www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
Verders al mooie fotos van klaare bay-busjes?
Startte m'n pc op met de X-bus er aan (ik gebruik hem al), niks aan de hand. Led's knipperen en fans draaien. M'n pc gaat na 20 min niks doen automagisch in standby (de x-bus krijgt geen stroom bij standby), maar toen ik hem weer opstartte begonnen m'n fans HEEL snel te draaien en er begon een vreemd geurtje bij de x-bus vandaan te komen. Meteen uitgetrokken die handel natuurlijk!!!!
De Atmel was warm en de fanaansluitingen een beetje verkleurd. Toen de pc weer gewoon aanstond, de x-bus weer aangesloten en hij deed het weer normaal
Ben alleen een beetje huiverig om hem nog alleen te laten staan aangezien ik de standby veel gebruik. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn geweest?
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Anoniem: 80823
Hij was idd aangesloten op de seriële poort... (alhoewel ik nog geen contact met de x-bus kan maken via die poortAnoniem: 80823 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:45:
Heb je de X-bus via de serieele poort aan de PC gekoppeld ? Misschien als je PC uit standby komt dat er rare troep via de serieele poort verstuurd word en je x-bus van slag raakt. Dit heb ik met een een LCD display tijdens het opstarten van windows.
Maar dan nog, ik zou hem toch niet iedere keer moeten aan/af-koppelen als ik de pc opstart....
Heb je de seriële kabel wel goed aangesloten op de juiste poort? Als dat het geval is moet je met de flash tool de firmware-versie uit kunnen lezen..Djoekie schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:47:
[...]
Hij was idd aangesloten op de seriële poort... (alhoewel ik nog geen contact met de x-bus kan maken via die poort).
Maar dan nog, ik zou hem toch niet iedere keer moeten aan/af-koppelen als ik de pc opstart....
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik heb 1 poort,COM 1 op IRQ 4 en als ik hem daar op aansluit en dan die flashtool opstart vindt ie hem niet. In de handleiding kun je niet zien aan de kant van de x-bus welke draad 1, 2, 3 is. 2 is logisch, dat is die zogenaamde aardedraad. Maar 1 en 3 weet je dus niet (1 en 3 zouden 2 en 3 van de poort moeten zijn).Demoniac schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:49:
[...]
Heb je de seriële kabel wel goed aangesloten op de juiste poort? Als dat het geval is moet je met de flash tool de firmware-versie uit kunnen lezen..
Maar dan nog, in principe kun je door middel van de stekker gewoon om te draaien 1 en 3 omwisselen, heb beide posities geporbeerd.....
Maar ik wacht gewoon op EasY en andere, dat ze gaan beginnen aan het ontwikkelen van die software etc. Misschien dat dan duidelijk wordt wat er fout is.
Anoniem: 45478
Ik heb nu een aantal modules uitgeschakeld staan en die krijg ik niet meer ingeschakeld.
De led module heb ik weer aan de praat gekregen alleen nog niet, dat als ik spanning zet op de Xtreme baybus dat een led gaat branden.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Er staat wel mooi in de documentatie dat er overal aangegeven staat wat min is, maar op zowel de print als dat A4tje met de layout etc staat het niet bij...
De tentaal: Ik neem aan dat dat een van de condensatoren is die met de pootjes in een papiertje zat, met a475 en lichtgrijs balkje bij 1 van de pootjes?
Dan de min: aangezien alle 5 de polariteitsgevoelige condensatoren rechtstreeks aan een molex hangen neem ik aan dat ik de min aan de middelste 2 pootjes van de molex moet hangen?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Anoniem: 6863
wat is de status van de gesoldeerde baybussen??
Ik ben nu toch wel benieuwd na de laatste reacties
Met een vierkant soldeerpadje
Het is gebruikelijk om in de witte opdruk aan de bovenkant aan te geven wat de polariteit is. Bij de diodes is dit wel gelukt
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verder dan solderen ben ik overigens nog niet gekomen. Ik heb wel m'n LCD'tje 1 op 1 aan geprobeerd te sluiten (blauw/wit 4*20 Crystalfontz ding), maar het is me nog niet gelukt iets anders dan zooi op het schermpje te krijgen. Maar goed, daar had iemand anders ook al last van, iets met timings aanpassen (waar ik als ik een keer vakantie ofzo heb wel aan ga beginnen ofzo).
[ Voor 65% gewijzigd door Tarin op 17-05-2005 11:19 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Is best duidelijk te zien, in het schema staat dat de loper aan J12 komt te hangen, maar goed daar ben je niet mee geholpen....dus...Djoekie schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 09:48:
Had ook geprobeerd m'n lcd schermpje eraan te hangen maar alle blokjes werden zwart en na een paar seconden pielen aan die variable weerstand PATS niks meer. Ik zie dus niks meer op het schermpje. Ik denk dat ik die variable weerstand verkeerd erop heb gesoldeerd (tis ook ZO duidelijk te zien hoe die erop moet).
Als je de pot met de loper aan Vmin hebt gehangen dan is de kans groot dat je MAX232 kapot is.Djoekie schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:06:
Ik had gisteren iets raars.
Startte m'n pc op met de X-bus er aan (ik gebruik hem al), niks aan de hand. Led's knipperen en fans draaien. M'n pc gaat na 20 min niks doen automagisch in standby (de x-bus krijgt geen stroom bij standby), maar toen ik hem weer opstartte begonnen m'n fans HEEL snel te draaien en er begon een vreemd geurtje bij de x-bus vandaan te komen. Meteen uitgetrokken die handel natuurlijk!!!!
De Atmel was warm en de fanaansluitingen een beetje verkleurd. Toen de pc weer gewoon aanstond, de x-bus weer aangesloten en hij deed het weer normaal.
Ben alleen een beetje huiverig om hem nog alleen te laten staan aangezien ik de standby veel gebruik. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn geweest?
Ik kan het natuurlijk mis hebben en het schema verkeerd lezen (Electronica is niet m'n sterkste kant), maar het verklaard wel waarom je LCD in eerste instantie niks deed (10K tussen Vcc en LCD) en waarom je daarna problemen kreeg (Vmin van de MAX232 heeft waarschijnlijk rechtstreeks aan Vcc gehangen toen je aan de pot draaide).
Ik ben gisteren eindelijk begonnen (Eigenlijk iets eerder, maar dat was meer denkwerk enzo).
Vandaag ben ik begonnen om de puntjes op de i te zetten (Zo dus ï

