Ik ben van plan een aquariummod te maken waarin mijn pc dus als ware midden tussen de vissen zit. Als ik er waterkoeling in doe (d0h)hoe warm water zal ik ongeveer krijgen. Het lijkt mij wel relevant dit te weten want voor gekookte vis ga ik wel naar een restaurant. Ik heb geen enkele ervaring met waterkoeling. Ik heb nu een cpu met 1,3 Ghz
en ik denk dat het aquarium zelf ongeveer 60x40x40 wordt. Kan iemand mij een helpen ik kan ook tropische vissen nemen maar dat wordt volgens mij gekut met het voer enzo voor die beesten.
Verwijderd
lol...... ik weet niet hoe warm het water wordt maar alvast veel succes
super orgineel id btw. en je kan oo ff op inet zoeken
Verwijderd
Als je dat spul maakt wel ff een paar foto's posten.
Wil je de vis laten zwemmen in het resevoir waar je je water uit haalt voor je waterkoeling van je pc
weet niet of dat wat is heb je zo een vis langs je cpu zwemmen
Wil je de vis laten zwemmen in het resevoir waar je je water uit haalt voor je waterkoeling van je pc
krijg je dan geen algen in de leidingen? ik denk niet dat vissen het prettig vinden om in demi-water te zwemmen.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Ik heb ooit wel eens op internet gezien dat ze een aquarium als reservoir voor 5 PCtjes gebruikten maar daar hadden ze gewoon goudvissen in.
nee, met waterwetterMagic schreef op 16 februari 2003 @ 13:54:
krijg je dan geen algen in de leidingen? ik denk niet dat vissen het prettig vinden om in demi-water te zwemmen.
anti-vries, zullen ze ook lekker vinden
zit op een dat je rad verstopt, maak je em open zit er een vis in
zit op een dat je rad verstopt, maak je em open zit er een vis in
Dit gaat dus echt nooit lukken! Met plestikvisjes wel, maar anders niet. Wel grappig idee!
ASCII stupid question, get a stupid ANSI!
Verwijderd
Dat gaat echt niet, je vissen zullen snel allemaal sterven en je zult ontzettend vuil water krijgen. Denk er ook aan wat er gebeurt als een visje de pomp in gezogen wordt...
en als je nu eens een gesloten WC systeem maakt waarvan je de rad dan in het aquarium laat hangen zodat hij daar dan zijn koeling vandaan haalt??
dan blijven je vissen iig wel leven
Van klussen krijg je grijze haren
Dat kan gewoon opgelost worden door een roostertje hoor.Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 14:01:
Dat gaat echt niet, je vissen zullen snel allemaal sterven en je zult ontzettend vuil water krijgen. Denk er ook aan wat er gebeurt als een visje de pomp in gezogen wordt...
Wèh zedde gij??
Verwijderd
Zolang je water niet warmer wordt als 35 graden blijft het wel werken jah... maar dat moet je dan wel in de gaten houden.fenrir schreef op 16 February 2003 @ 14:01:
en als je nu eens een gesloten WC systeem maakt waarvan je de rad dan in het aquarium laat hangen zodat hij daar dan zijn koeling vandaan haalt??
Waarom gebruik je niet gewoon van die nep visjes van de blokker?
weleens gehoord van een zeef oid voor de ingang van de pomp te doen ???bovendien maak ik waarschijnlijk een hele brede ingang zodat ik niet te veel stroming krijgVerwijderd schreef op 16 February 2003 @ 14:01:
Vissen in je pomp, kan je gemakkelijk oplossen, door de vissen niet in direct contact te brengen met de pomp he 
Als je iets van vissen neemt, neem dan zeker geen tropische, want die stellen iets hogere eisen van watersamenstelling, en temperatuur. Als je gaat gamen, en je water verwarmt enkele graden, en daarna laat je je pc idlen, water terug afkoelen etc, vinden die niet leuk...
neem dan beter goudvissen! die kosten ook iets minder
Een ander probleem:
Heb je er al aan gedacht dat zelfs vissen eten nodig hebben, en na dit eten verteerd te hebben, het er langs de onderkant ook uitkomt? Dus maw je water wordt vuil (uitwerpselen, eten overschot, ...) Weet niet of het de bedoeling is dat dat langs je proc enzo beweegt?
Zorg dan wel dat het water dat je uit je aquarium pompt, eerst langs een filter paseert!
Als je iets van vissen neemt, neem dan zeker geen tropische, want die stellen iets hogere eisen van watersamenstelling, en temperatuur. Als je gaat gamen, en je water verwarmt enkele graden, en daarna laat je je pc idlen, water terug afkoelen etc, vinden die niet leuk...
Een ander probleem:
Heb je er al aan gedacht dat zelfs vissen eten nodig hebben, en na dit eten verteerd te hebben, het er langs de onderkant ook uitkomt? Dus maw je water wordt vuil (uitwerpselen, eten overschot, ...) Weet niet of het de bedoeling is dat dat langs je proc enzo beweegt?
Zorg dan wel dat het water dat je uit je aquarium pompt, eerst langs een filter paseert!
"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone
dat is een escape zal ik maar zeggen echte vissen lijkt mij een stuk mooier maar die vissen zijn niet zo duur en als het mislukt dan beuk ik er maar van die nep dingen inVerwijderd schreef op 16 February 2003 @ 14:07:
[...]
Zolang je water niet warmer wordt als 35 graden blijft het wel werken jah... maar dat moet je dan wel in de gaten houden.
Waarom gebruik je niet gewoon van die nep visjes van de blokker?
Ja idd maar als je naar een viswinkel gaat ofzo hebben ze duizenden filters enzo en er schijnen ook slakken voor te zijn dus daar beuk ik ook een gros ofzo van inKristof schreef op 16 februari 2003 @ 14:10:
Vissen in je pomp, kan je gemakkelijk oplossen, door de vissen niet in direct contact te brengen met de pomp he
Een ander probleem:
Dit leek mij een beter idee (let niet op me paint skills, als er iemadn is die kan 3den graag
)
Een groot acuarium, met daarin een grote bak wara je pc in komt...
dan hou je een 'buitenring' over met daarin water.. dat deel je in 2e, voorkant vissen, achterkant water voor je waterkoeling, zo blijft je pc nog droog ook
dan hou je een 'buitenring' over met daarin water.. dat deel je in 2e, voorkant vissen, achterkant water voor je waterkoeling, zo blijft je pc nog droog ook
leuke paint skillz maar je waterkoeling resevoir heeft niet zon groot oppervlak nodig dus als je zo iets echt wil doen zou ik een kleiner resevoir maken en een grotere ruimte voor de vissen die rond kunnen zwemmen..Icey schreef op 16 February 2003 @ 14:13:
Dit leek mij een beter idee (let niet op me paint skills, als er iemadn is die kan 3den graag)
[afbeelding]
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
zoiets dacht ik ook ja maar een appart reservoir had ik niet bedacht dat vind ik een heel goed id!!!!! ik ga denk ik ook een waterval er bovenop makenIcey schreef op 16 February 2003 @ 14:13:
Dit leek mij een beter idee (let niet op me paint skills, als er iemadn is die kan 3den graag)
[afbeelding]
Het gaat om het idee, als ik de tussenschotjes ergens anders had moeten tekenen dan word het zo onoverzichterlijkReseTTim schreef op 16 februari 2003 @ 14:15:
[...]
leuke paint skillz maar je waterkoeling resevoir heeft niet zon groot oppervlak nodig dus als je zo iets echt wil doen zou ik een kleiner resevoir maken en een grotere ruimte voor de vissen die rond kunnen zwemmen..
Echt niet iemand die mijn idee wilt uitwerken in een 3d prog?
Het idee van Icey is zeker zo slecht nog niet.
Maar dan zou ik toch ook wel zien dat zeker het achterste deel (dat van de waterkoeling) volledig afgesloten is (zoals bij een reservoir), anders ga je ook wel veel onzuiverheden in je water krijgen.
Anyway, als je met zo'n aquariummod begint, hoop ik dat je buiten van OC'en en waterkoeling etc, ook nog wat van aquariums en vissen afweet...
Het zijn ook levende dieren, weet je wel...
Maar dan zou ik toch ook wel zien dat zeker het achterste deel (dat van de waterkoeling) volledig afgesloten is (zoals bij een reservoir), anders ga je ook wel veel onzuiverheden in je water krijgen.
Anyway, als je met zo'n aquariummod begint, hoop ik dat je buiten van OC'en en waterkoeling etc, ook nog wat van aquariums en vissen afweet...
"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone
Het lijkt mij iets verstandiger om een gesloten cirquit te houden voor de koeling en dan dit soort dingen in je aquarium te hangen voor koeling:
ik ben druk bezxig met allerlei handleidingen van aquaria sites te lezen ik stap maandag ook wel ff een dierenwinkel bezig ..misschien slaat die gast me bij het idee allleen alKristof schreef op 16 februari 2003 @ 14:17:
Het idee van Icey is zeker zo slecht nog niet.
loooooooooooool zie hoe groot die dingen zijnpcmadman schreef op 16 February 2003 @ 14:18:
Het lijkt mij iets verstandiger om een gesloten cirquit te houden voor de koeling en dan dit soort dingen in je aquarium te hangen voor koeling:
[afbeelding]
lees de vorige reacties svpOutsync schreef op 16 februari 2003 @ 14:23:
dierenbeul![]()
Het zou mooi zijn als je de visjesgescheid zou kunnen houden van pomp e.a
Verwijderd
Hoe ga je een cd in je cd lade doen? 
(oh en Icey, in paint kun je met de shift toets erbij rechte lijnen trekken
(oh en Icey, in paint kun je met de shift toets erbij rechte lijnen trekken
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 14:34 ]
maar heeft iemand ervaring met goudvissen? Die kunnen toch wel tegen temperatuur verschillen enzo? eten ze veel? ze kunnen vast wel een paar weken zonder eten toch? bijten ze?
Die dingen zijn +- 55*30*12,5 en ze komen uit een tap installatie.Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 14:21:
[...]
loooooooooooool zie hoe groot die dingen zijn![]()
ik ga geen zeeaquarium maken ofzo
offtopic:
Ze hingen daar ook in een "aquarium" met weer een andere radiator met koelvloeistof die via een normale rad van 20*5*40 luchtgekoeld in de koelkast zat. En zo kwam er koud bier uit de fusten
Ben van plan dat hele zooitje in me niet PC te bouwen
Ze hingen daar ook in een "aquarium" met weer een andere radiator met koelvloeistof die via een normale rad van 20*5*40 luchtgekoeld in de koelkast zat. En zo kwam er koud bier uit de fusten
Ben van plan dat hele zooitje in me niet PC te bouwen
ik maak naast het aquarium een soort toren waarin floppy/cd/brander etc aansluiting op netstroom aan/uit knop ed komt. Hierop komt eveneens een waterval ofzo
Ik dacht dat mijn tekening onduidelijk was, maar die van jou mag er ook wezen..Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 14:51:
ik heb ff een hele ruwe schets gemaaktin werkelijk heid komen er nog buizen door mijn pc zelf waardoor vissen kunnen zwemmen, blacklights (leuk voor de vissen btw) en dergelijken [afbeelding]
ik heb mijn best gedaanIcey schreef op 16 February 2003 @ 14:55:
[...]
Ik dacht dat mijn tekening onduidelijk was, maar die van jou mag er ook wezen..
Misschien komt er zo duidelijkheid ;)Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 14:56:
[...]
ik heb mijn best gedaannee maar ff serieus een aantal weten niet precies wat de bedoeling is... de tekening is trouwens een zijaanzicht
Verwijderd
Ik heb is zitten na denken, als je nou van die kleine meervallen neemt(ziet er zo uit!) dan zou ik als ik jou was 5 watervallen om 2 goud vissen doen! en om het eqologische (of hou schrijf je zo iets) behoud te houden, lekker veel planten in douwen, goede filter, hop maar!
zeker geen slecht id om cd/brander/floppy enso onder te doen ik zal er wat meedoen dank u voor tekening
als je toch zoiets perse wilt doen, zorg dan dat je koelwater gescheiden van het aquariumwater blijft! ik heb een aquarium gehad en ik kan je nu al zeggen: die cpu gaat eraan als je die met hetzelfde water koelt als waar de vissen in zwemmen. in het ergste geval slibt ie dicht, maar nog erger: er komt een laagje slijmerige zooi overal in je buizen en koelblok = isolatie... tis dat je het maar weet 
magoed, wel ff pics posten als het gelukt is!
magoed, wel ff pics posten als het gelukt is!
Als je om je kast een waterkoeling met aquarium wilt bouwen kun je mischien zoiets doen. Aan de voorkant een groot aquarium (aan de bovenkant open) voor de vissen. die kunnen lekker om de kast heen zwemmen.
Aan de achterkant van de kast maak je een afgesloten gedeelte voor de koeling. het donker blauwe gedeelte.
Aan de achterkant van de kast maak je een afgesloten gedeelte voor de koeling. het donker blauwe gedeelte.
[ Voor 2% gewijzigd door Civil op 16-02-2003 15:26 . Reden: tekening kleiner gemaakt ]
mmm ook geen slecht idee ditCivil schreef op 16 February 2003 @ 15:24:
Als je om je kast een waterkoeling met aquarium wilt bouwen kun je mischien zoiets doen. Aan de voorkant een groot aquarium (aan de bovenkant open) voor de vissen. die kunnen lekker om de kast heen zwemmen.
[afbeelding]
Verwijderd
Mega ID.. 1 opmerking
, hoe maak je hem schoon? houdt daar wel rekening meej. Vissekommen beginnen namelijk te stinken na een tijdje
Verwijderd
Let op... Watervallen zijn verdampers (bong's)
Je raakt dus extreem veel water kwijt als je een waterval in je systeem zet.
Je raakt dus extreem veel water kwijt als je een waterval in je systeem zet.
* Kristof heeft een aquarium (157*85*75 cm) staan met tropische vissen (zonder waterkoeling in
) en ik kan je vertellen, dat wanneer je bovenstaand plan uitwerk en er tropische vissen inzet, dat ze niet lang gaan leven.
Deze prachtige vissen, zijn namelijk vrij gevoelig aan temperatuurschommelingen, en zeker aan de waterkwaliteit. En vooral: ze hebben behoefte aan een mooi stukje zwemruimte.
Dus ik zou het ofwel bij plastieken houden, ofwel goudvissen...
En hou er idd ook rekening mee dat je die bak af en toe ook eens dient schoon te maken...
(algen/uitwerpselen etc...)
Deze prachtige vissen, zijn namelijk vrij gevoelig aan temperatuurschommelingen, en zeker aan de waterkwaliteit. En vooral: ze hebben behoefte aan een mooi stukje zwemruimte.
Dus ik zou het ofwel bij plastieken houden, ofwel goudvissen...
En hou er idd ook rekening mee dat je die bak af en toe ook eens dient schoon te maken...
(algen/uitwerpselen etc...)
Voor het schoonmaak-probleem...
als je de bak uit mijn voorbeeld uit twee delen maakt. dan kan je de bak van de vissen van je pc aftillen en schoonmaken, en het koeling gedeelte kan je dan om je pc laten staan
Simpel
Oja ik weet niet welke temperaturen tropische vissen willen hebben in vergelijking met het water uit jouw koelingbak. Maar denk dan wel aan de temperatuursoverdracht tussen de twee waterbakken. Dus dat het water van je koelingbak niet stijgt door de "hogere" temperatuur van je vissenbak. Er van uitgaand dat je het gedeelte voor de vissen mischien moet verwarmen ofzo ipv kamertemperatuur, kheb geen verstand van vissen verder namelijk
als je de bak uit mijn voorbeeld uit twee delen maakt. dan kan je de bak van de vissen van je pc aftillen en schoonmaken, en het koeling gedeelte kan je dan om je pc laten staan
Simpel
Oja ik weet niet welke temperaturen tropische vissen willen hebben in vergelijking met het water uit jouw koelingbak. Maar denk dan wel aan de temperatuursoverdracht tussen de twee waterbakken. Dus dat het water van je koelingbak niet stijgt door de "hogere" temperatuur van je vissenbak. Er van uitgaand dat je het gedeelte voor de vissen mischien moet verwarmen ofzo ipv kamertemperatuur, kheb geen verstand van vissen verder namelijk
edit:
wel handig dat ik al een dikke lijn had getekend. daar is dus die scheiding
[ Voor 20% gewijzigd door Civil op 16-02-2003 16:22 ]
ik denk dat een rad in het water hangen de beste oplossing is die ik hier heb gezien (zit er zelf ook aan te denken hierdoor worden de vissenbak en het koelsysteem van elkaar gescheiden
weet iemand nog een leuke signature?
Met een radiator heb je wel het verschijnsel dat als je computer uit staat het water waar de vissen in zwemmen afkoelt. Als je computer aan staat stijgt de temperatuur weer.
Sommige vissen houden wel van een vaste temperatuur denk ik.
Sommige vissen houden wel van een vaste temperatuur denk ik.
Plexi-glas is kunststof en kunststof heeft over het algemeen een behoorlijk lage warmteoverdracht, minder nog dan stromende lucht dus dat is geen probleem. Als dat wel zou zijn zou je ook geen luchtstroming over het water mogen hebben.Civil schreef op 16 februari 2003 @ 16:16:
...
edit:
't gaat met een aquarium wel een berg wegen, dus vergeet je lans maar
ik merk uit je vraag dat je eigenlijk niet veel van het onderwerp weet, hoe het water zich houdt, hoe warm het wordt, wat voor water je moet gebruiken voor vissen; Daarom raad ik je aan: DOE HET NIET!! Als er wel iets mis gaat, is dat voor zo'n visje ook niet echt fijn. M.a.w. die vis kan behoorlijk te lijden krijgen onder de omstandigheden, alleen omdat jij wil patsen met een (overigens wel leuk hoor, daar niet van) idee.
Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.
probeer het eerst een jaar met een paar plastic vissen en koop van die zwembad-water-test-stripjes (kun je in venendaal krijgen bij Ambiance) en een thermometerDionysus007281 schreef op 16 February 2003 @ 16:45:
ik merk uit je vraag dat je eigenlijk niet veel van het onderwerp weet, hoe het water zich houdt, hoe warm het wordt, wat voor water je moet gebruiken voor vissen; Daarom raad ik je aan: DOE HET NIET!! Als er wel iets mis gaat, is dat voor zo'n visje ook niet echt fijn. M.a.w. die vis kan behoorlijk te lijden krijgen onder de omstandigheden, alleen omdat jij wil patsen met een (overigens wel leuk hoor, daar niet van) idee.
als het zich een beetje goed houd kun je altijd nog echte vissen erin doen
Als je het dan écht wilt doen, zou ik het zo doen:

edit:
Voor de slimmerikken: ja, om die lucht komt dan natuurlijk ook glas....
[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 16-02-2003 17:42 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dan zou ik voor het schoonmaken dus evengoed zorgen voor dat je het donkerblauwe gedeelte van je kast kan halen. Verder verschilt dit idee niet echt veel van die van mij.XanderH schreef op 16 February 2003 @ 17:41:
[afbeelding]
edit:
(overigens is er nu geen verbinding tussen de twee helften van het reservoir maar dat kan eventueel met een buis achter de kast langs of eronderdoor ofzo)
Jawel, ik zou dus echt niet het reservoir achteraan doen, maar onderaan. (Ik weet eigenlijk niet waarom niet.Civil schreef op 16 februari 2003 @ 18:06:
[...]
Verder verschilt dit idee niet echt veel van die van mij.
Joh, dat was juist mijn bedoeling, dan hebben de visies geen last meer van warmteverschillen(overigens is er nu geen verbinding tussen de twee helften van het reservoir maar dat kan eventueel met een buis achter de kast langs of eronderdoor ofzo)
Verwijderd
Zoiets dergelijks heb ik al eens een keer meer gezien, maar dat was op een ander forum een hele tijd terug. Die had gewoon het achterste gedeelte van mn aquarium afgesloten en dat gebruikt als reservoir. Deze stond dan wel gewoon op zn bureau en was dus niet geintegreerd in een case zeg maar.
Verwijderd
Ik denk dat dit mislukt...
En als het mislukt valt dit dus wel onder het kopje dierenmishandeling
Verder ff een nuttige tip: doe het zo dat je een gesloten buizencircuit hebt, wat je in je aquarium hangt. Dus de buizen lopen dan door het water, en in dat water kun je best vissen laten zwemmen. Dat water gebruik je ook niet voor koeling.
En verder, zoals gezegd, vissen houden niet van wisselende temperaturen.
En als het mislukt valt dit dus wel onder het kopje dierenmishandeling
Verder ff een nuttige tip: doe het zo dat je een gesloten buizencircuit hebt, wat je in je aquarium hangt. Dus de buizen lopen dan door het water, en in dat water kun je best vissen laten zwemmen. Dat water gebruik je ook niet voor koeling.
En verder, zoals gezegd, vissen houden niet van wisselende temperaturen.
XanderH: wel goed lezen! ik zei tussen de twee helften van het reservoir, die bestaat bij jouw namelijk uit twee delen... Dat heeft dus niets met de scheiding van lucht tussen het aquarium en het reservoir te maken. Dat is namelijk wel een goed idee vindt ikXanderH schreef op 16 February 2003 @ 18:10:
[...]
Joh, dat was juist mijn bedoeling, dan hebben de visies geen last meer van warmteverschillen
En over dat reservoir achteraan of vooraan ten eerste heb je een gescheiden reservoir in jouw geval. Daarnaast hangt het ervan af hoe je pc staat... als je de achterkant niet goed kan zien, dus je kijkt naar de pc van voren "reservoir achter" Zie je de hele pc, hij staat bijv midden op je bureau dan is "reservoir onder" mischien mooier
[ Voor 61% gewijzigd door Civil op 16-02-2003 19:25 . Reden: quote toegevoegd, 2e tikfoutje ]
je kan natuurlijk ook gewoon je rad in het water hangenCivil schreef op 16 February 2003 @ 18:54:
[...]
XanderH: wel goed lezen! ik zei tussen de twee helften van het reservoir, die bestaat bij jouw namelijk uit twee delen... Dat heeft dus niets met de scheiding van lucht tussen het aquarium en het reservoir te maken. Dat is namelijk wel een goed idee vindt ik
En over dat reservoir achteraan of vooraan ten eerste heb je een gescheiden reservoir in jouw geval. Daarnaast hangt het ervan af hoe je pc staat... als je de achterkant niet goed kan zien, dus je kijkt naar de pc van voren "reservoir achter" Zie je de hele pc dan hij staat bijv midden op je bureau dan is "reservoir onder"mischien mooier
Idd maar er is al eerder gezegt dat de watertemperatuur dan stijgt en dat vissen daar niet zo erg van houden. Maar ik weet verder niets van vissen dus in hoevere dat zo is...casemodderpoel schreef op 16 February 2003 @ 19:15:
[...]
je kan natuurlijk ook gewoon je rad in het water hangen
Verwijderd
Dat is wel echt het domste wat je kan doen.casemodderpoel schreef op 16 February 2003 @ 19:15:
[...]
je kan natuurlijk ook gewoon je rad in het water hangen
Je hebt dan alle koeloppervlakte van de rad die in contact staat met het water, het water heeft alleen zijn oppervlakte wat gekoeld wordt. Je houdt dus nog maar amper oppervlakte over van je mooie rad.
Pak gewoon een reservoir (luchtdicht) met daarin plastic visjes, laat daar je water van onder af doorheen spuiten zodat de visjes lijken te zwemmen.
Meer kan je er echt niet van maken, zijn al veel van deze ideeen geweest, nog nooit heeft iemand er iets fatsoenlijks van gemaakt. En als je met levende vissen gaat werken blijven ze nooit lang leven.
Bij 99% van alle vissen: Temp > 35 graden = dood.
Alleen tropische vissen kunnen tegen hoge temps maar die gaan snel dood aan temp schommelingen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 19:28 ]
Civil schreef op 16 February 2003 @ 18:54:
[...]
XanderH: wel goed lezen! ik zei tussen de twee helften van het reservoir, die bestaat bij jouw namelijk uit twee delen... Dat heeft dus niets met de scheiding van lucht tussen het aquarium en het reservoir te maken. Dat is namelijk wel een goed idee vindt ik
Ja, kan ook.Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 19:35:
Koop een aquarium en bouw normale waterkoeling in je pc.
en zet ze naast elkaar.
Dachten ze vroeger zeker ook: Koop een kopiëer-apparaat en zet hem naast je PC. heb je geen scanner nodig
ehm, dat houdt niet denk ik. dat water daarboven op is ZO zwaar ivm met die lucht rand die eronder zit dat het spontaan uitscheurt en het water ook de luchtrand instroomt..XanderH schreef op 16 februari 2003 @ 17:41:
[afbeelding]
edit:
je moet een boel dwarsverbindingen maken wil dat lukken, en dat ziet er niet uit
Ik zou kiezen voor een "deelbaar" concept. Als het schoonmaken van je vissenkom langer duurt dan verwacht, zou je ook geen koeling meer hebben...
Als je een grote waterbak met bijv. koel-spiralen erin hebt, werkt je koeling niet als je je vissenkom schoonmaakt.
Je zou ook kunnen kiezen voor een compleet aquarium systeem, met beluchting en filters enzo.
( is wel $$$ )
Als je een grote waterbak met bijv. koel-spiralen erin hebt, werkt je koeling niet als je je vissenkom schoonmaakt.
Je zou ook kunnen kiezen voor een compleet aquarium systeem, met beluchting en filters enzo.
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Sluit je het luchtdicht af, heb je aan de binnenkand luchtdrukG33rt schreef op 16 February 2003 @ 19:49:
[...]
ehm, dat houdt niet denk ik. dat water daarboven op is ZO zwaar ivm met die lucht rand die eronder zit dat het spontaan uitscheurt en het water ook de luchtrand instroomt..
je moet een boel dwarsverbindingen maken wil dat lukken, en dat ziet er niet uit
ff een berekening:
water=+-4.2joule/gram/graden celcius
water=+-1gr/ml
reservoir=40*40*60=96000ml
warmte introductie*=+-70w
96000*4,2=403200joule/graden celsius
403200/70/3600=1.6
Dus na (1.6uur=1uur en 60*1.6-60=36min) 1u en 36min zal je water 1graden celsius in temp stijgen, maar dit is niet lineair of een richtlijn, en het zal meer zijn omdat je water ook warmte afgeeft aan de omgeving...
Als je dit ziet zou je kunnen concluderen dat je eigenlijk je best je water met vissen zou kunnen verwarmen met je proc en als je je comp 24/7 laat aan staan blijft het water trouwens ook behoorlijk stabiel in temp...
*als je alleen je CPU koelt en niet te veel OC't
water=+-4.2joule/gram/graden celcius
water=+-1gr/ml
reservoir=40*40*60=96000ml
warmte introductie*=+-70w
96000*4,2=403200joule/graden celsius
403200/70/3600=1.6
Dus na (1.6uur=1uur en 60*1.6-60=36min) 1u en 36min zal je water 1graden celsius in temp stijgen, maar dit is niet lineair of een richtlijn, en het zal meer zijn omdat je water ook warmte afgeeft aan de omgeving...
Als je dit ziet zou je kunnen concluderen dat je eigenlijk je best je water met vissen zou kunnen verwarmen met je proc en als je je comp 24/7 laat aan staan blijft het water trouwens ook behoorlijk stabiel in temp...
*als je alleen je CPU koelt en niet te veel OC't
Verwijderd
het lijkt mij een mooi idee
je kunt in het aquarium een tussenschot maken en het ene resevoir afsluiten van het andere. geen gedoe met een visje in de leding enzo, moet je er een paar guppen in gooien die hebben water van rond de 22 graden nodig
je kunt in het aquarium een tussenschot maken en het ene resevoir afsluiten van het andere. geen gedoe met een visje in de leding enzo, moet je er een paar guppen in gooien die hebben water van rond de 22 graden nodig
Leuk idee, maar hoe wil je bij je cd-rom speler enzo komen? Misschien moet je ze dan in de bovenkant van de case modden, zodat de tray naar boven opengaat en je er beter bijkan.Icey schreef op 16 February 2003 @ 14:13:
[afbeelding]
Als jij echt denkt dat die visjes een paar weken zonder eten kunnen moet je dit hele idee meteen laten varen en gewoon plastic vissies nemenVerwijderd schreef op 16 February 2003 @ 14:33:
maar heeft iemand ervaring met goudvissen? Die kunnen toch wel tegen temperatuur verschillen enzo? eten ze veel? ze kunnen vast wel een paar weken zonder eten toch? bijten ze?
als je de laatste vraag leest: bijten ze dan kan je aannemen dat je het met een korreltje zout moet nemenuzuri schreef op 16 February 2003 @ 22:25:
[...]
Als jij echt denkt dat die visjes een paar weken zonder eten kunnen moet je dit hele idee meteen laten varen en gewoon plastic vissies nemen
Wow als je dit goed en netjes uitvoert heb je een hele vette mod. Bij de chinees hebben ze ook altijd van die aquariums n de muur. Als je thuis in je pc-kamer een kast ofzow hebt staan, dan zou ik daar m'n PC-aquarium in maken. En dan dus zo'n aquarium met in het midden je PC. Alles in plexi uitvoeren uiteraard. En die koelingsbuizen enzo gewoon door dat aquarium laten lopen. Aan de achterkant een reservoir. Em het aquarium wel een beetje luxe uitvoeren met plantjes enzo. Dan zie je tussen je groene plantjes door je moederbord hangen verlicht door een groene miniccfl. En dan mag in het aquarium best wat groene en bruine rommel ontstaan, dat ziet er wat authentieker uit. CDrom natuurlijk onder de bak of ergens anders in de kast plaatsen. Dit vind ik één van de gavere projecten hier nu.
succes!
succes!
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Je kan zoiets zelf ook maken door een buisje op te wikkelen (liefst koper natuurlijk) wordt ook mooi groen in je aquarium
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Verwijderd
Ik ik zou je waterkoeling gesloten houden ivm vervuiling en laten koelen met een koperen pijp die je in het aquarium legt. Het water in de pijp moet de temp van het aquarium aannemen en dan is denk ik 50cm buis wel genoeg.
misschien is mobo is niet geleidend water een mooie, en die dan koelen met een geschijden waterkoeling
"May our framerates be high and our temperatures low."
Verwijderd
wat voor pomp wil je daar eigenlijk voor gaan gebruiken want je zal een sterke pomp nodig hebben..
Quick & dirty, je leent 't opblaasbare zwembadje van je buurjongetje, gaat vissen en gooit hier 3 karpers in, vult het badje, (ervoor) nog es met slootwater, hangt je oude server van 10 euro met een plastic zak eromheen in, en houd de opening naar boven. Oja, zorg dat het geen uitstekende delen bevat
opzich niet zo'n heel slecht id maar ik ga eerst maar ff sparen voor plexi glasBCM schreef op 17 februari 2003 @ 08:51:
Je moet er een webcam inhangen. Kunnen we allemaal volgen hoe het gaat met je visjes.
wrom zou die sterker moeten zijn dan een regular pomp?Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 23:31:
wat voor pomp wil je daar eigenlijk voor gaan gebruiken want je zal een sterke pomp nodig hebben..
Verwijderd
Wat doen we toch allemaal moeilijk met die temperaturen van het aquarium. De berekening van pcmadman geeft aan dat je de bak hooguit met 1 a 2 graden verwarmt (afhankelijk van het aquarium dus). Stel het water is normaal op kamertemperatuur (20 graden) en de PC maakt daar 22 van, dan nog is dat niet voldoende om een beetje aquariumbak op tropische temperatuur te krijgen.
Hoe doen aquariumliefhebbers dit dan? Met een thermostaat gestuurde verwarming. En die gaat alleen aan als de temperatuur te laag is. Dus de stap van 22 naar 30 graden doet de aquariumverwarming. En zo'n ding gaat dus ook aan en uit en dus is er temperatuursverschil in de bak: dichtbij de verwarming is het warmer dan bij het raam. Logisch toch?
De pc koeling is dan dus de bijverwarming. Lijkt een beetje op vloerverwarming als behaaglijke bijverwarming in een ruimte waar de hoofdmoot door gewone radiatoren geregeld wordt.
En hoe groter het watervolume hoe minder temperatuursverschillen je krijgt (bufferend vermogen neemt toe).
Kortom: bufferen in de (geringe) temperatuursverschillen kan je regelen door een extra verwarmingselement met thermostaat bij te plaatsen die de bak op het juiste niveau houdt. Kan je tenminste mooie neon-tetra's in de bak doen en deze met de backlight uitlichten. Praaachtig toch?
Hoe doen aquariumliefhebbers dit dan? Met een thermostaat gestuurde verwarming. En die gaat alleen aan als de temperatuur te laag is. Dus de stap van 22 naar 30 graden doet de aquariumverwarming. En zo'n ding gaat dus ook aan en uit en dus is er temperatuursverschil in de bak: dichtbij de verwarming is het warmer dan bij het raam. Logisch toch?
De pc koeling is dan dus de bijverwarming. Lijkt een beetje op vloerverwarming als behaaglijke bijverwarming in een ruimte waar de hoofdmoot door gewone radiatoren geregeld wordt.
En hoe groter het watervolume hoe minder temperatuursverschillen je krijgt (bufferend vermogen neemt toe).
Kortom: bufferen in de (geringe) temperatuursverschillen kan je regelen door een extra verwarmingselement met thermostaat bij te plaatsen die de bak op het juiste niveau houdt. Kan je tenminste mooie neon-tetra's in de bak doen en deze met de backlight uitlichten. Praaachtig toch?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 12:48 ]
Hebben je fissen eindelijk eens wat anders om naar te kijken dan dat eeuwige saaie gezonken nepschip
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Ja, en er een TFT'tje inhangen met een haaien-screensaver. (Ik weet niet of een goudvis een haai herkent.)
Cedo Nulli
Ok...klopt, maar er is een probleem:Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 12:46:
Wat doen we toch allemaal moeilijk met die temperaturen van het aquarium. De berekening van pcmadman geeft aan dat je de bak hooguit met 1 a 2 graden verwarmt (afhankelijk van het aquarium dus). Stel het water is normaal op kamertemperatuur (20 graden) en de PC maakt daar 22 van, dan nog is dat niet voldoende om een beetje aquariumbak op tropische temperatuur te krijgen.
Een aquarium verwarming element is 50Watt tot 150Watt en met een omgevings temperatuur van 20 graden kan gemakkelijk de temperatuur in het aquarium op 30 graden houden. Een verwarmings element slaat dus maar even aan en dan weer uit. Hierdoor wordt er bv maar 25watt per uur aan warmte aan het water toegevoegd. Een PC produceerd ongeveer 60Watt aan warmte en als je ook je VGA en chipset nog koel wil houden nog wel meer. Je PC staat echter de hele tijd aan waardoor er dus 60+watt per uur aan het water wordt toegevoegd. Daar komt nog bij dat een aquarium liefhebber vaak een glazen bak gebruikt en geen plexiglas en glas koelt sneller af dan plexiglas...je loopt dus zeker het risico dat je met 'gekookte' visjes eindigd...dus eerst uitproberen en dan pas visjes erin...
edit:
Vergeten te vermelden dat de meeste visjes een water temp willen van 28 graden...
en:
Wat PCMadMan zegt klopt trouwens ook, maar hij 'vergeet' een aantal dingen:
teneerste gaat zijn berekening uit van een ideale situatie, dat kan geen kwaad dat werkt namelijk alleen maar in zijn voordeel. Hij vergeet echter ook dat de pc langer dan 1 uur en 36 min aanstaat: 24/1.6*1(graad)=15...in een ideale situatie zal de temp van het water dus met 15 graden per dag stijgen...ik weet niet hoeveel een aquarium per dag kan afkoelen maar om te voorkomen dat 96 liter water 15 graden warmer wordt heb je een behoorlijk glas/plexiglas oppervlak nodig...
Je kunt het afkoelend vermogen van je aquarium trouwens nog wel vergroten door de achterwand of bodem van metaal te maken en daar eventueel weer koelribben op te zetten...
Ik weet trouwens niet of vissen tegen hogere concenteraties koper-oxide kunnen dus een kopere radiator(of iets dergelijks) in het aquarium hangen(die dan mooi groen wordt) is misschien ook niet zo'n goed idee...(koelt trouwens ook niet zo best)
[ Voor 29% gewijzigd door NBK op 18-02-2003 17:29 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
ben je aan het quaken gaan je visjes sneller zwemmen
(proc. verbruik neemt toe en temp stijgt), met word gaan ze allemaal pitten..
okay on a serious note.. ik denk dat dit niet echt haalbaar is, simpelweg om het feit dat de temperatuur van je cpu (en dus van het koelwater waarin de vissen mee te maken krijgen) fluctueert, en vissen hebben idd nou eenmaal een vaste, stabiele temperatuur nodig om in te leven. zou je IMO beter dat lian idee kunnen doen met plastic visjes. dat is sowieso ook veel makkelijker te onderhouden dan je originele idee.. (>> elke week schoonmaken, vissen voeren etc etc)
okay on a serious note.. ik denk dat dit niet echt haalbaar is, simpelweg om het feit dat de temperatuur van je cpu (en dus van het koelwater waarin de vissen mee te maken krijgen) fluctueert, en vissen hebben idd nou eenmaal een vaste, stabiele temperatuur nodig om in te leven. zou je IMO beter dat lian idee kunnen doen met plastic visjes. dat is sowieso ook veel makkelijker te onderhouden dan je originele idee.. (>> elke week schoonmaken, vissen voeren etc etc)
[ Voor 64% gewijzigd door jazz op 19-02-2003 03:32 ]
Even grof rekenen. Wat platen (plexi-)glas, lijm, slangetjes, koelblok voor de cpu, nog wat meuk voor in het aquarium als steentjes, oude ruïne, milieu, ca € 150,- ???
vissie € 1
Boeie of zo'n beessie doodgaat, als je systeem maar heel blijft! Je moet een gescheiden systeem fixen, want als je koelblok vol met poep blijkt te zitten en je cpu daardoor overlijd ben je zo weer €150,- verder. Vissie is maar €1,-. Daarom zou ik voor die koelspiralen kiezen, dat vergemakkelijkt het onderhoud ook.
Even een noot: In de waterbakken met die spriralen (om bier te koelen) zit ook altijd een propellortje om het water in beweging te houden. Die was bij ons altijd stuk, maar het bier was lekker koud, terwijl het er lauw in gaat, dus boeit niet veel.
Daarnaast heb ik ook een goudvissie en die van mij krijgt weinig onderhoud. Ik zie het als 'dynamisch decoratie met een mooie kleurstelling'. Dien ten gevolge moet ik eens in de drie maanden naar de handelaar, boeie! (Laatst was m'n kom stuk; € 18,- Auw!)
Ik zeg; gaan kerel! Goed idee, moet je doen! Als je het goedkoop doet; tweedehandsspul en naar de glasboer voor plaat die hij toch wegflikkert, hebbie zo'n systeem volgende maand klaar! Gogogo!
vissie € 1
Boeie of zo'n beessie doodgaat, als je systeem maar heel blijft! Je moet een gescheiden systeem fixen, want als je koelblok vol met poep blijkt te zitten en je cpu daardoor overlijd ben je zo weer €150,- verder. Vissie is maar €1,-. Daarom zou ik voor die koelspiralen kiezen, dat vergemakkelijkt het onderhoud ook.
Even een noot: In de waterbakken met die spriralen (om bier te koelen) zit ook altijd een propellortje om het water in beweging te houden. Die was bij ons altijd stuk, maar het bier was lekker koud, terwijl het er lauw in gaat, dus boeit niet veel.
Daarnaast heb ik ook een goudvissie en die van mij krijgt weinig onderhoud. Ik zie het als 'dynamisch decoratie met een mooie kleurstelling'. Dien ten gevolge moet ik eens in de drie maanden naar de handelaar, boeie! (Laatst was m'n kom stuk; € 18,- Auw!)
Ik zeg; gaan kerel! Goed idee, moet je doen! Als je het goedkoop doet; tweedehandsspul en naar de glasboer voor plaat die hij toch wegflikkert, hebbie zo'n systeem volgende maand klaar! Gogogo!
wanneer je je bak met een distributed project mee laat doen, kun je er wel een eierkoker oid van maken
[ Voor 5% gewijzigd door mcB op 19-02-2003 11:42 ]
Strix (Skullflame)
Okee, hele draad gelezen, en pas op de laatste pagina wat nuttige reply gezien... Om te beginnen staat je compu niet de hele dag 100% CPU-load te trekken (bij mij tenminste niet), dus dat van dat opwarmen zal wel loslopen. Als je inderdaad tropische visjes neemt en een extra verwarmingselement met thermostaat, geen probleem lijkt mij. Ow ja, maak de bak wel van gewoon glas, dat koelt beter. Ook de leidinkjes die je door je pc wilde leggen (die waar de vissen doorheen moesten gaan zwemmen van glas, flink veel koeloppervlak, moet lukken.
Suc6, want het blijft wel een klerewerk om dat ding netjes te maken...
Suc6, want het blijft wel een klerewerk om dat ding netjes te maken...
Verwijderd
ik heb al jaren een aquarium(discusvissen) en dat wat jij wilt zal niet gaan lukken tenzij je de aqarium gescheiden houdt van het koelsysteem.de wc's zijn nl gemaakt van aluminium of koper. beide gaan in water oxideren en dan vergiftig je het water.de vissen(ook goudvissen) zullen dan sterven.ook planten gaan eraan.een aparte aqarium om de pc heen kan wel lukken met goudvissen.die zijn redelijk temperatuurverschillen wel gewent.een paar graden min of meer maakt niet zoveel uit zolang het maar geen verschillen zijn van 10graden.ik zou wel een pomp in het aqarium gebruiken voor in de bak en niet erbuiten want deze kunnen wel eens voor waterschade zorgen.goudvissen eten ook niet zoveel.die mod wordt wel zwaar en moeilijk schoon te houden.planten kan je vergeten want goudvissen slopen die.een aqarium vraagt veel onderhoud dus weet waar je aan begint.
tropisch kan je iig vergeten,die vissen kunnen helemaal niets hebben.
idee is wel leuk..
tropisch kan je iig vergeten,die vissen kunnen helemaal niets hebben.
idee is wel leuk..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 14:26 ]
Ik heb ooit op school eens een dierproef met die beesten moeten doen: goudvissen....
Water warmer en kouder maken: ze worden levendiger (warm) of slapen in (kouder)
Biologisch is het verantwoord om binnen 1 minuut 1 graad temp. verschil te hebben, met een max schommeling van +/- 8 graden. start je dus bij 20: tussen de 12 en 28 graden blijven.
Wel zorgen voor GEEN koperen of alu materialen in het water: vissen kunnen dat niet hebben.
COOL idee! als je het doorzet graag pics posten!
Water warmer en kouder maken: ze worden levendiger (warm) of slapen in (kouder)
Biologisch is het verantwoord om binnen 1 minuut 1 graad temp. verschil te hebben, met een max schommeling van +/- 8 graden. start je dus bij 20: tussen de 12 en 28 graden blijven.
Wel zorgen voor GEEN koperen of alu materialen in het water: vissen kunnen dat niet hebben.
COOL idee! als je het doorzet graag pics posten!
ik ken nog iemand die ooit een aquarium mod wou maken
maar dat werd hier een stuk minder hartelijk ontvangen
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/413703
Verwijderd
ik heb zelf een aquarium hier en ik kan je aanraden eerst maar goed te lezen over die beestjes 
De meeste vissen kunnen heel slecht tussen wisselende watertemperaturen. Ook heb je absoluut een goed filter en een verwarmingselement nodig. Ik zou als ik jou was guppies nemen, die kunnen aardig tegen moeilijke omstandigheden en zijn dus niet veeleisend. Ik weet niet echt hoe warm het water zou worden, maar guppies kunnen overleven tot 30 graden en vanaf een temperatuur (voor korte tijd dan) van ongeveer 5 graden. Als je een goed verwarmingselement neemt kun je de temperatuur redelijk hoog houden (25 graden zou ik doen) en het is niet slecht voor je pc.
Daar komt bij dat guppies ook nog best mooie visjes zijn. (Als je ze wil hebben kom ze maar halen, mijn ouders hebben er veeeeel en ze fokken toch wel door
)
De meeste vissen kunnen heel slecht tussen wisselende watertemperaturen. Ook heb je absoluut een goed filter en een verwarmingselement nodig. Ik zou als ik jou was guppies nemen, die kunnen aardig tegen moeilijke omstandigheden en zijn dus niet veeleisend. Ik weet niet echt hoe warm het water zou worden, maar guppies kunnen overleven tot 30 graden en vanaf een temperatuur (voor korte tijd dan) van ongeveer 5 graden. Als je een goed verwarmingselement neemt kun je de temperatuur redelijk hoog houden (25 graden zou ik doen) en het is niet slecht voor je pc.
Daar komt bij dat guppies ook nog best mooie visjes zijn. (Als je ze wil hebben kom ze maar halen, mijn ouders hebben er veeeeel en ze fokken toch wel door
Mafkezuh, ik wou er niet over beginnen, ik had dit idee dus een jaar geleden, maar ik werd afgedaan als dierenbeul enzowBitByter schreef op 19 February 2003 @ 19:56:
ik ken nog iemand die ooit een aquarium mod wou maken
Hangt er maar net van af hoe erg je de zooi overklokt en hoe je het wilt koelen. Ga je je processor zo overklokken dat hij extreem warm wordt, en je neemt een waterkoeling die je in het aquarium hangt, dan zullen je visjes het nog wel eens warm kunnen krijgen
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Dit topic is gesloten.
![]()