"Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad"

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

We moeten ook niet vergeten te vermelden dat een Console voor een groter publiek "bereikbaar" is dan een PC. Een heleboel mensen die nog nooit een PC hebben aangeraakt of gewoonweg niet ermee kunnen omgaan omdat het in hun ogen te ingewikkeld is. Bij een Console is het gewoon cd/dvd/cartridge erin doen en gamen maar. Bij een PC is dat veel omslagtiger.

Daar komt ook nog eens bij kijken dat PC-gamez die over een paar jaar uitkomen, niet meer speelbaar zijn op je huidige PC, vanwege lack of systemspecs. Dit is bij een console dus niet zo. De gamez die over een paar jaar uitkomen voor een console lopen net zo soepeltjes dan nu.

[ Voor 30% gewijzigd door Techno Overlord op 25-02-2003 12:52 . Reden: Typo ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptainM schreef op 25 February 2003 @ 12:49:
We moeten ook niet vergeten te vermelden dat een Console voor een groter publiek "bereikbaar" is dan een PC. Een heleboel mensen die nog nooit een PC hebben aangeraakt of gewoonweg niet ermee kunnen omgaan omdat het in hun ogen te ingewikkeld is. Bij een Console is het gewoon cd/dvd/cartridge erin doen en gamen maar. Bij een PC is dat veel omslagtiger.
Ja dat is wel een punt wat de PC in het nadeel brengt vergeleken met een Console.
Als er iets loos dan denken ze niet meteen aan Patches, Drivers, Systeemeisen, enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk denk ik dat xbox met Live een groot succes wordt..
kabel er in en gamen maar. updates voor spellen downloaden, voice, geen last van elke maand een nieuwe videokaart kopen. een controller licht super in de hand en je kan lekker vanuit je bank de war mee vechten. dit geld natuurlijk ook voor de andere consoles.
ik heb persoonlijk het meeste vertrouwen in de xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb nog nooit een console in m'n klauwen gehad, en het bevalt prima... Ik weet er ook niet zoveel vanaf.... maar een ding wil ik toch kwijt:

(het zal wel al gezegd zijn, maar ik zeg het gewoon nog een keer :))
Het grote voordeel van de Console tegenover de PC is dat een console minder snel verouderd... de spellen voor een console werken altijd, en je hebt nooit dat bijvoorbeeld de grafische kaart te traag geworden is... dat probleem heb ik nu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin11468
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 13:33
ik heb hier thuis van alles staan

*PS1
*PS2
*XBOX
*Gamecube

en...... Een PC

Persoonlijk vind ik de pc het lekkerste spelen, vooral FPS vind k gewoon bter op een pc

maarja iedereen zn eigen smaak

:)

MRTN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

zooo eeeeh, aardige topic kick, na 2 jaar, iig, ik vind de PC nog steeds het best, ook om spellen mee te spelen vandaar dat ik ook geen enkele console heb.
De PC omdat ik de beeldkwaliteit nog steeds het beste vind, het niveau van de spellen, alleen jammer dat men sommige spellen niet uibrengt voor de PC.

[ Voor 33% gewijzigd door Chubbchubb op 06-04-2005 17:55 ]

Powered by: blond bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

2 Jaar kick \o/ :o

Persoonlijk vind ik nog steeds de PC #1 maar ik wil wel zo'n X doosje als Media Center ... best handig en verschilt niet veel met een beetje DivX player kwa prijs/mogelijkheden ook :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

2 jaar na de topic start en kijk eens ... 2004 was een prachtjaar voor gaming. Ik noem maar enkele titels waar console-gamertjes maar van kunnen dromen:

Doom III, Half-Life2, Battle for Middle Earth, Rome:Total War, Far Cry ...

Imo vind ik de console-markt maar een achterlijke sector waar men eens een flauw afkooksel van de PC gejat heeft, er eindeloos op bleef kauwen, en zo nu en dan iets uitspuugt. Als je naar het gemiddelde consolespel kijkt dan beseft elke gamer dat dit nooit succes zou hebben op de PC, net omdat het zo normaal, gestandardiseerd, onorgineel, boring, ... (vul in wat past) is.

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrenity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb een PC en een cube en kom niks te kort.
Voor de PC koop ik alle multiplatform games (vaak goedkoper ook :)) en voor de cube alle exclusives (Zelda, Mario). Ik vind de PC lekker gamen voor FPSen maar ook voor bijvoorbeeld Splinter Cell, en de cube is meer om even relaxt te spelen.

Ik speel vaker op de PC omdat de TV soms/vaak bezet is en ik dan dus niet kan spelen ;)
Een console is voor mij echt 'erbij'. Wanneer Nintendo niet z'n toppers had, had ik iig geen console gekocht. Dan vind ik de PC een stuk makkelijker. Even internetten en daarna snel spelen, of even alt tabben. Of... chatten in een game. Gaat stuk makkelijker met toetsenbord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb nog nooit een console gehad, ik speel alleen maar spellen op de pc en dat bevalt me prima

er komen voor de pc gelukkig nog steeds genoeg en goede titels uit, dus ik blijf nog wel ff bij de pc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nick The Heazk schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:32:
2 jaar na de topic start en kijk eens ... 2004 was een prachtjaar voor gaming. Ik noem maar enkele titels waar console-gamertjes maar van kunnen dromen:

Doom III, Half-Life2, Battle for Middle Earth, Rome:Total War, Far Cry ...

Imo vind ik de console-markt maar een achterlijke sector waar men eens een flauw afkooksel van de PC gejat heeft, er eindeloos op bleef kauwen, en zo nu en dan iets uitspuugt. Als je naar het gemiddelde consolespel kijkt dan beseft elke gamer dat dit nooit succes zou hebben op de PC, net omdat het zo normaal, gestandardiseerd, onorgineel, boring, ... (vul in wat past) is.
Doom III, Half-Life 2, Far Cry komen allemaal uit op de Xbox. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:02
Ikzelf heb een Xbox en beleef er dagelijks (ja, je leest het goed: Dagelijks) lol mee, zo speel ik ook veel Fighting Games omdat die beter speelbaar zijn op een Console dan op een PC.
En wat erg tof is zijn de Exclusive Games, zo kan ik Games spelen die een PC Gamer niet kan spelen, andersom is dit natuurlijk ook mogelijk :p Ik moet ook toegeven dat ook de Xbox een machtig staaltje aan Grafische kracht bevat. Kijk naar Unreal Championship 2, 't spel ziet er super mooi uit en het speelt echt ook heel er goed. En zelfs DoomÂł ziet er nog heel erg goed uit op de Xbox.
Natuurlijk is het spelen van FPS op een Console wat minder dan op de PC, maar dat komt omdat misschien de één de PC meer gewend is dan een Console. Ikzelf kan nu aardig een potje knallen op de Xbox, 't is gewoon even de ''Controller'' leren kennen :p
Ikzelf speel zowel Exclusive Games als Multiplatform Games op de Xbox, maar natuurlijk maak ik ook nog volop gebruik van de PC ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Yonix op 06-04-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar punten waarom mijn PC nooit vervangen wordt door een console:
- Internet (en alles daar om heen; IRC etc).
- Muis / Toetsenbord.
- De mogelijkheid om niet alleen spellen te kunnen spelen, maar ook:
---- aan Level Design te doen zoals ik veel doe.
---- tekstverwerking/powerpoint en andere applicaties voor opleiding te gebruiken.
---- aan CAD te kunnen doen.
- Beeldkwaliteit.
- OC'en / Modden (Modden kun je een console ook, maar het is toch 'anders')
- De mogelijkheid om verouderde onderdelen te vervangen / te upgraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf zal altijd bij de pc blijven ookal heb ik zat (vrij oude :9 ) consoles staan. Een super nintendo, NES, N64, gameboy (eerste versie), gameboy pocket, gameboy advanced, verder speel ik ook nog wel console bij vrienden van mij die of een Xbox hebben of een Gamecube.

Op de pc vind ik toch dat je altijd de beste spelervaring meekrijgt zonder irritatie door het gebrek aan gevoel van je controller. FPS is en zal ook altijd het beste te spelen blijven op de PC. Tegenstanders ervan die zeggen dat een FPS ook op een console te spelen zijn hebben natuurlijk wel een beetje gelijk: FPS spelen op een console KAN wel maar ik zal het altijd een krom iets vinden. Zelf heb ik goldeneye op de N64 gehad en ik heb me daar echt jaren mee vermaakt. Maar toch speelt het krom, het gevoel dat je kunt mikken is er niet en bij FPS op de console is er alleen op hard mode de auto aim er even afgehaald. Het mikken klopt gewoon niet met een pookje. Mikken moet met je hele arm gebeuren en met een muis is dat heel goed mogelijk omdat je dan eenmaal alles kan bewegen en het verschil ook merkt. Op de console is het je duim bewegen en je mikt. Dit speelt gewoon niet naar mijn mening.

Dat RPG een PC only genre is, is natuurlijk niet helemaal juist. Om wat voorbeelden te noemen: Fable was helemaal niet slecht naar mijn mening en D&D:Heroes heb ik me ook vele uurtjes mee vermaakt. Maar dit zijn toch meer de Diablo achtige RPG's: de actie gerichte RPG's. De "echte" RPG's zoals Planescape: Torment of Fallout zal toch bij de pc blijven omdat het er gewoon beter bij past en veel lekkerder speelt.

Over sport console only: Fifa of PES4 speel ik wel op mijn PC'tje hoor. Console blijft hiervoor leuker omdat het met een paar vrienden op de bank stukken leuker is dan met een (on)bekende die je niet kunt zien gewoon minder is. Of op een LAN is het toch gewoon minder spelen naar mijn mening.

Oh, Fighting games tellen niet mee voor mij: Ten eerste omdat ik het dom buttonbashen vindt, ten tweede omdat je ook best "normaal" kunt spelen maar zelfs dan lijkt het op buttonbashen...

Conclusie: PC is gewoon leuker en beter voor de games door vooral de aanpassingen die er mogelijk zijn (Counterstrike ed) en het typen onder het spelen wat bij mij gewoon een must is. Ik ga niet praten, dat zou ik zonde vinden van de microfoon en het spelplezier :P Verder ziet het er ook niet uit als je als een gek loopt te schreeuwen door dat ding en je moeder vraagt ondertussen of je er een koekje bij wilt :P

Consoles blijf ik geweldig vinden hoor, vooral door de Bank-multiplayer mogelijkheden. Dat blijft gewoon leuk en ik zou ook niet zonder Zelda kunnen hoor :)

Duidelijke conclusie: Als je echt zou moeten kiezen tussen die 2, kijk welk genre je het liefste speeld en wat het aanbod is ervoor. Kies dan voor de console of pc en heb er gewoon veel plezier aan!

( wat een krom verhaal is dit geworden... Mijn Carriere als schrijver is zojuist uit het raam gesprongen geloof ik... 8)7 :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Laatst online: 07:02
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:01:

Een paar punten waarom mijn PC nooit vervangen wordt door een console:

- Muis / Toetsenbord.
- Aan Level Design te doen zoals ik veel doe.
Muis / Toetsenbord is ook al aan te sluiten op een Console :D
En bij nieuwere spellen is het tegenwoordig ook mogelijk om je eigen Levels te ontwerpen voor Online Play, zo kun je dit bij Timesplitters: Future Perfect en Pariah. Het is dan wel makkelijker te doen, maar je kunt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 06-04-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

De reden dat ik sinds de xbox niet meer aan PC gaming doe:

- geen gezeik met patches
- mijn xbox spuugt betere gfx uit dan m'n old school geforce 2 ultra
- ik heb niet elke 3 maanden een hardware upgrade nodig
- Spellen doen het ALTIJD
- ik kan 99% van de PC spellen ook op de XBOX doen
- die ene procent die ik niet kan spelen kan me niet schelen, jammer dan
- Xbox heeft xbmc :) (maar da's geen gaming)
- Altijd 5.1 surround. Bij PC spellen wil dat nog wel eens haperen
- no nonsense gaming :)

maar quake 3 blijft leuk op de PC :)
-

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 23-10 05:59

Nik

Ach ik heb best een leuke PC staan, maar er sinds gister een PS2 bij, gewoon voor de fun, en omdat ik dan GT4 kan spelen (GT1 was altijd mijn favo game op de PSX).

Het voordeel van een console voor mij:

- Aanzetten en gaan, geen gezeik met drivers, installeren, corrupte files, hardware die gaar is, opstarten van de PC wat lang duurt, gewoon plug and play
- Relaxed op GoT en MSN rondhangen, en tegelijkertijd gamen
- Heerlijke controllers :P (jah die zijn der ook voor de PC I know)
- Gezelliger met je vrienden samen kunnen spelen (split screen), handig op verjaardagen enzo :)

Voor de rest gebruik ik gewoon lekker m'n PC zo veel als mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarom een console nemen als een pc alles kan? Het is juist de kracht van de pc dat je er vanalles op kan doen naast gamen. Iedereen zal altijd een pc hebben of in de toekomst krijgen. Consoles koop je maar voor 1 enkel doel en als je al een werkende pc heb waarom dan nog een console?

Ik heb wel altijd een console thuis gehad (of van mijn zusje, gehad voor verjaardag, etc.) maar ik heb me er nooit echt lang mee kunnen vermaken. Ik gebruik mijn Xbox als mediacentre en dat is meer dan genoeg. Spellen erop spelen doe ik niet, hoogstens atari games (pac-man ofzo _/-\o_ ) via emulator.

Ik denk dat veel (jonge) mensen in het verleden een console namen om niet dat hele installatiegebeuren en configureren door te hoeven lopen. Tegenwoordig staat alles werkend en wel op je pc met 1 druk op de knop. Ik stel, consoles hebben hun beste tijd gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

megamuch schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:11:
De reden dat ik sinds de xbox niet meer aan PC gaming doe:

- geen gezeik met patches
- mijn xbox spuugt betere gfx uit dan m'n old school geforce 2 ultra
- ik heb niet elke 3 maanden een hardware upgrade nodig
- Spellen doen het ALTIJD
- ik kan 99% van de PC spellen ook op de XBOX doen
- die ene procent die ik niet kan spelen kan me niet schelen, jammer dan
- Xbox heeft xbmc :) (maar da's geen gaming)
- Altijd 5.1 surround. Bij PC spellen wil dat nog wel eens haperen
- no nonsense gaming :)

maar quake 3 blijft leuk op de PC :)
-
- op xbox live dolen er genoeg patches rond dacht ik zo
- true
- niet over drijven
- klopt, maar als er een grote fout in zit dan ben je de lul, *kuch*PoP WW*kuch* ENT-bugje heb ik ervaren op de xbox, maar dit is persoonlijke frustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Tja, en toch vind ik het wel wat hebben, DVD'tje er in, en gaan met die game. Nu moet ik steeds mn HDD opschonen wil ik een nieuw spel erbij knallen (luxe probleem?).

Kijk op de PC kan veel, maar sommige dingen zijn gewoon leuker op een console, zoals multiplayer op verjaardagen (zie mezelf dat niet doen op mijn PC...) Tja, het is soms gewoon lekker. Maar ik denk dat dit een eindeloze discussie is, waar geen goed antwoord op is te vinden.

het antwoord wat de stelling (topic titel) het meest benaderd is:

Gamen op de PC heeft zijn beste tijd niet gehad. Het is juist de console die onder moet doen voor een pc. Op de PC zijn meer titels beschikbaar, spellen zijn goedkoper, vaak makkelijker aan te komen (via allerlei duistere wegen), er zijn upgrades mogelijk (denk aan patches voor de spellen en nieuwe grafische kaarten). Tel daar de betere multiplayer mogelijkheden bij op, en het is een feit, de PC is gewoon beter dan een console, vanwege de mogelijkheden, en op grafisch gebied. Dat neemt niet weg dat de aanschaf van een PC wat duurder is. Voor 180 euro heb je nu als een console + spel, iets wat je met een PC niet zo makkelijk zal lukken (voor dat geld). Ook het voordeel van split screen spelen (met 2 controllers) is gewoon een extra pluspunt op een console. Tel daar het gebruikersgemakt bij op (plug and play, letterlijk), en de vergelijking is rond. Zowel een console als een PC zijn gewoon allebei een must-have :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Inderdaad PC = PC en Console = Console. Een PC was in eerste instantie geeneens bedoeld voor gamen. En tegenwoordig (lees: al best lang) kan je er ook op gamen. Bij consoles is het omgedraaid. Die zijn wel bedoeld voor gamen maar worden tegenwoordig juist ook meer multifunctioneel.

En ik ben eerder geneigd om te zeggen dat gamen op de console zn beste tijd gehad heeft. Zo ie zo gebruik ik de consoles alleen maar voor adventures of games tegen wat maten op bezoek. En ik vind consoles ook niet zo geschikt voor een aantal genres zoals FPS. Alhoewel ik niet zoveel ervaring met muizen ed voor consoles heb.

Ik denk dat gamen voor de PC pas in de kinderschoenen staat. Zoals je nu met keyboard en muisinvoer speelt en MMORPG flink begint op te bloeien. We kunnen denk nog heel wat leuke nieuwe genres verwachten en gebruikmakend van andere input. Denk bijvoorbeeld aan de eye-toy oid.

En zolang mensen middelen hebben zullen er bedrijven zijn die zorgen dat wij die middelen blijven gebruiken. En anders flink hun best doen om ons daartoe te doen overhalen met de meest irritante reclame acties die je maar kan bedenken. >:)

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:52

RayNbow

Kirika <3

Mijn mening is dat consoles nog steeds een plek hebben in de game wereld. Naast bepaalde exclusieve games, zijn consoles beter voor bepaalde multiplayer spellen. Multiplayen met 2 t/m 4 spelers in een kamer met vrienden heeft een bepaalde sfeer die ik niet heb als ik een multiplayer spel doe op de PC. Echt, met je vrienden Super Smash Bros Melee spelen of iets dergelijks is gewoon pure fun. :P

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Het valt me altijd op dat de meeste pc gamers echt geen enkele weet hebben waar een console eigenlijk voor bedoeld is, rare kreten als er is geen muis! en hij kan niet alles. NEE DUH. Een spelcomputer is gemaakt om spellen op te spelen, dit zonder enige moeite en gedoe. Koop een spel gooi hem erin en spelen maar, online-offline of wat dan ook.

Maar met een muis kan je beter richten!, je zou in princiepe SNELLER kunnen richten met een muis, maar dat is het leuke, op een console hoeft dat niet, waar pc games vaak om snelheid en competitie gaan (en dat gaat dan weer samen met cheaten) is een console op 1 ding gericht> plezier heerlijk op je bank of een stoel zitten voor je 72 cm breedbeeld is toch wel de ultieme manier om een een spel als metroid, halo of mario te spelen.

ook leuk, de top 10 spellen volgends gamerankings (op recenties van alle grote sites gebaseerd)±
Score
1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
2. Soul Calibur
3. Metroid Prime
4. Tekken 3
5. NFL 2K1
6. Resident Evil 4
7. Halo: Combat Evolved
8. Half-Life 2
9. Halo 2
10. Grand Theft Auto: San Andreas
welgeteld één pc spel!
verder allemaal consolespellen van deze of de vorige generatie consoles.

Consoles rule :)

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Ladon schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:17:
Waarom een console nemen als een pc alles kan?
Omdat sommige mensen niet met drivers en patches willen kloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seamus21 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:29:
Inderdaad PC = PC en Console = Console. Een PC was in eerste instantie geeneens bedoeld voor gamen. En tegenwoordig (lees: al best lang) kan je er ook op gamen. Bij consoles is het omgedraaid. Die zijn wel bedoeld voor gamen maar worden tegenwoordig juist ook meer multifunctioneel.

En ik ben eerder geneigd om te zeggen dat gamen op de console zn beste tijd gehad heeft. Zo ie zo gebruik ik de consoles alleen maar voor adventures of games tegen wat maten op bezoek. En ik vind consoles ook niet zo geschikt voor een aantal genres zoals FPS. Alhoewel ik niet zoveel ervaring met muizen ed voor consoles heb.

Ik denk dat gamen voor de PC pas in de kinderschoenen staat. Zoals je nu met keyboard en muisinvoer speelt en MMORPG flink begint op te bloeien. We kunnen denk nog heel wat leuke nieuwe genres verwachten en gebruikmakend van andere input. Denk bijvoorbeeld aan de eye-toy oid.

En zolang mensen middelen hebben zullen er bedrijven zijn die zorgen dat wij die middelen blijven gebruiken. En anders flink hun best doen om ons daartoe te doen overhalen met de meest irritante reclame acties die je maar kan bedenken. >:)
Gamen op de console zijn beste tijd gehad???

Ik denk juist dat gamen op de pc zijn beste tijd heeft gehad, omdat dik 80% van de pc gamers spellen downloaden. Game makers maken om deze reden ook meer games op consoles. Console spellen worden gewoon veel minder gedownload simpelweg omdat de console gamers meestal minder verstand van downloaden hebben.

In de toekomst denk ik alleen maar console games te zien, helemaal wanneer de consoles zo dik worden :D

Maar pc gaming vind ik ook wel fijn alleen een stuk minder gezellig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 150 euro koop je een xbox, daarvoor heb je niet eens een fatsoenlijke videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:49:
Voor 150 euro koop je een xbox, daarvoor heb je niet eens een fatsoenlijke videokaart.
+ spel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leg 100 euro bij en je hebt hem opgebouwd :+ dan kun je 200 spellen spelen !

Maar ik vind gewoon shooters beter op pc, race en andere spellen op xbox :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:07

w0w

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen komt met de 'patches en drivers' :? True, je moet 1x een driver voor elk onderdeel installeren, maar daarna kun je jaren (als je je pc een beetje onderhoudt) spelen zonder drivers up te daten. Ook al komen er nieuwe drivers, het hoeft niet! En patches, tsja, je hoeft ze niet te installeren als je je spel wilt blijven spelen? En als ze iets leuks toevoegen kun je gewoon zelf kiezen of je het installeert of niet. Als je een nieuwe patch nodig hebt om online te spelen, achja... voor de xbox zijn er ook zat patches en updates voor spellen te vinden als je online wilt blijven spelen.
Ik heb zelf een xbox gekocht (voornamelijk voor de media center tbh), maar af en toe speel ik er wel een spelletje op en das toch wel relaxed vanuit je bed, maar een PC blijft toch mijn #1 platform :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 21:52

Karel V

Een simpele ziel

Een console gebruikt de TV toch?
De tv.... die is over 5 a 6 jaar foetsie. Roets geen tv meer, daar staat een pc voor in de plaats. Met wel te verstaan een flink beeldscherm die groter is dan mijn raam. Hoezo?
Omdat je een pc beneden in de kast zet, een groot beeldscherm erboven en kijken maar. Er zullen vast wel functies komen dat je ook je pc beneden kunt bedienen zoals een tv nu. En de films die worden door een tweede pc boven in het huis (slaapkamer, zolder) gedownload en kunnen beneden met een afstandbediening opgehaald worden. En de console?? Die zet je toch gewoon op je pc, alles werkt omdat de games afgesteld zijn op de console en al die patches en donwloads doen er dan ook niets meer toe. Of beter gezegd, er komen twee groepen:
De console games die je onderuitgezakt op de bank speelt en de simulaties, FPS en RTS games die je zittend achter je pc boven speelt. De console zal wel blijven in een zekere vorm, alleen zal de tv verdwijnen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je over 5 jaar 2 verschillende apparaten hebt, een console/mediacenter en een pc om brieven op te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magnifor schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:48:
[...]

Doom III, Half-Life 2, Far Cry komen allemaal uit op de Xbox. :)
En dus?

Ze komen later en er zijn consessies gedaan qua graphics. Ik bedoel, als Far Cry nu nog moet uitkomen...

Morrowind (RPG) is ook op de Xbox gekomen, maar nooit een écht succes geworden daar. Waarom? Simpelweg omdat iets dat zeer zeker wat toevoegde aan het spel, namelijk de mod community, niet kon op de Xbox.
magnifor schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:42:
[...]

Omdat sommige mensen niet met drivers en patches willen kloten?
Fijn ja, op de PC kĂşn je tenminste patchen, op de console is je spel dan voorgoed klote :X Nee, dat is lekker.
Karel V schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:18:
Een console gebruikt de TV toch?
De tv.... die is over 5 a 6 jaar foetsie.

[blaat]
Zo hee, zo'n sterk staaltje glazen bol werk heb ik nog nooit gezien :)

__________________________________________________________________________________

Enfin, ik denk dat het feit dat we twee jaar geleden al dachten dat gamen op de PC z'n beste tijd heeft gehad en dat er ondertussen nog vele, vele topgames zijn uitgekomen wel bewijst dat deze stelling volkomen onzin is/was :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Ik vermoed dat binnen 10jaar, het grootste gedeelte, games niet meer voor de pc word gemaakt. Dit omdat de markt, steeds minder verkoopt. Console gamers maken hun opmars en zeker wanneer er binnenkort de nieuwe generatie consoles aankomen. Deze zullen (waarschijnlijk) ook HDTV ondersteunen e.d. zodat een console even mooi word als een pc game (geen lage resoluties e.d.).

Zelf vind ik console gamen leuk :) en doe het graag, maar nog niet alles werkt fijn erop. Een FPS op een console speelt iets minder fijn, omdat je minder goed kan richten e.d. Natuurlijk heb je het vaak niet echt nodig, maar een game zoals Joint Operations, waarbij je zoveel verschillende dingen kan doen en ook nog eens nakeurig moet (landen van een heli tussen bomen, met een sniper dekking geven) dat werkt momenteel nog niet fijn op een console. Goldeneye / timesplitters zijn daarbij uitstekend te spelen op een console :) .

Race games en sport games, zijn ook eigenlijk het beste te spelen op een console imo. Zeker de race games. Lekker wat afstand van je tv, je ziet minder pixels e.d. en raced allemaal net wat fijner, dan met je 4pijltjes toetsen.

Ook is het nu eigenlijk zot, dat 80% zeker wel zijn PC upgrade voor de games. We stoppen met gemak, 400euro in een videokaart. Als iedereen een PC zou kopen, waarvoor je hem echt nodig hebt (internet, briefje tikken, muziekje luisteren, misschien dvdtje kijken als je dat liever doet dan op een tv dan heb je veel "extra's" niet eens nodig in je pc. En dan zouden de meeste behoorlijk wat geld kunnen besparen.

Conclusie, voorlopig blijven games nog wel op de pc, maar vermoed dat het steeds minder en minder word. Wanneer er ook "echte" ondersteuning komt, voor mods/maps/skins op de console, is het helemaal over. Je hebt waarschijnlijk wel een pc nodig om die te maken, maar tgaat om het idee ;)

spelVouten zullen er vats wel inzitten, even overheen lezen ;)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat PC = PC en console = console, en de twee hebben allebei wel hun sterke en zwakke kanten. Maar een Xbox kan als FTP server fungeren, om je DVD's en spellen erop te krijgen, en als media center, naast het feit dat je er spellen op kan spelen. En een PC is echt vele malen duurder, als je een beetje de nieuwste spellen wilt kunnen spelen. Maar goed, als je als console speler de nieuwste spellen wilt kunnen spelen, moet er toch ook wel iedere 2 jaar een nieuwe console komen. Die dan mogelijk ook weer niet backwards compatible is met je oude spellen - doeidoei dure spelletjes.

Ik speel eigenlijk maar 2 typen spelletjes graag: strategy spellen a la C&C Generals (met als allerbeginste begin Dune 2) en hele simpele puzzelachtige of behendigheidsspelletjes. Van het eerste type vraag ik me af hoe speelbaar deze zijn op een console; maar goed, ik heb geen console, en weet niet eens of dit soort spellen daar uberhaupt op uitgebracht worden, en daarnaast heb ik dus geen ervaring met hoe bestuurbaar zoiets zou zijn op een console. Het tweede type spelletjes, ja, daar ga je geen console of PC voor aanschaffen, maar als IT-er heb ik de PC toch wel, dus die keus is makkelijk gemaakt.

Maar in de toekomst, wie weet. Ik denk zelfs dat er misschien nog wel meer toenadering tussen de twee kan gaan komen dan in deze thread voor mogelijk gehouden wordt. Wat dacht je van een PCI-Express plug&pray insteekkaart-Xbox? Maak gebruik van je hele dure PC apparatuur, inclusief (CPU en grafische) rekenkracht, toetsenbord + muis en beeldscherm (100" LCD televisie?), en ervaar toch de simpele werking van "stop een spel erin een spelen maar" ipv installeren, patchen, te weinig processor kracht, ghosting, artifacts, etc. etc. Maar ach, ik droom voorlopig nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45
Nah ik zou nooit een console kopen, ik vind gewoon geen bal aan al die onzin spelletjes. Elk nieuw spel heb ik het idee het al 100x gespeeld te hebben. Race, vecht allemaal het zelfde. Sport intresseerd alleen voetbal me, en laten we nou net wel PES hebben :) Wat trouwens prima speelt met mn joypad (omg die dingen heb je ook voor de pc!)

Ik speel of games in compertitie verband of vanwege de strategie. Een of ander dom red de wereld verhaaltje kan mij echt niet meer interesseren. Gamen is ook een soort van sport voormij, winnen van andere mensen, bezig zijn in een community dat soort onzin. Of het moet mooie strategie zijn dat spreekt me altijd aan (Rome:tw of HoI2 bv).

Ander voordeel van de pc, geen gewissel van cds :). Grote harddisk vol met isos en een hoop nocd patches fixen dat. Over patches gesproken, dat is gewoon een voordeel van de pc, console spellen bevatten net zoveel bugs alleen kunnen niet meer gefixed worden. Nieuwe drivers betekend alleen verbetering, consoles kunnen dat niet. En als je te lui ben om ze te installeren dan doe je het niet. Levert je al snel 2 minuten op.

Het belangrijkste voordeel voor mij is dat mn PC voor een groot deel gesponserd wordt, omdat je er toch 1 nodig hebt volgens mn ouders. Zelf gooi ik er dan een mooie gfx en wat extra geheugen erbij en gaan. Ook de gratis spellen zijn mooi meegenomen, 1 dag na de release in Amerika heb ik ze al :p

Laatste puntje: emuleren. Alle spellen tot en met de vorige generatie (psx, n64 en dc) kan ik zonder problemen draaien, en zowaar heb ik al emulators voor XBox en PS2 ook, maar die werken (nog niet) naar behoren.

Enige reden dat consoles meer verkopen is door de enorme hoeveelheid marketing en de enorme massa die daar allemaal zo leuk instinken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige reden dat consoles meer verkopen is door de enorme hoeveelheid marketing en de enorme massa die daar allemaal zo leuk instinken.
Niet iedereen heeft zin om elke keer weer terug te rennen naar de winkel voor de nieuwste hardware als ze het nieuwste spel hebben gekocht ;)
Voor veel mensen is het hele PC gebeuren een oerwoud aan informatie die hun verblind terwijl ze 'gewoon hun ding willen doen' [zien > kopen > spelen]. Wellicht onbegrijpelijk voor sommige tweakers die daar juist hun meeste plezier aan beleven ;)
Overigens valt er op een console (defineer dat eigenlijk eens, want tegenwoordig speel ik dezelde spellen op m'n telefoon en wellicht over een jaar op m'n magnetron :P) genoeg te klooien, zowel op hardware als software gebied. Zowel PS2 als Xbox kunnen overweg met veel PC hardware (muis, tobo, controllers, harddisk, monitor, camera, lan, usbstick, speakers, cd/dvdspeler etc) en hebben ook hardware wat totaal niet te vinden is op het PC platform (eyetoy, ringfight, dance etc). Daarnaast zijn er ook genoeg hobbyisten bezig om allerlei zut te ontwikkelen en te porten, getuige de Linuxpacks en andere oorspronkelijke PC-zut en de vele emulatoren van andere consoles.

Conclusie: het zijn zijmarkten, geen concurrenten en er is genoeg wils voor tweakende voorstanders van beiden platforms te vinden bij het andere platform. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:24:
[...]
en hebben ook hardware wat totaal niet te vinden is op het PC platform (eyetoy, ringfight, dance etc).
ben overal eens met je.. maar de eyetoy gedeelte net weer niet.. ik kan herinneren (en ik weet het gewoon zeker) dat PC's een optie hebben wat men een webcam noemen.. ik kan nog herinneren bij m'n al zeer oude logitech webcam een spelletje bij zat waar je met je handen van die balletjes hoog moest houden. (of was het nou zeepbellen doorprikken :? )..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 19:56
de console heeft zoiezo een groter publiek door z'n prijs, huidige consoles zijn spotgoedkoop en eenvoudiger om mee te spelen

maar zolang de pc krachtig is, gaan er games voor gemaakt worden zoals Doom3, al is het maar om te tonen wat ze kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:49:
lol als gij het beeld kwaliteit van pc en console wilt vergelijken ...
1: een tv haald nooit de kwaliteit als een pc-scherm
2: een xbox heeft belange niet de rekenkracht als een pc
3: een xbox game kost geld, een pc game download ge en copieert ge
4: voor 140€hebt ge een ATI 9600XT 256 mb ram die kwaliteit is veeeeeel beter dan een xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:49:
[...]

Klopt. de Huidige tv's. Met HDTV en TFT Tv's kunnen wel hoge resoluties aan (1900x860?) weet even niet precies hoeveel HDTV is.
Die vergelijking kun je gewoon niet maken. Simpel.
Ja, eigenlijk he, KOOP je een game.
4: voor 140€hebt ge een ATI 9600XT 256 mb ram die kwaliteit is veeeeeel beter dan een xbox
Weer een onzin stelling, voor 140euro, mag je dan wel een videokaart hebben maar wat heb je eraan als je verder niks hebt :? voor 150 heb je een compleet spelsysteem, kan nog steeds niks tegen op.

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

fanboy???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Aap schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:09:
[...]

Idd, want hoe meet je de kracht van een apparaat? Het aantal GHz'jes? Het aantal polygonen dat ie op 't scherm kan toveren? Texel fillrate? Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Aap schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:09:
[...]

Klopt. de Huidige tv's. Met HDTV en TFT Tv's kunnen wel hoge resoluties aan (1900x860?) weet even niet precies hoeveel HDTV is.

[...]

[...]

Ja, eigenlijk he, KOOP je een game.

[...]

Weer een onzin stelling, voor 140euro, mag je dan wel een videokaart hebben maar wat heb je eraan als je verder niks hebt :? voor 150 heb je een compleet spelsysteem, kan nog steeds niks tegen op.
Maar je kan met die extra onderdelen (in een pc) ook typen en je kan hem ook gebruiken als er geen games meer voor worden gemaakt. Je kan hem upgraden. Als er een X-box 2 komt heb je pech. Als niemand meer games voor de x-box maakt, kan je hem nog als media center e.d gebruiken, maar je kan er niet die dingen mee die je ook met een pc kan.

Maar hoe dan ook IMHO is het een kromme vergelijking. Een console != geen pc. Een pc is duurder, maar je hebt er (als het goed is) over alles gezien meer aan.

Volgens mij is het console gebeuren juist zo populair doordat; je koopt een game, flikkert hem erin en hij doet het. Meeste mensen kopen hem toch origineel, meeste mensen bouwen hem niet om, een pc spelletje is zo gebrand en misschien een x-box game ook, maar dat weet ook niet iedereen.

Zoals die gamecube ook. Volgens mij kan je die niet branden (iig moet je wel aan die schijfjes kunnen komen...). Dus dat is al een stuk lastiger dan ff een cd'tje in de cdrom la te leggen.

Tegenwoordig komen er wel steeds meer en meer games op de consoles uit.... vroeger kwam er heel veel op de pc uit, tegenwoordig wordt dat wel steeds minder. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen platform games, race games zijn ook niet echt veel te vinden etc.... Iig in vergelijking met de consoles dan hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, want hoe meet je de kracht van een apparaat? Het aantal GHz'jes? Het aantal polygonen dat ie op 't scherm kan toveren? Texel fillrate? Etc?
Daar kun je wel eindeloze discussies over houden, maar uiteindelijk draait het ongeacht benchnresultaten toch hier om:
Prijs / (Aantal uren plezier - minus frustraties)

Kortom, welk apparaat het meest efficient is wordt niet bepaald door het aantal GHz/polygonen/fillrate/bandbreedte/gewicht/formaat/resolutie etc. maar is een factoring van wat je verwacht, wat je mist/teleurstelt en wat het kost. Dát is dan het krachtigste apparaat op de markt (net zoals een mier meermalen zijn eigen gewicht kan tillen en efficienter als een mens met zijn omgeving en energie omgaat).
Wat heb je nu aan 99 GHz als je grootste plezier het wegklikken van Tetrisblokken is (of als je hetzelfde plezier kan bereiken met minder rekenkracht waardoor je meer geld overhoudt voor spelletjes?). Kijk gewoon waar je hart voor warm loopt (of dat nu consolewhacking is, muziek/films op de bank of in je bureaustoel etc.) - het draait om content, niet om de hardware alleen (tenslotte koop je een fiets voor jouw doel en niet omdat hij de hardste voorvork van de wereld heeft [of je hart moet daar harder van gaan kloppen omdat je passie bij het afdalen van de Mont Blanc op je ATB ligt :+]).
Een PC kan meer, kost meer, maar wil je ook meer?
Een console kan andere dingen, heeft andere voordelen, wil je die?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:24:
[...]

Conclusie: het zijn zijmarkten, geen concurrenten en er is genoeg wils voor tweakende voorstanders van beiden platforms te vinden bij het andere platform. :)
Juistem.

De belangrijkste reden voor mij om tevens consoles te bezitten is dat er een hele resem topspellen eenvoudigweg niet op de pc verschijnt.
Ik noem een Devil May Cry, een Metal Gear Solid, een Final Fantasy, een Metroid, een Disgaea, een Rez, etc etc. Het argument dat de console enkel simplistische games biedt die op de pc allang achterhaalt zouden zijn lijkt me dan ook geen stand kunnen houden..

Waar het me eigenlijk om gaat is dat ik naast mijn pc tevens een ps2, gamecube en een psp heb, omdat ik het leuk vind! :D

Let wel, de meeste speel-tijd breng ik nog altijd achter m'n pc door maar het je helemaal onderdompelen in een japanse rpg, zonder continu de verleiding te hebben om nog even te surfen, te msn'en, of weet ik wat, is gewoon heerlijk.

Zoals zo vaak; ieder z'n ding en iedereen heeft gelijk. :o :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

[...]

1: Dat is ook niet nodig. Grafisch zien spellen als Burnout 3 er prima uit en nog realistischer zou leuk zijn maar is geen must
2: Dus? mijn xbox speelt ook divx/xvid/svcd/mp3/whatever. Hij doet dienst als webserver, ik haal er alle nieuwe trailers mee op. Het enige wat ik er niet mee kan is surfen en php proggen. Nee DAAR gebruik ik een PC voor.
3: Een Xbox game kost net zoveel als een PC game. Namelijk 0,0 als je bepaalde wegen kent. Dat er hier meer dan 200 DVD's met xbox spellen liggen is voor velen hier in SGD -not done- maar om die vergelijking dan maar te maken: PC game gratis, Xbox game ook gratis.
4: Voor 140€ heb ik een mediacenter / prima game machine / FTP server

Daar heb jij alleen nog maar een grafische kaart voor.

Niet om het PC gamen af te kraken, want laten we wel wezen, FPS is met muis en tobo vele malen leuker op een PC. Daar kan geen gamepad tegenop. Maar er zijn zoveel meer spellen dan alleen FPS dat ik het graag voor lief neem dat een FPS wat minder is op m'n Xbox. Daarbij komt ook mijn persoonlijke voorkeur voor spellen nog eens om de hoek kijken. CS vind ik geen fuck aan, maar massa's anderen vinden het geweldig. Geef mij maar games als burnout 1 2 en 3, topspin, fifa 2k4 /2k5 euro2k4, Mechassault 1 en 2, Project Gotham Racing 1 en 2, Tony hawks 1 tot en met 280, Crimson Skies, Ninja Gaiden en ga zo maar door.

Allemaal pure console games die met een gamepad, biertje, bankstel, wat vrienden etc, 300x leuker zijn dan achter je pc.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een console en 2 pc's, je zou zeggen, wie niet tegenwoordig :) Ik denk dat beide platformen nog steeds in ontwikkeling zijn en in de loop der tijd zullen gaan samensmelten. Windows Media Center is daar een goed voorbeeld van.

In het huis van de toekomst, wat zich steeds meer vormen gaat aannemen naarmate de techniek ontwikkelt, zullen alle voor en tegens steeds meer verdwijnen. Ik denk dat achter de pc zitten nu en gamen met een console nog steeds 2 aparte gebieden zijn, talloze uit te voeren taken te bedenken. Nieuwe techniek however, maakt het steeds meer mogelijk om de 2 samen te laten komen. Aan het eind van de rit zal de consument bepalen welke kant we op gaan, mits ontwikkelaars luisteren naar de eisen van technologie.

En daar zit het hem denk ik ook het meeste in, er kan op diverse markten grof geld verdiend worden waardoor we ook nog niet alles met 1 apparaat kunnen doen. Persoonlijk zie ik liever 1 centraal systeem, welke bediend kan worden en functie heeft in meerdere compartimenten. Puur vanwege het feit omdat je, in de meeste gevallen, met meerdere mensen onder 1 dak woont. De 1 wil gamen, de ander tv kijken en weer een ander chatten, met als gevolg, dat we hier nog steeds meerdere apparaten vor nodig hebben. Een multi functioneel apparaat, met meerdere gebruikers stations lijkt mij het meest ideale, het scheelt tijd, is goedkoper, gebruiksvriendlijker en duidelijker in zijn werken.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, mijn vrouw wil geen CS zien, ikzelf wil geen Sims zien van mijn dochter, en ik hoef niet de prive te lezen van mijn vrouw, meekijken. Ook in het onderhoud zie ik veel voordeel, afterall, 1 machine is makkelijker te beheren dan diversen, vooral met update's, netwerken aanleggen en onderhouden, verschillende systemen en OS'en etc etc.

De cell cpu van IBM zou hier denk ik prachtig op kunnen inspelen, meerdere taken uitvoerbaar vanaf 1 station. En hoe die ontwikkeling in de toekomst eruit gaat zien, dat hebben we maar af te wachten, maar ik sluit het niet uit en juich het wel toe. De vraag ligt bij ons, het wantwoord bij hun, welke denk ik al in ruime maten vaststaat. Nu de gebruiker nog, wat willen we :) En ga nu geen technische vragen opwerpen, daar heb ik ook geen antwoord op. Maar als er nu SLI beschikbaar is, dan lijkt de het mij dat er in de toekomst het ook haalbaar moet zijn om 3 gpu's in 1 systeem te hebben om 3 afzonderlijke werkstations te kunnen bedienen van alle gemakken voor de gebruiker. Kwestie van tijd, voor als nog naast elkaar bestaan. En gamen persoonlijk op de pc heeft mijn voorkeur, puur omdat er technisch meer haalbaar is, gamen op de console blijft leuk, maar is imo iet wat te statisch _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10 21:37
Ik heb gewoon beide, pc en een xbox (en mn vriendin een gamecube). Xbox is netjes omgebouwd en het ideale mediacenter (kan de pc met al zn mediacenters niet tegenop), en de games op mn xbox zijn geweldig, vooral games als fable en halo2 en dat via xlink of live!
Verder heb je op de pc natuurlijk ook weer toppers, zoals morrowind (speelt beter dan op console) en natuurlijk mmorpgs zoals World of Warcraft. En nog wat Fps titels die je een paar weken kunnen boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
hier ook een fixxed xbox en een pc. Sommige games (vooral FPS en RTS) blijven beter te doen op de PC, maar sport-, race- en fightinggames zijn toch leuker op de console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Een PC mag dan up te graden zijn, maar eeehm... om de zoveel jaar koop ik wel een nieuwe (is goedkoper, zeker als je ziet wat je er dan voor terug krijgt), en ik koop eens in de 3-4 jaar een nieuwe PC Ă  800 euro (of zelfs meer). Kijken we naar een console, de PS2 is weet ik het wel niet hoe lang al op de markt, en nog steeds komen er spellen voor uit, nog steeds wordt het super ondersteunt, noem maar op. Ik vind niet dat je de upgrade vergelijking mag maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
de PS2 is weet ik het wel niet hoe lang al op de markt, en nog steeds komen er spellen voor uit, nog steeds wordt het super ondersteunt, noem maar op. Ik vind niet dat je de upgrade vergelijking mag maken :)
De PS2 is ook redelijk uniek qua levensduur, maar vergis je niet: Toen de PlayStation 2 net in de winkels lag, mocht je ook eventjes 1500 gulden neertellen.

Je hebt een punt met dat de PS2 nog steeds een goed spel platform is, maar mensen willen op een gegeven moment meer: betere graphics, online spelen. Op een gegeven moment moet je wel een heel ander apparaat kopen: Een apparaat wat ook weer ruimte inneemt, een apparaat wat niet je oude spellen kan afspelen (Ik heb het dan over een overstap van de PS2 naar GameCube of Xbox) zodat je wel weer een aantal nieuwe spellen (a 40 / 50 Euro de stuk) moet aanschaffen wil je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van je nieuwe kastje. Misschien wil je er wel een paar controllers, memory cards bij en eventueel een netwerkadapter. Die kan je ook niet van je vorige systeem gebruiken.

Goed, de kosten worden wel gedrukt door de lage console prijzen op het moment. Bij de volgende generatie moet je wel een duidelijk keuze maken. Niet alleen omdat ze duur zullen zijn, maar ook omdat het aanbod van spellen anders wordt dan het nu is.

Nu zijn er veel spellen die voor bijna ieder platform uitgebracht worden. Dat kan ook, want alle platformen gebruiken tot op zekere hoogte dezelfde technologie. De volgende generatie echter gaat enorm van elkaar verschillen. Het wordt niet meer eenvoudig om iets te porten. Ook krijgen de consoles allemaal unieke features, en Microsoft en Nintendo (en waarschijnlijk ook Sony) eisen vaak ook dat ze gebruikt moeten worden.

Kortom: Het is / wordt allemaal niet zo 'goedkoop' en eenvoudig. Of PC spellen verdwijnen weet ik niet, maar het blijft wel een platform wat ervoor geschikt is (zelfs in de huiskamer) en waar mensen (inclusief developers) controle over hebben.

Voor de goede orde. Ik ben een enthousiast PC gamer, maar ik bezit ook een Dreamcast, GameCube, Xbox en Playstation 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10 20:48

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Over die kerel wat zei dat ook Far Cry op de Xbox en Playstation 2 komt, nou een ding is zeker, op de playstation 2 moet er zoveel in gehaakt zijn om toch nog een mooie framerate te halen.
Far Cry met lager dan 30 FPS te spelen is echt niks. Jah ik weet het ik heb het moeten ondergaan.

Op de X-box idem ditto, ze zullen hem nooit zo krijgen hoe ik hem nu kan spelen, alles high, 30+ frame rates,etc.

Deze generatie consoles is al sterk verouderd. De next gen consoles belooft wats goed, maar ik vind het nog allemaal geblaat, fan boy talk. Dat ze eens met feiten komen, gelukkig komt de E3 binnekort.
Ben benieuwd of we dan eindelijk wat te horen krijgen, want allemaal de partijen kunnen ongelofelijk hypen en dan helemaal die shit fan boy talk, daar heb ik de grootste hekel aan. Ze hebben geen fatsoenlijk argument als je met ze in discussie gaat, blijkt het dat ze gewoon zeggen: Sony is beter of Microsoft is beter,etc.

Ik had ook een discussie met een vriend van mij, over de kracht van een CPU van PC en een Console, maar je kan die 2 platformen zowizo niet vergelijken. I.v.m welke nadelen heeft een pc wel niet?HDD zal altijd de bottleneck zijn, en dan als je alles zou integreren, en je wilt upgraden, kost je dat een fortuin, het is mooi als de L2 cache van een cpu zou functioneren als geheugen dus dat je 6 gb L2 cache hebt bijvoorbeeld, maar het koste plaatje zou te hoog zijn.

Ik heb zowel een console als een pc, en game op ze allebei, RTS, FPS op de pc en party games ala singstar en sommige rpgs op de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC hardware kun je upgraden console hardware niet(nauwlijks). Ik heb een playstation 2 gekocht toen deze net verkrijgbaar was. Van de week heb ik Gran Turismo 4 gekocht, naar aanleiding van alle reclame en goede ervaringen met voorgaande delen. Het spel heeft een half uurtje gedraait voor de ps2 met Gran Turismo 4 weer in de kast verdween. Grafisch is het om te huilen. Ik krijg werkelijk pijn in mijn ogen van die gekartelde ongedetaileerde achtergronden en objecten. Het mag duidelijk zijn dat de hardware te verouderd is. Iets waar ik met een pc geen last van zal hebben. Ik verkies een pc boven console. Al koop ik wel geregeld een console. Meestal vanwege 1 sterke titel. Ik zie beide eerder samensmelten. Upgradebare hardware, de bediening van zowel pc als console(gamepads maar ook een toetsenbord en muis), hogere resoluties en meer detail door middel van hdtv en dvi, en meer functionaliteit dan enkel het spelen van games. Het gebruikers gemak van de console met de kracht en functionaliteit van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-10 11:34
Hmm ja racen op een console. Ik kan er niet tegen die lage resolutie :( Daarvoor is een pc veel beter geschikt. Maar met de nieuwe consoles op HDTV resolutie op een 32" TFT scherm moet het wel een grote stap voorwaarts zijn voor de consoles. Ik denk dat de discussie dan iets meer richting het voordeel van de consoles gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 16:19
Consolegames zijn moeilijk(er) te kopieren, PC games steeds makkelijker,
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet het hele topic gelezen heb; maar weet iemand nog hoe "lang" het duurde voordat de kopieerbeveiliging van DTM Race Driver 2 gekraakt was?

Ik ben van mening dat het steeds moeilijker word om pc games te kopieren (geneuzel met daemon tools, iso's, que/bin bestanden, dvd/cdspelers die je los moet koppelen, apparte mini-images die je eerst moet mounten voordat je de kopie kan mounten, etc etc.

Niet dat het mij wat uitmaakt verder, de toffe spellen koop ik toch gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ach, ik heb mn console op de TV kaart van mn PC aangesloten omdat ik geen TV heb. En aangezien ze elkaar nog steeds niet afgemaakt hebben denk ik dat consoles en PCs prima naast elkaar kunnen blijven bestaan voorlopig ;)

PC vs Consoles, Console X vs Console Y, FPS X vs FPS Y, en zo gaat die lijst nog wel even door. Volgens mij worden dit soort discussies voornamlijk de wereld in geholpen door fanboys en zijn derhalve weinig interessant.

Wel grappig trouwens dat de algemene consensus lijkt te zijn dat nu de consoles meer op PCs gaan lijken wat features aangaat, ze wel eens de rol van de PC wat games aangaat mogelijk meer en meer zullen overnemen. Maar als ik dan zie dat de PC steeds meer de huiskamer ingedrongen gaat worden door dingens als HTPC dan zou je ook het omgekeerde kunnen stellen, dat PCs de consoles steeds meer naar het leven gaan staan.

PCs zullen altijd een aparte klasse blijven op game gebied. En zodra de consoles kunnen wat de PC kan zijn het geen consoles meer maar PCs en zo blijft deze hiërarchische structuur altijd behouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 21-10 15:48

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

paragon schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:01:
Hmm ja racen op een console. Ik kan er niet tegen die lage resolutie :( Daarvoor is een pc veel beter geschikt. Maar met de nieuwe consoles op HDTV resolutie op een 32" TFT scherm moet het wel een grote stap voorwaarts zijn voor de consoles. Ik denk dat de discussie dan iets meer richting het voordeel van de consoles gaat.
Ik ben wel heel benieuwd wat die hogere resolutie met de performance en de prijs van consoles gaat doen. In plaats van 720x576 (Pal TV) opeens naar 1920x1080i (HDTV, of pakken ze 720i?) is een verschil van een factor 4. Ik vraag me af hoeveel sneller het spul dan netto wordt, afgezien van de mooiere graphics door de hogere resolutie. Je wil toch ook mooiere en zwaardere 3D modellen en betere AI van spellen kunnen draaien, niet alleen de oude games met een hogere resolutie...

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Prijzen zullen wel het zelfde zijn als de huidige generatie bij introductie. Ik neem aan dat ze iig voor 720p zullen gaan en over performance zou ik me geen zorgen maken aangezien de gpu's in de next gen consoles iig krachtiger zullen zijn dat wat er nu te koop is voor de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 21-10 15:48

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik moet het nog zien gebeuren hoor met die krachtige GPU's. Ik kan er niet bij dat fabrikanten daadwerkelijk een GPU van 400+ euro in een kastje stoppen samen met een hoop andere onderdelen (van zeker wel 200 euro) en dat dan voor 200-300 euro gaan verkopen... hoe dan ook, het maakt weinig uit. Zelfs als de nieuwste console misschien 50% sneller is dan de PC met bepaalde spellen, dan nog heeft de PC hem binnen een jaar weer ingehaald.
Ik denk dat de toekomst van PC spellen vooral bij online games als World of Warcraft ligt, waar je gewoon een abonnement moet nemen om online te mogen spelen. Dat stelt de inkomsten van de ontwikkelaars naar mijn idee het best veilig. In dat marketingconcept zou je het spel gratis kunnen downloaden van het web of gratis krijgen bij een jaarabonnement.

[ Voor 24% gewijzigd door OruBLMsFrl op 07-04-2005 10:43 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Ik zeg niet dat dit klopt maar het is een indicatie:

http://news.teamxbox.com/...ox-2-Specs-Leaked-Update-
http://xbox.gamespy.com/x...x/594331p1.html?fromint=1

En was het niet al het geval bij de huidige xbox dat er wel erg "veel" hardware aanwezig was voor de verkoopprijs.

[ Voor 24% gewijzigd door paragon op 07-04-2005 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10 00:20
Ik zie het misschien iets te simpel maar:
De console is een gebruikersvriendelijke PC gericht op gamers.
Het is dus ook niet verstandig om straks veel meer te kunnen behalve gamen op een console , omdat je dan de beste eigenschap van de console afbreekt.

De PC is daarom altijd minder gebruikersvriendelijk omdat het geschikt is voor veel meer dan alleen games.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk inderdaad dat MMO's het enige is wat er in de toekomst nog gaat zijn, of iets wat er op lijkt.

Dus:

- Door developers maandelijks toegevoegde content
- maandelijks te betalen bedrag
- Je speelt altijd met andere mensen, maar hebt ook altijd de keuze dingen alleen te doen. Een dynamische speelwereld dus eigenlijk.
- Geen problemen met illegale kopieen/piracy, plus minder wil omdat je dan de content misloopt

Of dit nu op consoles of pc's is maakt denk ik weinig uit. Ze kunnen dat wellicht in de toekomst ook wel combineren. Waarom zou je WoW (met keyboard en evt muis) niet op een console kunnen spelen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, dus er zullen altijd wel consoles en pc's blijven. De console troeft de pc in ieder geval niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 15:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mijn inziens heeft (bij mij dan) het gamen op de console zijn langste tijd gehad. Je mist dan toch snel de uitgebreidere controls van een keyboard (die ga ik niet op een console aansluiten) en de goede online games. Ik heb al veel online console games gespeeld maar er zit eigenlijk geen enkele goede tussen imho. De online gameplay is een beetje te vergelijken met hoe de gameplay jaren terug was op de pc. Plat om zo maar te zeggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat in de toekomst alle consoles standaard VGA of DVI uitgangen hebben om die zonder capture kaart, of andere devices gemakkelijk te kunnen aansluiten op een pc scherm.

Als dat zo is zal het draagvlak voor consoles alleen maar groeien. Want dan kan ik gewoon een eenvoudig pc'tje kopen voor de standaard pc taken (wat mij veel goedkoper gaat uitkomen) en mijn zelfde pc scherm gebruiken om te gamen. (je pc scherm niet kunnen gebruiken om een console is toch onnozel? een pc wordt al steeds vaker in de woonkamer geplaats, tot op het moment dat het televisiescherm zal 'fusioneren' met een pc monitor, pc monitors die toch steeds van betere kwaliteit zijn dan het gemiddelde tv scherm)

Dat wordt dan een droom setup, een pc waar je niet noodgedwongen elk jaar heel grote inversteringen hoeft te doen om mee te blijven en games speelbaar te houden, met daarnaast de console, aangesloten op mijn pc scherm. Dan hoeft gamen voor een pc niet meer voor mij. Dan kan je die setup een paar jaar aanhouden zonder veel extra kosten te moeten doen. Mijn pc die ik nu heb gaat voor alles minus games nog goed mee, dus daarvoor dient die niet geupdated te worden.

Ergens wordt gezegd dat pc gamen goedkoper is, maar dat durf ik toch ten zeerste te betwijfelen. Als je voor beide platformen de games *legaal* aankoopt, dan zal pc gamen op termijn wel duurder zijn. Dat de grafx van de console na verloop van tijd minder spectaculair worden moet je er dan maar bijnemen. (een nieuwe deftige videokaart kost minstens 300+€...)

Er zijn echt games waarvoor ik een update overweeg, maar dan vraag ik mij af of het wel de moeite is om alleen voor joint ops, EE2, GTR, FS2004 en zo dure updates te kopen. Ik speel een selecte verzameling games, en dan wordt het toch iets moeilijker om te beslissen over die cruciale update (waarvoor je met hetzelfde geld ook een heleboel andere leuke dingen kan doen)

Voor mij zijn consoles de toekomst, omdat ze gebruiksvriendelijker blijven. Wanneer trouwens de volgende generatie consoles uitkomt (PS3, xbox2) zullen grafx voor lange tijd geen obstakel meer zijn, want alle games zullen minstens 720p ondersteunen (1240*768 dacht ik) Dus resolutie wordt ook niet meer de beperkende factor van consoles. En ik zie weinig heil in het steeds maar verhogen van resolutie voor gameplay (TV is net iets aan de lage kant, maar 1280*.. is al heel confortabel en er zijn veel gamers die bij far cry en HL2 met minder tevreden moeten zijn) en qua mooie beelden op je scherm toveren met weinig rauwe power zijn consoles altijd al heel goed geweest. Dus dat wordt met ondersteuning voor shader3.0 in xbox 2en andere fancy troeven al helemaal geen probleem meer. (op een bepaald moment zal een verbetering van grafx kwaliteit zinloos zijn omdat het dan al bijna niet meer van echt te onderscheiden valt, of de grafx gewoon op zich prachtig zijn, verhogen van resolutie zal dan ook geen punt meer zijn, en consoles zullen dan uiteindelijk de strijd winnen om de meest complete en geĂŻntegreerde spelervaring te bieden. Ik schat nog 1 generatie na de volgende, en dan zullen grafx geen issue meer zijn, en zal het minder interessant blijken om daar te blijven in te investeren)

Ook biedt het feit dat games alleen moeten geschreven worden voor één platform (steeds dezelfde architectuur, goede support van de ontwerpers) en dat tot in het extreme kan getest worden op bugs opnieuw een voordeel voor de console. Je hoeft het echt maar op één device te bugfixen, ik denk dat veel game designers daarvoor tekenen. Je kan je dan ook volledig toeleggen op optimalisatie voor dat ene platform.

Maar zoals gezegd, console != pc. De twee zullen steeds naast elkaar blijven bestaan en slechts de toekomst zal uitwijzen wat het wordt.

Argumenten zoals : "op een console kan je dan weer neit chatten of surfen " zijn non-argumenten. (du-uh, dat staat ook niet in de taakomschrijving van die dingen, dus dat is ook helemaal niet aan de orde.Je kan van een toestel niet verwachten dat die iets doet waar het doelpubliek geen intersse in heeft. En sinds wanneer is het een probleem om voor twee verschillende taken twee verschillende devices te gebruiken? Je zet toch ook geen koffie met je broodrooster, of of koop je ook geen magnetron omdat je daar niet mee kan chatten?) Dus zoals ik zei zie ik het voor mezelf zo dat de pc dient voor office taken, productiveit, werk, consoles voor ontspanning. Daarbij, ik spendeer al zoveel tijd (uit noodzaak) achter de pc, dat pc gamen toch wat een sleur wordt ;), en veel te duur.

Laatste opmerking: iemand ooit SSX2,SSX3, de tony hawk serie gespeeld? Geef nu toe, dat zijn toch games die de beste spelervaring geven op een console, niet? Relax met een paar vrienden wat split screen SSX, of wat motocross, andere fun race games (jet ski achtige toestanden, arcade, fun gamen) Zoiets is gewoon geboren op een console en zal daar ook steeds het beste scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 15:32
Waarom worden grafische kaarten hier afgeschilderd als monsters van €400,-? Voor 200 heb je een 6600 GT PCI-E waar je zeker twee jaar zoet mee bent. Ja, als je alles op 1600*1200 wil draaien met 8*AA e.d. dan moet je wel wat meer uitgeven, maar dat is doorgaans helemaal niet nodig.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und ĂĽber sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NHJ BV schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:52:
Waarom worden grafische kaarten hier afgeschilderd als monsters van €400,-? Voor 200 heb je een 6600 GT PCI-E waar je zeker twee jaar zoet mee bent. Ja, als je alles op 1600*1200 wil draaien met 8*AA e.d. dan moet je wel wat meer uitgeven, maar dat is doorgaans helemaal niet nodig.
Mario bros draait ook met gemak op een 4mb voodoo kaartje. Daar heb je doorgaans helemaal geen dure kaart voor nodig. Is net zo'n kromme vergelijking als de jouwe. Waarom zou je genoegen nemen met minder als je al aan meer gewend bent. Als ik games gespeeld zie worden op 1600*1200 met 8*AA dan zou ik dat ook graag willen. Dan ga ik geen genoegen nemen met 640*480 zonder AA. Een pc kan altijd geupgrade worden om de maximale grafische mogelijkheden in games te kunnen weergeven een console kan dat simpel weg nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 17-10 21:52

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:50:
[...]

Mario bros draait ook met gemak op een 4mb voodoo kaartje. Daar heb je doorgaans helemaal geen dure kaart voor nodig. Is net zo'n kromme vergelijking als de jouwe. Waarom zou je genoegen nemen met minder als je al aan meer gewend bent. Als ik games gespeeld zie worden op 1600*1200 met 8*AA dan zou ik dat ook graag willen. Dan ga ik geen genoegen nemen met 640*480 zonder AA. Een pc kan altijd geupgrade worden om de maximale grafische mogelijkheden in games te kunnen weergeven een console kan dat simpel weg nog niet.
Jou vergelijking loopt krom, niet de zijne. Ik speel nog steeds met een Ati Radeon 9000 128 Mb, en dan wel spellen zoals Rome Total of War en Act of War Direct Action. Als je bedenkt dat we nu aan de x800 zitten heeft NHJ BV wel degelijk gelijk. Niet dat ik van plan ben om nog lang bij deze kaart te blijven maar toch.......
Trouwens ik zou wel crazy zijn om elk jaar een nieuwe kaart te kopen van 300 Euro of meer.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:11:
Dat RPG een PC only genre is, is natuurlijk niet helemaal juist. Om wat voorbeelden te noemen: Fable was helemaal niet slecht naar mijn mening en D&D:Heroes heb ik me ook vele uurtjes mee vermaakt. Maar dit zijn toch meer de Diablo achtige RPG's: de actie gerichte RPG's. De "echte" RPG's zoals Planescape: Torment of Fallout zal toch bij de pc blijven omdat het er gewoon beter bij past en veel lekkerder speelt.
Euh :?

- Final Fantasy series
- Star Ocean series
- Suikoden series
- Arc the Lad series
- Dark Chronicle
- Zelda series
- Breath of Fire series
- Grandia series
- Fire Emblem series
- Shadow Hearts series
- Dragon Quest series
- Wild Arms series
- Ys series
- Lunar series
- Vandal Hearts series
- Xenosaga series
- Kingdom Hearts series
- Mana series (seiken densetsu)

Hoezo RPG is een PC genre? Integendeel, er zijn *nauwelijks* RPG's voor de PC vergeleken met de console markt. En met Planescape is ook meteen de enige echt goede genoemd.
seamus21 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:29:
En ik ben eerder geneigd om te zeggen dat gamen op de console zn beste tijd gehad heeft.
E3 (Electronic Entertainment Expo) game*share [high-end] in the last three years:

2004 PS2 (34.6%), X-Box (20,3%), Gamecube (21,5%), PC (23,6%)
2003 PS2 (29,9%), X-Box (23,7%), Gamecube (19,1%), PC (27,3%)
2002 PS2 (23,4%), X-Box (19,9%), Gamecube (20,6%), PC (36,1%)

marktaandeel consoles blijft stijgen, PC blijft dalen.

Zover de reacties...ik speel zelf echt nauwelijks spellen op de PC, met name omdat er weinig leuke spellen voor te krijgen zijn als je niet van hersenloos schieten of racen houdt. De enige PC spellen die ik speel zijn Final Fantasy XI (online) en Football Manager 5, en af en toe wat oude (leuke) spellen zoals Theme Hospital :P Een potje Starcraft wil er ook nog wel eens tussendoor, maar daar houdt het wel mee op. De spellen die ik graag speel spelen 1) lekkerder op consoles en 2) verschijnen vaak alleen maar voor consoles (Final Fantasy, Star Ocean, Metal Gear Solid, Pikmin, Silent Hill, Resident Evil).

Er is geen "beter" in deze discussie trouwens, het is maar wat je wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Zelda noem ik niet echt een RPG ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

En met Planescape is ook meteen de enige echt goede genoemd.
Ik noem er ook slechts enkele:
- Baldur's Gate Series
- Icewind Dale Series
- Fallout Series
- Neverwinter Nights (+ expansions)
- Greyhawk: Temple of Elemental Evil
- Arcanum
- Vampire Series
- Final Fantasy XI Online
- Might and Magic Series
- Sacred
- Dungeon Siege
- Morrorwind Series
- Planescape
- Dungeon Keeper

Ik denk dat je toch de draad even kwijt bent daar. De PC-Gamers krijgen de échte RPG's (Zoals degenen die gebaseerd zijn op de Dungeon&Dragons Core Rules of andere zoals Fallout, Arcanum, Vampire of andere)

Hetgeen men op de consolemarkt voor 'RPGs' houdt zijn feitelijk hack&slash games.

[ Voor 6% gewijzigd door Nick The Heazk op 07-04-2005 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:14:
[...]

Ik noem er ook slechts enkele:
- Baldur's Gate Series
- Icewind Dale Series
- Fallout Series
- Neverwinter Nights (+ expansions)
- Greyhawk: Temple of Elemental Evil
- Arcanum
- Vampire Series
- Final Fantasy XI Online
- Might and Magic Series
- Sacred
- Dungeon Siege
- Morrorwind Series
- Planescape
- Dungeon Keeper

Ik denk dat je toch de draad even kwijt bent daar. De PC-Gamers krijgen de échte RPG's (Zoals degenen die gebaseerd zijn op de Dungeon&Dragons Core Rules of andere zoals Fallout, Arcanum, Vampire of andere)

Hetgeen men op de consolemarkt voor 'RPGs' houdt zijn feitelijk hack&slash games.
Alleen Diablo kan ik noemen wat een hack&slash game is maar vaak RPG wordt genoemd (en dat is een PC game). Iets hoeft niet op de D&D rules gebaseerd te zijn om RPG te mogen zijn he. Gelukkig niet zeg, want ik vind ze doodsaai :) Van de lijst die ik noemde zijn er drie dat ik weet wat meer action-RPG's zijn (dus met real-time battles): Kingdom Hearts, Dark Chronicle en Ys, die zou je nog twijfelachtig kunnen noemen, maar de rest echt niet. Ook hier geld: het gaat er niet om wat JIJ (of ik) een échte RPG vind (alle genoemde spellen - op Diablo na - staan te boek als RPG) maar welke variant je leuker vind. De Story-driven - veelal Japanse - RPGs (waaronder OOK Final Fantasy XI valt, die je zelf noemt) vind ik leuker dan de AD&D RPGs met wellicht veel meer vrijheid en mogelijkheden, maar (wat mij betreft) 0,0 immersie en betrokkenheid. Je zou NOX ook nog bij PC RPG's kunnen voegen trouwens...Baldur's Gate 2 vond ik trouwens ook heel aardig, maar Dungeon Keeper, Dungeon Siege, Might & Magic series, Morrowind...ze kunnen me niet boeien.

Maar dat geeft eigenlijk maar eens te meer aan dat er een heel verschillend publiek (met overlap) PC gamer of Console gamer zijn. Ik voorzie nog steeds (gezien de marktbeweging) dat in de niet al te verre toekomst praktisch alle PC spellen pure online games zijn die draaien om multiplayer en pure playability en niet om verhaal en diepgang. Dat bedoel ik niet denigrerend (een potje UT vind ik ook erg ontspannend) maar het is voor mij niet wat ik zoek in games, ik zoek games die me er toe brengen 38 uur wakker te blijven omdat ik niet op wil houden, omdat ik wil weten hoe het verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:30
Ik heb ook niet dit hele topic doorgelezen, maar ik vind gamen op de PC heeft z'n beste tijd NIET gehad.

Redenen:

- Online gamen (Xbox Live kan geloof ik wel, maar pc heeft meer spellen)
- Downloaden kan bijna niet voor console, voor pc wel
- Als je gamed op pc en dat ben je even zat dan kun je met je pc zo op het internet, bijvoorbeeld GoT sjekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roodey schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:29:
Ik heb ook niet dit hele topic doorgelezen, maar ik vind gamen op de PC heeft z'n beste tijd NIET gehad.

Redenen:

- Online gamen (Xbox Live kan geloof ik wel, maar pc heeft meer spellen)
- Downloaden kan bijna niet voor console, voor pc wel
Je zult snappen dat de producenten dat juist een nadeel vinden ;)
- Als je gamed op pc en dat ben je even zat dan kun je met je pc zo op het internet, bijvoorbeeld GoT sjekken
Heeft niks met gamen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat er minder games uitkomen voor de pc is niet persé een nadeel. Er komt tegenwoordig voor beide platforms een hoop rotzooi uit, maar de goede games blijven ook komen op beide platforms, waardoor je dus in feite gewoon minder zooi op de pc hebt. Ik denk niet dat er op de pc minder toppers komen.
Ook financieel gezien maakt het allemaal geen bal uit, bij release zijn consoles erg duur en zo lang gaan ze helemaal niet mee. Iedereen klaagt dat de PS2 zo'n oud beestje is en die is van 2000 of 2001 (ik weet het niet precies meer en ik kon het zo 123 ook niet op het internet vinden). Grafische kaarten zijn heus niet zo duur als je niet superhoge eisen stelt, ik kocht vorig jaar aan radeon 9600 pro en die kan alle games prima draaien. Oke het is dan op 1024x768 zonder AA etc. maar dat is nog altijd een stuk mooier dan welke console dan ook (hd-tv maakt veel goed maar is weer een stuk duurder). Verder vergeten mensen vaak dat je voor een console ook een tv nodig hebt, die heb je natuurlijk al maar dat geld dan ook weer voor een pc, een pc waar niet op gegamed wordt is wel een stuk goedkoper maar wat je extra uitgeeft om te kunnen gamen is echt niet veel meer als bij een console (tenzij je hele hoge eisen stelt, maar daar kies je dan zelf voor).

Zelf kies ik liever voor de pc, ik kan er veel meer mee en de genres op de pc (RTS, tycoon games, etc.) spelen het beste op de PC. Games op de console gaan mij meestal wat sneller vervelen, en van de games die niet op de pc uitkomen is er altijd wel een vergelijkbare game die wel op de pc uitkomt. Dat is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar dat is de keuze die ik maak. PC is niet duurder en sluit beter aan op mijn interesse. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik meng me net in deze discussie, maar ik geloof niet dat de console de PC gaat vervangen.

Als ik nou kijk naar de PS3. Als alle geruchten waar zijn dan wordt dit een console dit ogv gaming de PC ver voorbij streeft. Echter: de PS3 (net als de PS2 destijds) is ontwikkeld om een x aantal jaren mee te gaan. Waar wordt namelijk geld aan verdient: een platform waar jaren games op uitgebracht kunnen worden, die allen gebruik maken van dezelfde hardware. M.a.w. er moet ten alle tijde ontwikkeld worden binnen de technologische grenzen van de console in kwestie.

Maar wat gebeurt er als er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn? Laten we zeggen een Pixelshader 4. Of een nieuwe manier om scenes te renderen. Daar kan een console niet op inspelen (immers de specificaties staan vast). En dat is waar de PC weer wint van de console.

Ik denk dus dat beide systemen voorlopig naast elkaar zullen bestaan. Waarbij de console het naar mijn idee zelfs af gaat leggen. Dit om redenen die hiervoor al genoemd zijn: men wil meer dan gaming (msn, browsen, enz.). En (zoals hierboven ook al genoemd) hoelang bestaat de TV eigenlijk nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:00:

[- Als je gamed op pc en dat ben je even zat dan kun je met je pc zo op het internet, bijvoorbeeld GoT sjekken]

Heeft niks met gamen te maken.
Niet direct, maar dit is wel een belangrijke reden waarom PC wint tegen console in mijn ogen.

[ Voor 33% gewijzigd door Roodey op 08-04-2005 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Tja, het is wel makkelijk dat je met de PC meer kanten op kan, maar we zien nu ook al dat een xbox als media center dient...

Misschien dit topic eens een leuke twist geven, stel, jij zou het ontwerp mogen doen voor een nieuwe game machine, wat zou je maken? Zou de basis een PC zijn, of een console? Of een combinatie? En wat zou je dan graag in je console willen? Geef ook bij ieder punt aan waarom je die keuze maakt, en onderbouw je meningen!

* Nik wil het topic een andere kant op gooien omdat dit een discussie is, waar gewoon 3 partijen bij zitten, de PC fans, de console fans, en de zwevende kiezers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10 20:48

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

nika schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:30:
Ik meng me net in deze discussie, maar ik geloof niet dat de console de PC gaat vervangen.

Als ik nou kijk naar de PS3. Als alle geruchten waar zijn dan wordt dit een console dit ogv gaming de PC ver voorbij streeft. Echter: de PS3 (net als de PS2 destijds) is ontwikkeld om een x aantal jaren mee te gaan. Waar wordt namelijk geld aan verdient: een platform waar jaren games op uitgebracht kunnen worden, die allen gebruik maken van dezelfde hardware. M.a.w. er moet ten alle tijde ontwikkeld worden binnen de technologische grenzen van de console in kwestie.

Maar wat gebeurt er als er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn? Laten we zeggen een Pixelshader 4. Of een nieuwe manier om scenes te renderen. Daar kan een console niet op inspelen (immers de specificaties staan vast). En dat is waar de PC weer wint van de console.

Ik denk dus dat beide systemen voorlopig naast elkaar zullen bestaan. Waarbij de console het naar mijn idee zelfs af gaat leggen. Dit om redenen die hiervoor al genoemd zijn: men wil meer dan gaming (msn, browsen, enz.). En (zoals hierboven ook al genoemd) hoelang bestaat de TV eigenlijk nog?
Kan een console geen betere technologie ontwikkelen?Dat misschien niet, maar waarom zit er dan zo een groot verschil in games van bijvoorbeeld 3 jaar geleden en nu?
Vergelijk MGS 3 eens met een Splinter Cell, duidelijk grafisch een groot verschil.

De Console developpers hebben het juist makkelijker, ze weten dat iedereen die hardware heeft en iedereen 30fps kan halen of hoger.

Bij de PC is het weer zo iedereen heeft wat anders. De een heeft high end 3d kaart de andere low end of mid range. Ze richten ook op de grootste markt, c.q midrange.
Dat ook mensen met een oudere/lagere pc de games kunnen spelen.

En laat me nu eerlijk stellen op een Geforce 3 kan ik nu niet meer veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:04:
[...]
Maar dat geeft eigenlijk maar eens te meer aan dat er een heel verschillend publiek (met overlap) PC gamer of Console gamer zijn. Ik voorzie nog steeds (gezien de marktbeweging) dat in de niet al te verre toekomst praktisch alle PC spellen pure online games zijn die draaien om multiplayer en pure playability en niet om verhaal en diepgang. Dat bedoel ik niet denigrerend (een potje UT vind ik ook erg ontspannend) maar het is voor mij niet wat ik zoek in games, ik zoek games die me er toe brengen 38 uur wakker te blijven omdat ik niet op wil houden, omdat ik wil weten hoe het verder gaat.
Als ik even kijk naar de redelijk recente fps-topgames zijn dat imho Half Life 2, Doom 3 en Far Cry, alle drie hebben een verhaal erin gebouwd. Ik denk dat juist de verhaallijn redelijk aan het terugkeren is, blijkbaar is daar een markt voor.

En dat "gezien de marktbeweging", hoe bedoel je dat? Er is namelijk een verschil tussen de echte marktwerking (vraag & aanbod) en de marktwerking van tegenwoordig, waarbij de producenten dolgraag ons allerlei troep/bagger door de strot willen douwen, zoals dat palladium-bullshit. Ofwel: denk jij dat die marktwerking er is omdat er geen vraag meer is naar spellen met verhaallijn onder pc-gamers, of dat de game-industrie schijt heeft aan de pc-gamers en liever 26-in-een-dozijn fps-shooters maakt (denk hierbij aan EA) en dus de spellen met verhaallijn niet maakt?

Imho zijn dit ook spellen die puur pc zijn, en gewoon niet lekker spelen op de console, denk daarbij ook aan andere spellen als Sim City, Civilisation, alle RTS'en en flightsims. Zodra je een tobo + muis aan een console gaat hangen en dan daarbij in beschouwing neemt dat je daar ook al films mee kunt bekijken, straks het internet ermee op kunt, etc etc etc, is de console eigenlijk gewoon een slappe rip-off van de pc aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

De PC kan IMO de console pas verslaan wanneer het iig dezelfde multiplayer games gaat aanbieden waarbij je met meerdere mensen achter 1 scherm speelt, Maar gezien de trend in de PC gaming wereld lijkt me dat het niet meer gaat komen. De tijd van splitscreen spellen op de PC is vrijwel voorbij.

Verder lijkt het erop dat de PC gamer steeds minder vaak een gamepad of joystick in bezit heeft, laat staan genoeg aansluitingen voor drie extra game controllers.

Zonder deze dingen kan je op een PC geen multiplayer-in-dezelfde-kamer spellen spelen. Misschien vinden jullie dit onzin en denken jullie dat netwerk/online gaming de toekomst heeft, maar samen met vrienden een multiplayer spel spelen is veel gezelliger. Zolang de PC dit niet aanbiedt is er altijd een markt voor de consoles.

Dit wil trouwens niet zeggen dat ik spellen via het netwerk niets aan vind, ik spel zelf graag op z'n tijd Counter Strike of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
RayNbow schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:47:
Verder lijkt het erop dat de PC gamer steeds minder vaak een gamepad of joystick in bezit heeft, laat staan genoeg aansluitingen voor drie extra game controllers.
Right, 3 extra controllers = 3 extra usb-poorten. Hoeveel usb-poorten heeft de gemiddelde nieuwe pc? Stuk of 7? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Miles Teg schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:54:
[...]

Right, 3 extra controllers = 3 extra usb-poorten. Hoeveel usb-poorten heeft de gemiddelde nieuwe pc? Stuk of 7? :P
Ik heb geen nieuwe PC :P. Maar ok, als er 7 poorten zijn, dan kunnen er vast wel 4 voor controllers ervan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Ik kan me best voorstellen dat mensen met een console voor een console kiezen omdat je dan met z'n 4-en naast elkaar op de bank kunt gamen. Biertje erbij, wat wil je nog meer? :9

Maar ik heb nooit op een console gespeeld en ik wil het ook niet :+

Heb er eerst wel tijdje over na zitten denken maar wil alleen nog pc ;)

Je kunt alle kanten op, handig joh zo'n muis O+

Ik ga eten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RayNbow schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:47:
De PC kan IMO de console pas verslaan wanneer het iig dezelfde multiplayer games gaat aanbieden waarbij je met meerdere mensen achter 1 scherm speelt, Maar gezien de trend in de PC gaming wereld lijkt me dat het niet meer gaat komen. De tijd van splitscreen spellen op de PC is vrijwel voorbij.
Excuse me? De PC is nog altijd heer en meester op het multiplayer gebied. Multiplayer houdt niet in met 3-en op de bank en consolen maar, want dan heb je toch minstens meerdere tvs nodig of een beamer ofzo, want splitscreen Xbox bijv is echt waardeloos imho.

Muliplayer is toch tegenwoordig eigenlijk echt ONLINE en met een xbox met zo'n 'stoere' mono headset in 1 oor op een console gamen is eigenlijk erg verouderd bezig zijn wanneer je dit vergelijkt met de PC met zijn bijv. Ventrilo en Muis en Keyboard.

Ik ken mensen die dus zelfs om fatsoenlijk te kunnen online xbox-en een special toetsenbord en muis aanschaffen. Exit Xbox, enter pc!

Xbox online is wel leuk voor een keertje, maar om ECHT te kunnen gamen is toch de PC nog steeds nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:32:
[...]

Excuse me? De PC is nog altijd heer en meester op het multiplayer gebied. Multiplayer houdt niet in met 3-en op de bank en consolen maar, want dan heb je toch minstens meerdere tvs nodig of een beamer ofzo, want splitscreen Xbox bijv is echt waardeloos imho.
Super Smash Brothers gebruikt geen splitscreen en speelt prima op 1 tv. Zie jij zo'n spel verschijnen op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n spel is inderdaad wel leuk om te spelen netzoals Kungfu Chaos op de Xbox waar je idd multiplayer hebt op 1 scherm, maar dat is wat anders dan ik bedoelde. Doelde meer op FPS games. Consoles zijn idd leuker voor bijv zo'n spel als jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:58:
Zo'n spel is inderdaad wel leuk om te spelen netzoals Kungfu Chaos op de Xbox waar je idd multiplayer hebt op 1 scherm, maar dat is wat anders dan ik bedoelde. Doelde meer op FPS games. Consoles zijn idd leuker voor bijv zo'n spel als jij noemt.
Dat probeerde ik ook te zeggen met m'n oorspronkelijke post ^_^. Zo lang er zulk soort spellen niet op de PC worden uitgebracht, is er nog steeds een markt voor de consoles. Een FPS speelt idd beter op een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er mogen van mij best wat minder games voor op de PC komen. Laat alle crap, 1 dag hitjes en games voor de casual gamer maar lekker naar de console gaan :) Zolang er nog goede titels als Half Life 2, Doom 3 en Battlefield op de PC blijven komen ben ik tevreden :) (van ieder genre dan een paar goede titels, niet alleen fps natuurlijk).

Positief effect kan dan zijn dat de PC games voor kwaliteit komen te staan en dat er minder snel crap voor wordt released.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Wil nou niet lastig doen maar mijn Thrustmaster Dual Pro Gamepad vind ik toch iets 'handiger' dan die Xbox controller die gemaakt is voor een gorilla-hand. Wel ja, op de pc kan je tenminste zelf een controller uitzoeken die bij je past.

Een joystick .. wat is dat vraagt de gemiddelde console gamer zich af. Tuurlijk Flight-simulators kennen ze daar niet.

Een Force Feedback Wheel ... wat is dat vraagt de gemiddelde console gamer zich. Tuurlijk de beste racesims zijn op de console ... right.

Maar ik vraag me werkelijk af wáárom alle serieuze simulator-games enkel op de PC uitkomen. Ah, ow, wacht even. *incomming answer* ... De PC is tot meer in staat.

Nog even een evolutionair model.

Gameboy -> Nintendo etc -> Amiga etc -> PC
en de beweging van nieuwe consoles Xbox etc <- PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even een insteek van de andere kant: een PC is een baggerplatform om voor te ontwikkelen, omdat iedereen andere hardware heeft en je dus nooit aannames kunt doen over bepaalde features. Vroeger was dat nog niet eens zo'n heel erg groot probleem; het aantal verschillen in die features was redelijk beperkt. Nu komt er practisch iedere maand een nieuw model videokaart uit die weer net wat meer of minder kan dan de modellen die er op dat moment al zijn, daar wordt je als gamedeveloper bepaald niet vrolijk van.

Neem daarbij de kopieer"markt" van de PC waardoor inkomsten dalen, en de keuze tussen console en PC is bij de developer al snel gemaakt. Daarnaast kunnen consoles veel meer en meer, en zie je tegenwoordig ook juist dat PC's steeds minder en minder kunnen (jawel!) aangezien er blijkbaar vraag is naar veel meer specifiekere apparaten dan een algemeen ding dat alles kan. Zie bijvoorbeeld de tablet PC's om mee te internetten, of de media centers wat eigenlijk gewoon veredelde videorecorders zijn.

En dat een PC "krachtiger" is dan een console is natuurlijk een non-argument. Een console is per definitie een momentopname terwijl de PC continu veranderd. De high-end PC's kunnen momenteel ook een puntje zuigen aan de Xenon en PS3 specs, maar het zal niet lang duren voordat dat weer ingehaald is.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:38:
Even een insteek van de andere kant: een PC is een baggerplatform om voor te ontwikkelen, omdat iedereen andere hardware heeft en je dus nooit aannames kunt doen over bepaalde features. Vroeger was dat nog niet eens zo'n heel erg groot probleem; het aantal verschillen in die features was redelijk beperkt. Nu komt er practisch iedere maand een nieuw model videokaart uit die weer net wat meer of minder kan dan de modellen die er op dat moment al zijn, daar wordt je als gamedeveloper bepaald niet vrolijk van.
Dude, daarvoor bestaan er abstracte-layers (denk DirectX, OpenGL etc).
Neem daarbij de kopieer"markt" van de PC waardoor inkomsten dalen, en de keuze tussen console en PC is bij de developer al snel gemaakt. Daarnaast kunnen consoles veel meer en meer, en zie je tegenwoordig ook juist dat PC's steeds minder en minder kunnen (jawel!) aangezien er blijkbaar vraag is naar veel meer specifiekere apparaten dan een algemeen ding dat alles kan. Zie bijvoorbeeld de tablet PC's om mee te internetten, of de media centers wat eigenlijk gewoon veredelde videorecorders zijn.
En er bestaat geen kopieer"markt" voor PS, PS2, Xbox? En PC's minder kunnen? De hardware is allemaal PC-based van Microsoft's Media Center. De PC krijgt dus wel degelijk meer en meer!
En dat een PC "krachtiger" is dan een console is natuurlijk een non-argument. Een console is per definitie een momentopname terwijl de PC continu veranderd. De high-end PC's kunnen momenteel ook een puntje zuigen aan de Xenon en PS3 specs, maar het zal niet lang duren voordat dat weer ingehaald is.
Ook al is het een momentopname, het doet niets af aan het feit dat de PC waarschijnlijk vaker voorloopt qua specs dan een console.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:21:

Gameboy -> Nintendo etc -> Amiga etc -> PC
en de beweging van nieuwe consoles Xbox etc <- PC
Ik snap je model even niet? Gameboy bestaat nog steeds, die evolueerde echt niet naar Amiga ofzo, sterker nog, het is met 27% gamesales aandeel te grootste markt van allemaal. De Amiga, MSX en Atari's waren microcomputers die naast de consoles liepen, zoals de PC nu. Dus qua evolutie is er niet zo heel veel veranderd, alleen kwam de PC als gamemachine begin jaren 90 sterk opzetten, en is het nu alweer een jaar of drie, vier aan het dalen. Het is eerder drie evenwijdig lopende evolutionaire lijnen:

1. handhelds
game & watch -> gameboy -> gameboy color / wonderswan color / atari lynx / game gear -> gameboy advance /neo-geo pocket / 32-> Nintendo DS / PSP

2. (micro)computer
ZX80 / Vic20 / Acorn / Mattel Aquarius -> ZX-Spectrum / MSX1 / C64 / Atari3200 -> MSX2(+) / Amiga / Atari ST -> PC

3. console
NES / Videopac -> SNES / Megadrive / Neo-Geo / CD-I -> Playstation / Saturn / N64 / Jaguar -> PS2 / X-Box / Gamecube

ps. dit is even allemaal uit het hoofd, dus vergeef me eventuele vergeten systemen...het gaat om het idee
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:41:
[...]

Dude, dat is in theorie heel mooi maar werkt verre van perfect. Neem maar van .oisyn en mij aan dat de PC K-U-T is om een game voor te maken. Wellicht dat XNA het goed kan gaan doen, maar ik betwijfel het.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:41:
[...]

Euh ja, anders ga je je er eerst even in verdiepen ;). De API's zelf zijn ontworpen zodat je je niet hoeft bezig te houden met hardware-specfieke dingen. Maar verschillende videokaarten hebben verschillende features, zo kun je op de een bijvoorbeeld maar 2 textures binden terwijl de ander er 8 aan kan. En dit zijn slechts triviale zaken, je hebt ook nog zoiets als verschillende vertex en pixelshader versies waarin verschillende dingen te doen zijn.

Op de console liggen die specs vast, je weet van tevoren wat er mogelijk is en zelfs hoe lang dat gaat duren. Je kunt dus een target framerate en base feature set opzetten die gegarandeerd overal gaat werken.
En er bestaat geen kopieer"markt" voor PS, PS2, Xbox?
Heb ik dat gezegd? Alleen jij weet net zo goed als ik dat het voor de PC veel en veel erger is.
En PC's minder kunnen? De hardware is allemaal PC-based van Microsoft's Media Center. De PC krijgt dus wel degelijk meer en meer!
Wat ik bedoelde is dat de "PC" zo langzamerhand een beetje wordt opgedeeld in apparaten die bedoeld zijn voor specifieke dingen. Natuurlijk niet dat de PC zal verdwijnen, maar nu heeft iedereen die alleen maar wil internetten een PC, terwijl er in de toekomst veel meer tablet PC's zullen worden verkocht omdat die simpelweg goedkoper zijn. De mensen die dan alleen maar willen internetten hebben dus ook geen PC meer waar zoonlief een spelletje op gaat doen. En als hij toch een spel wil spelen kan hij dus kiezen voor de aanschaf van een PC en console. Een high-end PC is een orde van grootte (!!) duurder dan een next-gen console, dus raad eens waar zoonlief voor kiest? :) (Natuurlijk even het valide argument dat je voor bepaalde specifieke genres wel vast zit aan een bepaald platform buiten beschouwing gelaten)
Ook al is het een momentopname, het doet niets af aan het feit dat de PC waarschijnlijk vaker voorloopt qua specs dan een console.
En dat is dus gewoon niet waar, verdiep je eens in de materie :)

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2005 15:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Laatst online: 04-10 09:55

ye-roon

knaak

Gamen op de PC is vaak beter dan gamen op console. Ik ga dus geen shooters spelen op een console. En mulitplay shooters is gewoon het beste met een pc en een muis waar je zelf moet aimen en niet geholpen wordt door een vage vorm van auto aim. Maar er zijn dus ook typische console spellen die dus echt niet mooi spelen op een pc. ik vind de vergelijking console<-->PC een soort PSP<--->NDS. 2 aparte systemen, 2 verschillenden doelgroepen, 2 verschillende types spellen.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
ye-roon schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:10:
Gamen op de PC is vaak beter dan gamen op console. Ik ga dus geen shooters spelen op een console. En mulitplay shooters is gewoon het beste met een pc en een muis waar je zelf moet aimen en niet geholpen wordt door een vage vorm van auto aim. Maar er zijn dus ook typische console spellen die dus echt niet mooi spelen op een pc. ik vind de vergelijking console<-->PC een soort PSP<--->NDS. 2 aparte systemen, 2 verschillenden doelgroepen, 2 verschillende types spellen.
De typische console-games spelen alleen zo rot op de pc omdat je normaal gesproken geen gamepad (= analoge besturing) gebruikt op de pc. Zodra je die wel gebruikt schopt de pc gewoon de kont van elke willekeurige console. Andersom kun je natuurlijk ook een tobo + muis aan een console hangen, maar dan kun je net zo goed gelijk de pc pakken ;)

Maar even iets anders, de stelling "Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad" is inmiddels alweer bijna 1,5 jaar oud. Van het gelijk van de stelling heb ik nog helemaal niets gemerkt, ergo, de stelling is imho iig voor voorlopig onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Ja je kan het beter omdraaien, wat de discussie gewoon omdraait.

"Gamen op een console heeft zijn beste tijd gehad".

Als we de stelling aanpassen, krijgen we dezelfde discussie, maar dan... anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 08:03
.oisyn schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:52:
[...]

[knip]

En dat is dus gewoon niet waar, verdiep je eens in de materie :)
Maar waar baseer jij het dan weer op dat de console's krachtiger zijn dan de pc?
Ik denk dat eerder dat de pc's met hun dual cpu's en tegenwoordig zelfs al de dual videokaarten toch stukken sneller en krachtiger zijn dan de consoles.. (alhoewel ik het wel een beetje een rare vergelijking vind om de kracht van een pc te vergelijken met een console.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 14-10 21:53
Ik heb een een héél oud MSX-tijdschriftje een paar maanden nog eens gelezen dat de PC die in opkomst kwam toch helemaal niets zou worden.. (was ongeveer '81 of '82) Ik heb me toen wel rot gelachen. Ik vind de stelling die in dit topic gestelt wordt eigenlijk ook nergers op slaan. Het is hetzelfde als Intel vs. AMD en dat soort dingen. Iedereen heeft er een mening over maar een echte uitkomst heeft het nooit.. Er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 23:24
PC gamers blijven bestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rexcore schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:35:

Maar waar baseer jij het dan weer op dat de console's krachtiger zijn dan de pc?
Uit het feit dat ik gamedeveloper ben en ik hier de Xenon specs naast me heb liggen, ik vorige week naar California ben geweest om met mensen daar te praten over next-gen features, en bekend ben met de laatste vorderingen op PC gebied? :)

Leuk hoor, dual CPU's, maar de Xenon heeft er 3 (met hyperthreading maakt dat effectief 6), en bovendien GPU features en memory access times waar ik wel een harde plasser van krijg :P.
Daarnaast zullen specifieke features veel minder snel op PC gebied geimplementeerd worden omdat ze simpelweg rekening moeten houden met API layers die in feite elk stukje hardware moeten supporten. Main memory touchen vanuit vertex en pixelshaders is bijvoorbeeld niet echt iets wat je op de PC snel zult zien; zowel door de huidige hardware layout van de PC en het feit dat het vrij moeilijk is om dat soort features op een generieke manier te exposen vanuit de API. De Xenon kan het wel, waardoor mogelijkheden eindeloos worden.

[ Voor 66% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2005 16:04 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste