Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 11.487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Digital-DNA schreef op 26 maart 2003 @ 23:16:
Hehe eindelijk na veel gepriegel, gepruts en geimproviseer is het me eindelijk gelukt om een heatpipemod voor op m'n cpu'tje te maken.
...
Hoe warm worden die twee grote koelblokken van de vga-koeler?

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Een beetje lauwwarm, niet echt whowie heet. Als ik de koelribben eraf haal maakt het bijna niks uit. Zal wel iets mis zijn met de heatpipe ofzo. Er zit wel een knikje in door het buigen maar niet dusdanig dat ie afgesloten is.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2022

BlueByte

Toxic hypoxic

Ik volg dit topic al een tijdje en het is best interesant. Wat ik me af vraag als een heatpipe zo snel de warmte verplaatst (klaarblijkelijk sneller dan dat gebeurd in koper e.d.), zouw het dan niet slim zijn om een koelblok te maken met allemaal kleine heatpipe's er op als koel ribben, of nog beter dit blokje dan weer koelen met behulp van waterkoeling? Het probleem wat je dan wel hebt is dat de cpu plat moet liggen zodat het vloebare water zich bij de cpu bevind en niet bij de ribben. Ik heb hier nog zo'n 20 meter buigbare koperbuis liggen (diameter 6mm in de buis 4mm) is dat dan ook bruikbaar? of is dit weer te dun. Ik ga het in ieder geval snel testen. Als ik mijn soldeerbout weer terug heb. Ik hoop ook snel van meer mensen te horen die hier mee gaan testen!

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Wow, 20 meter !!! Kan je mij misschien 2 meter sturen? :)

Als je kleine heatpipes wil maken moet je enorm gaan prigelen. En de Coolermaster HCC-61 heeft ze ook, maar dat zijn er 2 en die zijn natuurlijk niet met de hand gemaakt.

Maar als je met een soldeerbout wil gaan werken moet je vrij veel gedult hebben. Een gasbrander is veel sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er al iemand van plan om er een te maken met r134a ? ben eigenlijk wel benieuwd of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

AirX

Tweak Guru

Ik heb nu zo'n wijnfles vacuum zuiger gebruikt, moet zeggen, dat ding werkt goed :D. Gewoon eerst zooi aan het koken brengen, zodra er veel damp uit pijpje komt kurk erop en zuigen :). Heb zo'n geveol dat het ding daar goed vacuum door wordt. Dan met de bankschroef pijpje dichtknijpen en vastsolderen, klaar ben je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

AirX schreef op 31 March 2003 @ 18:05:
Ik heb nu zo'n wijnfles vacuum zuiger gebruikt, moet zeggen, dat ding werkt goed :D. Gewoon eerst zooi aan het koken brengen, zodra er veel damp uit pijpje komt kurk erop en zuigen :). Heb zo'n geveol dat het ding daar goed vacuum door wordt. Dan met de bankschroef pijpje dichtknijpen en vastsolderen, klaar ben je :D
Kurk is volgensmij niet luchtdicht.. Dan zou wijn z'n smaak verliezen en heel duf gaan smaken b.v... dus da gaat niet werken...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wijn smaakt toch ook duf? ;) (hier spreekt een geheelonthouder)
maar ik denk niet dat vacuum zin kan hebben, gewoon koken en tijdens het kook proces de buis dicht maken (verwarmingsventielen lijken mij nog steeds ideaal hiervoor)
er is nooit vacuum in de buis, alleen maar water en waterdamp (gas, onzichtbaar, niet hetzelfde als stoom), de druk is puur en alleen van de temperatuur afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

apen-nootjes schreef op 31 March 2003 @ 20:34:
[...]

Kurk is volgensmij niet luchtdicht.. Dan zou wijn z'n smaak verliezen en heel duf gaan smaken b.v... dus da gaat niet werken...
is geen kurk die die pompjes gebruiken maar een rubber stop, en die zijn behoorlijk luchtdicht, iig genoeg om hem dicht te houden tot je de buis definitief dichtknijpt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Een koper buis knijp je niet zomaar dicht. Er blijft altijd wel een gaatje open en die moet je dan dus dicht solderen zodra je de rubberdop eruit heb gehaald. (wij hebben ook zp'n ding :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik vraag me af...is het niet mogelijk o een stof als bijvoorbeeld Ether te gebruiken?

