Wat mij betreft is het al fout gegaan toen Tweakers.net een BV werdt.
Het is immers allemaal begonnen met een kleine site over het overklokken van een bepaalde pc, en daaruit is een aardige community gegroeid. Kijk eens naar de pageviews, het aantal frequente gebruikers op GoT, etc. Maar in al die groei en bloei heeft Tweakers.net toch zijn oorspronkelijke doel uit het oog verloren, namelijk het pushen van hardware over de limieten. Nu is het logisch dat er met het groeien van de userbase niet meer de enige activiteit wordt, aangezien de gebruikers meer interesses delen, en het een logisch gevolg is dat die interesses dan ook een plaats krijgen op de site. Natuurlijk is het de keus van Femme en de Crew om te beslissen wat de content is, maar ik vind dat ze dan niet voorbij moeten gaan aan de basis van dit alles.
Op het moment dat je er een BV van maakt, wordt het een bedrijf, en bedrijven draaien niet op vrijwilligerswerk en eigen vermogen. Een bedrijf hoort tenminste break-even te draaien, moet inkomsten regelen en uitgaven beheren, en levert zijn producten tegen een bepaalde prijs. Niets verkeerds mee op zich, maar dat is niet waar Tweakers.net ooit mee begonnen was. Zowiezo mis ik echte tweakercontent vanuit de crew zelf, en zie ik van de afgelopen jaren het stukje over het overklokken van Durons als eenzaam hoogtepunt (in de tijd dat er maar een paar artikelen per dag werden gepost, waar ik geen echte problemen mee had).
Ook de sfeer is veranderd met het groeien van de userbase. Door de grotere bekendheid voelen steeds meer mensen zich tot Tweakers.net aangetrokken. Nu wil ik geen mensen persoonlijk aanvallen of een grote groep gebruikers de oorlog verklaren, maar ik moet wel zeggen dat het niveau met flinke stappen gedaald is. Daarbij doel ik niet op de kennis van gebruikers, maar op het gedrag. Als mensen dingen niet weten, en ze weten zelf niet hoe ze dat te weten moeten komen, worden ze standaard afgesnauwt met de gebruikelijke termen "rtfm", "utfs" e.d. Waarom niet gewoon een duidelijk antwoord geven? Die gebruiker helpen? Op deze manier verziek je danig de sfeer, en het helpt ook niet bepaald voor het respect dat andere mensen voor je hebben. In ieder geval, respect vanaf mijn kant. Daarbij kom je op een volgende groep gebruikers.
Deze groep is hier niet zozeer vanwege de content, maar vanwege de community. Ik wil niet zeggen dat men dan per definitie een neveauverpester is, maar het zorgt er wel voor dat de target van Tweakers.net verschijft naar een ander soort gebruikers. En dan is er ook nog de groep met algemene gedragsproblemen. deze groep is nog wel het vervelendste. Met persoonlijke aanvallen, veelvuldig gebruik van ongefundeerde flames (waarover men kan discussieren waar de grens ligt, en dat in het geval vaan een groot aantal modjes op GoT ook nodig is) en dergelijke.
Tweakers.net hoort wat mij betreft een waardevolle site/community te zijn, waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt.
mvgr,
TGEN
P.S., Ik vind het zowiezo geen zeker idee om van een site als Tweakers.net te leven, alhoewel Femme en Daniel dat, voor zover ik weet, tot nu toe best redden. Dit soort sites lenen zich niet echt voor het verdienen van je brood, alhoewel ze wel erg veel tijd en geld vragen. Ik zou zoiets niet beginnen zonder een vaste baan met zekerheid van je financiele positie over een lange duur, hoewel dat wel de tijd die je in de site kan steken danig beperkt.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly