Het zit ook niet mee vandaag.

Ik had een nieuwe voeding besteld en die heb ik getest in mijn normale systeemkast, zonder 'negatieve' spanning (dus 7 volt via 12 - 5 volt). Ik heb dus de voeding in mijn kast gezet, maar nou weigert hij negatieve spanningen. Ik heb een vijftal fans op 7 volt gesoldeerd, maar zodra ze draaien (of een poging doen), zakt de spanning naar 2 volt (op de fan). Ik moet met mijn vinger de fans stuk voor stuk aanslingeren.

Als ik dan de 5 volt lijn op een andere ader meet, komt daar 5,22 volt uit (dus goed). Als ik dan de 12 volt lijn van diezelfde ader meet, komt daar 11,78 volt uit (dus ook goed). Mijn conclusie is dus dat mijn nieuwe voeding (Targan 480 Watt) negatieve spanningen negeert.
Ik wilde toen voor nood mijn oude voeding weer in het systeem doen, maar die heeft niet genoeg molex-en. Ik had er geen over, dus toen hield het op.
Ik wil morgen proberen erachter te komen waarom mijn voeding geen negatieve spanningen accepteert. Desnoods zet ik tijdelijk alle fans weer in de '12 volt-stand'. Dan maar even een lawaaierige kast, totdat een eventuele nieuwe voeding komt.
Nog even een vraag voor de techneuten onder ons. Als ik de koelers op 5 volt wil laten draaien, moet ik toch gewoon de rode draad van de fan op de rode draad van de molex (5 volt) doen en de zwarte op een van beide zwarte (massa) draden

Dan heb ik toch geen negatieve spanning

Als er namelijk geen andere mogelijkheid is, laat ik de fans op 5 volt draaien (als mijn voeding dat tenminste accepteert), anders is er 100 Euro door m'n neus geboord.