Ik heb hier nog een heatpipe van Thermacore van een Xeon liggen (10 euro op de HCC met Xeon erbij

)
Als ik dat ding bekijk dan is die pipe aan 1 kant normaal afgesloten (gewoon dichtgemaakt met een koperen cap.
De kant die na het vullen en vacuumtrekken afgesloten is, is op een hele andere manier dichtgemaakt.
Het lijkt wel of het uiteinde eerst een beetje afgeknepen is en vervolgens er een fitting van tin opgezet is. Deze is dichtgesmolten. Het uiteinde is nog redelijk zacht en in enige mate te verbuigen,
Tin zelf is natuurlijk veel sneller dichtt te maken dan bijvoorbeeld koper omdat het smeltpunt veel lager licht
M'n oom heeft eens (30 jaar geleden) een afstudeerscriptie geschreven hoe je met extreme koeling leidingen met inhoud kan bevriezen. De toepassing was destijds om bijvoorbeeld kapotte olieleidingen te kunnen repareren.
Maar ik vroeg me af of het niet mogelijk is om het vacuum afsluiten van een heatpipe hiermee voor elkaar te krijgen.
Met vaste stikstof kan je dingen echt enorm ver afkoelen en het is gewoon te koop volgens mij want het wordt o.a gebruikt in sommige rookmachines.
Ik heb een simpel paint-schema gemaakt, de verhoudingen zijn niet echt goed, maar het gaat om het idee.
Ik ga er trouwens vanuit dat we niet een 100% vacuumtoestand kunnen bereiken dus er zal altijd een scheiding tussen vloeistof en vacuum zijn.
Stappenplan :
1. neem een pijpje met een tinnen/soldeer-achtig tussenstuk en een afsluiter, vul het met de vloeistof, en zuig het vacuum met een vacuumpomp.
2. sluit het pijpje af met de afsluiter bij de vacuum pomp en haal de pomp eraf.
3. draai het pijpje om zodat het vacuum stuk boven komt zitten.
4. koel met vaste stikstof het pijpje af vanaf het gebied van het tinnen tussenstuk en werk naar boven zodat het vacuum-gedeelte afgesloten wordt.
5. Nu kan je met een flink soldeerbout het tinnen-gedeelte snel afsluiten.
Enige problemen die ik nog wel zie is dat bij het sterk afkoelen van water het misschien zo uitzet dat je pijp scheurt.
Ik zelf heb helaas weer eens geen tijd (tentamens)
Anders had ik het wel geprobeerd want heatpipes roeleren en zijn de laatste stap naar een echt stil systeem.
Als je voor een paar euro's een heatpipe zelf kan maken, dan kan je er gewoon een hele reeks maken om met bv 10 kleine heatpipes je CPU en PSU naar een groter koelelement leiden. Dan zou je gewoon en geribbelde koperen zijkant kunnen gebruiken als passieve koeler *droom**droom*