Nog wat tips voor diegene die bang zijn dat ze niet verder kunnen met het plot van het verhaal. We hebben dus de protagonist (de held, stickman) die word tegengezeten door de antagonist (de badguy, darkx in dit geval). Aan deze vrhaallijn loopt parallel de het romantische deel van het verhaal. Dus er moet nog een gedefineerde stickwoman komen, waarvoor stickman alles wil doen. Deze 2 verhaallijnen lopen dus parallel aan elkaar, wanneer stickman het moeilijk heeft tijdens het avontuur zullen we zien dat dit zich ook vertaald in de romantische lijn.
Aan het schrijven van scripts zijn allemaal regels verbonden dus voor mensen die er geinterresseerd in zijn raad ik "scriptschrijven" van Patrick Cattrysse aan.
Daarbij zijn er nog allemaal truuks als suspense creeeren, de point of no return enzovoort.
Een geweldig voorbeeld van suspense creeeren komt van de master himself, Hitchcock. Hij beschrijft een scene waarin twee mensen op het terras wat aan het drinken zijn. We zien het stel voor ongeveer 1 minuut wat praten, dan ineens ontploft er een bom dieblijkbaar onder de tafel van het stel zit. Het verassingseffect bij de kijker is enorm, maar duurt maar even.
Hitchcock zegt dat het beter is om de kijker te laten weten dat er eenbom onder de tafel zit voordat deze ontploft. Wanneer we weer 1 minuut naar het stel kijken op het terras, met nu de voorkennis dat er een bom onder de tafel zit. Dan zitten we 1 minuut in spanning te wachten totdat de bom ontploft. Het verassingseffect is nu vervangen door suspense, die niet heel kort duurt, maar de lengte van de hele scene bedraagt. Op deze manier kan je de aandacht van het publiek veel langer vasthouden.
Dit is 1 van de zoveel truuks om kijkers geboeid te houden, zo zijn andere in het kort dat je het verwachtingspatroon van een kijker moet inlossen. Wanneer het verhaal lijkt uit te gaan op bv. een ongeluk, dan moet je dit ongeluk ook laten gebeuren. De gebruiker zal zich anders bedrogen voelen en het script niet meer serieus nemen. Natuurlijk zijn er ook weer utizonderingen, maar daarvoor raad ik je naar het eerder genoemde boek.
Ik heb geen idee of iemand hier ook maar iets aan heeft, maar sinds ik semiotiek als vak krijg ben ik enorm geboeid door het schrijven van scripts, misschien dat ik met het bovenstaande voorbeeld ook nog andere mensen heb aangestoken