Ik vind dit niet rechtlijnig vanuit jouw denken. Je beweert eerst dat de fysieke werkelijkheid voldoende verklaring is voor alles. Als ik je voorbeelden geef waarin deze verklaringen te kort schieten wuif je dat weg. Je stelt eerst dat er geen reden is iets aan te nemen als daar geen bewijs voor is, maar je wil wel veronderstellen dat er iets voor de big-bang was. Ik begin te geloven dat jouw wereldbeeld niet zo zeer geconstrueerd is rond logica en wetenschap, maar rond jouw eigen gelijk.
Nee, ik geef alleen toe dat wij mensen nog een hoop niet weten of kunnen verklaren. Dat zegt echter niets over de validiteit van de bewering of God bestaat of niet. Ik geef toe dat de wetenschap niet over antwoord op heeft, maar dat wil niet zeggen dat dit 'onverklaarde' gat dus wordt ingevuld door God e.d. Dit alles is geheel 'rechtlijnig'. Als je gaten hebt moet je die niet gaan vullen met plamuur maar vakkundig en duurzaam oplossen.
Ik ben blij dat je na eerdere untermensch-beschuldigingen nu je egoïsme wel kan aanvaarden.
Die untermensch problemen staan nogsteeds Want jij neemt nogsteeds aan, zoals ik begrijp dat niet-gelovigen iets niet voelen en dus 'defecte' mensen zijn. Getuige deze quote:
Ik heb daar geen probleem mee, maar probeer het niet als een rationele denkwijze te verkopen.
Het enige wat er rationeel aan is, is dat je eigen ego de gedachte probeert te besparen dat je op dit punt niet volmaakt bent.
Een beeld wat ik zeer arrogant vind. Het hele egoisme verhaal staat hier helemaal los van. Bovendien is die quote niet alleen buitengewoon vooringenomen, ook totaal nergens op gebaseerd. Die quote zegt helaas meer over jou dan over mij. Iets wat binnen deze discussie trouwens eigenlijk niet relevant is.
Dat mensen alleen maar dingen doen om er beter van te worden is een onvolledige verklaring. Ik vind dat ook een beetje kenmerkend voor deze reductionistische manier van denken. Het is een voortdurend simplificeren van de werkelijkheid om een kloppend plaatje te krijgen.
Juist religie is het versimplificeren van de werkelijkheid
juist met als doel om een kloppend plaatje te krijgen.
Een kloppend plaatje is misschien het uiteindelijke streven van de wetenschap maar niet het onmiddelijke doel. Dat is een soort lange termijnstreven. Een streven wat misschien nooit behaald zal worden. En simplificeren is wel het laatste wat de wetenschap doet.
Nou ja dat is ook wat wetenschappers doen, het abstraheren van die aspecten van de werkelijkheid die zich in een wiskundige relatie laten vatten.
Wat heb jij een buitengewoon vreemd beeld van wetenschap.
Voor het maken van wiskundig model van de mens, is deze manier van denken best wel nuttig.
Wiskundig model? Zou dat zijn wat de wetenschap wil?
Maar als mensbeeld is het een grote aanslag op de volledige rijkdom van het menszijn. Dit hele denken is daarom in mijn ogen een grote bedreiging voor de mensheid. Wetenschappelijke denkers proberen de mens en de natuur te verbeteren vanuit een reductionistische kijk. Vaak leidt dit tot allerlei sub- en deeloptimalisaties die het geheel geen goed doen.
Mensbeeld. Aha. Dus je bent bang dat het beeld dat de mens naar Gods evenbeeld is geschapen en dus het doel van al het bestaan is zal worden afgebroken. Dus dat wij niet zo speciaal zijn als dat we dachten. Dat is misschien schadelijk voor je Ego, maar niet de mijne. Ik hou mijn benen liever op de grond. Ik ben niet bang voor water, maar ik hou niet zo van vliegen.
Ik schrijf duidelijk dat ik het niet reductionistisch beschrijf. Ik schrijf in mijn reactie hiervooor een heel verhaal over synergie etc. En je blijft mijn visie maar als reductionistisch bestempelen. Dat is onjuist. Lees je wel mijn teksten? De hardware, onze hersenen, zorgen er voor dat er processen plaats kunnen vinden. Maar die processen kun je inderdaad niet verklaren op basis van losse neuronen. Maar dat doe ik niet. Wat ik wel beweer: al die neuronen bij elkaar maken het technisch mogelijk om dergelijke processen te faciliteren.
Wetenschap is geen reductionisme. Natuurlijk kijk je naar de onderliggende bouwstenen, maar je verklaard menselijk gedrag inderdaad niet met atomen, maar dat doet geen enkele wetenschapper en ik ook niet. Er worden helemaal geen wiskundige modellen van mensen opgesteld. Wetenschap heeft juist oog
voor de verschillende aspecten, biologisch/chemisch/natuurkundig/psychologisch, alle kanten. Je kunt op verschillende niveau's van complexiteit naar iets kijken en dat is wat wetenschap gewoon doet.
Over egoisme:
De beste basis voor een samenleving is dat iedereen gemotiveerd is door eigenbelang, niet door edelmoedigheid of altruïsme. Dat is precies het failliet geweest van de communistische samenlevingen van vele andere utopieën die, zoals Karl Popper het zie, de hemel op aarde wilden brengen en in feite de hel gebracht hebben.
Niemand wil door zijn partner omhelst worden uit altruïsme. Wij willen dat als onze partner ons omhelst, dat hij of zij daar dan zijn of haar eigen, egoïstische plezier in vindt. De reden is eenvoudig: altruïsme is onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Niemand wil afhankelijk zijn van de "goede wil" en het altruïsme van anderen. Als we weten dat de ander iets doet uit eigenbelang, dan kunnen we erop rekenen dat hij er zijn best voor zal doen en dat hij het zal blijven doen. Egoïsme is een blijvende motivatie. Als we weten dat de bakker broodjes bakt uit eigenbelang en niet uit altruïsme, dan kunnen we erop rekenen dat er morgen ook broodjes zullen zijn.
BronDit is in jouw wereldbeeld een onlogische standpunt. Wat is er immers onvolmaakt aan een atoom? Of een Quark? Niets. Hoe kunnen dingen opgebouwd uit volmaakte entiteiten dan onvolmaakt zijn? Heel vreemd dat jij de onvolmaaktheid van de mens zo gemakkelijk accepteert. Je had nu moeten roepen “psychologische construct” dan was je consequent geweest. Maar ja, wat is er dan geen psychologische construct?
Termen als onvolmaakt of volmaakt zijn op dat niveau helemaal niet van toepassing. Je maakt nu juist de fout waarvan je mij beschuldigd. Je gebruikt termen die voor een veel hoger complexiteits niveau zijn bedoeld (onze menselijke belevingswereld) op het niveau van de atomen, waar dit niet speelt. Ja, ik ga met je mee om op menselijk niveau dingen 'volmaakt' of 'onvolmaakt' te noemen maar ook deze etiketten zijn inderdaad menselijke constructies, die op atomen e.d. niet van toepassing zijn. Dergelijke termen krijgen pas betekenis als de complexiteit toeneemt.
Even proeven: “als schoonheid echt bestond zou ze niet subjectief zijn” Die redenering is inderdaad waterdicht , Q.
Ik ken er ook een:
Als God niet bestond, dan zou hij schijn zijn.
Je moet het omdraaien, dan klopt hij wel: Als God echt bestond, dan zouden alle mensen hier iets van moeten merken (objectief aan te tonen zijn). Niet een klein selectief groepje wat wat 'voelt'. Mijn analogie suggereert dat God een psychologische constructie is.
Ik vind jou niet consequent in je reductionistische denken. Je wil schoonheid wel herleiden tot neuronen en neuronen tot atomen. Maar niet schoonheid tot atomen. Waarom kan dat volgens jou eigenlijk niet? Het lijkt mij de logische consequentie van die eerste twee
Nee ik verklaar zaken als wat mensen "schoonheid" noemen middels de werking van psychologische processen en vanuit biologisch oogpunt, niet op het niveau van atomen. Dat is onzin.
Overigens zie ik hier een redenatie: Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas.... Iets wat jij nu doet, ik niet.
Q niet, nee. Maar houd je het ook voor onmogelijk dat het voor anderen anders ligt?
Vanuit de menselijke pschychologische behoeften begrijp ik zeerzeker waarom andere mensen wel wat met God kunnen.
Goed jij kunt nooit bewijzen dat je bewust bent. Waarom ben je niet consequent Q. Jouw bewustzijn is zelf een roze olifant. Waarom verlang je van mij dat ik jouw bewustzijn wel accepteer maar dat van God verwerp. Het spijt me, ik streef naar consistentie in mijn denken.
Ik kan buitengewoon aannemelijk maken dat ik een bewustzijn heb. 100% kan niet, zoals ik eerder al schreef. Voor de roze olifant zijn geen enkele aanweijzingen die het bestaan aannemelijk maken. Voor God evenmin. Ons bewustzijn is ook niet zo tastbaar als bijvoorbeeld een steen. Wetenschappers zien wel de electrische activiteit maar kunnen er nog niet heel veel uit opmaken. Maar ik denk dat de werking van de hersenen vergelijkbaar is met die van een computerprocessor. Ook daar kun je de processen niet vastpakken, doch zijn ze er wel.
Liefde, schoonheid, bewustzijn zijn op neurologisch niveau niet te verklaren. Dat wetenschappers dat proberen te doen vind ik een misdaad tegen de menselijkheid. Het kan alleen maar leiden tot ontmenselijking, het reduceren van een mens tot stapeltje onderdelen.
Je vind het dus een misdaad tegen de menselijkheid (wat menselijkheid ook moge zijn) dat wetenschappers proberen te ondezoeken hoe Liefde, schoonheid en bewustzijn in elkaar steken. (Overigens horen die zaken niet in het zelfde rijtje thuis). Dat begrijp ik niet. Dat je misschien zou kunnen weten hoe 'liefde' werkt en welke processen daarbij betrokken zijn en hoe die werken doet toch niets af aan de emotie zelf? Net als bij Pijn.
En als ons dat is gelukt kunnen we naar hartelust mensen en dieren uit elkaar nemen en samenstellen, lekker voorbijgaand aan al die psychologische constructen, subjectieve verschijnselen als pijn geluk etc. Want wat niet bestaat in de fysieke realiteit daar hoef je ook geen rekening mee te houden. We gaan ons tenslotte niet overgeven aan roze olifanten.
Er is geen mens ter wereld die zo denkt, behalve misschien een paar gekken. Bovendien zouden wij dan nu allang al dergelijke geschetste praktijken moeten tegenkomen. Met name pijn is zeker geen roze olifant want dat kunnen wij ook fysisch aantonen. (dat mensen of dieren dit hebben, hoe ze het ervaren niet, maar het is niet onredelijk om er vanuit te gaan dat het iets is wat we willen vermijden want anders was de ervaring van pijn niet iets wat we zouden willen vermijden)
Liefde, schoonheid en de werking van bewustzijn moet je op verschillende abstractieniveaus bekijken. Je moet naar de hardware en naa de processen kijken. Gebruik ook psychologie. biologie, etc.
Hoezo verhelderend? Begrijp je jezelf nu dan beter? Wat wij mensen doen is begrippen en concepten op de werkelijkheid plakken om deze beter hanteerbaar te maken. We maken ons zelf dan wijs dat we een beter begrip hebben. Dat is vaak slechts schijn. Juist wanneer het om de menselijke natuur gaat, leidt het er juist toe dat het etiket een directe ervaring belemmert.
Verhelderend voor andere mensen met wat ik met mijn verhaal bedoel. Precies, wat wij doen is met concepten werken om deze 'wereld' beter hanteerbaar maken en religie is precies zo'n concept. Daarmee maakt een gelovige zichzelf wijs dat hij zo een beter begrip heeft van de wereld om zich heen maar eigenlijk is dat maar schijn. De vragen liggen er nogsteeds alleen worden ze naar God verplaatst of onder het tapijt geveegd.
Het is juist de kunst om te accepteren dat we sommige dingen niet weten en dat de wetenschap sommige zaken ook niet weet, zonder dat je meteen God er bij pakt om het plaatje compleet te maken. Accepteer dat we misschien het plaatje niet echt compleet krijgen en heb daar vrede mee.
Ik kan toch ook invloed op jou uitoefenen zonder de natuurwetten te schenden? Stel je zomaar een wezen voor dat een miljard keer zo intelligent is als jou en zich in 12 dimensies beweegt. Vertel me nu eens waar zijn beperkingen liggen?
Nee, vertel jij eens waarom je zo'n wezen bij elkaar voorstellen? Waar is dat voor nodig? Waar komen die dimensies vandaan? Je moet niet vanuit een 'voorstelling' de wereld gaan bekijken maar vanuit wat je echt in je handen hebt. Om er nog eens zo'n lekkere cliché tegenaan te gooien: liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht.
Daar ligt denk ik het grote verschil tussen ons denken. Onze werkelijkheden worden begrensd door ons bevattingsvermogen. Sommige mensen willen niet buiten bepaalde kaders treden. Misschien heeft dat met angst te maken. Sommige mensen gaan ook de zee op, terwijl anderen vaste grond onder de voeten willen.
Sommige mensen willen niet accepteren dat hetgeen wat zij 'bepaalde kaders' noemen ongeveer zo'n beetje alles is wat er te zijn valt. Dat wij dus niet het centrum van Gods aandacht zijn en dat hij ons de zin en waaardigheid geeft, maar dat wij onbeduidende nietige stipjes zijn in ee gigantisch heelal. Dat wij er zelf wat van moeten maken en dat dit niet altijd makkelijk is en dat je dit uiteindelijk alleen moet doen. Dat het eigen leven en de eigen dood uiteindelijk niet relevant zijn. Dat je er nooit meer za zijn en dat uiteindelijk niemand daar meer om zal treuren. Dat alles wat je gedaan hebt, alle plezier, vreugde, pijn en moeite, uiteindelijk voor niets is geweest.
Een beeld wat dergelijke bepaalde kaders lijkt op te roepen zorgt er voor dat mensen vluchten in een wereld die buiten die kaders wordt geplaatst. Er is meer! Een wereld waar iedereen altijd zijn zin en betekenis zal behouden. Mooie droom.
Dat vind ik een onlogische opmerking. Jij beweert dat je God niet nodig hebt om alles in het universum te verklaren. Nu zijn er in het universum genoeg zaken die niet of onvoldoende verklaard zijn. Zoals bewustzijn, schoonheid, zin, het ontstaan zelf , het probabilistische karakter van deeltjes, maar je accepteert niet dat daarvoor een extra factor wordt geïntroduceerd.
Omdat die extra factor een facade is die in feite helemaal NIETS verklaard maar als een soort stoplap fungeerd. Op de wijze waarop ik God telkens heb weggestreept kan dit hier net zo goed. God wordt er zomaar bijgehaald zonder enige reden dan dat er anders geen verklaring voor is. Een drogreden dus.
Ik begrijp dat wel. Jij ontkent eenvoudigweg alles wat niet in je kraam te pas komt. (is subjectief, schijn en bestaat niet) of je plakt er een eitket op, wat dan doorgaat voor een verklaring of je hanteert een niet te bewijzen optimisme dat het nog wel een keer verklaard zal worden. Zo wordt het model van de werkelijkheid zonder God kloppend gemaakt. Ja, nog een paar nachtjes slapen en we een alles-theorie.
Onzin. Ik zeg al de hele tijd dat een 'alles-theorie' in feite wel een soort streven is maar dat het niet echt waarschijnlijk is dat alles verklaard kan worden. Je denkt ieder gat met een stoplap te moeten dichten maar dat is schijnzekerheid. Want waar komt die stoplap nu weer vandaan en hoe werkt hij? Ja...ons beperkte denkvermogen gaat dat te boven en dat kunnen wij nooit weten. Maar als je die stoplap nu eens weghaald en over dat gat zegt: "Ja...ons beperkte denkvermogen gaat dat te boven en dat kunnen wij nooit weten". Zijn we netto even ver. Maar ik zeg liever geen nooit want je weet maar nooit....(flauw)
Einstein had eenzelfde wereldbeeld als jij. Zijn afkeer van godsdienst zette hem er toe aan de big bang theorie met kracht te bestrijden. Ook het probabilistische karakter van deeltjes vond hij een grote bedreiging voor zo’n wetenschappelijk wereldbeeld. “Dit is de achterdeur waardoor God naar binnenkomt” was een van zijn uitspraken. Daarom ontkende hij ook dit met kracht. Op later leeftijd heeft hij toegeven dat dit zijn grootste fouten waren.
Ja Q het zou mooi voor jou zijn als onze werkelijkheid eenvoudig op een reductionistische manier verklaard kon worden, maar dat is niet zo.
Ik hanteer geen reductionisme. Ik wil alles op het juiste complexiteitsniveau benaderen. Eenvoudige structuren vormen tesamen complexe structuren die gedrag mogelijk maken die niet uit de afzonderlijke delen zou zijn af te leiden.
Lees dit anders eensJe bedoelt, waarom ik nog met jou door discussieer? Ik probeer de denkwijze van anderen te doorgronden en er wat van op te steken. Maar je hebt gelijk, we hebben op dit terrein de grenzen van jouw denken meer dan verkend, er is weinig reden deze discussie voort te zetten.
Wat een gigantische arrogantie, en nergens op gebaseerd. Komt de 'ware' Lasker hier weer naar boven zoals wij helaas in eerdere discussies hebben mogen constateren? Maar goed je mag stoppen als je niet meer wil. Je hebt inmiddels ook toegegeven dat het heelal ook zonder God kan bestaan dus wat dat aan gaat zijn we inderdaad klaar.