Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
cdgrit schreef op 21 May 2003 @ 13:44:
1/2 | 3/4 | H/V

Wat moet er op de plek van het vraagteken staan?
1, 2, 3, 4, hoedje van, hoedje van, 1, 2, 3, 4, hoedje van..... Juist.... Het antwoord is "papier" :P

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
cdgrit schreef op 21 May 2003 @ 14:32:
[...]

1, 2, 3, 4, hoedje van, hoedje van, 1, 2, 3, 4, hoedje van..... Juist.... Het antwoord is "papier" :P
MEGA-LOL _/-\o_

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77339

P :)

(Edit: Hmmm, misschien eens wat vaker refreshen :P)

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 77339 op 21-05-2003 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

Dido

heforshe

PhysicsRules schreef op 21 mei 2003 @ 13:41:
Ik ben wel benieuwd naar de oplossing van het dame-in-14-stappen-over-het-schaakbord-probleem.
Je bent de enige niet... het zou mijn gezondheid ook veel goed doen als er een mogelijkheid zou zijn om dat ene antwoord nou eens even te spieken :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67193

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 11:08:
OKOK speciaal voor Blikje en Geebee eentje die je niet kan kennen omdat ik hem net 2 minuten geleden zelf ontworpen heb :P

Wat word het volgende getal in deze reeks?

1
3
12
321
1011
3033
12132
……………

Suc6 ermee :)
Volgende getal is 60660 , is da goed ???

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 67193 op 21-05-2003 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67193

GeeBee schreef op 18 April 2003 @ 01:44:
Nog maar een smurfenraadsel dan.

4 Smurfen zijn ontsnapt uit het kasteel van Gargamel. Ze rennen in het donker door het bos en komen bij een gammele brug die ze over moeten steken. Gelukkig hebben ze een zaklamp gestolen. De brug is helaas (tjonge wat een pech) maar sterk genoeg voor 2 smurfen tegelijk.
Omdat het donker is, moeten ze altijd de zaklamp bij zich hebben om veilig over te komen.

- Rappe Smurf kan in 1 minuut de brug overrennen.
- Wandel Smurf doet er 2 minuten over.
- Smurfin toch nog in 5 minuten.
- Kreupele Smurf doet er maar liefst 10 minuten over.

Als ze samen de brug oversteken houden ze natuurlijk het tempo van de langzaamste Smurf aan.

Ze hebben 17 minuten voorsprong op Azrael.

Hoe lossen ze dat op?
De Rappe smurf gaat rennen en de wandel smurf (er kunnen er 2) als de rappe smurf het aan de overkant is is wandel smurf op de helft dit betekend dat er al weer een nieuwe smurf op kan. dit betekend precies dat je 17 min nodig hebt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09

GeeBee

Oddball

Nee want elke smurf heeft het licht van de zaklamp nodig om verder te kunnen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 10:26
AKA_ACE schreef op 14 mei 2003 @ 23:52:
Mijn oude trouwe "maak je wiskundeleraar gek" raadseltje":

1 1 1 =6
2 2 2 =6
3 3 3 =6
4 4 4 =6
5 5 5 =6
6 6 6 =6
7 7 7 =6
8 8 8 =6
9 9 9 =6
10 10 10 =6

Maak de sommen kloppend door tussen de cijfers een '+, -, x, /, macht etc etc te zetten.
Voorbeeldje: 2 + 2 + 2 = 6...
Ehm... nou wil ik niet vervelend zijn, maar het opgegeven antwoord bij 8 is fout. dat moet dus
code:
1
  8 - 4V(8 +  8 )  =6     (4V= vierdemachtswortel)

Wel scherp blijven mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Hoe zit het nou met die smurfen want ik kom er nog niet uit. Zijn er mensen mee bezig?

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

Reptile209

- gers -

Tettie schreef op 26 mei 2003 @ 13:10:
Hoe zit het nou met die smurfen want ik kom er nog niet uit. Zijn er mensen mee bezig?

Eerst Rappe en Wandel samen -> 2 min (totaal: 2)
Rappe terug -> 1 min (totaal: 3)
Smurfin met Kreupele -> 10 min (totaal: 13)
Wandel terug -> 2 min (totaal: 15)
Rappe en Wandel samen -> 2 min (totaal: 17)

Brug verbranden })

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:44

Sherlock

No Shit

Eerst gaan Rappe en Wandel -> 2 minuten
Dan gaat Rappe weer terug -> 1 minuut
Dan gaan Kreupele en smurfin -> 10 minuten
Dan gaat Wandel -> 2 minuten
Tot slot Wandel en Rappe -> 2 minuten

Damn, sneller leren typen!

[ Voor 29% gewijzigd door Sherlock op 26-05-2003 13:25 . Reden: te laat... ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

:D Ik dank u hartelijk! Kan ik weer slapen...

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Ik kwam dit tegen op een site en ik dacht laat ik dat hier eens posten. Hij is behoorlijk pittig dus het zal behoorlijk wat denkwerk vereisen voordat je eruit bent.
Ben overigens zelf ook nog bezig met de oplossing.

On a small planet not far away lived a strange race.
A long time ago all the members of that species had one of three eye colors: blue, green or brown.
In some point in history a famous war took place, initiated by the blue and brown eye faction.
They genocided all green eyes, thus eliminating the green eye color from their race, and reducing the population of the planet to a few hundred. Soon after that war the factions were disbanded, and eye color was from that point on considered an inappropriate topic.
Some rules were later established for the benefit of the whole society, so that something like this could never, ever happen again. The rules were as follows:

1. Nobody is allowed to talk about eyecolors.
2. If anyone gets to know his own eyecolor he must commit suicide at midnight in the town square.

Now I must explain the way this species was thinking, so you understand their reactions later on.
You must understand that they all were really strict about those rules.
In the beginning some people happened to accidently see their eyecolor in some reflective surface or puddle of water, and every last one of them faithfully comitted suicide the night after. After a few incidences all mirroring surfaces were removed from the cities, to minimize the risk.
Also, this species was a very logical thinking. Although they still lacked knowledge in some areas, they thought clearly and logically, and trusted in the results they got, even if it led to their own death. Last, the way it worked after the rules were established was that everyone knew the eyecolor of everyone else on the planet, but not his own. Of course, on a small planet like this, they all saw everyone everyday, so a suicide was immediately noted.

Well, the people on this little planet were living for a few hundred years in peace and harmony, when something bad happened:

A little spacecraft crashed down in the desert near one of the large cities, leaving a big crater. Immediately the friendly people tried to rescue the astronauts, but it was too late. The only thing they recovered from the craft was a book about mathematics.

In the same night a big meeting was called on, and everyone came together in a large hall. The book was read to the whole population, because it offered new concepts that were so impressive and striking that everyone had to know about them.
But, knowledge isn't always a good thing. The knowledge in that book made the people aware of facts they didnt know about before, and made them realize a few things. In the following nights everyone was really nervous.

Then, in the 250th night after the dreaded meeting, all brown eyes committed suicide, thus eliminating the whole species, and leaving the planet an empty brick in the wide universe.

So this is a logic problem I've been working on and I'm pretty sure I have the answer but not 100%. There are four questions for the above problem.

1) Number of blue eyes in the dreaded meeting in the large hall?
2) Are there more blue or brown eyes in the meeting? (blue/brown)?
3) Number of nights in which suicides happened after the meeting?
4) Which mathematical concept made them kill themselves?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Hij lijkt een beetje op een al eerder gepost raadsel over een stad waar mannen vreemdgingen :P

In het boek kan alles staan, dus mogen we alle wiskunde die nodig is als bekend veronderstellen...

Stel dat er 1 persoon is met blauwe ogen. Die weet dat alle anderen bruine ogen hebben en trekt de conclusie dat zijn ogen blauw zijn. Dus hij pleegt de eerste nacht zelfmoord. Iedereen weet dat er nu geen blauwe ogen meer zijn, dus dat zijn bruine ogen hebben. Dus plegen zij de tweede nacht zelfmoord.

Er pleegt de eerste nacht niemand zelfmoord, dus zijn er minimaal twee mensen met blauwe ogen. Dat is slecht nieuws voor die twee, want ze weten nu dat buiten het ene paar blauwe ogen dat ze geteld hebben hun paar het tweede is. Dus op nacht twee gaan de blauwen, op nacht drie de bruinen.

Dit doortrekkende weet je dat in nacht 249 de 249 blauwogigen de hand aan zichzelf slaan en vervolgens een nacht later de bruinen.

Echter!
De dit zou voor een erg logisch denkend volk allang bekend moeten zijn geweest, en aangezien ze het een paar eeuwen hebben uitgehouden was er iets anders aan de hand: er is nergens gegeven dat er minimaal 1 persoon blauwe ogen heeft!

Stel dat er 1 met blauwe ogen is. Die ziet er nul, maar kan daar geen conclusie uit trekken. Er zijn er dan echter een heleboel die weten dat er blauwe en bruine ogen zijn en die tellen de bruine ogen. Ze tellen er 248, komen tot de conclusie dat als zijzelf blauwe ogen hebben, in nacht 248 die 248 mensen zelfmoord plegen en zij met de voor hun bekende blauwogige dus overzijn in nacht 249 om hetzelfde te doen. Hebben zijzelf bruine ogen (wat het geval is als er maar 1 paar blauwe ogen is!) dan gebeurt er niets in nacht 248, dus plegen ze in nacht 249 zelfmoord. Op dag 250 weet de blauwgogige dat iedereen zelfmoord heeft gepleegd omdat ze minimaal 1 paar blauwe ogen zagen en hij weet wie dat was.

Stel dat er geen blauwe ogen zijn. Dan ziet iedereen er nul en is iedereen in dezelfde positie als de bovengenoemde persoon met blauwe ogen. Als er 1 paar blauwe ogen zou zijn, zouden alle bruinogen in nacht 249 zelfmoord hebben gepleegd. Aangezien ze allemaal nog leven op dag 250 zullen ze die avond dus met zijn allen de hand aan zichzelf slaan.

Hetzelfde gaat natuurlijk op als we blauw en bruin verwisselen, dus hebben we nu de volgende mogelijke situaties:
Er zijn geen blauwe ogen => op dag 250 pleegt iedereen zelfmoord
Er is 1 blauwogige => op dag 249 gaat bruin, dag 250 blauw
Er zijn geen bruine ogen => op dag 250 pleegt iedereen zelfmoord
Er is 1 bruinogige => op dag 249 gaat blauw, dag 250 bruin
Er zijn minimaal 2 blauwen en 2 bruinen => Het allereerste verhaal gaat op.

We weten dat op dag 250 alle bruinen gaan, en dat zij de laatste zijn. Er is dus geen blauwe ogen, of er is maar 1 bruinogige.

Als er 1 bruinogige was, dan hadden de blauwogigen eeuwen gelden al geconcludeerd dat ze blauwe ogen hadden dus valt die mogelijkheid af.

1) Number of blue eyes in the dreaded meeting in the large hall? 0
2) Are there more blue or brown eyes in the meeting? (blue/brown)? 0/250
3) Number of nights in which suicides happened after the meeting? 1 (nacht 250)
4) Which mathematical concept made them kill themselves? Het cijfer 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34259

Hier nog een! :)
Los p, q en r op uit onderstaande vergelijken. p,q en r moeten wel VERSCHILLENDE waarden hebben!!

p(4-p)=q
q(4-q)=r
r(4-r)=p

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63393

Vraagje:

r(4-r) = p
r(4-r)(4-p) = q
r(4-r)(4-p)(4-q) = r
(4-p)(4-q)(4-r) = 1

Volgens mij bestaat er dus geen oplossing met gehele getallen, tenzij p = q = r = 3. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Anoniem: 63393 schreef op 12 July 2003 @ 22:19:
Vraagje:

r(4-r) = p
r(4-r)(4-p) = q
r(4-r)(4-p)(4-q) = r
(4-p)(4-q)(4-r) = 1

Volgens mij bestaat er dus geen oplossing met gehele getallen, tenzij p = q = r = 3. Of zie ik nu iets over het hoofd?
ja je ziet iets over het hoofd. ik denk dat ik een oplossing zie, maar posten doe ik nog niet. (tip: voer de functie in in je ti 83+ en kijk of er je iets opvalt ivm identiteiten)

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is inderdaad wel een oplossing mogelijk voor p,q en r verschillend
Hij is wel lastig te vinden :) En je moet zoals Avalanchez zegt goed kijken naar welke speciale identiteit de functie f(x)=x(4-x) heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Anoniem: 34259 schreef op 12 July 2003 @ 23:29:
Er is inderdaad wel een oplossing mogelijk voor p,q en r verschillend
Hij is wel lastig te vinden :) En je moet zoals Avalanchez zegt goed kijken naar welke speciale identiteit de functie f(x)=x(4-x) heeft!
en bij welk soort functies dat zich dat blijft herhalen :)
daarmee is de oplossing wel gegeven zeker?

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja! Alleen nu moet je het nog even netjes opschrijven ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rey Nemaattori schreef op 16 April 2003 @ 20:36:
[...]

Van wie hoort ze dan dan? Ze communiceerden toch niet met elkaar?
Slimme vrouwen trekken zo hun conclusies ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Wat een kick! En dat om voor de tweede keer op dezelfde post te reageren na 5 maanden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40260

Om dan dit topic maar beetje nieuw leven in te blazen weer een nieuw raadsel. Hij is niet zo moeilijk maar what the hell:

Mortimer and Hotspur are to divide €100,- between themselves. Each of the bargainers knows that the game has the following structure:

Stage1: Mortimer proposes how much of the €100,- he gets. Then either Hotspur accepts it, in which case the game end and hotspur receives the remainder of the €100: or Hotspur rejects it, in which case the game continues.

Stage2: The sum to be divided has now shrunk to €90,-. Hotspur makes a proposal for his share of the €90,- . Mortimer either accepts it and gets the remainder; or he rejects it, in which case each receives nothing and the game ends.

What will Mortimer demand at the first stage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Anoniem: 40260 schreef op 19 September 2003 @ 10:10:
Om dan dit topic maar beetje nieuw leven in te blazen weer een nieuw raadsel. Hij is niet zo moeilijk maar what the hell:

Mortimer and Hotspur are to divide €100,- between themselves. Each of the bargainers knows that the game has the following structure:

Stage1: Mortimer proposes how much of the €100,- he gets. Then either Hotspur accepts it, in which case the game end and hotspur receives the remainder of the €100: or Hotspur rejects it, in which case the game continues.

Stage2: The sum to be divided has now shrunk to €90,-. Hotspur makes a proposal for his share of the €90,- . Mortimer either accepts it and gets the remainder; or he rejects it, in which case each receives nothing and the game ends.

What will Mortimer demand at the first stage?
Ok, poging 1...

Als we beginnen bij Stage 2: H(otspur) moet een voorstel doen dat M(ortimer) accepteert, anders hebben ze beiden niets. H moet M dus *iets* geven. Hij komt er dan het beste vanaf door M € 1,- te bieden en er zelf dus met € 89,- vandoor te gaan. M moet dit accepteren, anders heeft hij helemaal niets.
M weet dat dat gaat gebeuren in Stage 2, dus moet hij in Stage 1 zo bieden dat H minimaal € 89 krijgt.
M doet dus het voorstel dat hij € 11,- krijgt.

offtopic:
Wat een rotnamen trouwens zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier een heerlijk simpele:
werk in de volgende vergelijking de haakjes uit:

y = (x-a)(x-b)(x-c)....(x-y)(x-z)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:55
Zo denk ik er ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

We zoeken twee cijfers tussen 1 en 10. Als je bij het ene cijfer 1 bijtelt en van het andere cijfer 1 aftrekt zijn beide cijfers gelijk. Als je nu met de gezochte cijfers nog eens hetzelfde doet, maar ze dan eerst verwisseld dan is het ene getal twee keer zo groot als het andere. Rara...

Ik heb tweemaal zoveel kaarten als jou. Samen hebben we er 21. Hoeveel kaarten heb jij?

[ Voor 14% gewijzigd door Spider.007 op 19-09-2003 20:22 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Niet online

a+1=b-1 en (a=2b of b=2a)
a+2=b=2a
dus a=2 en b=4

en die 2e:
a+2a=21=3a
a=7 (?)

[ Voor 16% gewijzigd door flat op 19-09-2003 20:33 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Flat© schreef op 19 September 2003 @ 20:30:

a+1=b-1 en (a=2b of b=2a)
a+2=b=2a
dus a=2 en b=4

en die 2e:
a+2a=21=3a
a=7 (?)
Spider.007 schreef op 19 september 2003 @ 20:20:
[...]
Als je nu met de gezochte cijfers nog eens hetzelfde doet, maar ze dan eerst verwisseld dan is het ene getal twee keer zo groot als het andere. Rara...
[...]
die 2e is correct

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Spider.007 schreef op 19 September 2003 @ 20:20:
We zoeken twee cijfers tussen 1 en 10. Als je bij het ene cijfer 1 bijtelt en van het andere cijfer 1 aftrekt zijn beide cijfers gelijk. Als je nu met de gezochte cijfers nog eens hetzelfde doet, maar ze dan eerst verwisseld dan is het ene getal twee keer zo groot als het andere. Rara...

Ik heb tweemaal zoveel kaarten als jou. Samen hebben we er 21. Hoeveel kaarten heb jij?
1e:

5 en 7 (trial en error :) ):
5+1 = 6, 7-1 = 6
7+1 = 8, 5-1 = 4, 4*2 = 8

2e:

7 en 14 kaarten, zie ook Flat(C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windancer
  • Laatst online: 05-05 14:55
Anoniem: 34259 schreef op 19 september 2003 @ 19:28:

Oplossing :
y = 0 omdat de op 2 na laatste factor in het product gelijk is aan (x-x)=0

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 34259 schreef op 19 september 2003 @ 19:28:

windancer schreef op 19 september 2003 @ 22:00:
Oplossing :
y = 0 omdat de op 2 na laatste factor in het product gelijk is aan (x-x)=0

Waar leid je uit af dat y=x :?

Als y=0 en y = x = 0 heb je gelijk, maar dat is a)triviaal, en b) niet gegeven.

Ik heb het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt aan de opgave, of dat ik iets heel doms over het hoofd zie.

• windancer
Dido schreef op 20 september 2003 @ 10:26:
[...]

Waar leid je uit af dat y=x :?

Als y=0 en y = x = 0 heb je gelijk, maar dat is a)triviaal, en b) niet gegeven.

Ik heb het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt aan de opgave, of dat ik iets heel doms over het hoofd zie.

De op twee na laatste factor is gelijk aan (x-x). Met andere woorden : als je de vermenigvuldiging iets langer uitschrijf krijg je (x-a)(x-b)(x-c)....(x-x)(x-y)(x-z) en dit is gelijk aan (x-a)(x-b)(x-c)....(0)(x-y)(x-z) = 0.

• Dido

Dido

heforshe

Windancer: dat snapte ik al, maar waarom zou dat zo zijn? Je herhaalt precies wat je eerder stelde, maar geeft nog steeds geen uitleg.
Ik ben dit raadsel wel eens eerder tegengekomen, maar als ik mij niet vergis in een iets andere vorm en daar was dit inderdaad de clou. Maar in dit geval zie ik niet hoe je tot deze triviale oplossing kunt komen zonder een aanname te maken die niet gemaakt is in de opgave.

Jij neemt aan dat x=0 en lost de opgave op. Maar los hem nu eens op voor de even aannemelijke x=1 :?

• flat
  • Niet online

nee, hij neemt aan dat de term (x-x)=0, wat natuurlijk correct is. hieruit volgt dat de hele rechterkant 0 is, dus y=0

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Dido

Dido

heforshe

* Dido gaat de rest van de dag zichzelf onledig houden met |:(

* Dido is niet echt helder de laatste paar dagen geloof ik.

Zuster! Het is tijd voor mijn pilletje! :+

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Dido schreef op 12 juli 2003 @ 13:53:
Hij lijkt een beetje op een al eerder gepost raadsel over een stad waar mannen vreemdgingen :P
Blauwe ogen, bruine ogen... ik snap de oplossing niet:

"Stel dat er 1 persoon is met blauwe ogen. Die weet dat alle anderen
bruine ogen hebben"

Tot zover ok.

"en trekt de conclusie dat zijn ogen blauw zijn."

Waarom? Niemand weet welke kleur ogen hij zelf heeft. Er is ook niet
bekend dat er minimaal één iemand is die blauwe ogen heeft.

"Dus hij pleegt de eerste nacht zelfmoord."

Omdat hij niet weet of hij blauwe of bruine ogen heeft, pleegt hij
geen zelfmoord. Alle anderen kunnen daaraan dan ook geen conclusie
verbinden. M.a.w. na dag één is de situatie exact gelijk als op dag 0.
Idem voor als er geen blauwen zijn: Niemand heeft dan een reden om
zelfmoord te plegen, want niemand weet van *zichzelf* wat voor kleur
ogen hij heeft.

Ik heb geprobeerd e.e.a. terug te redeneren, maar ik loop vast. Later nog maar 's bekijken...

• Dido

Dido

heforshe

Joker: dat is nou net de gein, in het eerdere raadsel was dat wel gegeven, en hier niet. Vandaar de rest van mijn verhaal (Vanaf: Maar! )

• windancer
Het is niet waar dat ik aanneem dat x=0, maar ik wil ook wel aannemen dat x=1.
Je krijgt dan (1-a)(1-b)...(1-1)(1-y)(1-z)=(1-a)(1-b)...(0)(1-y)(1-z)=0 vanwege het feit dat 1 van de factoren van een vermenigvuldiging 0 is.

Misschien heb je nog niet door dat ik het heb over de op twee na laatste factor, die voor (x-y). Die factor is gelijk aan (x-x)=0, onafhankelijk van de waarde van x.
Dido schreef op 20 September 2003 @ 14:39:
Windancer: dat snapte ik al, maar waarom zou dat zo zijn? Je herhaalt precies wat je eerder stelde, maar geeft nog steeds geen uitleg.
Ik ben dit raadsel wel eens eerder tegengekomen, maar als ik mij niet vergis in een iets andere vorm en daar was dit inderdaad de clou. Maar in dit geval zie ik niet hoe je tot deze triviale oplossing kunt komen zonder een aanname te maken die niet gemaakt is in de opgave.

Jij neemt aan dat x=0 en lost de opgave op. Maar los hem nu eens op voor de even aannemelijke x=1 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

windancer: ik had het al door hoor ;)
Dido in "Wiskundige raadsels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
Dido schreef op 20 September 2003 @ 16:31:
Joker: dat is nou net de gein, in het eerdere raadsel was dat wel gegeven, en hier niet. Vandaar de rest van mijn verhaal (Vanaf: Maar! )
Maar dat gedeelte snap ik dus ook niet. Zodra er bekend is dat er minimaal 1tje is met een andere kleur ogen is snap ik het verhaal. Maar door een boek te lezen weten ze nog steeds niet of er nu 0 of min. 1 is en kom ik dus ook niet verder dan wat Joker zegt. Ik zal vast wel ergens iets over het hoofd zien, maar nu snap ik hem iig niet :)

edit:

Nog eens goed doorgelezen, en volgens mij heb ik hem nu wel door. Ik ben het alleen niet eens met 1 stuk van de vraagstelling :)

Volgens mij is dat de 1ste nacht al. Ze leven al eeuwen op dat eiland, en als er 1tje was geweest met een andere kleur ogen hadden ze allang zelfmoord gepleegd. Aangezien dat niet is gebeurt, weten ze de 1e nacht al dat ze allemaal dezelfde kleur ogen moeten hebben, en plegen ze dus de eerste nacht al allemaal zelfmoord.

[ Voor 40% gewijzigd door redwing op 22-09-2003 09:43 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

redwing schreef op 22 september 2003 @ 09:23:
Nog eens goed doorgelezen, en volgens mij heb ik hem nu wel door. Ik ben het alleen niet eens met 1 stuk van de vraagstelling :)

Volgens mij is dat de 1ste nacht al. Ze leven al eeuwen op dat eiland, en als er 1tje was geweest met een andere kleur ogen hadden ze allang zelfmoord gepleegd. Aangezien dat niet is gebeurt, weten ze de 1e nacht al dat ze allemaal dezelfde kleur ogen moeten hebben, en plegen ze dus de eerste nacht al allemaal zelfmoord.

Ze weten niet of er nul zijn. Er kan er ook 1 zijn. Daardoor zal eenieder moeten wachten tot na nacht 249.
Als er 1 zou zijn zouden ze eeuwen geleden zelfmoord hebben gepleegd, op voorwaarde dat ze hadden geweten dat er ook nul konden zijn! Maar dat wisten ze niet.

Het weglaten van het volledige concept nul betekent dat de mogelijkheden niet zijn "er is er 1, of er zijn er nul", maar "er is er een of ik weet het niet". En aangezien er de mogelijkheid was "ik weet het niet" hebben ze het zo lang overleefd.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Dido schreef op 22 September 2003 @ 18:35:

Meteen toen ik het las dacht ik dat het nieuwe wiskundige concept de wet van de uitgeslote derde moest zijn (tertium non datur). Zonder dat geldt niet "er is er wel een, of er is er geen een" ie. "P \/ ~P" zonder die wet kan je het hele verhaal niet bewijzen, maar met wel, en vandaar dus de zelfmoorden.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Hij is wel een beetje te makkelijk en niet wiskundig, maar ik vond 'm toch wel aardig omdat-ie zo'n beetje op rijm is. Hoeveer regels heb je nodig om het antwoord te weten?

Het is niet langer dan lang
en ook niet korter dan kort.
Het zou koud kunnen zijn
of warm, zelf heet of lauw.
Wel rood maar niet blauw.
Het zou iets kunnen zijn
maar niet niets, ook niet alles.
Het kan vaak zijn of soms
maar niet altijd of nooit.
Het zou meer kunnen zijn maar
niet minder, veel maar niet weinig
en hoog en laag kan allebei.
Niet op maar wel neer.
Water is het niet maar vuur kan.
Wel is het niet en niet kan wel.
Het kan dood zijn maar niet levend.
Het zou hier kunnen zijn of daar
maar niet overal of nergens.
Jong kan het zijn maar niet oud en
geen vrijgezel en ook niet getrouwd.
En als je er twee hebt dan is er feest!

Wat is het?

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik moest meteen denken aan liefde, val ik nu onder wanhopig? :D

Meer omdat het rijmt zo op het eerste gezicht... maarja.

[ Voor 9% gewijzigd door wacco op 22-09-2003 23:45 . Reden: kleurtjes tabel ]

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major 7

Major 7

BOFH!

Ik moest meteen denken aan [xxxxxx], val ik nu onder wanhopig?
Mogelijk val je onder *romantisch* ? (minder erg als wanhopig)
Maar het antwoord is niet juist. sorry.

(ik moet toch eens opzoeken hoe dat met die quotjes e.d. zit )

[ Voor 18% gewijzigd door Major 7 op 22-09-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Knopje rechtsboven, Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif of helemaal boven, de faq ;)
Hmm... romanticus. Klinkt idd stukje beter :P
* wacco gaat nog ff verder peinzen...

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16462

Hier nog een raadsel:

Je loopt op een bospad met als doel om bij een stad te komen. Opeens splitst de weg zich in een Y-vorm. Je hebt geen idee welke van de twee kanten je op moet gaan om bij de stad te komen.
Dan zie je twee jongens zitten bij de splitsing. Je loopt naar ze toe en herkent ze als Liga en Wara, twee bekende 1-eiige tweelingbroers uit deze omstreken. Ze zijn bekend omdat niet van elkaar te onderscheiden zijn, ze alleen maar met ja of nee op vragen kunnen antwoorden en omdat Liga altijd liegt als hem iets gevraagd wordt en Wara altijd de waarheid spreekt als hem iets gevraagd wordt. Meer dan één antwoord geven ze nooit, ongeacht aan wie het gevraagd wordt. Welke ene vraag ga je een van hun stellen om er achter te komen welke weg naar de stad loopt?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 16462 op 23-09-2003 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 14:09

GeeBee

Oddball

It's a classic ;)

Vraag aan één van de 2 broers: "Als ik aan je broer vraag welke kant ik op wil, wat zou hij dan antwoorden?"
Neem vervolgens de andere richting dan die je gewezen wordt.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88030

Major7 schreef op 22 September 2003 @ 23:09:
Het is niet langer dan lang
en ook niet korter dan kort.
....
Wat is het?
Het is vier, alle woorden die voldoen zijn 4 letters lang en alle die niet voldoen niet, en als je 2x4 hebt heb je wat te vieren.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 88030 op 23-09-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
Dido schreef op 22 September 2003 @ 18:35:
[...]

Het weglaten van het volledige concept nul betekent dat de mogelijkheden niet zijn "er is er 1, of er zijn er nul", maar "er is er een of ik weet het niet". En aangezien er de mogelijkheid was "ik weet het niet" hebben ze het zo lang overleefd.

Je bedoelt dus dat het voordat ze de 0 kennen, niet uitmaakt hoeveel bruine/blauwe ogen er zijn, en dat ze dus pas zelfmoord gaan plegen op het moment dat ze die wel kennen.

Maar voor zover ik de uitleg van jou had begrepen, zouden ze zodra er 1tje een andere kleur ogen heeft, ze al veel eerder zelfmoord hebben gepleegd. Als ik nl. naar de mogelijkheden kijk :

Er zijn geen blauwe ogen => op dag 250 pleegt iedereen zelfmoord
Er is 1 blauwogige => op dag 249 gaat bruin, dag 250 blauw
Er zijn geen bruine ogen => op dag 250 pleegt iedereen zelfmoord
Er is 1 bruinogige => op dag 249 gaat blauw, dag 250 bruin
Er zijn minimaal 2 blauwen en 2 bruinen => Het allereerste verhaal gaat op.

snappen ze het het volgens mij gewoon niet meer als er geen blauwen of geen bruinen zijn, en als er dus op nacht 249 in dat geval niemand zelfmoord pleegt snappen ze het niet meer, en overleven ze dus. Als ze nu echter plotseling het concept 0 wel snappen, kunnen ze gewoon verder gaan waar ze waren gebleven (in principe dus die nacht 249), komen de 2 mogelijkheden erbij, en plegen ze dus de eerste nacht al zelfmoord.

Ik zal vast wel ergens iets missen, maar op de een of andere manier komt het antwoord nog niet 100% door bij mij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 23-09-2003 14:31 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major 7

Major 7

BOFH!

@ PtDw: Je gaat door naar de volgende ronde ;)

Anoniem: 55376

Kans berekening is voor mij bij somige vragen een raadsel dus plaats ik hier iets!!!!

Bij een loterij zijn 60 loten verkocht. Er zijn 15 prijzen beschikbaar: een eerste, vier tweede en tien derde prijzen. Ludo heeft 5 loten gekocht. Janine heeft er tien gekocht.

Bereken de kans dat

>> Ludo geen prijs wint
>> Ludo precies twee prijzen wint
>> Janine de eerste en derde prijzen wint.
>> Janine met elk lot een prijs wint.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 55376 op 24-09-2003 21:56 ]

Anoniem: 88030

Anoniem: 55376 schreef op 24 September 2003 @ 21:56:
Kans berekening is voor mij bij somige vragen een raadsel dus plaats ik hier iets!!!!

Bij een loterij zijn 60 loten verkocht. Er zijn 15 prijzen beschikbaar: een eerste, vier tweede en tien derde prijzen. Ludo heeft 5 loten gekocht. Janine heeft er tien gekocht.

Bereken de kans dat

1>> Ludo geen prijs wint
2>> Ludo precies twee prijzen wint
3>> Janine de eerste en derde prijzen wint.
4>> Janine met elk lot een prijs wint.
Als je er vanuit gaat dat er maximaal 1 prijs op een lot kan vallen:
1: (60-15)/60*(59-15)/59*(58-15)/58*(57-15)/57*(56-15)/56=(45!*(60-5)!/(60!*(45-5)!))=~0.22
2: (5 boven 2)*(15!/(15-2)!*45!/(45-3)!/(60!/(60-5)!)=~0.27
3: (2 boven 1)*10/60*9/59=~.05
4: 15!/(15-10)!/(60!/(60-10)!))=~0.398e-7

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 88030 op 25-09-2003 19:21 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste