"Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad"

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 13:09
Ik zat weer eens een stukje te lezen in één van m'n gamesbladen, dat doe ik wel vaker. Deze keer had ik m'n net nieuwe PU in handen en zag ik het artikel over PC en consoles. Vooral het tweede deel sprak me aan. Dit deel ging namelijk over de uitspraak "Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad" (Jaargang 11, Nummer 03, Blz 44).
Ik wou hier al eens eerder een discussie over starten, maar daar had ik geen goed voorbeeld voor, nu er een mooi stukje erover staat in de PU kan ik eindelijk m'n mening uiten over mijn favoriete platform en z'n toekomst.

PC vs Console:
Gamen op de PC zou z'n beste tijd hebben gehad, omdat er nu de console is, zelfs drie, waardoor je achter je TV spellen speelt en je op de computer de rest doet. Vooral omdat consoles gemaakt zijn voor de games zouden ze de PC verdrijven, maar zelfs na jaren van dit soort uitspraken is er nog geen sprake van het sterven van de games op de PC. Een heel groot deel van SGD en eigenlijk heel SPV leeft, omdat er nog PC games zijn, waardoor deze discussie hier eigenlijk niet helemaal past, omdat er hier veel PC voorstanders zijn. Maar toch wil ik wel een discussie.

De PC heeft eigenlijk altijd de boventoon gevoerd qua games en verkopen, pas afgelopen jaar evenaarde het aantal verkopen van alle consolegames de verkopen van de PC. Dat is pas gelukt met drie consoles, tegen de PC. Consolegames zijn moeilijk(er) te kopieren, PC games steeds makkelijker, vooral hierdoor loopt de PC verkoop achteruit en gaat de console verkoop vooruit. Een betere beveiliging bij PC games zou een redmiddel zijn, maar hier wou ik het niet over gaan hebben.

Genres:
Wat ik een goed punt vond in het artikel van de PU was dat er gesproken werd over genres die beter bij de PC al dan niet bij de console horen. Bij de PC heb je het dan over:
[list]• FPS: ook te spelen op de console, maar toch een hele andere ervaring, ook online gaat het er heel anders aan toe.
• RPG: uiteraard ook te spelen op de console, maar zonder muis is het toch een hele andere ervaring. De echte die-hard RPG's zijn het beste op de PC te spelen, meer actie gerichte RPG's zijn ook goed op de console te besturen.
• RTS: eigenlijk een genre die niet echt goed te spelen is op de console. Je kan natuurlijk de controle zo versimpelen dat het wel gaat, maar hierdoor moet je de moeilijkheidsgraad zodanig verlagen dat het eigenlijk niet meer is wat het zou moeten zijn.
De console heeft zoals gezegd ook z'n eigen soort genres, zoals de sport- en racegames. Bij dit soort spellen is de gameplay meer actie gericht en dus ook geschikt voor de console. Maar er is eigenlijk geeneen genre die op de PC niet goed speelbaar is, dat er nog maar weinig (populaire) genres op de PC zijn zal komen door het soort publiek. Sportgames wil je om de actie, op de console is het een stuk makkelijker te draaien en je zit er gelijk middenin.

Technologie:
Een stukje over de graphics (en geluid) hoort er natuurlijk ook bij. De PC loopt nog steeds voor qua bijvoorbeeld graphics. Grafisch mooiste games komen eerst uit op de PC en daarna pas op de console. Met mooiste games bedoel ik games die de lat van graphics hoger leggen, zoals Unreal Tournament 2003 en Doom III die grafisch onbenaderd zijn. Ook door alle dingen die je in kunt stellen op een PC kan je de grafische pracht verder drijven. Hogere resolutie, mooiere skins etcetera zijn niet op de console beschikbaar. Ook dingen als grotere hardeschijven en snellere processoren zorgen voor een pluspunt bij de PC. Spellen zonder laadtijden zijn te realiseren, bijvoorbeeld Dungeon Siege. Op de console is dit een stuk moeilijker. Ook geluid heeft een voorsprong. Niet iedere TV heeft 5.1 surround sound en niet elke console heeft voicecommunicatie, op de PC is dit allemaal al een tijdje aanwezig.

Flexibiliteit:
En dan komen we bij hét grote voordeel van de PC games. Je kan alles aanpassen.
Je wilt een nieuwe skin voor GTA3 op de PC? Zoek en je vindt genoeg sites. Op de console zou je het hele spel moeten herprogrammeren, misschien zou het met de hardeschijf van de Xbox kunnen, maar toch werkt het op de PC makkelijker, omdat het al zolang bestaat.
Ook mods en maps, patches en upgrades zijn PC Only. Vele mods zijn gratis te downloaden en verlengen het speelplezier aanzienlijk. De allerbekendste (gratis) mods is uiteraard Counter-Strike. Met meerdere miljoenen mensen die per maand CS spelen verslaat deze mod in z'n eentje heel de online console community gok ik zo. Maps zijn mogelijk voor consoles, maar zijn een stuk makkelijker te maken voor de PC. Ook patches en upgrades kunnen in het voordeel van de PC werken, is er iets fout in een game? Geen paniek, een patch verhelpt het wel. Op de console ben je de pineut en moet je er maar overheen kijken.
Dat dit soort dingen de kwaliteit van PC games kan beïnvloeden laat ik even hier buiten.
Patches of updates van spellen kunnen zelfs het hele spel veranderen, er kans bijvoorbeeld een nieuwe speelmodi zijn voor in multiplayer.

Online Gaming:
Nu dan een stukje over het onontkomelijke in de strijd tussen PC en console, het online gamen. Een punt waar de PC nog steeds heer en meester is. Vooral door de community die na jaren is opgebouwd. De consoles beginnen nog maar net en moeten dus nog van nul af aan beginnen.
Ook hier zijn er weer genres die het meest geschikt zijn voor het gamen, maar over het algemeen overheerst de PC alle genres nog. Vooral de door grotere games ala Counter-Strike, Unreal Tournament, Everquest en natuurlijk het recentelijke Battlefield 1942. De laatste twee laten zien hoe immens spellen kunnen zijn, met een paar duizend mensen tegelijk een RPG spelen is een eitje op de PC, maar op de console duurt dat nog wel even. 64 tegen 64 spelen in een FPS kan ook goed met de PC, maar op de console zou het onoverzichtelijk zijn.
Nu heb ik het natuurlijk weer over de genres die meer geschikt zijn voor de PC, maar dit zijn dan ook de genres die het meest geschikt voor online gamen.

Toekomstmuziek:
Wat de toekomst ons zal brengen is niet te zeggen, dat de PC nog wel even ermee door kan is wel te zeggen. Er komen misschien minder games uit voor de PC, maar zolang ze lang houdbaar zijn merk je dat niet echt. De kwaliteit gaat wel omhoog als je de bladen mag geloven. Je hoeft maar in een (PC) gameblad te kijken of je ziet de 8'en en 9's langs vliegen, dat is natuurlijk mooi om te horen. De komende jaren zullen we niet verlegen zitten om een spelletje van kwaliteit, bijvoorbeeld Doom III, STALKER, Far Cry, Max Payne 2 en nog een paar honderd spellen zijn aangekondigd en natuurlijk hebben we ook recentelijke toppers zoals Generals, Unreal 2, en nog wat zooi wat ons kan vermaken. Vooral als het om online gamen gaat heeft de PC nog niks te vrezen.

Het is duidelijk dat mijn voorkeur uit gaat naar de PC en zijn games, maar dat betekent niet dat ik geen begrip heb voor consoles. Ik zou dan ook graag willen dat hier een normale discussie onstaat over het al dan niet sterven van PC games en geen flamewar tussen console- en PCliefhebbers.
De post is ietwat uitgelopen qua lengte, maar dat schrikt hopelijk niet al te veel af.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-10 14:53
Nah het is moeilijk om tegen jou overweldigende startpost heen te gaan.
Ik zou eigenlijk alleen zeggen:

Waarom nou altijd PC vs Console?
PC = PC
Console = Console

Ze kunnen prachtig naast elkaar leven.
Ikzelf geef gewoon de voorkeur aan de PC, je kan gewoon zelf stuff editen, maps/skins en stuff maken. De console is gewoon lekker op de bank gamen met wat vrienden... tis maar wat je leuker vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novah schreef op 21 February 2003 @ 19:38:

PC = PC
Console = Console

Ikzelf geef gewoon de voorkeur aan de PC, je kan gewoon zelf stuff editen, maps/skins en stuff maken. De console is gewoon lekker op de bank gamen met wat vrienden... tis maar wat je leuker vind :)
ben ik het helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn PC is nooit te vervangen door een console... ik wil naast gamen kunnen switchen tussen communicatie software (MSN, ICQ, mIRC) en dan nog even naar mijn favoriete forum surfen (GoT natuurlijk) en zoals gezegd, als mijn game bugs bevat en er komt een patch dan download ik die even en ben ik er van af.

Consoles blijven dichte systemen die je zonder illegale praktijken uitsluitend voor games kunt gebruiken en dan de meeste met max. 4 personen.

En BF1942 is toch max. 64 spelers in een game en niet 64 VS 64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb overwogen om een consule te kopen (Xbox), maar uiteindelijk toch maar niet gedaan... Reden was dat het kopieeren (of downloaden in mijn geval) erg makkelijk gaat voor de pc. Ik vond het gewoon zonde om dan geld uit te geven aan iets dat ik anders toch al heb...

Dat is voor veel gameliefhebbers de drempel denk ik om bij de pc te blijven op dit moment. Daar gaat waarschijnlijk verandering in komen, (zie nieuws: Stichting Brein wil jacht openen op P2P-gebruikers) steeds meer p2p programma's worden opgedoekt (of rechtzaken) en de meeste games komen eerst op de consule uit.
Ik denk dat het consule gebruik in de toekomst alleen maar zal toenemen en de pc games zullen blijven voor mensen die af en toe een spelletje spelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2003 19:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

PC = PC
Console = Console

Inderdaad, ze moeten gewoon naast elkaar blijven bestaan, dit topic ging dan ook niet over het uitroeien van consoles, maar het geven van mijn mening over hoe ik tegen de PC aan kijk qua games en het bestrijden van de uitspraak dat gamen op de PC z'n beste tijd heeft gehad :)
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 19:46:
128 mensen max :) (Heb je wel een hele zware PC voor nodig :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 19:46:
Idd. 32 vs 32. Of niet? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Genghis Khan op 21-02-2003 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Ik zal altijd de PC boven een console kiezen, om de doodsimpele reden dat mij genre RPG is en RPG op console vind ik gewoonweg niet de zelfde sfeer hebben als op PC...

Wat men voor de PC nodig heeft is een techniek dat games niet vallen te kopiëren, mischien zelfs een nieuw soort mediüm...

Maar om op de uitspraak "Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad" terug te komen, ik bestrijdt deze uitspraak zekere niet, maar mijn overwegingen zijn anders dan dat het stopt bij slechte kopieër bevijleging...
Als ik de nieuwe PCZone door blader wordt ik echt treurig van hoeveel clone games er op de markt verschijnen, de éne shooter naar de andere, de éne slasher naar de ander.
Als ik een uitspraak mag doen dan zeg ik dat het eeuwige rippen van ideeën het einde van het gamen op PC is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Laatst online: 27-06 13:12
Ik ben het grotendeels met je eens (dus helaas weinig ruimte voor discussie), maar toch wil ik een paar dingen opmerken:
MaRc0 schreef op 21 februari 2003 @ 19:34:
Flexibiliteit:
Je wilt een nieuwe skin voor GTA3 op de PC? Zoek en je vindt genoeg sites. Op de console zou je het hele spel moeten herprogrammeren, misschien zou het met de hardeschijf van de Xbox kunnen, maar toch werkt het op de PC makkelijker, omdat het al zolang bestaat.
Niet alleen omdat het langer bestaat, maar vergeet niet dat de nieuwere (populaire) engines juist erop gebouwd zijn om goed modbaar te zijn, bijv. de Quake en Unreal engines... UT2003 had zelfs alle modtools op de retail CD staan, en bij Q3 waren ze na een tijdje te downloaden.
Ook mods en maps, patches en upgrades zijn PC Only. Vele mods zijn gratis te downloaden en verlengen het speelplezier aanzienlijk. De allerbekendste (gratis) mods is uiteraard Counter-Strike. Met meerdere miljoenen mensen die per maand CS spelen verslaat deze mod in z'n eentje heel de online console communitie gok ik zo. Maps zijn mogelijk voor consoles, maar zijn een stuk makkelijker te maken voor de PC.
Zie ook hierboven, de meeste (PC) engines zijn juist gemaakt om goed modbaar te zijn, want dat kan een spel maken of breken... HL multiplayer was nooit zo populair geworden zonders mods als CS en DoD.

[quote]• Online Gaming:
Nu dan een stukje over het onontkomelijke in de strijd tussen PC en console, het online gamen. Een punt waar de PC nog steeds heer en meester is. Vooral door de communitie die na jaren is opgebouwd. De consoles beginnen nog maar net en moeten dus nog van nul af aan beginnen.Ik denk dat de manier van aansluiten het grote probleem zal worden... niet elke breedband modem werkt hetzelfde, niet elke provider gebruikt dezelfde inlogmethode, enz. enz. Wat dat betreft zal het afwachten worden denk ik.

[quote]• Toekomstmuziek:Wat de toekomst ons zal brengen is niet te zeggen, dat de PC nog wel even ermee door kan is wel te zeggen. Er komen misschien minder games uit voor de PC, maar zolang ze lang houdbaar zijn merk je dat niet echt. De kwaliteit gaat wel omhoog als je de bladen mag geloven. Je hoeft maar in een (PC) gameblad te kijken of je ziet de 8'en en 9's langs vliegen, dat is natuurlijk mooi om te horen. De komende jaren zullen we niet verlegen zitten om een spelletje van kwaliteit, bijvoorbeeld Doom III, STALKER, Far Cry, Max Payne 2 en nog een paar honderd spellen zijn aangekondigd en natuurlijk hebben we ook recentelijke toppers zoals Generals, Unreal 2, en nog wat zooi wat ons kan vermaken. Vooral als het om online gamen gaat heeft de PC nog niks te vrezen.Dat er mooie games zijn (en aankomen) staat vast.
Maar imho kunnen PCs en console prima naast elkaar bestaan als gameplatform.
De PC heeft de nieuwste hardware, upgrademogelijkheden, en de mogelijkheid om naast gamen ook nog wat serieus werk te verzetten.
De console daarintegen is veel makkelijker in het gebruik, gewoon aansluiten en gaan. Ook geen gedoe met drivers, of dat je console niet voldoet aan de systeemeisen.

Gamen op de PC is toch wat anders dan lekker lui op de bank liggend spelen... een console heeft toch een soort 'relaxter' gevoel dan een PC.
De post is ietwat uitgelopen qua lengte, maar dat schrikt hopelijk niet al te veel af.
* Rafe hides in ph33r 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WD: dat clonen gebeurd al sinds er software is. Hoeveel versies van pong, pacman, breakout en tetris zijn er wel niet? Een vernieuwende game als Doom, Warcraft 1, TombRaider is ook pas gekomen na een lange tijd van clones.

De PC zal NOOIT wegblijven van de Gamesmarkt. Er is veels te veel geld te verdienen met games en dan nog: de PC is veel universeler dan een console.

Probleem van die gasten is dat ze stug blijven volhouden met het zoeken naar een techniek kopieren tegen te gaan terwijl wel duidelijk mag zijn dat alles te kraken valt :) Gewoon de prijs met 50% verlagen en langer op hetzelfde prijsnivo houden dan nu gebeurd en meer mensen kopen games in de winkel (dan wordt het makkelijker/eenvoudiger naar de winkel te lopen dan van alles te moeten doen om een game te d/l, branden etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 18:30

PromWarMachine

Forsaken Archer

Nee hoor, de PC blijft gewoon bestaan voor gamen :)

Zoals je zelf al zegt is RTS niet echt speelbaar op welke console dan ook. Da's nou net mijn favoriete genre, vandaar dat ik voorlopig bij m'n PC blijf ;)

Heb ooit wel een SNES en een Gameboy gehad, maar dat gaat toch vervelen op een gegeven moment, nou weet ik dat er met de PS2 de XboX en de GameCube heel wat verandert is sinds de SNES, maar als ik zo de reviews bekijk, dan is het voornamelijk adventures, FPSes & RPGs. FPS vind ik op z'n tijd nog wel leuk, maar adventures en RPG's niet. (en race en sport games natuurlijk, maar die speel ik al helemaal zelden)

Maar goed, ik denk dat de PC blijft :) Ook omdat je snel kan switchen tussen de verschillende taken, ik chat veel, ik GoT veel en ik game veel, geen console die alles kan bieden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PromWarMachine op 21-02-2003 20:07 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 21 February 2003 @ 19:34:

PC vs Console:
Gamen op de PC zou z'n beste tijd hebben gehad, omdat er nu de console is, zelfs drie, waardoor je achter je TV spellen speelt en je op de computer de rest doet. Vooral omdat consoles gemaakt zijn voor de games zouden ze de PC verdrijven, maar zelfs na jaren van dit soort uitspraken is er nog geen sprake van het sterven van de games op de PC.
Deze trend is toch zeker al twee jaar duidelijk, de verkopen glijden af, de developers stappen over, veel spellen verschijnen jaren(!) eerder op de consoles, veel soorten spellen komen helemaal niet op PC (zie onder) en het aanbod daalt per jaar met een procent of 10. (E3, 2001: PC 45%, console 55% : E3, 2002: PC 30%, console 70%).
De PC heeft eigenlijk altijd de boventoon gevoerd qua games en verkopen, pas afgelopen jaar evenaarde het aantal verkopen van alle consolegames de verkopen van de PC.
De PC heeft drie/vier jaar lang een piek gekend, daarvoor (en nu daarna) zijn de consolegames altijd meer verkocht. De positie van de Gameboy is nooit bedreigd geweest en dat is meer dan een kwart (27%) van alle gamesverkopen om maar iets te noemen.
Dat is pas gelukt met drie consoles, tegen de PC.
Zie boven, het "pas" klopt hier niet, aangezien de NES/Gamegear en de SNES/Genesis wereldwijd al meer verkochten dan PC games, er waren nauwelijks PC games. Of je moet homecomputers als Atari, MSX, Amiga en Apple 2 gaan meetellen bij de PC.
[list]• FPS: ook te spelen op de console, maar toch een hele andere ervaring, ook online gaat het er heel anders aan toe.
Mee eens, ik ben nog geen FPS op console tegengekomen die ik lekker vond spelen, zelfs HALO niet.
• RPG: uiteraard ook te spelen op de console, maar zonder muis is het toch een hele andere ervaring. De echte die-hard RPG's zijn het beste op de PC te spelen, meer actie gerichte RPG's zijn ook goed op de console te besturen.
Niet mee eens. Wil jij het aantal RPG's op consoles eens gaan tellen en vergelijken met PC? De verhouding is 1:100 ongeveer.
• RTS: eigenlijk een genre die niet echt goed te spelen is op de console. Je kan natuurlijk de controle zo versimpelen dat het wel gaat, maar hierdoor moet je de moeilijkheidsgraad zodanig verlagen dat het eigenlijk niet meer is wat het zou moeten zijn.
Mee eens, RTS op console is niet te spelen, zie Starcraft op de N64.
De console heeft zoals gezegd ook z'n eigen soort genres, zoals de sport- en racegames. Bij dit soort spellen is de gameplay meer actie gericht en dus ook geschikt voor de console. Maar er is eigenlijk geeneen genre die op de PC niet goed speelbaar is, dat er nog maar weinig (populaire) genres op de PC zijn zal komen door het soort publiek. Sportgames wil je om de actie, op de console is het een stuk makkelijker te draaien en je zit er gelijk middenin.
Het feit dat er weinig genres zijn voor de PC is historisch zo gegroeid, de weinige pogingen een 'console genre' naar PC te brengen waren diep triest en lachwekkend (WipeOut, Streetfighter, Mortal Kombat, Toshinden, Final Fantasy VII, Metal Gear Solid). De instabiliteit en varieteit van de vroegere PC's zorgden voor een grote inpopulariteit bij de van huis-uit consoleteams. Daarbij komen veel specifieke genres toch uit het land van de rijzende zon, waar je een nerd bent als je een PC hebt.
Technologie:
Een stukje over de graphics (en geluid) hoort er natuurlijk ook bij. De PC loopt nog steeds voor qua bijvoorbeeld graphics. Grafisch mooiste games komen eerst uit op de PC en daarna pas op de console.
Toch blijft 'mooist' een relatief begrip, ik vind Unreal 2 fantastisch mooi omdat het sfeervol is, niet door de resolutie. In dat verband kan ik zeggen dat ik de graphics van Final Fantasy X mooier vind dan 90% van de huidige PC spellen, omdat ze naast mooi, ook sfeervol zijn.
Met mooiste games bedoel ik games die de lat van graphics hoger leggen, zoals Unreal Tournament 2003 en Doom III die grafisch onbenaderd zijn. Ook door alle dingen die je in kunt stellen op een PC kan je de grafische pracht verder drijven. Hogere resolutie, mooiere skins etcetera zijn niet op de console beschikbaar.
Daar valt niets tegenin te brengen, de grafische power van een PC zal altijd groter zijn, Doom III is wat dat betreft het indrukwekkendste wat ik heb gezien. Ik zal het alleen niet kunnen spelen :)
Ook dingen als grotere hardeschijven en snellere processoren zorgen voor een pluspunt bij de PC. Spellen zonder laadtijden zijn te realiseren, bijvoorbeeld Dungeon Siege.
Een pluspunt als je veel geld hebt ja :) En Dungeon Siege is inderdaad heel knap geprogrammeerd, vergeet niet dat voor de Playstation geen enkele console uberhaupt laadtijden had. Daarbij zou je bij een PC spel ook de installatietijd van het spel mee moeten tellen, of zelfs een percentage van de installatietijd van het OS, zaken die op een console overbodig zijn.
Op de console is dit een stuk moeilijker. Ook geluid heeft een voorsprong. Niet iedere TV heeft 5.1 surround sound en niet elke console heeft voicecommunicatie, op de PC is dit allemaal al een tijdje aanwezig.
De uitbreidbaarheid van een PC is gewoon een groot pluspunt, en voor games ook meteen het grootste minpunt, er is geen duidelijke afbakening, geen voorwaarden voor ontwikkeling. Daarom flopt er zoveel :)
Flexibiliteit:
Ook mods en maps, patches en upgrades zijn PC Only. Vele mods zijn gratis te downloaden en verlengen het speelplezier aanzienlijk.
Vind ik persoonlijk HET pluspunt van PC gaming, ver boven grafische power en laadtijden verheven.
De allerbekendste (gratis) mods is uiteraard Counter-Strike. Met meerdere miljoenen mensen die per maand CS spelen verslaat deze mod in z'n eentje heel de online console communitie gok ik zo.
WELKE online console community? Deze is er nauwelijks. CS is samen met Ultima en Everquest het meest succesvolle online spel, dat is een betere uitspraak denk ik :)
Maps zijn mogelijk voor consoles, maar zijn een stuk makkelijker te maken voor de PC. Ook patches en upgrades kunnen in het voordeel van de PC werken, is er iets fout in een game? Geen paniek, een patch verhelpt het wel. Op de console ben je de pineut en moet je er maar overheen kijken.
Aan de andere kant is dat ook de reden dat zo weinig console spellen bugs bevatten. De noodzaak tot goed testen is veel groter. Ik heb op de PC af en toe het idee dat de alpha versie wordt verkocht om het maar uit te brengen, we programmeren het dan later wel af.
Online Gaming:
Nu dan een stukje over het onontkomelijke in de strijd tussen PC en console, het online gamen. Een punt waar de PC nog steeds heer en meester is. Vooral door de communitie die na jaren is opgebouwd. De consoles beginnen nog maar net en moeten dus nog van nul af aan beginnen.
Ook hier zijn er weer genres die het meest geschikt zijn voor het gamen, maar over het algemeen overheerst de PC alle genres nog. Vooral de door grotere games ala Counter-Strike, Unreal Tournament, Everquest en natuurlijk het recentelijke Battlefield 1942. De laatste twee laten zien hoe immens spellen kunnen zijn, met een paar duizend mensen tegelijk een RPG spelen is een eitje op de PC, maar op de console duurt dat nog wel even.
Hallo? Final Fantasy XI? Het is er dus al, maar ik ben het zeker met je eens dat het nog in de kinderschoenen staat, en dat de PC er altijd sterker in zal zijn. (en dan bedoel ik ook altijd)
Toekomstmuziek:
Wat de toekomst ons zal brengen is niet te zeggen, dat de PC nog wel even ermee door kan is wel te zeggen. Er komen misschien minder games uit voor de PC, maar zolang ze lang houdbaar zijn merk je dat niet echt.
En mijn voorspelling is dat het minder en minder en minder gaat worden.
De kwaliteit gaat wel omhoog als je de bladen mag geloven. Je hoeft maar in een (PC) gameblad te kijken of je ziet de 8'en en 9's langs vliegen, dat is natuurlijk mooi om te horen.
"Als je de bladen mag geloven" ja. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk, maar ik vind de kwaliteit, of beter gezegd de kwantiteit van de kwaliteit, niet vooruit gaan. Integendeel. De bladen vonden Daikatana, Tiberian Sun, Ut2k3 enz ook geweldig.
Het is duidelijk dat mijn voorkeur uit gaat naar de PC en zijn games, maar dat betekent niet dat ik geen begrip heb voor consoles. Ik zou dan ook graag willen dat hier een normale discussie onstaat over het al dan niet sterven van PC games en geen flamewar tussen console- en PCliefhebbers.
Het is ook duidelijk dat ik meer een consolegamer dan een PC-gamer ben, maar ik zie zeker de voordelen van de PC in. Ik wil ook zeker geen flamewar starten, daar heb je ook niks aan het is allemaal persoonlijk. BF1942 is 1 van de beste PC spellen van 2002, ik vond er geen zak aan omdat het WEER een FPS is, de ZOVEELSTE met soldaatjes en een WW2 setting. Iemand anders vind dat juist geweldig.

Maar goed, "Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad" is de stelling, en ik ben het met die stelling eens. Natuurlijk zullen er altijd games voor de PC gemaakt blijven worden, maar het worden er minder en minder, de mod-community zal de commerciele bedrijven waarschijnlijk binnen nu en drie jaar voorbijsteken qua produktiviteit. Betaalde abonnementen voor games zullen toenemen, singleplayer spellen verdwijnen (of SP missies worden gebruikt als demo). Dat is mijn visie, ik kan het fout hebben, mja..."only time will tell...only time will tell"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 20:05:
Probleem van die gasten is dat ze stug blijven volhouden met het zoeken naar een techniek kopieren tegen te gaan terwijl wel duidelijk mag zijn dat alles te kraken valt :) Gewoon de prijs met 50% verlagen en langer op hetzelfde prijsnivo houden dan nu gebeurd en meer mensen kopen games in de winkel (dan wordt het makkelijker/eenvoudiger naar de winkel te lopen dan van alles te moeten doen om een game te d/l, branden etc )
Dat is zeker waar, maar er zullen altijd personen blijven die, al verkoop je spellen voor een euro hem toch nog illegaal downloaden, er zwerfen hier op Got ook wel van dat soort personen...

Of alles te kraken valt hoeft men verder niet over te discusiëren, dat is zo, je kunt het wel zo moeilijk mogelijk maken, de reden dat Nintendo zo lang stug bleef vol houden aan de cartridges is omdat het zeer moeilijk te kraken is, en als het al te kraken is, dan is het zeer duur...

Goed, ooit dachten de games producenten ook dat de CD brander nooit te betalen zou zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024

Technologie:
Een stukje over de graphics (en geluid) hoort er natuurlijk ook bij. De PC loopt nog steeds voor qua bijvoorbeeld graphics. Grafisch mooiste games komen eerst uit op de PC en daarna pas op de console. Met mooiste games bedoel ik games die de lat van graphics hoger leggen, zoals Unreal Tournament 2003 en Doom III die grafisch onbenaderd zijn. Ook door alle dingen die je in kunt stellen op een PC kan je de grafische pracht verder drijven. Hogere resolutie, mooiere skins etcetera zijn niet op de console beschikbaar. Ook dingen als grotere hardeschijven en snellere processoren zorgen voor een pluspunt bij de PC. Spellen zonder laadtijden zijn te realiseren, bijvoorbeeld Dungeon Siege. Op de console is dit een stuk moeilijker. Ook geluid heeft een voorsprong. Niet iedere TV heeft 5.1 surround sound en niet elke console heeft voicecommunicatie, op de PC is dit allemaal al een tijdje aanwezig.
Natuurlijk zijn de graphics van de PC op dit moment fenomenaal en prachtig, maar ze zijn zeker wel te overtreffen. Daar zijn namelijk de GC en Xbox op dit moment al mee bezig. Het voordeel van consoles is dat ze veel meer kunnen met veel minder energie en kracht dan de normale huispc gebruikt. Natuurlijk zullen de hardware giganten dat zo snel mogelijk veranderen ;).
Flexibiliteit:
Ook mods en maps, patches en upgrades zijn PC Only. Vele mods zijn gratis te downloaden en verlengen het speelplezier aanzienlijk. De allerbekendste (gratis) mods is uiteraard Counter-Strike. Met meerdere miljoenen mensen die per maand CS spelen verslaat deze mod in z'n eentje heel de online console communitie gok ik zo. Maps zijn mogelijk voor consoles, maar zijn een stuk makkelijker te maken voor de PC. Ook patches en upgrades kunnen in het voordeel van de PC werken, is er iets fout in een game? Geen paniek, een patch verhelpt het wel. Op de console ben je de pineut en moet je er maar overheen kijken.
Dat dit soort dingen de kwaliteit van PC games kan beïnvloeden laat ik even hier buiten.
Patches of updates van spellen kunnen zelfs het hele spel veranderen, er kans bijvoorbeeld een nieuwe speelmodi zijn voor in multiplayer.
Inderdaad, de PC heeft dit als een van de grote voordelen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Steam van Valve wat auto-updated in een paar seconden. De tijden worden steeds beter voor ons PC Gamers. De consoles kunnen dit best evenaren, maar ze zullen een goed systeem moeten ontwikkelen wat al je spellen meteen update wanneer je je Xbox opstart. Dit zou bijvoorbeeld ook gebruikt kunnen worden om de modchip-industrie tegen te gaan. Heb je ene modchip? Je Xbox update je nieuwste spel neit waardoor je de mooiste features mist!
Toekomstmuziek:
Wat de toekomst ons zal brengen is niet te zeggen, dat de PC nog wel even ermee door kan is wel te zeggen. Er komen misschien minder games uit voor de PC, maar zolang ze lang houdbaar zijn merk je dat niet echt. De kwaliteit gaat wel omhoog als je de bladen mag geloven. Je hoeft maar in een (PC) gameblad te kijken of je ziet de 8'en en 9's langs vliegen, dat is natuurlijk mooi om te horen. De komende jaren zullen we niet verlegen zitten om een spelletje van kwaliteit, bijvoorbeeld Doom III, STALKER, Far Cry, Max Payne 2 en nog een paar honderd spellen zijn aangekondigd en natuurlijk hebben we ook recentelijke toppers zoals Generals, Unreal 2, en nog wat zooi wat ons kan vermaken. Vooral als het om online gamen gaat heeft de PC nog niks te vrezen.

De toekomst ziet er erg rooskleurig uit voor de PC. Maar ook voor de consoles, hoewel de PS2 erg kan tegenvallen. Maar dat zien we nog wel.

De PC blijft tenminste onsterfelijk, en dat noem ik een veilige prettige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Switch schreef op 21 February 2003 @ 20:15:
[...]
Inderdaad, de PC heeft dit als een van de grote voordelen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Steam van Valve wat auto-updated in een paar seconden.
Op een PC is het natuurlijk ook veel makkelijker om er even een programma naast je spel te draaien, bijv. een aimbot of een wallhack.
Dit is voor gamers juist weer een nadeel aan een PC, het is zo makkelijk om een spel ondersteboven te gooien met een programma dat aan de geheugenadresen van een spel loopt te rommelen (of weet ik veel wat een aimbot doet om te doen wat hij moet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weinig aan de replys toe te voegen :P
Eén dingetje:
Een voordeel van consoles wat vaak werd genoemt: Je zet hem aan en kunt direct spelen.

Echter, PC's worden steeds meer gebruikt, staan steeds vaker hele dagen aan en steeds vaker zitten mensen uren achter elkaar achter de PC. Die zullen nog sneller hebben; 'even tussendoor een spel spelen'.
Op die manier heeft bij veel personen dit voordeel van de consoles, naar de PC gebracht.

Ikzelf zit bijvoorbeeld elke dag uren achter m'n PC en start zo ondertussen even een spelletje, zonder CD te wisselen enzo, aangezien het op m'n harde schijf staat.
Echter, zou ik een console spel willen spelen, moet ik eerst helemaal naar de TV lopen, goede DVD erin stoppen, console starten en dan pas eens beginnen.

Okay, niet een superreden om gelijk je console weg te doen en te gamen op de PC, maar toch voor de luie onder ons erg belangrijk. :+

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Rafe schreef op 21 February 2003 @ 20:21:
[...]

Op een PC is het natuurlijk ook veel makkelijker om er even een programma naast je spel te draaien, bijv. een aimbot of een wallhack.
Dit is voor gamers juist weer een nadeel aan een PC, het is zo makkelijk om een spel ondersteboven te gooien met een programma dat aan de geheugenadresen van een spel loopt te rommelen (of weet ik veel wat een aimbot doet om te doen wat hij moet doen).
'tuurlijk! Maar dit is vast ook mogelijk bij online spellen zoals Final Fantasy. De GC heeft bijvoorbeeld al heel menuutje als je er geen spel in stopt. Zo moeilijk moet 't niet zijn als de mensen nu massaal overstappen naar online-console fest, er zijn echt wel wat wizkids die dan het register oid. weten te kraken.

En nog gevaarlijker is dit bij MMORPG's, als deze alles bijhouden op een grote database zal deze zeker geprobeerd gekraakt te worden. Maar dat probleem is er ook bij PC MMORPG's :(.

Waarschijnlijk zei ik hierboven totale bullshit :X

[ Voor 5% gewijzigd door Switch op 21-02-2003 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Bij genres die beter zijn voor de PC horen natuurlijk ook nog sims: flightsims en racesims. Omdat deze software veel specialistischer en minder toegankelijk is dan 'gewone' games is er ook een kleinere afzetmarkt voor en daarom kunnen deze genres simpelweg niet bestaan op een console. Dan heb ik het nog niet eens over de technische beperkingen van consoles en het feit dat deze sims het best bestuurd worden met speciale controllers zoals flightsticks, een stuur met versnellingspook en koppeling of muis + toetsenbord wat allemaal erg moeilijk gaat worden op een console.

Verder is natuurlijk de modbaarheid van spellen een belangrijk argument voor pc games. Het enige wat ik op het moment nog speel is F1-2002 en Grand Prix Legends. En dat is omdat er steeds nieuwe mods, tracks, auto's etc. voor verschijnen. Als dat er niet was was ik waarschijnlijk na een paar weken of maanden al uitgekeken op beide titels.
Oh ja, ik speel ook nog wel eens CS, ook een mod.

Kortom, consoles zijn vervangbaar (alle consolegames zijn immers ook mogelijk op een PC) maar andersom niet. Daarom denk ik dat ALS er 1 gameplatform zou verdwijnen, dat de consoles zullen zijn en zeker niet de PC.
PC games zijn voor beginners misschien wat ingewikkelder om aan de praat te krijgen etc., maar bieden wel véél meer mogelijkheden dan consolegames, die eigenlijk als enige voordelen hebben dat je het spel erin stopt en meteen kunt spelen en nooit hoeft te upgraden. Maar ik kan er prima mee leven dat consoles en PC naast elkaar bestaan, consoles zijn echter niet (meer) aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kNarf schreef op 21 February 2003 @ 20:36:
Kortom, consoles zijn vervangbaar (alle consolegames zijn immers ook mogelijk op een PC) maar andersom niet. Daarom denk ik dat ALS er 1 gameplatform zou verdwijnen, dat de consoles zullen zijn en zeker niet de PC.
In jouw gedachtengang is dat een logische conclusie, doch ga je voorbij aan het economische principe. Waar is het geld te halen? Dat is het grootste probleem van de PC, het is geen aantrekkelijk platform om voor te ontwikkelen (economisch gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het zo pc=hard drugs
console=softdrugs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 20:46:
Ik zie het zo pc=hard drugs
console=softdrugs
Ligt het aan mij of vindt ik jou reply helemaal nergens opslaan/niet bij deze discussie passen?

Als je zo nodig wilt replyen kom dan alsjeblieft ook met een goed verhaal en een goede beargumentatie.

Want dit valt niet te vergelijken met het niveau van de rest van de replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang er goede mmorpg's gemaakt worden zal ik altijd op me pc blijven gamen of er moeten veel betere mmorpg's op consoles komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-10 09:22

Clay

cookie erbij?

Dat gamen op de pc zijn beste tijd gehad zou hebben vind ik de grootste waanzin :) Het is nooit groter geweest, en zal alleen maar groter worden. Het is misschien zo dat verkopen van console en pc elkaar niet veel ontlopen, maar dat zegt niet veel over replay van games, en het multiplayer aspect.
Met name omdat PC games zo modbaar zijn zorgt ervoor dat er rond de meesten een gigantische community ontstaat die jarenlang doorgaat met mods, mutators en levels bakken om het maar leuk te houden. Halflife is uit '98 ergens, CS iets later, en dat wordt nog steeds doodgespeel. Als ik nu op gamespy/stats kijk zijn er bijna 100.000 mensen aan het spelen. Nou weet ik niet hoeveel gamespy ziet, maar dat is al ontzettend veel! UT en Q3 uit eind '99 begin '00 worden ook nog steeds even fanatiek gespeeld, enzelfs Quak2 is nog niet dood. Verkoopcijfers zeggen daar niets over, dus daaraan kan je helemaal niet meten of gaming op de pc al dan niet dood is imo.

Zo'n dergelijk playeraantal zie ik ook niet gauw op een console bestaan. Wat ik eerder zie gebeuren, maar dat is niet echt op de korte termijn, is dat de televiesie en pc meer naar elkaar toegroeien, totdat er wellicht maar 1 apparaat overblijft, waarmee je alles kan.

Verder is over het grafische het meestel al gezegd. De PC is (wat mij betreft hier een "ook") heer en meester in.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Laatst online: 04-09-2024
Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 20:39:
[...]

In jouw gedachtengang is dat een logische conclusie, doch ga je voorbij aan het economische principe. Waar is het geld te halen? Dat is het grootste probleem van de PC, het is geen aantrekkelijk platform om voor te ontwikkelen (economisch gezien).
Als dat zo was zouden er niet zoveel PC games meer uitkomen als nu.
Ja, PC games zijn makkelijk te kopieren, maar dat waren ze ook al toen ze nog op diskette verschenen... als het economisch zo onaantrekkelijk was waarom bestaan er nu dan nog steeds PC games?

Wat betreft de genres die door gebrek aan technische mogelijkheden niet goed op consoles mogelijk zijn zoals sims en strategiegames, daar zou op de consoles een veel kleinere of helemaal géén afzetmarkt voor zijn. Lijkt me duidelijk dat er dus wel aardig wat geld te halen is bij de PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lister
  • Laatst online: 15-02-2022
Ik heb nog de volgende nadelen voor de consoles toe te voegen:

- de prijs van de spellen
de standaard prijs van nieuwe PC spellen is nu bijna E 50,- terwijl de standaard prijs van nieuwe console spellen bijna E 70,- is, een verschil van bijna 40%, wat ik persoonlijk veels te veel vindt :(

- Lanparty's
ik ben niet zo heel erg thuis in de console wereld maar volgens mij kan je ze niet allemaal aan elkaar koppelen in een lokaal netwerk en een paar potjes lekker fraggen dus Lanparty's voor consoles zitten er ook nog niet echt in, tenzij je met z'n vieren wil Doomen (?) waarbij ieder een kwart tv-scherm heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
om even terug te komen op het fenomeen laadtijd wat iemand hier postte: Star Fox Adventures is laad-loos, net als dungeon siege alleen in het begin laden. mits goed geprogrammeerd is dat dus weldegelijk mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kramers
  • Laatst online: 05-08 20:16

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 19:46:
..... als mijn game bugs bevat en er komt een patch dan download ik die even en ben ik er van af.
Ja, ik zal niet beweren dat console games nooit bugs bevatten, maar het is toch eigenlijk van de gekke dat je dus nadat je het spel geinstalleerd hebt eerst een patch moet installeren.

Soms is er al een patch verkrijgbaar als het spel net gold gegaan is.

Jij en ik zijn al zo gewend aan het patchen van spellen dat het voor ons "normaal" geworden is.

Maar leven we dan niet in een omgekeerde wereld? Laat ze maar eens goede software ontwikkelen voordat ze het om de markt "pleuren".

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Gamen op de PC heeft z'n beste tijd gehad"?

PC games verleggen steeds de grenzen van games terwijl consoles daar steeds maar achteraan hobbelen imho. Op consoles komen steeds maar dezelfde soort games uit zoals 1001 ratchet & Clank klonen of 'knal-wat-je-ziet games'.
PC games maken is een stuk moeilijker dan console games en game ontwikkelaars moeten toch verdienen dus gaan ze maar lekker simpel console games maken. (Jammer maar wel logisch)

Ik sta soms echt verstelt van de massa = kassa zooi die op consoles uitkomen...zouden mensen echt zo dom zijn om bv Ratchet & Clank te kopen??
Daarom blijf ik bij mij mening:

Op PC's speel je GAMES, op consoles speel je SPELLETJES.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Lister schreef op 21 februari 2003 @ 21:12:
- Lanparty's
ik ben niet zo heel erg thuis in de console wereld maar volgens mij kan je ze niet allemaal aan elkaar koppelen in een lokaal netwerk en een paar potjes lekker fraggen dus Lanparty's voor consoles zitten er ook nog niet echt in, tenzij je met z'n vieren wil Doomen (?) waarbij ieder een kwart tv-scherm heeft :X
De Xbox kan dat, je kan 2 of zelfs meer xboxen aan elkaar hangen, omdat de Xbox gewoon een onboard ethernet controller heeft, dus een Xbox lan zou dan bijna hetzelfde zijn als een PC lan :P
Met de PS2 kan je (dacht ik) maximaal 2 consoles aan elkaar hangen, iLink ofzo heet dat.

Maar dan nog moet je een TV zien mee te slapen, da's wel een nadeel.

edit:
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:33:

PC games verleggen steeds de grenzen van games terwijl consoles daar steeds maar achteraan hobbelen imho. Op consoles komen steeds maar dezelfde soort games uit zoals 1001 ratchet & Clank klonen of 'knal-wat-je-ziet games'.
PC games maken is een stuk moeilijker dan console games en game ontwikkelaars moeten toch verdienen dus gaan ze maar lekker simpel console games maken. (Jammer maar wel logisch)
mmm, je bedoelt waarschijnlijk niet dat je makkelijker levels maakt voor een NGC spel dan voor een PC spel :+ 8)7
Maar even serieus: je heb wel een punt. Als je voor een console een spel maakt hoef je dus veel minder te testen en rekening te houden of het spel het ook goed doet op die videokaart, met die geluidskaart, en die driverversie, enz.
Ik sta soms echt verstelt van de massa = kassa zooi die op consoles uitkomen...zouden mensen echt zo dom zijn om bv Ratchet & Clank te kopen??
Is geen argument als je het mij vraagt, voor de PC komen er net zoveel '13 in een dozijn' type games uit als voor een console.
misschien nog wel meer omdat je voor de PC omdat je dan als gamedevver geen kosten hoeft te betalen bij Sony/MS/Nintendo.
Dus engelstalige spelletjes speel je op je PC en nederlandstalige games op je console? :+
imho is console gaming net zo volwassen als PC gaming, de een gamed liever op zijn console en de ander op zijn PC.

[ Voor 52% gewijzigd door Rafe op 21-02-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rafe schreef op 21 February 2003 @ 22:38:
[...]

De Xbox kan dat, je kan 2 of zelfs meer xboxen aan elkaar hangen, omdat de Xbox gewoon een onboard ethernet controller heeft, dus een Xbox lan zou dan bijna hetzelfde zijn als een PC lan :P
Met de PS2 kan je (dacht ik) maximaal 2 consoles aan elkaar hangen, iLink ofzo heet dat.

Maar dan nog moet je een TV zien mee te slapen, da's wel een nadeel.
en je kunt geen files sharen, ook een nadeel voor de die-hard lanners denk ik :) (toch, of kan dat wel ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
eMAeRCe schreef op 21 February 2003 @ 22:41:
[...]

en je kunt geen files sharen, ook een nadeel voor de die-hard lanners denk ik :) (toch, of kan dat wel ?)
Als je met een modchip Linux kan draaien, kan je vast ook wel een Linux FTP servert opzetten en je HD vullen met dingen en dat dan sharen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rafe schreef op 21 februari 2003 @ 22:54:
[...]

Als je met een modchip Linux kan draaien, kan je vast ook wel een Linux FTP servert opzetten en je HD vullen met dingen en dat dan sharen ;)
Maar er zullen er nooit veel zijn die dat doen, dus het is altijd veel kleinschaliger :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een console? Wat is dat voor een ding dan??

Wahahahaha, nee, doe mij maar een PC hoor. Als ik even geen zin meer heb in een game switch ik gewoon even om naar internet of een film ofzo. Gaat met een console niet echt gemakkelijk he. En ja, misschien is het best naast elkaar te houden, maar naast m'n PC'tje heb ik echt geen tijd meer over voor de console. Heb al te weinig tijd over voor de PC. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
eMAeRCe schreef op 21 February 2003 @ 22:57:
[...]

Maar er zullen er nooit veel zijn die dat doen, dus het is altijd veel kleinschaliger :)
Maar je vroeg of het kon, en (met enige omwegen) kan het :)

Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 23:07:
Een console? Wat is dat voor een ding dan??

Wahahahaha, nee, doe mij maar een PC hoor. Als ik even geen zin meer heb in een game switch ik gewoon even om naar internet of een film ofzo. Gaat met een console niet echt gemakkelijk he. En ja, misschien is het best naast elkaar te houden, maar naast m'n PC'tje heb ik echt geen tijd meer over voor de console. Heb al te weinig tijd over voor de PC. >:)
Zlef geef ik ook de voorkeur aan een PC, alhoewel het soms heerlijk is om lekker op de bank liggend te gamen :)

Maar een film kjiken kan overigens prima, de Xbox en de PS2 hebben allebei DVD spelers aan boord, en als je je console uitzet kan je op TV een film kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja hier kan ik ook leuk divxjes kijken die ik vers van internet afhaal :P

Mijn voorkeur gaat uit naar de PC..die is gewoon zeer "tweakbaar" als je het vergelijkt met de console. Wat overigens wel leuk is van online gaming op de console is het feit dat er niet of nauwelijks gecheat kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I know I know, maar op m'n PC'tje heb ik surround en ook een bank, en heb geen console. :)

Dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb ik als abbonnee deze PU nog niet...?
Dat wordt wachten dus op dat stukje. Verder kan ik wel zeggen, dan gamen op de PC zeker niet z'n beste tijd heeft gehad. Terwijl ik niet Starfox op m'n Cube heb, heb ik ook net van een of ander wazig bord Generals binnen. Games die, zou je de platforms omwisselen, veel, zoniet alle van hun glans zouden verliezen. Hoewel ik Starfox eigenlijk een beetje te simpel vind, is het op de PC natuurlijk nog veel erger.
Generals is echter weer niet te spelen met een gamepad...

Gamen op de PC zal IMHO altijd blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 10:59

jasjenl

Liab A Tymo

Zolang er pc's zijn zullen er altijd pc-games zijn, dat is één ding dat ik wel zeker weet. Elk elektronisch apparaat waar je ook maar enigzins een spelletje op kunt spelen, bestaan wel spellen voor (ik heb tegenwoordig zelfs een snake game op m'n mp3 speler zitten 8)7), dus dat zal zeker voor pc's gelden.

Alleen gaat het, ondanks wat sommigen hier blijkbaar denken, helemaal niet goed met de pc-games markt. Dat heeft enerzijds te maken met het makkelijke kopiëren op de pc's, maar dat heeft altijd al gekund. Anderzijds zijn er momenteel wel 3 succesvolle consoles op de markt en aangezien de verkopen van een console game, wellicht mede dankzij de slechte kopieerbaarheid, over het algemeen relatief hoog liggen, is het simpelweg als ontwikkelaar vaak veel interessanter om een console game uit te brengen dan een pc game.

Als ontwikkelaar zie ik in zowel een console als een pc als game platform wel voor en nadelen, maar ik geef dan toch de voorkeur aan een console. Op een console ben je weliswaar soms wat beperkter qua mogelijkheden dan op een pc, maar die beperkingen geven ook juist aan binnen welke grenzen je je spel kunt ontwikkelen. Als je een pc game maakt, weet je nooit zeker of het wel op alle pc's zal werken en hoe het er op andere systemen uit zal zien, op een console kun je er vanuit gaan dat als het op jouw console goed werkt het op alle consoles van dat type hetzelfde zal draaien. Dat is ook de reden dat console games er naar mijn mening, ondanks de soms wat mindere grafische kracht, meestal toch veel mooier en gelikter uitzien.

Kijk maar eens naar bijvoorbeeld Eternal Darkness op de gamecube. Dat spel ziet er grafisch fantastisch uit en loopt supersmooth, omdat het helemaal optimaal voor één platform is ontwikkeld. Ter vergelijking heb ik laatst Unreal 2 op een Pentium 4 2,4 ghz met een Radeon 9500 pro gezien. Natuurlijk heeft dat spel veel meer grafische toeters en bellen dan zoiets als ED op een GC, maar was het ook mooier en leuker? Tja, als je de zoveelste first person shooter, met extreem varierende framerates, screen tearing en ongetwijfeld nog de nodige bugs leuk vindt, kun je dat vinden, maar ik vond 't dus maar niks.

Sommige games zul je, voornamelijk door het publiek dat ze speelt en de manier waarop je de games bedient, waarschijnlijk wel vooral op pc blijven houden, maar ik vrees toch voor die groep dat er steeds minder developers brood zullen zien in hele grote pc projecten. Ik denk wel dat je steeds meer cross-platform titels zult krijgen, omdat je dan in principe de grootste afzet markt voor je spel creëert. Wellicht dat dat nog een beetje redding voor de pc-game markt kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat ik denk dat de PC-gaming echt de das om doet is piraterij. Er wordt voor geen een platform zo veel gekopieerd als voor de PC en daardoor verliezen de fabrikanten een hoop. Veel mensen hebben bijvoorbeeld zowel een PC als een of meer consoles. Als ze dan een nieuw spel downloaden voor de PC hoeven ze vaak de console versie al niet meer te hebben.
Zo zie je bijvoorbeeld dat Mortal Kombat 5 wel op de drie next-gen consoles verschijnt, maar niet op de PC, helaas ;( . Maarja ik kan deze stap wel begrijpen want al dat gekopieer (en ja, ik maak me er zelf ook schuldig aan) kost ze gewoon veel te veel geld. De gamers naaien zichzelf gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op 22 February 2003 @ 00:05:
Wat ik denk dat de PC-gaming echt de das om doet is piraterij. Er wordt voor geen een platform zo veel gekopieerd als voor de PC en daardoor verliezen de fabrikanten een hoop. Veel mensen hebben bijvoorbeeld zowel een PC als een of meer consoles. Als ze dan een nieuw spel downloaden voor de PC hoeven ze vaak de console versie al niet meer te hebben.
Zo zie je bijvoorbeeld dat Mortal Kombat 5 wel op de drie next-gen consoles verschijnt, maar niet op de PC, helaas ;( . Maarja ik kan deze stap wel begrijpen want al dat gekopieer (en ja, ik maak me er zelf ook schuldig aan) kost ze gewoon veel te veel geld. De gamers naaien zichzelf gewoon zo.
Ik vind dat dat ook deels door de fabrikanten komt. Als een game voor 50 gulden (gulden dus niet euro) in de winkel zou liggen zou ik die zonder meer kopen, ik ga niet 3 uur zoeken tot ik eindelijk een snelle FTP heb als ik m ook legaal met mooi doosje/boekje kan halen voor 50 gulden.
Voor C&C Generals vraagt EA echter 54,95 euro wat wat neerkomt op zo'n 121 gulden. Dat vind ik belachelijk veel, want een jaar geleden was dat nog 100 gulden. Inflatie dus van 21%, en dat vind ik gewoon veel te veel.
Dus zoek ik wel 3 uur naar een snelle FTP en bespaar ik 54,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC heeft zijn voordelen en consoles hebben zijn voordelen. Waarom zou ik moeten kiezen? Ik heb gewoon beide. En een PC is ook niet een eerlijke vergelijking want je zal niet altijd de nieuwste games erop kunnen spelen want je zal altijd nieuwe hardware moeten kopen. In tegenstelling tot consoles want 1 console krijgt in jaren veel mooiere games dan in het begin. PC games zijn puur hardware afhankelijk als je erop met de mooiste graphics wil spelen. Dus economisch gezien zijn console games beter dan PC games. Want je kan alle games spelen op je console en je pc raakt snel te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap dat consoles voor games-ontwikkelaars een aantrekkelijke keuze zijn. Zelfs al maak je een waardeloos spel, zul je er toch nog redelijk makkelijk winst op kunnen maken. Voor de pc geldt eerder dat, zelfs al heb je een best-seller in huis, je winst marges nog vrij klein zijn. Het is natuurlijk ook gemakkelijker optimaliseren van een spel voor een console, zodat je meer uit de zelfde processing power haalt als dat op een pc mogelijk is.

Maar voor mij als gamer is een pc toch een aantrekkelijkere keus (persoonlijke mening natuurlijk). Als een nieuw spel uitkomt, d/l ik het eerst even en probeer het uit. Als ik het dan een geweldige game vind, koop ik het ook (vermits dit binnen het budget past). Zou ik bijvoorbeeld Generals of Unreal 2 voor 70 euro hebben gekocht, zou ik het toch wel heel jammer hebben gevonden dat ik mijn geld daaraan had uitgegeven. Voor de console heb je die keus niet, ik moet een spel kopen, en dan maar hopen dat ik het ook leuk zou vinden. Voor mij zou dit al snel leiden tot een erg terughoudend aanschaf beleid, vaak resulterend in onbruik van de console.

Plus dat ik het natuurlijk gewoon erg makkelijk vind om even te alt+tab-en om even een ander liedje uit mn playlist te kiezen, een vraagje te stellen op GoT, etc. Ik ben vaak ook supergauw verveeld met spellen, na unreal2 uitgespeeld te hebben, heb ik het maar teleurgesteld van mn HD afgetiefd. Zelfde met Generals trouwens. Als ik zo gauw verveeld ben met een console game, dan vraag ik me af: Was die 70 euro 2 dagen plezier waard? Niet voor mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de hardware bakkers voor pc het nooit zouden toelaten dat er geen pc games meer op de markt komen. Oliemaatschappij houden toch ook in stand dat er benzine auto's geproduceerd worden. (vergelijk maar raak, maar vat wat ik bedoel te zeggen) De pc games zullen de hardware productie in stand houden en dat zal zo blijven tot wij allemaal een ons wegen. Op die manier blijven mensen steeds betere dingen maken. Harddisks met extra veel chache, nog snellere VPU's, nog slimmere procesoren en ga zo maar door. Dit alles alleen omdat de spelletjes weer meerpolygonen, nieuwe lichteffecten of grotere textures gebruiken.

Ik heb er echt geen problemen mee. Lekker patchen lekker upgraden..
Het houdt ons pc-game-nerds van de straat.

:O zonder uitdaging val ik in slaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 01:24:
Ik heb er echt geen problemen mee. Lekker patchen lekker upgraden..
Het houdt ons pc-game-nerds van de straat.

:O zonder uitdaging val ik in slaap
Dit is één van de nadelen van computers waarvan ik eigenlijk een voordeel maak. Bij computeren horen de dagelijks problemen, kloten kan je het beste op de PC en dat doe ik dan ook graag. We zijn niet voor niets tweakers en waar kan je nou het best op tweaken? Op de PC :P

Ik ben het ook met de mensen eens dat het soms zonde is om 50 euro aan een spel uit te geven aan een spel dat je snel hebt uitgespeeld of die snel saai wordt. Op de PC heb je dan ook het voordeel dat er vaak demo's zijn. Natuurlijk ook ISO's endergelijke, maar die zijn niet legaal ;)
Maar ik moet trouwens wel zeggen dat mensen die 45 euro wel goed vonden en 50 euro te veel vonden te lui zijn om te zoeken. Als ik een beetje zoek kan ik gewoon 9 van de 10 spellen voor tussen de 30 en de 40 euro kopen/bestellen. Misschien wel via internet, maar je bent toch al snel 10 euro goedkoper uit.
Een prijsverlaging van PC games zou natuurlijk wel aanzetten tot eerder kopen, neem nou NOLF 2, 35 euro overal, soms zelfs 30 euro. Dat geef je toch wel sneller uit dan 50 euro. Ik koop dan ook liever 2 spellen voor 30 euro, samen dus 60 euro dan 1 spel voor 50 euro. Je hebt er twee keer zoveel aan.
Aan de productie kan het niet liggen, want CDtjes kosten niks meer tegenwoordig.

Een betere beveiliging voor PC games zou ook kunnen helpen, kijk maar naar de nieuwste consoles. Moeilijk te kraken dus dan kopen mensen het spel maar.
Helaas is het op de PC natuurlijk altijd makkelijk om te kraken dan op de consoles, op de PC kan je met kladblok overal in komen, kan je alles aanpassen en heb je van alles te downloaden.

Een prijsverlaging + een beveiliging ala de consoles, die gewoon erg moeilijk te kraken zijn zou volgens mij een stuk meer verkopen opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentino Rossi
  • Laatst online: 01-07-2012

Valentino Rossi

VDW Racing Team

Niks tegen de console's, behalve dat het in mijn ogen gewoon dom is om veel games eerder uit te brengen voor console's :)

en sja...
Je kan niet modden aan console-games, dat zou ik toch erg missen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Valentino Rossi op 22-02-2003 11:31 ]

..::|VDW Pocketbike Racing Team|::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marruk
  • Laatst online: 09-09-2023
Ik heb beiden en ik moet zeggen dat ik geen van een wil opgeven. De playstation 2 speelt gewoon heel anders dan een pc, en daarbij zijn de speltypen ook anders.

Op de pc speel ik gewoon de FPS spelen en RTS en af en toe ook nog eens een RPG. Op de playstation 2 gewoon de rest als het even kan aangezien ik het veel prettiger vind om gewoon relaxed te zitten kijkend naar mijn breedbeeld (ja ben er best trotst op :D ) te spelen.

Ik vind niet echt dat je kunt zeggen dat het ene beter is dan het andere want het is gewoon niet hetzelfde, het heeft een heel andere 'feel'

TMAXTINT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lister
  • Laatst online: 15-02-2022
MaRc0 schreef op 22 February 2003 @ 10:12:
[...]
Een prijsverlaging + een beveiliging ala de consoles, die gewoon erg moeilijk te kraken zijn zou volgens mij een stuk meer verkopen opleveren :)
Dacht je nou echt dat als de gamesindustrie een goede beveiling had voor pc-games ze dan de prijzen omlaag zouden doen? Dan gaan ze eerder omhoog omdat de gamers toch geen andere keuze hebben dan het spel te kopen om het spel te spelen.
Zoals ik al eerder zei, kijk maar naar de prijzen van de consolegames, iets van 40% duurder dan pc-games terwijl ze een stuk lastiger te kopieren zijn.

De al jarenoude stelling dat als men meer spellen legaal koopt de prijs dan ook automatisch zou dalen wordt ook al jarenlang ontkracht door de prijzen van de Nintendo spellen en nu ook al een tijdje door de PS, PS2 en XBOX.

Volgens mij zou je zelfs kunnen stellen dat het kopieren van pc-spellen de prijzen relatief laag houdt omdat anders helemaal geen hond die dingen koopt.

Even voor de duidelijkheid, alle spellen die ik tegenwoordig speel heb ik legaal gekocht :)

Wat trouwens nog een voordeel is van de consoles voor de gemiddelde consument is dat als je een PS2 spel koopt je het ook kan spelen op je PS2. En als je een pc-spel koopt dan heb je kans dat het spel te oud is of je computer te nieuw, het spel te nieuw is of je computer te oud, of dat je het verkeerde besturingssysteem hebt enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 23:30:
Waarom heb ik als abbonnee deze PU nog niet...?
Dat wordt wachten dus op dat stukje. Verder kan ik wel zeggen, dan gamen op de PC zeker niet z'n beste tijd heeft gehad. Terwijl ik niet Starfox op m'n Cube heb, heb ik ook net van een of ander wazig bord Generals binnen. Games die, zou je de platforms omwisselen, veel, zoniet alle van hun glans zouden verliezen. Hoewel ik Starfox eigenlijk een beetje te simpel vind, is het op de PC natuurlijk nog veel erger.
Generals is echter weer niet te spelen met een gamepad...

Gamen op de PC zal IMHO altijd blijven bestaan.
Ja ik heb het gelezen..ben zwaar onder de indruk _/-\o_ _/-\o_
Ze weten alles in een goed daglicht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Lister schreef op 22 February 2003 @ 13:24:
[...]

Dacht je nou echt dat als de gamesindustrie een goede beveiling had voor pc-games ze dan de prijzen omlaag zouden doen? Dan gaan ze eerder omhoog omdat de gamers toch geen andere keuze hebben dan het spel te kopen om het spel te spelen.
Ik zei ook niet dat dat zo gaan gebeuren, ik zei alleen dat een betere beveiliging en een prijsverlaging voor betere verkopen zou zorgen. Omdat het goedkoper is koop je het eerder en omdat het moeilijk te kopieren is koop je het eerder, omdat je het anders niet kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorificationer426
  • Laatst online: 23-10 20:40

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Tja, een prijsverlaging is imho ook maar een tijdelijke oplossing, er zullen de eerste jaren waarschijnlijk meer games verkcoht worden dan, maar je krijgt daarna toch weer mensen die dan die goedkopere prijs weer duur vinden (de nieuwe generatie) en begint t weer van voor af aan. Ik ben van mening dat de console-pc war een keer verliest van een alles-in-een apparaat, wat je op de tv aansluit en waarmee je perfect kan internetten gamen en weet ik veel wat (een alles in 1 apparaat), wat nu óf op de pc óf op de console kan.

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Laatst online: 02:30

lordsnow

I know nothing

SGD ?
SPV ?

Als ik moest kiezen tussen OF een PC OF een Console, dan wordt 't toch een PC. Gewoonweg omdat daar meer mee kan dan alleen spelletjes.

Een Console zie ik dus meer voor kinderen die (nog) geen PC hebben, of die (nog) niet op de PC van de ouders mogen.

Wat ik wel een nadeel vindt is dat een bepaalde Console altijd betekent dat je min of meer kiest voor bepaalde type spelletjes.

Maar er zijn best wel spelletjes die ik graag op de PC zou willen zien: zoals al de Mario en Zelda games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Spielerij - Games & Discussies, waar we nu zitten dus :P
SPV ?
Spielerij - Problemen & Vragen, dat deel onder dit deel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 22-02-2003 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste voordeel van consoles vindt ik nogwel dat de spellen het altijd doen en dat je niet om de zoveel tijd weer een nieuwe videokaart hoeft te hebben of weer 1 of andere patch te downloaden. Er zijn zoveel spellen die ik om welke reden dan ook op de pc niet aan de praat krijg en dat is behoorlijk frusterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[kleine mededeling]

in de nieuwe pu beschrijft jan ook heel goed waarom het nog niet gedaan is met de pc

[/kleine mededeling]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen: waarom ontwikkelt niemand een muis voor de console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyc
  • Laatst online: 31-05-2024
Omdat er weinig consolespellen een muis gebruiken.
De spellen die gebruik maken van een muis werken beter op een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:44

steveman

Comfortabel ten onder

Een huisgenoot van me heeft een x-box, met ook het spel splinter cell, nou dat speelt dus niet fijn met zo'n rare joystick. En natuurlijk maar 800x600

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

steveman schreef op 22 February 2003 @ 17:16:
Een huisgenoot van me heeft een x-box, met ook het spel splinter cell, nou dat speelt dus niet fijn met zo'n rare joystick. En natuurlijk maar 800x600
Correctie, jij vindt dat niet fijn spelen. Ik vind het met een controller fijner dan met muis en toetsenbord.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Okay ik heb hier dus voor het weekend een Xbox van een collega van mij.. met Racing Evolutione, Splinter Cell, MOH: Frontline, Ghost Recon, Sega GT 2002, Jet Set Future Radio (oid), MotoGP, Project Gotham Racing. Vergeef me als ik een titel verkeerd spel ofzo.

Heel erg tof om te gamen met je kont op de bank (mijn PC staat boven in de studeerkamer van mijn huis dus ik zit dan daar i.p.v op de bank), bijzonder relaxed.

Maar.. ik vind eigenlijk alleen Racing Evolutione en MotoGP leuk. Sega GT en Project Gotham vind ik gewoon minder leuk, mindere graphics, gewoon niet zo leuk. MotoGP is erg moeilijk maar zeker wel leuk.. maar verder? Ghost Recon heb ik op de PC en MOH: AA + SH heb ik op de PC.. ik verkies echt de PC versies van deze games boven die van de Xbox! Voornamelijk vanwege playability, controls en graphics. Nee, een FPS moet ik gewoon met muis en keyboard op 1024x768 spelen anders vind ik het gewoon minder. En dan een bijzonder realistische FPS zoals Ghost Recon gaan voorzien van een "auto aim" optie.. waar zijn we dan mee bezig? :) Splinter Cell is wel erg interesant, ziet er ook goed uit maar.. ik wacht liever op de PC versie.

Jammer dat ik Dead Or Alive III niet heb hier want die vind ik zelf er goed... Kijk tis natuurlijk gewenning en appels met peren vergelijken. Maar ik spreek hier alleen over MIJN indrukken en MIJN ervaringen. Ik ga niet iemand vertellen dat XBox zuigt en je gewoon moet gamen op de PC ofzo want dat is echt pure onzin.

Wat ik je wel ga vertellen is dat ik besloten heb om GEEN XBox te kopen. Ja ik vind het erg leuk om op de bank te gamen maar de games grijpen mij niet echt aan. Ik vind R.E. erg leuk hoor maar om daar 299 euro voor te moeten betalen? Nee dank je. :) Wil niet zeggen dat ik niet graag nog eens een weekendje een Xbox zal lenen alleen ik ben wel blij dat ik niet naar de winkel gegaan ben om er tje te kopen.. wat ik bijna wel had gedaan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marruk
  • Laatst online: 09-09-2023
lordsnow schreef op 22 February 2003 @ 14:52:
SGD ?
SPV ?

Als ik moest kiezen tussen OF een PC OF een Console, dan wordt 't toch een PC. Gewoonweg omdat daar meer mee kan dan alleen spelletjes.

Een Console zie ik dus meer voor kinderen die (nog) geen PC hebben, of die (nog) niet op de PC van de ouders mogen.

Wat ik wel een nadeel vindt is dat een bepaalde Console altijd betekent dat je min of meer kiest voor bepaalde type spelletjes.

Maar er zijn best wel spelletjes die ik graag op de PC zou willen zien: zoals al de Mario en Zelda games.
Dit is onzin. Ik mag dus geen pc van pappie of mammie omdat ik een console heb? Ik zou zeggen dat je iets wijder moet kijken.
Kan iemand mij uitleggen: waarom ontwikkelt niemand een muis voor de console?
Je kunt gewoon toetsenborden en muizen aansluiten met usb aansluiting op playstation2 en ik dacht xbox ook duz :)

TMAXTINT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kNarf schreef op 21 February 2003 @ 21:07:
[...]
Als dat zo was zouden er niet zoveel PC games meer uitkomen als nu.
Ja, PC games zijn makkelijk te kopieren, maar dat waren ze ook al toen ze nog op diskette verschenen... als het economisch zo onaantrekkelijk was waarom bestaan er nu dan nog steeds PC games?
Er komen ook minder PC spellen uit. En veel spellen nadat het geld op de consoles al is verdiend. Maar om je vraag te beantwoorden: de reden waarom er nog PC games zijn ondanks de piraterij en toch iedereen op de piraterij wijst als grote boosdoener: games worden meer en meer mainstream, in simpel Nederlands: meer mensen spelen spellen. Het probleem is echter dat de groep binnen te totale afzetmarkt die spellen kopieert/download exponentieel sneller groeit dan de totale groep. Dus meer mensen spelen spellen, maar VEEL minder mensen KOPEN spellen.

Dat is dus een economisch probleem, gamen is mainstream geworden, maar illegaal downloaden nog veel meer mainstream. Mensen (in mijn naaste omgeving) die je echt moet uitleggen dat het illegaal is, je eerst niet willen geloven en als je het bewijst snappen ze pas dat ze fout bezig zijn.
Wat betreft de genres die door gebrek aan technische mogelijkheden niet goed op consoles mogelijk zijn zoals sims en strategiegames, daar zou op de consoles een veel kleinere of helemaal géén afzetmarkt voor zijn. Lijkt me duidelijk dat er dus wel aardig wat geld te halen is bij de PC :)
Als die spellen goed zouden verkopen wel.
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:33:

Doom, Doom 2, Doom 3, Quake, Quake 2, Quake 3, Unreal, Unreal Tournament, Unreal 2, Unreal Tournament 2, Soldier of Fortune, Soldier of Fortune 2, Heretic, Medal of Honour, Battlefield 1942, Serious Sam, Halflife, Max Payne, Kingpin, Return to Castle Wolfenstein....op PC komen heel veel verschillende soorten spellen uit?

IMHO verleggen PC's alleen maar de GRAFISCHE grenzen van games, maar niet de grenzen van gameplay of stijl. BEHALVE op het gebied van multiplayer games. Vandaar dat ik in mijn voorspelling aangeef dat SP PC games zullen verdwijnen.
Console games maken is niet minder moeilijk dan een PC game maken, de overhead kosten zijn wel lager aangezien je klaar bent als het spel af is. Bij de PC moet je dan nog een halfjaar betatesten op een triljoen configuraties, en dat is duur.
Daarom blijf ik bij mij mening:

Ik sta soms echt versteld van de massa=kassa zooi die op PC's uitkomen...zouden mensen echt zo dom zijn om bijvoorbeeld Unreal Tournament 2 te kopen?? :P

Dat argument geld voor allebei de systemen, en de invulling ervan hangt van je eigen smaak af. Ik vind het aantal originele spellen op console 100 keer hoger liggen dan op PC, of je die originele spellen leuk vind is dan weer een tweede.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazzman, jij hebt dan ook de console gekozen waar de minste originele games voor komen. Bijna alle xbox spellen zijn of komen op de pc, zelfs DE topper Halo, het biedt bijna geen meerwaarde. Ik heb de gamecube genomen net voor die meerwaarde: final fantasy, zelda, mario, 1080° avalanche, f-zero, P.N.03, Resident Evil, Viewtfull Joe, Eternal Darkness, Super smash brothers Melee, Metroid Prime, ... allemaal spellen die je nooit op de pc gaat zien, en die allemaal schitterende scores hebben. (Zelda: OOT wordt door velen gezien als het beste spel ooit, Metroid Prime was volgens Gamespot Spel van het jaar 2002). De nieuwe Zelda is nog niet uit in Amerika, maar twijfelt iemand er aan dat Ign of gamespot minder dan 9.8 als score gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koper137
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2024

koper137

uhhhhhh

hoezo kun je niet op de bank zitten met een draadloos toetsenboord en muisje? tv-out en klaar ...

___________________________*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, hoor... op de PC kan ik net zo goed gamen als op me consoles... op me consoles speel ik RPG's enzo... en op me PC lekker een 3D shooter :D

Voor mij geld... op bijde evenveel plezier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 18:57:
Tazzman, jij hebt dan ook de console gekozen waar de minste originele games voor komen. Bijna alle xbox spellen zijn of komen op de pc, zelfs DE topper Halo, het biedt bijna geen meerwaarde. Ik heb de gamecube genomen net voor die meerwaarde: final fantasy, zelda, mario, 1080° avalanche, f-zero, P.N.03, Resident Evil, Viewtfull Joe, Eternal Darkness, Super smash brothers Melee, Metroid Prime, ... allemaal spellen die je nooit op de pc gaat zien, en die allemaal schitterende scores hebben. (Zelda: OOT wordt door velen gezien als het beste spel ooit, Metroid Prime was volgens Gamespot Spel van het jaar 2002). De nieuwe Zelda is nog niet uit in Amerika, maar twijfelt iemand er aan dat Ign of gamespot minder dan 9.8 als score gaan geven?
Verdiep je er eerst in voordat je dit zegt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er maar aan wat voor spllen je speelt :/

Probeer Tekken 3 niet te spelen op de pc,
probeer een willekeurige realistische flightsim niet te spelen op de PS2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

uhm PC VS Console

Ik vind de pc leuk, maar na een tijdje krijg ik echt las van m'n rug enzo als ik rechtop in m'n stoel zit.

Ik heb pas een ps2 aangeschaft en als ik die beneden op m'n ouders TV aansluit, dan vind ik het toch beter en relaxter dan achter m'n PC.

Als je nou je pc op de tv aan kan sluiten, en alles zou kunnen bedienen met een gamepad, ja dat zou dan een vooruitgang zijn.

En met een console heb je ook geen hardware conflicten. "WINDOWS HEEFT EEN FOUT GEVONDEN IN BLA BLA BLA BLA" ik haat dat soort dingen.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I'm here to learn Cristal, zeg me wat er niet klopt.
Trouwens idd Roland, dat is ook één van de redenen waarom ik een console gekocht heb. Ik haat het om altijd te moeten instellen, om een zoveelste patch te moeten downloaden, om over de nieuwste games te lezen die bijna supersystemen vereisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 18:45:
[...]

[...]

IMHO verleggen PC's alleen maar de GRAFISCHE grenzen van games, maar niet de grenzen van gameplay of stijl. BEHALVE op het gebied van multiplayer games. Vandaar dat ik in mijn voorspelling aangeef dat SP PC games zullen verdwijnen.

[...]
Tja, dat zit er zeker dik in. Kan ook niet anders. Hoe rendabel is het nog om een Sp campaign te ontwikkelen? En als je er met een aankomt, moet ie al heel kort zijn ivm de tijd en moeite die (idd, zoals je zegt) altijd maar weer in betere graphics worden gestoken. Unreal 1 was een lang spel, RtcW korter en Unreal2 nog korter. Doom III kan je in een weekend uitspelen (zo schijnt het). Over een tijdje beseffen de makers dat de art en storyline etc in een SP spel gewoon weggedane moeite is en heb je alleen MP. Want daar komt relatief weinig bij kijken.
Slachtoffer van de verbeterde graphics als je het mij vraagt. En van het feit dat spellen zowieso al niet super verkopen dankzij het downloaden (waardoor een complete SP campaign ontwikkelen ook minder aantrekkelijk is; men download van wege de attitude: je speelt het tóch maar één keer).

En ja, consoles leveren meer originaliteit. Ik heb van het weekend de gameboy nog vanonder het stof vandaan gehaald. Ik heb achtereenvolgens Mortal Kombat2, Prince Vaillant, Mario Land 1, Batman, Tetris, Godzilla en Double Dragon gespeeld. Ik vond het al vreemd dat Batman en Mario Land 'iets van elkaar weg hadden', kun je nagaan. Op de PC lijkt bijna ALLES op elkaar terwijl op de consoles (gameboy in dit geval) dat lang niet het geval is (al kan niet elk spel origineel zijn ntlk).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06 14:28
geef mij me pc maar, onlinegamen online gamen kan je op de console nog niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
  • Laatst online: 25-09 06:34
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 23:42:
[...]

Tja, dat zit er zeker dik in. Kan ook niet anders. Hoe rendabel is het nog om een Sp campaign te ontwikkelen? En als je er met een aankomt, moet ie al heel kort zijn ivm de tijd en moeite die (idd, zoals je zegt) altijd maar weer in betere graphics worden gestoken. Unreal 1 was een lang spel, RtcW korter en Unreal2 nog korter. Doom III kan je in een weekend uitspelen (zo schijnt het). Over een tijdje beseffen de makers dat de art en storyline etc in een SP spel gewoon weggedane moeite is en heb je alleen MP. Want daar komt relatief weinig bij kijken.
Slachtoffer van de verbeterde graphics als je het mij vraagt. En van het feit dat spellen zowieso al niet super verkopen dankzij het downloaden (waardoor een complete SP campaign ontwikkelen ook minder aantrekkelijk is; men download van wege de attitude: je speelt het tóch maar één keer).

En ja, consoles leveren meer originaliteit. Ik heb van het weekend de gameboy nog vanonder het stof vandaan gehaald. Ik heb achtereenvolgens Mortal Kombat2, Prince Vaillant, Mario Land 1, Batman, Tetris, Godzilla en Double Dragon gespeeld. Ik vond het al vreemd dat Batman en Mario Land 'iets van elkaar weg hadden', kun je nagaan. Op de PC lijkt bijna ALLES op elkaar terwijl op de consoles (gameboy in dit geval) dat lang niet het geval is (al kan niet elk spel origineel zijn ntlk).
MP games zijn dan misschien makkelijker te maken, maar ik vind ze ook nog eens leuker en veeel langer houdbaar dan SP games. Daar komt bij dat MP games vaak ook nog eens moelijker te hacken zijn (i.v.m. unieke cd-keys e.d. of ben ik n00b :P) en er veel meer winst uit te halen is dan uit SP only games.

Al denk ik wel dat de sp/mp combo games nog een hele tijd blijven bestaan, alleen dat het MP deel een must blijft/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Race simulaties zijn overigens totaal niet op de console te vinden. Dit omdat #1 console games altijd erg actie/groot publiekgericht zijn en de echte simulaties (denk aan Papy sims en straks Racing Legends) hebben nu eenmaal maar een kleine doelgroep. En #2 het is verdomde lastig om een fatsoenlijke zitpositie t.o.v. je pedalen en stuur te vinden achter een bureau, maar laat staan op de bank. Dan mag ook nog niet vergeten worden dat een bepaalde groep spellen (waaronder racesims / vliegsimulaties / FPS / RTS) gewoon niet fijn spelen met zo'n grote afstand tot het beeld. Vechtspellen en sportspellen werken naar mijn mening weer veel beter op een console. Zo speel ik velen malen liever FIFA op de console dan op de PC.

Dus ik geloof niet dat de PC ooit zal verdwijnen als gamesplatform, maar ik mis inderdaad wel de vernieuwing zoals we die vroeger toch zagen. Je komt nog maar weinig echt verassende elementen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shagura schreef op 23 February 2003 @ 14:37:
[...]
MP games zijn dan misschien makkelijker te maken, maar ik vind ze ook nog eens leuker en veeel langer houdbaar dan SP games. Daar komt bij dat MP games vaak ook nog eens moelijker te hacken zijn (i.v.m. unieke cd-keys e.d. of ben ik n00b :P) en er veel meer winst uit te halen is dan uit SP only games.

Al denk ik wel dat de sp/mp combo games nog een hele tijd blijven bestaan, alleen dat het MP deel een must blijft/wordt.
Dat jij ze leuker vind, is een geluk voor jou. Er zijn ook mensen zonder breedbandverbinding die deze ontwikkeling verschrikkelijk vinden.
Dat ze langer houdbaarder zijn, kunnen we onderhand wel zien als een feit.

En volgens mij is het ook meer een kwestie van toevallige samenloop van omstandigheden dat MP moeilijker te hacken is (wat volgens mij idd zo is; online kan je key geferifiëerd worden door een server, offline niet).

Maar dat SP nog lang blijft bestaan als onderdeel van een spel, daarover wil ik wel een weddenschap afleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

PC = PC
Console = Console

Klaar punt uit. Zo is het gewoon !!!

Mijn mening staat in die twee regels ook :P --> waarom moet altijd alles tegen elkaar gezet worden?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Ze kunnen inderdaad makkelijk naast elkaar. Om maar een klein voorbeeld te geven: Op de Lan-Party's die wij op de zaak houden hebben we intussen twee groepen die elkaar bijna niet zien, behalve tijdens het eten:

PC gamers die vooral FPS'en en RTS'en en Console gamers die vooral sportspellen tegen elkaar spelen op de beamer in de keuken.

Ik zelf heb ook een PC en een X-Box. De box voor de 3rd person en sport games, de PC voor FPS'en RTS'en en RPG's. Moet er ook niet aan denken om die op een ocnsole te spelen eigenlijk. Evenals sport games op mijn pc, dat doe ik liever vanaf de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Ik denk persoonlijk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Ze hebben beiden hun sterke en zwakke punten, die elkaar vaak niet eens raken.

Technisch loopt de PC (fors) voor. Op het moment van verschijnen is een console qua GPU vergelijkbaar met een middenmoot PC. Voordeel is wel dat deze hardware bij de console vast ligt, waardoor het makkelijker is het onderste uit de kan te halen. Een PC kan je vaak nog (gedeeltelijk) upgraden, een console niet.

Kopieerde software heb je op beide platformen, hoewel het op de PC wat makkelijker is. Echter, met behulp van die PC zijn de console games vaak ook te kraken. Opmerkelijk vind ik dat de cartridges (relatief moeilijk te kopieren) ook vroeger al veel duurder waren dan de PC games. Overigens had ik zelfs voor mijn eerste spelcomputer, een Philips VideoPac, al gekopieerde software, in de vorm van EPROMs die ik in een voetje van een 'blanco' cartridge moest prikken.

PC games zijn goedkoper geworden. Voor een populair spel betaalde je vroeger 150 piek, nu nog geen € 50. Ik heb geen idee of de console games diezelfde lijn volgen.

De GameBoy is een verhaal apart. Deze moet het vooral hebben van zijn formaat, minder van z'n techniek. Zo had Atari in '89 al een 16 bits draagbare console, met een kleuren LCD (Atari Lynx).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:28
Ik zou alleen een console kopen voor spellen die niet speelbaar zijn op de pc.
Denkend aan mario of zelda voor de gamecube bijvoorbeeld.

En ik denk absoluut niet dat gamen op de pc zn beste tijd heeft gehad. Als je ziet dat de online gaming community alleen maar groter en groter wordt dan kan je eigenlijk wel stellen dat nog lang niet zijn beste tijd heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel intressant wat je er over verteld, het zou best welleens zo kunnen zijn, maar voorals nog komen er games uit op de PC.

En dat zal nog niet compleet weggaan omdat:
1: de meeste games online spelen, zie games als FS2002, Quake, C&C, Unreal Tournament etc etc.

2: de grondlegger van elke console spel, gewoon weg via een computer gemaakt is.

3: ik zie de PS2 en de X-Box meer voor de echte actie spellen terwijl Gamecube etc, meer voor de kleinere zijn.

De PC heeft echter meer serieusere spellen, FS2002. Train Sim, en noem maar op.
Reeelere spellen.
Maar niet elk spel op de PC is realistisch.

Ik schat dat de gemiddelde serieuse/meer willende Spelletjes speler dat op een PC doet.

Reden: Meer willen, het spel groter maken, waardoor je moet uitbreiden naar een betere videokaart.
Steeds sneller willen zijn, betere GFX krijgen, en noem zo maar op.
Ook is het met een PC zelfs mogenlijk om een X aantal schermen in elkaar door te laten vloeien, en dan moet je echt een serieuse gamer zijn, wil je dat gaan aanschaffen.
Dat doe je niet zomaar voor Mario Grandprix of een actie spel op de XBox.

Conclusie: de PC zal nog lang niet vedreven worden op het gebied van spellen.
Dit is nog maar een begin fase, de PC neemt nu enkeld maar een rust periode.

zo zie ik het

[ Voor 3% gewijzigd door Zakkenwasser op 23-02-2003 17:10 . Reden: +/ ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op 23 February 2003 @ 16:41:
PC games zijn goedkoper geworden. Voor een populair spel betaalde je vroeger 150 piek, nu nog geen € 50. Ik heb geen idee of de console games diezelfde lijn volgen.

De GameBoy is een verhaal apart. Deze moet het vooral hebben van zijn formaat, minder van z'n techniek. Zo had Atari in '89 al een 16 bits draagbare console, met een kleuren LCD (Atari Lynx).
Games goedkoper? Mmm verder niet hoor, maar sinds ik game zijn normale PC games 100 gulden. Sinds vorige jaar is het vaak rond de 110 gulden dus ik weet niet op welke tijdsschaal jij kijkt maar ik vind het nogal kort door de bocht om zomaar te zeggen dat games goedkoper zijn geworden. Dat het fluctueert is logischc maar ik denk dat de meeste gamers eerder het idee hebben dat spellen juist duurder worden.

En misschien moet de gameboy het inderdaad hebben van het aparte marktsegment dat ontstaat doordat de gameboy vooral bedoeld is voor reizen en dergelijke maar de games die erop verschijnen zijn vaak heel wat verfrissender dan de pc zooi (al zweer ik bij een goed RTS spel op de PC; dat kan geen een gameboy spel overtreffen).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb jaren in Dynabyte gewerkt, een van de winkels met het grootste game aanbod in Utrecht in 1995 - 1998... en top games waren bij ons altijd tussen de 89.95 NLG en 94.95 NLG. Uitschieters naar boven 99.- en heel soms 120 piek maar echt zeldzaam. Maar ook waren sommige nieuwe games maar 79,95.

Games zijn echt alleen maar DUURDER geworden. PC Games dan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, dat dacht dus ook (en mijn portemonnee ook :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaNCe2k schreef op 23 February 2003 @ 17:09:
[...]

Heel intressant wat je er over verteld, het zou best welleens zo kunnen zijn, maar voorals nog komen er games uit op de PC.

En dat zal nog niet compleet weggaan omdat:
1: de meeste games online spelen, zie games als FS2002, Quake, C&C, Unreal Tournament etc etc.
Mee eens, ik heb al eerder aangegeven dat dit het meest significante feit is waardoor PC games gemaakt zullen blijven. De online community groeit, multiplayer mogelijkheden bevorderen de 'houdbaarheid' van de spellen (zie Halflife en Starcraft) en het feit dat je een key nodig hebt zorgt voor grotere verkopen.

Een paar jaar geleden hadden de meeste spellen een multiplayer OPTIE naast de volledig uitgewerkte Single Player campaigns. Nu is dat al praktisch 100% omgedraaid, met wat mazzel zit er een leuke singleplayer campaign bij die je die drie dagen dat je zonder internet zit bezighoudt. De nadruk ligt op de Multiplayer mogelijkheden. Ik vind mijn visie dat singleplayer PC games zullen verdwijnen dus helemaal niet absurd, je ziet het al gebeuren. Singleplayer spellen hebben geen key nodig, er wordt nauwelijks tot niets aan verdiend dus laat het maar weg.

Ik ben benieuwd hoe de online community zich zal gedragen als er definitief wordt overgestapt naar betaalde abonnementen. Zoals straks World of Warcraft en Final Fantasy XI. Ik voorzie dat je straks alleen nog maar een installatie pack koopt in de winkel, en daarna betaald kan multiplayeren. Velen noemde ook de mod community waardoor een spel lang gespeeld wordt (CS met name) maar vergis je niet, aan hobbyisten modding verdient een bedrijf niets, de "winst" bestaat uit het feit dat je spel langer wordt gespeeld, wat is er dan idealer dan per tijdeenheid geld binnen te zien stromen?
2: de grondlegger van elke console spel, gewoon weg via een computer gemaakt is.
Beetje vreemde zin, maar ik neem aan dat je bedoeld dat console spellen met behulp van PC's worden ontwikkeld? Dat is natuurlijk waar, maar de PC als ontwikkelomgeving staat niet ter discussie. Ik heb nog nooit een console spel ontwikkeld zonder PC, maar ook niet zonder de specifieke hardware van het apparaat zelf trouwens :P
3: ik zie de PS2 en de X-Box meer voor de echte actie spellen terwijl Gamecube etc, meer voor de kleinere zijn.
Nou met Metroid Prime en de Nieuwe F-Zero laat de Cube toch zien zeker even serieus te zijn als de PS2 en de X-Box, dus daar ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn consoles juist voor de niet-actie spellen zoals RPG's maar ik ben dan ook een ouwe rot ;) en niet het mainstream publiek dus wat je zegt zal wel een kern van waarheid inzitten.
De PC heeft echter meer serieusere spellen, FS2002. Train Sim, en noem maar op.
Reeelere spellen.
Maar niet elk spel op de PC is realistisch.

Ik schat dat de gemiddelde serieuse/meer willende Spelletjes speler dat op een PC doet.
Geen idee, dat moet ieder voor zich zelf bepalen, ik beschouw mezelf als een heel serieuze meer-willende gamer, maar toch trekt het spellenaanbod op de PC me nauwelijks. Na Starcraft eigenlijk alleen Warcraft III, en daar ben ik niet eens echt aan verslaafd (wat ik bij Starcraft wel was). Zoals gezegd, het is persoonlijk, maar juist spellen als Metal Gear Solid (2), Final Fantasy X, Silent Hill, Rez en GTA:Vice city voldeden aan dat 'meer willen', meer betrokkenheid, meer sfeer, meer vernieuwend, meer emotie.
Reden: Meer willen, het spel groter maken, waardoor je moet uitbreiden naar een betere videokaart.
Steeds sneller willen zijn, betere GFX krijgen, en noem zo maar op.
Ook is het met een PC zelfs mogenlijk om een X aantal schermen in elkaar door te laten vloeien, en dan moet je echt een serieuse gamer zijn, wil je dat gaan aanschaffen.
Dat doe je niet zomaar voor Mario Grandprix of een actie spel op de XBox.
Ik zou je eerder een volledig slaaf van de consumentenmarkt willen noemen als je voor elk nieuw spel je grafische kaart gaat vervangen. Als jij al die dingen moet doen om jezelf een serieus gamer te beschouwen dan ga je voorbij aan het feit dat je een serieuze gamer bent als je games ZELF belangrijk vind. Het SPEL moet mij bieden wat ik verwacht, niet hoe het eruit ziet met een Geforce 12 (waardoor de voldoening meer uit de grafische kaart komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 21:32:
[...]

Ik zou je eerder een volledig slaaf van de consumentenmarkt willen noemen als je voor elk nieuw spel je grafische kaart gaat vervangen. Als jij al die dingen moet doen om jezelf een serieus gamer te beschouwen dan ga je voorbij aan het feit dat je een serieuze gamer bent als je games ZELF belangrijk vind. Het SPEL moet mij bieden wat ik verwacht, niet hoe het eruit ziet met een Geforce 12 (waardoor de voldoening meer uit de grafische kaart komt).
ik doelde meer op het feit, dat PC games gedetaileerder ontwikkeld worden, de systeem eisen worden hoger, maar je hebt (niet bij iedereen) er uiteindelijk veel meer plezier van.
Het upgraden blijft geld kosten idd, en je bent ook een slaaf.

Maar de wereld staat op game &dev gebied nou eenmaal niet stil,
Men neigt naar een uiteindelijk "Just as in Real-life games" waarbij je een 1100ghz pc ofzo voor nodig zult hebben etc etc.
de games worden ook steeds beter.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Iedereen doet zo moeilijk :P

Ik speel Tekken op de console en UT op de pc, en wat ik daarmee bedoel zou duidelijk moeten zijn ;)

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChromeBallz schreef op 24 February 2003 @ 00:08:
Iedereen doet zo moeilijk :P

Ik speel Tekken op de console en UT op de pc, en wat ik daarmee bedoel zou duidelijk moeten zijn ;)
Precies... met een stel vrienden op de bank... controler in de hand... bier en ships binnen handberijk en lekker ff een patje matten :D

En tja, s'avond komt je thuis.. ff lekker een shoot'um up!!! Wat wil je nog meer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 februari 2003 @ 00:10:
[...]

Precies... met een stel vrienden op de bank... controler in de hand... bier en ships binnen handberijk en lekker ff een patje matten :D

En tja, s'avond komt je thuis.. ff lekker een shoot'um up!!!
Helemaal mee eens, ik snap ook niet dat de PC ter discussie staat als game-platform, alleen kunstmatig zou dat gestopt kunnen worden. Sommige spellen spelen beter op consoles (kinderspellekes, sommige rpg's, platformers, arcade spellen) en andere beter op PC (RTS, Shooters, en sims[ja, die van Maxis ook maar die bedoelde ik niet])
Daar is voor mij alles mee gezegd. Je hoeft toch ook niet te kiezen voor 1 van de 2 (financiele perikelen fkes daargelaten)
Wat wil je nog meer?!
spellingcontrole als je een reply geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZAMoRANo schreef op 24 February 2003 @ 00:24:
[...]

Helemaal mee eens, ik snap ook niet dat de PC ter discussie staat als game-platform, alleen kunstmatig zou dat gestopt kunnen worden. Sommige spellen spelen beter op consoles (kinderspellekes, sommige rpg's, platformers, arcade spellen) en andere beter op PC (RTS, Shooters, en sims[ja, die van Maxis ook maar die bedoelde ik niet])
Daar is voor mij alles mee gezegd. Je hoeft toch ook niet te kiezen voor 1 van de 2 (financiele perikelen fkes daargelaten)

[...]

spellingcontrole als je een reply geeft ;)
Totally agree :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:57

ddZ

steveman schreef op 22 februari 2003 @ 17:16:
Dat is jouw mening & dat 800x600 is niet zo interessant wanneer je een x-box aan een tv hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 22-10 22:00

Remy

I usually get 100% accuracy

Gamen op de pc zal zeker nog toekomst hebben, simpelweg omdat veel mensen al een pc hebben, en niet nog eens een console willen kopen. Bovendien zijn heel wat consolegames duurder dan pc games, de nieuwste gemiddeld 20 euro (45 voor pc, 65 voor ps2/x-box). Als je inderdaad puur wil gamen zonder gezeur, dan is een console ideaal. duw knop aan, duw ($game) erin, duw op knoppen op je gamepad en daar ga je.

PC spellen zijn over het algemeen uitgebreider/ingewikkelder, waarbij je moet denken aan mogelijkheden tot multiplayer, savegames, gamemods/uitbreidingen. Ook de gameplay zelf is vaak meer dan: "wordt eerste/snelste, kick iedereens ass, of maak de mooiste moves door als een chimp op de knoppen te rammen".

Op consoles zijn multiplayer en andere genoemde opties ook best mogelijk, maar nog steeds heel erg gelimiteerd. Toch hebben ook consoles zeker toekomst, vanwege het pure 'fun' gehalte. PC spellen zijn soms te tricky/langdradig om erin te komen, soms zit je uren of zelfs dagen te klooien met een sim of een RPG om een beetje wegwijs te raken. Er zijn mensen die hiervan gruwen, en andere voelen zich er superlekker bij. Maar bij bijna alle consolegames is het vaak binnen 10sec duidelijk wat de bedoeling is.

Consolegames gaan vaak niet zo lang mee ook als pc-games, vanwege het snelle uitspelen en daarna het spel al uit je hoofd kennen. Neem een gaaf spel op de PS2 als GTA of GT3. Als je alle levels, auto's, circuits e.d. ken, en de snelste tijden al hebt neergezet en een sloot geld hebt, dan is er niet veel uitdaging meer over.

Op de PC zijn er vaak uitbreidingen/mission packs te kopen/downloaden, en zijn er veel meer factoren bij een game betrokken die het elke keer net ff anders maakt, en de moeilijkheidsgraad daardoor steeds wat omhoog geschroefd wordt. Dat is op consoles dus niet zo.

Ik heb zelf dus niks tegen consoles (ben namelijk van plan om een ps2 te kopen) maar de pc heeft juist vanwege de pluspunten die ik noemde toch een lichte voorkeur bij mij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk, het publiek is gewoon anders.

Games voor console:
-Arcade.
-platform.
-Questbased rpg.
-sports
(etc. is alleen de meeste titels)

Games voor PC
-3d shooter.
-simulatie
-RTS
-MMorg/open ended roleplay games.

Natuurlijk is er wel een menging tussen de groepen en genres, maar voor beide is gewoon markt.

Bovendien, zo slecht gaat het niet met pc sales, kijk maar eens naar Blizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 24 February 2003 @ 11:53:
Bovendien, zo slecht gaat het niet met pc sales, kijk maar eens naar Blizzard.
Daar noem je dan ook eens wat, Blizzard is één van de succesvolste ontwikkelaars, altijd goed ontvangen spellen gehad en ook monsterlijk verkocht. Uiteraard verdienen ze het wel, want de gameplay is altijd goed en ze maken hun spellen ook kwalitatief lang etcetera :)

Om even terug te komen op de soorten genres van PC en console snap ik eerlijk gezegd niet waarom er een aantal genres zijn die op de PC meer dood dan levend zijn. Neem bijvoorbeeld het race genre. Wat is nou realistischer? Achter je PC racen met een Force Feedback stuur, echte pedalen en recht overeind in je stoel, of hangend achter je TV met een licht stuurtje zonder pedalen etcetera. Of natuurlijk met je console controller.
Gelukkig komen er weer een aantal nieuwe racegames zoals Colin McRae 3 en DTM Race Driver en is het laatst uitgekomen NFS HP2 natuurlijk ook niet slecht, maar toch jammer dat dit genre meer voor de console is gegaan.

Sportspellen hoeven voor mij niet zo heel realistisch te zijn en alleen voetbal en basketbal spellen vind ik wel leuk, dus ik heb genoeg aan de FIFA's, maar om even naar de platformspellen te kijken zou ik dolgraag Ratchet & Clank of Jak & Daxter op de PC willen zien. Omdat het gewoon erg vermakelijke spellen zijn die in mijn ogen toch wel goed te besturen zijn op de PC. De laatste jaren komen er amper platformspellen uit op de PC, ik kan me alleen Evil Twin en Rayman 2 herinneren, ik zou graag meer spellen ala Rayman 2 willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bijna iedereen op de PC heeft wel een gamepad erbij liggen. Dus eigenlijk kunnen ze dezelfde spellen spelen als op een console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

MaRc0 schreef op 25 February 2003 @ 10:02:
[...]
Daar noem je dan ook eens wat, Blizzard is één van de succesvolste ontwikkelaars, altijd goed ontvangen spellen gehad en ook monsterlijk verkocht. Uiteraard verdienen ze het wel, want de gameplay is altijd goed en ze maken hun spellen ook kwalitatief lang etcetera :)
Inderdaad.. alleen door een verandering van management bij Vivendi - Universal ("back to core business only") wordt de gehele games publishing tak nu verkocht... waaronder Blizzard!!! Erg jammer, had graag mijn collega's daar willen ontmoeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Technologie:
Online Gaming:
Nu dan een stukje over het onontkomelijke in de strijd tussen PC en console, het online gamen. Een punt waar de PC nog steeds heer en meester is. Vooral door de community die na jaren is opgebouwd. De consoles beginnen nog maar net en moeten dus nog van nul af aan beginnen.
Ook hier zijn er weer genres die het meest geschikt zijn voor het gamen, maar over het algemeen overheerst de PC alle genres nog. Vooral de door grotere games ala Counter-Strike, Unreal Tournament, Everquest en natuurlijk het recentelijke Battlefield 1942. De laatste twee laten zien hoe immens spellen kunnen zijn, met een paar duizend mensen tegelijk een RPG spelen is een eitje op de PC, maar op de console duurt dat nog wel even. 64 tegen 64 spelen in een FPS kan ook goed met de PC, maar op de console zou het onoverzichtelijk zijn.
Nu heb ik het natuurlijk weer over de genres die meer geschikt zijn voor de PC, maar dit zijn dan ook de genres die het meest geschikt voor online gamen.
Je vergeet er natuurlijk bij te zeggen dat je voor een PC waar je de Nieuwste Graphics op t scherm tovert en het mooiste digitale geluid wilt hebben je wel een berg geld moet neerleggen, bij een console heb je alles in 1. Dus het verschil met een Console en een PC is zeker ook degelijk de prijs.

Online gamen gaat ook al met de XboX. En ik denk dat alle nieuwe Consoles die gaan uitkomen Online kunnen Gamen.

EN HET BELANGRIJKSTE VERSCHIL:
En ook is t zo dat als je lekker met een groep vrienden voor de tv op de bank natuurlijk veel meer fun hebt dan in je eentje achter de PC, ook al is t multiplayer, met z'n alle ouwehoeren en doen enzo is echt super. Dat zie je niet zo gauw achter een PC gebeuren die op een bureau staat. En juist dat ouwehoeren en lachen maakt het gamen op een console natuurlijk (in dit opzicht) veel meer aantrekkelijk dan op een PC.

Verder heb je natuurlijk gelijk maar ik denk dat er in de toekomst Consoles komen waarmee je meer kan dan alleen gamez spele. Gamez spelen blijft natuurlijk de bovenhand houden maar er komen steeds meer "entertaiment"-functies op te zitten.

Tip: Koop een Console(XboX natuurlijk, andere mag ook) en een dikke PC, dan weet je altijd dat je het beste en leukste in huis hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 25-02-2003 11:19 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptainM schreef op 25 February 2003 @ 11:16:
[...]

En ook is t zo dat als je lekker met een groep vrienden voor de tv op de bank natuurlijk veel meer fun hebt dan in je eentje achter de PC, ook al is t multiplayer, met z'n alle ouwehoeren en doen enzo is echt super. Dat zie je niet zo gauw achter een PC gebeuren die op een bureau staat. En juist dat ouwehoeren en lachen maakt het gamen op een console natuurlijk (in dit opzicht) veel meer aantrekkelijk dan op een PC.
Hoezo veel meer fun? Ik heb net zoveel plezier met een potje AOE2 met mijn vrienden als een potje worstelen op de PS2. Ik denk dat ik zelfs meer fun er mee heb. Omdat het steeds een uitdaging is. En je weet niet wat je tegenstander gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
CaptainM schreef op 25 February 2003 @ 11:16:
[...]

Je vergeet er natuurlijk bij te zeggen dat je voor een PC waar je de Nieuwste Graphics op t scherm tovert en het mooiste digitale geluid wilt hebben je wel een berg geld moet neerleggen, bij een console heb je alles in 1. Dus het verschil met een Console en een PC is zeker ook degelijk de prijs.
Prijs is inderdaad een groot struikelblok voor de PC, maar veel mensen kopen een PC niet alleen voor de spellen, maar ook voor andere dingen dus dan kopen ze meestal wel een nieuw systeem die wel even mee kan.
Online gamen gaat ook al met de XboX. En ik denk dat alle nieuwe Consoles die gaan uitkomen Online kunnen Gamen.
Ik heb nergens gezegd dat online gamen op de console niet kon, het is alleen een hele andere ervaring en de community is natuurlijk veel kleiner.
Wat dacht je van de LAN functie? Met een hele groep vrienden LANnen vind ik net zo cool, zo niet cooler als bij iemand op de bank op één tv splitscreen tegen elkaar te racen oid.
Verder heb je natuurlijk gelijk maar ik denk dat er in de toekomst Consoles komen waarmee je meer kan dan alleen gamez spele. Gamez spelen blijft natuurlijk de bovenhand houden maar er komen steeds meer "entertaiment"-functies op te zitten.
De Xbox en PS2 hebben al een DVD speler, maar ik vind dat consoles er zijn voor games, je moet er niet je mail mee kunnen ophalen etcetera, want dan heb je gewoon een PC...
Tip: Koop een Console(XboX natuurlijk, andere mag ook) en een dikke PC, dan weet je altijd dat je het beste en leukste in huis hebt.
Ze kunnen best naast elkaar leven, dus dat je ze adviseert om ze allebei te kopen vind ik goed, maar dat 'Xbox natuurlijk' snap ik niet helemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

"XboX Natuurlijk" is gewoon chauvinistisch(spelling:?) bedoeld. Ik bedoel koop gewoon een console en een PC.

Verder over dat meer fun met vrienden gedoe.
Ik weet niet hoe het bij jullie aan toe gaat natuurlijk maar bij ons is het dus zo dat het gamen met een groep relax op de bank relaxter is want dan krijg je natuurlijk veel slap gelul en ik weet niet hoe ik t moet zeggen. Het is toch anders dan met z'n alle achter een PC.

En een LAN-party vind ik echt da bom. En dan vooral FPS-gamez en RTS-gamez zoals Unreal Tournament en de Command en Conquer -reeks. Maar jammer is dat je niet zo 1-2-3 een LAN hebt op gezet en je met een console makkelijker met een paar man gaat gamen dan met een PC. En nu kun je wel zeggen dat je over het internet kunt gamen maar dan ben je toch weer niet met z'n alle bij elkaar en zo interactief met elkaar bezig.

Is ook een kwestie van smaak. maar begrijp me niet verkeerd ik heb een PC en een Console en ik heb vaak genoeg ge-lant. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar met z'n alle gamen voor de tv op de bank dan met z'n alle gamen over internet of in een grote zaal waar 50 PC's op elkaar zijn aangesloten. Alleen al voor het feit dat je zo met je vrienden bezig bent vind ik al een groot pluspunt. (Voor "pluspunt" moet eigenlijk een ander woord staan, maar kom er ff niet op |:( )

[ Voor 7% gewijzigd door Techno Overlord op 25-02-2003 11:46 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar als je met zijn vieren bent dan is het beeld al weer vol of de bank. :) Met een LAN is het bijna onbeperkt. Of gewoon online spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Gezelligheid bij het gamen speelt bij mij ook een belangrijke rol en ik denk dat je met Console-gamen dat veel makkelijker voor elkaar krijgt hoor. tis een kwestie van smaak

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaNCe2k schreef op 23 February 2003 @ 23:58:
[...]

ik doelde meer op het feit, dat PC games gedetaileerder ontwikkeld worden, de systeem eisen worden hoger, maar je hebt (niet bij iedereen) er uiteindelijk veel meer plezier van.
Het upgraden blijft geld kosten idd, en je bent ook een slaaf.

Maar de wereld staat op game &dev gebied nou eenmaal niet stil,
Men neigt naar een uiteindelijk "Just as in Real-life games" waarbij je een 1100ghz pc ofzo voor nodig zult hebben etc etc.
de games worden ook steeds beter.
Een kwestie van smaak...ik heb geen misselijke PC maar UT2k3 en Unreal 2 lopen nauwelijks (met alles op low ja, dan wel). Nu mis ik daar niet zo veel aan begrijp ik, maar de systeemeisen zijn absurd. En dat men neigt naar "just as in Real-life games" is B.S., als je dat wil zien kijk je toch naar buiten? Ik wil juist spellen die NIET lijken op real-life, liever Unreal dan Moh:AA bedoel ik dan bijvoorbeeld.

Maar goed, ik vind het interessant om te lezen wat iedereen leuk vind en niet leuk vind aan consolespellen en/of PC spellen, hartstikke mooi. Uiteindelijk blijft het toch een economisch principe, wat mensen 'leuk' vinden wordt puur beoordeeld door verkoopcijfers en niet door alle fanmail op fora.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste