hallo
zoals jullie misschien al wisten ben ik dus bezig met een Xtreme baybus als eindwerk.
ik heb enkele print layouts van easy gekregen waarvoor enorm veel dank
nu mijn probleem is dus eigenlijk. dat alle hardware af is. maar dat het programeren van de microcontroller(atmel mega32) mij niet erg lukt.
ik zal eens de situatie proberen uit te leggen:
ik heb dus
een Atmel MEGA 32 40 pins AVR
met daarop aangesloten:
PC0 tot PC3
4 vermogensuitgangen(met mosfets dus) waarop ik mijn fans wil plaatsen.
PA0 tot PA3
bedoeld voor de inlezing van 4 temp sensors
met of zonder pull up weerstanden van 100Kohm
PB2 tot PB7
sturing van een LCD display
PA4 tot PA7 en PC4 tot PC7
uitgangen voor 8 leds (de leds worden negatief aangestuurd)
PD4 tot PD7
inlezing van drukknoppen (bij het duwen verbindt je ze met de grond)
en verder nog een klokoscillator van 16Mhz
dit zijn dus de aansluiting op de microcontroller.
de schakeling daartussen naar de poorten toe is al volledig hardwarematig uitgewerkt, maar de poorten die gebruikt worden in het programma moeten dus overeenkomen. met de dingen die aan de uitgang aangesloten worden.
ik gebruik AVR-GCC of imagecraft en een zelfgemaakte programmer om de boel te programeren. ik werk dus met C, wat me tot hierdoe gelukt is is het programeren van een loopled, enz... maar het aansturen van de uitgangen (PWM) afhankelijk van een ingang (temp of drukknop lukt me tot hiertoe niet echt goed)
ik jullie dus enige hulp om dit eindwerk tot een goed einde te brengen.
(bij een eindwerk mag je zelf opzoek gaan naar hulp en mag je gebruik maken van alle bronnen die bestaan. dus het is zeker geen zelfstandig werk)
wat ik dus zou willen bereiken is:
aansturen van de 8 leds (eventueel multicolor leds) dus ik wil ze laten weg en weer lopen. msh enigsins afhankelijk maken van bepaalde ingangen/uitgangen. enz....
aansturen van de 4 PWM uitgangen ik zou zeer graag ook de vermogenuitgangen gebruiken, om 4 fans te sturen. msh 2 met drukknoppen (sneller/trager) en msh 2 met behulp van een NTC/PTC temp sensor
De seriële interface naar de pc toe, en andere pc software zou ik niet gebruiken.
ik wil dus een volledig zelfstandig systeem met 8 leds en 4 vermogenuitgangen, gestuurd door tempsensors en drukknoppen.
alle replays kunnen nutig zijn.
ik hou je op de hoogte van mijn programma.
(ik hoop dat easy dit alles ok vind maar ik denk dat dit geen probleem kan zijn?)
aangezien easy niet (goed) bereikbaar is , wil ik dus de dingen aan jullie vragen.
datasheets, instructiesets, registers enz... zijn te vinden op http://www.atmel.com/dyn/...%2DBit+RISC+&part_id=2014 .
als je nog meer info nodig moest hebben
post het hier of mail me gewoon
erg bedankt
pieter
zoals jullie misschien al wisten ben ik dus bezig met een Xtreme baybus als eindwerk.
ik heb enkele print layouts van easy gekregen waarvoor enorm veel dank
nu mijn probleem is dus eigenlijk. dat alle hardware af is. maar dat het programeren van de microcontroller(atmel mega32) mij niet erg lukt.
ik zal eens de situatie proberen uit te leggen:
ik heb dus
een Atmel MEGA 32 40 pins AVR
met daarop aangesloten:
PC0 tot PC3
4 vermogensuitgangen(met mosfets dus) waarop ik mijn fans wil plaatsen.
PA0 tot PA3
bedoeld voor de inlezing van 4 temp sensors
met of zonder pull up weerstanden van 100Kohm
PB2 tot PB7
sturing van een LCD display
PA4 tot PA7 en PC4 tot PC7
uitgangen voor 8 leds (de leds worden negatief aangestuurd)
PD4 tot PD7
inlezing van drukknoppen (bij het duwen verbindt je ze met de grond)
en verder nog een klokoscillator van 16Mhz
dit zijn dus de aansluiting op de microcontroller.
de schakeling daartussen naar de poorten toe is al volledig hardwarematig uitgewerkt, maar de poorten die gebruikt worden in het programma moeten dus overeenkomen. met de dingen die aan de uitgang aangesloten worden.
ik gebruik AVR-GCC of imagecraft en een zelfgemaakte programmer om de boel te programeren. ik werk dus met C, wat me tot hierdoe gelukt is is het programeren van een loopled, enz... maar het aansturen van de uitgangen (PWM) afhankelijk van een ingang (temp of drukknop lukt me tot hiertoe niet echt goed)
ik jullie dus enige hulp om dit eindwerk tot een goed einde te brengen.
(bij een eindwerk mag je zelf opzoek gaan naar hulp en mag je gebruik maken van alle bronnen die bestaan. dus het is zeker geen zelfstandig werk)
wat ik dus zou willen bereiken is:
aansturen van de 8 leds (eventueel multicolor leds) dus ik wil ze laten weg en weer lopen. msh enigsins afhankelijk maken van bepaalde ingangen/uitgangen. enz....
aansturen van de 4 PWM uitgangen ik zou zeer graag ook de vermogenuitgangen gebruiken, om 4 fans te sturen. msh 2 met drukknoppen (sneller/trager) en msh 2 met behulp van een NTC/PTC temp sensor
De seriële interface naar de pc toe, en andere pc software zou ik niet gebruiken.
ik wil dus een volledig zelfstandig systeem met 8 leds en 4 vermogenuitgangen, gestuurd door tempsensors en drukknoppen.
alle replays kunnen nutig zijn.
ik hou je op de hoogte van mijn programma.
(ik hoop dat easy dit alles ok vind maar ik denk dat dit geen probleem kan zijn?)
aangezien easy niet (goed) bereikbaar is , wil ik dus de dingen aan jullie vragen.
datasheets, instructiesets, registers enz... zijn te vinden op http://www.atmel.com/dyn/...%2DBit+RISC+&part_id=2014 .
als je nog meer info nodig moest hebben
post het hier of mail me gewoon
erg bedankt
pieter
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 21:53 ]