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, alleen jammer dat de tin niet altijd mooi doorvloeide naar de andere kant.
Mijn X-Bus ziet er nu zo uit:

en:

Yep, die female molex zit er vast op, ik weet alleen niet zeker of ik er ook een voor de andere ga gebruiken (Waarschijnlijk wel), de stekker zit namelijk erg strak, bij de eerste 2 is dat geen probleem maar bij de andere 2 zitten de FET's in de weg om de stekker makkelijk los te trekken (Stekker=Male molex, maar dat had je waarschijnlijk wel begrepen).
Als eerste mijn oplossing voor de Power Molex:

Dat is een draad uit een telefoonkabel die ik eromheen gewikkeld heb.

Het lijkt erop dat er nog aardig wat ruimte zit tussen PCB en Molex, in werkelijkheid is het minder dan 0,5mm (Lees: 0,25mm rondom).
Hoe kom ik aan die Female Molex?
Niet, die heb ik zelf gemaakt (Aangepast), ik heb een standaard female molex afgezaagd en de pinnetjes om een koperdraad van 1,5 of 2,5mm² 'vastgezet' (Echt vastzetten lukt niet).

Als mensen meer info willen over hoe ik het precies heb gedaan....vraag en gij zult krijgen.
**EDIT** Daarbij komt nog dat de weerstand van tin een stuk hoger is dan die van koper, en een goede verbinding dus niet ten goede komt.
[ Voor 30% gewijzigd door KILLorBE op 17-05-2005 20:43 ]
Wat een berg posts ineens hier! Heb wat te doen zie ik... Mij kun je bereiken op:Thrillseekah schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:30:
Easy op welk email adress ben jij te berijken?
rixs op xs4all.nl
Ik heb helaas nog geen tijd gehad. Heb wel al wat "hulp" opgetrommeld uit mijn kennissenkring, en de komende dagen wil ik ze er allemaal "doorheen duwen" zeg maar. Hou jullie zeker op de hoogte.Anoniem: 6863 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 04:25:
Easy,
wat is de status van de gesoldeerde baybussen??
Ik ben nu toch wel benieuwd na de laatste reacties
De elko's vlakken inderdaad direct de output naar de FANs af. Dus inderdaad zit de min aan de 2 middelste molex pinnen. De Tantaal elko zit direct over de 5V van de molex, hier hetzelfde verhaal. De tantaal is inderdaad het bruine A475 "druppeltje" met het vlekje bij de min.Paul Nieuwkamp schreef op maandag 16 mei 2005 @ 21:17:
Ik ben weer eens aan het solderen (dat gaat hier in een heleboel kleine etappes) en momenteel ben ik aangekomen bij de tentaal elco en de andere elco's..
Er staat wel mooi in de documentatie dat er overal aangegeven staat wat min is, maar op zowel de print als dat A4tje met de layout etc staat het niet bij...
De tentaal: Ik neem aan dat dat een van de condensatoren is die met de pootjes in een papiertje zat, met a475 en lichtgrijs balkje bij 1 van de pootjes?
Dan de min: aangezien alle 5 de polariteitsgevoelige condensatoren rechtstreeks aan een molex hangen neem ik aan dat ik de min aan de middelste 2 pootjes van de molex moet hangen?
Ik zal het proberen een beetje uit te leggen. In de microcontroller zit een EEPROM waarin TWEE configuraties gezet kunnen worden. Je kunt via een enkel commando overschakelen van de 1e naar de 2e set en viceversa. Het tabblad save/restore geeft aan waar alle data heenmoet. Je ziet daar de config die in het configtool zit, de config die in de RAM van de baybus zit, en beide EEPROM opslaglocaties. De X-bus werkt altijd uit de set in zijn RAM. Bij boot (inschakelen dus) zal hij de SET1 van EEPROM lezen en in zijn RAM dumpen. Daarna zal hij gaan werken met deze set.Anoniem: 45478 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 00:14:
Ik heb mijn Baybus ook al aan de praat. Ik kan via de seriële verbinding ook wel dingen uit lezen. Maar ik heb een keer de configuratie aangepast met de reat/write functies uit het tabblad save/restore van de Xtreme baybus configuration utility. Wie weet hoe dat precies werkt. En waar EEPROM1 en EEPROM2 voor zijn.
Ik heb nu een aantal modules uitgeschakeld staan en die krijg ik niet meer ingeschakeld.
De led module heb ik weer aan de praat gekregen alleen nog niet, dat als ik spanning zet op de Xtreme baybus dat een led gaat branden.
De config software is nog best buggy. Als je echt dingen wil regelen moet je op serieel niveau HEX codes erin gaan schieten. In het doc aangaande de seriele comms staat dit allemaal beschreven.
Een grote uitdaging is om een tool te vinden die eenvoudig hex-codes overf een seriele lijn kan sturen. Ik zelf heb hier ooit "serial device tester" van H.A.C.K. consultancy voor gebruikt.
De "uitdaging" is dus om de LED module zo te programmeren via seriele code dat de LEDs iets doen wat je wil, en daarna via een hex code de inhoud van RAM naar SET1 van de EEPROM schieten... Klinkt eenvoudig he
De simpelste test om te zien of alles "leeft" is het sturen van een hexcode F8 naar de baybus op de com poort op 9600,n,8,1. De baybus moet dan antwoorden met een F8. Als je het configtool opstart zie je trouwens in de statusbar ook of de baybus "online" is of niet. Hiervoor gebruikt dit tool dezelfde truuk.Djoekie schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:09:
[...]
Ik heb 1 poort,COM 1 op IRQ 4 en als ik hem daar op aansluit en dan die flashtool opstart vindt ie hem niet. In de handleiding kun je niet zien aan de kant van de x-bus welke draad 1, 2, 3 is. 2 is logisch, dat is die zogenaamde aardedraad. Maar 1 en 3 weet je dus niet (1 en 3 zouden 2 en 3 van de poort moeten zijn).
Maar dan nog, in principe kun je door middel van de stekker gewoon om te draaien 1 en 3 omwisselen, heb beide posities geporbeerd.....
Maar ik wacht gewoon op EasY en andere, dat ze gaan beginnen aan het ontwikkelen van die software etc. Misschien dat dan duidelijk wordt wat er fout is.
Probeer eerst te achterhalen of je baybus sowieso "loopt", misschien heb je ergens iets fout zitten en loopt het hele ding niet...
Dit is wel vreemd. Dergelijke zaken kunnen gebeuren bij logica als het gaat om inschakelen van spanningen en dergelijke. Als er ergens spanning op blijft staan terwijl de voeding uitgeschakeld is, en je schakelt dan de voeding in, dan kan er een heel nare situatie ontstaan waarin de logica wil gaan kortsluiten naar de voeding. Vooral CMOS had daar vroeger veel last van.Djoekie schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:06:
Ik had gisteren iets raars.
De Atmel was warm en de fanaansluitingen een beetje verkleurd. Toen de pc weer gewoon aanstond, de x-bus weer aangesloten en hij deed het weer normaal.
Wel is het vreemd dat de X-bus hier last van zou hebben. Ik zou toch zeker eens alle aansluitingen naar de X-bus nalopen terwijl je PC in standby staat, of er nog ergens spanning op staat.
Waar mail jij heen dan? Probeer eens rixs op xs4all.nl ....Thrillseekah schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:18:
easy nog aanwezig? heb je weer gemaild maar niks
Verders al mooie fotos van klaare bay-busjes?
Origineel was hier 1uF ingedesigned. De MAX232 kan echter (zolang de baudrate niet te hoog is van de seriele poort) ook uit met 100nF. Deze zijn een stuk kleiner en passen daarom veel "lekkerder". zoals der_rudy als schreef... Je kunt de 100nF's dus gewoon monteren.Tarin schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:52:
Hm.. ik ben vrolijk aan het solderen geslagen, maar ik geloof dat ik C14 (1uF, dat moet dan toch een geel bolletje met 105 erop zijn?) mis. Ik heb wel een 104 over (100nF toch?). Is dat min of meer uitwisselbaar, of kan ik beter even langs de elektroboer (m'n soldeer is toch bijna op..).
Het "leuke" is dat ik LCD's heb liggen met beide polariteiten. Dus compatible lijkt het nooit te zijn. Veel displays hebben zelfs soldeereilandjes om zelf de polariteit aan te passen.Demoniac schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 01:44:
Ik krijg m'n LCD wel in 4-bits modus aangestuurd met dat LCDtest progje, dus waarschijnlijk zijn het die timingsproblemen die jij noemde. Ook heb ik getest of het backlight misschien andersom zat en dat bleek inderdaad het geval. Een beetje jammer, want daardoor is de LCD-interface dus niet 1-op-1 compatibel. (ik had een female header op het scherm zitten, dus voor het testen gewoon direct aan de X-Bus geprikt)
Wat ik gezien heb met 1 display is dat er allemaal "rommel" op het display komt, terwijl alle andere displays die ik heb het wel correct doen. Ik heb extra veel tijd gespendeerd aan de timingseisen van het LCD, zover ik weet is de timing nu 100% volgens de specificaties. Ergens verslikken deze displays zich blijkbaar toch....
Even een uitlegje:Demoniac schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 21:20:
[...]
Pin 3 staat in het schema als GND, die zou dan het dichtst bij de rand van de print moeten zitten? (het vierkante gaatje zit het verst van de rand vandaan, dat is toch pin 1?)
En betreft de opmerking van sayang: wat is het grote voordeel aan die andere IC-voetjes? Bij mij zijn de IC's en de voetjes allemaal in bruikbare staat aangekomen en om nieuwe te halen, moet ik een eindje reizen (kom de komende dagen niet in steden waar ik een elektronicazaak weet)
Ik had ook nog een vraagje over de condensators. Ik heb er 8 met wijdstaande pootjes en '104' er op, 2 oranje schijfjes met '22' er op, een met rechte pootjes en '223' er op en een druppelvormige met 'A475'. Van de oranje schijfjes weet ik dat het C2 en C3 zijn (22 pF) en dat ze geen polariteit hebben, maar wat de rest precies is en hoe het met de polariteit zit, daar heb ik geen idee van.. kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
Alle weerstanden, torren, FET's en pin headers heb ik trouwens al op het bordje zitten, het begint er gezellig uit te zien
104 = 10* 10 ^ 4 = 10 * 10.000 = 100.000 = 100nF
223 = 22 * 10^ 3 = 22 * 1000 = 22nF
22 = 22 * 10 ^ 0 = 22 * 1 = 22pF
Deze zijn allen zonder polarisatie. Het "druppeltje" met A475 erop staat voor:
A475 = 47 * 10 ^ 5 = 47 * 100.000 = 4.700.000 = 4.7uF
Deze laatste is wel gepolariseerd. Zwart vlekje is de MIN.
Je kunt veel dingen direct aflezen op het schema. Hierop zie je de 3 polige headers terug, met een pin nummering. Pin 1 is vierkant op de print, dus je kunt het op die manier eenvoudig uittellen.Anoniem: 107924 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:11:
Ik heb mijn X-bus inmiddels ook in elkaar zitten. Ik mis de weerstanden R25 en R26 nog, die moet ik nog fff ophalen bij de E-boer...
R7 moet een weerstand worden zoals vermeld in de datasheet van m'n LCD toch? Moet ik dan ook J14 voorzien van een jumper?
Welke pins van de fan headers zijn nou RPM, VCC en GND? En ik vroeg me af of deze voor elke fan header gelijk zijn of dat deze onderling nog verschillen... (van buiten naar binnen)
