Ik heb sinds vorige week woensdag een Acer AL922 19". Ik ga hem morgen terugsturen, want ik ben er niet tevreden mee. Ik zal het proberen toe te lichten dmv een korte review:
Acer 19" TFT Monitor
--------------------------
Ik heb het scherm getest via DVI en DSUB
Fujitsu LCD Panel (25ms)
Specs Panel:
http://www.fme.fujitsu.co...displays/pdf/LCD_Overview%
20web.pdf
Specs Acer:
http://global.acer.com/products/monitor/al922.htm
Pics:
De kwaliteit van de plaatjes is niet denderend. (geresized en verouderde, geleende

, digicam helaas)
Front:
Links:
Links2:
Links3: (meer lichtinval)
Rechts:
Boven:
Achter:
Verpakking:
Monitor zat kant en klaar op de voet, gewikkeld in beschermende folie/plastic, tussen 2 lagen piepschuim in de doos. De rest van de kabels/boekjes etc zat allemaal netjes verpakt, in plastic zakjes, in 2 aparte vakjes in de doos.
Design:
Mooi zilver, cool design. Niks op aan te merken.
Kleuren:
Zwart is naar mijn mening zwart. De rest van de kleuren zien er goed uit... geen problemen. Wit daarentegen is naar mijn mening niet echt helemaal wit. Klein beetje Creme... Maar dit is niet storend.
De helderheid is goed in windows. In donkere games, zoals unreal2, moest ik de gamma iets opschroeven om het perfect te kunnen zien.
Geometry:
Geometry is niet 100%.
't scherm trekt linksboven van het midden iets naar links. Zelfde geldt voor de rechterkant, maar dan iets naar rechts.
Kijkhoek:
De kijkhoek is wel ok. Kan zonder problemen m'n kijkhoek van het linkerpunt naar het rechterpunt van het scherm veranderen. Er is dan wel een kleine schaduw zichtbaar, maar niet storend.
So far acceptable, al vind ik het slecht dat de geometry niet 100% is.
Ghosting:
Geen ghosting te bekennen. Niks. Goed dus.
Trails:
Niet goed.. vrij veel trails zichtbaar bij bijwegingen op zwarte/donkere achtergrond.
(minimaal een halve centimeter schat ik) Bovendien flikkert het zaakje nog is op
een erg rare manier. Als ik bv een dosbox open (zwarte achtergrond, grijze letters) en ga slepen dan worden de grijze letters iets donkerder. Dit had ik al eerder gezien bij andere schermen, en vond dat niet zo erg. Wat ik wel erg irritant vind bij dit scherm is dat naast het iets donkerder worden van de letters, het zaakje ook nog is gaat 'flikkeren'. (net of het heel snel licht/donker wordt)
Ik heb gehoord dat dit 'afterglow' wordt genoemd? Al ben ik daar niet zeker van.
Ik ben vanmiddag nog wat schermen wezen testen in een paar winkels en bij geen van alle kon ik het flikkeren reproduceren, wel het iets donkerder worden van de letters.
De trails zijn goed zichtbaar in donkere games. (Unreal 2 bv) Het is naar mijn mening net op het randje om het zaakje nog speelbaar te houden.
Het flikkeren is ook zichtbaar in games en is irritant.
Bij het kijken van Films (DVD of andere formaten) kreeg ik zowat een hartaanval. Door de trails en het flikkeren lijkt het net of ik naar een film zit te kijken waar interlaced frames zijn toegevoegd.
Het ziet er, naar mijn mening, werkelijk niet uit.
De trails en het flikkeren zijn veel minder/bijna niet zichtbaar bij een witte/lichte achtergrond. (3Dmark demo, Wings of Fury bv)
Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is. Ik kan het scherm aanraden als je alleen office werk doet. Het is niet geschikt voor games en video. (vanwege het flikkeren en de trails) Ik heb het scherm nu bijna een week in mijn bezit en morgen gaat ie via post terug naar de winkel, zodat ik mijn geld kan terug krijgen. Ik denk dat ik maar een Hitachi 17" of Nec 17" ga testen en, als het bevalt, halen. Aangezien ik de samsung 191t te duur vind.
[edit]
Ik weet niet of jullie de c`t hebben gelezen.
Maar de ADI A715 kwam er niet echt zo vreselijk goed vanaf.
De NEC 1760NX is denk ik toch wel de winnaar. De Acer AL732 en
LG L1710B scoorde welens waar even hoog als de NEC 1760NX in de
beoordeling maar de NEC 1760NX was de snelste en had ook nog de hoogste
lichtopbrengst (17.5 ms & 250cd/m2) waar Acer AL732 (20ms & 220cd/mc2)
en de LG L1710B (31ms & 240cd/mc2) . De beoordeling van de ADI A715
was een stuk minder en is dus eigenlijk totaal niet interessant.
Ook kwam de Viewsonic VG170m er ook niet echt goed vanaf.
Ik snap dit niet. Deze schermen gebruiken, allemaal, hetzelfde paneel. Toch

Hoe kan er dan zo'n groot verschil zijn?
[
Voor 13% gewijzigd door
Paquito op 27-05-2003 02:15
]