Dat kookt onder normale luchtdruk al bij +/- 40 graden, prima temperatuur dus.

Het voordeel hiervan is ook, dat je hem niet hoeft dicht e solderen als de vloestof al aanwezig is; je kunt gewoon een vulopening maken met schroefdop :)

Even een ander vraagje nog:
Water kookt bij een lage temperatuur, mits de druk laag genoeg is. Stel je voor dat de druk zo laag is; dat het bij 15 graden al kookt.
Het kookt dan dus bij kamertemp.

Hoe gaat dit er nu uitzien als je dit in een glazen bol bijvoorbeeld weet te krijgen? Het kookt dus iig; maar ik neem aan dat je daar weinig/niets van ziet door het weinige lucht :?
Of blijft het bewegen, met kleine belletjes ? Of is het juist zo dat na bijv. 10 min 'koken' het lucht uit het water is, en dat hij daarna wel doorkookt, maar dat het water gewoon 'stil staat' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Hoe gaat dit er nu uitzien als je dit in een glazen bol bijvoorbeeld weet te krijgen? Het kookt dus iig; maar ik neem aan dat je daar weinig/niets van ziet door het weinige lucht
Of blijft het bewegen, met kleine belletjes ? Of is het juist zo dat na bijv. 10 min 'koken' het lucht uit het water is, en dat hij daarna wel doorkookt, maar dat het water gewoon 'stil staat'
Dat soort bolletjes bestaan. Je kan ze in je hand houden en dan zie je door de warmte van je hand de vloeistof koken.
Na enkele tientale seconde houd het op met koken doordat de druk toeneemt en daarmee ook de kooktemperatuur.

NB de belletjes in kokend water is geen lucht maar waterdamp. De "lucht" in het water kan dus niet opraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

http://www.thermacore.com/hpt.htm < lekker veel info voor een heatpipe :D, misschien kunnen mensen hier wat mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand me vertellen of de first post nog steeds up to date is
of is er al een gemakkelijkere mannier gevonden of aangeraden

bv dat afsluiten en dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01 15:43
nou wat denk je zelf... er zijn niet voor niets 9 pagina's! Lees eerst eens even zou ik zeggen, er zijn genoeg interessante opties voorbij gekomen!

Trouwens inderdaad zwaar interessant dit topic... als dit uiteindelijk een echte methode geeft lijkt het me een mooi alternatief voor waterkoeling. Ik ben nog steeds niet echt van plan om liters water langs mn dure systeempje te laten stromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op pagina 6 onderaan staat de simpelste methode: klemdoppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io709063/img/tweakers/heatpipedop.jpg

Is voluminues en duurder dan gesoldeerde eindkappen.

Uitkoken en op het laatste moment vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand dit al toegepast als koeling in zn pc

bv een gat in je hs maken en de buis met koperen ringen (lamellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
AirX schreef op 04 April 2003 @ 16:32:
http://www.thermacore.com/hpt.htm < lekker veel info voor een heatpipe :D, misschien kunnen mensen hier wat mee? :)
Staat al TIJDEN bij mijn bookmarks :+

Ben ik dan de enige die meerdere posts op 1 pagina heeft? ( ik zit nu op pagina 5 :) )

augustus, welke diameter buis heb je daar gebruikt? En hoe dik? Ik heb dus er veel 12mm buis maar ze lijken me te dik om met een knelkoppeling dicht te doen. Die knelkoppelingen gebruiken de loodgieters hier in huis ook alleen maar voor CV leidingen...

Maar iemand nog ideen om een 12mm buis door mijn alu coolermaster heatsink te maken?

En die hand-kook-bollen beslaan natuurlijk gelijk als je ze vast houd. Moet je ermee gaan schudden om wat te zien. Het lijjkt me wel leuk om te maken. Misschien in een plexi koker oid.

En wie heeft er een litertje ether te koop? Het zou wel een goede stof zijn: laag kookpunt, lage verdampingswarmte, dus dat er weining energie voor nodig is om te verdampen. Alleen de soortelijke warmte en de warmtegeleiding zijn een stuk slechter dan die van water. Dus alleen als je het water niet kan koken is het handig ;)

Tot slot ben ik ook nog benieuwd naar mengsels. 2 stoffen met een behoorlijk verschillend kookpunt.

[ Voor 32% gewijzigd door bredend op 05-04-2003 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verdampingswarmte moet juist hoog zijn, dan neem de vloeistof veel warmte op bij het verdampen...
Beter dan ether is methanol , volgens binas na water de hoogste soortelijke warmte, verdampingswarmte en , niet onbelangrijk... een kookpunt van 65 graden celsius.
Een nadeel : brandbaar, dus oppassen met de brander met het solderen...Toch maar een soldeerbout voor het dichten van het gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Voor faseverandering is energie nodig. Die energie moet dus goed aan te voeren zijn. De warmtegeleiding is dus ook belangrijk. Net als de soortelijke warmte omdat die bepaald hoeveel energie er voor temeratuurstijging nodig is. Je moet dus een goede combinatie van alle 3 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens thermacore is methanol de op 1 na( n.l. water ) meest toegepaste vloeistof....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
dus ik kan gewoon water in een buis doen, met de vacuum pomp erop kraantje dicht en dicht solderen en je hebt een heatpipe??

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ja :)

Moet je het wel goed doen, en dus wel de goede druk zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb er vanmiddag ook 1 gemaakt maar ikvraag me af of hij ook echt werkt... Ik heb het met eind doppen gedaan iets wat me wel opviel was dat als ik hem dicht soldeerde dat hij dan meteen de soldeer naar binnen zoog...
nou goed na enkele keren probern had ik mn zus geroepen, als hij dicht gesoldeerd was moest ze er een kopje koud water overheen gooien, dat werkte.

nouw goed als ik er nu mee schud heb ik niet het gevoel dat er water in zit ofzow maar hij wordt na 10 sec @ doorsichtige vlam in een keer goed heet... het zlefde geprobeert op een normale buis maar deze was 2 keer zo lang maar werd ook helemaal niet heet...

werkt hij nu dus wel of niet en wat voor testen zou ik nogmeer kunnen uitvoeren op dit ding ... ik zou hem uit eindelijk ook willen toepassen

ik hem hem onder de warmwater kraan gehouden die is als het goed is 50 graden binnen 5 seconde werd het andere eind van mijn pijp warm dit wil dus zeggen dat hij goed werkt? mijn pijpje is ongeveer 40cm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Je heatpipe werkt goed. Je hebt het toch ook met een gewone buis vergeleken?

Wees blij :Y)

Verwijderd

/me bookmarked dit topic

en gaat het waarschijnlijk ook een keer proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is volgens mij dus de beste methode om een heatpipe toe te passen.
(Vereist wel handigheid en buigkunst).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/heatpipe_flat_tube_2.gif

Ik combineer hier mijn platgeslagen-buis-techniek met de heatpipe. ;)

Buig een koperbuis zó dat ie vanaf de processor naar een koelprofiel loopt. Condens moet kunnen terugstromen naar de warmtebron, dus de buis moet onder een hoek lopen.
Sla het begin en einde plat tot c. 4mm, en vijl/schuur/polijst het ook nog eens perfect vlak. Dichtsolderen op één gaatje na; droogkoken; gaatje dichtsolderen. Klem één kant met koelpasta vast op een koelprofiel (rechtsboven; middenboven is zijaanzicht), en een andere kant op de processor (eventueel eerst gesoldeerd op een 5x5 koperplaatje voor op de processor).

Dat dichtsolderen is mij dus niet gelukt! Na 10 pogingen heb ik het opgegeven.
Ik zou nu bovenaan een kneldop (linksboven) gebruiken, die dan uitsteekt boven het koelblok. Daarvoor moet je tijdens het pletten het uiteinde van een passende boor in de buis houden zodat ie daar niet geplet wordt: dan houd je een stuk buis voor de kneldop vrij.

Dat koelprofiel moet wel héél groot zijn als je passieve koeling wilt toepassen: het moet ongeveer 100 Watt weg kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Apropos koellichamen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/!V6506.jpeg

Dit is een 12 euro exemplaar van Reichelt.de met een warmteweerstand van 0,7K/W.

Stel dat je processor 90 Watt produceert.
Dan wordt het koellichaam/koelblok theoretisch dus 90 x 0,7 = 63°C warmer dan de omgevingstemperatuur. Als het 's zomers 37°C in je kamer is wordt het koelblok theoretisch 63 + 37 = 100°C. En je processor onder de heatpipe ook!

Zo'n koelblok is dan dus niet genoeg voor een passieve koeling. Je hebt er twee nodig, of een twee keer zo grote. Conrad heeft een 0,4K/W exemplaar voor 27 euro. Die wordt theoretisch dus 40 graden warmer dan de omgevingstemperatuur, ofwel 's zomers 73°C. Een processortemperatuur van 73°C kan nog net - of niet?

Er zijn mooiere (plattere) 0,75K/W koelprofielen van 25mm hoog te koop voor c. 20 euro. Twee van die dingen op de zijkant van je kast moeten de koeling aankunnen, maar dat kost je wel 40 euro. (Een Papst ventilator ook, dus...)

Voor arme tweakers: in dumpzaken kun je wel eens goedkoper koelprofiel vinden, of sloop 'm uit een oude kapotte 100 Watt versterker. :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Epsilon

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 14:31:
Apropos koellichamen:

[afbeelding]

Dit is een 12 euro exemplaar van Reichelt.de met een warmteweerstand van 0,7K/W.

Stel dat je processor 90 Watt produceert.
Dan wordt het koellichaam/koelblok theoretisch dus 90 x 0,7 = 63°C warmer dan de omgevingstemperatuur. Als het 's zomers 37°C in je kamer is wordt het koelblok theoretisch 63 + 37 = 100°C. En je processor onder de heatpipe ook!

Zo'n koelblok is dan dus niet genoeg voor een passieve koeling. Je hebt er twee nodig, of een twee keer zo grote. Conrad heeft een 0,4K/W exemplaar voor 27 euro. Die wordt theoretisch dus 40 graden warmer dan de omgevingstemperatuur, ofwel 's zomers 73°C. Een processortemperatuur van 73°C kan nog net - of niet?

Er zijn mooiere (plattere) 0,75K/W koelprofielen van 25mm hoog te koop voor c. 20 euro. Twee van die dingen op de zijkant van je kast moeten de koeling aankunnen, maar dat kost je wel 40 euro. (Een Papst ventilator ook, dus...)

Voor arme tweakers: in dumpzaken kun je wel eens goedkoper koelprofiel vinden, of sloop 'm uit een oude kapotte 100 Watt versterker. :)
Die 0.4 g/w is goed voor een celly, die staat bij mij ook in de planning ^^

Maaaaar...
Er zijn ook versies van 20x30cm ipv 16x20

die zijn 0.28g/w

als je dan de warmte zelf spreid, heb je een nog beter resultaat (die 0.28g/w is berekent op het feit dat de warmte op 1 punt in het midden het blok binnen gaat)

• AirX

AirX

Tweak Guru

Zelfmade Werkende heatpipe (prototype) Mijn ervaringen tot nu toe met het heatpipe principe :D

Verwijderd

Topicstarter
Als je aan koperblokjes kunt komen zijn dit mogelijkheden om de heatpipe met de processor en/of het koellichaam te verbinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/heatpipeblok.gif

Bij de bovenste klem je de pijp tussen twee 'uitgeboorde' blokjes; bij de onderste soldeer je de buis gewoon in een gat (ik heb meteen maar drie gaten getekend voor 8mm heatpipes ;) ). De laatste methode is volgens mij het makkelijkst én de beste!

Je hebt 8mm zachtkoper buis. Dat is makkelijk te buigen (en 99% zuiver koper). Dan beschadig je je processor niet zo snel. Alleen weet ik niet of er 8mm kneldoppen bestaan!?! Iemand?

• AirX

AirX

Tweak Guru

Uhm, nog een ID: Als je nu gewoon een koperen buisje neemt met 2 eindkappen. 1 van de eindkappen boor je gaatje in en daar plaats je omgekeerd een ventiel in (Dus dat de lucht er wel uit kan maar niet er in), zou een fietsventiel trouwens werken? Ik denk het wel. En dan de buis vullen met water. Dan de ventiel onder houden en de buis eerst in kokend water houden totdat ie zelf ook zo'n 100 graden is en dan nog emt een gasbrander nog heter maken. Doordat er stoom ontstaat en de druk oploopt zal het water (stoom gaat in de bovenkant zitten) door het ventiel naar buiten spuiten. Blijf hem een tijdje verwarmen totdat het meeste water er wel uitgespoten is. Stop dan met verwarmen en laat hem afkoelen. Als het goed is houd het ventiel de onderdruk in stand. Eventueel het ventiel nog even 100% luchtdicht maken. (nog iets er omheen soleren ofzo?).

IS dit een ID? Of gaat die ventiel dat niet houden?

EDIT: hm, beetje overbodig, ik heb net de hele tread al even doorgelezen. Zijn al meer mensen met gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 20-09-2003 18:03 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Orion84 schreef op 28 February 2003 @ 10:51:
uhh, voor de elektrolyse van water naar zuurstof en waterstof heb je wel iets meer nodig dan een batterij.
Echt niet :). Nouja, misschien 2 draadjes dan :). Ik heb zelf ook al aan elektrolyse gedaan, gewoon batterij met 2 draadjes in het water, en laat mar bubbelen :).

Maar is het laten reageren van H met O nou echt zo gevaarlijk?. Zou je ook niet gewoon de H en O langzaam op kamertemperatuur laten reageren? Duurd wat langer maar dan krijg je iig geen implosie gedoe :) Het zou namelijk wel ideaal zijn :).
Kan iemand ook uitzoeken hoe groot de onderdruk dan is?.

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 20-09-2003 18:02 ]

• bredend
Als je toch H2 gaat maken kan je het beter onder hoge druk in die buis persen. Waterstof heeft enorm goede koelkapaciteiten. Er is alleen totaal niet mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb ook nog wat kopere buis liggen dus ik zal het ook eens gaan proberen ;) ,
hoeveel druk(vacuum, in micron) moet er op de buis staan? en hoeveel water zou erin moeten

ik dacht aan een gewone 42mm buis eind kappen erop en dan een ventiel gebruiken die op een compressor zit,op een van de eind kappen solderen, en als hij op de goeie druk is dan gewoon dat kleine buisje dichtknijpen en dichtsolderen :9

[ Voor 46% gewijzigd door AMD 64 op 28-09-2003 14:48 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Dat dichtknijpen is vrij moeilijk, maar moet wel te doen zijn met goed materiaal.

Afbeeldingslocatie: http://chemed.chem.purdue.edu/genchem/topicreview/bp/ch14/graphics/14_7fig.gif

http://www.google.com/sea...+C&btnG=Google+zoeken&lr=

[ Voor 28% gewijzigd door bredend op 28-09-2003 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 12-09 11:33
bredend schreef op 28 September 2003 @ 19:08:
Dat dichtknijpen is vrij moeilijk, maar moet wel te doen zijn met goed materiaal.

[afbeelding]

http://www.google.com/sea...+C&btnG=Google+zoeken&lr=
Dat staat allemaal in de binas en niet alleen van water!!

Maar ik had pas ook eens geprobeert of ik iets kon vacuüm koken, ik had een trechter op zijn kop in een pan gezet en zo een komplete bloemvaas vacuüm gekookt, alleen had ik geen goed kurk om hem af te sluiten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er nou al iemand een werkend prototype die de warmte van een cpu aan kan?
Pagina: 1 2 3 Laatste