Getver, dat soldeersel waarmee die moederborden geplakt worden krijg je er niet zomaar af. Ik kan de condensators gewoon niet loskrijgen met een bout van 25 Watt. Wat zijn jullie ervaringen met het losmaken van die dingen?
Anoniem: 108520
Ik HAD ook een k7t pro ook de condensatoren kapot.
Ik heb nieuwe erop gezoldeerd ook een soort met hogere voltage kon geen lagere voltage vinden. De uF 2200 was wel hetzelfde alleen het voltage was het dubbelle 16v.(merk jamicon condensator's)
Maar in ieder geval heb al de 1000uF en 2200uF vervangen ben er een paar uur mee bezig geweest plus dat ik een paar keer wou gan gooien met het mobo.
"wat een k.t werk!" Wat nog wel eens wil werken even een staalborstel over de kop van je soldeer bout heen halen maakt ie weer goed contact met soldeertin.
Ik heb ook een 25 wat boutje, het is mij gelukt maar het is wel zwaar irritant.
Het eraf solderen is nog wel te doen, maar erop valt niet mee helemaal niet als de draadjes van je condensator iets dikker zijn dan de oude dan moet je de nieuwe er heel hard induwen met de eene hand duwen en de andere hand solderen.
Het is dus een best wel een lastig klusje.
En het ergst van alles is mijn mobo heeft het nooit meer gedaan
Ik heb nieuwe erop gezoldeerd ook een soort met hogere voltage kon geen lagere voltage vinden. De uF 2200 was wel hetzelfde alleen het voltage was het dubbelle 16v.(merk jamicon condensator's)
Maar in ieder geval heb al de 1000uF en 2200uF vervangen ben er een paar uur mee bezig geweest plus dat ik een paar keer wou gan gooien met het mobo.

Ik heb ook een 25 wat boutje, het is mij gelukt maar het is wel zwaar irritant.
Het eraf solderen is nog wel te doen, maar erop valt niet mee helemaal niet als de draadjes van je condensator iets dikker zijn dan de oude dan moet je de nieuwe er heel hard induwen met de eene hand duwen en de andere hand solderen.
Het is dus een best wel een lastig klusje.
En het ergst van alles is mijn mobo heeft het nooit meer gedaan

Staalborstel zou ik alleen doen als je bout toch al verneukt is, je sloopt em er nml mee (bout gaat roesten, tin blijft er eeuwig aan plakken)
Voor het loskrijgen van die condensatoren kan je het beste een beetje tin erbij doen. Je nieuwe tin vloeit dan samen met de bestaande soldering waardoor dat ook gaat smelten en je condensator wel los te krijgen is.
Voor het loskrijgen van die condensatoren kan je het beste een beetje tin erbij doen. Je nieuwe tin vloeit dan samen met de bestaande soldering waardoor dat ook gaat smelten en je condensator wel los te krijgen is.
Hmm,
ik denk dat ik het voorgoed om zeep heb geholpen. Na uren frustrerend soldeerwerk (althans poging tot) dacht ik dat ik de nieuwe condensators eindelijk goed had vastgesoldeerd, maar toen ik wat later de pc opstartte bleek dat er een pootje af was gebroken op de plaats waar het net in het moederbord komt. Er gewoon niks soldeersel dat daar nog mee wil hechten. Een dag vol frustraties, zeker nu het nieuwgekochte moederbord blijkbaar ook niet werkt!
ik denk dat ik het voorgoed om zeep heb geholpen. Na uren frustrerend soldeerwerk (althans poging tot) dacht ik dat ik de nieuwe condensators eindelijk goed had vastgesoldeerd, maar toen ik wat later de pc opstartte bleek dat er een pootje af was gebroken op de plaats waar het net in het moederbord komt. Er gewoon niks soldeersel dat daar nog mee wil hechten. Een dag vol frustraties, zeker nu het nieuwgekochte moederbord blijkbaar ook niet werkt!

grrr
, net me ouders ervan overtuigd dat er een vervangend mobo moet komen, omdat het huidige ms6330 bordje hoogstwaarschijnlijk kapotte condensatoren heeft (regelmatige crashes en wat bruine smurrie op de condensatoren), kan ik gewoon nergens een zaak vinden die nog socket A mobo's verkoopt waar gewoon een thunderbird op kan met pc100 geheugen, 't is tegenwoordig gewoon allemaal ddr
.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Probeer de Vraag & Aanbod eens, scheelt ook gelijk in de kosten!Orion84 schreef op 23 mei 2004 @ 17:19:
grrr, net me ouders ervan overtuigd dat er een vervangend mobo moet komen, omdat het huidige ms6330 bordje hoogstwaarschijnlijk kapotte condensatoren heeft (regelmatige crashes en wat bruine smurrie op de condensatoren), kan ik gewoon nergens een zaak vinden die nog socket A mobo's verkoopt waar gewoon een thunderbird op kan met pc100 geheugen, 't is tegenwoordig gewoon allemaal ddr
.
Hoeveel geld maakt jou gelukkig?
Anoniem: 98889
Weeeeeeeeeeeeeeeeeken geleden had ik reeds meermaals naar MSI Nederland gemailed voor 4 nieuwe condensatoren. Nooit enig antwoord op gehad.
Groot was mijn verbazing dan ook toen er vanmorgen ineens een enveloppe in de bus lag met 4 4700uF 6.3V condensatoren in. Het waren welliswaar gebruikte (pootjes waren reeds gesoldeerd geweest) maar kom. Ik heb ze direct op het defecte bordje gesoldeerd, welke hier al maanden ligt, en hij start weer netjes op
Straks eens een floppy aanhangen ofzo dan kan memtest wat lopen om een soort burn-in te doen om te kijken of hij stabiel blijft lopen nu.
Groot was mijn verbazing dan ook toen er vanmorgen ineens een enveloppe in de bus lag met 4 4700uF 6.3V condensatoren in. Het waren welliswaar gebruikte (pootjes waren reeds gesoldeerd geweest) maar kom. Ik heb ze direct op het defecte bordje gesoldeerd, welke hier al maanden ligt, en hij start weer netjes op
Straks eens een floppy aanhangen ofzo dan kan memtest wat lopen om een soort burn-in te doen om te kijken of hij stabiel blijft lopen nu.
Anoniem: 120557
Is het probleem van lekkende elco's ook bekend van MSI kt4-A?
Mijn huisgenoot heeft zo'n bordje, en hij klaagde over herstarts, kapotte IDE-apparaten en dergelijke. Na het lezen van dit topic heb ik hem gevraagd zijn kast eens open te schroeven, en jawel, twee opengescheurde elco's...
Heeft hij gewoon vette pech (dat heeft hij in ieder geval bedenk ik me net) of heeft dit te maken met dezelfde rottigheid die de K7T serie had?
Mijn huisgenoot heeft zo'n bordje, en hij klaagde over herstarts, kapotte IDE-apparaten en dergelijke. Na het lezen van dit topic heb ik hem gevraagd zijn kast eens open te schroeven, en jawel, twee opengescheurde elco's...
Heeft hij gewoon vette pech (dat heeft hij in ieder geval bedenk ik me net) of heeft dit te maken met dezelfde rottigheid die de K7T serie had?
rotte condensatoren kom je wel vaker tegen, niet alleen op de K7T serie.Anoniem: 120557 schreef op 09 augustus 2004 @ 13:54:
Vaak heeft het ook te maken met de voeding die gebruikt wordt, als dit een zeer brak geval is hebben die elcos ook zwaar te lijden.
De voeding was nu net het enige waarop Fascom niet bezuinigd had geloof ik. Aan die Antec zal het volgens mij niet liggen.
Ik hoop dat MSI in dit geval ook zo aardig is om wat elco's op te sturen. De service van die winkel laat zwaar te wensen over namelijk.
Ik hoop dat MSI in dit geval ook zo aardig is om wat elco's op te sturen. De service van die winkel laat zwaar te wensen over namelijk.
Ik had het ook met een Chaintech 7AJA2 plank (zat een Thunderbird 1400 op). Zelfde tijdperk dus. Het ligt dus aan de elco's uit dat tijdperk, en het is echt niet enkel beperkt tot de Socket A plankjes, ik heb ook PIII mobo's gezien met hetzelfde euvel.Anoniem: 120557 schreef op 09 augustus 2004 @ 13:54:
Hier stond een dode link.
Gewoon bellenAnoniem: 120557 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:01:
De voeding was nu net het enige waarop Fascom niet bezuinigd had geloof ik. Aan die Antec zal het volgens mij niet liggen.
MSI heeft wat dit betreft super service. En is bij mij zeker in aanzien gestegen hierdoor
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik heb zowel met MSI als met ABIT qua service (gratis condensatoren versturen) uitstekende ervaringen. Ik heb een extra grote lading besteld zodat ik ook regelmatig soldeerwerk voor anderen doe. En ik moet eerlijk bekennen, je wordt er steeds beter in en het gaat er steeds netter uitzien!
Ik heb gister mijn broertjes Gigabyte mobo weer helemaal gerefurbished. Nieuwe elko's, nieuw ventilatortje. Ding ziet er weer helemaal uit als nieuw. Je ziet niet eens dat er geknutseld is aan dat bord.
En voor mensen die zeggen dat Antec voedingen de beste zijn en dat die nooit het probleem kunnen zijn... Wij hadden hier een Antec die raar is gaan doen. Voeding naar de klote (onstabiel, rare spanningen), en het mobo bijna elke Elko gepopt.
En voor mensen die zeggen dat Antec voedingen de beste zijn en dat die nooit het probleem kunnen zijn... Wij hadden hier een Antec die raar is gaan doen. Voeding naar de klote (onstabiel, rare spanningen), en het mobo bijna elke Elko gepopt.
Dat Antec voedingen de beste zijn heb ik niet beweerd. Alles kan tenslotte kapot, maar het is niet al bij voorbaat cheape zooi die er in die PC zat.
Bedankt overigens, we zullen MSI maar eens lastig gaan vallen. Die jongen heeft geld genoeg voor een nieuw mobo, dus het zal geen ramp zijn als ik het solderen verpruts.
Bedankt overigens, we zullen MSI maar eens lastig gaan vallen. Die jongen heeft geld genoeg voor een nieuw mobo, dus het zal geen ramp zijn als ik het solderen verpruts.
ik heb ook iets geels (lijkt op oorsmeer) op een van me condesatoren zitten Maar me computer doet het nog wel gewoon. Ik wilde toch upgraden. Maar is het gevaarlijk om gewoon door te werken met deze pc?
Het is niet goed voor je CPU, dus vervang ze zo snel mogelijkTijs_a schreef op 11 oktober 2004 @ 20:31:
ik heb ook iets geels (lijkt op oorsmeer) op een van me condesatoren zitten Maar me computer doet het nog wel gewoon. Ik wilde toch upgraden. Maar is het gevaarlijk om gewoon door te werken met deze pc?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
kunnen ze ook spontaan gaan fikken of ontploffen?
Ik heb wel eens van 'ploffende' pc's met dit fenomeen gehoord ja. Niet dat ze in de fik vliegen of dat je kast in 1000 stukjes uiteen ligt hoor....
Hier stond onzin
[ Voor 71% gewijzigd door DJ_Squtshi op 27-10-2004 15:21 . Reden: Idiote klasgenoot ]
En ik ben het volgende slachtoffer. Een paar weken geleden hoorde ik er voor het eerst iets over, en nu is het gebeurd. MSI K7T Pro mobo met VIA KT133a chipset (Athlon 750MHz socket A processor), 4 jaar oud.
Middelmatig harde klap, smurrie aan de binnenkant van de kastdeur: condensator gesprongen. Spul niet aanraken!
Maargoed, de pc is gewoon prima blijven draaien. Enige reden om me zorgen te maken / moet ik maatregelen nemen?
Middelmatig harde klap, smurrie aan de binnenkant van de kastdeur: condensator gesprongen. Spul niet aanraken!
Maargoed, de pc is gewoon prima blijven draaien. Enige reden om me zorgen te maken / moet ik maatregelen nemen?
[ Voor 12% gewijzigd door DeadMetal op 16-11-2004 11:16 ]
Heb je het topic überhaupt doorgenomen?Maargoed, de pc is gewoon prima blijven draaien. Enige reden om me zorgen te maken / moet ik maatregelen nemen?

De vraag kwam blijkbaar niet goed over. Laat ik het anders formuleren: de elco is gesprongen, maar de pc blijft vrolijk doordraaien. Is het gevaarlijk om zo door te blijven werken, of moet ik zo snel mogelijk er een nieuwe elco op solderen?
Je moet voor nieuwe elco's zorgen. Elco's zijn verantwoordelijk voor de mate van stabieliteit van de stroomtoevooer aan oa de cpu [volgens mij maken ze het voltage stabiel, maar dat weet ik niet helemaal zeker]. Als je snel je cpu kapot wil hebben dan moet je de elco niet vervangen..
Mijn elco's zijn op de K7Tpro2A zijn nog steeds niet gesprongen maar staan wel bol [2 stuks].. solderen kan ik niet.. duim duim...
Mijn elco's zijn op de K7Tpro2A zijn nog steeds niet gesprongen maar staan wel bol [2 stuks].. solderen kan ik niet.. duim duim...
[ Voor 26% gewijzigd door boesOne op 22-11-2004 23:36 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Mjoah, die dingen zorgen afaik voor stroom stabilisatie... het kan wel blijven werken, maar toch...
Mail Terw_Dan even als je nieuwe condensatoren nodig hebt
Die heeft ze wel, kan je ze solderen!
Mail Terw_Dan even als je nieuwe condensatoren nodig hebt
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik vind dat solderen wel leuk. Als je dat mobo toch in de kliko wil mikken, stuur 'm dan naar mij dan kan ik weer een uurtje met de bout kloten
*kijkt naast zich* en ziet een msi K7T Turbo liggen (kaduk) maar wss nog goede condensators
die mobo deed het niet meer omdat er (volgens de gebruiker) een vonk sprong net onder het laatste pci slot naar de case
krijg je he met case mod's
maargoed kreeg hem niet aan de loop maar er was verder niets aan te zien
mss wel kapotte condensators
die mobo deed het niet meer omdat er (volgens de gebruiker) een vonk sprong net onder het laatste pci slot naar de case

maargoed kreeg hem niet aan de loop maar er was verder niets aan te zien

[ Voor 60% gewijzigd door Puch-Maxi op 23-11-2004 00:35 ]
My favorite programming language is solder.
Een uur? PrutserToink schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 00:23:
Ik vind dat solderen wel leuk. Als je dat mobo toch in de kliko wil mikken, stuur 'm dan naar mij dan kan ik weer een uurtje met de bout kloten
Ik heb er 45 in 5 uur gedaan
En voor de borden waar de elco's op gesprongen zijn, de borden werken wel maar zijn een stuk instabieler. Dus vervang ze gewoon
Anoniem: 130102
Ik heb een MSI K7T Pro2; Bij mij zijn de condensatoren (nog) niet kapot; Er is wel een IC-tje (SC1155CSW) die een sissend geluid maakt. Een niet mechanisch component die geluid maakt is vast niet in orde... Ik heb m'n vinger ook gebrand aan de IC
.
Ik heb nog een ander niet werkend moederbord liggen die ook gebruik maakt van dezelfde IC, dus misschien kan ik hem vervangen. Heeft iemand misschien wat tips/aanwijzingen voor me over het solderen en de-solderen van SMDs?
Ik heb nog een ander niet werkend moederbord liggen die ook gebruik maakt van dezelfde IC, dus misschien kan ik hem vervangen. Heeft iemand misschien wat tips/aanwijzingen voor me over het solderen en de-solderen van SMDs?
SMD componenten transplanteren is érg moeilijk. Vooral in IC-vorm. Lukt gewoon niet...
Het IC waar je je vingers aan hebt gebrand mag misschien wel 70C worden. Dat ligt aan de specs van die IC.
Mijn nieuwe MSI K8N Neo2 moederbord maakt ook een sissend/hoog geluid. Dit zijn de drie spoelen die naast de CPU socket ziten. Alles loopt stabiel verder, dus ik zou me niet zorgen maken over je bord, quock.
Het IC waar je je vingers aan hebt gebrand mag misschien wel 70C worden. Dat ligt aan de specs van die IC.
Mijn nieuwe MSI K8N Neo2 moederbord maakt ook een sissend/hoog geluid. Dit zijn de drie spoelen die naast de CPU socket ziten. Alles loopt stabiel verder, dus ik zou me niet zorgen maken over je bord, quock.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Anoniem: 130102
Da's niet helemaal waar... na een minuut of 10 houdt m'n computer op met werken; Monitor op standby, CDRom drive kan niet open/dicht, resetknop werkt niet (, sissend geluid houdt op!). Alleen de ventilator van de voeding en CPU-koeler draait nog.Prutz0r schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 02:35:
...
Alles loopt stabiel verder, dus ik zou me niet zorgen maken over je bord, quock.
Als ik m'n computer een paar minuten uit zet en daarna weer aan, dan doetie'et weer... voor een paar minuten.
De hitte van de SC1155CSW bereikt trouwens een pijnlijk niveau al 2 seconden na het aanzetten van de computer. Een IC-tje dat een dergelijk vermogen dissipeert vind ik eerlijk gezegd een beetje verdacht, (al ken ik de specificaties van de chip niet), dus vandaar dat ik denk dat het aan de SC1155CSW ligt...
Ahah, zo te zien ben ik niet de enige met dit eufel. Ook mijn moederbord vertoont kuren en het lijkt erop dat ook deze condensatoren hun langste tijd gehad hebben. Hopelijk krijg ik de nieuwe condensatoren een beetje rap in huis

Tip: vervang even alle groene elco's in de buurt van de CPUbeerdop schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:01:
Ahah, zo te zien ben ik niet de enige met dit eufel. Ook mijn moederbord vertoont kuren en het lijkt erop dat ook deze condensatoren hun langste tijd gehad hebben. Hopelijk krijg ik de nieuwe condensatoren een beetje rap in huis![]()
[afbeelding]
Als het kan ook de andere blauwe
ik heb een Aopen MX3S-T met lekkende condensatoren (op 2 na) (zie dit) als ik aopen mail, kom ik dan ook in aanmerking voor gratis nieuwe condensatoren? (heb geen aankoopbon) Wat zet ik in zo'n mail?
Gewoon mailen, en dan netjes vragen.PeterEs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:49:
ik heb een Aopen MX3S-T met lekkende condensatoren (op 2 na) (zie dit) als ik aopen mail, kom ik dan ook in aanmerking voor gratis nieuwe condensatoren? (heb geen aankoopbon) Wat zet ik in zo'n mail?
Lieve meneer Aopen,
Ik ben altijd al zooooooooooooooo'n fan van u geweest en vooral van uw moederborden.
Mag ik nieuwe elco's want die van mij zijn stuq!!!!!!!!!!!
Volgens mij heb je gewoon zin in een reïncarnatie van het Florida projectAtlas schreef op donderdag 09 december 2004 @ 00:14:
[...]
Gewoon mailen, en dan netjes vragen.
Lieve meneer Aopen,
Ik ben altijd al zooooooooooooooo'n fan van u geweest en vooral van uw moederborden.
Mag ik nieuwe elco's want die van mij zijn stuq!!!!!!!!!!!

Je mailt een foto van je moederbord met dat je het een fijn bordje vindt en dat je het jammer zou vinden als hij het niet meer zou doen. Bedenk dat het betere reclame voor ze is als zij je helpen, dan wanneer je ze laten barsten...PeterEs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:49:
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Anoniem: 114625
guys,
ik wil niet lullig doen maar vergelijk alle plaatjes met kapotte condensatoren nou eens met elkaar en zoek de verschillen........
die zijn er niet.... overeenkomsten? ja... namelijk.... allemaal slechte / ouwe / kleine koelers...
ik denk dat het probleem van stuk gaande condensatoren helemaal niet bij vocht enzo ligt...
ze worden gewoon te heet.
ik wil niet lullig doen maar vergelijk alle plaatjes met kapotte condensatoren nou eens met elkaar en zoek de verschillen........
die zijn er niet.... overeenkomsten? ja... namelijk.... allemaal slechte / ouwe / kleine koelers...
ik denk dat het probleem van stuk gaande condensatoren helemaal niet bij vocht enzo ligt...
Condensatoren die warm worden? Dan doe je echt iets goed verkeerdAnoniem: 114625 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 17:43:
guys,

Condensatoren hoeven echt niet gekoeld te worden.
Het is een bekend probleem dat zelfs is erkend door de Elco fabrikant. Het ene bedrijf heeft de elco formule van het andere bedrijf gestolen alleen was de forumle incompleet. En daardoor lekker ze, niet door wartme oid
Anoniem: 114625
toch...... indirect zou het geloof ik best kunnen....
redeneer maar mee... vochtige ruimte met kleine koeler > vocht gaat op de condensatoren zitten....
vochtige ruimte met grote koeler.... > vocht 'wordt eraf geblazen/cq gehouden'
mag jij bewijzen dat ik ongelijk heb
redeneer maar mee... vochtige ruimte met kleine koeler > vocht gaat op de condensatoren zitten....
vochtige ruimte met grote koeler.... > vocht 'wordt eraf geblazen/cq gehouden'
mag jij bewijzen dat ik ongelijk heb
Die elco's zitten in de nabijheid van de cpu, mosfets en die worden warm. Echter condensatoren heb ik nog nooit van zichzelf erg warm zien worden 
denk dat zo'n 90% van alle lekkende condensatoren kan worden teruggevoerd op slechte fabricage...
denk dat zo'n 90% van alle lekkende condensatoren kan worden teruggevoerd op slechte fabricage...
Radox,
Maarreh, ff ontopic. Via deze http://www.zqcentral.com/index/news/show/1940 link kun nalezen dat het idd slechte condensatoren uit taiwan zijn.
Jij verandert ook snel van standpunt. Heeft het nou wel of niet met vocht te makenik denk dat het probleem van stuk gaande condensatoren helemaal niet bij vocht enzo ligt...
redeneer maar mee... vochtige ruimte met kleine koeler ...
Maarreh, ff ontopic. Via deze http://www.zqcentral.com/index/news/show/1940 link kun nalezen dat het idd slechte condensatoren uit taiwan zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door bierdop op 09-12-2004 19:19 ]
Als een cap warm wordt, dan gaat er juist geen vocht op zitten. Vocht gaat naar het koudste punt. En caps worden wel degelijk warm, er loopt namelijk stroom doorheen. En als ze warm worden, drogen ze weer sneller uit trouwens.
Maar goed, Ik kwam er dus net achter dat mijn 3 jaar en 2 maanden oude K7T-Turbo met via KT133A chipset ook een lekkende elco heeft, degene boven het AGP slot. De computer draait verder bijna prima. Het enige probleem dat ik heb, sinds een jaar, is dat heel heel af en toe de computer niet wil booten. Dan moet ik hem 10 keer aan en uit doen en dan wil het wel. Draait hij eenmaal, dan geen problemen. Ik heb hier eerder mensen dit probleem horen noemen, dus het zal wel daar van komen.
Ik heb MSI gemaild (mensen hier zeggen dat je beter kan bellen, maar hier staat geen telefoonnummer. Veel eerder in dit topic zei men dat daar wel een telefoonnummer staat, dus hij zal wel weggehaald zijn) in de hoop nieuwe elco's te krijgen. Ik heb ook even gebeld naar Okaphone in Groningen of zij geschikte condensatoren hadden. Niet dus. Hij zei dat aan condensatoren voor computers speciale eisen worden gesteld. Dus de vragen die eerder in dit topic zijn gesteld, over als capaciteit van voltage goed is of ze dan goed werken, blijkbaar dus niet, volgens die gast.
Edit:
van www.badcaps.net/tips/:
VERY IMPORTANT: UNDER NO CIRCUMSTANCE SHOULD YOU CHANGE THE CAPACITANCE RATING OF THE CAPACITORS UNLESS YOU KNOW WHAT YOU'RE DOING!!! DOING SO MAY HAVE TRAGIC RESULTS FOR YOUR BOARD!!
(...snip...)
However, increasing the rated voltage is OK. The only thing the capacitor voltage rating means is the amount of voltage the capacitor was designed to handle. Increasing this value is OK, but NEVER decrease the voltage!!
Maar goed, Ik kwam er dus net achter dat mijn 3 jaar en 2 maanden oude K7T-Turbo met via KT133A chipset ook een lekkende elco heeft, degene boven het AGP slot. De computer draait verder bijna prima. Het enige probleem dat ik heb, sinds een jaar, is dat heel heel af en toe de computer niet wil booten. Dan moet ik hem 10 keer aan en uit doen en dan wil het wel. Draait hij eenmaal, dan geen problemen. Ik heb hier eerder mensen dit probleem horen noemen, dus het zal wel daar van komen.
Ik heb MSI gemaild (mensen hier zeggen dat je beter kan bellen, maar hier staat geen telefoonnummer. Veel eerder in dit topic zei men dat daar wel een telefoonnummer staat, dus hij zal wel weggehaald zijn) in de hoop nieuwe elco's te krijgen. Ik heb ook even gebeld naar Okaphone in Groningen of zij geschikte condensatoren hadden. Niet dus. Hij zei dat aan condensatoren voor computers speciale eisen worden gesteld. Dus de vragen die eerder in dit topic zijn gesteld, over als capaciteit van voltage goed is of ze dan goed werken, blijkbaar dus niet, volgens die gast.
Edit:
van www.badcaps.net/tips/:
VERY IMPORTANT: UNDER NO CIRCUMSTANCE SHOULD YOU CHANGE THE CAPACITANCE RATING OF THE CAPACITORS UNLESS YOU KNOW WHAT YOU'RE DOING!!! DOING SO MAY HAVE TRAGIC RESULTS FOR YOUR BOARD!!
(...snip...)
However, increasing the rated voltage is OK. The only thing the capacitor voltage rating means is the amount of voltage the capacitor was designed to handle. Increasing this value is OK, but NEVER decrease the voltage!!
[ Voor 15% gewijzigd door halfgaar op 11-12-2004 13:53 ]
Een bekend symptoom van kapot-gaande-elco's.Het enige probleem dat ik heb, sinds een jaar, is dat heel heel af en toe de computer niet wil booten. Dan moet ik hem 10 keer aan en uit doen en dan wil het wel. Draait hij eenmaal, dan geen problemen.
Nog even een vraag trouwens. Op www.badcaps.net staat dat je per se een temperatuur instelbaar soldeerstation nodig hebt, een soldeerafzuiger (niet mechanisch) en dat je niet twee keer mag afzuigen omdat anders je bord stuk gaat, etc, etc. Hoe nauw komt dit? Ik neem aan dat hier zat mensen zijn die gewoon zijn gaan solderen alsof je met een enkel-laagse printplaat werkt, zonder echt rekening te houden met de buisjes die precies met de goede laag van het bord contact maken, etc?
Soldeerafzuiger hebben we tijdens project florida niet gebruikt. En het komt allemaal niet zo heel nauw m oet ik zeggen, die bordjes kunnen heel wat hebben.halfgaar schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:31:
Nog even een vraag trouwens. Op www.badcaps.net staat dat je per se een temperatuur instelbaar soldeerstation nodig hebt, een soldeerafzuiger (niet mechanisch) en dat je niet twee keer mag afzuigen omdat anders je bord stuk gaat, etc, etc. Hoe nauw komt dit? Ik neem aan dat hier zat mensen zijn die gewoon zijn gaan solderen alsof je met een enkel-laagse printplaat werkt, zonder echt rekening te houden met de buisjes die precies met de goede laag van het bord contact maken, etc?
Gewoon een goede soldeerbout pakken en lekker gaan solderen
Goede soldeerbout is ook nog wat. Ik heb een van 15 en een van 100 (een pistool). Geen van beide is echt geschikt. Daar moet ik dan ook nog wat op vinden.
Trouwens, kan een cap al kapot zijn voordat hij er kapot uitziet? Kan ik beter alle caps vervangen of alleen de lekkende/bolle? Ik ben van plan nog een jaar met dit bord te doen.
Trouwens, kan een cap al kapot zijn voordat hij er kapot uitziet? Kan ik beter alle caps vervangen of alleen de lekkende/bolle? Ik ben van plan nog een jaar met dit bord te doen.
Sowieso alles in 1 keer vervangen, anders blijf je aan het klooien als er straks weer een andere condensator knalt.halfgaar schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:46:
Goede soldeerbout is ook nog wat. Ik heb een van 15 en een van 100 (een pistool). Geen van beide is echt geschikt. Daar moet ik dan ook nog wat op vinden.
Technische dienst MSI in Best bellen. Sturen je zo een set nieuwe (gratis) elco's op.
Tenminste dat is mijn ervaring; wel balen als ze stuk zijn maar MSI geeft je zo nieuwe en er is vast wel iemand die ze voor je erop kan solderen.
Tenminste dat is mijn ervaring; wel balen als ze stuk zijn maar MSI geeft je zo nieuwe en er is vast wel iemand die ze voor je erop kan solderen.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik aan dat telefoonnummer? Ik kan het niet vinden op www.msi-computer.nl. Daar staat ook niets over een technische dienst in Best. Google helpt ook niet echt. www.detelefoongids.nl ook niet, in best vindt hij niets met MSI en met microstar vindt hij alleen rommel.OgWok schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 15:09:
Technische dienst MSI in Best bellen. Sturen je zo een set nieuwe (gratis) elco's op.
En het solderen lukt me zelf wel, dat is geen probleem.
Met 15 à 25W soldeerbout kan je solderen aan zo'n moederbord. Je verwarmt om de beurten 1 van de 2 poten van een elco, gewoon totdat het soldeer bij zo'n poot smelt en andere poot verwarmen. Je zet kracht op de elco naar de juiste richting/zin, rustig zo proberen totdat de elco loskomt. Dit duurt eventjes, een mobo is normaal gezien binnen 1 uur gefixt.halfgaar schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:46:
Heb je dit topic uberhaubt gelezen?Anoniem: 114625 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 17:43:
guys,
Het is ondertussen bewezen dat de condensators op deze borden afkomstig zijn van een aantal vage fabrikanten uit Taiwan. Fabrikanten die gewoon slechte condensators hebben gemaakt die eerder stuk gaan dan normaal.
Daarnaast worden die krengen gewoon niet te warm. Al eens in een versterker gekeken? Weet je wel hoe warm die kunnen worden, vooral als je het over een klasse A versterker hebt? Die worden makkelijk binnenin meer dan 70 graden. In een versterker zit een hele rits aan condensators, maar die gaan niet stuk. Of tenminste niet allemaal.
Deze condensators gaan uit zichzelf stuk. Niet omdat er teveel voltage op staat, maar omdat het electrolyt dat erin zit gewoon prut is. Heeft niks te maken met de koeling.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
ik krijg nieuwe van meneer aopenPeterEs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:49:
Maar kan iemand mij vertellen waar ik het telefoonnummer van een MSI technische dienst in Nederland kan vinden? Of misschien gewoon het nummer geven? Ik vind het nergens.
Telefoon : 040-2676600halfgaar schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:18:
Maar kan iemand mij vertellen waar ik het telefoonnummer van een MSI technische dienst in Nederland kan vinden? Of misschien gewoon het nummer geven? Ik vind het nergens.
Fax : 040-2676699
3 seconden zoekwerk in GoT

Ik had gezocht via google, detelefoongids.nl en de msi website. Maar zo kan het ook 
Maar die lui zijn alleen open van 09:30-12:30. Wat een shittijden.
Maar die lui zijn alleen open van 09:30-12:30. Wat een shittijden.
Ik las iets terug in dit topic dat Green.Velvet gebruikte condensatoren had gekregen van MSI. Hebben meer mensen dat? Zijn er ook mensen die nieuwe hebben gekregen? Volgens www.badcaps.net is het namelijk potentieel schadelijk om gekronkelde en met soldeer besmeurde pootjes in die busjes van je mainboard te proppen.
Een mailtje naar msi-info@msi-computer.nl en een weekje later had ik gratis een set nieuwe condensatoren voor mijn 694d pro (paar maanden geleden nog).
Windows is exiting. Is this OK?
Het mailtje heb ik gisteren gestuurd, ze zeiden aan de telefoon dat ik moest mailen. Ik ben benieuwd.
Vraagje trouwens. Zijn alle breedtes en hoogtes ook hetzelfde als de orginele? Ik heb aangegeven dat sommige caps "low profile" zijn, omdat het bij de kit die je op badcaps.net kan krijgen ook expliciet staat, maar is dat nodig? Krijg je altijd de goede maat?
Vraagje trouwens. Zijn alle breedtes en hoogtes ook hetzelfde als de orginele? Ik heb aangegeven dat sommige caps "low profile" zijn, omdat het bij de kit die je op badcaps.net kan krijgen ook expliciet staat, maar is dat nodig? Krijg je altijd de goede maat?
De hoogte van die dingen maken me weinig uit lijkt me.
Bij ons was de breedte van die gevallen wel allemaal gelijk. Dus dat zal gewoon gaan werken
.
Bij ons was de breedte van die gevallen wel allemaal gelijk. Dus dat zal gewoon gaan werken
De hoogte is toch wel van belang. Al die dingen naast mijn PCI slots wil ik toch liever niet hoger dan het slot hebben. Het zijn ook die condensatoren die aangegeven stonden op badcaps.net als "low profile".
Ik had al eens een mainboard met een spoel waar eigenlijk het AGP-retention klemmetje hoort te zitten. Ik moest mijn AGP kaart bewerken met een zaag om hem erin te laten passen... (was toch maar een i740). Ik had ook al eens een mainboard waar de CPU recht achter de PCI-slots zat en dus dat lange kaarten er niet in wilden. Dit bord is goed opgezet en dat wil ik zo houden.
Ik had al eens een mainboard met een spoel waar eigenlijk het AGP-retention klemmetje hoort te zitten. Ik moest mijn AGP kaart bewerken met een zaag om hem erin te laten passen... (was toch maar een i740). Ik had ook al eens een mainboard waar de CPU recht achter de PCI-slots zat en dus dat lange kaarten er niet in wilden. Dit bord is goed opgezet en dat wil ik zo houden.
Ik heb mijn elco's, dat ging best snel. Er zit mij alleen iets dwars. Het zijn bijna allemaal precies dezelfde als ik nu op mijn bord heb zitten, of wel andere, maar wel van een merk waar andere elco's op mijn bord van zijn. Alleen de twee die het er ergst aan toe zijn zijn duidelijk anders.
De merken die ik nieuw heb zijn (en waarvan sommige caps op mijn bord ook zijn):
Yageo
Taepo
KZE (als dat een merk is, maar volgens mij wel)
Alle bolle of lekkende caps op mijn bord zijn van Chhsi, maar ze zijn vervangen door allemaal KZE's en twee van iets met rare tekens. KZE's zitten nu ook om de CPU, met waarden van 4700 µF en die zien er ook nog keurig uit.
Kan ik er van uit gaan dat ik nu wel goede Elco's heb? En kan ik ook de elco's op mijn bord die van een merk zijn die ook tussen mijn nieuwe pakketje zit gewoon laten staan? Of, specifieker, kan ik gewoon elco's die exact hetzelfde zijn als de vervanger laten staan? Voor zover ik kan zien, zien die er namelijk allemaal nog keurig uit.
Edit:
De vervangers van de caps die op www.badcaps.net aangegeven stonden als low_profile zijn nu niet meer low-profile. Dat is vervelend. Ik zag al bijvoorbeeld dat mijn netwerkkaart dan moet verhuizen. Ik hoop dat alle kaarten nog gaan passen.
De merken die ik nieuw heb zijn (en waarvan sommige caps op mijn bord ook zijn):
Yageo
Taepo
KZE (als dat een merk is, maar volgens mij wel)
Alle bolle of lekkende caps op mijn bord zijn van Chhsi, maar ze zijn vervangen door allemaal KZE's en twee van iets met rare tekens. KZE's zitten nu ook om de CPU, met waarden van 4700 µF en die zien er ook nog keurig uit.
Kan ik er van uit gaan dat ik nu wel goede Elco's heb? En kan ik ook de elco's op mijn bord die van een merk zijn die ook tussen mijn nieuwe pakketje zit gewoon laten staan? Of, specifieker, kan ik gewoon elco's die exact hetzelfde zijn als de vervanger laten staan? Voor zover ik kan zien, zien die er namelijk allemaal nog keurig uit.
Edit:
De vervangers van de caps die op www.badcaps.net aangegeven stonden als low_profile zijn nu niet meer low-profile. Dat is vervelend. Ik zag al bijvoorbeeld dat mijn netwerkkaart dan moet verhuizen. Ik hoop dat alle kaarten nog gaan passen.
[ Voor 13% gewijzigd door halfgaar op 18-12-2004 13:04 ]
Ik heb pas al me oude pc zooi weg geflikker (alles lager dat 300 Mhz weg)
Behalve 1 mobo was ik vergeten....
Nu bleek mijn Epox 8rda+ dus ook 2 zwangere/lekkende condensators te hebben...
Dus ik heb van dat oude mobo 2 deraf gesoldeerd ( 1000 uF/6,3V ), heb ik toch nog wat gehad aan die oude meuk
Behalve 1 mobo was ik vergeten....
Nu bleek mijn Epox 8rda+ dus ook 2 zwangere/lekkende condensators te hebben...
Dus ik heb van dat oude mobo 2 deraf gesoldeerd ( 1000 uF/6,3V ), heb ik toch nog wat gehad aan die oude meuk
Ik heb ze 2 weken geleden gemaild (K7T Turbo2 met 4 lekke elco's), maar nog geen reactie gehadschnitzelcore schreef op donderdag 16 december 2004 @ 02:05:
Een mailtje naar msi-info@msi-computer.nl en een weekje later had ik gratis een set nieuwe condensatoren voor mijn 694d pro (paar maanden geleden nog).
(edit) Nog geen reactie gehad!
[ Voor 14% gewijzigd door brama op 23-01-2005 18:37 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Beetje een late reply, maar hier alsnog.
Brama, je moet ze niet te moeilijke vragen stellen. Ze lezen namelijk niets. Wat je ze moet vertellen is het voltage en de capaciteit van alle elco's die je wilt hebben en je adres. Dan krijg je ze opgestuurd.
Brama, je moet ze niet te moeilijke vragen stellen. Ze lezen namelijk niets. Wat je ze moet vertellen is het voltage en de capaciteit van alle elco's die je wilt hebben en je adres. Dan krijg je ze opgestuurd.
Je kan ze natuurlijk ook even bellen, 1 op 1 contact is altijd effectiever dan een mailtje, je kan dan even doorvragen namelijk en op een onbeantwoord mailtje werkt dat niet
Die elco's die ik heb gekregen zijn er kort geleden pas ingegaan, had nl eerst elco's van een bp6 als donororganen gebruikt. Toen bleek dat 10V elco's vervangen door 6V exemplaren op den duur dus niet werkt heb ik het door msi opgestuurde setje erin gezet.
Ik had ze heel eenvoudig het type van mijn mobo gemaild en welke elco's allemaal aan vervanging toe waren. Nu blijkt dat ik een 2700 microFahrad 6.3V exemplaar te weinig heb gekregen en zeven elco's overhoud die ik echt nergens kwijt kan, ook niet onder het motto 'een beetje meer capaciteit is alleen maar ok'.
Moraal van dit verhaal, houd het kort maar vermeld wel _precies_ wat je nodig hebt. Ik heb trouwens nooit respons gehad, behalve die zak met elco's zonder brief.
Ik had ze heel eenvoudig het type van mijn mobo gemaild en welke elco's allemaal aan vervanging toe waren. Nu blijkt dat ik een 2700 microFahrad 6.3V exemplaar te weinig heb gekregen en zeven elco's overhoud die ik echt nergens kwijt kan, ook niet onder het motto 'een beetje meer capaciteit is alleen maar ok'.
Moraal van dit verhaal, houd het kort maar vermeld wel _precies_ wat je nodig hebt. Ik heb trouwens nooit respons gehad, behalve die zak met elco's zonder brief.
Windows is exiting. Is this OK?
Afgelopen week op een (gekregen) MSI 694D board alle elco's vervangen. De meeste stonden al bol of waren opengebarsten.
Aangezien ik geen 2700 uF elcootjes had liggen heb ik maar 1500 uF sanyo elcootjes van een ander moederboard af gesoldeerd. De 694D heeft naast de meeste 2700 uF elcootjes plek voor nog een elcootje. Effectief heb ik dus de meeste 2700 uF elcootjes vervangen door 3000 uF elcootjes (elco's die je parallel schakelt mag je optellen bij elkaar)
Board staat inmiddels alweer enkele dagen probleemloos allerlei rommel te compileren, zonder 1 fout.
De meeste elco waardes zijn niet zo kritisch. ze worden gebruikt voor afvlakken van de voedingspanning uit de spanningsregelaars. Meer is dus meestal beter
Wel is het belangrijk dat je low-ESR elco's gebruikt. ESR is zoiets als de interne serieweerstand van de elco's, hoe lager deze is hoe beter de elco kan reageren op plotselinge pieken in het stroomverbruik.
Aangezien ik geen 2700 uF elcootjes had liggen heb ik maar 1500 uF sanyo elcootjes van een ander moederboard af gesoldeerd. De 694D heeft naast de meeste 2700 uF elcootjes plek voor nog een elcootje. Effectief heb ik dus de meeste 2700 uF elcootjes vervangen door 3000 uF elcootjes (elco's die je parallel schakelt mag je optellen bij elkaar)
Board staat inmiddels alweer enkele dagen probleemloos allerlei rommel te compileren, zonder 1 fout.
De meeste elco waardes zijn niet zo kritisch. ze worden gebruikt voor afvlakken van de voedingspanning uit de spanningsregelaars. Meer is dus meestal beter
Ik had ze toen gebeld. Dan zeggen ze dat je moet mailen... En ze zijn ook nog alleen maar eens telefonisch bereikbaar van 9 tot 12, 1 dag per week ofzo. Ik overdrijf wat, maar het was wel kort...Turkish schreef op zondag 30 januari 2005 @ 04:08:
Je kan ze natuurlijk ook even bellen, 1 op 1 contact is altijd effectiever dan een mailtje, je kan dan even doorvragen namelijk en op een onbeantwoord mailtje werkt dat niet
Dat zijn dus die speciale eisen waar Okpahone (electronica winkel) het over had. Hoe kan je trouwens zien aan een elco of hij low-ESR is of niet?XJos88 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 19:08:
De meeste elco waardes zijn niet zo kritisch. ze worden gebruikt voor afvlakken van de voedingspanning uit de spanningsregelaars. Meer is dus meestal beterWel is het belangrijk dat je low-ESR elco's gebruikt. ESR is zoiets als de interne serieweerstand van de elco's, hoe lager deze is hoe beter de elco kan reageren op plotselinge pieken in het stroomverbruik.
Anoniem: 2211
Heeft er iemand nog een aantal elco's over?
ik zoek een 5tal 4700uF - 6,3volts minimaal voor een KT7 MSI plankje.
Wil daar een mini Xlink KAI servertje op gaan draaien voor mijn xbox (aangestuurd door xbmc), die volcontinue online aan kan gaan staan. Nu moet ik elke keer mijn pc boven gaan aanzetten, waar ik tabak van krijg.
Wil daar een mini Xlink KAI servertje op gaan draaien voor mijn xbox (aangestuurd door xbmc), die volcontinue online aan kan gaan staan. Nu moet ik elke keer mijn pc boven gaan aanzetten, waar ik tabak van krijg.
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 2211 op 23-05-2005 09:43 ]
Ik heb er nog wat liggen, mag je op komen halen als je ze nodig hebtAnoniem: 2211 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:41:
of MSI even bellen, die sturen ze ook gratis toe.
Je kan ze beter mailen, dat moest ik ook doen. En houd je mail kort en zet alle info zie ze nodig hebben erin. Ze zoeken alleen naar een adres en een bestellijst en geven je dat. Vragen beantwoorden doen ze niet aan. Een reply van wat voor soort dan ook, ook niet volgens mij.
Ik heb ze ook nog overAnoniem: 2211 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:41:
Ik woon in Delft, terw_dan in cuijk. Kijk maar wat makkerlijker is
Bedankt voor jullie aanbod.
MSI kan ze nu even niet leveren. ze kunnen ze schijnbaar nergens meer vanaf slopen.... te weinig kapotte plankjes op de plank zeg maar
Wie wil de moeite nemen om een 5tal van deze condensators in een envelop te doen en die te sturen naar mij?
John Hoek
R. kiplingerf 114
3315AD Dordrecht
MSI kan ze nu even niet leveren. ze kunnen ze schijnbaar nergens meer vanaf slopen.... te weinig kapotte plankjes op de plank zeg maar
Wie wil de moeite nemen om een 5tal van deze condensators in een envelop te doen en die te sturen naar mij?
John Hoek
R. kiplingerf 114
3315AD Dordrecht
Zeiden ze dat? Degene die ik kreeg, waren namelijk niet gebruikt, de pootjes waren mooi schoon.MSI kan ze nu even niet leveren. ze kunnen ze schijnbaar nergens meer vanaf slopen.... te weinig kapotte plankjes op de plank zeg maar
Je hebt trouwens wel lef om hier je adres te posten. Dat zou ik niet doen...
Die elcos die Atlas en ik kregen waren echt nieuw (een hele ongeopende zak
).
Maar wat ik al zei, als je wil mag je de elcos op komen halen, versturen wil ik ook wel doen, maar heb helaas niet echt de tijd om even naar het postkantoor te gaan (misschien einde van deze week een keer)
Maar wat ik al zei, als je wil mag je de elcos op komen halen, versturen wil ik ook wel doen, maar heb helaas niet echt de tijd om even naar het postkantoor te gaan (misschien einde van deze week een keer)
Ach die paar dagen extra maakt nu ook niet uit.
Dat plankje ligt nu ook al een jaar op de kast verder weg te rotten.
Ik stel het dan ook zeer op prijs dat je er een aantal wil opsturen!
Dat plankje ligt nu ook al een jaar op de kast verder weg te rotten.
Ik stel het dan ook zeer op prijs dat je er een aantal wil opsturen!
ik heb hier 1.5 jaar geleden gepost dat ik die condensators vervangen heb,kan het zijn dat ze weer vaag beginnen doen? want vanals ik die pc wat stress geeft ie een blauw scherm
Mja, ik heb vorig jaar 2 stuks vervangen op een K7TTurbo, maak ik die kast een tijdje later weer open, staan alle elco's behalve de 2 vervangen bol. Had geen zin om ze alle 15 te vervangen, weggepleurd en vervangen door een ECS K7S6A die ook 2 bolle had, die waren exact dezelfde waarde als diegene die ik op dat MSI bord had gedrukt.
Inmiddels dat ECS bord vervangen door wat nieuws, zie ik alweer een dikke ton zitten met een bult erop.
Tis met die dingen gewoon dweilen met de kraan open, als er 1 elco barst, gaan ze allemaal na verloop van tijd.
Inmiddels dat ECS bord vervangen door wat nieuws, zie ik alweer een dikke ton zitten met een bult erop.
Tis met die dingen gewoon dweilen met de kraan open, als er 1 elco barst, gaan ze allemaal na verloop van tijd.
Anoniem: 4479
Mijn post was daarnet wat uitgebreider, maar ik zal het proberen te herconstrueren (sloot het verkeerde venster).
Mijn Epox 8k9a heeft eveneens kapotte elco's, maar liefst 3/4 zijn stuk. Sinds gister merkte ik echt de problemen van kapotte elco's met dit bord:
(kijk naar de verschillen in artifacts in "resolutie").

Ook "zwaardere" pagina's vond mijn systeem niet zo leuk:

Beetje slecht te zien, maar de omcirkelde condensatoren waren allemaal zichtbaar stuk (gebarsten met troep erbovenop)
Wat me opmerkte was dat mijn systeem de laatste tijd begon te "sissen" bij zwaardere inspanningen.
Maar goed, vanochtend scheen hij ermee uit; na 2,5 jaar dienst is hij ermee gekapt, RIP
.
Ik dacht, het is wellicht interessant wat een stuk mobo nog meer kan doen. Nadat ik mijn nieuwe mobo heb, zal ik eens kijken of ik er nog garantie op heb.
Mijn Epox 8k9a heeft eveneens kapotte elco's, maar liefst 3/4 zijn stuk. Sinds gister merkte ik echt de problemen van kapotte elco's met dit bord:

Ook "zwaardere" pagina's vond mijn systeem niet zo leuk:
offtopic:
let niet op de bestandsnaam, de gaarheid komt 99% zeker van het brak wordende mobo
.let niet op de bestandsnaam, de gaarheid komt 99% zeker van het brak wordende mobo

Beetje slecht te zien, maar de omcirkelde condensatoren waren allemaal zichtbaar stuk (gebarsten met troep erbovenop)
Wat me opmerkte was dat mijn systeem de laatste tijd begon te "sissen" bij zwaardere inspanningen.
Maar goed, vanochtend scheen hij ermee uit; na 2,5 jaar dienst is hij ermee gekapt, RIP
Ik dacht, het is wellicht interessant wat een stuk mobo nog meer kan doen. Nadat ik mijn nieuwe mobo heb, zal ik eens kijken of ik er nog garantie op heb.
offtopic:
Het ding was toch al niet al te stabiel op agp 8x. Ik denk dat ik een nforce2 gebaseerd mobo neem.
Het ding was toch al niet al te stabiel op agp 8x. Ik denk dat ik een nforce2 gebaseerd mobo neem.
edit:
Mocht de videokaart toch half brak zijn geworden, dan kan ik deze ook nog eens gaan vervangen
Mocht de videokaart toch half brak zijn geworden, dan kan ik deze ook nog eens gaan vervangen
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 4479 op 05-06-2005 17:49 ]
@Rtukkers:
Ik denk eigenlijk dat wat jij laat zien door je videokaart komt. Als die corrupte data gaat verwerken komt dat gewoon in beeld als storing. Maar als de CPU corrupte data krijgt, dan gaat hij illegale instructies zitten uitvoeren en dan crasht hij. Zo gaat het normaal gesproken tenminste. Hetzelfde gebeurt bij overklokken. Klok je het geheugen van de videokaart op, dan krijg je errors, klok je het systeemgeheugen op, dan crasht hij.
Ik denk eigenlijk dat wat jij laat zien door je videokaart komt. Als die corrupte data gaat verwerken komt dat gewoon in beeld als storing. Maar als de CPU corrupte data krijgt, dan gaat hij illegale instructies zitten uitvoeren en dan crasht hij. Zo gaat het normaal gesproken tenminste. Hetzelfde gebeurt bij overklokken. Klok je het geheugen van de videokaart op, dan krijg je errors, klok je het systeemgeheugen op, dan crasht hij.
Dat valt wel mee. Gewoon allemaal vervangen en klaar. Ik heb op mijn bord bijna alles vervangen. Er was een type waar geen enkele van bol stond, en de vervangers waren hetzelfde type, dus die heb ik niet vervangen. De rest, alles wat bol stond en de andere merken/types heb ik wel vervangen. Hij is altijd 100% gestressed en mijn systeem werkt nog perfect. Het is nu 6 maanden geleden denk ik zo. Maar ja, met die lekkende elco's van toen werkte hij ook nog perfect, ook met 100% belastingTis met die dingen gewoon dweilen met de kraan open, als er 1 elco barst, gaan ze allemaal na verloop van tijd.
Op het moment dat je nog wel in staat bent dit soort games op te starten en te spelen dan kun je ervanuit gaan dat je mobo nog wel goed genoeg werkt maar dat je videokaart het begint te begeven.Anoniem: 4479 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:47:
Mijn post was daarnet wat uitgebreider, maar ik zal het proberen te herconstrueren (sloot het verkeerde venster).
Maar goed, vanochtend scheen hij ermee uit; na 2,5 jaar dienst is hij ermee gekapt, RIP.
offtopic:
edit:
Defecte elcos zou ik wel zo snel mogelijk vervangen als ik jou was, maar ik zou toch echt gaan twijfelen aan je videokaart.
Helaas is natuurlijk niet uitgesloten dat je mobo alsnog dood kan zijn.
Hmm, ik heb een Epox 8RDA3+ en ik hoor de naam epox hier wat vaker voorbij komen..
En laat mijn pc de laatste tijd nou ook een beetje raar doen...
thx voor de pics iig, ik ga eens kijken of ik er ook wat heb opgeblazen..
En laat mijn pc de laatste tijd nou ook een beetje raar doen...
thx voor de pics iig, ik ga eens kijken of ik er ook wat heb opgeblazen..

Naar deze topic gegoogled vanwege gelijksoortige problemen met de PC. Ik had al de PSU vervangen, maar dat loste de problemen niet op. Na het lezen van deze topic alle elco's gecontroleerd en ja hoor twee 3300microF10V elco lekten. Bruin roestig goedje. Voor bijna niets twee nieuwe gekocht. Oude losgesoldeerd, nieuwe vast gesoldeerd. Zonder ervaring ging dat toch vrij makkelijk. En ja hoor, alle problemen opgelost.
Bedankt voor alle reacties hier op de topic (uit 2003, ha!, 3 jaar later nog steeds nuttig).
Overigens: AOpen AK73 Pro(A) moederbord, AMD Athlon 1 GHz, 512MB SDram, GeForce2 MX400, 2 HDD, 2 DVD, alle PCI slots vol, (basis)systeem is al vijf jaar oud.
Bedankt voor alle reacties hier op de topic (uit 2003, ha!, 3 jaar later nog steeds nuttig).
Overigens: AOpen AK73 Pro(A) moederbord, AMD Athlon 1 GHz, 512MB SDram, GeForce2 MX400, 2 HDD, 2 DVD, alle PCI slots vol, (basis)systeem is al vijf jaar oud.
Tarkmees, mag ik je aanraden de volgende 3 elcos goed in de gaten te houden als je enkel 2 3300s vervangen hebt (kan zo de waardes niet zien, is het hier net even iets te donker voor)Tarkmees schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:12:
De elco die oonder de onboard audio conector zit (de grootste van de 3 op het rijtje)
De elco die tussen PCI2 en PCI3 zit
De elco die links naast de bioschip en USB2 header zit.
Ik heb hier 2 AK73s tegen de muur hangen. En beide zijn die elcos bol of zijn ze helemaal opengebarsten.
Nog een tip: vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk. Bij MSI in ieder geval kan je gewoon een mail sturen zonder lang verhaal. Gewoon een lijstje met waardes (capaciteit en voltage) en een adres geven, en klaar.
Niet alleen is het goedkoper, maar ook beter. Elco's op mainboards zijn namelijk speciale, zogenaamde low-ESR (low equivalent series resistance) varianten.
Niet alleen is het goedkoper, maar ook beter. Elco's op mainboards zijn namelijk speciale, zogenaamde low-ESR (low equivalent series resistance) varianten.
Over het algemeen is een elco gewoon een elco. Ik heb laatst een nforce2 mobo voorzien van "nieuwe" elco's: die waren allemaal afkomstig van een dood asus bord. Over het algemeen wordt het overigens afgeraden om elco's van andere borden te gebruiken: de pootjes zouden niet lang genoeg zijn en de kwaliteit van die dingen kan vies tegenvallen als ze wat ouder zijn. Echter heeft het voor mij geen zin om een bord uit 2003 te solderen als ik daar 20 elco's voor moet kopen. De tijd die ik erin steek om het weer werkend te krijgen is eigenlijk al te duur, maar ja, tis hobby he, mag graag ff een beetje solderen
Dus jij wilt als je een ASUS bord hebt maar gewoon condensatoren aanvragen bij MSI omdat ze daar gratis zijn???? Niet echt een nette manier van handelen vind je wel?halfgaar schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:55:
Nog een tip: vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk. Bij MSI in ieder geval kan je gewoon een mail sturen zonder lang verhaal. Gewoon een lijstje met waardes (capaciteit en voltage) en een adres geven, en klaar.
Ik hoop wel dat er nog wat fatsoenlijke mensen zijn die geen misbruik maken van de goede service van MSI....
Geen informatie beschikbaar
Ik denk dat hij natuurlijk bedoelt bij de fabrikant van de betreffende plank. Condensatoren voor een Asus bordje bij MSI aanvragen is natuurlijk ook niet echt netjesViper_4111 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:25:
[...]
Dus jij wilt als je een ASUS bord hebt maar gewoon condensatoren aanvragen bij MSI omdat ze daar gratis zijn???? Niet echt een nette manier van handelen vind je wel?
Ik hoop wel dat er nog wat fatsoenlijke mensen zijn die geen misbruik maken van de goede service van MSI....
Ik zei dus: "vraag de condensatoren gratis aan via de MSI, Abit, whatever helpdesk". Er is geen merk genaamd whatever, dus ik bedoel uiteraard het merk van toepassing. Ze geven allemaal zo'n beetje gratis elco's. Ik heb alleen maar MSI borden gerepareerd, en bij MSI condensatoren aangevraagd, dus ik weet in ieder geval uit ervaring hoe ze dat daar doen.
Low ESR is trouwens van belang voor de levensduur van halfgeleiders. Als het voltage te veel schommelt, levert dat belasting voor de chip op. Dit is een bekend verschijnsel in halfgeleider wereld, en omdat CPU's zo veel vermogen nodig hebben, vaak heel plotseling, gebruiken ze Low ESR.
Low ESR is trouwens van belang voor de levensduur van halfgeleiders. Als het voltage te veel schommelt, levert dat belasting voor de chip op. Dit is een bekend verschijnsel in halfgeleider wereld, en omdat CPU's zo veel vermogen nodig hebben, vaak heel plotseling, gebruiken ze Low ESR.
Ook ik heb een moederbord met lekkende elco's en ben blij dat dit topic nog hier staat. Heb daarnet een mailtje naar MSI gestuurd met een aanvraag voor nieuwe elco's nu maar afwachten. Het is trouwens een MS-6309 moederbord. Deze gaf als fout: na opstartscherm windows sloeg pc af en starte opnieuw. ok na kale installatie dezelfde fout. Had eerst verwacht dat het een softwarematige fout zou zijn... niet dus. 4 elco's van 2700 µF 6,3v lekten en stonden bol.
Tip: vervang ze _allemaal_ 
(althans die van hetzelfde type)
(althans die van hetzelfde type)
[ Voor 85% gewijzigd door BalusC op 07-11-2006 19:11 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Heb dus ook een MS-6309 met een PIII 733 erin. Twee jaar geleden stonden er 5 Elco's bol, 2700 / 6.3v. MSI gemailed en nieuwe elco's ontvangen. Deze hebben we erop laten solderen (ben niet zo'n held met een soldeerbout) en preventief nog een aantal andere grote elco's (die blauwe). Nu ruim 2 jaar na dato staan er alweer 2 bol, en de derde begint langzaam te komen. Dit zijn overigens de vervangen elco's die MSI ons toegestuurd heeft!gipsy116 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:41:
Ook ik heb een moederbord met lekkende elco's en ben blij dat dit topic nog hier staat. Heb daarnet een mailtje naar MSI gestuurd met een aanvraag voor nieuwe elco's nu maar afwachten. Het is trouwens een MS-6309 moederbord. Deze gaf als fout: na opstartscherm windows sloeg pc af en starte opnieuw. ok na kale installatie dezelfde fout. Had eerst verwacht dat het een softwarematige fout zou zijn... niet dus. 4 elco's van 2700 µF 6,3v lekten en stonden bol.
Het moederbord werkte trouwens nog perfect, nog geen teken van instabiliteit, maar bij elke foutmelding ga je jezelf toch afvragen...
De MS-6309 serie blijven rampbordjes; bijna elke plank is rot dus ik zou niet teveel tijd/moeite investeren in dit bord. Laatst heb ik een identiek Asus bordje gekocht voor 10E; net zo oud maar helemaal perfect (zitten trouwens meer elco's op). Uit voorzorg dus maar die MS-6309 vervangen.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
Heb het ook gehad met mijn Epox plank.. en ook een keer met mijn 3COM switch.
Hoorde wat rare piepende geluiden uit me switch komen, en mijn overdracht snelheden binnen het netwerk waren zeg maar zwaar bout.. 700 kb per sec ofzo.. Dus ik wist dat dat elco's moesten zijn, vervangen door 2 dikke vette grote kanonen bij de electroboer weg (veelste hoge waardes, maar boeie hij had niets anders) en nu doet hij het weer perfect!
Mijn epox plank zag ik ook een paar bolle elco's. had wat problemen er mee zeg maar, de machine deed het wel maar liet hardeschijven vet hard crashen, en zo maar reboot's etc. Ik de kast open (ik check altijd gelijk de elco's dan) en ja hoor, paar bollige elco's.. geen lekkende stuff er uit ofzo maar dat was voor mij voldoende om de plank er uit te halen en weg te flikkeren. ookal staan ze maar wat bol, en je ziet nog niks er uit komen, dan is het ook al te laat. weg gooien die meuk dan en wat nieuws kopen
Ik had helemaal geen zin in een computer upgrade maar ik ben er nu wel blij mee
Hoorde wat rare piepende geluiden uit me switch komen, en mijn overdracht snelheden binnen het netwerk waren zeg maar zwaar bout.. 700 kb per sec ofzo.. Dus ik wist dat dat elco's moesten zijn, vervangen door 2 dikke vette grote kanonen bij de electroboer weg (veelste hoge waardes, maar boeie hij had niets anders) en nu doet hij het weer perfect!
Mijn epox plank zag ik ook een paar bolle elco's. had wat problemen er mee zeg maar, de machine deed het wel maar liet hardeschijven vet hard crashen, en zo maar reboot's etc. Ik de kast open (ik check altijd gelijk de elco's dan) en ja hoor, paar bollige elco's.. geen lekkende stuff er uit ofzo maar dat was voor mij voldoende om de plank er uit te halen en weg te flikkeren. ookal staan ze maar wat bol, en je ziet nog niks er uit komen, dan is het ook al te laat. weg gooien die meuk dan en wat nieuws kopen
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Zelfde probleem bij mij, maar bij mij zat er al wel bruine smurrie op de elco`s, al geruim een jaar en al meer dan een jaar bol. Had ook steeds problemen met opstarten en het USB gedeelte werkte niet echt lekker. Vond ook dat de chipset erg heet werdt. Heb zelfs het bord nog een keer naar Epox opgestuurd, kreeg een "ander" bord terug (zeiden ze, was gewoon dezelfde). Zelf ook maar een upgrade gedaanDAMAGE schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:26:
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Het is niet alleen MSI uit die tijd die er problemen mee had. Het kan netzo goed met Asus borden voorkomen. Die elco's zaten overal in, zelfs in vliegtuigen. En, je opmerking impliceert dat het aan de MSI-6309 lag de de elco's bol gingen staan, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik vind het alleen wel raar dat je vervangende types hebt gekregen die nog zijn gemaakt met de verkeerde electroliet formule.InfinityG35 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:16:
[...]
Heb dus ook een MS-6309 met een PIII 733 erin. Twee jaar geleden stonden er 5 Elco's bol, 2700 / 6.3v. MSI gemailed en nieuwe elco's ontvangen. Deze hebben we erop laten solderen (ben niet zo'n held met een soldeerbout) en preventief nog een aantal andere grote elco's (die blauwe). Nu ruim 2 jaar na dato staan er alweer 2 bol, en de derde begint langzaam te komen. Dit zijn overigens de vervangen elco's die MSI ons toegestuurd heeft!
Het moederbord werkte trouwens nog perfect, nog geen teken van instabiliteit, maar bij elke foutmelding ga je jezelf toch afvragen...
De MS-6309 serie blijven rampbordjes; bijna elke plank is rot dus ik zou niet teveel tijd/moeite investeren in dit bord. Laatst heb ik een identiek Asus bordje gekocht voor 10E; net zo oud maar helemaal perfect (zitten trouwens meer elco's op). Uit voorzorg dus maar die MS-6309 vervangen.
Het probleem is over het algemeen dat je er een paar vervangt, maar de rest is ook rot, alleen zie je dat niet. Ik kan me voorstellen dat als er een paar rotte tussenzitten, dat de elco's die niet rot zijn daar ook onder lijden. Als ik een rij dezelfde elco's heb staan en er staan 2 bol, vervang ik gewoon de hele rij, aangezien die dingen allemaal met elkaar in verbinding zitten op een of andere manier.halfgaar schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:38:
[...]
Het is niet alleen MSI uit die tijd die er problemen mee had. Het kan netzo goed met Asus borden voorkomen. Die elco's zaten overal in, zelfs in vliegtuigen. En, je opmerking impliceert dat het aan de MSI-6309 lag de de elco's bol gingen staan, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik vind het alleen wel raar dat je vervangende types hebt gekregen die nog zijn gemaakt met de verkeerde electroliet formule.
* _JGC_ tikt dit op een systeem met een nforce2 bord waarvan nagenoeg alle elco's zijn vervangen... GSC schijnt bagger te zijn, dit is het tweede bord waar ik ze op tegenkom (Leadtek, andere was Jetway)
Als ik een bord fix met kapotte elco's, dan vervang ik ze liever allemaal, tot de kleintjes tussen de PCI bussen aan toe. Dat bord is dan gemaakt met een lading foute elco's, en als er een paar bol staan, is de kans groot dat alle, of veel, elco's van die slechte partij zijn.
Trouwens, een NForce2 met bagger elco's? Ik dacht dat het toen toen echt wel afgelopen was.
Een rotte elco beïnvloed trouwens geen andere elco's. Elco's worden gebruikt voor het leveren van stroompieken, en het wegfilteren van laagfrequente opgepakte storing. Voor beide geldt, hoe langer de verbinding tussen de elco en het object, hoe slechter het werkt. Daarom zitten er zoveel op, dichbij de onderdelen die het nodig hebben. En ze zijn allemaal met elkaar verbonden, ze zitten namelijk tussen voeding en 0V (ground). Het zijn eigenlijk alleen de halfgeleiders die lijden van slechte elco's.
Trouwens, een NForce2 met bagger elco's? Ik dacht dat het toen toen echt wel afgelopen was.
Een rotte elco beïnvloed trouwens geen andere elco's. Elco's worden gebruikt voor het leveren van stroompieken, en het wegfilteren van laagfrequente opgepakte storing. Voor beide geldt, hoe langer de verbinding tussen de elco en het object, hoe slechter het werkt. Daarom zitten er zoveel op, dichbij de onderdelen die het nodig hebben. En ze zijn allemaal met elkaar verbonden, ze zitten namelijk tussen voeding en 0V (ground). Het zijn eigenlijk alleen de halfgeleiders die lijden van slechte elco's.
Dit nforce2 bord is een van de eersten uit halverwege 2003. En wees gerust hoor, die brakke elco's worden nog steeds wel op nieuwe borden gebruikt, heb hier nog een Asrock K7S8XE+, een bord ergens uit eind 2004, ook met brakke elco's.
Heb hier ook een techsolo externe harddiskbehuizing liggen van nog geen jaar oud met daarin 2x1000uF 6.3V uit een oud moederbord gesloopt in de adapter gesoldeerd. Dat was dan de 5V voeding, de 12V ligt er inmiddels ook uit, helaas is 680uF 16V niet zo heel erg standaard in moederborden en zal ik hier toch echt de deur voor uit moeten op een tijd dat de elektroboer open is
Wat betreft bovenstaande harddiskbehuizing opsturen voor garantie: dat ding kostte destijds 20 euro, heb toen gewoon nog eentje besteld, die heeft inmiddels ook al nieuwe elco's gekregen
Heb hier ook een techsolo externe harddiskbehuizing liggen van nog geen jaar oud met daarin 2x1000uF 6.3V uit een oud moederbord gesloopt in de adapter gesoldeerd. Dat was dan de 5V voeding, de 12V ligt er inmiddels ook uit, helaas is 680uF 16V niet zo heel erg standaard in moederborden en zal ik hier toch echt de deur voor uit moeten op een tijd dat de elektroboer open is
Wat betreft bovenstaande harddiskbehuizing opsturen voor garantie: dat ding kostte destijds 20 euro, heb toen gewoon nog eentje besteld, die heeft inmiddels ook al nieuwe elco's gekregen