakt, en met behulp van een draaibank heb ik netjes schroefdraad in de kopse kanten gemaakt. daarna is het frame inmekaar gelast met het lasapparaat dat bij ons op het werk staat. de platen heb ik van 2,5mm dik aluminium gemaakt. het mag dus duidelijk zijn dat FiXeL bij een metaalbedrijf werkt... :7 de gaten voor de voedingen en het rooster heb ik thuis op de ambachtelijke manier gedremeld :)

http://fixel666.dev-c.nl/Casemodding/ServerCube/SC015-s.jpg

werk in uitvoering.....

http://fixel666.dev-c.nl/Casemodding/ServerCube/SC019-s.jpg

geeft een beetje het idee voor de achterzijde. de mobo tray is uitneembaar.

http://fixel666.dev-c.nl/Casemodding/ServerCube/SC024-s.jpg

Ghetto style testing :+ mobo werkt prima, maar heeft een bios update nodig om de proc op 333Mhz FSB te laten werken :/

Pci kaart modding:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC037-s.jpg

howto om een interne Paralelle poort te maken vindt je hier

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC049-s.jpg

hier ben ik bezig de backplate voor de mobo tray passend te maken... ik heb via mn werk ook een tap voor die grove hdd schroeven kunnen bestellen, UNC nr.6 - 32 gangen/inch (United-States National Fine Coarse Tread) dus ik kan het hele zaakje zonder meer met thumbscrews vastzetten :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC057-s.jpg

dit gaat het stoffilter worden, de lucht wordt aangezogen van de onderzijde van de case, met behulp van twee 120mm fans. dit is 3mm dik aluminium tranenplaat, dezelfde soort die ik in mn Battle Angel heb te zitten. kon de rest voor 15 euro van mn baas overnemen :9 (600x1000mm)

voor meer pics, kijk ff hier voor alle pics
*disclaimer - de server kent een datalimiet, sorry*

ik ben op het moment bezig om de zijpanelen passend te maken (gerecycled uit dezelfde case als de mobo tray) en ik zal morgen ff de bodem van mn case op maat knippen (ook tranenplaat)

de case zelf zal een zwart kleurtje krijgen, de binnenzijde blank metaal en verlicht met groene en blauwe CCFL's en leds.

tot zover... als er weer wat werk gedaan is, dan post ik dat t.z.t :)

[ Voor 1% gewijzigd door FiXeL op 27-06-2003 01:03 . Reden: foutje rechtgezet :) ]

Mn 3D printer blogje..

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Wow, word vet man! Traanplaat roelt >:) Jou Kinzo multitool ook (omdat ik die ook heb ;)) Succes ermee, ik blijf dit draadje zeker volgen! :D

Verwijderd

Kinzo roelt helemaal niet dat is een verbastering van Kinzooi. Op me werk verkoop ik die troep ook is echt helemaal niets

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 23:55:
Kinzo roelt helemaal niet dat is een verbastering van Kinzooi. Op me werk verkoop ik die troep ook is echt helemaal niets
Duh, weet ik ook wel. Werk zelf in een bouwmarkt. Maar daar gaat heel dit topic niet over. Het is een te mooi project om hier nu over kinzo meuk te praten.

Traanplaat is zo met de ''hand'' niet te buigen he...? Ik wil namelijk ook iets met traanplaat doen, maar keb geen zetbank :P Heb je misschien tips hoe je dat thuis kan doen ofzo :?

• FiXeL
nou, sorry dat ik het zeg, maar ik heb mn kinzo flink af lopen beulen door met zon circelzaag tooltje door 2,5-3mm alu plaat heen te dremelen, en na de nodige meters kan ik nog geen schade aan de kinzo bemerken... en alu verspaant niet echt makkelijk, dus voor een goedkope dremel-kloon doet ie het best goed. :)

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
Go0s schreef op 27 juni 2003 @ 00:00:
[...]

Duh, weet ik ook wel. Werk zelf in een bouwmarkt. Maar daar gaat heel dit topic niet over. Het is een te mooi project om hier nu over kinzo meuk te praten.

Traanplaat is zo met de ''hand'' niet te buigen he...? Ik wil namelijk ook iets met traanplaat doen, maar keb geen zetbank :P Heb je misschien tips hoe je dat thuis kan doen ofzo :?
ik heb het gemaakt van losse stukken, omdat tranenplaat niet echt fatsoenlijk te zetten is. (zelfs met een conventionele zetbank) dus met de hand buigen met zulke diktes is gewoon niet te doen.... ik heb de onderdelen voor het bakje op de juiste maten geknipt, en met lijm + hoekprofieltjes inelkaar gezet. het knippen heb ik ook op mn werk gedaan, want alu is zonder smering niet echt makkelijk te bewerken. (slagschaar doet het droog, maar een stuk sneller dan met een decoupeerzaag)

ow, klein foutje valt me op in de eerste post... het moet geen United-States Fine Tread wezen, maar Coarse Tread (grof)
edit:
foutje rechtgezet

[ Voor 3% gewijzigd door FiXeL op 27-06-2003 01:04 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

hoe kom je aan die 120mm rooster ding? dies F@T 1!!! die heb ik nodig voor mijn modje !!!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wow FiXel, t ziet er netjes uit :)
Dat MoBo tray is echt erg fijn.
Ik ben zelf ook bezig met een 120 mm rooster, maar dit ziet er veel beter uit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 01:16:
hoe kom je aan die 120mm rooster ding? dies F@T 1!!! die heb ik nodig voor mijn modje !!!
welk rooster ding :? ben ik nu blind ofzow ?

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 14:47:
[...]

welk rooster ding :? ben ik nu blind ofzow ?
http://fixel666.dev-c.nl/Casemodding/ServerCube/SC054-s.jpg <- dat roosterding bedoeld hij denk ik ;)

Verwijderd

uh modkid, als je dat bedoelt...die zijn toch ongeveer overal te krijgen :/

• FiXeL
ik geloof dat ie de bak bedoelt die het stoffilter gaat worden... die heb ik geknipt uit stukken tranenplaat. de blowholes zijn er met een dremel/vijl/schuurpapier uitgehaald.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

eerste pic, 120mm grill rechtsonderaan de cube naast de psu's

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48
Host overload :( . Verder mooi gedaan tot zover! kHou je in de gaten ;) .

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 23:37:
eerste pic, 120mm grill rechtsonderaan de cube naast de psu's
daarvoor zou ik eens bij de dhz-zaak kijken (gamma ofzo).. het is gewoon een afdekroostertje voor een ontluchtingsgat oid

Verwijderd

ziet er kewl uit, ga ik ook halen :D

Verwijderd

Dit ziet er echt mooi uit. Jammer dat ik niet alle foto's kan zien, maar ik vind het echt knap dat iemand zoiets zelf maakt, weliswaar met gereedschap van werk maar toch. :)
Maar heb je echt zo'n processor nodig hiervoor? Of kan je dit ook wel af met een pIII-800 (wil nl zelf ook zoiets doen, maar dan minder dik :))

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Best wel gaaf gedaan man. Ook zeker strak die 2 voedingen. Is volgens mij wel nodig voor al die schijven. Maar ziet er ook nog wel eens goed uit. :Y)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. ;)
edit:
Traanplaat kun je toch ook bij de Gamma halen. Van dat stickerspul. :)

• FiXeL
Verwijderd schreef op 28 juni 2003 @ 01:06:
Dit ziet er echt mooi uit. Jammer dat ik niet alle foto's kan zien, maar ik vind het echt knap dat iemand zoiets zelf maakt, weliswaar met gereedschap van werk maar toch. :)
Maar heb je echt zo'n processor nodig hiervoor? Of kan je dit ook wel af met een pIII-800 (wil nl zelf ook zoiets doen, maar dan minder dik :))
tja, een 2e hands mobo met raid op de kop tikken valt niet echt mee, dus ik heb gezocht om een goedkoop amd plankje met Raid... de proc is idd wel wat overkill, maar ik had een meevallertje: XP2000+ besteld, maar ik kreeg een XP2600+ geleverd :*) de videoplank in ook overkill, ik had een Radeon 7000 met tv-out besteld, maar ook hier kreeg ik een beter model: Radeon 9000 Pro. het had allemaal wel wat minder gemogen, maar aangezien ik het voor dezelfde prijs krijg, is het wat mij betreft geen probleem :)
ik ben van plan deze server een aantal jaartjes te houden, en gezien de specs moet dat wel lukken :)

Mn 3D printer blogje..

