ezchaoz : De truuk zit 'm vooral in het goed onder controle hebben van de Bézier curves, als je eenmaal goed weet hoe dat werkt, dan kun je feitelijk alles maken wat je wilt.
Ik kan in ieder geval mijn werkwijze wel uitleggen; Eerst maak ik een schets op papier, die scan ik (in BW) en gebruik 'm als template in Illustrator. De stroke weight zet ik laag (0,5-0,25 pt) en geen fill. Dan kies ik een contrasterende kleur (meestal rood) en ga ik met de pen tool de schets overtrekken. Op plaatsen waar een curve moet komen zet ik een ankerpunt. Dit proces kan ik moeilijk uitleggen, het is gewoon een kwestie van uitproberen en dan spreekt het al snel voor zich. Gebruik niet meer ankerpunten dan nodig is.
Als alle ankerpunten gezet zijn, dan ga ik ze met de Convert Anchor Point tool de juiste curve meegeven. Als dit klaar is delete ik de template laag, maak de outlines zwart (of welke kleur je in gedachten had) en ga kleuren toevoegen, iedere kleur/onderdeel op een nieuwe laag (laag voor het lichaam, laag voor het haar et cetera). Het inkleuren gaat overigens op dezelfde manier als de outlines, met een fill 'strategische' ankerpunten neerzetten en deze vervolgens de juiste curve meegeven. Misschien zijn er betere (snellere) manieren om dit te doen, je hebt immers de outlines al, maar helaas werkt het in Illustrator niet zoals in PS/Flash, waarbij je met een emmertje afgesloten vlakken in één keer kunt vullen. Heb wel 'ns met de Pathfinder geprobeerd om het sneller te doen, maar dat werd een zootje, dus als iemand hiervoor snellere methodes heeft, dan hoor ik ze graag

Na het inkleuren ben je feitelijk al klaar, je kunt er dan nog voor kiezen om een variabele lijndikte aan je lijnen te geven. Variabele lijndiktes geven je illustratie meer dynamiek en is feitelijk een simulatie van het inkten met een penseel (zie het verschil in onderstaande illustraties). Er zijn meerdere manieren om dit te doen in Illustrator. Je kunt iedere lijn kopieren en op dezelfde plaats plakken (CTRL/Appeltje +F), de beide uiteindes van de lijnen joinen (selecteren met direct selection tool, dan CTRL/Appeltje + J) dan een fill maken van de outlines en de lijnen uit elkaar trekken. Ook kun je een aantal standaard brushes maken die je gebruikt als stroke bij je outlines of een fill maken van de outlines en dan weer de lijnen uit elkaar trekken. Schaduwen etc. zoals in onderstaand voorbeeld doe ik met behulp van blends (vind de Mesh Gradient nog niet zo fijn om mee te werken).
Overigens is Flash ook wel een goed programma om illustraties mee te maken (en sowieso makkelijker in het begin), ik vind alleen dat je bij Illustrator meer controle over de lijnen behoudt, maar dat is puur persoonlijk.
Al met al is het een vrij tijdrovend karwei, ben al gauw 12-20 uur bezig met een illustratie zoals je hier beneden ziet, maar je kunt het zo bont maken als je zelf wilt natuurlijk, of alleen fills gebruiken (plaatje helemaal beneden), dat gaat toch wel ietsje sneller
Het leuke aan de boeken van Andrew Loomis is dat ze *gratis* zijn! De boeken worden (zover ik weet) niet meer gedrukt en zijn gratis te downloaden via
http://www.saveloomis.org Het boek waarover ik het overigens had is
Fun With A Pencil, maar
Figure Drawing For All It's Worth (het boek waarmee hij 'doorbrak') is ook zeer de moeite waard.
Als je het eerste boek doorwerkt, dan zul je inderdaad (zoals
GRRR zei) mijn constructiemethode voor bovenstaande hoofdjes er wel in herkennen