Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webloem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 11:42
Diadem schreef op 18 April 2003 @ 00:05:
- Je kunt kennelijk 8 dames op een schaakbord zetten zo dat ze elkaar geen van alle aanvallen. Een aanverwante vraag nu: Wat is het minimum aantal dames dat nodig is om alle velden aan te vallen, inclusief de door dames bezette velden. Geef een oplossing.
Ik denk dat ik er ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |A|B|C|D|E|F|G|H|
1| | | | | | | | |
2| | | | | | | | |
3| | | | | | | | |
4| | | | |x| | | |
5| | | |x| | | | |
6| | | | | | | | |
7|x| | | | | |x| |
8| | | | | | | |x|

Ik kom dus op 5 uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74247

Ok, komt 'ie:

In een grot leeft een kaboutervolkje (dit om het smurfen en kabouterraadsel uit elkaar te houden (8> ) De grot is pikdonker. Op een gegeven moment gaan de kaboutertjes naar buiten. Ze pakken een willekeurige muts, die rood of blauw kan zijn. Ze weten zelf dus niet wat voor muts ze op zetten.
De kaboutertjes stappen allemaal één voor één naar buiten alwaar er keurig twee groepen vormen: Rode mutsjes en blauwe mutsjes.
Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:
a. Een kabouter weet van zichzelf niet wat voor muts hij/zij op heeft.
b. De kabouters communiceren niet onderling.
c. Het is niet bekend hoeveel kabouters of hoeveel mutsen van welke kleur er zijn.

Succes! (En weer aan iedereen: Niet open spoileren als je hem al kent!)
dit is echt een heeele leuke :D
thnx ik wist de helft van het verhaal nog maar
echt nachten lang over gedaan

EDIT: k wou dus quoten maar ging ff mis :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 74247 op 18-04-2003 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 74247 schreef op 18 April 2003 @ 10:23:
Ok, komt 'ie:

In een grot leeft een kaboutervolkje (dit om het smurfen en kabouterraadsel uit elkaar te houden (8> ) De grot is pikdonker. Op een gegeven moment gaan de kaboutertjes naar buiten. Ze pakken een willekeurige muts, die rood of blauw kan zijn. Ze weten zelf dus niet wat voor muts ze op zetten.
De kaboutertjes stappen allemaal één voor één naar buiten alwaar er keurig twee groepen vormen: Rode mutsjes en blauwe mutsjes.
Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:
c. Het is niet bekend hoeveel kabouters of hoeveel mutsen van welke kleur er zijn.

dit is echt een heeele leuke :D
thnx ik wist de helft van het verhaal nog maar
echt nachten lang over gedaan
Ehm :X
Anoniem: 53083 schreef op 16 April 2003 @ 16:05:
[...]

Ok, komt 'ie:

Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 18-04-2003 10:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehe, :P ff veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Omdat m'n laatste raadsel een beetje makkelijk was O-), hier een nieuwe (en hopelijk wat moeilijker) raadsel:

Een man komt bij de sociale dienst en een medewerker vraagt de man: "Meneer, hoeveel kinderen heeft u?" De man antwoordt: "Drie." Medewerker: "Hoe oud zijn uw kinderen?" Man: "Het produkt van de leeftijden is 36." Medewerker: "Dat is niet genoeg informatie meneer." Man: "Oh ja, de som van de leeftijden is gelijk aan het aantal winkels voor dit kantoor." Medewerker: "Dat is nog steeds niet genoeg." Man: "Mijn oudste kind houdt van chocolade."

Hoe oud zijn de drie kinderen?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

webloem schreef op 18 April 2003 @ 10:08:

Ik denk dat ik er ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |A|B|C|D|E|F|G|H|
1| | | | | | | | |
2| | | | | | | | |
3| | | | | | | | |
4| | | | |x| | | |
5| | | |x| | | | |
6| | | | | | | | |
7|x| | | | | |x| |
8| | | | | | | |x|

Ik kom dus op 5 uit...

Helaas, kan ik niet goedrekenen.

De met punten aangegeven velden worden niet aangevallen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |A|B|C|D|E|F|G|H|
1| | |.| | |.| | |
2| | | | | | | | |
3| | | | | | | | |
4| | | | |x| | | |
5| | | |x| | | | |
6| | | | | | | | |
7|x| | | | | |x| |
8| | | | | | | |x|

voor de mensen die een kleine (of misschien wel grote, afhankelijk van hoe je het bekijkt :P) hint willen hebben:

5 dames is inderdaad het correcte aantal. Nu nog een oplossing he ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42873

2,3 en 6?

[ Voor 158% gewijzigd door Anoniem: 42873 op 18-04-2003 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

mcDaedalus schreef op 18 april 2003 @ 11:27:
Omdat m'n laatste raadsel een beetje makkelijk was O-), hier een nieuwe (en hopelijk wat moeilijker) raadsel:

Een man komt bij de sociale dienst en een medewerker vraagt de man: "Meneer, hoeveel kinderen heeft u?" De man antwoordt: "Drie." Medewerker: "Hoe oud zijn uw kinderen?" Man: "Het produkt van de leeftijden is 36." Medewerker: "Dat is niet genoeg informatie meneer." Man: "Oh ja, de som van de leeftijden is gelijk aan het aantal winkels voor dit kantoor." Medewerker: "Dat is nog steeds niet genoeg." Man: "Mijn oudste kind houdt van chocolade."

Hoe oud zijn de drie kinderen?

36 = 1 x 1 x 36 en 1 + 1 + 23 = 38
36 = 1 x 2 x 18 en 1 + 2 + 18 = 21
36 = 1 x 3 x 12 en 1 + 3 + 12 = 14
36 = 1 x 4 x 9 en 1 + 4 + 9 = 14
36 = 1 x 6 x 6 en 1 + 6 + 6 = 13
36 = 2 x 2 x 9 en 2 + 2 + 9 = 13
36 = 2 x 3 x 6 en 2 + 3 + 6 = 11
36 = 3 x 3 x 4 en 3 + 3 + 4 = 10

Als de som van de leeftijden gegeven wordt, weet de baliemedewerker nog niet hoe oud de kinderen zijn. Hieruit volgt dat deze som 13 moet zijn geweest, anders wist de baliemedewerker de leeftijd. Uit het derde antwoord blijkt dat er een oudste kind is, dus de optie 1,6,6 valt af, want dan is er geen oudste. Dus moeten de kinderen respectievelijk 2, 2 en 9 zijn geweest. Hierom valt ook 14 als mogelijkheid voor de som af, want dan had de baliemedewerker nog niet geweten hoe oud de kinderen waren na de derde opmerking.

NB: Dit is de oplossing. Maar natuurlijk is het raadsel onzin van 2 mensen kunnen best dezelfde leeftijd hebben terwijl toch de een ouder is dan de ander.

[ Voor 28% gewijzigd door Diadem op 18-04-2003 11:45 . Reden: kleine verbetering ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Damn, weer binnen 5 minuten opgelost... Moet toch naar iets beters op zoek gaan.... :X

O ja, nog een grappig raadsel wat ik tegenkwam:

Als je een blad A4 papier 50 keer zou dubbelvouwen, hoe dik zou de enveloppe dan moeten zijn om de brief in te steken? Neem aan dat een a4-tje ongeveer 0,05mm dik is.

Ik geef ook gelijk maar de oplossing, omdat deze vrij makkelijk is, maar ik vind de oplossing wel opvallend:
2^50 * 0,05 mm = 56294995342131,2 mm oftwel 56,29 miljoen kilometer...

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compufreak88
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 17:51
GeeBee schreef op 18 April 2003 @ 01:44:
Nog maar een smurfenraadsel dan.

4 Smurfen zijn ontsnapt uit het kasteel van Gargamel. Ze rennen in het donker door het bos en komen bij een gammele brug die ze over moeten steken. Gelukkig hebben ze een zaklamp gestolen. De brug is helaas (tjonge wat een pech) maar sterk genoeg voor 2 smurfen tegelijk.
Omdat het donker is, moeten ze altijd de zaklamp bij zich hebben om veilig over te komen.

- Rappe Smurf kan in 1 minuut de brug overrennen.
- Wandel Smurf doet er 2 minuten over.
- Smurfin toch nog in 5 minuten.
- Kreupele Smurf doet er maar liefst 10 minuten over.

Als ze samen de brug oversteken houden ze natuurlijk het tempo van de langzaamste Smurf aan.

Ze hebben 17 minuten voorsprong op Azrael.

Hoe lossen ze dat op?
Wat toevallig nou.

op en site staan ook allemaal raadsels, en is er ook zo'n raadsel

PS: waar halen jullie al die raadseltjes vandaan. Ik heb al gezogd op inductie op google, maar kon niks vinden

[ Voor 7% gewijzigd door compufreak88 op 18-04-2003 12:03 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Welcome to the land of the doubles....

To enter this strange land, you have to prove your worth. Show your comprehension of this strange land and you will be named inhabitant of the land of doubles...

In the land of doubles;
There are trees, yet no leaves
There are boots, yet no shoes
There is Rivendell, yet no Elrond

(om te bewijzen dat je hem doorhebt moet je 3 net zulke zinnen maken als ik, met andere inhoud (mag ook nederlands))

kweenie of het mag, aangezien het niet wiskundig is, maar kom...

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:50
compufreak88 schreef op 18 April 2003 @ 11:55:
[...]

Wat toevallig nou.

op en site staan ook allemaal raadsels, en is er ook zo'n raadsel

PS: waar halen jullie al die raadseltjes vandaan. Ik heb al gezogd op inductie op google, maar kon niks vinden
Nou, ik hep gister en ook toevallig gezogd op google (n.a.v. een tip hierboven) en vond juist wel een hoop leuke links.
Ik zocht op:"raadsel inductie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Avalanchez schreef op 18 April 2003 @ 12:22:
Welcome to the land of the doubles....

(om te bewijzen dat je hem doorhebt moet je 3 net zulke zinnen maken als ik, met andere inhoud (mag ook nederlands))
There are sheep, but no cats
There are fools, but no scientists
There are cookies, but no brownies

Need I go on?

Er zijn kakkerlakken, maar geen vliegen
Er zijn beesten, maar geen dieren
Er zijn grappen, maar niemand lacht
Er zijn antwoorden, maar geen vragen

[ Voor 51% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-04-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

mcDaedalus schreef op 18 April 2003 @ 11:50:
Damn, weer binnen 5 minuten opgelost... Moet toch naar iets beters op zoek gaan.... :X

O ja, nog een grappig raadsel wat ik tegenkwam:

Als je een blad A4 papier 50 keer zou dubbelvouwen, hoe dik zou de enveloppe dan moeten zijn om de brief in te steken? Neem aan dat een a4-tje ongeveer 0,05mm dik is.
3.1 lichtminuten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fokit zeg, ik kom echt niet uit dat raadsel van die hoedjes
k heb het ff geforward naar het hele bedrijf
niemand die het wist :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
GeeBee schreef op 18 April 2003 @ 01:44:
Nog maar een smurfenraadsel dan.

4 Smurfen zijn ontsnapt uit het kasteel van Gargamel. Ze rennen in het donker door het bos en komen bij een gammele brug die ze over moeten steken. Gelukkig hebben ze een zaklamp gestolen. De brug is helaas (tjonge wat een pech) maar sterk genoeg voor 2 smurfen tegelijk.
Omdat het donker is, moeten ze altijd de zaklamp bij zich hebben om veilig over te komen.

- Rappe Smurf kan in 1 minuut de brug overrennen.
- Wandel Smurf doet er 2 minuten over.
- Smurfin toch nog in 5 minuten.
- Kreupele Smurf doet er maar liefst 10 minuten over.

Als ze samen de brug oversteken houden ze natuurlijk het tempo van de langzaamste Smurf aan.

Ze hebben 17 minuten voorsprong op Azrael.

Hoe lossen ze dat op?
2 minuten om wandelsmurf naar de overkant te krijgen samen met rappe smurf
1 minuut om rappe smurf weer terug te laten komen
5 minuten om smurfin naar de overkant te loodsen
1 minuut om rappe smurf weer terug te laten komen

Da's 9 minuten. Dan gaan de laatste twee op pad (rappe en kreupele) en die zijn dan dus veilig want Gargamel kan ze niet pakken als ze op de brug zijn. (zou zelfmoord zijn want gammele brug)

Ik zal het raadsel wel verkeerd begrepen hebben want het is wel erg simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zoals je boven in een spoiler veldje kunt zien kunnen ze allemaal aan de overkant komen voordat azrael bij de brug is (Azrael kan immers ook gewoon de brug mollen zonder dat ie zelf ook naar beneden flikkerd)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Diadem schreef op 18 April 2003 @ 11:42:
36 = 1 x 1 x 36 en 1 + 1 + 23 = 38
36 = 1 x 2 x 18 en 1 + 2 + 18 = 21
36 = 1 x 3 x 12 en 1 + 3 + 12 = 14
(...)
:o
de oplossing is dus nog makkelijker

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Janoz schreef op 18 April 2003 @ 13:58:
Zoals je boven in een spoiler veldje kunt zien kunnen ze allemaal aan de overkant komen voordat azrael bij de brug is (Azrael kan immers ook gewoon de brug mollen zonder dat ie zelf ook naar beneden flikkerd)
In wiens post staat die spoiler dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 27-06 21:01

GeeBee

Oddball

Die van Marzman.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83261

mcDaedalus schreef op 18 April 2003 @ 11:50:
Op zich wel een aardig sommetje, alleen probeer maar eens om een A4-tje 7x dubbel te vouwen. Dat lukt je niet. Hoe groot het vel ook is, je kunt het niet 7x dubbel vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr Nix schreef op 18 April 2003 @ 00:28:
De oplossing van die kaboutertjes is echt geniaal!

Nu eens een nieuw raadseltje. Stel, je hebt de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      /\        /\         /\          
     |  |      |  |       |  |         
     |__|      |__|       |__|         

___        _____         _______  
    |gas|      |water|       |electra| 
    |___|      |_____|       |_______|
Volgens mij kan het echt niet. Ik heb het op wel 10 manieren geprobeerd. Zelfs door de energieleveranciers te verplaatsen. Maar dat maakt eigenlijk helemaal niets uit. Is er wel een oplossing???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40260

Met een hoogspannings kabel kan het wel :) (ik heb de electra verplaatst)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/gelukt.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, dat noem ik nou creatief met paint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 14:34

Quarin

Ondertitel... wasda?

Oke ik doe zelf ook even een "raadseltje". Eigenlijk hoort hij hier niet helemaal want het antwoord is gewoon té simpel. Al zijn er een heleboel mensen die het tot een paar jaar geleden niet wilde geloven (en dus ook profs in wiskunde).
Het probleem:
Je hebt net gewonnen in een quiz, je moet nu nog echter je prijs krijgen. Daarvoor zijn er 3 deurtjes. Achter 1 deurtje zit een prijs achter de andere twee zit niks. Je mag 1 deurtje kiezen. Dan komt de presentator. Hij weet achter welk deurtje de prijs zit. Hij zegt van 1 van de deurtjes "daar zit geen prijs achter". Dat klopt dus ook altijd. Dan mag je van de presentator alsnog van deurtje wisselen. Je mag dus het andere deurtje kiezen.
De vraag is dus, moet je in zo'n geval wisselen of niet.

Nou zat ik even te denken of ik het antwoord al zou geven of niet maar dat doe ik dus even niet gewoon omdat ik wil zien wat er voor antwoorden gegeven worden. Want ook al lijkt het antwoord nog zo simpel geef het gewoon (en met redenatie natuurlijk).

p.s. ik ben trouwens wel even heel stom, wat is de code van zo'n spoiler blokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

quarin schreef op 20 April 2003 @ 20:50:
Oke ik doe zelf ook even een "raadseltje". Eigenlijk hoort hij hier niet helemaal want het antwoord is gewoon té simpel. Al zijn er een heleboel mensen die het tot een paar jaar geleden niet wilde geloven (en dus ook profs in wiskunde).
Het probleem:
Je hebt net gewonnen in een quiz, je moet nu nog echter je prijs krijgen. Daarvoor zijn er 3 deurtjes. Achter 1 deurtje zit een prijs achter de andere twee zit niks. Je mag 1 deurtje kiezen. Dan komt de presentator. Hij weet achter welk deurtje de prijs zit. Hij zegt van 1 van de deurtjes "daar zit geen prijs achter". Dat klopt dus ook altijd. Dan mag je van de presentator alsnog van deurtje wisselen. Je mag dus het andere deurtje kiezen.
De vraag is dus, moet je in zo'n geval wisselen of niet.
Die heb ik laatst ook al in W&L gelezen, maar ik ben vergeten wat het antwoord was. Gevoelsmatig zou ik het volgende zeggen:
De eerste keer heb je een kans van 1/3 om het goede deurtje te kiezen. Als de presentator daarna zegt dat er achter een *ander* deurtje niets ligt, dan heb je dus een kans van 1/2 dat je goed zit. Het overgebleven deurtje heeft ook 50% kans...wisselen heeft dus geen zin. Als de presentator bij het noemen van een leeg deurtje naar jouw keuze wijst, dan is het natuurlijk een ander verhaal :P.
p.s. ik ben trouwens wel even heel stom, wat is de code van zo'n spoiler blokje
Je kunt de volgende code gebruiken:
[norml]
Tekst
[/]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjePluis
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 20:57
Is het niet zo dat je dan wel moet wisselen, omdat de kans bij je eerst gekozen deurtje 1/3 was en als je nu wisselt de kans 1/2 wordt?? Dus je kans wordt met 1/6 vergroot.

Als je denkt dat onderwijs duur is, moet je onwetendheid eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
NijntjePluis schreef op 20 april 2003 @ 22:30:
Is het niet zo dat je dan wel moet wisselen, omdat de kans bij je eerst gekozen deurtje 1/3 was en als je nu wisselt de kans 1/2 wordt?? Dus je kans wordt met 1/6 vergroot.
De kans stijgt zelfs nog meer:
Als je uit 3 deuren kiest, is de kans 1/3 dat je de goede hebt.
De kans dat het achter een van de andere deuren zit is 2/3.
De quizmaster zegt welke van die andere deuren je niet moet hebben.
Wisselen levert je dus een kans van 2/3 om de goede deur te hebben op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Laatst online: 29-06 14:34

Quarin

Ondertitel... wasda?

Cpt.Morgan geeft het goede antwoord. Er zijn een hoop mensen die maar niet willen geloven dat het 2/3 is ipv 1/2 omdat dat instinctmatig niet klopt. Betere manier om het voor te stellen is misschien dat er 100 deurtjes zijn ipv 3 en en dat de quizmaster er 98 wegdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

quarin schreef op 20 April 2003 @ 22:52:
Cpt.Morgan geeft het goede antwoord. Er zijn een hoop mensen die maar niet willen geloven dat het 2/3 is ipv 1/2 omdat dat instinctmatig niet klopt. Betere manier om het voor te stellen is misschien dat er 100 deurtjes zijn ipv 3 en en dat de quizmaster er 98 wegdoet.
Voor de mensen die het niet willen geloven is het misschien ook handig toe te voegen dat de quizmaster WEET welke deuren hij kan openen en dus altijd de deuren zal openen waar geen prijs achter zit. Zodoende kun je het zien als dat de kans van de ene(de deur die de quizmaster open doet) deur afvloeit naar de kans op de derde deur.. De kansen van die 2 deuren samen vormen nu dus de kans op die derde deur..

Mensen die het echt niet willen geloven -> googlen naar "regel van Bayes"helpt misschien..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dr Nix schreef op 18 April 2003 @ 00:28:
De oplossing van die kaboutertjes is echt geniaal!

Nu eens een nieuw raadseltje. Stel, je hebt de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      /\        /\         /\          
     |  |      |  |       |  |         
     |__|      |__|       |__|         

___        _____         _______  
    |gas|      |water|       |electra| 

Er zijn drie huizen. Elk van de huizen moet op elk van de nutsbedrijven aangesloten worden.
Echter de leidingen mogen elkaar niet kruisen. De diensten kunnen ook niet door de huizen heen worden doorgegeven. De leidingen mogen wel aftakkingen hebben.
Dit mag dus niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      /\        /\         /\          
    _|  |______|  |_______|  |         
   | |__|      |__|       |__|         
   |                                    
   |                                    
   |                                    
   | ___        _____         _______  
   |_gas|      |water|       |electra| 

Want het gas wordt "door de huizen heen" doorgegeven.

Let op: Er is maar antwoord mogelijk :)

edit:

damn, electra moet natuurlijk elektra zijn |:(
Enige oplossing is door de gas/water/electra huisjes een leiding te laten lopen die de andere leidingen niet raakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
sdomburg schreef op 20 April 2003 @ 23:11:
[...]

Enige oplossing is door de gas/water/electra huisjes een leiding te laten lopen die de andere leidingen niet raakt :)
hij kan dus niet :P

heeft iemand nog nieuwe raadsels? sommige hiervan kwam ik wel uit, aantal niet. En degene met dat vage 4-tallig stelsel al helemaaal niet :P. Ik ken er zelf helaas geen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Laat ik ook eens een rekenraadsel posten:

2 broers erven een kudde schapen. Aangezien ze niets met schapen kunnen, verkopen ze de schapen aan een Turk. Ze krijgen per schaap net zo veel als het aantal schapen dat ze verkopen. De Turk betaalt de broers in briefjes van tien en het restant in munten van 1 euro.
Ze spreken volgende verdeling af: de oudste pakt het eerste briefje van tien en dan de jongste en zo verder. Omdat de oudste broer ook het laatste briefje van tien pakt, krijgt de jongste broer de overgebleven munten.
De jongste broer merkt terecht op dat het oneerlijk verdeeld is. De oudste stemt in en schrijft een cheque uit om ervoor te zorgen dat ze toch evenveel geld hebben ontvangen.

De vraag: hoeveel euro is de cheque waard...

2 euro

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 21-04-2003 01:50 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:50
En waarom precies dat bedrag?? :?

Of snap ik iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
inderdaad, waarom uitgerekend 2 euro? ik zie de logica er niet van in, en volgens mij bestaat er wel een mogelijkheid dat de cheque niet 2 euro waard is.

stel, de broers hebben 10 schapen. Van de turk krijgen ze dan 100 euro (10*10 schapen), en geen munten. Wat nu? Nu pakken ze allebei 5 briefjes van 10, er is dus niets over. En er komt geen cheque.

[ Voor 40% gewijzigd door G33rt op 21-04-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
G33rt schreef op 21 April 2003 @ 10:55:
inderdaad, waarom uitgerekend 2 euro? ik zie de logica er niet van in, en volgens mij bestaat er wel een mogelijkheid dat de cheque niet 2 euro waard is.

stel, de broers hebben 10 schapen. Van de turk krijgen ze dan 100 euro (10*10 schapen), en geen munten. Wat nu? Nu pakken ze allebei 5 briefjes van 10, er is dus niets over. En er komt geen cheque.
Er staat daarom ook duidelijk in de tekst dat de oudste broer het laatste briefje pakt... er moeten dus een oneven aantal briefjes zijn... En bij alle machten van integere getallen zal het laatste cijfer 6 zijn als het op 1 na laatste cijfer oneven is:

1 1
2 4
3 9
4 16
5 25
6 36
7 49
8 64
9 81
10 100
11 121
12 144
13 169
14 196
15 225

En als er 6 munten zijn, moet de oudste broer de jongste altijd 2 euro geven om een gelijk bedrag te krijgen, reken maar na...

P.S. Misschien dat iemand anders hier een wiskundige verklaring voor kan geven?

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Morgan op 21-04-2003 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb ik ook nog wel een raadsel, niet wiskundig maar als je em niet kent, is het wel even een lastige (zoals met alle raadsels :) ).

Er was eens een man die naar Parijs moest, hij wandelt door het bos en komt aan bij een tweesprong.

Bij de tweesprong wonen 2 broers, de een liegt altijd en de ander liegt nooit.
Slechts 1 weg is de juiste weg naar Parijs.

Wat moet de man vragen om achter de juiste weg te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Antwoord op het raadsel van de twee broers:

Hij moet aan een van broers vragen: 'Wat is volgens je broer de weg naar Parijs?' En vervolgens neemt hij de andere weg, dan gaat hij altijd goede kant op, aan wie hij de vraag ook heeft gesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Morgan op 21-04-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is ongelofelijk, maar waar. Als je hem verder doorrekend blijft die 2 euro overeind staan. En dat terwijl de uitkomsten met een even aantal briefjes wel continu verschillen in laatste cijfer. Dit kan haast geen toeval meer zijn. Maar een echte wiskundige verklaring heb ik helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een truel is niets anders dan een duel met dit verschil dat er drie in plaats van twee deelnemers zijn.

Meneer 1, 2 en 3 besluiten een heftige ruzie met zo'n truel te beslechten. Meneer 1 is de beste schutter en schiet altijd raak. Meneer 2 is een iets minder goede schutter die gemiddeld 2 op de 3 keer raak schiet. Meneer 3 is de slechtste schutter: hij schiet 1 op de 3 keer raak.

Om het truel zo eerlijk mogelijk te laten verlopen mag meneer 3 het eerst schieten, vervolgens door 2 (als die nog leeft) en vervolgens meneer 1 (als die nog leeft). Dit proces wordt net zolang herhaald tot er nog maar één van de drie meneren over blijft.

U bent meneer 3. Op wie richt u uw eerste schot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Cpt.Morgan schreef op 21 April 2003 @ 11:24:
[...]
Er staat daarom ook duidelijk in de tekst dat de oudste broer het laatste briefje pakt... er moeten dus een oneven aantal briefjes zijn...
ja, maar dat is dus niet in alle gevallen zo, dus klopt het raadsel niet, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
is niet zo raar:
stel een integer getal met 4 op het eind: 10x+4. (x=0,1,2,3,...)
Kwadrateer: 100x2 + 16.
100x2 zijn altijd een even aantal 10-tallen omdat x een integer getal is.
En bij 6 geldt iets soortgelijks (+36)

Bij alle overige eind-getallen wordt er bij de 100x2 een even aantal 10-tallen opgeteld.

[ Voor 28% gewijzigd door Witte op 21-04-2003 12:30 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
G33rt schreef op 21 April 2003 @ 12:16:
[...]

ja, maar dat is dus niet in alle gevallen zo, dus klopt het raadsel niet, denk ik dan.
Als je de eerste en de laatste pakt, da's toch ALTIJD oneven dan??? Da's toch de definitie van oneven: 2n + 1 (1 is de laatste)

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
Nog een simpel raadseltje.
Je hebt een dambord waar het linkerbovenvlak en rechterondervlak vanaf zijn gezaagd, er zijn dus 98 vlakken over. Vervolgens heb je 49 rechthoeken die precies twee vlakken groot zijn (1x2 vlakken). Leg deze rechthoeken zo op het bord dat alles netjes bedekt is.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Witte schreef op 21 april 2003 @ 12:22:
is niet zo raar:
stel een integer getal met 4 op het eind: 10x+4. (x=0,1,2,3,...)
Kwadrateer: 100x2 + 16.
100x2 zijn altijd een even aantal 10-tallen omdat x een integer getal is.
En bij 6 geldt iets soortgelijks (+36)

Bij alle overige eind-getallen wordt er bij de 100x2 een even aantal 10-tallen opgeteld.
(10x+y)2 = 100x2+20xy+y2
Je was de factor 20xy vergeten, maar deze is voor alle x en y een even tiental dus het klopt nog steeds. De factor y2 moet voor het oneven tiental zorgen. Dit gebeurt alleen bij 4 en 6, en het laatste getal van het kwadraat is dan altijd 6 (42 = 16, 62 = 36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt niet alle rechthoeken neerleggen. Een dambord bestaat uit witte en zwarte vlakken. De rechthoekjes kun je alleen maar zo neerleggen dat er een wit en een zwart vlakje bedekt wordt. Ik weet niet of de vlakken die afgezaagd zijn wit of zwart zijn, maar ze zijn iig hetzelfde. Kortom, na het neerleggen van 48 rechthoekjes houd je 2 dezelfde kleur vakjes over. Aangezien je een rechthoekje alleen maar kunt neerleggen over een wit en een zwart vlakje kun je het laatste rechthoekje niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
Anoniem: 10358 schreef op 21 April 2003 @ 12:56:
[...]
(10x+y)2 = 100x2+20xy+y2
Je was de factor 20xy vergeten, maar deze is voor alle x en y een even tiental dus het klopt nog steeds. De factor y2 moet voor het oneven tiental zorgen. Dit gebeurt alleen bij 4 en 6, en het laatste getal van het kwadraat is dan altijd 6 (42 = 16, 62 = 36).
Inderdaad. 20xy zijn ook altijd een even aantal 10-tallen.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Witte schreef op 21 April 2003 @ 12:23:
[...]

Als je de eerste en de laatste pakt, da's toch ALTIJD oneven dan??? Da's toch de definitie van oneven: 2n + 1 (1 is de laatste)
eh ja, maar ik ik interpreteerde het raadsel als: in het geval van oneven pakt de broer het briefje, anders niet. dus vond ik het niet kloppen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 16:42

Res-q

Redder in nood?

Wow, wat een raadsels, er zitten echt goede bij!
Dan maar 2 van mijn kant..

Je hebt 9 ballen. Alle ballen zijn van hetzelfde gewicht, maar 1 is van een afwijkend gewicht. Je hebt een balans, en je mag 2x wegen. Hoe kom je er achter welke bal zwaarder is dan de overige?

Je hebt negen zakken knikkers. In elke zak zit een verschillend aantal knikkers. Alle zakken bevatten knikkers van 10 gram, echter, 1 zak bevat knikkers van 9 gram. Je weet niet in welke zak de knikkers van 9 gram zitten.
Nu heb je een weegschaal (zo 1 die het gewicht aangeeft in grammen). Je mag 1x wegen. Hoe kom je er achter in welke zak de knikkers van 9 gram zitten?

/edit: antwoord op een ander raadsel:
Anoniem: 83261 schreef op 21 April 2003 @ 11:57:
Een truel is niets anders dan een duel met dit verschil dat er drie in plaats van twee deelnemers zijn.

Meneer 1, 2 en 3 besluiten een heftige ruzie met zo'n truel te beslechten. Meneer 1 is de beste schutter en schiet altijd raak. Meneer 2 is een iets minder goede schutter die gemiddeld 2 op de 3 keer raak schiet. Meneer 3 is de slechtste schutter: hij schiet 1 op de 3 keer raak.

Om het truel zo eerlijk mogelijk te laten verlopen mag meneer 2 het eerst schieten, vervolgens door 2 (als die nog leeft) en vervolgens meneer 1 (als die nog leeft). Dit proces wordt net zolang herhaald tot er nog maar één van de drie meneren over blijft.

Ik zou op meneer 1 richten. Beredenatie:
2 en 3 weten dat wanneer 1 aan de beurt komt, een van beide het niet zal overleven. Dit zullen ze willen voorkomen, dus zullen ze beide op meneer 1 richten. nu weet ik alleen niet of meneer 1 dan ook zeker dood is: 1/3 kans van meneer 3 + 2/3 kans van meneer 2 == 100% kans dat meneer 1 dood wordt geschoten?Ik zou in ieder geval op meneer 1 richten, ik neem aan dat 3 ook zo denkt. Beide zullen dus proberen 1 als eerst om te leggen, zodat ze daarna allebei nog een kans hebben om elkaar om te schieten.

[ Voor 62% gewijzigd door Res-q op 21-04-2003 18:16 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42

Reptile209

- gers -

Res-q schreef op 21 April 2003 @ 16:14:
Je hebt negen zakken knikkers. In elke zak zit een verschillend aantal knikkers. Alle zakken bevatten knikkers van 10 gram, echter, 1 zak bevat knikkers van 9 gram. Je weet niet in welke zak de knikkers van 9 gram zitten.
Nu heb je een weegschaal (zo 1 die het gewicht aangeeft in grammen). Je mag 1x wegen. Hoe kom je er achter in welke zak de knikkers van 9 gram zitten?
Nummer de zakken van 1 t/m 9. Pak 1 knikker uit de eerste zak, twee uit de tweede, etc., en leg die op de weegschaal.
Het aantal gram dat je mist tot het eerstvolgende tiental is het nummer van de zak met lichtere knikkers.
(VB: als het zak 3 is, kom je op een gewicht van 437 gram, want: 1x10 + 2x10 + 3x9 + 4x10 + ... 9x10 = 437. 440 - 437 = 3)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Reptile209 schreef op 21 April 2003 @ 16:23:
[...]

Nummer de zakken van 1 t/m 9. Pak 1 knikker uit de eerste zak, twee uit de tweede, etc., en leg die op de weegschaal.
Het aantal gram dat je mist tot het eerstvolgende tiental is het nummer van de zak met lichtere knikkers.
(VB: als het zak 3 is, kom je op een gewicht van 437 gram, want: 1x10 + 2x10 + 3x9 + 4x10 + ... 9x10 = 437. 440 - 437 = 3)
Dit is goed geantwoord.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Niet online
Res-q schreef op 21 april 2003 @ 16:14:
Je hebt 9 ballen. Alle ballen zijn van hetzelfde gewicht, maar 1 is van een afwijkend gewicht. Je hebt een balans, en je mag 2x wegen. Hoe kom je er achter welke bal zwaarder is dan de overige?

Aangezien je weggeeft dat ie zwaarder is de volgende oplossing
123 - 456
Als deze weging gelijk blijft dan is bal 7,8 of 9 te zwaar. Weeg bal 7 tegen 8 en je weet het.
Blijft de eerste weging niet gelijk dan degene die naar beneden gaat wegen (bijv 1-2)

Ik ken deze in de variant van 12 ballen en drie keer wegen. Bij de variant van 12 ballen weet je niet of de bal lichter of zwaarder is. Deze variant is een stuk moeilijker dan jouw variant.

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Res-q schreef op 21 April 2003 @ 16:14:
/edit: antwoord op een ander raadsel:

[...]

Ik zou op meneer 1 richten. Beredenatie:
2 en 3 weten dat wanneer 1 aan de beurt komt, een van beide het niet zal overleven. Dit zullen ze willen voorkomen, dus zullen ze beide op meneer 1 richten. nu weet ik alleen niet of meneer 1 dan ook zeker dood is: 1/3 kans van meneer 3 + 2/3 kans van meneer 2 == 100% kans dat meneer 1 dood wordt geschoten?Ik zou in ieder geval op meneer 1 richten, ik neem aan dat 3 ook zo denkt. Beide zullen dus proberen 1 als eerst om te leggen, zodat ze daarna allebei nog een kans hebben om elkaar om te schieten.

Je kunt beide kansen niet zomaar bij elkaar optellen. En daarmee is ook je antwoord niet juist.
Ik zal wel even een spoiler maken.

De beste oplossing is om in de lucht te schieten. Meneer 2 mag dan namelijk schieten en die zal op meneer 1 schieten omdat die de gevaarlijkste tegenstander is. Als meneer 1 het overleeft zal die op meneer 2 schieten omdat die gevaarlijker is dan u. Door in de lucht te schieten heeft u altijd het eerste schot in een duel in plaats van het eerste schot in een truel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer een leuk raadseltje:

Je hebt 37 stokjes op tafel liggen. Om de beurt moet je 1,2 of 3 stokjes van de stapel pakken. Diegene die het laatste stokje moet pakken heeft verloren. Je tegenstander mag beginnen.

Wat is je strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 25-06 18:22
Anoniem: 83261 schreef op 21 April 2003 @ 19:28:
Weer een leuk raadseltje:

Je hebt 37 stokjes op tafel liggen. Om de beurt moet je 1,2 of 3 stokjes van de stapel pakken. Diegene die het laatste stokje moet pakken heeft verloren. Je tegenstander mag beginnen.

Wat is je strategie?

Als je tegenstander er een pakt, neem jij er 3, alsie er twee pakt, neem jij er ook 2, zodat je steeds op 4 uitkomt. Op het laatst is het dan makkelijk ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
Antwoord op het stokjesspel

Zorgen dat er steeds een tafel van 4 + 1 blijft liggen. (en dat kan, je tegenstander mag max. 3 stokjes pakken.)

[ Voor 26% gewijzigd door Witte op 21-04-2003 20:20 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beide juist geantwoord. Die was niet zo moeilijk dus. Eens kijken of ik nog iets in petto heb...

Er zijn vijf piraten met een buit van duizend dukaten. Er is een hiërarchie: piraat 1 is het belangrijkst en vervolgens 2, 3, 4 en 5. Ze maken ruzie over de verdeling van de buit. Ze spreken af dat piraat 5 als eerste een voorstel mag doen, waarna er over gestemd wordt. Iedereen mag meestemmen. Als de meerderheid echter tegen het voorstel stemt gaat de piraat die het voorstel deed overboord. Daarna mag de volgende piraat. Bij gelijke stemmen wordt het voorstel geaccepteerd. Alle piraten denken volledig logisch na en hebben een perfecte beheersing van de kansberekening.

Wat is de verdeling van de buit waarbij alle piraten blijven leven?

Deze is hoop ik iets lastiger... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Die is bijna hetzelfde als een raadsel uit een ouder topic Lord Daemon in "Wiskundig Vraagstuk..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358 schreef op 21 april 2003 @ 21:23:
Die is bijna hetzelfde als een raadsel uit een ouder topic Lord Daemon in "Wiskundig Vraagstuk..."
Ik zie het nu ook staan. Jammer, want was dus inderdaad wel een erg lastige.
Verder heb ik even geen nieuwe raadsels meer. Misschien morgen weer.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 83261 op 21-04-2003 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

(truel)
Ik zou in de lucht schieten :) (serieus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081 schreef op 21 April 2003 @ 22:04:
[...]
Ik zou in de lucht schieten :) (serieus)
Dat is helemaal juist. Kun je ook een onderbouwing geven over waarom je dat zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Laatst online: 29-06 21:48
Die onderbouwing weet ik.
1 schiet in ieder geval 2 dood als hij de ronde overleeft, want 2 is de gevaarlijkste tegenstander voor hem.
Als 3 op 1 zou schieten, en raakt, dan gaat 2 op hem mikken, en wint het waarschijnlijk ook.
Mikt 3 op 2, en raakt, dan schiet 1 hem zeker dood.
Maar als 3 niemand neer schiet, gaat 2 op 1 mikken.
Overleeft 1 dit, dan gaat 2 dood, en heeft 3 een kans om 1 neer te knallen.
Gaat 1 dood, dan is 3 aan de beurt, en heeft daarmee een kleine voorsprong op 2.

[ Voor 7% gewijzigd door EdwinG op 21-04-2003 23:21 ]

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83261 schreef op 21 april 2003 @ 22:37:
Dat is helemaal juist. Kun je ook een onderbouwing geven over waarom je dat zou doen?
Op 2 schieten is sowieso dom, als je dan raakt ga je zeker dood. Op 1 schieten kan er in resulteren dat je met 2 overblijft, alleen mag hij dan als eerste schieten. Zij willen elk liever met jou overblijven dan met de ander, dus zullen zij proberen eerst elkaar af te schieten. Vroeg of laat zal dat gebeuren en ben je alsnog over met één van beide, alleen ben je dan zelf als eerste aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 11:08:
1
3
21
123
1101
3303
23121
……………

Suc6 ermee :)
Heb het antwoord nog niet kunnen vinden, maar denk dat het gewoon telkens x3 is.
Decimaal is het:
1
3
9
27
81
243
729
De volgende is dus:
2187
Dat wordt: 202023
[edit]Alleen nog die spiegeling, dat maakte het moeilijk :)
320202 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinG op 21-04-2003 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80578

Ja die spiegeling maakt het moeilijk ja en dat was een fout van mij maar hij was dus nog wel te doen?

Je antwoord klop volledig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17931

Niet echt wiskundig, maar wel een logisch raadsel:

Je staat in een ruimte, die als uitgang twee poorten heeft. Achter één van die poorten is de hemel, achter de andere de hel (natuurlijk kun je niet zien welke van de twee erachter zit). Naast beide poorten staat een bewaker. De bewaker die bij de hel staat, zal altijd liegen. De bewaker die bij de hemel staat, zal altijd de waarheid spreken. Je mag slechts één vraag aan één wachter stellen. Hoe kom je erachter welke poort toegang geeft tot de hemel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Anoniem: 17931 schreef op 23 April 2003 @ 13:50:

Je staat in een ruimte, die als uitgang twee poorten heeft. Achter één van die poorten is de hemel, achter de andere de hel (natuurlijk kun je niet zien welke van de twee erachter zit). Naast beide poorten staat een bewaker. De bewaker die bij de hel staat, zal altijd liegen. De bewaker die bij de hemel staat, zal altijd de waarheid spreken. Je mag slechts één vraag aan één wachter stellen. Hoe kom je erachter welke poort toegang geeft tot de hemel?
edit:

Okay, hij klopt toch niet :X

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 13317 op 23-04-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17931 schreef op 23 april 2003 @ 13:50:

Je staat in een ruimte, die als uitgang twee poorten heeft. (etc)
Die is al oud he :)
Vraag aan de een: wat zou je collega zeggen wat de poort naar de hel is? En dat is dan de poort naar de hemel.

Iets moeilijkere variant: je staat weer in die ruimte, maar nu zijn er drie poorten. De derde poort leidt naar het vagevuur (ofzo :P), en de wachter die daar staat liegt soms! Je mag nu in totaal twee vragen stellen. Hoe kom je alsnog in de hemel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
In de categorie "psychologische raadseltjes" de volgende kwestie:

Er zijn 4 kabouters. 2 hebben een witte muts, de andere 2 een rode.
- Ze kunnen de kleur van hun eigen muts niet zien.
- De volgorde waarin ze staan is volledig willekeurig.
- Ze staan dus om en om en dat weten ze zelf niet ;)

Zie onderstaande schets:
De richting van het pijltje geeft aan welke kant de kabouters op kijken.
|| is een hoge muur waar je niet overheen kunt kijken.
- kabouter 1 staat links van de muur en kan de rest dus niet zien.
- kabouter 2 staat rechts van de muur maar kan de rest ook niet zien (ze staan achter hem)
- kabouter 3 ziet dus wel nummer 2
- kabouter 4 ziet 2 en 3
- als een kabouter het weet mag hij het zeggen. Maar als hij het fout heeft is ie dood.