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 01:16:
Ben ik nu dan ook F@T? :o

Afbeeldingslocatie: http://www.clanstygian.com/images/Rooster.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door Scyth op 28-06-2003 19:18 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
FiXeL schreef op 28 June 2003 @ 02:51:
[...]

tja, een 2e hands mobo met raid op de kop tikken valt niet echt mee, dus ik heb gezocht om een goedkoop amd plankje met Raid... de proc is idd wel wat overkill, maar ik had een meevallertje: XP2000+ besteld, maar ik kreeg een XP2600+ geleverd :*) de videoplank in ook overkill, ik had een Radeon 7000 met tv-out besteld, maar ook hier kreeg ik een beter model: Radeon 9000 Pro. het had allemaal wel wat minder gemogen, maar aangezien ik het voor dezelfde prijs krijg, is het wat mij betreft geen probleem :)
ik ben van plan deze server een aantal jaartjes te houden, en gezien de specs moet dat wel lukken :)
die winkel waar jij je spullen besteld wil ik mijn spullen ook bestellen _/-\o_ wat een geluk heb jij zeg _/-\o_

EDIT: bijna vergeten te zeggen hoe mooi dit is/gaat worden.
dat traanplaat roelt echt ik hgeb van dat plakspul op mijn bureal laatjes, omdat ik niet weet waar ze echt traanplaat hebben en het waarschijnlijk heeeel duur is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Theelepel88 op 28-06-2003 19:51 ]

lees de draad voordat je blaat

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
FiXeL, komt hier ook weer zo'n waanzinnige paintjob op :?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

1 Tb data. Er van uitgaande dat je er films op zet, en met een bitrate van 10mb per minuut heb je 69 dagen non stop film.

Mocht je er MP3's op zetten, met een bitrate van 1mb per minuut, heb je dus voor ruim 2 jaar non stop muziek.

Om 1 tb aan data te vullen vanaf cd's kost je (van een 52x cd speler uitgaande (52x150kbps= 7mbps) 137659,20 seconden oftewel 2294 minuten, oftewel 38,23 uur... En dit is een hele voorzichtige schatting want je trekt cd's niet non stop op 52x leeg, en je moet ze ook nog in de cd drive doen en in een mapje mikken.

Oftewel: Waar begin je aan? De case is cool, maar 1tb aan data is echt te eng gewoon...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 17:17

FastBunny

Give it the Works !

sebastius schreef op 28 juni 2003 @ 20:30:
1 Tb data. Er van uitgaande dat je er films op zet, en met een bitrate van 10mb per minuut heb je 69 dagen non stop film.

Mocht je er MP3's op zetten, met een bitrate van 1mb per minuut, heb je dus voor ruim 2 jaar non stop muziek.

Om 1 tb aan data te vullen vanaf cd's kost je (van een 52x cd speler uitgaande (52x150kbps= 7mbps) 137659,20 seconden oftewel 2294 minuten, oftewel 38,23 uur... En dit is een hele voorzichtige schatting want je trekt cd's niet non stop op 52x leeg, en je moet ze ook nog in de cd drive doen en in een mapje mikken.

Oftewel: Waar begin je aan? De case is cool, maar 1tb aan data is echt te eng gewoon...
Zat me net hetzelfde af te vragen, wat ga je in vredesnaam met zoveel ruimte doen? Of is het meer het 'stoer' gehalte :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• FiXeL
The Undertaker schreef op 28 June 2003 @ 19:53:
FiXeL, komt hier ook weer zo'n waanzinnige paintjob op :?
euh, nee... ik wou deze case wat simpel (naja, define simple) houden en niet teveel toeters en bellen.. tis per slot van rekening maar een fileserver :)
FastBunny schreef op 28 juni 2003 @ 20:45:
[...]

Zat me net hetzelfde af te vragen, wat ga je in vredesnaam met zoveel ruimte doen? Of is het meer het 'stoer' gehalte :?
geloof me, ik heb het echt nodig.. ik zit alweer op 3,47GB aan downloads voor vandaag, en ik heb gewoon teveel nog op cd liggen... als ik 1TB+ heb, kan ik lekker stashen en hoef ik niet al die cd's af te zoeken :)

Mn 3D printer blogje..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
FiXeL schreef op 29 juni 2003 @ 02:25:
[...]

euh, nee... ik wou deze case wat simpel (naja, define simple) houden en niet teveel toeters en bellen.. tis per slot van rekening maar een fileserver :)

[...]

geloof me, ik heb het echt nodig.. ik zit alweer op 3,47GB aan downloads voor vandaag, en ik heb gewoon teveel nog op cd liggen... als ik 1TB+ heb, kan ik lekker stashen en hoef ik niet al die cd's af te zoeken :)
Wtf download jij? Downlaoden is cool maar ik heb vaak geen id wat ik dllen moet
:S

En hoe zit dat met die 2 voedingen? Kan dat? ik bedoel stel je hebt 2 Hdd's, ieder op een andere voeding, als 1 voeding teveel of te weinig juice levert heb je dikke kans dat je je HDD vernaggelt....

[ Voor 16% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-06-2003 09:59 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 17:17

FastBunny

Give it the Works !

Rey Nemaattori schreef op 29 juni 2003 @ 09:57:
[...]

Wtf download jij? Downlaoden is cool maar ik heb vaak geen id wat ik dllen moet
:S

En hoe zit dat met die 2 voedingen? Kan dat? ik bedoel stel je hebt 2 Hdd's, ieder op een andere voeding, als 1 voeding teveel of te weinig juice levert heb je dikke kans dat je je HDD vernaggelt....
Als je het slim aanpakt en van de raid 5 set de helft op de ene voeding zet en de andere helft op de andere, dan werkt je set gewoon door. Als er dan een harddisk uitvalt, verlies je geen data, en krijgt de administrator een melding van: "he goh weet je of je het door had, maar er is een harddisk mee genokt :P"

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

1 TB... dan kom je tenminste in de 1337ste Direct Connect hubs :7
[ontopic]
Leuke casemod... maar zo te zien gaat het meer om de specs dan de mod? Hij is namelijk wel mooi en zo, maar niet echt zo heel origineel (nofi) :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25

deadinspace

The what goes where now?

FastBunny schreef op 29 juni 2003 @ 10:43:
Als je het slim aanpakt en van de raid 5 set de helft op de ene voeding zet en de andere helft op de andere, dan werkt je set gewoon door.
Ik weet niet precies of je dit bedoelt, maar als één voeding (en daarmee de helft van de HDs) uitvalt, dan is je raidset pleite hoor.

Bij RAID-5 mag slechts één HD de geest geven, in tegenstelling tot een mirror-setup.

• FiXeL
zow, weer wat dingetjes gedaan... tis weer eens niet veel, want ik heb zaterdagmiddag T-Mug op bezoek gehad, en die avond erop moest ik naar een feestje, en zondag was ik best lam, daar ik nochal wat te zuipen heb gehad op het feestje ;)

ik heb deze pics maar gehost op mn kwello account, daar de andere server een datalimiet kent. :/

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC061-s.jpg

vandaag heb ik het filter maar eens afgemaakt. ik heb de hoekprofieltjes mooi geschuurd, fans gemonteerd, een paar profieltjes er bij gelijmd, en de bedrading in orde gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC062-s.jpg

en wat strippen gezaagd om de zijpanelen mooi op hun plek te houden straks...

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC063-s.jpg

en toen de hele handel verlijmen ende klemmen met wasknijpers :P

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC064-s.jpg

naja, zo ziet het er nu uit ongeveer....

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC065-s.jpg

en aangezien het nog niet zo laat op de avond was, heb ik gelijk maar de intake voor het filter uit de bodem van de case gedremeld... hier zie je het gat na het dremelen...

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC066-s.jpg

en hier hetzelfde gat na het nodige vijl- en schuurwerk...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC067-s.jpg

vanmiddag heb ik nog het volgende besteld voor de cube:

- Zalman CNPS5100CU cpu cooler
- Zalman ZM-NB32J northbridge cooler
- Zalman ZM80A-HP vga cooler
- Sharkoon Window Kit vierkant - 28 x 28 cm (3 stuks)

morgen ga ik een stuk tranenplaat knippen voor de bodem van de case, en passend maken + blowhole voor het filter.

naja, dat was het weer... als er weer wat gedaan is, zat het natuurlijk gepost worden :)

Mn 3D printer blogje..

• AMDFreak
  • Laatst online: 28-11 14:45

AMDFreak

Intel is zo..

owii, nice!

Is het ook de bedoeling dat je je file servertje mee neemt naar lanpartys? Want dan is het wellicht handiger om er wieltjes onder te zetten :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Rey Nemaattori
FastBunny schreef op 29 June 2003 @ 10:43:
[...]

Als je het slim aanpakt en van de raid 5 set de helft op de ene voeding zet en de andere helft op de andere, dan werkt je set gewoon door. Als er dan een harddisk uitvalt, verlies je geen data, en krijgt de administrator een melding van: "he goh weet je of je het door had, maar er is een harddisk mee genokt :P"
Stel HDD A is aangesloten op voeding 1(en RAID controller I). Voeding 1 levert 5V over de 5volt lijnen en psies 12V over de 12 volt lijnen. Perfecte voeding dus...

HDD B is aangesloten op voeding 2(en RAID controller I). Voding 2 is niet helemaal perfect en levert 5,5volt over de 5V lijnen en 12,5 volt over de 12volt lijnen.

Nu is er een spanningsvcerschil tussen beide voedingen, en de enige manier om dit op te lossen is door een stroompje te laten lopen. Echter, ze zitten aleen met de IDE kabels(indirect via de controller of zelf direct ie. op 1 kabel) verbonden. Dus die 0,5v zal dus door de ide kabel gaan lopen, met als gevolg verstoring van datatransport en bij grote spannings verschillen kun je vast de RMA site van je leverancier bookmarken....
FiXeL schreef op 29 June 2003 @ 21:16:
zow, weer wat dingetjes gedaan... tis weer eens niet veel, want ik heb zaterdagmiddag T-Mug op bezoek gehad, en die avond erop moest ik naar een feestje, en zondag was ik best lam, daar ik nochal wat te zuipen heb gehad op het feestje ;)

ik heb deze pics maar gehost op mn kwello account, daar de andere server een datalimiet kent. :/

[afbeelding]

vandaag heb ik het filter maar eens afgemaakt. ik heb de hoekprofieltjes mooi geschuurd, fans gemonteerd, een paar profieltjes er bij gelijmd, en de bedrading in orde gemaakt.

[afbeelding]

en wat strippen gezaagd om de zijpanelen mooi op hun plek te houden straks...

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC063-s.jpg

en toen de hele handel verlijmen ende klemmen met wasknijpers :P

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC064-s.jpg

naja, zo ziet het er nu uit ongeveer....

[afbeelding]

en aangezien het nog niet zo laat op de avond was, heb ik gelijk maar de intake voor het filter uit de bodem van de case gedremeld... hier zie je het gat na het dremelen...

http://members1.chello.nl...ct-ServerCube/SC066-s.jpg

en hier hetzelfde gat na het nodige vijl- en schuurwerk...

[afbeelding]

morgen ga ik een stuk tranenplaat knippen voor de bodem van de case, en passend maken + blowhole voor het filter.

naja, dat was het weer... als er weer wat gedaan is, zat het natuurlijk gepost worden :)
*Kwijl*

Als je tekeningen hebt, zou je die mishcien door willen mailen? wij hebben ook nog het e.e.a. aan traanplaat en rvs platen in de bedrijfshal liggen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-06-2003 21:43 ]

Verwijderd

FiXeL schreef op 29 June 2003 @ 21:16:
blablabla...

Heb jij geld teveel ofzo? 8)7

• FiXeL
AMDFreak schreef op 29 June 2003 @ 21:31:
owii, nice!

Is het ook de bedoeling dat je je file servertje mee neemt naar lanpartys? Want dan is het wellicht handiger om er wieltjes onder te zetten :)
als je goed naar de foto's had gekeken, had je de gaten gezien waar ik de zwenkwielen monteer :)
Rey Nemaattori schreef op 29 June 2003 @ 21:41:
*Kwijl*

Als je tekeningen hebt, zou je die mishcien door willen mailen? wij hebben ook nog het e.e.a. aan traanplaat en rvs platen in de bedrijfshal liggen ;)
euh... ik heb met 3DS Max 5 het idee uitgewerkt, en de rest aan de hand van de cad-data gemaakt... dus helaas heb ik geen tekeningen voor je. ik doe heel veel on the fly, want b.v. het mobo tray wat ik gebruik, had ik nog niet toen ik met het ontwerp begon.. (om maar es wat te noemen) dus het is echt bouwen en pas maken... maar als je handig genoeg bent, moet het geen probleem zijn om grofweg een tekening op te zetten en aan de hand daarvan een case te bouwen.
in de praktijk blijkt dat veel dingen anders lopen dan op papier (of digitale media) en het is dan ook belangrijk dat je flexibel bent in het maken van de case :)

maar als je het echt wilt, kan ik wel een stuklijst maken van alle onderdelen die ik gemaakt heb + de afmetingen....
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 22:12:
[...]

Heb jij geld teveel ofzo? 8)7
nee, eigenlijk niet :/ maar ik vindt stilte wel belangrijk... de northbridge van mn mobo heeft nu een 40mm fan :| en de Radeon 9000 Pro ook :| en ik heb nu een cheap-ass Cooler Master cpu cooler die ik niet gebruiken wil. en dat spul van zalman is zn geld wel waard :)

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 29-06-2003 22:25 ]

Mn 3D printer blogje..

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 18:13

ReLight

echo("What Now ? !")

Heel erg netjes Fixel, petje af voor dit stukje metaal bewerkings vakmanschap.
Die case van jouw begint enorm te lijken op een LH3000 server van HP, ongeveer wel die afmetingen. Wordt ie ook Rack Ready, of is ie breeder dan 19" ?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• FiXeL
de afmetingen zijn: H= 406 mm, B= 361mm D= 400mm ik heb geen standaard 19" maten aangehouden, maar gewoon alles custom gemaakt.. het zou eerst een cube van 30x30x30 cm worden, maar dat was lastig om alles passend te krijgen... dus de maten zijn iets groter geworden :)

Mn 3D printer blogje..

• Theelepel88
  • Laatst online: 31-08-2024
deze pagina is dus gebookmarked, en dat zegt heel wat bij mij ;)
echt super mooi vooral dat traanplaat vind ik super
en 1b dat is heel veel zeker 4 hdd's;)
heb je dus eigenlijk geen raid nodig maarja ik spreke over 3x300 gig en 1x 100 ;) je kan ook 4x300 nemen dan heb je 1,2 tb :P
maarja dan ben je of heel rijk of achtelijk als je dat doet.
achja eigenlijk is iedereen die iets aan zijn kast verbouwt gek, maar wel GOED gek ;)

lees de draad voordat je blaat

• FiXeL
euh, het gaan 120GB hdd's worden, deze zijn qua prijs/capaciteit de beste keuze atm :)
als ik geld over had, was ik voor 200GB disks gegaan, maar die zijn me nu nog te duur...

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Zeer knap allemaal hoe heb je alles aan elkaar gemonteerd zoals je staanders voor en de balkjes ?!?

super ding echt waar zeker een bookmark waar . Suc6 :9

Verwijderd

FiXeL schreef op 29 June 2003 @ 23:06:
euh, het gaan 120GB hdd's worden, deze zijn qua prijs/capaciteit de beste keuze atm :)
als ik geld over had, was ik voor 200GB disks gegaan, maar die zijn me nu nog te duur...
Voor €126,50 heb je nu al een 160gb samsung. En ook nog es 5400rpm, dus veel warmte genereren ze ook niet, en ze zijn ook nog redelijk stil (heb er zelf ook 2 voor mijn eigen fileserver).

• FiXeL
bedankt voor de tip :) 40 gig per disk extra is zeker meegenomen... en 5400 RPM is lekker koel...

Mn 3D printer blogje..

• Rey Nemaattori
FiXeL schreef op 29 June 2003 @ 22:21:
[...]

als je goed naar de foto's had gekeken, had je de gaten gezien waar ik de zwenkwielen monteer :)

[...]

euh... ik heb met 3DS Max 5 het idee uitgewerkt, en de rest aan de hand van de cad-data gemaakt... dus helaas heb ik geen tekeningen voor je. ik doe heel veel on the fly, want b.v. het mobo tray wat ik gebruik, had ik nog niet toen ik met het ontwerp begon.. (om maar es wat te noemen) dus het is echt bouwen en pas maken... maar als je handig genoeg bent, moet het geen probleem zijn om grofweg een tekening op te zetten en aan de hand daarvan een case te bouwen.
in de praktijk blijkt dat veel dingen anders lopen dan op papier (of digitale media) en het is dan ook belangrijk dat je flexibel bent in het maken van de case :)

maar als je het echt wilt, kan ik wel een stuklijst maken van alle onderdelen die ik gemaakt heb + de afmetingen....

[...]

nee, eigenlijk niet :/ maar ik vindt stilte wel belangrijk... de northbridge van mn mobo heeft nu een 40mm fan :| en de Radeon 9000 Pro ook :| en ik heb nu een cheap-ass Cooler Master cpu cooler die ik niet gebruiken wil. en dat spul van zalman is zn geld wel waard :)
Een lijst met onderdelen, maten & gereedschappen zou idd al helpen. D'r valt altijd een maat aan te passen...

• FiXeL
hmm... naja, ik ben de beroerdste ook niet ;)

een stuklijst wordt een beetje lastig omdat ik de zijpanelen van een bestaande kast genomen heb, en een mobo tray... en aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat je toevallig dezelfde kast hebt te liggen, kan ik beter vertellen hoe ik tot nu toe te werk ben gegaan.

Platen:
Aluminium plaat 2,5mm, halfhard (2mm is dik zat maar hadden we niet liggen op de zaak)
boven en onderplaat: 398x390x2,5mm - 2 stuks. vanaf de zijkanten op 16mm aftekenen en haaks omzetten m.b.v. een zet of kantbank.
deze maten zijn genomen omdat ik de zijpanelen van een oude kast gebruik, en die waren 398mm lang. als je deze onderdelen hebt, kan je de hoogte van de verticale stangen bepalen aan de hand van je zijpanelen. als je ook de zijpanelen gaat maken, is nu wel een goed moment, omdat je nu nog wat kan smokkelen met de hoogte. als de hoogte bekend is, kan je de backplate op maat knippen. de stangen voor het frame maak je net iets langer dan de tussenruimte tussen het boven- en onderpaneel ( +/- 0,2-0,5mm zo weet je zeker dat het past)

Frame:
Vierkantstaal [/] 9mm Fe360 (pisbakkestaal) lengte = 401mm - 4 stuks#
Vierkantstaal [/] 9mm Fe360 (pisbakkestaal) lengte = 394mm - 6 stuks *

# afhankelijk van de hoogte van de gebruikte zijpanelen
* als je de backplate dieper in de kast wilt hebben, deze inkorten

in de kopse kanten draad tappen, M5, ~20mm diep (draaibank is hier uitstekend voor)

als je deze onderdelen hebt, kan je aan de hand van de breedtte van je mobo tray de boorposities voor de vertikale stangen bepalen in de boven en onderplaat. neem het nu ook iets ruimer (1mm) zodat je zeker weet dat het straks gaat passen.
boor de gaten (nog niet verzinken!) in boven- en onderplaat, en monteer het zaakje inelkaar.. 2 platen met vier stangen ertussen
en nu: meten!! als de mobo tray er niet tussen past, kan je nog proberen de gaten wat in 1 richting op te vijlen. als je de gaten al verzonken had, helpt je dit dus niks meer :X als de ruimte goed is, kan je de horizontale stangen plaatsen en vastlassen. wel even op letten dat er voldoende ruimte is voor de mobo tray, en dat het allemaal mooi in een lijn zit.
de ATX standaard adviseert minimaal 3-3,5 inch aan ruimte tussen mobo en de buitenwand (cpu zijde :P )

als dit allemaal vast zit, moet je het frame controleren op kromtrek (je hebt het immers gelast) en als de kast mooi haaks is, kan je de boorgaten opmeten voor het achterpaneel. de boorposities voor de voeding(en) kan je ook in de .pdf vinden op bovengenoemde link. de rest zal je wat naar eigen smaak moeten maken, ik heb het welliswaar allemaal in cad getekend, maar daar kijk ik al niet eens meer naar 8)7

dit kan ik je meegeven, en teken eerst het ontwerp uit in cad, want als je een gat in een plaat hebt gedremeld, kan je niet meer even op "undo" klikken :+

edit - vergeten de toolz te vermelden 8)7

wat je echt via je werk moet zien te fixen:
- draaibank
- zet- of kantbank
- slagschaar
- lasapparaat
- 1337 optie - CNC freesbank (ik kan em usen, maar doe het niet :P )

optie: een tap bestellen voor thumbscrews - UNC No.6 - 32 gangen per inch

thuis:
- dremel met vezelschijfjes voor staal en/of een hss circelzaagje voor alu + snijolie
- vijlen (grof en zoete)
- schuurpapier
- alu profieltjes (bij bouwmarkt weg)
- montagegereedschap
- boutjes, moertjes e.d.
- 2 componentenlijm
- hardware om in de case te stoppen :+

nou, ik geloof dat dat het wel zon beetje was...

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 30-06-2003 22:37 ]

Mn 3D printer blogje..

• Rey Nemaattori
Thnx... vooral hardware om erin te proppen is nog een groot punt..
naja ik heb ff alvast wat van je pics gedl'ed, als je ut niet erg vind, als referentie kader :)

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

damn! errug mooi! Benieuwd naar het eindresultaat.
Complimenten voor gedetailleerde afwerking. Bij vele (ingewikkeldere) mods ontbreekt de nette afwerking nog wel eens.

Btw. Kun je misschien ook het kostenplaatje met ons delen? Klinkt nl. als een kapitaal servertje!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• FiXeL
Rey Nemaattori schreef op 30 juni 2003 @ 23:48:
Thnx... vooral hardware om erin te proppen is nog een groot punt..
naja ik heb ff alvast wat van je pics gedl'ed, als je ut niet erg vind, als referentie kader :)
zolang je het ontwerp niet gaat copywriten, vindt ik het best ;)
kazz1980 schreef op 01 July 2003 @ 11:48:
damn! errug mooi! Benieuwd naar het eindresultaat.
Complimenten voor gedetailleerde afwerking. Bij vele (ingewikkeldere) mods ontbreekt de nette afwerking nog wel eens.

Btw. Kun je misschien ook het kostenplaatje met ons delen? Klinkt nl. als een kapitaal servertje!
afgezien van de hardware, zijn dit de kosten: (ongeveer)

een ouwe atx kast: € 10,-
alu platen, wat boutjes en stalen frame: ~ € 45,- (via werk)
zelf draaien, lassen, knippen en zetten op het werk: es een keertje overwerken :)
machinetap - UNC No.6 - 32 gangen inch: € 16,- (ja, duur kreng :( )
diverse alu profieltjes, een handvat, boutjes en moeren: ~ € 30,- (karwei)
circelzaag tooltje voor dremel: € 5,-

de rest van het gereedschap en andere spullen had ik al...

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
phew... kon ff mn topic niet meer terugvinden, zeker wat te vermoeid van mn werk. magoed, ik heb niet stil gezeten de laatste dagen, dus het is weer tijd om mn CiP weer te updaten :)

door het slechte weer van de afgelopen week, is het voor mij lastig geweest om veel te doen aan de constructie van de ServerCube. mn huis is te klein, en mn hok te vol, en buiten regende het.. :(

bodemplaat

magoed, ik heb toch nog de bodemplaat pas gemaakt, moet alleen nog wel wat netter afgewerkt worden nog...

AAAAAARRRRRRGGGGGGHHHHHH!

hier stond mn hart ff stil... ik moest bij de hoekjes een stukje eruithalen, en tijdens het dremelen greep de frees het materiaal en ging het hoekje om (ik dremelde vanaf de achterzijde van de plaat) zwaar balen dus, maar gelukkig zal deze handtekening niet zichtbaar zijn als de case gesloten is.. hey, krijg spontaan het idee om daar mn signatuur op een plaatje te plaatsen! okay, ook weer opgelost 8)

hoe je zoiets voorelkaar krijgt? nou, hiermee

magoed, als het bouwen niet lukt, dan maar modden :P

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC070-s.jpg

gisteren is mn bestelling van Freezing Hardware ook binnen gekomen. :) dit is redelijk vlot gegaan, als je weet dat ik het afgelopen zondag besteld heb! en het komt mooi uit, want ik heb ff geen zin meer om met de kast bezig te zijn.
zoals je ziet, heb ik wat goodies van Zalman besteld, en een paar window kits. helaas ben ik niet echt te spreken over de dikte van de rubbers, sjezus wat zijn die dingen dik.. :| owja! en T-Mug kwam ook nog ff langs om een baybusje te droppen :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC071-s.jpg

en nu een werkje wat de meesten toch zal afschrikken.... deze sink zat met 2- componenten pasta vast, en als een huis! ik heb een ouwe kluspas (geen probleem bij *******) tussen de gpu en de sink gestoken, en daarna een platte schroevendraaier tussen de pas en de sink gestoken. na hier en daar wat voorzichtig te wrikken, plopte de sink er plots af en ik moet zeggen dat ik best wel schrok ;)

schone core

en na een uurtje schrapen met een hobbymesje had ik eindelijk de core van mn Radeon 9000 Pro in zicht... de installatie van de HP80 was verder geen probleem, dus op naar het moederbord, om nog meer warranty te voiden :P

mobo met zalman goodies erop

naja, simpel genoeg lijkt me... een ZM-NB32J op de northbridge, en een CNPS5100-Cu op mn XP2600+. ik had de Radeon er ff bijgestoken voor het complete plaatje.

vaag printje met leds en weerstanden

onder de mobo tray had ik eerst een fan te zitten die ik uit de Q-tec voeding gesloopt had. maar aangezien die een sleeve bearing heeft, en vervangen betekend dat het mobo eruit moet leek het me beter dat ik daar een betere fan plaats. ik had nog een kogelgelagerde fan over die ik in dezelfde kleur gespoten heb als de mobo tray. maar eigenlijk is dat wat saai, dus tijd voor wat ledjes!!!
er zitten 8 weerstanden op, en maar 4 leds. dat klopt wel, want ik kon met een enkele weerstand niet de optimale weerstand voor de leds benaderen.

zelfde vage printje met ledjes aan

naja, na veel passen en meten op dat kleine printje is het zo geworden... het stukje tape is om te voorkomen dat de print het mobo kan raken. de ledjes zijn uit de IA van Spacy, dus lekker fel :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC076-s.jpg

zo ziet het er van de onderzijde (die je uiteindelijk ziet) uit. niet slecht, en nog belangrijker: goedkoop :D

ik zal vanavond de onderdelen zagen voor de hdd brackets, en morgen op mn werk ff boren. ook ga ik maar eens vragen of ik nog 2 platen mag knippen voor de zijpanelen, want:
A - de panelen van de oude kast zijn slap en kromgetrokken door het slijpen
B - de raamrubbers die bij de sharkoon kits zitten zijn ranzig dik, dus die wil ik niet gebruiken.
C - dikteverschil tussen de bovenplaat en de zijpanelen is 1,5mm
D - Alu is beter te bewerken dan staal
E - alu heeft meer *bling* *bling* 8)

er is nog genoeg te doen, dus ik laat het eerst hier bij... in het weekend zal ik nog wel meer pics posten.

Mn 3D printer blogje..

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
omg dit word echt zo'n lul server cube. Tutorial erbij en je hebt goud geld binnen

• EntonoX
  • Laatst online: 08:52

EntonoX

Team leider

bphderuyter schreef op 03 juli 2003 @ 22:08:
omg dit word echt zo'n lul server cube. Tutorial erbij en je hebt goud geld binnen
jaja, :? volgens mij volg ik dit niet? als je niks nuttigs te melden heb, post dan niks.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

bphderuyter schreef op 03 July 2003 @ 22:08:
goud geld met wat? tis gewoon een topic hoor... :? :/

@ TS: recht zo die gaat!
Straks staan er dus drie kasten naast die van A.P.Versteeg op de HCC dagen. :+
't wordt nog druk. :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• FiXeL
casemodderpoel schreef op 03 July 2003 @ 23:20:
[...]

goud geld met wat? tis gewoon een topic hoor... :? :/

@ TS: recht zo die gaat!
Straks staan er dus drie kasten naast die van A.P.Versteeg op de HCC dagen. :+
't wordt nog druk. :P
nou, ik verwacht dat niet, maar ik hoop dat ik er iets moois van kan maken :)
naast casemod-god A.P.Versteeg staan is denk ik voor mij nog net wat te hoog gegrepen... maar mischien.. over een paar jaar en enkele mods verder... O-)

Mn 3D printer blogje..

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

FiXeL schreef op 01 July 2003 @ 22:09:

[...]

afgezien van de hardware, zijn dit de kosten: (ongeveer)

een ouwe atx kast: € 10,-
alu platen, wat boutjes en stalen frame: ~ € 45,- (via werk)
zelf draaien, lassen, knippen en zetten op het werk: es een keertje overwerken :)
machinetap - UNC No.6 - 32 gangen inch: € 16,- (ja, duur kreng :( )
diverse alu profieltjes, een handvat, boutjes en moeren: ~ € 30,- (karwei)
circelzaag tooltje voor dremel: € 5,-

de rest van het gereedschap en andere spullen had ik al...
grr...irri, die mensen die alles via hun werk regelen :P
Is dus niet betaalbaar te doen als je niet met dat spul werkt...

Enne...durf het haast niet te vragen: kun je misschien ook verklappen wat de hardware gekost heeft? Ben ik nl. wel erg benieuwd naar. Zo'n superserver lijkt me ook wel wat!! (als ik de lotto win ofzo ;) )...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• FiXeL
het is niet zulke vette hardware, ik heb gekocht op specs en prijs... de hardware moet wel een tijdje meedraaien (minimaal 3 jaar) voor ik weer een upgrade doe. magoed, prijzen vroeg je om, dus ff uit mn hoofd een lijstje:

- mobo Abit KD7-Raid: € 115,-
- 512MB ram PC2700 Dane-Elec: € 60,- (actieprijs)
- AMD Athlon XP 2600+ € 69,- (had een 2000+ besteld, kreeg deze geleverd :) )
- Radeon 9000 Pro: € 59,- (had 7000 besteld, is verrekend met cpu koeler)

de hardware is iets beter dan ik geplanned had, lagere specs kan natuurlijk ook prima voor een server.

verder nog:
q-tec voeding 550watt: € 50,- (eerst alleen voor verlichting e.d. wordt vervangen)
enermax voeding 465watt : € 125,-
zalman cnps 5100-cu cpu koeler: € 30,-
zalman zm-nb32j northbridge koeler: € 7,-
zalman zm80a-hp: € 27,50
diverse fans: ongeveer € 50,-?

de verlichting e.d. komt er ook nog bij, maar daar ben ik nog helemaal uit qua aantallen en hoe/wat... ik ben alleen bang dat ik het low-budget streven aardig voorbij ga schieten :X magoed, ik hou niet van half werk ;)

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
zow, het was vanmiddag droog (op een spatje na) dus een goed moment om weer ff bezig te zijn met mn modje :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC077-s.jpg

ik heb gisteren twee nieuwe zijpanelen geknipt, want de panelen van de oude case waren te dun om zonder rubber een window te plaatsen (dikteverschil 1,5mm) en ze waren door het slijpen wat kromgetrokken, dus dat leek nergens op. ik moet alleen nog een goede manier bedenken om ze vast te zetten.. het moet een inhaak systeem worden, als bij een gewone case, dus aan de voorzijde inhaken en achter vastzetten. maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.. maarja, we vinden er wel iets op :)

bovenplaat - gedeeltelijk afgewerkt

nadat ik de windows uit de zijpanelen heb gedremeld, was het ook tijd om het bovenpaneel ook maar even onder handen te nemen. hier heb ik al een gedeelte afgewerkt met een vijl. als alles mooi strak is, kan ik beginnen met het schuren/plamuren/primen/lakken. die dubbele lijnen zijn van de window... de buitenste is met het ringetje (ruimte voor rubber) de middelste de werkelijke maat van de window, en de rode (al gedremeld) is de rand van het raam.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC079-s.jpg

hier heb ik alles (nog vers gedremeld) ff inmekaar gezet voor een eerste indruk. en het resultaat is naar wens ;)

de bodemplaat

hier heb ik de bodemplaat ff gepast. ik had de plaat niet helemaal haaks geknipt, dus ik moest aan de kant van de achterzijde nog stuk afvijlen.. ik heb vandaag ook de inham voor het stoffilter gedremeld en afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC081-s.jpg

ik heb gister ook de strippen voor de hdd rekjes geboord en gezet. helaas heb ik hier een paar tegenvallers. ik heb de strippen me tape op een rijtje geplakt en het eerste gat geboord op de strip. toen een boutje erdoor zodat alle gaten mooi in 1 lijn liggen, maar helaas zijn enkele gaten toch scheef geboord.. (boortje verlopen) en ik ben er achter gekomen dat 3 rekjes niet gaat passen in de cube.. de rounded cables heb ik geen rekening mee gehouden :( naja, 2 rekjes met 4 hdd's gaat wel passen, dus daar gaan we dan maar voor...

verf en schuurpapier

ik heb vanmiddag ook ff wat verf en schuurpapier gehaald. ik ben teruggekomen op de zwarte buitenkant, ik ga em in een donkere kleur zilver spuiten. (middelste bus) ik kwam ook nog wat chroomverf tegen, en gezien dat het een hoog *bling* *bling* gehalte heeft, ook maar meegenomen :)

baybus kitje

het baybusje dat ik van T-Mug overgenomen heb. alle toeters en bellen zullen gestealth worden... magoed, ik ben nog bezig met het definitieve ontwerp van het front..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC084-s.jpg

ff de chroomverf uitgetest op een cheap fannetje... ziet er vet uit :)
(ja hij hangt aan het droogrek bij de spijkerbroeken :P )

tot zover deze update....

Mn 3D printer blogje..

• Rey Nemaattori
FiXeL schreef op 05 July 2003 @ 18:44:

[afbeelding]

ik heb gister ook de strippen voor de hdd rekjes geboord en gezet. helaas heb ik hier een paar tegenvallers. ik heb de strippen me tape op een rijtje geplakt en het eerste gat geboord op de strip. toen een boutje erdoor zodat alle gaten mooi in 1 lijn liggen, maar helaas zijn enkele gaten toch scheef geboord.. (boortje verlopen) en ik ben er achter gekomen dat 3 rekjes niet gaat passen in de cube.. de rounded cables heb ik geen rekening mee gehouden :( naja, 2 rekjes met 4 hdd's gaat wel passen, dus daar gaan we dan maar voor...
Die algehele indruk is egt wel in orde, ziet er nu al l33t uit, laatstaan als de hardware eral inzit ;)

F@t, dat ik DAAR nog niet aan ged8 heb 8)7 , ik heb al maanden 3 hdd's "op een hoopje" onder in mun case liggen. Ik ga morgen onmiddelijk aan de slag :-D

Ik vroeg me eigenlijk af of je je hele case nu in elkaar gelast of ge"popnageld" had? Want alu dat last imho niet egt fijn :-S

offtopic:
nm, ik zie op de pics al dat het meeste gepopt is

Another add-on: Zijn die Hdd's nu egt gewoon f*cking oud of ligt dat aan mij??? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-07-2003 19:04 . Reden: kijken,,, ]

Verwijderd

Zoiets dacht ik ook te zien ;) Van die bolle bovenkanten zegmaar :) Op een paar staat ook 'stuk' dus ik denk niet dat ie ze nog gebruikt :D (alleen ff voor de pic)

Verwijderd

Ik bewonder dit project echt... Wish I could make it myself too.. Damn respect..
Hopelijk lukt het mij ook,,... one day.. :)

Verwijderd

vast wel ;) maar ik moet idd zeggen dat het er erg vet uit ziet!!

• FiXeL
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 19:24:
Zoiets dacht ik ook te zien ;) Van die bolle bovenkanten zegmaar :) Op een paar staat ook 'stuk' dus ik denk niet dat ie ze nog gebruikt :D (alleen ff voor de pic)
yep, die zijn hardstikke dood.. ik heb ze ff in het framepje gezet om te kijken hoe het lijkt :P

Mn 3D printer blogje..

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 11:32

Geckoo

Good news, everyone!

Rey Nemaattori schreef op 05 July 2003 @ 19:01:
Another add-on: Zijn die Hdd's nu egt gewoon f*cking oud of ligt dat aan mij??? :P
als je kijkt op de pic staat er duidelijk stuk op. op de linker twee dus

en ik kan me voorstellen dat je ff wat oude zooi gebruikt voor het meet werk.

ontopic

Wat een SUPPAH vette zooi wordt dat zeg echt ziet er (nu al) strak uit en het is nog funcitoneel ook :)

mocht je nog wat ruimte gevult zien hebben :P >:)
ben benieuwd naar het eind resultaat.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vraagje @ Chroomverf :

Hoe het beste aan te brengen op een oude 386 kast die 2de leven in gaat als pruts/mod bak :?

THNX en het gaat goed zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• FiXeL
nero355 schreef op 05 July 2003 @ 23:19:
Vraagje @ Chroomverf :

Hoe het beste aan te brengen op een oude 386 kast die 2de leven in gaat als pruts/mod bak :?

THNX en het gaat goed zo :)
euh.. primer en chroomverf van hetzelfde merk usen, goed ontvetten, goed ontstoffen. want chroomverf zie je alle stofjes in. niet te dik aanbrengen, want chroomverf staat berucht om zn hoge droogtijd... als je die case spuit, laat em rustig een paar dagen liggen voordat je em überhaubt beetpakt.. misschien ff testen op een proefstukje voor dat je je case gaat spuiten :)

ik heb alleen maar een fan gespoten met dat spul, en sinds het nog maar minder als zes uur geleden is, kan ik je verder niks vertellen over de kwaliteit van de verf.. chroomverf staat berucht om zn hoge droogtijd, zoals ik al eerder zei, wat als gevolg heeft dat je je vingerafdrukken terug ziet in de paintjob.. maar als deze verf dat niet heeft na een dag drogen, dan post ik dat wel ff voor je :)

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
@ nero355: de chroomverf is dermate droog dat er geen fingerafdrukken inkomen, maar toch nog ff testen op een proefstukje voordat je die 386 ermee gaat spuiten.

vandaag weer wat dingetjes gedaan...

vandaag heb ik alle raampjes netjes afgewerkt, (veel vijlen en schuren :/ ) en het bovenpaneel geschuurd. hier heeft best wel veel tijd in gezeten, maar het ziet er allemaal lekker strak uit.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC085-s.jpg

de bak zal voorzien worden van streetglow.. alleen paste er niet meer een inverter tussen de beide platen in. dit heb het op deze manier opgelost :)

closeup van pic hierboven

ik heb 4 gaatjes geboord en getapt met UNC nr.6-32 zodat ik er mobo standoffs in kan draaien...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC087-s.jpg

ik heb 1 van de schijven die ik uit de stoffilterbak gedremeld heb, afgewerkt en er 4 gaatjes ingeboord...

dekseltje eraf :)

op deze manier zal de ronde CCFL die onder de case komt, geen kans hebben om te breken als de case vervoerd wordt :)

alweer een gespoten fan..

aangezien de fan die ik gister gespoten heb er lekker geil uitzag, heb ik de fan die onder de mobo tray zit ook maar ff voorzien van een laagje chroomverf 8)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC090-s.jpg

tja, langzaam maar zeker krijgt het monster zijn uiteindelijke gestalte.... ik zal echt blij zijn als ie af is, want zelf een case bouwen gaat meer tijd in zitten dan je denkt..... :|
morgen zal ik eens wat verzinnen op de sluiting van de zijpanelen, en zodra dat klaar is, kan ik beginnen met het spuitklaar maken van de panelen.

tot zover...

[ Voor 5% gewijzigd door FiXeL op 06-07-2003 20:26 ]

Mn 3D printer blogje..

• pisart
  • Niet online
Die fans zien er nice uit. :9
De case zelf ziet er ook mooi uit. Die lijkt me wel wat groot.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

pisart schreef op 06 July 2003 @ 22:01:
Die fans zien er nice uit. :9
De case zelf ziet er ook mooi uit. Die lijkt me wel wat groot.
Hij is ook groot :7
Maarja als je ziet wat er allemaal in moet komen had het ook niet veel kleiner gekunt.

De kast ziet er nu al wel upbergeil uit _/-\o_ Ga zo door en houd ons op de hoogte! :D

• pisart
  • Niet online
Ow, ik had niet gezien dat er 10-14 hd's in moesten. Dan is het normaal dat die zo groot moet zijn :)

offtopic:
Wie is dat in je icon. Ik kan het maar niet vinden 8)7

• FiXeL
woei! vandaag pakje binnen gekregen van deze IA :D als je nog wilt meedoen, wees snel want de IA sluit binnen een kleine week!

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC091-s.jpg

ik had 2 blauwe, 2 groene CCFL's van Recom, en 70 Thumbscrews besteld. tis jammer dat ik er te laat achter gekomen ben dat ik maar 8 hdd's ik mn bak kwijt kan, dus ik houd er nog wel een paar over.. magoed, die raken we wel kwijt ;)

u gotta love Recom :*)

omdat ik tot nu toe nog geen groene CCFL's gebruikt heb, was ik benieuwd naar de kleur van het licht.. ik heb bewust voor Recom gekozen omdat imho deze buisjes de mooiste kleur licht geven. zoals je ziet, drukt de groene gloed de blauwe gloed van mn andere CCFL helemaal weg! de kleur is mooi groen, niet van dat fletse wat ik van goedkopere CCFL's gewend ben.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC093-s.jpg

owja, ik heb ook weer wat aan de cube gedaan.. :P ik ben bezig geweest met de sluiting van de zijpanelen, die ik gemaakt heb van stukjes hoekprofiel en stukken strip. ik heb de hoekprofieltjes aan het frame geschroeft door eerst draadgaatjes van M3 te boren ende te tappen. toen de profieltjes gemonteerd en toen kwam ik een klein probleempje tegen... het stoffilter paste niet meer omdat de profieltjes te ver uitsteken :( dus heb ik vandaag maar op mn werk ff er een stuk afgefreesd.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC094-s.jpg

toen heb ik een brede en smalle strip genomen en die opelkaar geklemd. dan gaatjes boren, en met het paneel in de case heb ik de juiste positie voor de twee strippen gekozen. ff vastzetten, en boren maar! aan de buitenzijde van het paneel zitten nu 3 verzonken koppen van boutjes, maar die worden voor het spuiten nog ff weggeplamuurd.. aan de binnenzijde heb ik dopmoertjes geplaatst.
het past allemaal nog wat stroef, doordat de panelen nochal krap zijn uitgeknipt, en er wel een scheef kantje aan de hoekprofieltjes mag... ik zal morgen/vrijdag eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen.

zoals je ziet, gaat alles maar bagger langzaam... dat komt omdat ik overdag moet werken, en ik eigenlijk alleen in de avonduurtjes tijd heb om met deze mod bezig te zijn :( gelukkig heb ik volgende week vakantie, maar ik heb ook nog een andere klus die ook af moet, dus ik leg deze mod even stil tot na de vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door FiXeL op 10-07-2003 18:15 . Reden: foutjuh :) ]

Mn 3D printer blogje..

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:36
Nice, very nice. Dit is de mooiste case die ik ooit gezien heb. Keep up the good work!!!

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• FiXeL
weer ff een kleine update :)

[ff offtopic] mijn Battle Angel viel telkens uit met dit hete weer van de laatste dagen, en ik heb zo een zwaar vermoeden dat mn GF4 Ti4200 de schuldige is... mn bak viel vandaag 2x uit, en toen ik de vga heatsinks voelde, waren die nochal heet..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC095-s.jpg

dus tijd voor een ghetto oplossing :D ik heb dit probleem wel vaker gehad, maar omdat het koeler was de laatste tijd, bijna geen probs.. als mn bak zo stabiel draaien blijft, ga ik maar eens investeren in een Zalman HP80.... [/offtopic]

natuurlijk ben ik ook met de cube bezig geweest, en ik heb wat pics genomen :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC096-s.jpg

ik heb de zwenkwielen gemonteerd, en de boutjes aan de buitenkant wat ingekort, want die kwamen tegen het stalen frame. meteen ook de ringen en moeren aan het paneel gelijmd, zodat ik de wieltjes eronderweg kan halen zonder de hele cube te slopen..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC097-s.jpg

en ik heb de zijpanelen mooi passend gemaakt, en de sluiting afgemaakt. doormiddel van twee verzonken imbusboutjes kan het zijpaneel nu vastgemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC098-s.jpg

exploded view met de wieltjes.... ik heb bij de backplate bovenin en onderin in het midden nog een paar gaatjes gemaakt om een verzonken imbusboutje van M3 te plaatsen.. op die punten was de backplate niet echt stevig.. omdat het onderpaneel zo goed als af is, heb ik gelijk maar even het zaakje lopen schuren en ontvetten..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC099-s.jpg

eerst een laag primer...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC100-s.jpg

de omgezette randen hadden wat scheuren in het metaal (halfhard aluminium) dus er moest ook wat spuitplamuur aan te pas komen...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC101-s.jpg

en na een uurtje drogen heb ik het zaakje geschuurd, en nog een laagje primer aangebracht... en toen de eindkleur + lak aangebracht.. er zitten wat pikjes in omdat het buiten gespoten is, maar gezien het de onderzijde is, maak ik me daar niet zo druk over. ook zijn de uitschieters te zien tijdens het dremelen, maar om dat weg te plamuren had weinig zin; wie bekijkt nou de onderzijde van mn case? :P

tot zover....

Mn 3D printer blogje..

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:24
het begint er echt geweldig mooi uit te zien!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13

Epsilon

veel respect gast :)

ZEEEER mooi gedaan
Mooi ook dat je de boel licht houdt.

ik zou die fans aan de achterzeide wel eens willen zien, met die ccfl erachter.
In action-pics dus :)

• FiXeL
zow, ondanks een mega-kater heb ik toch nog wat gedaan vandaag. gister een feestje gehad, en iets teveel gehad :D een tuinstoel heeft het niet overleefd, gezien hier het oud-friesche stoeltje omtrekken hier razend populair is als er genoeg gedronken is...

magoed... ik checkte mn brievenbus vanmorgen, en whattaya know... mn zooi van de IA was binnen gekomen :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC102-s.jpg

deze kabelbindertjes wou ik gebruiken voor de cube...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC103-s.jpg

maar die witte dingen zijn me niet 1337 genoeg.. tijd voor een busje motip :P

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC104-s.jpg

chroomverf roelt! 8)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC105-s.jpg

ik heb het onderpaneel van de cube bekeken, en het lakwerk ziet er ok uit. toen heb ik de wieltjes gemonteerd, en de standoffs die de streetglow ccfl gaan beschermen gemonteerd. eigenlijk is het meeste nu wel af, dus heb ik de cube uitelkaar gehaald, en ben ik begonnen met de afwerking van de backplate. deze heb ik met vier schroeven aan de "werkbank" (houten pakkist) geschroefd, zodat ik flink kan schuren :) eerst met abrasso en een schuursponsje, maar gezien de diepte van sommige krassen, was het gebruik van schuurpapier noodzakelijk (280 korrel, waterproof) en met een beetje abrasso voor de smering, ging het redelijk goed. er zitten nog wel een paar vage krassen in die te diep zitten om uit te schuren, dus die laat ik maar zitten... toen alles blonk naar wens heb ik het frame nog ff bijgespoten, en toen had ik het ook wel zon beetje gehad.
en ik heb de bios van mn Abit KD7-Raid geupdate zodat ie mn XP2600+ wel op 333Mhz FSB kan laten draaien... het bord is verkocht, een collega van mn werk wil em overnemen voor een leuk prijske, dus volgende maand ff kijken of ik dat gigabyte bordje aan kan schaffen :)

tot zover maar weer....

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
ok, ik schop hem ff omhoog voordat een modje em op slot gooit. ik heb nu vakantie, en ik had me voorgenomen om es lekker uit te rusten en me even niet met casemodden bezig te houden. helaas is dit me niet helemaal gelukt (goh hoe kan dat nou? ;) ) maar ik heb sinds de laatste update echt ruk gedaan. not to worry tho, het staat even stil en dus niet permanent.

ok... wat heb je dan wel aan de case gedaan?

niet veel.. :P ik heb de hdd's al een keer in de case gehad, samen met wat kapotte exemplaren en ik ben tot de conclusie gekomen dat het vervangen van een hdd betekend dat de halve case uitelkaar moet :( je kan er gewoon niet makkelijk bij... maar natuurlijk volg ik laupro, en wat bieden ze aan bij de IA van noiseblocker? juist! losse hdd bakjes :)

deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://noiseblocker.at12.de/img/rahmen.jpg

ik ga het zo maken dat met de rekjes door middel van het losmaken voor een enkele schroef te verwijderen zijn... magoed, we'll keep yaz posted :)

Mn 3D printer blogje..

• floriske.nl
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

FiXeL schreef op 30 July 2003 @ 19:42:
ok, ik schop hem ff omhoog voordat een modje em op slot gooit. ik heb nu vakantie, en ik had me voorgenomen om es lekker uit te rusten en me even niet met casemodden bezig te houden. helaas is dit me niet helemaal gelukt (goh hoe kan dat nou? ;) ) maar ik heb sinds de laatste update echt ruk gedaan. not to worry tho, het staat even stil en dus niet permanent.

ok... wat heb je dan wel aan de case gedaan?

niet veel.. :P ik heb de hdd's al een keer in de case gehad, samen met wat kapotte exemplaren en ik ben tot de conclusie gekomen dat het vervangen van een hdd betekend dat de halve case uitelkaar moet :( je kan er gewoon niet makkelijk bij... maar natuurlijk volg ik laupro, en wat bieden ze aan bij de IA van noiseblocker? juist! losse hdd bakjes :)

deze dus:

[afbeelding]

ik ga het zo maken dat met de rekjes door middel van het losmaken voor een enkele schroef te verwijderen zijn... magoed, we'll keep yaz posted :)
hehe, keep us posted indeed, ik vroeg me al af waarde volgende update bleef, maar...............iedereen heeft recht op vakantie ;) we zien je wel weer verschijnen als je besloten hebt verder te gaan :*)

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:59
Very nice, en als je hem af hebt kan ik hem in actie zien, want ik woon maar 200-300 meter van je vandaan :)

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• FiXeL
Super Cow schreef op 30 July 2003 @ 20:36:
Very nice, en als je hem af hebt kan ik hem in actie zien, want ik woon maar 200-300 meter van je vandaan :)
naja, als je em wilt bekijken zoals ie nu is dan kan dat wel :) mail me dan ff voor adres enzo..

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
@ modjes: close deze topic maar

gezien dit project langer gaat duren dan ik in eerste instantie gepland had, en er niet meer zoveel nieuws meer valt te showen, ben ik tot het besluit gekomen om deze topic maar dicht te gooien. dit is geen CIP meer, dit is een langslepend project. :+ not to worry, er wordt nog steeds aan de case gewerkt, maar ik moet op het moment wachten op een stuk of wat inkoopacties en een paar bestellingen, dus progress is very slow atm... als de case af is, post ik t.z.t. wel eens een apart topic om het definitieve resultaat te posten :)

ik wil iig de mensen bedanken die dit topic met veel ge- :9~ hebben gevolgd, en ik beloof jullie, dat ie af komt... maar reken zo rond het eind van dit jaar.. :/
de financieën zitten niet echt mee, en ik wil toch een goede mod neerzetten, dus heb geduld!

FiXeL

Mn 3D printer blogje..

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

daarom hoeft ie nog niet dicht, je kan 'm ook gewoon weg laten zakken en hier in het eindresultaat posten ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

je nouw je was zo ver en danstopjeheelsnel dat kan toch niet?

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• SnakeMind
  • Laatst online: 17-09 14:00

SnakeMind

Silence...

Idd, wegzakken wil niet zeggen dat ie maar meteen gesloten wordt...
Gewoon posten als je iets nieuws hebt gedaan.. de meesten hebben hem toch in bookmark, dus die kijken toch wel regelmatig (ik wel in ieder geval :))

Still Cripple as Hell

Verwijderd

toch nog een klein vraagje;
voor die 1tb heb je bijna 10 harddisks nodig, volgens mij gaat dat als een opstijgende 747 klinken :+
Ga je hem nog isoleren met noppenschuim o.i.d?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Voor 1TB heb je helemaal geen 10 HDD's nodig. Ik heb er laatst een voor m'n werk gebouwd en die bestond uit 6 HDD's op een Promise Raid 5 controller. Plaatjes zal ik binnenkort ook wel eens uploaden =] Het waren trouwens 6 Maxtor 200GB 7200RPM schijven met 8mb cache :)

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
en sinds wanneer bestaan er 100GB schijfen :) en waar kan je ze kopen

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56

Ibex

^^ met stom.

hmz, al een redelijke tijd denkek, er bestaan er al van 250GB dusja, dat zijn maar 4 schijfjes eh :) nen winkel in gent is www.vdhsoft.be daar denk ik dat ze er al hebben (dunnow of gent voor jullie ver of dicht is hoor :))

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• FiXeL
tja, als jullie het zo gaan bekijken... ik heb de laatste tijd weinig zin en inspiratie om met deze mod bezig te zijn, er wordt nog steeds aan gewerkt maar het is niet meer zo fanatiek als aan het begin. er zijn ook wat wijzigingen in het ontwerp doorgevoerd (1 psu ipv 2 en nog wat dingen) en ik ben er nog steeds niet uit hoe ik het front ga maken |:( (en ja, het houdt me al maanden bezig) dus gezien dit project nog wel even gaat duren had ik zoiets van sluiten maar en posten als ie af is...

maar om ff te reageren op de laatste posts:
er komen maximaal 8 hdd's in deze bak, waarvan zowiezo 2 in raid-1. en als ik nu alleen maar 200 gig schijven haal, moet de TB nog steeds te halen zijn.. maar mn portomonee verteld me dat 1Tb best veel is om te vullen en dat 120Gb schijven op dit moment de meeste Gb/€ opleveren.. magoed, alles is vanaf nu gewoon on the fly.. we zien wel waar we uitkomen :)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Dicht op verzoek ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 00:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.