Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 20:38:
ik draai hier met een fsb van 170, scores zijn :
Sisoft Sandra Memory Bandwith Benchmark:
RAM int Buffered iSSE2 Bandwith 5608MB/s
RAM float Buffered iSSE2 Bandwith 5613MB/s
systeem:
ABIT IC7-G
Intel 2.4C @ 3.24GHZ (12x270 1081MHz fsb)
Twinmos pc3200 @432 2-2-5
van het weekend ff kijken of ie echt hoog kan.
Ze gaan allemaal tot zo'n 3.2-3.4GHz gemiddeld gezien.
Ik heb ook een ABIT IS7 boardje hier liggen.
Hiermee draai ik met een 2.4C op 3.4GHz en met een 2.6C op 3.5GHz redelijk stabiel.
Enige minpuntje vond ik het lage DDR voltage wat instelbaar tot 2.8volt kon maar gemeten dus maar 2.76volt is.
Na enig zoekwerk had ik de mod gevonden en heb ik uiteraard direct een potmetertje op de plek van de 0ohm's weerstand geplaatst. Nu kan ik het voltage instellen tot 3.2volt en waarschijnlijk nog wel hoger.
Hiermee draai ik in ieder geval het INFINEON geheugen weer redelijk ver boven de 400MHz met 2-2-2-5 timings.
Enige nadeel dat ik ondervond was dat als de 2.4C op 3300MHz liep ik met memtest geen fouten kreeg maar na 1 doorloop wel fouten kreeg bij test 6 waar normaal geen fouten horen te komen.
Hierdoor heb ik het board weer gewisseld met het MSI 875P Neo LSR wat gewoon 3300MHz doet zonder aan de vcore te komen en zonder fouten te krijgen met memtest.
De resultaten die ik overigens behaalde met het ABIT board zijn gelijk aan de resultaten met het MSI board oftewel 875P speed is gelijk aan 865PE speed.
PAT heb je zowieso niets aan aangezien vrijwel iedereen die overclocked het geheugen a-synchroon heeft lopen en dus niet op 1:1 is PAT zowieso uitgeschakeld. Het voordeel van PAT is daarmee uiteraard tenietgedaan maar het overclocken maakt dit meer dan goed.
Ik heb met het ABIT board in ieder geval een unbuffered sisoft memscore gehaald van bijna 3000MB/s wat echt veel is.
Wat mij eigenlijk direct opgevallen was dat het ABIT IS7 board een 3com netwerkchip had terwijl in vrijwel iedere review gesproken wordt over een Realtek.
Ook staat op de site gewoon 10/100MBit.
Na de installatie van de drivers ben ik er dus met zekerheid achter dat er een Gigabit Nic van 3com opzit. De drivers bevestigen dit, de settings in de driver en de specs bij 3com zelf.
Ook heeft dit board de ICH5R chip, dus 2x serial ata met raid 0+1 ondersteuning.
Verder heeft het board standaard achterop de atx aansluiting Optisch in en uit + 5 andere audio in/uitgangen voor oa. 6.1.
Daarnaast zitten er 2 usb met daarboven een firewire aansluiting en ernaast nogmaals 2 usb aansluitingen met de nic aansluiting erboven.
Los erbij zit nog een bracket met wederom 2 firewire aansluitingen en nogmaals een usb bracket met 2 aansluitingen.
Ik kan niet meer zeggen dat dit het meest uitgebreide board voor zo'n lage prijs is.
Dit board kost 149 euro. Iedereen mag dan wel zeggen dat het een 865PE chipset is en geen 875P, maar zogezegt maakt dit absoluut geen enkel verschil uit in performance.
Momenteel is er een nieuwe beta bios uit voor het IS7 board van ABIT en ik twijfel eigenlijk nog om het nogmaals te proberen met dit boardje aangezien het absoluut geen slecht board is maar momenteel het MSI het gewoon net iets beter doet.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB