grote handleiding voor camera-instellingen (ook niet-HP)Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 11:41:
- mode F2.6
- mode F4.9
- EV Compensation (van +2 naar -2)
- White balance (al spreekt t mijn inziens voorzich)
- ISO Speed (alleen leuk resultaat mbv tripod?)
- AE Metering (average, center-wieghted, spot -> ik kan geen verschil ontdekken...)
- saturtion (high - medium - low -> zet ik die op high om veel witte vlakken/bv muen ook echt allemaal dezelfde witheid te geven?)
- sharpness (high - medium - low ->ook hier weer.. ik kan geen verschil ontdekken)
- wanneer gebruik ik welke combinaties van instellingen
- verders krijg ik t nog steeds niet voor elkaar om de voorgrond scherp te stellen en de achtergrond vaag. enkel lukt dit engiszins met de macro fuctie, maarja dat is enkel voor kleine voorwerpen.
F nummers zijn de apertuur, en dat is hoe ver de sluiter openstaat. laag nummer (F/2.8) geeft kleine scherptediepte (voorgrond scherp, de rest vaag; mooi bij macro) en veel licht dus korte sluitertijd. F/16 ofzo, is ideaal voor bv landschappen: persoon op voorgrond even scherp als bergen.
EV/white balance (verschil: WB kan je vantevoren instellen dat de camera met bv. lichte achtergronden te maken krijgt) is handig om in te stellen als je onderwerp op een hele lichte of donkere achtergrond staat: hij neem standaard het "gemiddelde" dus je gewoon belichte persoon tegen een hele lichte lucht wordt een heel donker silhouette. zet je de EV naar +, dan wordt je persoon lichter, en brandt de lucht op, maarja je kan niet alles hebben (tenzij je photoshopt)
ISO: laag getal geeft mooiere kleuren, scherp beeld en hoger contrast, en helaas een lange sluitertijd.
hoog getal geeft korrelig beeld, maar is erg lichtgevoelig: korte sluitertijd (bv als je in n cafe een foto zonder flits wil maken kan je je iso maar t beste op 400+ zetten, en als het kan de apertuur zo laag mogelijk (F/2.8) zodat er veel icht in valt.
AF metering: ik heb zelf een canon a60 met een beter systeem (hij checkt 9 vakjes in het beld en stelt scherp op de vakjes waarin een onderwerp staat) maar bij jou:
average: hij neem het hele beeld en probeert zoveel mogelijk scherp te stellen
center-weighed: nadruk op centrum v/h beeld
spot: een klein stipje in het midden van het beeld waar ie scherp op stelt.
overigens: hij stelt niet alleen scherp, hij bepaalt ook de belichting. dus: als je je persoon tegen heldere hemel niet als silhouette wil hebben, doe een spot meting op hem alleen, hou de ontspanner half ingedrukt, en richt je camera tot je een mooie compositie hebt (in het midden is zo saai) en dan doordrukken.
saturation: kleurverzadiging. niet altijd op high zetten, probeer maar eens op je tv: alle mensen krijgen zo'n roze-rode zonnebanktint (en da's niet zo mooi bij marga van praag)
trouwens: als je muren niet wit zijn, dit komt dus door die belichtingscompensatie waar ik het eerder over had: hij wil alles een beetje in de middentonen krijgen, dus bij een witte muur denkt ie: die is te wit, dus maakt ie de boel donkerder. probeer eens met de witbalans te klooien, das VEEL beter dan saturatie (worden alle kleuren door vernaaid)
sharpness: kan je hardheid mee instellen. bij portretten veel gebruikt: vrouwen en baby's kan je t beste wat softer doen, dat flatteert. dit kan je trouwens beter regelen met photoshop
ik weet niet wat de lens van de hp 735 kan, maar bij mijn camera moet je het onderwerp ong. 50 cm van je af hebben om m scherp te krijgen. dichterbij: macro.
op mn camera kan je bv ook regelen dat je een F van 16 wil, zodat alles op je foto scherp is, ook als de camera er zelf een beetje naast zit. maar zoals gezegd: ik weet niet hoe dat zit bij de HP.
succes ermee!