MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 15.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een schopje nav een paar mails...

Ik heb weer een paar borden met de bekende problemen liggen - een Asrock K7S8X r. 3.01 en twee AOpens, een AX34-U en een AK73ProA.

De condensatoren zijn de usual suspects:

Op de Asrock zijn het meerdere 6.3V 1000uF Taicon gevallen (13 in totaal op bord, de helft bol of spuitend)
Op beide AOpens zijn het allemaal Lelon caps, 6.3V 1000uF, 1500uF en 10V 3300uF, waarbij de 3300uF werkelijk fonteinen zijn geworden :P

Aangezien twee jaar terug AOpen geen problemen maakte van nieuwe caps opsturen (zie hierboven, post van 9 december) heb ik weer een lief mailtje gestuurd. Van Asrock verwachtte ik minder maar aangezien hun Europees distributiepunt op fietsafstand hiervandaan ligt (Wijchen/Bijsterhuizen) dacht ik het toch maar te proberen met het aanbod ze gewoon op te komen halen als verzenden lastig was.

Eerst het goede nieuws: beide support afdelingen zijn snel en reageren binnen 24u.

Dan het mindere:
Dear dion_b,

I am sorry to inform you that we do not have capacitors on stock.
However it should be possible to get these or similar at your local electric shop.

Apologies for the inconvenience

Kind regards, Mit freundlichen Grüßen, Met vriendelijke groet,
AOE-FAE
visit us at www.aopen.nl
Juist... :/

Maar die van Asrock was een stuk vriendelijker/menselijker, al doen ze hier een uitspraak die ze IMHO wel eens voor problemen zou kunnen zorgen:
Beste dion_b,

Wij kunnen helaas geen vervangende condensatoren sturen. Met condensatoren
van mindere kwaliteit is de kans dat ze defect raken groter dan met
condensatoren van betere kwaliteit. De lage prijs moet ergens vandaan komen.

Het gebruik van goedkopere onderdelen heeft daar mee te maken. Soms gaan ze
vele jaren mee, soms kunt u pech hebben en gaan de componenten minder lang
mee.

Wanneer 1 condensator het begeeft, kan de rest hierdoor ook bezwijken.

Een voeding kan eventueel ook de oorzaak zijn van snellere slijtage of een
plotseling defect (onstabiele voeding, ongewone piekspanning).

Helaas is ook de garantie voor onze distributeurs ook afgelopen voor dit
model. Anders had ik u uit kunnen nodigen het bord hier in Wijchen gewoon om
te ruilen tegen een gebruikt exemplaar. Omdat u in Nijmegen woont was dit
makkelijk geweest.

Vriendelijke groet,

ASRock Support
IANAL, maar volgens mij is het stukje wat ik in bold gezet heb een toegeving dat ze ondermaatse onderdelen gebruikt hebben - wat ipv een garantieverhaal dit gewoon herleidt tot fabricagedefect...

Naja, ik ga me er iig niet druk om maken, gelukkig liggen hier nog een paar dode borden met goede condensatoren die ik kan plunderen :z

Iig een minpuntje wmb voor AOpen dat ze niet meer zoals in het verleden tegemoet komen door een paar condensatoren van een paar cent toe te sturen. Dat staat in schril contrast met bijvoorbeeld Abit die wel nog keurig die service levert :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Gigabyte heeft ook redelijk wat bordjes gemaakt met de overbekende elco's van het merk GSC... volgende week 2 borden van die lui repareren met oude 3300uF 6.3V elco's uit een dood compaq bord uit een Deskpro EN/SFF.
Mijn eigen bord heb ik destijds 20 elco's van het merk GSC vervangen, toen waren ze op. Er zit welgeteld nog 1 GSC elco op dat bord, raad eens welke er bol staat... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom veelvuldig rotte condensatoren tegen van het "merk" Lelon oid...

Of is dat gewoon een typenaam van GSC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
De lekke elco's die ik heb gezien op twee borden waren van Chssi of Chsi ofzo, ik weet niet meer precies.

Maar dion_b, het lijkt inderdaad alsof ze zeggen dat die Asrock borden onder andere door de slechte elco's goedkoper zijn. Alleen wat hij zegt over het slijten van de andere elco's zodra er één stuk is, vind ik raar. Er gaat misschien meer stroom door de andere lopen, maar dat ze daar sneller stuk van gaan is meer een theoretisch verhaal volgens mij. De levensduur van de andere elco's moet alsnog veel hoger zijn dan een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

halfgaar schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:38:
De lekke elco's die ik heb gezien op twee borden waren van Chssi of Chsi ofzo, ik weet niet meer precies.

Maar dion_b, het lijkt inderdaad alsof ze zeggen dat die Asrock borden onder andere door de slechte elco's goedkoper zijn. Alleen wat hij zegt over het slijten van de andere elco's zodra er één stuk is, vind ik raar. Er gaat misschien meer stroom door de andere lopen, maar dat ze daar sneller stuk van gaan is meer een theoretisch verhaal volgens mij. De levensduur van de andere elco's moet alsnog veel hoger zijn dan een paar jaar.
Op zich klopt het verhaal wel. Als die dingen meer te verduren krijgen slijten ze sneller. Zeker als ze brak zijn vanaf het begin (zoals vaker bij Asrock) kan het zijn dat ze gewoon sneller stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

halfgaar schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:38:

Tja, stel het voor als een brug met zes pijlers, twee rijen van drie. Als een van die pijlers het begeeft zakt de brug nog niet in, maar de overige vijf hebben het danig zwaarder te verduren dat de kans dat zij het ook begeven veel hoger wordt.

Het verhaal klopt 100%, het is alleen dat je zelden ziet dat een bedrijf openlijk toegeeft derderangscomponenten gebruikt te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb me van de week ook weer op een MSI bordje (een k7t Turbo2) gestort met wel geteld 1 bolle, gebarsten elko.
Het was een Luxon, niet een onbekende wat kapotte elko's betreft. En dit was de tweede op het bordje, wat opzich nog niet slecht was, gezien de leefdtijd van 6 jaar (uit m'n hoofd) en veel draai uren.
Het typische is alleen wel, dat beide elko's direct naast het AGP slot zaten, waar een passief gekoelde geForce in zit. Ik denk dat het in mijn geval vooral externe warmte is geweest, aangezien dat wel de warmste plek op m'n mobo is/was.
Opvallend is trouwens ook, dat er 4 elko's letterlijk ingeklemt zitten tussen de koelblokjes van de spanningsregelaars. Dit is ook een erg warme plek, die daarnaast ook nog eens electrisch zwaar belast wordt (veel hoogfrequente storing e.d.), maar deze zijn optisch nog in top conditie (en volgens een hardware monitor zijn m'n spanningen ook ruim binnen de marges en zeer stabiel).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@deepbass909, ik denk niet dat het zo zeer de warmte is, meer de stroom die getrokken wordt door een component dat in de buurt zit (en dat weer de warmte veroorzaakt). Elcos kunnen ook wel slijten door warmte, maar zullen dit eerder doen als ze ook nog eens flink belast worden. Het is dus een beetje een combinatie van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
dion_b schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:59:
Aangezien twee jaar terug AOpen geen problemen maakte van nieuwe caps opsturen (zie hierboven, post van 9 december) heb ik weer een lief mailtje gestuurd. Van Asrock verwachtte ik minder maar aangezien hun Europees distributiepunt op fietsafstand hiervandaan ligt (Wijchen/Bijsterhuizen) dacht ik het toch maar te proberen met het aanbod ze gewoon op te komen halen als verzenden lastig was.
Ik heb toen gemailt naar de Nederlandse Aopen support en kreeg een mail van "Ramon Onesseit" hij heeft mij de nieuwe condensatoren toegestuurd. Misschien dat je het bij hem nog eens kunt proberen? ramon_onesseit[at]aopen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Terw_Dan schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:10:
@deepbass909, ik denk niet dat het zo zeer de warmte is, meer de stroom die getrokken wordt door een component dat in de buurt zit (en dat weer de warmte veroorzaakt). Elcos kunnen ook wel slijten door warmte, maar zullen dit eerder doen als ze ook nog eens flink belast worden. Het is dus een beetje een combinatie van beide.
Warmte heeft wel degelijk invloed op de levensduur van een elco. Slijten van een elco wordt door een combinatie van warmte en belasting bepaald.
Het probleem is dat de elco's die gaan lekken, elco's zijn die een verkeerd electrolyt hebben. Daardoor klopt o.a. de temperatuur aanduiding op de behuizing niet.
In de winkel waar ik jaren heb gewerkt, hebben ze speciale elko's liggen, die niet alleen 105 graden zijn, maar ook van een algemeen hogere kwaliteit, speciaal voor dit soort gevallen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 3 4 Laatste