Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Topicstarter
Dit heeft een collega mij aangedaan. Help me, anders kan ik vannacht niet slapen!

Er zitten drie mannen in de kroeg en ze drinken voor 25 euro bier. Aan het einde van de avond moeten ze betalen, maar omdat 25 euro niet door drieen te delen is leggen ze ieder een tientje neer en lopen weg.
De barkeeper pakt het geld en zegt: "Hey! Ze hebben te veel betaald!". Hij roept zijn zoontje, geeft hem 5 euro en stuurt hem achter die mannen aan om hun wisselgeld terug te geven.
Die jongen denkt: "Hmm, 5 euro. Da's niet door 3-en te delen. Ik geef ze ieder 1 euro en hou de rest zelf." en voegt de daad bij het woord.

Hier de clou: iedere man heeft 9 euro (10 -1) betaald en de jongen heeft 2 euro in zijn zak. Dat maakt dus (3 * 9) = 27 plus 2 is 29 euro totaal!!!!! Drie keer een teintje is 30 euro, waar is die ene euro gebleven?

Help me. Waar zit hier de kromme logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Die is al eerder langsgeweest...

Ze moeten 25 euro betalen, ze betalen 3x10 = 30 euro en ze krijgen er dus 5 terug. Allemaal 1 euro dus samen 3 euro en twee euro die die jongen in z'n zak steekt :)

[ Voor 73% gewijzigd door sdomburg op 16-04-2003 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

job

Anoniem: 37519 schreef op 16 april 2003 @ 14:43:
Hier de clou: iedere man heeft 9 euro (10 -1) betaald en de jongen heeft 2 euro in zijn zak. Dat maakt dus (3 * 9) = 27 plus 2 is 29 euro totaal!!!!! Drie keer een teintje is 30 euro, waar is die ene euro gebleven?

je hebt 3*9 = 27
min 2 euro = 25.
je moet dus niet de fout maken om die 2 bij de 27 op te tellen

hmm, das niet zo duidelijk.
andere uitleg:

ze moeten 25 betalen. ze betalen ieder 9
9*3 = 27. ze betalen dus 2 euro teveel. die de jongen in z'n zak steekt.
wat sdomburg dus hierboven ook zegt.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 16-04-2003 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Topicstarter
Nevermind... Ik geloof da'k 'em heb....

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 37519 op 16-04-2003 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als je hier niet uitkomt, beteken dat dat je de plussen (betaling) en de minnetjes (teveel betaald) door elkaar hebt gehaald.

Dat deed ik bij wiskunde op de middelbare school ook altijd al fout :+

Dan heb ik ook nog wel een raadseltje om het topic impuls te geven.

Er is een lontenmaken die alleen maar lonten heeft van 1 uur. Nu wil één of andere terrorist een bom laten afgaan drie kwartier na het aansteken. Hoe maakt de lontenmaken de gevraagde lont? Hierbij moet je aannemen dat:
  • de lonten ongelijkmatig branden. Dus eenvoudig een meetlat naast de lont leggen en op 3/4e afsnijden werkt niet.
  • alle lonten branden ongelijk. Lont1 kan eerder op de helft zijn dan lont2.
  • de lontenmaken heeft geen klok. Een lont aansteken, na 1 kwartier uitmaken en dan klaar zijn is er dus niet bij.
Nou??

[ Voor 67% gewijzigd door Varienaja op 16-04-2003 15:08 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53083

Anoniem: 37519 schreef op 16 April 2003 @ 14:43:
Dit heeft een collega mij aangedaan. Help me, anders kan ik vannacht niet slapen!

Er zitten drie mannen in de kroeg en ze drinken voor 25 euro bier. Aan het einde van de avond moeten ze betalen, maar omdat 25 euro niet door drieen te delen is leggen ze ieder een tientje neer en lopen weg.
De barkeeper pakt het geld en zegt: "Hey! Ze hebben te veel betaald!". Hij roept zijn zoontje, geeft hem 5 euro en stuurt hem achter die mannen aan om hun wisselgeld terug te geven.
Die jongen denkt: "Hmm, 5 euro. Da's niet door 3-en te delen. Ik geef ze ieder 1 euro en hou de rest zelf." en voegt de daad bij het woord.

Het vette stukje is waar het fout zit.

De betaling is als volgt:
Betaald: 30 Euro, het geld is als volgt verdeeld:

25 euro voor de barkeeper
3 euro terug
2 euro voor de jongen

Ze hebben dus 27 euro betaald. 2 euro aan de jongen en 25 euro aan de barkeeper.

25 + 2 = 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Varienaja schreef op 16 april 2003 @ 15:04:
Als je hier niet uitkomt, beteken dat dat je de plussen (betaling) en de minnetjes (teveel betaald) door elkaar hebt gehaald.

Dat deed ik bij wiskunde op de middelbare school ook altijd al fout :+

Dan heb ik ook nog wel een raadseltje om het topic impuls te geven.

Er is een lontenmaken die alleen maar lonten heeft van 1 uur. Nu wil één of andere terrorist een bom laten afgaan drie kwartier na het aansteken. Hoe maakt de lontenmaken de gevraagde lont? Hierbij moet je aannemen dat:
  • de lonten ongelijkmatig branden. Dus eenvoudig een meetlat naast de lont leggen en op 3/4e afsnijden werkt niet.
  • alle lonten branden ongelijk. Lont1 kan eerder op de helft zijn dan lont2.
  • de lontenmaken heeft geen klok. Een lont aansteken, na 1 kwartier uitmaken en dan klaar zijn is er dus niet bij.
Nou??
je steekt de eerste aan beide kanten aan en de ander aan 1 kant. de eerste is na 30 minuten opgebrand, de tweede moet dan ook aan de andere kant worden aangestoken. de laatste 30 minuten dus 2 maal zo snel en dus in 15.....

edit: in tegenstelling tot de topicstarter heb ik de search wel gebruikt :P

[ Voor 4% gewijzigd door sdomburg op 16-04-2003 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spoiler op tweede raadsel (selecteren):

Steek beide lonten aan. Lont 1 aan beide kanten. Als lont 1 na een half uur is opgebrand, steek dan lont 2 aan ook aan de andere kant. Na een kwartier is ook deze lont opgebrand.

EDIT:
Flauw hoor sdomburg :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 53083 op 16-04-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Anoniem: 53083 schreef op 16 april 2003 @ 15:16:
spoiler op tweede raadsel (selecteren):

Steek beide lonten aan. Lont 1 aan beide kanten. Als lont 1 na een half uur is opgebrand, steek dan lont 2 aan ook aan de andere kant. Na een kwartier is ook deze lont opgebrand.

EDIT:
Flauw hoor sdomburg :P
:P

[zeur]Waar is nu de lont van 3 kwartier dan?[/zeur]
Goedzo jongens.. ik zal nog eens een raadsel posten... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Varienaja schreef op 16 April 2003 @ 15:19:
[...]

:P

[zeur]Waar is nu de lont van 3 kwartier dan?[/zeur]
Goedzo jongens.. ik zal nog eens een raadsel posten... :'(
Op het moment dat je lont twee aan de tweede kant aansteekt, steek je lont 3 aan. Na een kwartier is lont twee opgebrand. Doof dan lont 3.

Lont 3 is de lont van drie kwartier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, nog een raadsel. Hij is niet geheel onbekend, dus als je hem al kent graag in spoiler modus posten, of gewoon melden dat je hem al kent want anders is het niet leuk voor mensen die hem niet kennen. (De spoiler modus mag je jatten uit mijn post hierboven ;) ). Als je er zelfstandig achter bent gekomen (zoals ik... trots ... trots... :) ) mag je de oplossing wel gewoon posten en je terecht de winnaar noemen!

In het land van Logica, heerst de Koningin. De Koningin roept alle vrouwen bij elkaar en zegt: "Dames, zo kan het niet langer. We weten allemaal dat er mannen zijn die vreemdgaan. Als je er achter komt dat je eigen man vreemd gaat, schiet je hem die nacht dood met één schot."

Voorwaarden:
a. Elke vrouw weet van álle vrouwen in Logica of haar betreffende man vreemdgaat (behalve van zichzelf, zie b).
b. Een vrouw weet niet van haar eigen man of hij vreemd gaat.
c. De vrouwen communiceren niet met elkaar.

In de negende nacht klinken er schoten. Hoeveel? (Ik wil ook weten hoe je aan de oplossing bent gekomen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29

Dido

heforshe

Da's een leuke variatie op het smurfen-met-mutsjes verhaal :P
en ja, ik ken 'm dus ik ga de oplossing hier niet posten :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 18:22
Anoniem: 53083 schreef op 16 april 2003 @ 15:34:
OK, nog een raadsel. Hij is niet geheel onbekend, dus als je hem al kent graag in spoiler modus posten, of gewoon melden dat je hem al kent want anders is het niet leuk voor mensen die hem niet kennen. (De spoiler modus mag je jatten uit mijn post hierboven ;) ). Als je er zelfstandig achter bent gekomen (zoals ik... trots ... trots... :) ) mag je de oplossing wel gewoon posten en je terecht de winnaar noemen!

In het land van Logica, heerst de Koningin. De Koningin roept alle vrouwen bij elkaar en zegt: "Dames, zo kan het niet langer. We weten allemaal dat er mannen zijn die vreemdgaan. Als je er achter komt dat je eigen man vreemd gaat, schiet je hem die nacht dood met één schot."

Voorwaarden:
a. Elke vrouw weet van álle vrouwen in Logica of haar betreffende man vreemdgaat (behalve van zichzelf, zie b).
b. Een vrouw weet niet van haar eigen man of hij vreemd gaat.
c. De vrouwen communiceren niet met elkaar.

In de negende nacht klinken er schoten. Hoeveel? (Ik wil ook weten hoe je aan de oplossing bent gekomen :P )
Pff, geen idee, ben wel heel benieuwd :P Zou je het antwoord in spoiler mode kunnen posten :)??

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een tijdje hardop wezen denken, en ik kom er niet uit.

Als de man vreemdgaat, zal er ook een vrouw vreemd moeten gaan. Want anders zouden er slaapkamers met 3 personen zijn. Dus: als een vrouw vreemdgaat zal haar man alleen achterblijven. Echter, de man met wie ze vreemdgaat heeft ook weer een vrouw die ergens terecht komt, etc.

Uiteindelijk is de cirkel rond. Dat weet je direct de eerste nacht al. Waarom die 9??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op 16 April 2003 @ 15:43:
Da's een leuke variatie op het smurfen-met-mutsjes verhaal :P
en ja, ik ken 'm dus ik ga de oplossing hier niet posten :P
Jaaaaa, die is ook leuk. Dat wordt het volgende raadsel ;)
Venkeroz schreef op 16 April 2003 @ 15:44:
[...]

Pff, geen idee, ben wel heel benieuwd :P Zou je het antwoord in spoiler mode kunnen posten :)??
Vandaag nog niet, maar misschien morgen als ik in een goede bui ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spolier voor de overspelige mannen :P
Stel dat er 1 man vreemdgaat. Iedereen weet dat, behalve zijn vrouw. Aangezien die echter denkt dat er niemand vreemdgaat, en nu hoort dat er minstens 1 man vreemd gaat trekt ze haar conclusies: op nacht 1 valt er 1 schot.

Stel nu dat er twee zijn: iedereen weet dat er twee zijn, behalve hun vrouwen. Die denken dat er maar 1 vreemd gaat, maar horen op de eerste nacht geen schot... er moeten er dus twee zijn, en die tweede is hun man! Ergo, nacht twee, twee schoten.

Etcetera, tot nacht negen. Er zijn negen vrouwen die denken dat er maar acht mannen vreemd gaan, de rest weet wel beter. Echter, op nacht acht horen ze geen schoten, er gaan dus meer dan acht mannen vreemd! Ergo: op nacht negen schiten negen vrouwen hun overspelige man neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 53083 schreef op 16 April 2003 @ 15:52:
Jaaaaa, die is ook leuk. Dat wordt het volgende raadsel ;)
Die werkt hetzelfde, dus die mag na de vrouwen niet moeilijk zijn...
Vandaag nog niet, maar misschien morgen als ik in een goede bui ben :P
Ik heb hem net niet voor Jan met de korte achternaam zitten tikken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 19:33

JaWa

zie hier een icon

ehm... ze kunnen dan toch alleen weten of ze zelf vreemd gaan

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op 16 April 2003 @ 15:53:
[...]

Die werkt hetzelfde, dus die mag na de vrouwen niet moeilijk zijn...

[...]