Ditzelfde wil ik ook graag weten van de RS232 headers... volgens mij zijn deze J15 en J13 precies omgedraaid? (van links naar rechts en van rechts naar links?)
Hier volgen wat pix:
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00019.JPG
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00020.JPG
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00021.JPG
Ik heb trouwens een tijd geleden 4 temp sensors besteld via een andere IA. (TO92, LM35CZ). Welke pins van deze sensors moeten aan welke pins van de Xbus verbonden worden? (+Vs, Vout en GND)
Ik zie ook veel vragen over de backlight van het LCD. Het hangt af van je LCD. De meeste LCDs (lees: alle die ik heb) hebben serieweerstanden bij hun backlight en daar kun je dus koud 5V op zetten. In dat geval kun je alles met draadbruggen (zie ook schema) verbinden zodat je koud 5V krijgt. Op oudere displays met backlight mist de serieweerstand soms, en dan moet je pas aan de slag met een weerstand op R7.
Als je de sheet goed leest zie je dat er staat 1.0 (0.1)Anoniem: 80823 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:26:
[...]
Uit het datasheet van de MAX232 haal ik dat de minimum waarde 1uF is.![]()
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf
Heb je ook de portio driver geladen, ik gok dat je deze wel nodig zult hebben onder windows 2000 / XP.
De waarde tussen haakjes is voor lagere baudrates en is dus 100nF
Zoals je het beschrijft klopt het precies. In de EEPROMS zit een configuratie die de LEDs om en om laat knipperen. De tekst op het LCD klopt ook...Carp_Hunter schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 09:58:
[...]
Heb de foto klikbaar gemaakt (hoop dat je er wat aan hebt)
Volgens mij zit alleen de bootloader erin toch?
Heb er nog geen led/fan aangehangen. De config tool/flashtool zien em beiden niet dus er klopt ergens iets niet.
UPDATE:
[afbeelding]
foto is klikbaar
Jullie zien het goedHij werkt.
De Fans draaien (als ik het goed getest heb) 100%, de LEDs knipperen in paren (1,4,7 en 2,3,5,6 en 8 doet niks), LCD werkt mooi. (als je een reset doet dan loopt het LCD vol met blokjes)
-- EasY -- zou je even kunnen bevestigen dat dit klopt wat er gebeurt?
Nu nog een oplossing zien te vinden voor de communicatie probleempjes.
Dat is inderdaad het geval. Omdat de inputs hoogohmig zijn kan de max232 gaan "klapperen" als je de poort open hebt hangen.Carp_Hunter schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:53:
[...]
Kijk even op de uC. Als het goed is heeft iedereen een ATmega32-16PI.
Dit betekend dat deze op 16Mhz draait. Het kan zijn dat Easy eerst een andere uC gebruikte en dus vergeten is dit aan te passen op het schema.
[...]
Die zijn normaal ook niet nodig. Deze zitten er denk ik in om het zweven van de Rx ingangen van de MAX tegen tegaan.
Aan eenieder die zaken mist: Laat dit even weten, bij voorkeur op mail.DeBolle schreef op maandag 02 mei 2005 @ 18:55:
Ik mis helaas enkele onderdelen in de envelop: er zit 1 molex in ipv 4 en een aantal C's missen (C11, C14 in ieder geval). Vanavond zal ik de stuklijst even helemaal doorlopen.
Anoniem: 107924
Easy, ik had eigenlijk gehoopt dat de software wel bruikbaar zou zijn zodra de Xbus geleverd zou worden... Nu zittten we met een stukje hardware waar we zelf allemaal HEX codes in moeten gaan schietenAnoniem: 35245 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 07:53:
[...]
Ik zal het proberen een beetje uit te leggen. In de microcontroller zit een EEPROM waarin TWEE configuraties gezet kunnen worden. Je kunt via een enkel commando overschakelen van de 1e naar de 2e set en viceversa. Het tabblad save/restore geeft aan waar alle data heenmoet. Je ziet daar de config die in het configtool zit, de config die in de RAM van de baybus zit, en beide EEPROM opslaglocaties. De X-bus werkt altijd uit de set in zijn RAM. Bij boot (inschakelen dus) zal hij de SET1 van EEPROM lezen en in zijn RAM dumpen. Daarna zal hij gaan werken met deze set.
De config software is nog best buggy. Als je echt dingen wil regelen moet je op serieel niveau HEX codes erin gaan schieten. In het doc aangaande de seriele comms staat dit allemaal beschreven.
Een grote uitdaging is om een tool te vinden die eenvoudig hex-codes overf een seriele lijn kan sturen. Ik zelf heb hier ooit "serial device tester" van H.A.C.K. consultancy voor gebruikt.
De "uitdaging" is dus om de LED module zo te programmeren via seriele code dat de LEDs iets doen wat je wil, en daarna via een hex code de inhoud van RAM naar SET1 van de EEPROM schieten... Klinkt eenvoudig heSerieus, als je "the hang of it" krijgt gaat het steeds makkelijker. Zoals iedereen kan zien ben ik absoluut geen expert in het maken van C++ progs. Geef mij maar embedded...
Ik heb er even naar gekeken, opzich de code is geen probleem. Alleen zijn de project files met Imagecraft IDE gemaakt, aangezien dit een commercieel paket is heb ik nog niet echt de tijd gehad om het gecompileerd te krijgen.Anoniem: 107924 schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 13:49:
Zijn er Xbus bezitters die een beetje met de software-sources overweg kunnen? Ik ben erg benieuwd of het iemand is gelukt om nieuwe settings naar de Xbus te sturen...
Het zelfde geldt ongeveer voor de tools, die zijn gebouwd met Borland C++. Helaas kan je daarvan geen gratis versie van de Borland website van downloaden.

Heel erg noodzakelijk is ie niet (als ie er niet inzit zal alles gewoon blijven werken). Die tantaal word normaal geplaatst om piekjes op de voeding af te vangen. Als je voeding dus regelmatig een piek op de 5V vertoond zou ik wel even een nieuwe plaatsen daar dit anders je de uC kan gaan kosten.Demoniac schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:59:
Godver.. net met m'n duffe kop de voeding verkeerd om op m'n X-Bus gezet of kortsluiting gemaakt, waardoor de tantaal-elco met een knal ontplofteHij heeft hoogstens een halve seconde contact gemaakt en toen ik hem nog een keer aansloot (met de stekker op de goede manier er in
) kreeg ik wel weer gewoon de firmware-versie te zien in HyperTerminal, dus volgens mij leeft ie nog wel.. Maar ik zit nu dus zonder tantaal-elco. Is dat ding heel erg noodzakelijk voor het functioneren van de X-Bus, want ik wilde dit weekend eigenlijk eens gaan proberen of ik met hem kon 'praten' en ik heb niet de mogelijkheid om even een nieuwe te halen
-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server
Iemand anders trouwens al bezig geweest met software? Ik heb vandaag voor het eerst sinds een jaar ofzo weer VB6 opgestart (prutstaal, ik weet het, maar het progt makkelijk en is zo ongeveer het enige wat ik ken) en ik heb eigenlijk niet eens een idee hoe ik nou die hexcodes naar dat ding moet sturen

Volgens mij krijg ik de 'heartbeat' terug
[ Voor 6% gewijzigd door Demo op 03-06-2005 16:47 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Demo op 03-06-2005 18:19 ]

Easy, kun je misschien een updateje geven hoe het met de gesoldeerde x-bussen staat?
Als je Reseller/reclame ofzo wilt als je in massaproductie gaat, PM me of mail me@ jet_force_gemini@hotmail.com
Groete allemaal!
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Goed nieuws! Ik heb de afgelopen dagen de avonden gereserveerd voor assembalge, en nu liggen alle units compleet geassembleerd en getest te wachten op verzending! Zie ook foto's op www.x-bus.nl.
Bij de assemblage ben ik ervan uitgegaan dat LCD's die op de X-bus worden aangesloten direct 5V voor backlight kunnen hebben (draadbruggen op de pot en serieweerstand).
Ik heb alle units ook getest. Dus spanning erop, gecontroleerd dat het LCD werkt, dat de contrast potmeter werkt, dat de FANs lopen, en de LED outputs functioneren. Daarna via serieel een verbinding maken via de configtool en kijken of een fan regelbaar is via de seriele poort. Als laatste heb ik gecontroleerd of de temperatuur inputs werken (kijken in de 1e tab van het configtool en een natte vinger op de headerstip duwen waar de inputs op zitten).
Alle units werkten direct 100%. Ze gaan vanavond ingepakt en geaddresseerd worden en morgen de deur uit!
/* Send a channel here */
buffer[0] = 0xf9;
buffer[1] = 0x03;
buffer[2] = 0x01;
buffer[3] = channel;
switch(channel)
{
case 0:
buffer[4] = Form1->ScrollBar1->Position;
break;
case 1:
buffer[4] = Form1->ScrollBar2->Position;
break;
case 2:
buffer[4] = Form1->ScrollBar3->Position;
break;
case 3:
buffer[4] = Form1->ScrollBar4->Position;
break;
}
FANsettings[channel] = buffer[4];
com->sendArray(buffer,5); /* Send F9 03 01 <fannr> <DC> */
Je ziet hier een serieel bericht opgebouwd worden. Hier stuur ik F9 03 01 <CHANNEL> <VALUE>
In het serialcommunication doc op pagina 5 onderaan kun je vinden dat dit is:
F9 - Bericht voor de FAN module
03 - lengte van het bericht dat hierna volgt
01 - Programmeer het SETPOINT van de fan
<fannr> - getal tussen 0 en 3 dat de fan aangeeft
<value> - snelheid waarop de fan moet draaien
Daarmee zou het moeten werken om ze traploos te regelen!
[ edit ]
67.13 overgemaakt naar 0970784 t.n.v. Erik Zandboer.
[ / edit ]
[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 17-06-2005 08:28 . Reden: geld overgemaakt ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Probeer deze eens:Anoniem: 107924 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 14:45:
Is er nog een kans dat de software dan ook binnenkort in orde gaat komen, zodat de baybus ook bruikbaar is voor iedereen? Ik zit nog steeds met smart te wachten! Wat zijn je plannen qua software verder Easy?
Tool met buttons
Tool met sliders
VB6 source
Bij mij werkt die met de sliders niet goed (alleen maar aan of uit), maar ik heb geloof ik een beetje lomp gedaan met mijn X-Bus dus het zou kunnen dat het daar door komt

Een van de twee ga ik trouwens inzetten voor de temperatuurregeling van mijn huis. In de fietsenkelder is het erg koel. Als het binnen warmer is dan zo'n gewenst, en het beneden wel kouder is, ga ik via een ventilator in een buis koude lucht het huis in pompen. 's Winters pomp ik warme lucht van de nok naar de beganegrond. Mileuvriendelijk, financieel vriendelijk en nog leuk om te doen ook.
Gelukkig verbruiken ventilatoren geen stroom.Joost E. Boere schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:18:
Mileuvriendelijk, financieel vriendelijk en nog leuk om te doen ook.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Ik denk dat de stroom die je fans gebruiken een stukje minder is dan de stroom die je anders nodig zou hebben voor de verwarmingThe Dolf schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 02:49:
[...]
Gelukkig verbruiken ventilatoren geen stroom.
Casemod: Cubeleon
Anoniem: 10852

Hij is over te kopen
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 10852 op 29-06-2005 14:10 ]
Anoniem: 147682
Voor hoeveel?Anoniem: 10852 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:08:
Kheb de gesoldeerde binnenthanks
[afbeelding]
Hij is over te kopen
Anoniem: 10852
Kheb er zelf 75 euro voor betaald, dus laten we het houden op 60 euro zonder verzendkosten. Hij is niet gebruikt en geassembleerd door Easy himself afaik.
Contact: rcowdam_nospam_@hotmail.com ( _nospam_ weghalen uiteraard
Weinig geld voor een collectors item,Kheb er zelf 75 euro voor betaald, dus laten we het houden op 60 euro zonder verzendkosten
Ontopic,
Aangezien de meeste mensen 'm nu wel hebben, zijn er nog mensen bezig met development ?
Eerder in de topic waren er veel leuke ideen. Heb zelf nog geen kans gezien om naar de sources te kijken.
Komt het door de zomertijd dat niemand meer reageert?Anoniem: 80823 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 17:18:
[...]
Weinig geld voor een collectors item,ik verwacht niet dat er ooit nog een 2de versie komt...
Ontopic,
Aangezien de meeste mensen 'm nu wel hebben, zijn er nog mensen bezig met development ?
Eerder in de topic waren er veel leuke ideen. Heb zelf nog geen kans gezien om naar de sources te kijken.
ps mijn baybus is ook te koop, ik kan er momenteel toch niet veel mee
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 6863 op 25-07-2005 04:15 ]

edit:
Mmm lijkt er toch op dat ik hierbij maar een verzoekje doe aan Easy. Het zou allen nog dan het MAX232 IC kunnen zijn. Maar dat komt vanavond wel.
Ik heb jou progjes geprobeerd maar deze gaven bij mij geen reactie(ik heb ze geprobeerd voor dat ik met hex codes aan de gang ging). Maar dit kan ook al aan mijn instellingen liggen van de X-bus. Deze zijn bij niet meer het zelfde als het moment dat ik hem kreeg.Demoniac schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:11:
Ik vraag me eigenlijk ook af waarom iedereen zo lang heeft zitten wachten op dit ding en er vervolgens niks mee doet.. naar mijn weten ben ik de enige die zelf iets geprogrammeerd heeft en ik heb nog geen enkele reactie op mijn progjes gehad..Ik wil best verder proggen, maar bij mij werken ze niet goed en ik zou graag weten of het bij anderen wel werkt zoals het hoort..
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 45478 op 01-08-2005 08:29 ]
Ik heb wel interesse mits de originele instellingen nog in de X-bus staan. Dus dat als je er spanning en een LED op zet de led gaat knipperen. Mail maar ff naar tj._blaat_zelhorst@xs4all.nl "_blaat_" weg laten.Anoniem: 6863 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 04:14:
Komt het door de zomertijd dat niemand meer reageert?
ps mijn baybus is ook te koop, ik kan er momenteel toch niet veel mee
Tja, oorspronkelijk hebben we wel betaald voor een werkend product, dus printplaatje en werkende software. Zij het wel beta en voor verbetering vatbaar; maar allezinds een werkend product.Demoniac schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:11:
Ik vraag me eigenlijk ook af waarom iedereen zo lang heeft zitten wachten op dit ding en er vervolgens niks mee doet.. naar mijn weten ben ik de enige die zelf iets geprogrammeerd heeft en ik heb nog geen enkele reactie op mijn progjes gehad..Ik wil best verder proggen, maar bij mij werken ze niet goed en ik zou graag weten of het bij anderen wel werkt zoals het hoort..
De meesten die de baybus hebben aangekocht, kochten deze zonjder programmeurs background, laat staan zijn in staat om een programma voor de baybus te gaan schrijven ....
Al deze mensen (mezelf incluis) zijn dus afhankelijk van Easy of van jullie om ook maar iets met de baybus te gaan doen ... zoniet zal ze gewoon in de enveloppe stof rapen ...
[ Voor 1% gewijzigd door MaXX99 op 01-08-2005 16:53 . Reden: sticky fingers syndrome ]
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Volkomen mee eens, maar ik denk dat je van Easy niets meer hoeft te verwachten, ik ben al blij dat de hardware geleverd is.Tja, oorspronkelijk hebben we wel betaald voor een werkend product, dus printplaatje en werkende software. Zij het wel beta en voor verbetering vatbaar; maar allezinds een werkend product.
Ben op dit moment gewoon te druk, m'n magnetron is stuk (controllerboard) en dat moet eerst af.
Ik heb beide programma’s geprobeerd en ze doen het alle bij goed.Demoniac schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:38:
Ik heb wel wat programmeer ervaring (VB6maar da's beter dan niks) en ik wil er best wel een aantal uren in steken, maar dan moet ik dus feedback hebben over de werking van mijn testprogjes..
Ik heb inmiddels een extra Baybus er bij gekocht en deze is binnen. Nu heb ik allen problemen met mijn eerste Baybus met de communicatie. Als ik de flash-tool opstart heb ik communicatie. In de config tool heb ik geen communicatie. De Baybus reageerd niet. hij kan dan geen verbinding maken en de configtool crasht. Als ik in het programma “serial device tester” kijk dan krijg ik alleen de code terug die de versie aan geeft terug.
Heeft iemand hier alle meer ervaring mee?
Aan de ene kant ben ik daar blij mee - immers, het praten tegen de X-Bus stelt niet veel meer voor dan een beetje hexcodes schieten, aan de andere kant betekent dat dat mijn X-Bus waarschijnlijk gehandicapt is (1 van de poorten reageert niet meer, de anderen gaan alleen aan of uit) Is er iemand die er een heeft en er niks mee doet, die hem wil verkopen? Liefst een ongeassembleerde, ik vond het opbouwen erg leukAnoniem: 45478 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:36:
[...]
Ik heb beide programma’s geprobeerd en ze doen het alle bij goed.
Probeer het eens met HyperTerminal, daar ben ik ook mee begonnen. Als je de X-Bus reset (power er af en weer er op) dan moet je het typenummer krijgen, en als je de heartbeat-code stuurt (#F8 ofzo, kan je opzoeken in de documentatie) dan moet je diezelfde code meteen terug krijgen van het apparaat..Ik heb inmiddels een extra Baybus er bij gekocht en deze is binnen. Nu heb ik allen problemen met mijn eerste Baybus met de communicatie. Als ik de flash-tool opstart heb ik communicatie. In de config tool heb ik geen communicatie. De Baybus reageerd niet. hij kan dan geen verbinding maken en de configtool crasht. Als ik in het programma “serial device tester” kijk dan krijg ik alleen de code terug die de versie aan geeft terug.
Heeft iemand hier alle meer ervaring mee?
ik heb er een, is alleen wel geassembleerd, nieuw in envelopDemoniac schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 04:37:
[...]
Aan de ene kant ben ik daar blij mee - immers, het praten tegen de X-Bus stelt niet veel meer voor dan een beetje hexcodes schieten, aan de andere kant betekent dat dat mijn X-Bus waarschijnlijk gehandicapt is (1 van de poorten reageert niet meer, de anderen gaan alleen aan of uit) Is er iemand die er een heeft en er niks mee doet, die hem wil verkopen? Liefst een ongeassembleerde, ik vond het opbouwen erg leuk
[...]
Had ik in het begin ook geprobeerd met Serial device tester, dit ging wel goed allen toen heb ik denk ik een verkeerde HEX code gestuurd. Maar hij is niet echt stuk of zo want ik heb nog wel communicatie. Allen ik kan zelf geen zinneg dingen er uit halen of heen sturen. Een firmware flash lost ook niks op. Ik denk dat ik Easy bij deze maar een verzoek doe om een gehele firmware op te sturen. Ik kan hem met behulp van mijn broer wel in schieten. (hij programmeert zelf ook wel IC’s)Demoniac schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 04:37:
Probeer het eens met HyperTerminal, daar ben ik ook mee begonnen. Als je de X-Bus reset (power er af en weer er op) dan moet je het typenummer krijgen, en als je de heartbeat-code stuurt (#F8 ofzo, kan je opzoeken in de documentatie) dan moet je diezelfde code meteen terug krijgen van het apparaat..
Maar ik ga vanavond wel weer verder pielen met de X-bus en software.
Neem even contact op met mij, sayang at zonnet dot nlJoost E. Boere schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:51:
Heeft iemand naam en telefoonnummer van --Easy-- voor mij? Ik wil graag vriendelijk aandringen op mijn twee exemplaren.
Bij mij ligt ze nu stof te rapen, vermits er geen bruikbare software is ....
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Gezien de vloed aan reacties op mijn vraag, denk ik dat ik mijn antwoord al hebMaXX99 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 07:21:
Is er eigenlijk iemand die zijn baybus ook daadwerkelijk gebruikt ?
Bij mij ligt ze nu stof te rapen, vermits er geen bruikbare software is ....

Iemand een nieuwe, ongebruikte, nog in originele verpakking baybus kopen ?

Nee, ik heb er al 2MaXX99 schreef op zondag 06 november 2005 @ 10:57:
[...]
Gezien de vloed aan reacties op mijn vraag, denk ik dat ik mijn antwoord al heb![]()
Iemand een nieuwe, ongebruikte, nog in originele verpakking baybus kopen ?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik gebruik hem ook nog niet, heb em wel al in elkaar gesoldeerd
Maar nog niks er mee gedaan verder, ben wel volop met microcontrollers bezig, maar de softwaremaakskillz heb ik nog niet helemaal
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp
Bij mij ligt ie nu dus ook gewoon stof te happen.
Misschien ga ik binnenkort maar eens wat knutselen met de software.
Mijn huidige baybus bestaat uit de MAX1668 (tot 45 temperatuur sensoren mogelijk), Mega88 met grafisch LCD (KS0108), M62358P 12-kanaals 8-bit DAC (12 x hardware PWM). Deze werkt nog via de serieele poort, maar ik wil er nog zo'n USB -> RS232 chippie tussen zetten.
Het gedeelte rond de MAX1668 staat al online:
http://www.sayang.demon.n...1668_avr/max1668_avr.html
Als het project af is zet ik het nog wel een keer kompleet online.

[ Voor 49% gewijzigd door Paul op 17-10-2006 22:52 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Waarop baseer je dat? Vind het wel een beetje raar dat er na zo'n heel naar topic, dit soort na-trappen komen.Anoniem: 99283 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:45:
Schijnt dat -EASY- momenteel vast zit..
Leuke kickGetrashed
Mocht er iemand zijn die interesse heeft en er software voor wil ontwikkelen, ik heb een X-Bus liggen en wil wel meehelpen met het testen/ontwikkelen van software
[ Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 13-04-2007 13:26 ]
Mijn enige programmeer-ervaring is een beetje Visual Basic 6 en zelfs daarmee lukte het mij om in een middagje een en ander met de X-Bus te doenTarin schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:17:
Ik denk dat ik het dingetje in de zomervakantie ofzo ook weer eens uit de kast haal. Ben nu een beetje begonnen met C programmeren, dus wie weet kan ik er nog wat mee ook..
[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:56 ]
of je kijkt op EASY's andere pagina:Engineer schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 16:00:
De link http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/ geeft 403 forbidden. Ik heb dus net 22 pagina's mogen afzoeken naar wat een X-Bus is..
http://www.x-bus.nl