"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
met www.htvision.com/howto_lcd.asp kan werkelijk iedereen het. En als je dan een grafisch display oid hebt kun je die howto aanpassen mbv je pinout die je als het goed is bij het lcd hebt gekregen.Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 07:18:
[...]
... en dan kom ik net zoals een tijd terug mer een lcddisplay met een zooi onderdelen te zitten waar ik niks mee kan maar wel voor betaald heb om het werkend thuis te krijgen
Beetje offtopic maarja is toch lullig als iemand met ongebruikt lcd thuis zit
k ik heb net Easy gebeld en ik heb goed nieuws. We hebben een goed gesprek gehad, hij klonk betrouwbaar en we hebben concrete uitgangspunten:
a) Easy zal wekelijks updates doen (zo niet, bel ik hem zoals afgesproken met Easy)
Vooruitgang: Kzal Easy (volgens afspraak ) elke week buggen als dat nodig zou moeten zijn.
Keeeee, heb je nog nieuws van Easy, of is deze draad weer gedoemd om enkel maar geblaat te worden over het feit dat Eazy al dan niet betrouwbaar is ?Niet zo zeuren, komaan zeg. Als hij vandaag niet gepost heeft bel ik em wel weer.
Tot voor kort had je evenveel ongeloof in deze IA als de meesten na een periode van meer dan 2 jaar, en na een korte opflakering, valt heel dit gedoe weer stil ...
Eazy meldt zich wel nog aan op GoT, maar plaatst geen updates; ondanks dat deze uitdrukkeleijk werden beloofd ....
Welke richting gaat deze IA nu uiteindelijk uit, want onderhand ben ik het echt wel beu ! (niet naar jou gericht Keeee) ....
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Verwijderd

Erg frustrerend idd dat het zo moet

Sorry hoor dat jij je als contactpersoon moet voorop stellen en uiteindelijk met al de last zit ... In elk geval, veel dank van alle mede-gedupeerden (een ander woord kan ik er niet voor vinden helaas)Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 14:20:
Het lijkt idd nergens opKzit zelf midden in de tentames dus het is er bij ingeschoten om em te bellen, zal het meteen doen.
Erg frustrerend idd dat het zo moet
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Verwijderd

Sorry voor de iets langere vertraging. Ik had graag dit weekend gemeld dat de spullen klaar waren voor verzending (voor de bouwpakketten althans). Omdat het nu toch te lang gaat duren toch even een updateje: Veel spullen zijn gesorteerd en klaar voor verzending. Zodra alle pakketten compleet zijn natuurlijk weer een update! Ik hoop vandaag nog of anders de komende dagen de bouwpakketten klaar te hebben voor verzending. Daarna komen de "gebouwde" varianten aand de beurt en doe ik denk ik een oproep aan enkelen van jullie die aangeboden hebben te solderen.
Verwijderd
Moet ik nog iets doen om zeker te zijn dat ik mijn baybus krijg als deze (dan toch) verstuurd worden ? Mijn gegevens op inkoopacties.net zijn volledig in orde. E-mail + Adres.
heb de laatste 2-3 pagina's gelezen, want alle 37 nog eens lezen vond ik toch net wat overdreven ...
Aanbod staat nog steeds, dus neem maar contact op als je hulp nodig hebt met solderen, een kennis van mij komt dan ook mee om te assisteren.... of je moet de pakketten op willen sturen naar mij, dan stuur ik ze gereed door naar de eindgebruikers....... ik hoor wel van je hoe je van mijn aanbieding gebruik wilt maken .......
www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| 05 feb 2003: half maart 2003 kan alles verwacht worden 25 feb 2003: codes internet bankieren werken niet meer 14 mrt 2003: codes binnen, bestelling binnenkort 20 mrt 2003: codes nog niet opgehaald 05 apr 2003: problemen, crash, bestelling binnenkort 11 mei 2003: betalingen worden gechecked 16 jun 2003: PCB en AVR besteld, rest binnenkort 24 jun 2003: embedded code wordt veranderd, PCB is gewijzigd 05 jul 2003: PCB en AVR besteld, rest binnenkort 18 aug 2003: Er is nog niets binnen 31 aug 2003: PCB wordt van andere leverancier betrokken 01 okt 2003: PCB komen eraan 19 jan 2004: We gaan door! 03 feb 2004: we gaan door! 25 mei 2004: PCB besteld, stuklijsten op orde, rest binnenkort 30 mei 2004: Planning zal volgen 01 jun 2004: Bezig met programmeren 03 jun 2004: Bezig met uitzoeken rest componenten 10 jun 2004: PCB en AVR binnen! 14 jun 2004: Programmer na 1 a 2 weken klaar 06 jul 2004: Rest componenten wordt nu besteld 22 aug 2004: Probeer AVR te programmeren, rest componenten worden binnenkort besteld 28 aug 2004: Rest componenten besteld, Programmer wordt gemaakt, molexen probleem, na 2 weken binnen. 07 sep 2004: Molex nog geen prijs, programmer van start binnenkort, PCB volgt na programmer. 23 sep 2004: Betaling rond, componenten kunnen binnenkomen. Programmer binnenkort proberen. 27 sep 2004: Onderdelen binnen, enkele gebreken. AVR is geprogrammeerd. 18 okt 2004: Binnen enkele dagen missende onderdelen binnen. LCD werkt niet 100%. 07 dec 2004: Alles binnen, geen molexen. Verzendingen worden klaargemaakt. Programmer klaar. 30 dec 2004: PCB werkt. Todo: CPU programmeren, bestellingen sorteren, verpakkingen bekijken. 12 jan 2005: AVR Programmeren en testen. Onderdelen worden gesorteerd. 01 mrt 2005: Nieuwe website, bijna alles in huis. Wekelijkse update volgt. 09 mrt 2005: AVR's geprogd en getest. Ga verpakkingen op maat maken. 19 mrt 2005: Verpakkingen op maat gemaakt. 30 mrt 2005: Chips verpakt. Ander spul gesorteerd, enveloppen geregeld. 17 apr 2005: Veel is klaar voor verzending. Komende dagen klaar voor verzending. |
Ik wacht nu dus twee jaar en twee maanden op de verzameling onderdelen en alle goede bedoelingen ten spijt word ik nu knorrig. Ik heb geen enkel middel om deze inkoopactie af te ronden of te helpen met de afronding buiten een post hier, dus *alsjeblieft* Easy ... rond nu alles eens een keer af.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Verwijderd

Mail me maar ff (E-Mail staat als het goed is in profiel).Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 18:32:
Als iemand de taak van Easy hele tijd opbellen als ie nog niet gepost heeft na een week (zoals nu _alweer_) mag die deze graag overnemen van mij. Kheb zelf genoeg dingen aan mn hoofd waardoor ik et nogal es wil vergeten om Easy bij de les te houden, wat duidelijk echt nodig is
@ Easy, doe er iets mee, voor mij is het simpel aangezien ik 'pas' bijna een jaar wacht (Toen de IA weer open ging dacht ik dit is mijn kans....helaas, ook voor mij is het modden er ondertussen een beetje af).
Als ik je aan de lijn krijg moeten we ff goed met elkaar spreken, en dat is in positieve zin bedoeld (Ik weet als geen ander (Uiteraard zijn er anderen) hoe jij, je voelt, denkt, en handeld).
Je hoeft me niet te geloven, zeg maar hoeveel bewijs je nodig hebt, ik maak geen grapjes (Ik maak zeker wel grapjes, maar niet als het om serieuze dingen gaat).
Als het om shit gaat, IK ben Mr.Shit, Ik kan je laten huilen of lachen, wat jij wil.
Verwijderd

Take it Easy....Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 13:56:
en heeft iemand al een pakje ontvangen? 10 dagen geleden waren ze immers klaar om verzonden te worden
Heb er wel respect voor de mensen die er nog geduldig op wachten.
Verwijderd
Als dit niet snel veranderd stel ik voor dat we met enkele mensen groeperen om geld terug te krijgen, kheb hier _geen_ zin meer in.
Vanavond de hele avond aan het sorteren geweest van onderdelen. Klaar voor verzending zijn er nu 27 pakketten. Deze pakketten bevatten nu dus voor zover besteld CPU, PCB, overige onderdelen, uitgangs-trappen en seriele kabel onderdelen. Morgen ga ik een en ander uitprinten zoals schema's en plaatsingsoverzichten die ik gelijk meestuur in de pakketten. Dit alles wil ik morgen (donderdag) voor elkaar hebben zodat de pakketten de deur uit kunnen. Ook moet de te downloaden assemblage instructie nog iets worden aangepast aan de productie print, maar die komt online te staan dus vertraagd de verzending niet.
De overige pakketten vragen om assemblage. Deze zijn ook al uitgesorteerd qua onderdelen. Komende dagen ga ik solderen en kijken hoe rap eea. gaat. Als het niet snel af te ronden is, maak ik graag gebruik van hulp van enkelen van jullie als jullie daar nog "trek" in hebben.
De female molexen heb ik nog altijd niet kunnen bemachtigen. Ik zit erover te denken om deze bedragen terug te storten naar degene die besteld hebben.
Verwijderd

heb je een klein kind in huis die ze steeds weer uitpakt ofzo
Verwijderd
Als je niks zinnigs te melden hebt post dan aub niet en doe iets nuttigs, een oproep die ik al vaker heb gedaan. Hier schieten we niks mee op, hoogstens dat anderen ook maar wat gaan roepen waardoor er weer een mod komt die het topic helaas terecht weer sluit.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:54:
dit is al de 5e keer ofzo dat de pakketten klaar voor verzending zijn![]()
Kzal Easy proberen te bereiken om streefdata te prikken wanneer pakketjes verzonden moeten zijn. Dan kunnen we een plan opzetten waar onder andere data voor bv. solderen worden geprikt zodat iedereen mee kan helpen die wil. We kunnen dan tevens consequenties van te voren afspreken in het geval dat de data niet worden gehaald door Easy. Het topic had al een mega boost toen ik er ff achter aanging en ik verwacht als ik weer es een goed gesprek heb met Easy dat we dit goed kunnen afhandelen.
Hier, ik ben ook niet blij met de gang van zaken maar kdoe er tenminste wat aan
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:54:
dit is al de 5e keer ofzo dat de pakketten klaar voor verzending zijn![]()
wp, als je deze kloon ooit nog eens gebruikt bannen we hem en kun je een OW+tempban verwachten.
Verwijderd
Stuur mijn bestelling maar op , het geld van die molexen mag je van mij houden.De female molexen heb ik nog altijd niet kunnen bemachtigen. Ik zit erover te denken om deze bedragen terug te storten naar degene die besteld hebben.
Ook ben ik nog steeds beschikbaar voor solderen indien nodig.
Ik weet niet of je mijn mailtje hebt ontvangen...Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:25:
Plan is dat de pakketjes VANDAAG NOG verzonden worden. Uiterlijk morgen. De planning voor het solderen moet ik nog wel even nader bekijken, maar ik wil daar niet langer dan nog een week a anderhalf over doen.
Ik gaf hierin aan dat je mijn pakket niet meer zelf hoeft te solderen, mijn soldeerskills zijn ondertussen een stukje beter geworden waardoor ik het solderen zelf wel aandurf
Dus het pakketje voor Jimar S uit Groningen mag je ongesoldeerd verzenden.
De extra bijdrage voor het solderen mag je van mij houden.
Verwijderd
Hulde, keep us informedVerwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:25:
Plan is dat de pakketjes VANDAAG NOG verzonden worden. Uiterlijk morgen. De planning voor het solderen moet ik nog wel even nader bekijken, maar ik wil daar niet langer dan nog een week a anderhalf over doen.
Verwijderd
NL sayang001 € 52,85 9 Betaling bevestigd 01-01-1970 01:00
Ik zorg ervoor dat je bestelling nog meegaat met de zending. Vandaag is helaas niet gelukt, wel zijn nu de laatste pakketten ingepakt en heeft elke enveloppe naast een naam ook adres. Morgen naar het postkantoor dus.The.Joker schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:28:
[...]
Ik weet niet of je mijn mailtje hebt ontvangen...
Ik gaf hierin aan dat je mijn pakket niet meer zelf hoeft te solderen, mijn soldeerskills zijn ondertussen een stukje beter geworden waardoor ik het solderen zelf wel aandurf
Dus het pakketje voor Jimar Suurmeijer uit Groningen mag je ongesoldeerd verzenden.
De extra bijdrage voor het solderen mag je van mij houden.
Inderdaad ga ik dit bijwerken. Je staat indd op de lijst, pakket gaat morgen de deur uit!Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:02:
Ik neem aan dat je hier: http://www.inkoopacties.net/ia/hjgrz0kr gaat updaten wat er verzonden is ?
NL sayang001 € 52,85 9 Betaling bevestigd 01-01-1970 01:00
Heb vandaag al mn sampletje van Microchip gehad. Nu nog die van Dallas/Maxim en deze en ik kan er weer even tegenaan
-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server
Microchip yech!Carp_Hunter schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:41:
Helemaal geweldig![]()
Heb vandaag al mn sampletje van Microchip gehad. Nu nog die van Dallas/Maxim en deze en ik kan er weer even tegenaan
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:50:
[...]
Ik zorg ervoor dat je bestelling nog meegaat met de zending. Vandaag is helaas niet gelukt, wel zijn nu de laatste pakketten ingepakt en heeft elke enveloppe naast een naam ook adres. Morgen naar het postkantoor dus.
Kan ik komende tijd weer eens lekker aant knutselen.
Er zijn vandaag 28 pakketten op de post gegaan. Zie inkoopacties.net om te zien of je erbij bent. Er staan nog 8 pakketten op "betaling bevestigd", deze moeten nog geassembleerd worden. Deze laatste 8 wil ik voor/op maandag 16 mei gereed hebben voor verzending.
Ik stond allang op Betaling Verstuurd, en het geld is toen ook daadwerkelijk overgemaakt (Juni/Juli), maar nu sta ik op Geen actie
OEPS! Vast iets misgegaan. Ik kan zo snel even niet terugvinden wat nu het probleem is. Ik heb je status teruggezet naar "betaling bevestigd". Je pakketje is dus helaas niet mee met de grote berg. Ik zal hem vanavond nog in elkaar zetten en zsm opsturen. Ik weet niet of het postkantoor open is op koninginnedag, in ieder geval stuur ik je even een berichtje zodra het de deur uit is. Sorry dat ik je gemist heb, zal het zsm rechtzettenKILLorBE schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 19:59:
Dus ik krijg geen pakketje![]()
Ik stond allang op Betaling Verstuurd, en het geld is toen ook daadwerkelijk overgemaakt (Juni/Juli), maar nu sta ik op Geen actie
Ik ben niet verstuurd.......!!?? Ik had met assemblage maar heb zowel in het forum als via mail doorgegeven dat ik hem zelf wel wil solderen.....
Sterker nog dat ik de laatste vorderingen in het topic zag heb ik de stekker al in het stopcontact gestopt.....
Easy, bij deze nogmaals.... ik wil hem zelf wel solderen!
Ik heb je bestelling zojuist ingepakt en gaat met de eerste kans op de bus, nogmaals sorry!KILLorBE schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 19:59:
Dus ik krijg geen pakketje![]()
Hmmm sorry maar ik heb de hele administratie op papier staan, maar dit soort "aanpassingen" missen soms. Ik had je bestelling wel al klaarliggen voor assemblage, dus ik heb hem bij deze ook ingepakt en met de eerste kans gaat hij naar het postkantoor.eightValve schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:20:
eej..... bummer.....
Ik ben niet verstuurd.......!!?? Ik had met assemblage maar heb zowel in het forum als via mail doorgegeven dat ik hem zelf wel wil solderen.....
Sterker nog dat ik de laatste vorderingen in het topic zag heb ik de stekker al in het stopcontact gestopt.....![]()
Easy, bij deze nogmaals.... ik wil hem zelf wel solderen!
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 21:56:
[...]
OEPS! Vast iets misgegaan. Ik kan zo snel even niet terugvinden wat nu het probleem is. Ik heb je status teruggezet naar "betaling bevestigd". Je pakketje is dus helaas niet mee met de grote berg. Ik zal hem vanavond nog in elkaar zetten en zsm opsturen. Ik weet niet of het postkantoor open is op koninginnedag, in ieder geval stuur ik je even een berichtje zodra het de deur uit is. Sorry dat ik je gemist heb, zal het zsm rechtzetten
Geen probleem ik wacht rustig af.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:22:
[...]
Ik heb je bestelling zojuist ingepakt en gaat met de eerste kans op de bus, nogmaals sorry!
BTW: Het geld van de molexen mag je houden
[ Voor 5% gewijzigd door KILLorBE op 30-04-2005 00:05 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Helemaal niet yech
Het leuke werk moet ik nog op wachten daar de Maxim niet zo snel is met leveren (mn uP was niet op voorrad dus dat kan ff duren)
ontopic:
Soldeerbout staat al klaar, nieuwe tin is gereed en mn kast wacht ook al om de Xbus in te kunnen bouwen.
Volgens mijn gegevens heb je er 1 betaald. Als dat anders is moet je misschien ff je afschrift/uitdraai naar me mailen. Mijn gironummer is 8009645 (oud) en 0970784 (nieuw). Beide postbank.Joost E. Boere schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 10:17:
Easy: Uhm, ik ben bij mij de tel kwijt. Ik heb er minstens een betaald, maar of nummer twee ook betaald is weet ik niet. Mag ik je bankrekeningnummer nog een keer, dan kijk ik het na in Girotel.
Volgens mij zou je de 2e betalen als de eerste op gang gekomen was maar ook ik kan fout zitten met mijn admin.
Jammer dat er geen maatregelen tegen ESD genomen zijn bij de kleine chippies en de fets, daardoor waren ook flink wat pootjes van 1 van de kleine chipjes omgebogen, maar die staan ondertussen allemaal al weer recht
Ik kan gaan solderen \o/ Nu alleen even kijken waar ik hem inbouw, fileserver of gewone pc. Ik had namelijk al het plan opgevat om zelf iets met picjes of atmels te maken daarvoor en er zelfs al een hoop onderdelen voor besteld. Aangezien ik er dan 4 moet maken (2 voor mij en 2 voor een vriend van me)... Ik denk dat hij dan in de enige Linux-bak van de 4 komt
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik denk dat we allemaal even stil moeten staan bij dit gedenkwaardige moment.Paul Nieuwkamp schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:42:
Hij is binnenDe gaatjes voor de molexen zijn wat groot uitgevallen of niet?
Ook is niet helemaal duidelijk (op de print) aan welke kant de schuine vlakken moeten
Jammer dat er geen maatregelen tegen ESD genomen zijn bij de kleine chippies en de fets, daardoor waren ook flink wat pootjes van 1 van de kleine chipjes omgebogen, maar die staan ondertussen allemaal al weer recht
Ik kan gaan solderen \o/ Nu alleen even kijken waar ik hem inbouw, fileserver of gewone pc. Ik had namelijk al het plan opgevat om zelf iets met picjes of atmels te maken daarvoor en er zelfs al een hoop onderdelen voor besteld. Aangezien ik er dan 4 moet maken (2 voor mij en 2 voor een vriend van me)... Ik denk dat hij dan in de enige Linux-bak van de 4 komt
Verwijderd
Verder heb ik nog een vraagje over R10: "naar aarde trekken voor fixed backlight" wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb een 4 x 20 character LCD met blauw led backlight. Moet hiervoor die draadbrug gesoldeerd worden of een weerstand volgens de specs van het LCD?
Je kunt me het makkelijkst bereiken opThrillseekah schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:30:
Easy op welk email adress ben jij te berijken?
rixs AT xs4all.nl
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 07:33 ]
Ik heb er een regelbare weerstand ingehad om zodoende de backlight te kunnen dimmen. Veelal de meeste displays echter hebben serieweerstanden op het display, en niet echt "licht over". Vandaar dat deze potmeter toch altijd als "kortsluiting" staat. Je kunt deze dus gewoon vevangen voor een draadbrug naar aarde zodat je display direct 5V krijgt op zijn backlight. Voor de meeste displays (die op hun backlight direct 5V kunnen hebben) kun je dus ook R7 vervangen door een draadbrug. In dat geval moet je J14 (BL_JMP) zeker niet monteren.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:12:
Ik heb de mijne inmiddels ook binnen! Heb 'm overgenomen van iemand anders... Er zijn nog wat kleine onduidelijkheden m.b.t. de plaatsing van de componenten, als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om een aantal high-res pics te posten van de gesoldeerde pcb dan zijn veel tweakers daarmee geholpen denk ik..
Verder heb ik nog een vraagje over R10: "naar aarde trekken voor fixed backlight" wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb een 4 x 20 character LCD met blauw led backlight. Moet hiervoor die draadbrug gesoldeerd worden of een weerstand volgens de specs van het LCD?
Helaas ff geen tijd ervoor maar hoop vanacht em in elkaar te kunnen zetten
THNX Easy
Nu nog uitvogelen waarom ik ook alweer geen seriële kabel heb besteld (zal wel zijn omdat ik er een jumpertaansluiting voor heb op m'n mobo, en om te testen heb ik volgens mij nog een kabeltje van een ander project liggen), en wanneer ik tijd ga hebben om al dat moois uit te zoeken en aan elkaar te plakken
Easy: top
[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 02-05-2005 18:45 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Easy, kan jij misschien een aantal pix regelen? Het gaat mij met name om de plaatsing van de fanheaders e.d. Ik kan redelijk wijs worden uit het meegeleverde schema, maar toch zit ik met een aantal onzekerheden.. zou zonde zijn als de ><-bus door een soldeerfoutje de geest geeftVerwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 19:38:
Pics ik wil Pics, wie is de eerste die zijn xtreme baybus showed.

Edit: ander vraagje nog: Het kristal Y1 moet 8mhz zijn, maar op het kristal staat 16.000, is dit dan geen 16 mhz kristal?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 20:54 ]
ben nu dus lekker de stukjes een mooi plaatsje aan het geven op de print, maar ik ik zit toch even te twijfelen:
op het schema van de print staan de weerstanden R1-4 als 4K7, 4700 Ohm. Maar op de partlist en het elektrische schema staan R1-4 als 100K
edit: aha R1-4 zullen wel 100K moeten zijn omdat ik anders 4 x 100K over houdt en 4 x 4K7 tekort kom.
precies zoals P-N hieronder zegt
[ Voor 19% gewijzigd door TheJoker op 02-05-2005 21:35 ]
Zitten er nog meer van die discrepanties tussen de tekening en de tabel? Want adhv de tekening is het makkelijkste in elkaar zetten
Die dikke 'weerstand' (te kort voor een 1/2w geval) is neem ik aan L2 ?
Morgen maar eens een kniptangetje kopen, ik ben de mijne een tijdje terug kwijtgeraakt op een lanparty in Belgie

Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Bij mij ook dus, tevens zou ik iedereen willen aanraden om de IC voetjes te vervangen door types met zgn gedraaide contacten:ammer dat er geen maatregelen tegen ESD genomen zijn bij de kleine chippies en de fets, daardoor waren ook flink wat pootjes van 1 van de kleine chipjes omgebogen.

De gaten voor de molexen vindt ik 1 grote miskleun, kan helaas niet anders zeggen.
Waarschijnlijk soldeer ik er eerst zgn. ader eindhulzen in:

Uiteraard die zonder plastic.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Waarom dat? Het is er 1x in solderen, chip erin en nooit meer aankomen?Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:40:
tevens zou ik iedereen willen aanraden om de IC voetjes te vervangen door types met zgn gedraaide contacten:
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
In principe wel, maar ik neem voor die paar euro geen risico. Daarnaast moet ik er toch al een kopen aangezien bij het recht buigen er al een pootje afbrak, die zat dan ook helemaal dubbel.Waarom dat? Het is er 1x in solderen, chip erin en nooit meer aankomen?
Maar.......volgens de BOM en het schema van de printplaat moet ik 10x 4700 Ohms weerstanden hebben. Ik heb der welgeteld twee setjes van 4 (=8). Klopt dit? Kan ik er ergens twee missen of heb ik der gewoon twee te weinig?
R8 - R9 - R15 - R17 - R21 - R22 - R23 - R24 - R25 - R26 = 4700 Ohm, toch?
Verder zie ik nu ff snel niet hoe die variable weerstand moet gemonteerd worden?
En hoe is de orïentatie van die molex? Is 1 (blokje) de 12v+ (gele draad van PC)?
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Verwijderd
Volgens mij heb je R25 & R26 niet nodig, ik heb deze weerstanden nog nooit gezien in een shema rond de MAX232, geen idee waarom die er in moeten.Kan ik er ergens twee missen of heb ik der gewoon twee te weinig?
Verwijderd
Kijk even op de uC. Als het goed is heeft iedereen een ATmega32-16PI.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:22:
[...]
Edit: ander vraagje nog: Het kristal Y1 moet 8mhz zijn, maar op het kristal staat 16.000, is dit dan geen 16 mhz kristal?
Dit betekend dat deze op 16Mhz draait. Het kan zijn dat Easy eerst een andere uC gebruikte en dus vergeten is dit aan te passen op het schema.
Die zijn normaal ook niet nodig. Deze zitten er denk ik in om het zweven van de Rx ingangen van de MAX tegen tegaan.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:18:
[...]
Volgens mij heb je R25 & R26 niet nodig, ik heb deze weerstanden nog nooit gezien in een shema rond de MAX232, geen idee waarom die er in moeten.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Een mooie foto van de geasembleerde X-Bus

Foto is klikbaar
Maar er zijn wat start probleempjes
Als ik de flashtool start en laat zoeken dan vind ie niks
Heb alle spanningen gemeten en die zijn daar waar ze moeten zijn. Het lijkt erop dat of de communicatie niet goed loopt of dat de bootloader niet werkt/aanwezig is.
[ Voor 9% gewijzigd door Carp_Hunter op 03-05-2005 09:57 . Reden: foto klikbaar gemaakt ]
Doet hij verder wel al de fans op 50% zetten en als het goed is moeten de leds ook faden in het standaard programma?
Heb de foto klikbaar gemaakt (hoop dat je er wat aan hebt)Djoekie schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:58:
Kun je misshien een iets grotere foto online zetten? Eentje waar dus je dus duidelijk componenten kunt zien qua orïentatie?
Doet hij verder wel al de fans op 50% zetten en als het goed is moeten de leds ook faden in het standaard programma?
Volgens mij zit alleen de bootloader erin toch?
Heb er nog geen led/fan aangehangen. De config tool/flashtool zien em beiden niet dus er klopt ergens iets niet.
UPDATE:

foto is klikbaar
Jullie zien het goed
De Fans draaien (als ik het goed getest heb) 100%, de LEDs knipperen in paren (1,4,7 en 2,3,5,6 en 8 doet niks), LCD werkt mooi. (als je een reset doet dan loopt het LCD vol met blokjes
-- EasY -- zou je even kunnen bevestigen dat dit klopt wat er gebeurt?
Nu nog een oplossing zien te vinden voor de communicatie probleempjes.
[ Voor 31% gewijzigd door Carp_Hunter op 03-05-2005 11:40 ]
Verwijderd
Verder zag ik op de foto van Carp_hunter dat er een paar draden naar het LCD zijn niet zijn verbonden... Why?
@ Carp: heb je die andere RS232 header al geprobeerd voor communicatie? Ik kon zo snel niet echt bedenken waarom er 2 headers op de print zitten... 1 voor flashen en 1 voor permanente verbinding ofzo?
Sorry dat ik zo'n n00b ben, maar ik hoop er mede met jullie hulp uit te komen...
104 staat voor 100nF, 223 staat voor 22nF en 475 is dan 4,7uF (telling is vanaf de pico maat. De eerste 2 cijfers geven de waarde, het getal erna zijn de 0en vanaf pico)Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:38:
Ik ben inmiddels ook druk aan het solderen, ik loop momenteel alleen vast met de condensators (toch?) Het gaat om de gele componentjes, ik heb er 8 waar "104" op staat, 1 waar 223 op staat en 1 waar "A475" op staat. Welke waarde hebben deze componenten? Ik denk dat ik dan zelf als electronica n00b wel kan uitvinden waar deze geplaatst moeten worden...
-- EasY -- heeft de interface met het LCD in 4bits gedaan zonder read (hij schrijft alleen naar het scherm zonder controle). Hierdoor kun je de datalijnen D0 t/m D3 open laten. Bij 4bits worden D4 t/m D7 gebruikt. Mooie van het schema is dat hij de header zo heeft ingericht dat je gewoon 1:1 kunt solderen (mits je een HD44780 compatible LCD hebt)Verder zag ik op de foto van Carp_hunter dat er een paar draden naar het LCD zijn niet zijn verbonden... Why?
Heb beide poorten al gebruikt (heb er voor test doeleinden zelfs een led op gemaakt die bij ontvangen zou moeten knipperen) Bij de onderste (deze is vebonden met read1in-out en dus de RX pin van de uC) gaat de led aan zodra ik em insteek. Teken dat de ingang laag is. Zodra ik dan doe zoeken met de flash tool gebeurt er helemaal niks (krijg melding dat niet de goede info uit de xbus komt). Bij de andere poort gebeurt helemaal niks. Maar ik ga nog wat proberen en dan maar even wachten op Easy.@ Carp: heb je die andere RS232 header al geprobeerd voor communicatie? Ik kon zo snel niet echt bedenken waarom er 2 headers op de print zitten... 1 voor flashen en 1 voor permanente verbinding ofzo?
Sorry dat ik zo'n n00b ben, maar ik hoop er mede met jullie hulp uit te komen...
[btw]
Vind het wel raar dat er rondom de MAX232 100nF Cs gebruikt worden. Ik gebruik daar meestal 1uF tantaal Cs voor. Zal wel een reden voor zijn lijkt me
Verwijderd
Uit het datasheet van de MAX232 haal ik dat de minimum waarde 1uF is.Vind het wel raar dat er rondom de MAX232 100nF Cs gebruikt worden. Ik gebruik daar meestal 1uF tantaal Cs voor. Zal wel een reden voor zijn lijkt me en omdat alle referentie spanningen kloppen lijkt me daar weinig fout mee.
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf
Heb je ook de portio driver geladen, ik gok dat je deze wel nodig zult hebben onder windows 2000 / XP.
Verwijderd
R7 moet een weerstand worden zoals vermeld in de datasheet van m'n LCD toch? Moet ik dan ook J14 voorzien van een jumper?
Welke pins van de fan headers zijn nou RPM, VCC en GND? En ik vroeg me af of deze voor elke fan header gelijk zijn of dat deze onderling nog verschillen... (van buiten naar binnen)
Ditzelfde wil ik ook graag weten van de RS232 headers... volgens mij zijn deze J15 en J13 precies omgedraaid? (van links naar rechts en van rechts naar links?)
Hier volgen wat pix:
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00019.JPG
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00020.JPG
http://www.xs4all.nl/~xwizz/stuff/DSC00021.JPG
Ik heb trouwens een tijd geleden 4 temp sensors besteld via een andere IA. (TO92, LM35CZ). Welke pins van deze sensors moeten aan welke pins van de Xbus verbonden worden? (+Vs, Vout en GND)
Klopt.Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:26:
[...]
Uit het datasheet van de MAX232 haal ik dat de minimum waarde 1uF is.![]()
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf
Heb je ook de portio driver geladen, ik gok dat je deze wel nodig zult hebben onder windows 2000 / XP.
Die portio (dllportio meen ik dus niet de port95nt) draait standaard bij mij (GFX-LCD) maar volgens mij hoeft die niet bij Serial (kan me vergissen)
Heb jij em al draaiende gekregen daarmee dan????.
Niet perse nodig (alleen als je rotzooi krijgt op je TX en RX)Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:11:
Ik heb mijn X-bus inmiddels ook in elkaar zitten. Ik mis de weerstanden R25 en R26 nog, die moet ik nog fff ophalen bij de E-boer...
R7 een weesrtand, draadbrug ipv de potmeter en die jumper alleen plaatsen als je 100% zeker weet dat je backlight niet meer dan 20mA trekt (anders blaas je een ingang van de uC op, die kan nl niet meer dan 20mA sourcen/syncen)R7 moet een weerstand worden zoals vermeld in de datasheet van m'n LCD toch? Moet ik dan ook J14 voorzien van een jumper?
Kijk naar de onderkant van de print. Vierkante soldeerpads zijn altijd de #1 pin (en dat is bij alle eindtrappen hetzelfdeWelke pins van de fan headers zijn nou RPM, VCC en GND? En ik vroeg me af of deze voor elke fan header gelijk zijn of dat deze onderling nog verschillen... (van buiten naar binnen)
Hetzelfde verhaal als hierboven dusDitzelfde wil ik ook graag weten van de RS232 headers... volgens mij zijn deze J15 en J13 precies omgedraaid? (van links naar rechts en van rechts naar links?)
Verwijderd
Er staat: De “druppelvormige” tantaal elko van 4,7uF heeft ook een plus en min. Ook deze staan duidelijk op onderdeel en print aangegeven.
Ik heb deze met de opdruk naar de power-molex toe gemonteerd, ik wist niet dat deze ook een plus en min had.. Zit deze nou goed of moet deze omgedraaid worden?
Er staat normaal een - op of er is 1 kant gekleurd.

Alles werkt zover. Had een foutje in de serial kabel
Info word nu mooi uitgelezen:
Hardware: XBus proto1
Software: B.0.9.0.0
Bootloader: 1.0.2
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Jup. Is de standaard layout van die stekkers. (wel even opletten dat je de headers goed om zetDemoniac schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 18:15:
Vraagje: de 3-pin headers J1, J5, J7 en J9, zijn die bedoeld om fans met een 3-polige stekker aan te sluiten? Ik heb een aantal van die 3-pin aansluitingen voor fans liggen, dan soldeer ik die er op ipv de standaard aansluiting. In het schema zijn de pins benoemd als RPM_FANx, PWM_FANx en GND.
Pin 3 staat in het schema als GND, die zou dan het dichtst bij de rand van de print moeten zitten? (het vierkante gaatje zit het verst van de rand vandaan, dat is toch pin 1?)Carp_Hunter schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 19:29:
[...]
Jup. Is de standaard layout van die stekkers. (wel even opletten dat je de headers goed om zet)
En betreft de opmerking van sayang: wat is het grote voordeel aan die andere IC-voetjes? Bij mij zijn de IC's en de voetjes allemaal in bruikbare staat aangekomen en om nieuwe te halen, moet ik een eindje reizen (kom de komende dagen niet in steden waar ik een elektronicazaak weet)
Ik had ook nog een vraagje over de condensators. Ik heb er 8 met wijdstaande pootjes en '104' er op, 2 oranje schijfjes met '22' er op, een met rechte pootjes en '223' er op en een druppelvormige met 'A475'. Van de oranje schijfjes weet ik dat het C2 en C3 zijn (22 pF) en dat ze geen polariteit hebben, maar wat de rest precies is en hoe het met de polariteit zit, daar heb ik geen idee van.. kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
Alle weerstanden, torren, FET's en pin headers heb ik trouwens al op het bordje zitten, het begint er gezellig uit te zien
[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 03-05-2005 21:21 ]
Volgens mij heb je nu net alle condensatoren opgenoemd, de rest maakt niet uit qua polariteit of kan maar op 1 manier. als je dan ook nog wat van bovenstaande foto's gebruikt kan er weinig meer misgaan.Demoniac schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 21:20:
[...]
Ik had ook nog een vraagje over de condensators. Ik heb er 8 met wijdstaande pootjes en '104' er op, 2 oranje schijfjes met '22' er op, een met rechte pootjes en '223' er op en een druppelvormige met 'A475'. Van de oranje schijfjes weet ik dat het C2 en C3 zijn (22 pF) en dat ze geen polariteit hebben, maar wat de rest precies is en hoe het met de polariteit zit, daar heb ik geen idee van.. kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
Alle weerstanden, torren, FET's en pin headers heb ik trouwens al op het bordje zitten, het begint er gezellig uit te zien
Ik ben net klaar met het solderen, best goed gelukt al zeg ik het zelf
Ik moet alleen C2 nog iets beter vastsolderen en de powermolex moet er nog op.
Iemand tips hoe ik die het best vast kan zetten, het verschil tussen pinnetjes en de grootte van de gaten is wel erg veel.
Vierkante gaatjes zijn in de regel de nr1 pin (en dus hier ook)Demoniac schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 21:20:
[...]
Pin 3 staat in het schema als GND, die zou dan het dichtst bij de rand van de print moeten zitten? (het vierkante gaatje zit het verst van de rand vandaan, dat is toch pin 1?)
Gedraaide contacten (zoals te vinden in de preciesie IC voetjes) maken nu eenmaal beter contact dan veercontacten. Bij de uC heb ik ook een voet met gedraaide gebruikt. De max en register niet (die zijn niet zo gevoelig daarvoor)En betreft de opmerking van sayang: wat is het grote voordeel aan die andere IC-voetjes? Bij mij zijn de IC's en de voetjes allemaal in bruikbare staat aangekomen en om nieuwe te halen, moet ik een eindje reizen (kom de komende dagen niet in steden waar ik een elektronicazaak weet)
Lees een paar replys terug van mij. Daar staat een uitleg over hoe de nummering werkt bij condensatorenIk had ook nog een vraagje over de condensators. Ik heb er 8 met wijdstaande pootjes en '104' er op, 2 oranje schijfjes met '22' er op, een met rechte pootjes en '223' er op en een druppelvormige met 'A475'. Van de oranje schijfjes weet ik dat het C2 en C3 zijn (22 pF) en dat ze geen polariteit hebben, maar wat de rest precies is en hoe het met de polariteit zit, daar heb ik geen idee van.. kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
Alleen die druppel tantaal (A475) heeft polariteit. Er staat een kleine - op getekend. Die moet met de tekst naar de molex toe gemonteerd worden.
Had alleen wat problemen met die molex (heb die ook als eerste gesoldeerd). Molex erin en aan de andere kant iets leggen zodat de print recht ligt. En dan solderen.The.Joker schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:31:
[...]
Iemand tips hoe ik die het best vast kan zetten, het verschil tussen pinnetjes en de grootte van de gaten is wel erg veel.
De diodes kun je de pootjes wat van ombuigen zodat ze er niet uitvallen.
Dat "blauwe" buisje zoals jij zegt is gewoon een draadbrugDemoniac schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:35:
Nog een vraagje, die ferrit bead (het blauwe 'buisje' op deze foto net boven de Atmel) is dat echt nodig? In de documentatie staat "Eventueel ferrit bead te monteren indien er ruis op de tempsensor inputs ontstaat". Is de kans groot dat die ruis ontstaat? En als ik zo'n ding niet monteer, dan moet ik gewoon een draadbrug plaatsen?
Die ferrit bead is idd als je storingen ondervind op de tempsensors. Ik heb op dit moment nog geen last van rare metingen (test nu met potmeters ipv tempsensors)
Heb gister nog wat getest en het ziet er goed uit:P.
De LED module werkt perfect (al is de volgorde van leds wat rar maar dat kan in de software wel worden veranderd)
De PWM uitgangen zijn geinverteerd (dus 0% op de slider is fan op max)
RPM ingangen werken bij mij nog niet lekker..
[ Voor 57% gewijzigd door Carp_Hunter op 04-05-2005 13:44 ]
Verwijderd
1. Dat 16mhz kristal heeft geen polariteit waarschijnlijk ?
2. Ik zie nergens info over hoe ik de rs232 kabel moet solderen en aansluiten

Kan iemand mij in de goeie richting wijzen ... ?
Welke pins op de poort moeten gesoldeerd worden en welke pins op de header dan moeten verbonden zijn hiermee ...
Zie http://www.xtremehardware.tk/ voor uitgebreidere handleidingVerwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:28:
Ik heb nu ook alles binnen gekregen, maar ik heb ook nog 2 vraagjes ...
1. Dat 16mhz kristal heeft geen polariteit waarschijnlijk ?
2. Ik zie nergens info over hoe ik de rs232 kabel moet solderen en aansluiten![]()
Kan iemand mij in de goeie richting wijzen ... ?
Welke pins op de poort moeten gesoldeerd worden en welke pins op de header dan moeten verbonden zijn hiermee ...
En ik kan heel veel dingen niet gebruiken in de config-software, kan dat kloppen?
Verwijderd
Bedankt !Djoekie schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 11:20:
[...]
Zie http://www.xtremehardware.tk/ voor uitgebreidere handleiding.
Die had ik inderdaad niet gezien ...

Ondertussen zit alles in elkaar, maar de dowload link voor de software op bovenstaande site werkt niet bij mij. Ik heb de run-times en de slider tool, maar niet de config tool en deze zal ik toch echt wel nodig hebben denk ik ?
Kan iemand mij hiermee nog helpen ? Dan kan ik mijn x-bus helemaal gaan testen
Check voor de zekerheid even of je LCD niet toevallig bij de backlight de cathode en anode omgedraaid heeft. Ik moest de laaste 2 draadjes omdraaien om goed werkende backlight te krijgen.Demoniac schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:58:
Mijn Xtreme Baybus staat inmiddels in elkaar \o/ De LED's knipperen, de fans draaien en hij wordt herkend door de software. Echter als ik er een LCD-scherm aan hang met pin 1 van het scherm aan pin 1 van de X-Bus dan krijg ik rare tekens en geen backlight. De LCD's werken wel goed met een parallelle kabel en bijbehorende software.
En ik kan heel veel dingen niet gebruiken in de config-software, kan dat kloppen?
Verder werkt mijn Xtreme baybus perfect. Alhoewel de software nog wat tuning nodig heeft.
Ik heb de missende molex connectors vervangen door connectors die ik van een oude ATX voeding afgeknipt heb. Dit werkt perfect.
Kan iemand trouwens de benodigde runtimes voor de Slider tool online zetten? Ik heb die niet en ook geen idee waar ik ze kan downloaden.
[ Voor 38% gewijzigd door Demo op 05-05-2005 22:50 ]
Heb je je LCD al es getest of die werkelijk 4bits aangestuurd kan worden????Demoniac schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:58:
Mijn Xtreme Baybus staat inmiddels in elkaar \o/ De LED's knipperen, de fans draaien en hij wordt herkend door de software. Echter als ik er een LCD-scherm aan hang met pin 1 van het scherm aan pin 1 van de X-Bus dan krijg ik rare tekens en geen backlight. De LCD's werken wel goed met een parallelle kabel en bijbehorende software.
Zo ja dan kan het zijn dat je LCD net even een iets andere timing vereist dan de XBus levert.
Ikzelf heb 2 LCDs (4x20) 1 blauwe en een groene. De groene werkt perfect terwijl de blauwe rotzooi laat zien. Dit probleem is wel op te lossen door wat tweaks in de source te maken (maar ben daar nog niet mee bezig geweest)
Er zijn idd een paar dingen niet te gebruiken in de software en dat was ook bekend. Easy zou eerst uitleveren en daarna (samen met anderen) verder gaan eraan.
Runtime componenten staan ook op de x-bus.nl site. de link is http://www.x-bus.nl/Downloads/X-bus%20runtime%20files.zipDemoniac schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:41:
Ook als de backlight verkeerd aangesloten zit, is het nog vreemd dat er vreemde tekens op het scherm te zien zijn..
Kan iemand trouwens de benodigde runtimes voor de Slider tool online zetten? Ik heb die niet en ook geen idee waar ik ze kan downloaden.
Heb daar een progje voor gebruikt van CristalFonts LCDtestDemoniac schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:04:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik zou moeten testen of mijn LCD wel 4-bits aangestuurd kan worden.. Wat voor soort rotzooi krijg je te zien? Ik vermoed dat dit ook mijn probleem is.
FF je LCD aan de parallele poort hangen en je kunt testen.
Ik kreeg gewoon random chars te zien en vlakken die wazig oplichte. (en dat LCD werkt gewoon op 4bits mode)

Zometeen maar ff de stad in voor een andere...
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN