Stabiliteits/boot-problemen met Asus A7N8X

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Een klein stukje geschiedenis:

mijn vorige systeem was een MSI K7T266A Pro 2RU mobo, Xp1800 cpu, 512Mb PC2100 SDRAM met Hynex chips. Verder een Audigy platinum geluidskaart en nog wat zut. Ik speel veel Forgotten Battles en ook vrij serieus, en vastlopers is het laatste wat ik wil, zeker als ik zelf host. Helaas gafde combinatie Audigy en Via 266 chipset de beruchte "Squeel of Death". Ik heb toen besloten om een ander mobo te nemen, omdat ik het niet opgelost kreeg. Dat mobo is een Asus A7N8X geworden, non-deluxe versie rev 1.04.
Helaas bleek mijn oude geheugen niet op dit mobo te werken. Met een reepje kon ik niet posten en met de ander werd ie instabiel. Ik heb toen bij shop.tweakers.net 512Mb PC2700 Dane Elec reepjes gekocht. Hiermee leek alles normaal te werken. Geheugen en FSB stonden in sync op 133, en de timings op 5/2/2/2.

Maar aangezien een halve upgrade ook zo loos is en ik toch al meer cpu snelheid wilde, heb ik een Barton 2500+ besteld bij Eynstein. Dus ik prik dat ding erin, en na de CMOS gecleared te hebben kwam ie tot leven. Helaas was ie niet stabiel, vrere van zelfs. Ik kreeg ongeveer elk half uur een reset of een vastloper. Gek genoeg kon ik ook op 12.5 x 180MHz draaien zonder dat ie nog instabieler werd. Op 133MHz FSB en memory leek ie wel stabiel te zijn, alhoewel ik het nooit echt goed heb kunnen testen. Aangezien ie ineens helemaal niet meer bootte.

Dat deed ie eerder ook al zo af en toe. Een aantal keer proberen, geheugen modules wisselen en CMOS clearen en dat deed ie het soms ineens weer. Maar dit keer beelf ie dood. De volgende ochtend weer verder gegaan met proberen, hij heeft het nog wel een keer gedaan met 1 geheugenreepje, maar toen ik verder ging proberen om met 2 te kunnen booten (om memtest te kunnen draaien met 2 reepjes om aan te tonen dat het geheugen niet werkt met dit bord), kreeg ik hem niet eens meer aan de praat met 1 reepje :P. Bord helemaal uit de kast gehaald, en ff een test opstelling gemaakt op de grond op een stukje schuim. Helemaal dood. Dus ik oude cpu, Xp1800, weer teruggezet en toen boote ie weer. Ik draai nu zelfs met het geheugen op 180MHz en ik heb nog geen spontane reset gehad. Wat suggereert dat het de cpu is die stuk is.

Systeem op 12.5 x 180:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/OCwcpuid.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/OCsandra.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/OCmbm.jpg

Ik heb al op het punt gestaan om met het mobo terug te gaan, later bijna met het geheugen terug gegaan en nu verdenk ik het geheugen. Ik heb dit mobo 28 maart gekocht en heb sindsdien niiets anders gedaan dan dat ding aan de praat te proberen te krijgen. Ik heb al zoveel topics gelezen, niet alleen op GoT maar ook heel veel op nforcershq.com. Nu op aanraden van JvS maar een eigen topic geopend :).
Ik heb er ik weet wel niet hoeveel geld ingestoken, ik wil gewoon mijn computer weer kunnen gebruiken :/.

Maar goed, wat kan ik doen om erachter te komen dat het idd de cpu is? Er valt niets bijzonders aan de zien (lijkt me ook wel gek als dat wel zo zou zijn). Zou ik kunnen proberen de L2 cache te disablen?

Systeem specs:

XP model 10 2500+ / XP model 6 Xp 1800+
Asus A7N8X rev1.04 Bios 1002A1 Uber
Dane Elec PC2700 Cl2.5 2x 512 Mb
Hercules radeon 8500LE met aTi retail bios
IBM Deskstar 82.3Gb 7200rpm
Enermax EG365P-VE PSU
Zalman cpu fan

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 12-04-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

Shunt

Boe

Jag schreef op 12 april 2003 @ 15:43:
heel veel woorden zonder een enter er in
plz zou je wat enters in je verhaal kunnen zetten dit leest heeeel klote

mare zo ver dat ik heb kunnen lezen heb je nog geen memtest gedraait probeer dit eens hier kan je memtest halen http://www.memtest86.com

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Shunt schreef op 12 April 2003 @ 16:40:
[...]

plz zou je wat enters in je verhaal kunnen zetten dit leest heeeel klote

mare zo ver dat ik heb kunnen lezen heb je nog geen memtest gedraait probeer dit eens hier kan je memtest halen http://www.memtest86.com
Ik hoop dat het wat leesbaarder is nu :).

Ik wilde eigenlijk vacacht memtest laten draaien, maar aangezien hij helemaal niet wilde booten ging dat niet door. En draai ik met het geheugen op 180MHz al een behoorlijke tijd stabiel, veel langere uptime dan ik ook met de Barton heb gehad. Ik zou op zich nu best memtest willen gaan draaien, maar dat duurt zo lang om daar een betrouwbaar resultaat mee te halen, zeker omdat er nu een gieg inzit.

Offtopic: ik heb net ff de temp van het koelblok op mijn Radeon gemeten tijdens een track loopen in Forgoitten Battles (stabiliteits test): 56 graden :o. En dat geheugen wordt al helemaal heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

erm ik doelde meer op een enter na een punt :P
nu heb je het grote stuk tekst in een paar grote stukken tekst veranderd :D

mare je oc't hem dus zo ver ik het kan zien
heb je de voltages al eens aan gepast ?
van zowel de core als het geheugen ??
test tog maar eens die geheugen modules
en zet de timings eens goe strak
ik zie zo alleen dat je de timings met je oude proc op 133 op 2 . 2 . 2 . 5 had staan
de meeste nforce borden draaien enkel lekker op strakke timings
ik draai zelf op 180 mhz cas 2 2 2 3 }) als ik bvb 2.5 3 3 7 pak (standaart op 166 mhz) dan boot hij niet eens :P

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:18

RumaNoV

Folding

Offtopic: ik heb net ff de temp van het koelblok op mijn Radeon gemeten tijdens een track loopen in Forgoitten Battles (stabiliteits test): 56 graden :o. En dat geheugen wordt al helemaal heet.
Hmmm dat is wel een zeer hoge temp. Heb je je videokaart ook overclocked?

Mss eens proberen met een andere videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Flash de nieuwste bios met de 1800+ erin, stop daarna de barton terug
Haal alle overbodige hardware eruit.
Post op normale snelheid met 1 dim.
Run memtest met je kast open en eventueel een ventilator erop
Als hij vastloopt kijk dan waarom in je logbestanden.
Probeer ander geheugen.
Probeer een andere vid kaart
Zet de timings van je geheugen hoog

en laat ons dan weten hoe dit ging, gaat dit niet probeer de processor dan ff te testen in de computerzaak waar je hem gekocht hebt of bij vriend/kennis/buurman.

succes

[ Voor 24% gewijzigd door procyon op 12-04-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Shunt schreef op 12 April 2003 @ 16:58:
erm ik doelde meer op een enter na een punt :P
nu heb je het grote stuk tekst in een paar grote stukken tekst veranderd :D

mare je oc't hem dus zo ver ik het kan zien
heb je de voltages al eens aan gepast ?
van zowel de core als het geheugen ??
test tog maar eens die geheugen modules
en zet de timings eens goe strak
ik zie zo alleen dat je de timings met je oude proc op 133 op 2 . 2 . 2 . 5 had staan
de meeste nforce borden draaien enkel lekker op strakke timings
ik draai zelf op 180 mhz cas 2 2 2 3 }) als ik bvb 2.5 3 3 7 pak (standaart op 166 mhz) dan boot hij niet eens :P
Dat leest pas irritant en bovendien is het ook niet de bedoeling dat je na iedere zin een enter doet hoor, het is geen gedicht :P.

Maar goed, eniewees, ik probeer helemaal niet over te clocken. Ik probeer eerst gewoon eens het systeem aan de praat te krijgen. Dat ik ben gaan overclocken was gewoon omdat ik niet meer wist wat ik moest doen. Ik heb het wel genoemd, omdat het zo gek is dat ie niet instabieler werd van de overclock settings,

Het grappige is dat ik dit post met de Barton processor :). Ik heb met de Xp1800 in de BIOS de L2 cache gedisabled, daarna de Barton erin gestoken. En toen bootte ie dus wel.
Ik ga zo ff ff op standaard snelheid (FSB 166, Mem 166, timings SPD, Cpu 1.8GHz) draaien en kijken of ie stabiel is. Dan enable ik de L2 Cache weer en kijken of ie dan nog boot en zo ja of ie stabiel is (ik verwacht uiteraard dat ie niet boot). Dus waarschijnlijk moet daarna de Xp1800 er weer in en dan kan de cpu terug naar Eynstein met diagnose: L2 cache niet in orde.
RumanoVVV schreef op 12 April 2003 @ 16:58:
[...]

Hmmm dat is wel een zeer hoge temp. Heb je je videokaart ook overclocked?

Mss eens proberen met een andere videokaart?
Ja, het is een Radeon 8500LE met de aTi retail bios. Hij draait dus op 275/275 ipv de standaard 250/250. Bovendien heb ik de fan eraf gehaald en vervangen door de heatsink van mijn oude cpu fan. Hij is dus passief gekoeld.
Maar goed, dit heeft verder niets met de instabiliteits problemen te maken. Als ik een warmte gerelateerd stabiliteits probleem heb, dan had ik dat al veel eerder gemerkt met mijn vorige setup.
Bovendien reset mijn huidige setup met de Barton ook als ik niks 3D doe (zelfs als ik alleen maar een beetje i-net).

Edit:
Flash de nieuwste bios met de 1800+ erin, stop daarna de barton terug
Er staat nu de 1002A1 Uber bios op, een gemodde 1002 bios. De 1003 heeft echt zo goed als geen fixes, voegt absoluut niets toe voor mij.
Haal alle overbodige hardware eruit.
Gedaan, ik zit hier op de grond met een voeding, mobo, proc, geheugen, videokaart, hd, keyboard en muis. Met mijn pogingen om de Barton aan de praat te krijgen heb ik niet alleen 1 DIMM eruit gehaald, ik heb ook alle 4 de DIMMS die ik heb liggen geprobeerd ook in verschillende sloten. Verder heb ik het system nog kaler gemaakt, haalt allemaal niet uit helaas.
Post op normale snelheid met 1 dim.
Dat lukte toen met L2 cache enabled dus niet. Op normale snelheid met alles standaard was ie erg instabiel. Maar ik ben er nooit aan toe gekomen om met 1 DIMM te proberen of lang memtest te draaien. Maar aangezien ik met de Xp1800 wel stabiel met 2 DIMMS op 180MHz kon draaien, lijkt het niet aan het geheugen te liggen.
succes
Dank je :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jag op 12-04-2003 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

erm ik zit te denken l2 cache barton tbred
hmmz waar zit het verschil nu tog :P

de barton heeft 512 l2 cache en de tbred 256
kan het niet zo zijn dat die 1003 de barton ondersteunt en die oudere niet ;)

ik zou zeggen probeer eerst dat eens

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Shunt schreef op 13 April 2003 @ 02:52:
erm ik zit te denken l2 cache barton tbred
hmmz waar zit het verschil nu tog :P

de barton heeft 512 l2 cache en de tbred 256
kan het niet zo zijn dat die 1003 de barton ondersteunt en die oudere niet ;)

ik zou zeggen probeer eerst dat eens
Nee, zoals ik al zei, er is echt niks belangrijks bijgekomen met de 1003 release. Overigens is het wel zo dat de Barton pas wordt ondersteund vanaf de 1002 bios, maar die heb ik dus ook :)

Het is trouwens een heel raar verhaal geworden. Dacht ik eindelijk dat ik het had, de L2 cache, dacht ik nog even controleren voor de zekerheid dat ie niet boot met L2 cache enabled, boot ie gewoon toch :? En sterker nog, nog stabiel ook :P. Ik snap er nu helemaal niets meer van. Hij zit nu echt in de exact zelfde setup als waarin hij niet eens bootte. Zelfs met alle onderdelen op fysiek exact dezelfde plek. En ook precies dezefde bios instellingen.
Ik draai nu zelfs op 180MHz bus met een mp van 12.5 en heb 6 uur lang memtest gedraaid: 13 passes, 0 errors.
Daarvoor meer dan 6 uur prime95 gedraaid, ook zonder problemen.

Ik zou toch wel erg graag willen weten wat nou het verschil is dat ie het nu wel en eerst niet deed. Aangezien het anders zo maar terug kan komen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Jag schreef op 15 april 2003 @ 01:49:
[...]

Nee, zoals ik al zei, er is echt niks belangrijks bijgekomen met de 1003 release. Overigens is het wel zo dat de Barton pas wordt ondersteund vanaf de 1002 bios, maar die heb ik dus ook :)

Het is trouwens een heel raar verhaal geworden. Dacht ik eindelijk dat ik het had, de L2 cache, dacht ik nog even controleren voor de zekerheid dat ie niet boot met L2 cache enabled, boot ie gewoon toch :? En sterker nog, nog stabiel ook :P. Ik snap er nu helemaal niets meer van. Hij zit nu echt in de exact zelfde setup als waarin hij niet eens bootte. Zelfs met alle onderdelen op fysiek exact dezelfde plek. En ook precies dezefde bios instellingen.
Ik draai nu zelfs op 180MHz bus met een mp van 12.5 en heb 6 uur lang memtest gedraaid: 13 passes, 0 errors.
Daarvoor meer dan 6 uur prime95 gedraaid, ook zonder problemen.

Ik zou toch wel erg graag willen weten wat nou het verschil is dat ie het nu wel en eerst niet deed. Aangezien het anders zo maar terug kan komen. Iemand een idee?
mschien dat hij eerst even in de bios moest komen om wat instellingen te veranderen ?
en dat dat alleen ging door eerst de L2 cash uit te zetten :X

ik zou het zo 123 niet weten ik zou zeggen laat het nu lekker zitten en
if it aint broken dont fix it :P

Game PC

Pagina: 1