nee
Jezus wijst daar de duivel terecht, want hij zegt daar dus; De HERE uw God zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. Dus hoe kan Jezus zich dan inlaten met allah of Brahman, als Hij JAHWEH, de God van Abraham, Izaak en Jacob alleen mag aanbidden en dienen.
Dat zegt Christus nadat de duivel hem alle koninkrijken van de wereld heeft aangeboden. Ofwel God komt voor alle materiele rijkdom. Nergens probeert de duivel hem een andere God te laten aanbidden, dat kan ook niet want, Brahman, Allah zijn gewoon andere namen voor de zelfde god.
Het gebod over afgoderij gaat erover dat men een voorstelling van God gaat aanbidden. Wanneer men de eigen voorstelling van God tot enige juiste verklaart, dan is dit dan ook een overtreding van het tweede gebod. Hoe God zich openbaart aan andere volkeren is een zaak van God en God alleen.
De duivel is overigens een dienaar van God, die hij gebruikt om mensen op de proef te stellen. Lees maar eens wat er voor staat:
M a t t e ü s 3
16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water kwam,
ging de hemel open en Johannes zag de Geest van
God als een duif op hem neerdalen.
17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn
geliefde Zoon, de man naar mijn hart.’
1 De Geest leidde Jezus naar de woestijn, waar de
duivel hem op de proef zou stellen.
Het is God zelf die Jezus naar de duivel toe leidt.
Wat is dan typisch gedrag van Jezus dan?
Farizeeërs vertelt hij parabels zonder ze uit te leggen, Zijn leerlingen vertelt hij ook parabels, maar soms legt hij ze uit. Gewone gelovigen die vertelt hij geen parabels, die helpt gewoon, behalve de kananese vrouw, die maakt hij duidelijk dat zij haar hulp elders moet halen, hoewel hij haar uiteindelijk wel helpt als zij aandringt, vanwege haar grote geloof.
De regels opgestelt door de Farizeers, warden opgestelt met een hart van steen.
De regels die Calvijn geschreven heeft, zijn geschreven met een hart dat overliep van liefde voor God.
Een verschil van dag en nacht.
Volgens mij heeft Calvijn ook een hart van steen. Zijn liefde brengt mensen met een andere opvatting op de brandstapel. Net als de farizeeërs, belijdt hij het geloof alleen met de mond, zijn daden spreken een hele andere taal.
En wat is jou specifieke bewijs hiervoor?
Christus heeft waarlijk gelijk als hij zegt:
Daarom vertel ik hun gelijkenissen. Want zij kijken,
maar zien niets; zij horen, maar verstaan en
begrijpen niet.
want ik geef je de tekst en nog vraag je waar het staat
Het eerst gaat over dat je geen andere Goden voor zijn aangezicht hebt.
Dat hoort bij het tweede gebod. Het vertelt dat men buiten God geen andere dingen mag verafgoden, geen beeltenissen van God, maar ook geen materiele wereldlijke zaken.
Het eerste zegt slechts:
Ik, de Heer, ben jullie God. Ik heb je uit Egypte
gehaald, uit dat slavenoord.
Dat is geen gebod, slechts een mededeling waarin God zijn bestaan kenbaar maakt.
Voor Christus zijn alleen diegene uitverkoren die uitverkoren zijn, genodigt of niet.
Ja, dat is een dooddoener. Waarom dan deze parabel waarin uitgerekend de genodigden niet uitverkoren zijn en alle niet-genodigden op één na wel. Het is duidelijk dat Christus nog vele geheimen voor jou heeft.
Je bedoelt Paulus.
nee dit is een letterlijke uitspraak van Calvijn waarin hij Paulus aanhaalt. Zie
http://users.skynet.be/historia/calvijn.htmlHeeft ook Paulus niet gezegt in Rom 7:24, 25;
Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!
Paulus heeft zo veel gezegd, maar Paulus is Christus niet en hij leefde lange tijd na Christus. Velen zijn geïnspireerd door God. Veel van de dingen die Paulus zegt zijn waardevol, maar ze kunnen nooit de woorden van Christus zelf vervangen. Alles wat mensen als Paulus of Calvijn zeggen zijn slechts persoonlijke interpretaties. Het is een hele slechte zaak dat Calvinisten, niet meer zelf de woorden van Christus proberen te interpreteren, maar Calvijns interpretatie klakkeloos overnemen. Zo houdt Calvijn de mensen weg bij de ware Christus.
Naargeestig?? Geenzins!!
Zowel Paulus als Calvijn zijn er van doordrongen waar ze het moeten zoeken, bij Jezus Christus.
Jammer dat Calvijn het niet gevonden heeft.. Ik laat mij liever leiden door de woorden van Christus dan door navolgers die Christus maar half begrepen hebben en zich op elkaars woorden beroepen. Calvijn is geen God, maar hij meent dat hij anderen onder tucht kan stellen en zelfs ter dood veroordelen. Hij is geen haar beter dan de Spaanse inquisitie.