Goeie foto
Dat vind ik wel een originele grens... goed in het thema dus.
Maar kan je de foto niet iets mooier maken? je kan em nemen zoals je wil, kan wel wat speciaal in, dacht ik zo, toch?
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Deze is beter ja, stuk mooier.
(niet geprobeerd bij de avond zon van vanavond? dan krijg je echt een mooie foto volgens mij, of is daar geen zon 's avonds? kan natuurlijk heel goed in het bos)
[ Voor 12% gewijzigd door floduR op 11-05-2003 00:00 ]
Arrived anxious, left bored
Deze was bij avondlicht, maar het licht wat je ziet, is het enige, nogal een dicht bos.floduR schreef op 10 May 2003 @ 23:59:
[...]
Deze is beter ja, stuk mooier.
(niet geprobeerd bij de avond zon van vanavond? dan krijg je echt een mooie foto volgens mij, of is daar geen zon 's avonds? kan natuurlijk heel goed in het bos)

Misschien wel leuk, hoog water van de maas, dit is de pendeldienst
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
Leuke foto wel. Vind het ook wel in het thema passen, "buiten je grenzen treden" zowel de Maas als het werk dat verricht wordt door hulpverleners. En die leger truck (dat is het toch?) doet me ook wel aan grens denken...leger, grens. Compositie is ook mooi vind ik met die kerk nog rechts, en de auto links, opspattend water van de banden. Enige min puntje is voor mij dat de foto wat donker is en weinig kleur contrast heeft. Misschien kan je dat nog wat verbeteren met photoshop?HarrieH schreef op 11 mei 2003 @ 12:49:
[afbeelding]
Misschien wel leuk, hoog water van de maas, dit is de pendeldienst
Verwijderd
Jah leuke grens .. maar wel beetje snel gevonden denkik .. Ik liet mijn ged88 zo rollen en deze kwam ook vrij snel voorbij ..
ff beetje opbouwende kritiek .. nu zie je inderdaad een wildrooster .. en dat is een grens .. maar als je niet weet wat het is .. zie je er een .. euhw .. auto-olie-lek put? .. om-over-sloot-te-kunnen-rijden-hek? .. of wat dan ook in ..
Misschien dat je met het beeld zelf de 'begrenzing' beter kunt aangeven?

Dit is een foto van een vogelnest op het vliegveld van Sharm El Sheikh in Egypte.
De grens tussen natuur en de menselijke cultuur is hier duidelijk wat "vager" dan gebruikelijk. De vogels waren een nest aan het maken in een van de TL-lampen van de vertrekhal. Elke keer vloog er weer een naar buiten om een takje of iets dergelijks te halen.
Deze foto heb ik zaterdag 10 Mei om 7:47 gemaakt. De gebruikte camera is een Casio QV-R4.
Hier een pic die ik zojuist heb geschoten, moest snel zijn, want begon te regenen
Is wat in gesoept, omdat er een rode vlek op het veld zat, erg irri. Verder is dit de grens tussen wel of nie scoren
tevens moest ik eerst 3x kijken en je verhaaltje lezen voor ik doorhad wat ik zag.. verrassend gezichtspunt dus.
Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z
Verwijderd
--- De Druppel ---
Die beter?? Gewoon een wildrooster.
Dan snap jij hem niet...Aham brahmasmi schreef op 13 May 2003 @ 17:36:
[...]
Die beter?? Gewoon een wildrooster.De grens tussen... zand en metalen spijlen... boeiend.
Tis de grens voor het wild dat daar loopt, maar geen grens voor ons.
Verwijderd
Het idee is erg leuk, en de uitvoering bijna perfectVerwijderd schreef op 13 May 2003 @ 17:36:
Hierbij mijn inzending. Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken iets te verzinnen. Maar dankzij een ideetje van mophor lukt het me dus toch nog om een bijdrage te leveren deze maand (alsnog dank mophor). Uitvoering etc is wel geheel door mij gedaan.
--- De Druppel ---
[afbeelding]
Hmm, opzich wel een leuke foto maar.... het kan m'n ogen liggen, maar volgens mij is de druppel net niet scherp, en de voorkant van de emmer wel. Je had misschien beter een hoger f-stop dan f2.8 kunnen gebruiken. Wat heb je er trouwens nog aan gefotoshopped?Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 17:36:
Hierbij mijn inzending. Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken iets te verzinnen. Maar dankzij een ideetje van mophor lukt het me dus toch nog om een bijdrage te leveren deze maand (alsnog dank mophor). Uitvoering etc is wel geheel door mij gedaan.
--- De Druppel ---
[afbeelding]
Verwijderd
Over de timing van het nemen van de foto: geloof me, in het geval dat je een dergelijke foto gaat maken kan je zoveel proberen te timen als je wilt, maar als je digitale camera last heeft van vertragingen dan houdt het al snel op. Dit was het beste resultaat uit +/- 60 foto's. Het was heel erg lastig om een vallende of plonsende druppel vast te leggen. Het was meer op goed geluk de knop indrukken. Ik geloof trouwens niet dat ik met mijn toestel de mogelijkheid om de sluitertijd aan te passen dus dat is nog een bijkomstigheid.
Verder trouwens bedankt voor de positieve reacties!
Maar ik stuur mijne toch maar in, was blij dat ie eindelijk gelukt was

Ohjah en 't id er8r is uiteraard dat de grens van dit glas bereikt is
Gemaakt met een Canon Powershot A300.
Alles op automatisch ingesteld, alleen op macro modus gezet.
Mooie fotoRTBravo schreef op 14 May 2003 @ 20:01:
Argh, waarom kijk ik ook nie ff voordat ik leuk mn eerste foto ga makenHeeft iemand al een id met een emmer met water die overloopt
![]()
Maar ik stuur mijne toch maar in, was blij dat ie eindelijk gelukt was
[afbeelding]
Ohjah en 't id er8r is uiteraard dat de grens van dit glas bereikt is
Gemaakt met een Canon Powershot A300.
Alles op automatisch ingesteld, alleen op macro modus gezet.
Meer het Ontbreken van grenzen...
Is alleen een scan van een ouderwetse, analoge foto uit m'n Eos 5...
Hoe langer ik ernaar kijk, hoe minder ik m vind.... ik ga nog wel even rondjes maken hier in de buurt voor een nieuwe...
[ Voor 46% gewijzigd door liosnel op 14-05-2003 23:44 ]
Hoe bedoel je geript? Waarom zou die foto geript zijn? Ik heb die foto hier al eens eerder gezien...
eh ja? Die site van de contest is van Norjee hoor, of begrijp ik hier iets nietdbzfan schreef op 15 mei 2003 @ 15:05:
De link..
Ik dacht ook gewoon dat ie van norjee was hoor, maar omdat iemand zei dat ie niet van hem was, keek ik naar de link.PuCK schreef op 15 mei 2003 @ 16:09:
[...]
eh ja? Die site van de contest is van Norjee hoor, of begrijp ik hier iets niet
Maar ik ben niet van plan mee te doen met die foto hoor...
het is toch niet zo dat je mee MOET doen ???
ik heb waarschijnlijk geen tijd.,.. nou dan doe ik niet mee.
het gaat om de sport, krijg een onderwerp, gebruik fantasie, schiet bijpassende plat.
Het gaat om het leerproces lijkt me, en niet om de contest zelf.
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd
niet om het een of ander hoor, maar wat mij opvalt is dat er vrijwel geen enkele mooie foto tussen zit. Dit komt naar mijn mening omdat het onderwerp gewoon te moeilijk is. Iedereen is druk bezig een idee te verzinnen, komt hier niet op, loopt wat rond en ziet iets waar wel een grens aan te praten is en post de foto hier. En stuk voor stuk zijn het gewone foto's zoals iedereen ze in het dagelijks leven maakt.
Dit vond ik toch heel wat anders bij het thema fruit of schaduw. Daar kwamen gewoon artistieke foto's uit met aparte kleuren, mooie composities en goede belichting.
Jullie zijn nu gewoon te druk bezig om aan het thema te voldoen, een mooie foto maken hoort er nu op de een of andere manier niet meer bij en dat is jammer
Verwijderd
Ik vind dit een erg mooie fotoHunterPro schreef op 14 May 2003 @ 18:46:
De grens tussen groen en grijs, tussen vers, fris gras, en een saai grauw NS gebouw. De grens tussen scherpte en onscherpte. De grens tussen lekker in het gras liggen, of in zo'n saaie trein door nederland denderen. Need I go on?
[afbeelding]
Ja... de beste foto tot nu toe, naar mijn mening.dbzfan schreef op 17 May 2003 @ 16:49:
Tijdens het fotograferen van onze hond kwam ik deze tegen, de grens lijkt mij vrij duidelijk.
[afbeelding]
Net die oog die langs de tralie kijkt. Zwart wit... heel sterk.
Ik zou eventjes photoshop ter hand nemen om de buis wat minder hard te laten lijken, en de hond wat naar voren halen.
does de fullsize mailen naar admin.root (at) haa cee cee net.nl ?dbzfan schreef op 18 May 2003 @ 14:08:
Ik ben een psnoob, hoe kan ik dat doen?
(dus hccnet
Verwijderd
[edit]Img verwijderd
edit:volgens mij ben ik ook geen kei in PSP
edit: Nu ik er langer naar zit te kijken vind ik niet echt een mooie foto. Het thema komt wel goed naar voren maar is wel vrij simpel
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 13:55 ]
Done, bvdHunterPro schreef op 18 mei 2003 @ 14:23:
[...]
does de fullsize mailen naar admin.root (at) haa cee cee net.nl ?
(dus hccnet)
Wacht even...HunterPro schreef op 18 mei 2003 @ 13:55:
geflitst, en daardoor gewoon contrastloos. Een veel te witte stalen buis waar je belichting op wordt afgesteld, waardoor je hond in de achtergrond verdwijnt.
Ik zou eventjes photoshop ter hand nemen om de buis wat minder hard te laten lijken, en de hond wat naar voren halen.
Die witte stalen buizen maken het voor mijn gevoel juist sterker. De hond zwart en bijna onzichtbaar op de achtergrond, bijna abstract. Je moet eventjes kijken voordat je ziet wat het precies is waarnaar je kijkt. "Een hond in bijna volledige duisternis en je ziet alleen het witte randje van zijn ogen"
Ik denk dat je de balken niet grijzer moet maken. Dat maakt de foto alleen zwakker. En de hond MOET juist op de achtergrond verdwijnen.
Ik geef toe, technisch gezien is dit een slechte foto. Maar het irritante wit van de buizen dat het zien van de hond belemmerd is heel mooi.
Gewoon laten zo... de flits heeft je geholpen!
[ Voor 4% gewijzigd door vormstreber op 18-05-2003 22:14 ]
Verwijderd
Misschien een beetje afhankelijk van ieders smaak, maar persoonlijk vind ik die foto met de wat donkere buizen mooier (al mogen die buizen inderdaad wel ietsjes lichter nog hoor!), ik vind nl. die glanzende vacht van de hond zo mooi uitkomenvormstreber schreef op 18 May 2003 @ 22:12:
[...]
Wacht even...
Die witte stalen buizen maken het voor mijn gevoel juist sterker. De hond zwart en bijna onzichtbaar op de achtergrond, bijna abstract. Je moet eventjes kijken voordat je ziet wat het precies is waarnaar je kijkt. "Een hond in bijna volledige duisternis en je ziet alleen het witte randje van zijn ogen"
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Daarom juist.KillerBeeForEver schreef op 19 May 2003 @ 13:31:
[...]
Misschien een beetje afhankelijk van ieders smaak, maar persoonlijk vind ik die foto met de wat donkere buizen mooier (al mogen die buizen inderdaad wel ietsjes lichter nog hoor!), ik vind nl. die glanzende vacht van de hond zo mooi uitkomen, als de buizen te licht worden, ben je meer gefocus'ed op de buizen, lijkt me ook niet echt de bedoeling
.
Die buizen ZIJN de grens. Die moeten dominant in beeld staan en daarachter pas de hond. Maar laat ik er maar over ophouden, want het is inderdaad een kwestie van smaak: "beauty is in the eye of the beholder" laten we maar zeggen.
Maarja, ik ga nog even me best doen dus....
De grens is duidelijk... of juist niet... aangezien hij weg is.
Jammer van de schaduw, je krijgt de neiging om daar evenveel of zelfs mee aandacht aan te besteden.
Deze misschien:

een vage grens tussen land/zee/lucht....
Je MOET niet meedoen hoor... je mag meedoen.Merlijn_merlin schreef op 19 May 2003 @ 23:54:
Tja ... de contest.... moeilijk... lastig... mompel... wat nu?
Deze misschien:
[afbeelding]
een vage grens tussen land/zee/lucht....
Vage grens tussen lucht, water en land is dat niet een beetje een vage omschrijving van een foto die heel vaag met grenzen te maken heeft.
De foto is verder wel mooi, maar straalt voor mijn gevoel meer een vorm van eenzaamheid uit dan een grens.
eenzaamheid is ook een soort grens - de pijnlijke scheiding tussen ik en het universum.....
Ik loop hier regelmatig langs, het hek is een paar kilometer lang en loopt grotendeels door het Haagse Bos.
Aan de andere kant van het hek woont Beatrix.
Voor mij een grens, wat vinden jullie?
[ Voor 3% gewijzigd door Briggy op 24-05-2003 02:33 ]

De kerk; grens tussen hemel en aarde...
ehm, of is het nou verbinding tussen hemel en aarde?
[ Voor 15% gewijzigd door Hangloozz op 20-05-2003 01:53 ]
(hmmm 6:49... tijd om te gaan slapen, weer wat mooei ochtend shots gemist
[ Voor 18% gewijzigd door Zoijar op 20-05-2003 06:51 ]
Maar eh de kerk is niet de verbinding tussen hemel en aarde alsmede niet de grens daartussen, wat mij betreft dan
mja, ik dat later ook al dat ie misschien niet helemaal op z'n plaats is... nou dan ditch ik um maarwillem169 schreef op 20 May 2003 @ 08:57:
Hangloozz: gappig, you noticed.. Hoop mensen benoemen een foto alszijnde 2 grenzen, maar jij plaatst een object als grens, tussen twee dingen; dus een soort extra demensie...
Maar eh de kerk is niet de verbinding tussen hemel en aarde alsmede niet de grens daartussen, wat mij betreft dan
ech-nie!
[ Voor 3% gewijzigd door Hangloozz op 20-05-2003 12:13 ]
Verwijderd
tss.. puberHangloozz schreef op 20 mei 2003 @ 13:23:
waar dacht je aan als ik vragen mag? een vrouw die op de grens van het ontkleeden zit?
Sorry, ik heb niet helemaal goed begrepen maar goed als nog even de text erbij

Link
Het kijken in de verte zonder te weten waar je grens (eindbestemming) zal liggen.

Link
Het verkennen van de grenzen. ("To boldly go where no-one has gone before")
Fuji Finepix 2800Z
[ Voor 32% gewijzigd door Bpje op 20-05-2003 14:02 ]
moeten we hier zelf bij bedenken wat de grens is?
die onderste kan ik me wat bij voorstellen: de grenzen van het universum verkennen.
hmm, je hebt in het digifoto-topic zeker m'n leeftijd gezien?
Verwijderd
Hangloozz schreef op 20 mei 2003 @ 13:52:
hmm, je hebt in het digifoto-topic zeker m'n leeftijd gezien?
Sorry, Al aangepast.Hangloozz schreef op 20 May 2003 @ 13:52:
[...]
moeten we hier zelf bij bedenken wat de grens is?
die onderste kan ik me wat bij voorstellen: de grenzen van het universum verkennen.
[...]
Verwijderd
Voorbeeldje:

(de grens tussen de blauwe en witte stof)
Is niet als flame bedoelt, maar het lijkt soms wel ofdat wensen kosten om wat het kost mee willen doen.
Oh joh, je hoeft ze echt niet weg te halen hoor.Bpje schreef op 20 May 2003 @ 17:16:
vormstreber : Het gaat niet om koste wat het kost mee te doen het leek me gewoon leuk kijk regelmatig in de foto topic's en zie vaak mooie plaatjes en ik dacht doe ook eens mee. Misschien niet zo sterk dan verlies ik toch (boeie). Zal de komende dagen nog is hard nadenken over een ander foto. Sorry, Ben geen expert. Ik haal de foto’s wel weg als het niet gepast is.
Zo bedoelde ik het ook weer niet, maar mijn mening is gewoon dat een geschikte foto geen verhaal nodig heeft.
Was meer een algemene opmerking.
Jullie zien het resultaat nog wel.
Die tweede vind ik wel een leuk contrast met die kerk
[ Voor 12% gewijzigd door Bpje op 20-05-2003 17:24 ]
That's the spirit!Bpje schreef op 20 mei 2003 @ 17:23:
Ik ben het wel met je eens hoor een foto moet het verhaal kunnen vertellen ik zal er nog ff hard over nadenken. Ik zie het alles kritiek en daar moet je gewoon tegen kunnen als je zoiets doet.
Jullie zien het resultaat nog wel.
Die tweede vind ik wel een leuk contrast met die kerk
Om eerlijk te zijn wil ik zelf ook heel graag meedoen, maar heb nog steeds geen geschikte foto hiervoor.
Maar laat maar zien als je weer een inzending hebt, ik ben benieuwt!
Wat heb je nou liever: 5 foto's die in jouw opinie helemaal voldoen aan het thema maar nauwelijks enige vorm van competitie opleveren (de menigte bepaald tenslotte de winnaar, ook als er foto's zijn dien 'niet' aan het thema voldoen!!) of een hele rits inzendingen waar men lekker uit kan selecteren.vormstreber schreef op 20 May 2003 @ 17:10:
Sorry dat ik het zeg, maar de laatste paar foto's hebben meer een verhaal nodig dan dat ze zelf vertellen wat de grens is.
Voorbeeldje:
[afbeelding]
(de grens tussen de blauwe en witte stof)
Is niet als flame bedoelt, maar het lijkt soms wel ofdat wensen kosten om wat het kost mee willen doen.
as said: een ander bepaald tenslotte of jouw foto voldoet aan het thema
kortom: je moet niet zo zeuren
Ja, ik ontvang met mijn satelliet die ik aan m'n schuurtje heb bevestigd ook de tv-signalen van de schotelantennes die in een baan om de aarde zweven.Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 14:14:
Volgens mij heb ik die van die sateliet al eerder voorbij zien komen in een andere contest...
Je bedoelt een schotelantenne, SKKL.
Verwijderd

Het TWRC gebouw na de aangestoken brand. Een sociale grens is gepasseerd en wordt met een hek afgesloten van de wereld...
Ik vind dat vormstreber wel gelijk heeft: als je wilt dat je foto aan het thema van de contest voldoet, moet hij voor zichzelf spreken. En je moet natuurlijk met iets bijzonders komen, wat betekent dat het in principe best zoiets simpels als de grens tussen lucht en water mag zijn, maar dan op een bijzondere manier! Dat wildrooster dat ik een paar pagina's terug langs zag komen vond ik daarom nogal nietszeggend - gewoon een object. Je kunt er dan wel een verhaaltje bij verzinnen wat ook nog klopt, maar de foto moet qua beeld wel iets bijzonders te bieden hebben. Foto's van de Berlijnse muur of een concentratiekamp vind ik in dit kader weer zeer slechte kandidaten voor deze contest; met zo'n onderwerp ligt het hele concept er veel te dik bovenop.Hangloozz schreef op 20 May 2003 @ 17:34:
[...]
Wat heb je nou liever: 5 foto's die in jouw opinie helemaal voldoen aan het thema maar nauwelijks enige vorm van competitie opleveren (de menigte bepaald tenslotte de winnaar, ook als er foto's zijn dien 'niet' aan het thema voldoen!!) of een hele rits inzendingen waar men lekker uit kan selecteren.
Dit bovenstaande verhaaltje om even mijn lauwe enthousiasme over het tot nu toe ingezondene en afwachting tot er eindelijk iemand komt met iets bijzonders...
'k Zal zelf nog eens kijken of ik nog een mooie foto heb die misschien bij dit thema past... tijd om creatief te zijn heb ik momenteel errrg weinig helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-05-2003 18:02 ]
Variatie moet er inderdaad zijn. En tuurlijk doet gaat het hierbij om mijn mening, maar het was meer een opmerking in de richting dat men niet te veel gingen verzinnen maar vertellen.Hangloozz schreef op 20 mei 2003 @ 17:34:
[...]
Wat heb je nou liever: 5 foto's die in jouw opinie helemaal voldoen aan het thema maar nauwelijks enige vorm van competitie opleveren (de menigte bepaald tenslotte de winnaar, ook als er foto's zijn dien 'niet' aan het thema voldoen!!) of een hele rits inzendingen waar men lekker uit kan selecteren.
Ben namelijk bang dat er anders alleen maar foto's met eronder verhalen dan verhalen erin komen.
en misschien zeur ik een beetje... maar moet nog een beetje bijkomen van mijn eerste rijles (nog een beetje opgefokt).

Een contrast tussen de strakke lijnen van een fysieke grens ..
en het lijnenspel en de chaos voorbij die grens.
Als iemand een in het thema passende foto submit en hij is niet mooi moet je um dan weren?
Als iemand een mooie foto post en hij past na wat uitleg in het thema, moet je um dan weren?
M'n kerkje is misschien niet helemaal top maar er zijn, IMO, maar een paar goede scene's te bedenken en die zijn grotendeels al gekaapt, wat moet ik dan? Gelijk maar niet meer meedoen of een alternatief zoeken... dus ik stuur een alternatief in...
Wat wil je nu eigenlijk dat er ingezonden wordtAham brahmasmi schreef op 20 May 2003 @ 17:52:
[...]
Ik vind dat vormstreber wel gelijk heeft: als je wilt dat je foto aan het thema van de contest voldoet, moet hij voor zichzelf spreken. En je moet natuurlijk met iets bijzonders komen, wat betekent dat het in principe best zoiets simpels als de grens tussen lucht en water mag zijn, maar dan op een bijzondere manier! Dat wildrooster dat ik een paar pagina's terug langs zag komen vond ik daarom nogal nietszeggend - gewoon een object. Je kunt er dan wel een verhaaltje bij verzinnen wat ook nog klopt, maar de foto moet qua beeld wel iets bijzonders te bieden hebben. Foto's van de Berlijnse muur of een concentratiekamp vind ik in dit kader weer zeer slechte kandidaten voor deze contest; met zo'n onderwerp ligt het hele concept er veel te dik bovenop.
Dit bovenstaande verhaaltje om even mijn lauwe enthousiasme over het tot nu toe ingezondene en afwachting tot er eindelijk iemand komt met iets bijzonders...
'k Zal zelf nog eens kijken of ik nog een mooie foto heb die misschien bij dit thema past... tijd om creatief te zijn heb ik momenteel errrg weinig helaas.
Als er een goede foto geplaatst wordt voldoet ie weer teveel aan het thema...
En blijkbaar is het niemand gelukt om iets bijzonders te maken..naar _jouw_ mening..
Ik denk dat er teveel verwachtingen gekweekt worden voor een pittig onderwerp als dit, zeker als je het vast moet gaan leggen; fotografie bestaat voor een groot deel uit momenten en die treden meestal spontaan op, die kun je niet altijd creeren.
Daarnaast zou ik graag zien dat de grootste criticasters allemaal een goede foto inzenden anders neem ik ze nooit meer serieus
Wanneer het niet in een oogopslag duidelijk is wordt het meteen te vaag genoemd, en anders ligt het er idd meteen weer "te dik bovenop" ...
+++ CAM VERGETE
[ Voor 28% gewijzigd door xychix op 22-05-2003 08:58 ]
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd

"De Grens" hier is het verschil tussen niet en wel nat zijn, je ziet dat de handen nat zijn en de rest niet dat is dus de grens...
we moeten het steeds verder zoeken hierVerwijderd schreef op 21 May 2003 @ 13:36:
je ziet dat de handen nat zijn en de rest niet dat is dus de grens...
Edit: Dacht dat de stippen-bikini het grensgeval was
[ Voor 30% gewijzigd door draztic op 21-05-2003 14:38 ]