Er is maar één kabouter die kan weten welke kleur muts hij op heeft. Welke is dat?
code:
1
2
3
 1      2    3    4
--> || <--  <--  <--
 r      w    r    w

[ Voor 9% gewijzigd door MrEdge_ op 23-04-2003 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47

Dido

heforshe

Ik denk toch niet dat er altijd maar precies 1 bouter wat weet...

Als de bouter 4 twee dezelfde mutsen ziet, weet hij zijn kleur en roept die.
Hoort bouter drie niets, dan weet ie dat bouter vier twee verschillende kleuren heeft, dus heeft bouter drie dat hij de andere kleur opheeft dan bouter 2.
Er is er dus altijd minimaal 1 die het weet, maar dat kan 3 of 4 zijn. Drie weet het alleen als 4 het niet weet. Als 4 het weet en het roept, dan weten bouter 2 en drie ook welke kleur ze hebben, en bouter 1 dus ook!

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 23-04-2003 15:19 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Dido schreef op 23 april 2003 @ 15:18:
Ik denk toch niet dat er altijd maar precies 1 bouter wat weet...
:) Je hebt gelijk. En dat komt omdat ik een vautje heb gemaakt in mijn raadseltje.
Ze staan niet in willekeurige volgorde, maar om en om. Stom van mij. Maar dan klopt je tweede theorie nogsteeds :)

edit: goed, ze staan om en om en weten het zelf niet ;)

[ Voor 55% gewijzigd door MrEdge_ op 23-04-2003 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je doet een spel met de duivel. Als hij wint neemt hij je ziel, als jij wint leef je voor eeuwig in vrede.

Het spel gaat als volgt: Er is een ronde tafel (straal niet belangrijk), en er zijn ronde damstenen (straal niet belangrijk). Jullie leggen om en om een damsteen op tafel, en je mag geen stenen stapelen. Degene die GEEN steen meer op tafel kan leggen verliest.

Jij mag beginnen, waar leg je je eerste steen? En wat is de strategie die je volgt?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dammen met de duivel...
Als ik mijn eerste steen exact in het midden leg en vervolgens iedere steen precies puntgespiegeld tegenover iedere steen van de duivel moet ik een steen kunnen leggen voor iedere steen die hij neerlegt... dus is hij de eerste die geen mogelijkheid meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29

Sherlock

No Shit

Een tafel ligt vol met munten. Van die munten liggen er 128 met de kop omhoog. Je weet niet welke dit zijn. Je bent geblinddoekt, en kunt niet aan de munten voelen wat kop of munt is.

Hoe maak je nu twee groepen, zodat elke groep evenveel munten met de kop omhoog heeft?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dido schreef op 23 April 2003 @ 16:01:
Dammen met de duivel...
Snel hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Muntjes verdelen
Ik maak een groep van 128 en een andere van de rest. Vervolgens draai ik alle muntjes in de groep van 128 om. Het aantal koppen in de restgroep is dan gelijk aan het aantal koppen in mijn groep van 128.

@Varienaja: En ik kende 'm nog niet :P Dat krijg je als je te weinig te doen hebt @ work :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 15:29

Sherlock

No Shit

Dido schreef op 23 April 2003 @ 16:12:
Muntjes verdelen
Ik maak een groep van 128 en een andere van de rest. Vervolgens draai ik alle muntjes in de groep van 128 om. Het aantal koppen in de restgroep is dan gelijk aan het aantal koppen in mijn groep van 128.

@Varienaja: En ik kende 'm nog niet :P Dat krijg je als je te weinig te doen hebt @ work :P
Damn, wat ben jij snel!!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

On a winning streak here :P
Ik denk dat ik zo maar eens naar huis moet gaan of zo... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dido schreef op 23 April 2003 @ 16:12:
Muntjes verdelen
Je gaat er vanuit dat er evenveel koppen als munten zijn. Dat stond niet in de opdracht.. Zo kan ik 'm ook. :D

edit:
Niet goed nagedacht

[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 23-04-2003 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
MrEdge_ schreef op 23 april 2003 @ 15:21:
[...]

:) Je hebt gelijk. En dat komt omdat ik een vautje heb gemaakt in mijn raadseltje.
Ze staan niet in willekeurige volgorde, maar om en om. Stom van mij. Maar dan klopt je tweede theorie nogsteeds :)

edit: goed, ze staan om en om en weten het zelf niet ;)
Simpel, kabouter 4 ziet 2 verschillende hoedjes, en zal dus niets zeggen.
3 weet dan dat 4 een rode en een witte ziet, en omdat hij weet welke kleur nr2 heeft, kan hij zijn eigen kleur zeggen.
Kabouter 2 weet dan dat hij de andere kleur heeft, en kan het ook zeggen.
Er zijn dus 2 kabouters op de hoogte van hun kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WvdWest schreef op 21 april 2003 @ 16:36:
Ik ken deze in de variant van 12 ballen en drie keer wegen. Bij de variant van 12 ballen weet je niet of de bal lichter of zwaarder is. Deze variant is een stuk moeilijker dan jouw variant.
Yeah, die is ook leuk. Ik heb 'em nog niet voorbij zien komen, dus bij deze:

Je hebt 12 munten. Hiervan hebben er 11 hetzelfde gewicht, en 1 heeft een afwijkend gewicht. Je hebt een balans, waarmee je 3 keer mag wegen. Kun je bepalen welke munt afwijkt, en of hij lichter of zwaarder is dan de rest?

Let op: het gaat dus om een balans. Je kunt hiermee dus geen gewicht vaststellen, alleen links tegen rechts vergelijken. En we doen niet aan links en rechts om en om munten er één voor één opleggen en tussendoor kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Anoniem: 29081 schreef op 23 April 2003 @ 14:16:
[...]

Die is al oud he :)
Vraag aan de een: wat zou je collega zeggen wat de poort naar de hel is? En dat is dan de poort naar de hemel.

Iets moeilijkere variant: je staat weer in die ruimte, maar nu zijn er drie poorten. De derde poort leidt naar het vagevuur (ofzo :P), en de wachter die daar staat liegt soms! Je mag nu in totaal twee vragen stellen. Hoe kom je alsnog in de hemel?
euhm; je vraagt aan twee willekeurige wachters wat de andere twee zouden zeggen. :?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

##################SPOILER#################

Je legt eerst aan beide kanten van de balans 4 munten neer.

dan zijn die stapeltjes even zwaar (of niet, dan laat je 1 stapeltje liggen en vervang je dat andere stapeltje).

dan heb je na 2x meten 4 muntjes over.

Dan leg je vervolgens aan beide kanten van de balans (op de schaaltjes) aan de binnen- en buitenzijde van het schaaltje een muntje neer (dus binnen- en buitenzijde links en rechts---->4 muntes in totaal).

als de balans nu snel beweegt naar 1 kant ligt het muntje aan de buitenkant.
als de balans nu langzaam beweegt naar 2 kant, ligt het muntje aan de binnekant.

edit:

omg ander gewicht |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 40260 op 24-04-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
...ik heb nog steeds geen oplossing gezien voor die huisjes met gas/water/licht...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobIII schreef op 24 April 2003 @ 18:12:
...ik heb nog steeds geen oplossing gezien voor die huisjes met gas/water/licht...
Die is onmogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, hoe je de lijnen ook trekt, er is altijd 1 lijn die je niet kunt trekken (zonder hoogspannings kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 83261 schreef op 21 april 2003 @ 19:21:
[...]

Je kunt beide kansen niet zomaar bij elkaar optellen. En daarmee is ook je antwoord niet juist.
Ik zal wel even een spoiler maken.

De beste oplossing is om in de lucht te schieten. Meneer 2 mag dan namelijk schieten en die zal op meneer 1 schieten omdat die de gevaarlijkste tegenstander is. Als meneer 1 het overleeft zal die op meneer 2 schieten omdat die gevaarlijker is dan u. Door in de lucht te schieten heeft u altijd het eerste schot in een duel in plaats van het eerste schot in een truel.
ik wilde hier een intelligente reply neer ketsen :S

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 24-04-2003 20:21 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe doe je zo'n spoiler eigenlijk :?

laat maar, als je op quote drukt kan je het zien ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Glashelder op 24-04-2003 20:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61994

1
3
12
321
1011
3033
12132
324531
1022121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42998

kan zijn dat ze al in dit topic staan maar toch:

Raadsel 1:
Je zit in een quiz. Er zijn 3 deuren. Achter 1 deur staat een auto. Als je de goede deur kiest mag je de auto hebben.
Je gaat bij een deur staan. De quizmaster haalt 1 foute deur weg. (niet de deur waar jij bij staat).
Er zijn dan nog 2 deuren over, degene waar jij bij staat en nog een.
Je mag nu nog wisselen van deur.
Is het slim om te wisselen? Is het slim om te blijven staan? of maakt het niets uit?

Raadsel 2:
Je hebt een literkan melk en een literkan water. Je pakt een kopje, schept daarmee door de melk en giet het bij het water. Dan schep je je kopje vol uit de kan met water, en gooit het bij de melk.
Heb je nu meer melk bij het water gedaan? meer water bij de melk? of allebei evenveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Anoniem: 42998 schreef op 26 April 2003 @ 19:21:
kan zijn dat ze al in dit topic staan maar toch:

Raadsel 1:
Je zit in een quiz. Er zijn 3 deuren. Achter 1 deur staat een auto. Als je de goede deur kiest mag je de auto hebben.
Je gaat bij een deur staan. De quizmaster haalt 1 foute deur weg. (niet de deur waar jij bij staat).
Er zijn dan nog 2 deuren over, degene waar jij bij staat en nog een.
Je mag nu nog wisselen van deur.
Is het slim om te wisselen? Is het slim om te blijven staan? of maakt het niets uit?

Raadsel 2:
Je hebt een literkan melk en een literkan water. Je pakt een kopje, schept daarmee door de melk en giet het bij het water. Dan schep je je kopje vol uit de kan met water, en gooit het bij de melk.
Heb je nu meer melk bij het water gedaan? meer water bij de melk? of allebei evenveel?
Raadsel 1 is al eerder voorbij gekomen: vanaf quarin in "Wiskundige raadsels"

Gokje raadsel 2:

Ik denk dat je meer melk bij het water hebt geschept. Beredenatie:
Als je de eerste x schept, heb je 100% melk. Dit giet je bij het water, wat dan dus geen 100% water meer is. Dan schep je dus <100% water bij de melk... Beetje vage beredenatie, maar ik hoop dat mijn gedachtengang duidelijk is.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Niet online
Anoniem: 42998 schreef op 26 April 2003 @ 19:21:
Raadsel 2:
dit is 'm volgens mij:

beide evenveel, want stel dat er in de kannen ieder 2 liter vloeistof zit (om makkelijker te kunnen rekenen), en dat het kopje 1 liter is (wederom om op mooie ronde getallen uit te komen), dan begin je zo:

2 liter melk | 2 liter water
stap 1: 1w vanuit de waterkan in de melkkan
2m+1w | 1w
stap 2: uit de melkkan haal je 1 liter vloeistof, in de verhouding 2:1, dus .67m en .33w. je hebt dan:
1.33m+.67w | .67m+1.33w
er is dus evenveel melk in de waterkan gekomen als er water in de melkkan gekomen is :)

ik had dit ook uit kunnen schrijven in met gewoon x en y zeg maar, maar daar wordt 't niet veel helderder en begrijpelijker op denk ik. wel kun je, als je de bovenstaande uitleg begrijpt, het wel makkelijk even voor jezelf nagaan

[ Voor 55% gewijzigd door flat op 26-04-2003 21:08 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Niet online
Anoniem: 29081 schreef op 23 april 2003 @ 21:52:
[...]
Yeah, die is ook leuk. Ik heb 'em nog niet voorbij zien komen, dus bij deze:

Je hebt 12 munten. Hiervan hebben er 11 hetzelfde gewicht, en 1 heeft een afwijkend gewicht. Je hebt een balans, waarmee je 3 keer mag wegen. Kun je bepalen welke munt afwijkt, en of hij lichter of zwaarder is dan de rest?

Let op: het gaat dus om een balans. Je kunt hiermee dus geen gewicht vaststellen, alleen links tegen rechts vergelijken. En we doen niet aan links en rechts om en om munten er één voor één opleggen en tussendoor kijken :)
Nog niet veel antwoorden op deze opgave. Blijkbaar toch erg moeilijk :P

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanbstefan
  • Laatst online: 22-06 16:14
RobIII schreef op 24 april 2003 @ 18:12:
Hier is een ( flauwe.... ) oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/GWE%20HUISJES.GIF

Flauw, maar het is de enige oplossing die ik kon bedenken.....

Ik heb nog een klein "raadsltje":

O O O
O O O
O O O
Verbind alle rondjes met 4 rechte lijnen ( niet meer of minder ) en raak alle bolletjes.
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stefanbstefan schreef op 27 April 2003 @ 10:09:
[...]

O O O
O O O
O O O
Verbind alle rondjes met 4 lijnen ( niet meer of minder ) en raak alle bolletjes.
succes.
Deze lijkt niet zo heel moeilijk... Ik krijg alleen de tekening niet geupload... Hoe doe ik dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanbstefan
  • Laatst online: 22-06 16:14
bij http://theforumisdown.com/upload/upload.php kun je tekeningen van max. 50 kb (jpg) gratis uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 22-07-2024
RobIII schreef op 24 April 2003 @ 18:12:
ok ik zit hier nu een uur mee bezig te zijn, en kom tot dezelfde conclusie...

HET KAN NIET
zo wel, post maar niemand gaat het toch meer proberen (met spoiler)

je hebt altijd 1 huisje dat een nutsservice mist...

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 22-07-2024
stefanbstefan schreef op 27 april 2003 @ 10:09:

O O O
O O O
O O O
Verbind alle rondjes met 4 lijnen ( niet meer of minder ) en raak alle bolletjes.
succes.
volgens mij moet je die even wat specificeren..
zo kan ie op 10 manieren opgevat worden
dit is 1 van de manieren

Afbeeldingslocatie: http://basiep.dyndns.org/bolltjes1.jpg
4 rechte lijen in totaal, alles aan elkaar

Afbeeldingslocatie: http://basiep.dyndns.org/bolltjes2.jpg
4 lijntjes per bolletje, en alles verbonden

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 27-04-2003 12:41 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste