Even een schopje nav een paar mails...
Ik heb weer een paar borden met de bekende problemen liggen - een Asrock K7S8X r. 3.01 en twee AOpens, een AX34-U en een AK73ProA.
De condensatoren zijn de usual suspects:
Op de Asrock zijn het meerdere 6.3V 1000uF Taicon gevallen (13 in totaal op bord, de helft bol of spuitend)
Op beide AOpens zijn het allemaal Lelon caps, 6.3V 1000uF, 1500uF en 10V 3300uF, waarbij de 3300uF werkelijk fonteinen zijn geworden
Aangezien twee jaar terug AOpen geen problemen maakte van nieuwe caps opsturen (zie hierboven, post van 9 december) heb ik weer een lief mailtje gestuurd. Van Asrock verwachtte ik minder maar aangezien hun Europees distributiepunt op fietsafstand hiervandaan ligt (Wijchen/Bijsterhuizen) dacht ik het toch maar te proberen met het aanbod ze gewoon op te komen halen als verzenden lastig was.
Eerst het goede nieuws: beide support afdelingen zijn snel en reageren binnen 24u.
Dan het mindere:
Dear dion_b,
I am sorry to inform you that we do not have capacitors on stock.
However it should be possible to get these or similar at your local electric shop.
Apologies for the inconvenience
Kind regards, Mit freundlichen Grüßen, Met vriendelijke groet,
AOE-FAE
visit us at
www.aopen.nl
Juist...
Maar die van Asrock was een stuk vriendelijker/menselijker, al doen ze hier een uitspraak die ze IMHO wel eens voor problemen zou kunnen zorgen:
Beste dion_b,
Wij kunnen helaas geen vervangende condensatoren sturen. Met condensatoren
van mindere kwaliteit is de kans dat ze defect raken groter dan met
condensatoren van betere kwaliteit. De lage prijs moet ergens vandaan komen.
Het gebruik van goedkopere onderdelen heeft daar mee te maken. Soms gaan ze
vele jaren mee, soms kunt u pech hebben en gaan de componenten minder lang
mee.
Wanneer 1 condensator het begeeft, kan de rest hierdoor ook bezwijken.
Een voeding kan eventueel ook de oorzaak zijn van snellere slijtage of een
plotseling defect (onstabiele voeding, ongewone piekspanning).
Helaas is ook de garantie voor onze distributeurs ook afgelopen voor dit
model. Anders had ik u uit kunnen nodigen het bord hier in Wijchen gewoon om
te ruilen tegen een gebruikt exemplaar. Omdat u in Nijmegen woont was dit
makkelijk geweest.
Vriendelijke groet,
ASRock Support
IANAL, maar volgens mij is het stukje wat ik in bold gezet heb een toegeving dat ze ondermaatse onderdelen gebruikt hebben - wat ipv een garantieverhaal dit gewoon herleidt tot fabricagedefect...
Naja, ik ga me er iig niet druk om maken, gelukkig liggen hier nog een paar dode borden met goede condensatoren die ik kan plunderen
Iig een minpuntje wmb voor AOpen dat ze niet meer zoals in het verleden tegemoet komen door een paar condensatoren van een paar cent toe te sturen. Dat staat in schril contrast met bijvoorbeeld Abit die wel nog keurig die service levert