Wouter Tinus schreef op 25 April 2003 @ 14:01:
Niet helemaal waar. De Xbox-campange (ja, da's o.a. die schreeuwende screenad) heeft in heel Europa tienduizenden extra aanmeldingen voor Xbox Live opgeleverd, en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat ding niet irritant vond.
Je hebt het hier wel over hardware. Hardware kun je niet warezen; software wel. Waaruit maak jij op dat die extra aanmeldingen allemaal door die screenad zijn verworven?
Misschien een leuke poll: 'heb jij een legale licentie voor je OS'. Ik ben benieuwd hoeveel Tweakers er thuis een legale XP draaien. Ik gok op duivelsachtige taferelen... en dan met name
niet de BSD daemon...
Microsoft zal het waarschijnlijk verder worst wezen als mensen zich irriteren of het niet interesseert; het resultaat is binnen. Ik vind het nogal een loos argument om te zeggen dat wij de adverteerders benadelen. Deze weten zelf ook donders goed dat maar een heel klein percentage van de mensen die een reclame ziet (wat voor reclame dan ook, of het nou tv of radio of billboards of banners zijn) daarwerkelijk tot een aankoop over gaat.
Ja, dus Microsoft handelt uit egoisme. Jullie handelen ook uit egoisme; waarom mag een gebruiker dat dan niet? Bovendien haalt dit mijn argument dat gerichte reclame effectiever is niet onderuit.
Het idee van doelgerichte reclame is leuk, maar ook erg privacy-gevoelig. Wij leveren WebAds geen gegevens over welke user het is die een bepaalde banner opvraagt, laat staat over wat er in zijn profiel staat.
Kan het via Tweakers dan veranderd worden: gebruiker laadt site. Onderwerpen van interesse voor reclame wordt bekeken. Daaruit wordt de URL voor advertising geladen en ja dan weet Webads van IP xxx.xxx.xxx.xxx zijn/haar interesse. Maar die interesse weet Webads momenteel ook al want Webads weet welke sites die bij Webads zijn aangesloten worden bezocht door IP xxx.xxx.xxx.xxx.
Bovendien zouden volgens mij veel mensen zo slim zijn om gewoon aan te geven dat niet geïnteresseerd zijn in wat voor reclame dan ook.
Dan zorg je dat dat niet mogelijk is? Wanneer iemand jullie reclame niet wil zien, dan ziet diegene het niet. Simpel. Da's de huidige situatie; en dat kan op een manier waarop jullie het niet in de gaten hebben (hierbij wil ik graag ene NN bedanken

). Iedereen heeft een wel een bepaalde interesse, dus je kunt het veelzijdig spelen eventueel ook non-computer zaken.
Het valt mij op dat in dit topic een boel Tweakers die op de een of andere manier met Linux te maken hebben hier klagen. Niet gebaseerd op getallen, slechts op gevoel. Stel, dit is waar. Zou het dan niet beter zijn om deze Tweakers e keus te bieden om reclame voor bijv. RedHat te zien of colocated servers (net als K5 doet).
Als je een paar miljoen views op moet maken en die kun je alleen kwijt aan hoogstens een paar duizend users die hebben aangegeven geïntesseerd te zijn in dat onderwerp dan heb je een probleem.
Je kunt dit systeem onder de schoffel nemen: the other way around. Maar dan ben je afhankelijk van Webads en hun adverteerders.
Je kunt ook ervoor zorgen dat Tweakers niet dagelijks hun reclame-settings aan mogen passen maar ik zou het niet te lastig maken als ik jullie was. Jullie bezoekers hebben -in tegenstelling tot paardrijden.nl- verstand van hoe zij reclame kunnen weren.... zo niet zijn er vast wel Tweakers die dat andere Tweakers met liefde willen leren om zo druk op de ketel te zetten... ik ken er al 1...