Ik heb hem net niet voor Jan met de korte achternaam zitten tikken... :+
Ow, dan heb ik een ander raadsel voor ogen. Ik ben trouwens benieuwd of er mensen met zo'n ijzeren zelfbeheersing zijn die het raadsel oplossen zonder de spoiler te bekijken :)

Wordt wel meer SG dit. Om het toch nog W&L te houden, weet iemand hoe zo'n raadsel ook al weer heet? Iets in de trend van "Onbekende met recursieve uitgangssituatie" (Ik verzin hierbij ook maar wat, maar wel zo'n soort term iig)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 53083 op 16-04-2003 16:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

JaWa schreef op 16 April 2003 @ 15:55:
ehm... ze kunnen dan toch alleen weten of ze zelf vreemd gaan
De vrouwen gaan niet vreemd... (althans, niet in dit raadsel... go figure :P )
Zodra ze weten dat hun man vreemd gaat schieten ze hem neer.

/edit: SigSec: als het een ander smurfenraadsel is, ben ik wel benieuwd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 16-04-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op 16 april 2003 @ 15:57:
[...]

De vrouwen gaan niet vreemd... (althans, niet in dit raadsel... go figure :P )
Zodra ze weten dat hun man vreemd gaat schieten ze hem neer.

/edit: SigSec: als het een ander smurfenraadsel is, ben ik wel benieuwd :)
Ok, komt 'ie:

In een grot leeft een kaboutervolkje (dit om het smurfen en kabouterraadsel uit elkaar te houden (8> ) De grot is pikdonker. Op een gegeven moment gaan de kaboutertjes naar buiten. Ze pakken een willekeurige muts, die rood of blauw kan zijn. Ze weten zelf dus niet wat voor muts ze op zetten.
De kaboutertjes stappen allemaal één voor één naar buiten alwaar er keurig twee groepen vormen: Rode mutsjes en blauwe mutsjes.
Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:
a. Een kabouter weet van zichzelf niet wat voor muts hij/zij op heeft.
b. De kabouters communiceren niet onderling.
c. Het is niet bekend hoeveel kabouters of hoeveel mutsen van welke kleur er zijn.

Succes! (En weer aan iedereen: Niet open spoileren als je hem al kent!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64569

Anoniem: 53083 schreef op 16 April 2003 @ 15:57:
[...]

Wordt wel meer SG dit. Om het toch nog W&L te houden, weet iemand hoe zo'n raadsel ook al weer heet? Iets in de trend van "Onbekende met recursieve uitgangssituatie" (Ik verzin hierbij ook maar wat, maar wel zo'n soort term iig)
Ja zoiets is het wel. Het wordt ook wel aangeduid in de wiskunde met "inductie". Doe maar eens een search op google. Er zijn meer van dat soort verhaaltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64569

Anoniem: 53083 schreef op 16 april 2003 @ 16:05:
[...]

Ok, komt 'ie:

In een grot leeft een kaboutervolkje (dit om het smurfen en kabouterraadsel uit elkaar te houden (8> ) De grot is pikdonker. Op een gegeven moment gaan de kaboutertjes naar buiten. Ze pakken een willekeurige muts, die rood of blauw kan zijn. Ze weten zelf dus niet wat voor muts ze op zetten.
De kaboutertjes stappen allemaal één voor één naar buiten alwaar er keurig twee groepen vormen: Rode mutsjes en blauwe mutsjes.
Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:
c. Het is niet bekend hoeveel kabouters of hoeveel mutsen van welke kleur er zijn.

Hetzelfde principe als het vorige verhaal over mannen die vreemdgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64569 schreef op 16 april 2003 @ 16:31:
[...]

Hetzelfde principe als het vorige verhaal over mannen die vreemdgaan
Nee hoor, hierbij heb je namelijk geen counter in de vorm van "nachten" waarbij het op een gegeven moment tot een oplossing komt. Je bent denk ik in de war met Dido's smurfenpuzzel (al weet ik zelf niet meer zo goed hoe die ging).

* Anoniem: 53083 zoekt op inductie in google toolbar

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 53083 op 17-04-2003 10:09 . Reden: Ik haat meerdere nicks op meerdere fora ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Dido schreef op 16 April 2003 @ 15:52:
Spolier voor de overspelige mannen :P
Stel dat er 1 man vreemdgaat. Iedereen weet dat, behalve zijn vrouw. Aangezien die echter denkt dat er niemand vreemdgaat, en nu hoort dat er minstens 1 man vreemd gaat trekt ze haar conclusies: op nacht 1 valt er 1 schot.
Van wie hoort ze dan dan? Ze communiceerden toch niet met elkaar?

[ Voor 18% gewijzigd door Rey Nemaattori op 16-04-2003 20:37 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rey Nemaattori schreef op 16 April 2003 @ 20:36:
[...]

Van wie hoort ze dan dan? Ze communiceerden toch niet met elkaar?
De koningin heeft dat verteld natuurlijk O+

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webloem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 08:05
Anoniem: 53083 schreef op 16 April 2003 @ 16:05:
[...]

Ok, komt 'ie:

Hoe doen ze dit?
Voorwaarden:

Ok, ik doe een poging:

1e kabouter: Komt naar buiten huppelen en ziet geen kabouter staan, dus maakt een eigen groepje.

2e kabouter: loopt naar buiten, ziet een groep en gaat er bij staan.

3e kabouter: loopt naar buiten en kan twee dingen zien staan: of een foute groep (dwz een rode muts samen met een blauwe), of een goede groep. Als het een foute groep is, maakt hij een nieuwe groep, is het een goede gaat hij/zij daarbij staan. Als hij dus een nieuwe groep maakt, weet de laatste kabouter uit de verkeerde groep dat hij fout zit, en kijkt naar de kleur van de eerste kabouter, en weet dus zijn eigen kleur. Vervolgens gaat hij staan bij of de nieuwe groep, of in geval hij dezelfde kleur heeft, sluit hij zich aan bij de andere groep. Kabouter 1, 2 en 3 weten nu hun kleur, en kunnen goed gaan staan.

Kabouter 4: loopt naar buiten, en gaat staan bij de grootste 'goede' groep. (verder weet tie dus nix)

Kabouter 5: Loopt naar buiten, en ziet of twee goede groepen (I), of één foute (II). In het eerste geval gaat hij bij de grootste goede groep staan. In geval II gaat hij bij de nog goede groep staan. En dan kunnen er dus weer twee dingen gebeuren: of er komen twéé foute groepen, of er blijft 1 foute. In het geval er twee foute groepen onstaan, weten kabouter 4 en 5 dat ze niet zijn waar ze bij staan, en dus weten ze hun kleur (en gaan dus goed staan). In het geval dat er één foute groep blijft, komt kabouter 6 om de hoek kijken:

Kabouter 6: loopt naar buiten, ziet of 2 goede groepen, of één foute. Gaat dus of bij de grootste goede (beste ;) ) of bij de goede staan. En dus in het geval hij één foute zag (kabouter 4 dus), zal hij bij de andere groep gaan staan. Ziet nummer 4 dus dat er een nieuwe fout onstaat, weet hij dat hij fout zit, weet zijn kleur en wisselt. En nr 6 ziet 4 wisselen, en wisselt dus ook en iedereen weet zijn kleur.

En dit gaat zich dus steeds herhalen. Je weet welke kleur je bent als je een andere kabouter een fout ziet maken.
(beetje brak uitgelegd maar goed 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 25-05 22:06
webloem schreef op 16 April 2003 @ 22:01:
[...]
3e kabouter: loopt naar buiten en kan twee dingen zien staan: of een foute groep (dwz een rode muts samen met een blauwe), of een goede groep. Als het een foute groep is, maakt hij een nieuwe groep, is het een goede gaat hij/zij daarbij staan. Als hij dus een nieuwe groep maakt, weet de laatste kabouter uit de verkeerde groep dat hij fout zit, en kijkt naar de kleur van de eerste kabouter, en weet dus zijn eigen kleur. Vervolgens gaat hij staan bij of de nieuwe groep, of in geval hij dezelfde kleur heeft, sluit hij zich aan bij de andere groep. Kabouter 1, 2 en 3 weten nu hun kleur, en kunnen goed gaan staan.
Als de 3e kabouter een rode muts heeft en de eerste twee een blauwe, dan maakt de derde kabouter ook een nieuwe groep... daarvoor hoeft de eerste groep dus niet 'fout' te zijn...

De kabouters weten dus pas zeker dat er een 'foute' groep is, zodra er 3 groepen ontstaan.. Op dat moment zullen de kabouters uit de foute groep zien dat er 2 goede groepen zijn en gaan zich verplaatsen naar een andere groep...

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-04-2003 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webloem
Cpt.Morgan schreef op 16 April 2003 @ 22:30:
[...]
Als de 3e kabouter een rode muts heeft en de eerste twee een blauwe, dan maakt de derde kabouter ook een nieuwe groep... daarvoor hoeft de eerste groep dus niet 'fout' te zijn...
Nee, want hij weet zijn eigen kleur dus niet. Hij zal zich dus (zoals afgesproken) voegen bij de grootste goede groep.
De kabouters weten dus pas zeker dat er een 'foute' groep is, zodra er 3 groepen ontstaan.. Op dat moment zullen de kabouters uit de foute groep zien dat er 2 goede groepen zijn en gaan zich verplaatsen naar een andere groep...
dat hoeft dus niet ..

groep 1 : bbr
groep 2 : rr

komt een blauwe kabouter (smurf >:) ) aan lopen, ziet hij dus een foute groep, gaat bij de andere groep staan. (kabouter nummer 6)

groep1 : bbr
groep2: rrb

"Hé" zegt de rode kabouter uit groep 1, "mijn groep is blijkbaar fout, want er ontstaat in de andere groep een fout. " Hij kijkt om zich heen, ziet twee blauwe en weet dat hij (omdat hij er het laatst bij kwam) fout zit. Hij wisselt, en dat ziet de blauwe uit groep 2 weer. Die ziet dus ook dat hij fout zit, en wisselt ook. Iedereen weet zijn kleur, en alles herhaalt zich gewoon weer.

In het geval er bij kabouter 6 geen fout voordoet, verplaatst het probleem zich naar kabouter zeven. Kabouter 6 wacht dus gewoon op de eerdere nummers, alvorens zich te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
webloem schreef op 16 april 2003 @ 22:01:
(...) Als hij dus een nieuwe groep maakt, weet de laatste kabouter uit de verkeerde groep dat hij fout zit, (...)
dit impliceert dat alle kabouters dezelfde methode gebruiken en dit ook van elkaar weten. communicatie was toch niet toegestaan? of valt dit niet onder communicatie? ze zullen toch echt deze methode eerst af moeten spreken...

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Apollo_Futurae schreef op 16 april 2003 @ 22:46:
[...]dit impliceert dat alle kabouters dezelfde methode gebruiken en dit ook van elkaar weten. communicatie was toch niet toegestaan? of valt dit niet onder communicatie? ze zullen toch echt deze methode eerst af moeten spreken...
Ik neem aan dat er de vooronderstelling is dat alle kabouters logisch nadenken. Het gaat dus om logica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
webloem schreef op 16 april 2003 @ 22:41:
[...]
Nee, want hij weet zijn eigen kleur dus niet. Hij zal zich dus (zoals afgesproken) voegen bij de grootste goede groep.
Je hebt gelijk... volgens mij klopt je redenering dan wel, maar er blijft 1 vraag over: hoe weet de laatste kabouter waar hij moet gaan staan? (of hoort dat niet bij het raadsel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webloem
Cpt.Morgan schreef op 16 April 2003 @ 22:50:
[...]
Je hebt gelijk... volgens mij klopt je redenering dan wel, maar er blijft 1 vraag over: hoe weet de laatste kabouter waar hij moet gaan staan? (of hoort dat niet bij het raadsel?)
Uhm.. probleempje.

Die laatste is de kabouter die concludeerd dat er inderdaad 2 goede groepen zijn ontstaan :?

Andere mogelijkheid, uitgaande van verregaande intelligentie bij kabouters: iedereen ziet dat het de laatste kabouter is, en iedereen weet zijn kleur. Dus alle kabouters van dezelfde kleur als de laatste kabouter lopen naar die kabouter toe.

Of zou dat niet mogen? Het zou het raadsel sowieso veel makkelijker maken. De clou beperkt zich dan tot het punt waarop alle al aanwezige kaboutertjes weten welke kleur ze zelf zijn. Daarna nemen zij het initiatief en nemen een ander op in de groep. Beetje flauwe oplossing, maar ik weet ook niets beters

[ Voor 41% gewijzigd door webloem op 16-04-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Laatst online: 16:52

inXs

known as inXs

OMG ik voel me echt dom, ik heb die spoilers nog niet doorgenomen (überleete zelfbeheersing heb ik :P ) Maar ik denk dat het door de tijd komt... Die hersens van mij kraken wat af hier. Ik ga vanaaf denk ik een poging wagen en meteen die raadsels opschrijven. Ik vind ze wel stoer.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80578

OK Ik heb ook nog wel een leuk raadseltje voor jullie ik vraag me af wie er uitkomt:

Er is een spion die wil naar binnen bij een kasteel maar bij dat kasteel staan dag en nacht wachters en als je naar binnen wilt zegt de wachter een getal en als je het goede antwoord geeft mag je naar binnen maar als je het foute antwoord geeft word je doodgeschoten, dus die spion zo slim als ie is gaat achter een bosje zitten en wacht tot er iemand bij de poort komt en ja hoor daar komt iemand:

de wachter zegt: "6" Degene die naar binnen wilt zegt: "3"
En mag naar binnen.
De volgende komt:
de wachter zegt: "8" Degene die naar binnen wilt zegt: "4"
En mag ook naar binnen

De spion denkt ik ben eruit ik ga naar binnen dus hij loop naar de deur:

de wachter zegt: "10" De spion zegt: "5"
En de spion word dood geschoten.

Wat had de spion dan moeten zeggen?

Suc6 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 80578 op 17-04-2003 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hint (of Jamai, net wie je wil :P ) voor de kaboutertjes:

Denk eens verder dan het vormen van groepen.

Spoiler voor de kaboutertjespuzzel:

De kaboutertjes die naar buiten komen gaan 1 voor 1 in een rij staan. Als ze twee kabouters zien staan met verschillende mutsen, dan gaan ze er tussen instaan. Zo ontstaat vanzelf een rij met een x aantal blauwe en daarnaast een y aantal rode mutsen.

Let wel: Een kabouter weet in principe dan nog steeds niet wat voor kleur muts hij heeft, behalve als hij tussen twee dezelfde kleuren instaat. Maar dat was ook de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 06:48

GeeBee

Oddball

* GeeBee wacht op raadsels die hij nog niet in zijn klas heeft verteld... :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 april 2003 @ 10:35:
OK Ik heb ook nog wel een leuk raadseltje voor jullie ik vraag me af wie er uitkomt:

Er is een spion die wil naar binnen bij een kasteel maar bij dat kasteel staan dag en nacht wachters en als je naar binnen wilt zegt de wachter een getal en als je het goede antwoord geeft mag je naar binnen maar als je het foute antwoord geeft word je doodgeschoten, dus die spion zo slim als ie is gaat achter een bosje zitten en wacht tot er iemand bij de poort komt en ja hoor daar komt iemand:

En mag naar binnen.
De volgende komt:
En mag ook naar binnen

antwoord:

4, namelijk het aantal letters van het getal dat de wachter zegt :)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OKOK speciaal voor Blikje en Geebee eentje die je niet kan kennen omdat ik hem net 2 minuten geleden zelf ontworpen heb :P

Wat word het volgende getal in deze reeks?

1
3
12
321
1011
3033
12132
……………

Suc6 ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 11:08:
OKOK speciaal voor Blikje en Geebee eentje die je niet kan kennen omdat ik hem net 2 minuten geleden zelf ontworpen heb :P

Wat word het volgende getal in deze reeks?

1
3
12
321
1011
3033
12132
……………

Suc6 ermee :)
Urmm 323121?? Het zal wel niet, maar ik heb er nog niet lang over nagedacht :P

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ney sorry dat is fout geantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82951

Dan heb ik ook nog wel een leuke...

pak een schaakbord... neem 8 "koninginnen" en zet ze allemaal op het schaakbord zodat ze elkaar niet kunnen slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die van jou kan niet simontje_g of anders kom ik er gewoon niet uit!
Als je er 7 neergezet hebt kan je er namelijk nergens meer een neerzetten!

Wie heeft het antwoord op mijn getallen reeks al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42873

ben aan't zoeken :)

330323121 ???

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 42873 op 17-04-2003 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Aargh, ik sluit me aan bij DHR_B_B, hij kan niet simon.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

willen jullie een tip ?

Sorry dat kan ik helaas niet goedkeuren "blauwebeer"

[ Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 80578 op 17-04-2003 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dedju :)

303323121 dan?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 42873 op 17-04-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry wederom moet ik dit antwoord afkeuren!

een tip: zet er een klein 4-tje achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82951 schreef op 17 April 2003 @ 12:27:

pak een schaakbord... neem 8 "koninginnen" en zet ze allemaal op het schaakbord zodat ze elkaar niet kunnen slaan...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 |A|B|C|D|E|F|G|H|
1| | | |X| | | | |
2| | | | | |X| | |
3|X| | | | | | | |
4| | | | |X| | | |
5| |X| | | | | | |
6| | | | | | | |X|
7| | |X| | | | | |
8| | | | | | |X| |

Zelf uitgedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 april 2003 @ 13:53:

kraak, kraak, ratel, ratel..

edit: aarrrgghhhhh, waarom kom ik er toch niet uit.... :(

[ Voor 13% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:05 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 13:53:

Ik vrees dat je het mij zult moeten zeggen, ik heb totaal geen idee wat de logica is

Het enige wat ik vind is dat de 1ste regel 3x in de 2de gaat, en dat dit 4x in de derde gaat. Dit patroon wordt herhaald bij de 5de regel, die 3x in de 6de gaat, die dan weer 4x in de 7de gaat

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 42873 op 17-04-2003 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een tip:

Niet binair (klein 2-tje), maar ...

***Hoe maak je zo'n zwart blokje?***

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 80578 op 17-04-2003 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 april 2003 @ 14:20:
nog een tip:

Niet binair (klein 2-tje), maar ...

***Hoe maak je zo'n zwart blokje?***
[.table bordercolor=#aa00bb width=260 height=40 border=1 cellpadding=2 bordercolor=#f4g5cc] [tr.] [.td align=left valign=bottom bgcolor=#000000 colspan=2 rowspan=1][/td.] [/tr.] [/table.]

en dan zonder de puntjes :)

Damnz ik heb te lang geen wiskunde gedaan om die tips te vatten :(

edit1: w8 ff over die tip.. mmzzz er begint wel iets te dagen nu

edit2: ah toch niet.. koffie tijd ...

[ Voor 13% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:27 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had het geprobeert met <.font color="#11AFFF"> <./font> (gewoon ongeveer dezelfde kleur als de achtergrond geven) maar dat werkte niet

Maar bedankt in ieder geval

*** nog een tip dan maar:***
Binair = 2 tallig = klein 2-tje
dus klein 4-tje = ....tallig

(zelfde principe als octaal en hex)

nu moet het toch duidelijk zijn!

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 80578 op 17-04-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 14:28:
Ik had het geprobeert met <.font color="#11AFFF"> <./font> (gewoon ongeveer dezelfde kleur als de achtergrond geven) maar dat werkte niet
Je moet ook geen < > gebruiken, maar [ ] of maak je alleen die fout in je post?

kopieer de code gewoon even en haal deze tekst weg

Naja quote dit bericht anders en haal de tekst weg die erin staat en vul je eigen tekst in :)

Verder in de oplossing:

Naja iig gaan de getallen niet hoger dan 3.. de eerste 2 getallen zit er 1x een 1 in, in de 2e 1x een 3 in de derde vormen de 1 en de 2 samen de uitkomst van het eerste getal maal het 2e getal.. in het vierde getal zit1x een1 1x een2 1x een3... Volgende reeks, 3x een1, 3x een 3 .. aarghhh klopt geen hol van :(

[ Voor 74% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:35 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Over die cijferreeks:
Als ik jouw rijtje als quaternair zie, dan staat er decimaal hetvolgende:
1
3
6
57
69
207
414
En daar kan ik zo gauw ook geen logoiza in ontdekken. Weet je zeker dat je omrekening naar quaternair correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Dido schreef op 17 April 2003 @ 14:35:
Over die cijfferreeks:
Kan jij me uitleggen wat dat quaterinair precies inhoudt? Ik ken alleen binair rekenen enzow van natuurkunde..
Iemand lees die quote ff :P

En damnz waarom ben ik nou niet gewoon wiskunde gaan studeren, ik merk nu weer dat ik het gewoon super leuk vind :'( Naja ik ben nog jong...

[ Voor 18% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:40 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op de vraag hierboven:
quaternair = viertallig, zoals binair=tweetalling, decimaal tientallig etc.

dus een getal 11114=43+42+41+40=64+16+4+1=85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Goh wat stom van me.. Daar had ik zelf uiteraard ook wel achter kunnen komen..... :) Opzich wel heel logisch ja...

Maar waarom kom jij dan op:

quaternair en niet op: ternair, zou dat niet iets in de richting van de oplossing zijn? Naja ik zal zelf ook ffkes gaan rekenen.. Ow ja w8 ffkes hij heeft iets verteld over een 4tje erachter :)

[ Voor 65% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:47 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Maar ik vermoed dus een foutje in de opgave :) Helaas is DHR_B_B off-line atm, dus ik ga eerst ff rustig afwachten tot ie terugkomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Dido schreef op 17 april 2003 @ 14:47:
Maar ik vermoed dus een foutje in de opgave :) Helaas is DHR_B_B off-line atm, dus ik ga eerst ff rustig afwachten tot ie terugkomt :P
Ja ik wil het nou ook wel weten idd :) sjees ben benieuwd.

En kan je jou idee van die cijferreeks die je hierboven gaf eens uitleggen? Kan je die eens in stappen opschrijven hoe je daarop komt? Soz is een beetje offtopic, maar mijn interesse komt ineens met een vaart omhoog...

[ Voor 28% gewijzigd door inXs op 17-04-2003 14:51 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz gokt 131011

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 13:05
Nou, volgens mij is dit 'm :) :

Ok, komt I: Hij is in 4-tallig stelsel.
Omrekenen naar 10-tallig geeft dus inderdaad:
1
3
6
57
69
207
404

De logica zit in blokken van 4 getallen. Alle getallen in het eerste blok *69 is het 2e blok
1 *69 = 69
3 * 69 = 207
6 * 69 = 404
DUS 57 * 69 = 3933

Dit terug rekenen naar 4-tallig stelsel geeft 331131

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Maar kan iemand mij dit dan uitleggen:

Ok, komt I: Hij is in 4-tallig stelsel.
Omrekenen naar 10-tallig geeft dus inderdaad:
1
3
6
57
69
207
404

Kan je dit eens in stappen zetten? Hoe bedoel je 10 tallig stelsel? En hoe kom je vanaf die 12 op de 6 bijvoorbeeld...

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

The Collector: het zou kunnen, maar de opgave noemt het een reeks. Dan kun je na het "volgende getal" te hebben gevonden ook alle daaropvolgende getallen vinden... en die kan ik niet met eenduidige logica uit jouw oplossong afleiden. d.w.z. ik kan tientallen "logische" voortzettingen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
@bl!kje, uitleg n-tallig stelsels:
VB:
10-tallig
:
:
8
09 <- omschakeling, +1 wordt 0 en een 1 ervoor
10
:

Binair (2-tallig)
000
001 <- omschakeling
010
011 <- omschakeling
100
101 <- omschakeling
110

4-tallig (met decimaal tussen haakjes)
000 (0)
001 (1)
002 (2)
003 (3) <- omschakeling
010 (4)
011 (5)
012 (6)
013 (7)

ik hoop dat het hier wat duidelijker van wordt, maar ik ben niet echt goed in uitleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

@bl!kje:
Tientallig stelsel = decimaal, is waar jij en ik normaliter dagelijks mee rekenen.

12 in viertallig is dus 1*4+2 decimaal = 6 decimaal.
Consequent blijven doen.
Precies hetzelfde als met binair dus, alleen heb je nu een 0, 1, 2, 3, zoals je bij binair alleen 0, 1 hebt, en bij decimaal 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Samen met The Collector's post moet je er wel uit kunnen komen, denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 17-04-2003 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry gasten maar naar mijn mening is 4 tallig dit

1 4 16 64 256 1024
1
3
1 2
3 2 1
1 0 1 1
3 0 3 3
1 2 1 3 2

1= 1
3= 3
12= 1 + (2*4) dus 9
321= 3 + (2*4) + (1*16) dus 27

Dus ook wel gezegd het eerste getal x3 x3 x3

Dus doen jullie de laatste nog ff

Of is dat naar jullie mening niet de goede toepassing van het nieuwe 4 tallige stelsel?

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 80578 op 17-04-2003 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

:? Wat bedoel je precies hiermee, DHR_B_B? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
Dido schreef op 17 April 2003 @ 14:57:
The Collector: het zou kunnen, maar de opgave noemt het een reeks. Dan kun je na het "volgende getal" te hebben gevonden ook alle daaropvolgende getallen vinden... en die kan ik niet met eenduidige logica uit jouw oplossong afleiden. d.w.z. ik kan tientallen "logische" voortzettingen verzinnen.
Zit wat in ja, dan zou ik zeggen:
vermenigvuldig elk getal uit het huidige blok met het laatste getal uit dat blok, dit wordt het nieuwe blok. Het 2e blok zou dus met 3933 vermenigvuldigd moeten worden om het 3e te maken

edit:

Klopt niet wat ik hier zeg, de 69 was het 1e gatal van het 2e blok. Het 1e getal van het 3e blok heb je niet dus kun je verder niet uitrekenen

[ Voor 13% gewijzigd door The Collector op 17-04-2003 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Ahaaaa, ik snap ut :) ik ben eruit.. Mijn wiskunde knobbel begint weer enigszins te werken :) Dank voor de moeite !

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Maar als ik dit doe:
het constante getal in dezen is gewoon 69, dus voor het volgende blok blijven we vrolijk met 64 vermenigvuldigen.
[/quote]
werkt het ook...

Maar wat bedoelde DHR_B_B nou met de post hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1 4 16 64 256 1024
1
3
1 2
3 2 1
1 0 1 1
3 0 3 3
1 2 1 3 2

1= 1
3= 3
12= 1 + (2*4) dus 9

Of is dat naar jullie mening niet de goede toepassing van het nieuwe 4 tallige stelsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
Dido schreef op 17 April 2003 @ 15:05:
Maar als ik dit doe:
het constante getal in dezen is gewoon 69, dus voor het volgende blok blijven we vrolijk met 64 vermenigvuldigen.
Kan inderdaad ook, maar lijkt me onwaarschijnlijk tenzij
de constate 69 onafhankelijk van de 69 in het 1e blok is gekozen. Lijkt mij persoonlijk een groot toeval... Of zit ik nu echt uit m'n nek te l*llen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door The Collector op 17-04-2003 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 15:08:

1 4 16 64 256 1024
1
3
1 2
3 2 1
1 0 1 1
3 0 3 3
1 2 1 3 2

1= 1
3= 3
12= 1 + (2*4) dus 9

Ze gebruiken idd een ander 4-tallig stelsel dan jij dat doen :)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dat mag geen viertallig heten... het zou het eerste stelsel zijn waar je getallen achterstevoren schrijft.

123 decimaal is toch ook niet 1+2*10+3*100 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81622

Nou ik ken er ook nog 1...wat is de maximum snelheid van sex...haha! Ohw ja en waarom stinken scheten...! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

owh mijn excuses lees hem achterstevoren en omgekeerd, maar een voordeel iedereen heeft lekker kunnen puzzelen op een stomme fout van mij (volgende keer zal ik hem omgekeerd doen ja)

:P:P:P

mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
@bl!kje: JA inderdaad, 't omdraaien van de getallen had ik ookal gedaan maar toen was ik nog niet met 4-tallig stelsel bezig. Volgens mij is dit een stuk makkelijker te doen dan de zooi wat ik allemaal bedacht had.

Tja, maar als je maar lang genoeg rekent is 1 dalijk nog een een keer 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

The Collector: JA, op zowel je post hierboven als je vraag daarvoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizZa_CalZone
  • Laatst online: 01-03 01:55

PizZa_CalZone

WHAAAAA!!

Anoniem: 80578 schreef op 17 April 2003 @ 10:35:

En mag naar binnen.
De volgende komt:
En mag ook naar binnen

Hahahah koel raadsel bertje :) ...hij is nogal dodelijk voor mn hersencellen =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jawel hoor jongens.. het kan.. ik heb het zelf ook gedaan...

je hebt 64 vakken.. plaats er 8... HET KAN ECHT!!... believe me... ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest, maar het is gelukt. (kwam van het spel The 7th guest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry... ik zie dat het antwoord al is gegeven... zie alleen maar zwarte vlakken, dus geen uitkomst... maar hij klopt... (ik ben met e muis erover heen gegaan... zal dus wel...
Maarrr.. hij klopte dus... dat wast.. meer heb ik er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Anoniem: 82951 schreef op 17 April 2003 @ 16:59:
Jawel hoor jongens.. het kan.. ik heb het zelf ook gedaan...

je hebt 64 vakken.. plaats er 8... HET KAN ECHT!!... believe me... ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest, maar het is gelukt. (kwam van het spel The 7th guest)
Ja, ik heb de uitkomst gezien, en het kan dus idd, ik was zelf ook al heel erg volgens dat patroon aan het werken, maar ik kwam er niet uit, blijkbaar niet iets vaker moeten proberen.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40260

wij hadden thuis een andere oplossing, dus het is op meerdere manieren mogelijk (en nee ik had het bord niet andersom ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 82951 schreef op 17 april 2003 @ 12:27:

Ook 7th guest gespeeld???

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-04-2003 21:03 . Reden: uhm nm ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 40260 schreef op 17 April 2003 @ 20:03:
wij hadden thuis een andere oplossing, dus het is op meerdere manieren mogelijk (en nee ik had het bord niet andersom ofzo)
Er zijn zelfs een heleboel oplossingen. Ik heb voor een vak op school eens een programma moeten maken die alle oplossingen teruggaf. Zelfs als je alle spiegelingen en rotaties eruit filtert kun je nog enkele tientallen verschillende oplossingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja.. mooi spel was dat. Nu doettie het helaas niet meer op winxp... maarja.. ik heb hem toch al uit gespeeld... Alleen the 11th hour nog... die doet het dus (helaas) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb nog wel een simpel raadseltje voor jullie:

In huis zijn op de begane grond drie schakelaars voor drie lampen die op zolder hangen. Jij staat op de begane grond en weet niet welke schakelaar bij welke lamp hoort. Vanaf de begane grond kun je namelijk niet zien welke lamp aangaat als je een schakelaar omzet.

Hoe weet je welke schakelaar bij welke lamp hoort? Je mag maar één keer de trap op.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 16:06

Reptile209

- gers -

mcDaedalus schreef op 17 April 2003 @ 21:45:
Ik heb nog wel een simpel raadseltje voor jullie:

In huis zijn op de begane grond drie schakelaars voor drie lampen die op zolder hangen. Jij staat op de begane grond en weet niet welke schakelaar bij welke lamp hoort. Vanaf de begane grond kun je namelijk niet zien welke lamp aangaat als je een schakelaar omzet.

Hoe weet je welke schakelaar bij welke lamp hoort? Je mag maar één keer de trap op.
Voor wie niet kan slapen zonder de oplossing te weten hier alvast de spoiler:
Zet de eerste schakelaar 5 minuten aan. Doe hem dan uit en zet nummer twee aan. Loop de trap op.
Als de lamp brandt, is het schakelaar 2. Als hij uit is en WARM (5 mins aan geweest!) is het schakelaar 1, anders is het 3 (of is het lampje kapot :P)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Reptile209: Ik ging uit van drie lampen, en jij van een, maar het principe blijft hetzelfde. Ik wist wel dat ie te makkelijk was :Y)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 16:06

Reptile209

- gers -

mcDaedalus schreef op 17 April 2003 @ 22:00:
@Reptile209: Ik ging uit van drie lampen, en jij van een, maar het principe blijft hetzelfde. Ik wist wel dat ie te makkelijk was :Y)
doh! niet goed gelezen, ik ken beide varianten. Op degene met één lamp heb ik al eens eerder een paar uur mijn hoofd zitten breken, daarom was ik nu lekker snel :Y)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ha! Schaakpuzzels!

- Je kunt kennelijk 8 dames op een schaakbord zetten zo dat ze elkaar geen van alle aanvallen. Een aanverwante vraag nu: Wat is het minimum aantal dames dat nodig is om alle velden aan te vallen, inclusief de door dames bezette velden. Geef een oplossing.
(DAME ja, DAME, niet koningin. Ga je mond spoelen simontje_g)

- Er is ook een oplossing van simontje_g's (maximaal aantal dames) mogelijk zonder dat er een dame op een lange diagonaal staat. Geef deze.

- Hoeveel lopers kunnen er op een bord worden geplaatst zonder dat ze elkaar aanvallen? Geef een oplossing.

- Hoeveel paarden moeten op een bord worden geplaatst om alle velden, inclusief de velden waar de paarden staan, te bezetten. Geef een oplossing.

- Beschouw alle witten stukken behalve pionnen. Wat is het minimum aantal velden dat door deze stukken wordt aangevallen als ze allemaal op het bord staan? Geef wederom een oplossing. Voor de duidelijkheid, het betreft hier dus 2 paarden, 2 lopers, 2 torens, 1 dame en 1 koning. Verder is een veld waar een stuk op staat niet per definitie aangevallen, dat is zij slechts als er een stuk heen kan.

Dat lijkt me wel genoeg puzzels voor voorlopig. Ik heb er nog vele meer, zowel makkelijker als bijna oneindig veel moeilijker. Maar dit is een mooi begin voor jullie.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 13:37

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

De oplossing van die kaboutertjes is echt geniaal!

Nu eens een nieuw raadseltje. Stel, je hebt de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      /\        /\         /\          
     |  |      |  |       |  |         
     |__|      |__|       |__|         

___        _____         _______  
    |gas|      |water|       |electra| 
    |___|      |_____|       |_______|

Er zijn drie huizen. Elk van de huizen moet op elk van de nutsbedrijven aangesloten worden.
Echter de leidingen mogen elkaar niet kruisen. De diensten kunnen ook niet door de huizen heen worden doorgegeven. De leidingen mogen wel aftakkingen hebben.
Dit mag dus niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      /\        /\         /\          
    _|  |______|  |_______|  |         
   | |__|      |__|       |__|         
   |                                    
   |                                    
   |                                    
   | ___        _____         _______  
   |_gas|      |water|       |electra| 

Want het gas wordt "door de huizen heen" doorgegeven.

Let op: Er is maar antwoord mogelijk :)

edit:

damn, electra moet natuurlijk elektra zijn |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Dr Nix op 18-04-2003 00:31 ]

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Nog maar een smurfenraadsel dan.

4 Smurfen zijn ontsnapt uit het kasteel van Gargamel. Ze rennen in het donker door het bos en komen bij een gammele brug die ze over moeten steken. Gelukkig hebben ze een zaklamp gestolen. De brug is helaas (tjonge wat een pech) maar sterk genoeg voor 2 smurfen tegelijk.
Omdat het donker is, moeten ze altijd de zaklamp bij zich hebben om veilig over te komen.

- Rappe Smurf kan in 1 minuut de brug overrennen.
- Wandel Smurf doet er 2 minuten over.
- Smurfin toch nog in 5 minuten.
- Kreupele Smurf doet er maar liefst 10 minuten over.

Als ze samen de brug oversteken houden ze natuurlijk het tempo van de langzaamste Smurf aan.

Ze hebben 17 minuten voorsprong op Azrael.

Hoe lossen ze dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Dr Nix: Kan niet. Is zelfs met grafen theorie wel te bewijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:02
Dr Nix schreef op 18 April 2003 @ 00:28:
De oplossing van die kaboutertjes is echt geniaal!

Nu eens een nieuw raadseltje. Stel, je hebt de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      /\        /\         /\          
     |  |      |  |       |  |         
     |__|      |__|       |__|         

___        _____         _______  
    |gas|      |water|       |electra| 
Het antwoord:
[table bordercolor=#aa00bb width=260 height=40 border=1 cellpadding=2 bordercolor=#f4g5cc] [tr] [td align=left valign=bottom bgcolor=#000000 colspan=2 rowspan=1] het kan niet... [/td] [/tr] [/table]

edit: hoe bedoel je... snel met reageren... :9~

[ Voor 4% gewijzigd door TRON op 18-04-2003 03:18 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GeeBee schreef op 18 April 2003 @ 01:44:
Nog maar een smurfenraadsel dan.

4 Smurfen zijn ontsnapt uit het kasteel van Gargamel. Ze rennen in het donker door het bos en komen bij een gammele brug die ze over moeten steken. Gelukkig hebben ze een zaklamp gestolen. De brug is helaas (tjonge wat een pech) maar sterk genoeg voor 2 smurfen tegelijk.
Omdat het donker is, moeten ze altijd de zaklamp bij zich hebben om veilig over te komen.

- Rappe Smurf kan in 1 minuut de brug overrennen.
- Wandel Smurf doet er 2 minuten over.
- Smurfin toch nog in 5 minuten.
- Kreupele Smurf doet er maar liefst 10 minuten over.

Als ze samen de brug oversteken houden ze natuurlijk het tempo van de langzaamste Smurf aan.

Ze hebben 17 minuten voorsprong op Azrael.

Hoe lossen ze dat op?
Eerst rappe en wandel
rappe gaat weer terug met lamp
dan smurfin en kreupele
wandel gaat terug
rappe en wandel steken over

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Janoz schreef op 17 april 2003 @ 21:29:
[...]

Er zijn zelfs een heleboel oplossingen. Ik heb voor een vak op school eens een programma moeten maken die alle oplossingen teruggaf. Zelfs als je alle spiegelingen en rotaties eruit filtert kun je nog enkele tientallen verschillende oplossingen vinden.
Iirc zijn er 92 oplossingen ;) Voor de fun heb ik eens een programmatje geschreven dat het aantel oplossingen teruggaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Marzman: in 1x goed :)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste