mijn vraag is , waar gaan we binnen zoveel jaar 20.3 zetten

Of mss zijn tegen dan alle huizen ook vier maal zo groot

Het is een misverstand dat men denkt dat er om de zoveel jaren weer nieuwe technieken ontwikkeld waardoor er weer een kanaal bij komt. (ik wil niemand beschuldigen overigens, dit is even algemeen).
Waar je naar moeten kijken is hoe de situatie altijd is geweest in de bioscopen. Al 50 jaar lang staan er 3 of 5 speakers achter het scherm, een rij links van de zaal, een rij rechts en een rij achter je. Ook 4 of 6 kanaals geluid bestaat al sinds deze tijd. Echter dan met een mono achter kanaal, en 3 of 5 front kanalen. Eventuele lage tonen staan op het rearkanaal en worden er uit gefilterd (dit gebeurt ook nog steeds met DTS overigens, in de bios dan).
Deze speakeropstelling is nooit echt veranderd, en zal voorlopig ook niet veranderen. Wat je wel kunt veranderen is hoe de speakers aangestuurd worden. Eerst met een stereo achterkanaal zoals we dat allemaal kennen van DD 5.1, DTS. Later dus 3 achter kanalen, voor iedere rij speakers een eigen kanaal. Dat is dan ook het meest logische. Verder hoef je eigenlijk niet te gaan.
Qua rearspeakers dan. Want qua fronts zou misschien nog wel een logische verbetering kunnen komen. Vroeger stonden in de grote zalen al 5 speakers achter het scherm, mogelijk kunnen die tegenwoordig ook weer apart worden aangestuurd om de 'gaten' tussen bijv. links en center op te vullen. Dit idee is ook niet nieuw, want hiervoor is SDDS het leven in geroepen. Dat is ook 7.1 kanaals geluid, maar dan met 5 fronts en 2 rears. Enig punt alleen is dat dit enkel voordeel biedt bij zeer grote schermen, en in de thuissituatie heb je er niks aan. Vandaar ook dat je SDDS nooit op thuis receivers vindt.
Enige mogelijkheid is dus dat de 3 rears van nu samen gaan met de 5 fronts. Dan kom je uit op 8.1. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het voor de thuissituatie zover zal komen.
- Maar je hebt het steeds over 3 rears, hoe zit het dan met THX EX met 4 rears
Zoals BWzes03 al aangeeft, de Dolby Digital Surround EX zit er een extra rearkanaal bij de huidige twee rearkanalen. Dit is gedaan op dezelfde wijze als dat het centerkanaal bij de frontkanalen zit bij dolby prologic (of dolby stereo in de bioscopen) (met een actieve matrix). De EX postprocessing haalt dit er uit. Maar vervolgens kan dit nog door de THX EX post processing heengaan, welke dit extra rearkanaal ook nog eens in tweeën opdeelt met de gebruikelijke THX 'truckage'.
Dolby Digital EX moet je dus zien als 6.1 kanaals geluid, wat ook als 6.1 gemaakt is, echter (niet discreet dus) als 5.1 opgeslagen. THX EX is ook 'eigenlijk' 6.1 kanaals geluid, want het is als 6.1 zijnde gemaakt, tevens welliswaar als 5.1 opgeslagen, maar heeft een 7.1 uitgang.
Net als wanneer ik zo'n dsp effectje op een receiver aanzet, van een stereo CD. Dan komt er uit je rears ook wel een iets ander geluid dan uit je fronts, maar 'eigenlijk' is het alsnog stereo. Dat dsp effect wordt namelijk achteraf gedaan en is niet zo bedoeld.
Het back surround kanaal van DD EX is echter wel zo bedoeld zoals het er uit komt met gewoon DD EX (dus niet THX), vandaar dat je DD EX ook 6.1 kanaals geluid kunt noemen. Echter voor de duidelijkheid vermeld je er bij dat het om een matrixed kanaal gaat welke niet discreet is opgeslagen.
Op dit moment is DTS 6.1 Discrete het hoogtste aantal 'echte' discrete kanalen, wat Scarp ook al heeft gezegd.
Het komt wel het dichtst in de buurt van 6.1 discrete kanalen. Maar 100% discreet is het niet. Want ook met DTS ES discrete zit het extra rearkanaal in de twee andere rearkanalen 'gematrixed'. En deze wordt er ook netjes uitgefilterd. Het verschil met Dolby Digital EX is dat met DTS ES dit gematrixde kanaal eruit wordt gehaald en er uit wordt gelaten. In plaats daarvan wordt er een apart discreet back surround voor in de plaats gezet.
Dit is gedaan om de boel nog compatible te houden met de 'gewone' DTS decoders. Die zien namelijk niet dat het DTS ES is en gaan vervolgens ook niet dat matrixed kanaal eruit filteren. Zo missen ze ook geen geluid (namelijk back surround kanaal). Die oudere decoders zijn dan ook niet in staat om dat aparte discreet opgeslagen back surround kanaal te herkennen en zelf bij de twee huidige rears toe te voegen. De nieuwe DTS ES decoders zien dat extra discrete back surround kanaal wel en spelen deze ook af. Maar voordat ze dat doen moeten ze wel dat gematrixde kanaal er even uithalen.
Of je het dan nog steeds discreet moet noemen, tja, ik vind van wel. Dolby Digital EX is niet discreet (want die heeft dat extra kanaal niet extra apart opgeslagen), DTS ES is wel discreet, maar moet daarvoor wel eerst even wat wegfilteren. Het is dus niet zo dat de drie rearkanalen zo één op één worden afgespeeld.
-----------
Wat ik persoonlijk dan graag wil? Dat is een 7.1 opstelling of een 6.1 opstelling. Echter omdat ik niet een enkele backsurround recht achter mijn luisterpositie kan plaatsen moet ik er twee neerzetten. Het enkele back surround kanaal wordt dan afgespeeld over die twee speakers. Als ik THX EX zou hebben en het klinkt ook nog eens beter dan zou ik dat doen (of anders logic7 wat ook erg goed schijnt te klinken). Maar in principe ga ik zelf voor een 7.1 speaker opstelling voor 5.1 en 6.1 kanaals bronnen. Zoals Scarp al aangaf moet je er echter wel de ruimte voor hebben, anders doet het meer kwaad dan goed.
[
Voor 1% gewijzigd door
ShittyOldMan op 23-09-2003 18:29
. Reden: klein foutje ]