Ik heb mijn Barton 2500+ vandaag binnen gekregen

. Erg snel, veel sneller dan ik had verwacht, de levering dan

. Woensdagnacht besteld, geld overgemaakt, en vanochtend de postbode aan de deur. Helaas had ik geen koelpasta in huis (per ongeluk weggeflikkerd met schoonmaak) en ik had geen zin om te wachten. Maar dit is wel een warme cpu zeg, alhoewel dat heel onlogisch is gezien de specs. De Barton 2500+ (en 2800+ trouwens ook) zit op 54 Watt typical en 68 Watt max. Terwijl mijn vorige proc, een Xp1800 model 6, 59 Watt typical en 66 Watt max deed.
Toen hij op standaard snelheid draaide met ingestelde Vcore van 1.65V en 1.70V gemeten Vcore, deed hij idlen op zo'n 50 graden met de CPU fan op 3000 rpm (max rpm is 5200). En als ik hem wat liet rekenen ging hij boven de 60, bij 64 graden heb ik zelfs de burn in wizzard maar afgekapt. Komt ook doordat Q-fan de cpu fan snelheid niet verhoogde.
Nou, zo warm werd mijn Xp1800 echt niet. Ik weet geen exacte temps meer (had ik even moeten testen voordat ik de nieuwe cpu erin zette, ff omwisselen kan niet door dat ultra handige systeem van mijn Zalman cpu fan waardoor ik het hele mobo eruit moet halen wat een hele klus is).
Maar goed, eniewees, back ontopic. Hij clockt wel lekker over. Zoiezo fijn dat je geen dingen hoeft te gaan verbinden met zilver lak enzo, alhoewel hij een multiplier boven de 12.5 nog niet slikt. Ik heb daar al veel over gelezen, maar nog niet gelezen hoe je dat kan oplossen. Ff complete specs en resultaten:
Asus A7N8X rev1.04 met 1002A1 Uber bios
2x 512Mb PC2700 Dane Elec Cl2.5 in slot 1 & 3
Barton 2500+
Enermax 350Watt PSU
Hercules Radeon 8500LE geflashed met aTi retail bios
En dan nog wat zut
In eerste instantie wilde ie niet booten met mijn oude BIOS instellingen, dus ff moeten clearen. Toen bleek ie heel instabiel op 166MHz met geheugen timings op 5/2/2/2 (die gebruikte ik met succes op 133MHz). Toen maar op SPD gezet (7/3/3/2.5). Gek genoeg was ie nog steeds instabiel in de vorm van spontane resets. Gek genoeg heb ik dit nu ineens al een hele tijd niet meer gehad, vanaf het moment dat ik ben gaan overclocken

.
Nou, dat lijkt me best een lekkere overclock

. Bij 185 wordt ie instabiel, alhoewel ik ook nog niet kan zeggen of mijn huidige settings (12.5 x 180) stabiel zijn. Je kan het al zijn aan Mother Board Monitor, maar even voor de duidelijkheid: alle Voltages staan op standaard.
Alleenn durf ik eigenlijk hem niet eens te stressen vanwege de temp

. Maar dat gaat zoiezo een probleem zijn, zo groot is het verschil tussen standaard en OC setting nou ook weer niet voor de warmte dissipatie van de cpu. Sandra vind de max dissipatie 60 Watt bij standaard clock en 74 Watt bij 12.5 x 180. Zal wel gewoon lineair met clock zijn.
Overigens heb ik net een reboot gehad met 12.5 x 180, niet geheeld verassend aangezien 11x 166 al niet eens stabiel was

. Heeft meteen mijn Phoenix gemold

, gelukkig nog een image van deze partitie van een week terug ofzo.
Edit: ik heb net koelpasta gekocht en tussen mijn Zalman cooler en de cpu gedaan (weer heel dat mobo eruit slopen

) en hij is nu 2 graden koeler, schiet ook niet echt op dus. Hij wordt nu 53 graden stressed met een Zalman cpu koeler op max speed (dan is ie dus verre van stil).
[
Voor 12% gewijzigd door
Jag op 11-04-2003 18:45
]