En toch blijf ik erbij dat een digifoto contest ervoor dient om mensen te motiveren bijzondere/mooie foto's te maken en bij veel van wat ik van tot nu toe gezien heb vind ik dat het niet bijzonder genoeg of niet uitgewerkt genoeg is om in te zenden. Neem nou bv. die foto van die emmer met een druppel die erin valt; op zich is met het idee (net als bij de meeste foto's die al ingezonden zijn) best een goede foto te maken die aan het thema voldoet. Maar maak er dan niet een doodnormale foto van met het onderwerp in het midden van het beeld en een stuk muur en vensterbank oid in beeld... verlaag je standpunt en beperk de uitsnede tot de rand van de emmer totaan het punt waar de druppel in het water valt, zodat je het water aan de grens van de emmer ziet opbollen. M.a.w. breng het op een bijzondere manier in beeld. Dat lijkt mij iig het uitgangspunt van iemand die een foto voor een fotowedstrijd wil insturen.Hangloozz schreef op 20 May 2003 @ 18:20:
Kijk dat je hoopt dat er nog opvallend materiaal ingezonden wordt kan ik begrijpen, je kunt alleen niet afdwingen in welke kwaliteit..
Als iemand een in het thema passende foto submit en hij is niet mooi moet je um dan weren?
Als iemand een mooie foto post en hij past na wat uitleg in het thema, moet je um dan weren?
M'n kerkje is misschien niet helemaal top maar er zijn, IMO, maar een paar goede scene's te bedenken en die zijn grotendeels al gekaapt, wat moet ik dan? Gelijk maar niet meer meedoen of een alternatief zoeken... dus ik stuur een alternatief in...
[...]
Wat wil je nu eigenlijk dat er ingezonden wordt
Als er een goede foto geplaatst wordt voldoet ie weer teveel aan het thema...
En blijkbaar is het niemand gelukt om iets bijzonders te maken..naar _jouw_ mening..
Ik denk dat er teveel verwachtingen gekweekt worden voor een pittig onderwerp als dit, zeker als je het vast moet gaan leggen; fotografie bestaat voor een groot deel uit momenten en die treden meestal spontaan op, die kun je niet altijd creeren.
Daarnaast zou ik graag zien dat de grootste criticasters allemaal een goede foto inzenden anders neem ik ze nooit meer serieus
Je zegt dat je denkt dat er teveel verwachtingen gekweekt worden voor een 'pittig onderwerp als dit', maar daar ben ik het niet mee eens. Zoals ik al zei, kan het idee voor een inzending best simpel zijn (zoals die emmer met die druppel), maar ik verwacht dus wel dat (mits het mogelijk is om de foto meerdere keren te nemen) dan de fotograaf aandacht besteedt aan de uitbeelding.
Er is op zich ook niks mis met het posten van een foto in dit topic die nog niet uitgewerkt is. Misschien is mijn kritiek dan ook wel als 'ongezouten' te betitelen, maar als ik mensen hier zie schrijven dat ze een foto die langs de hekken van een concentratiekamp genomen is de beste kandidaat tot nu toe vinden, dan kan ik het niet laten om te zeggen dat ik die foto niks aan vind.
Een foto waarbij de relatie met het thema 'er te dik bovenop ligt' kan natuurlijk best een goede foto voor deze contest zijn, maar ik vind dat zo'n foto wel per definitie minder kans maakt. Voeg er dan iig op de een of andere manier subtiliteit aan toe zodat je alsnog iets bijzonders krijgt.
En natuurlijk hoef je geen foto's te weren, dat zal niemand doen (er is ook niemand om dat te doen behalve de mod(s)).
Edit: en om nog even m'n (kennelijk prikkelende) kritiek te rechtvaardigen: bij de vorige contest waren er gemiddeld zeker betere inzendingen dan tot nu toe bij die van deze maand. Maar goed, de interesse/deelname is natuurlijk iets wat op en neer gaat hè.
[ Voor 17% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-05-2003 15:05 ]